eitaa logo
ترنم قلم 🖋عبدالرحمان باقرزاده
384 دنبال‌کننده
285 عکس
117 ویدیو
40 فایل
کانال رسمی عبدالرحمان باقرزاده عضو هیئت علمی و دانشیار کلام اسلامی دانشگاه مازندران و مدرس حوزه علمیه https://rms.umz.ac.ir/~abagherzadeh/
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ چرا بسیاری از احکام در قرآن نیامده؟! بعضی از افراد گمان می کنند همه مسائل در قرآن آمده است! مثلا تا به آنها گفته می‌شود: «سگ نجس است» ؛ بلافاصله می‌گویند: «این عبارت در کجای قرآن آمده است» ! بنابر همین عقیده نادرست، احکامی که به ظاهر در قرآن نیامده است را قبول ندارند و آن را صرفاً رأی و نظر مراجع تقلید می دانند! 🔹از جهتی همه احکام الهی در قرآن وجود دارد. چرا که همه مسائل اگرچه به شکل جزئی در قرآن نیامده ؛ اما کلیت و اصل و اساس آن در قرآن آمده است. و خداوند وظیفه تبیین و تفسیر قرآن را بر عهده پیغمبر و جانشینان او یعنی اهل بیت گذاشته است؛ آن بزرگواران نیز حکم الهی را جزء به جزء در همه مسائل مطرح نموده اند. 🔹باید به این نکته توجه داشت اگر قرار بود جزئیات مسائل و احکام الهی در قرآن آمده باشد، پس فلسفه آمدن پیغمبر و اهل بیت به مدت 250 سال چه بوده است؟! ❗️هیچ کجا در قرآن به تعداد رکعات نماز صبح تصریح نشده است؛ولی همه ما نماز صبح را دو رکعت می خوانیم. و یا به صیغه محرمیت در قرآن تصریح نشده است، ولی بدون اینکه بپرسیم صیغه محرمیت کجای قرآن آمده، عقد می‌کنیم! یا بقیه احکام... بلکه این موارد را پیامبر و اهل بیت برای ما تبیین کرده اند و در روایات آن ها آمده است. 🌺 ادامه دارد...
حکما و متکلمان مازندران در گذر تاریخ (5) 💐 ✅سلطان العلماء آملى ✍️از فقها و حکمای مازندران، سلطان العلماء سید حسین بن رفیع الدین معروف به خليفة السلطان از اولاد مير قوام الدين مرعشي یا همان میر بزرگ آملی است. پدر و جدش (شجاع الدین) از علمای برجسته و مدرسان مشهور در معقول و منقول بودند. (سید محسن امین، اعیان الشیعه، ج 10، ص 55 و 108) وی شاگرد شيخ بهايى و مير داماد بوده، شاه عباس دخترش را به او داد که ثمره اش فرزندانی عالم و برجسته بود. وی مدتى وزارت شاه صفى و شاه عباس ثانى را داشته است. (محمدباقر خوانساری، روضات الجنات في أحوال العلماء و السادات، ج 2، ص 347.) ✍️افندی درباره وی می گوید: فاضلى عالم و محققى مدقق، و از اكثر فنون با اطلاع بود... علامه عصر و استاد علماى دهر به شمار مى‏ آمد. آثارش از زوائد خالى، و تأليفاتش عالى و متعالى بود. (افندی، عبدالله بن عيسى ‏بيگ‏، رياض العلماء و حياض الفضلاء، ج 2، ص 52.) ✍️سید محسن امین هم در وصفش گوید: فقیه، اصولی، محدث، حکیم، متکلم، مفسر، محقق، مدقق، اخلاقی، جامع علوم معقول و منقول... (امین، سید محسن، اعیان الشیعه، ج 6، ص 164.) وی سفری به قاهره و یمن داشته و با دانشمندان آن سامان ملاقات نمود. همچنین دو بار از طرف دولت صفوی به قسطنطنیه سفر داشته و با ابوالسعود مفتی مناظره نموده و آن را در قالب رساله ای آورد. (گروه تحقیقاتی موسسه امام صادق (ع)، معجم طبقات المتكلمين، ج 3، ص 414). ✍️استاد شهید مطهری ایشان را در طبقه 22 فلاسفه مسلمان نام برده و گوید: وى مردى است محقق؛ حواشى او بر معالم و شرح لمعه، نمونه يك كار تحقيقى است. بدون حشو و زوائد چيز مى ‏نوشته است. بر حاشيه خفرى بر شرح تجريد قوشجى نيز حاشيه نوشته است. وى در سال 1064 در سن 64 سالگى درگذشته (شهید مطهری، مجموعه آثار، ج 14، ص 513) و جنازه اش از بهشهر به نجف اشرف منتقل گردید. (گروه تحقیقاتی موسّسه امام صادق (ع)، معجم طبقات المتكلمين، ج 3، ص 416.) 🌺 ادامه دارد.....💐 🍀🍀🍀🍀
ترنم قلم 🖋عبدالرحمان باقرزاده
✍ چرا بسیاری از احکام در قرآن نیامده؟! بعضی از افراد گمان می کنند همه مسائل در قرآن آمده است! مثلا
ادامه مطلب:💐 🔸آیاتی از قرآن، بر این مطلب دلالت می کند که وظیفه تبیین و تفسیر آیات الهی بر عهده پیامبر اکرم گذاشته شده است؛ برای نمونه به دو آیه زیر اشاره می شود: 1️⃣ آیه 44 سوره نحل: «وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ؛ ای پیغمبر؛ ما قرآن را فرستادیم برای اینکه تو بیایی و آن را برای مردم، جزء به جزء تبیین و تفسیر کنی». 2️⃣آیه 7 سوره حشر:« مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا؛ هر دستورى كه رسول به شما داد بگيريد و از هر چه نهی تان كرد، آن را ترك كنيد». 🔻اگر قرآن حجت و سند و مبنای عملکرد ماست -که هست-، پس باید به این آیات نیز توجه کرد و آن را پذیرفت و طبق آن عمل کرد. این آیات، بیان می دارد اگر منِ قرآن را قبول دارید، من می گویم به حرف پیامبر گوش دهید، او جزئیات آیات الهی را برایتان تبیین می کند. 🔻همچنین یکی از دستورات پیامبر که باید از آن اطاعت شود، اطاعت از اهل بیت اوست. پیامبر فرمود: من دو چیز گرانبها بین شما امانت می گذارم؛ قرآن و اهل بیت. این دو باید کنار هم باشند و این دو همدیگر را تفسیر، تبیین و تأیید می کنند و با وجود هم و در کنار هم اند که احکام را برای ما توضیح می دهند.
در گذر تاریخ (6) 💐 ✅ معروف به میرزا محمد فرزند عبدالفتاح تنكابنی معروف به سراب تنكابنی از حكما و مجتهدین اصولی مازندران است که به سال 1040 در رامسر متولد شد. (امین، سید حسن، مستدركات أعيان الشيعة، ج 3، ص 236.) 🌸از آنجایی که قدیم الایام، رامسر بخشی از تنکابن محسوب می شد، این شخصیت علمی مانند بسیاری از دانشمندان دیگر این خطه، با پسوند تنکابنی شناخته می شوند. ✍️در روزگاری که اصفهان دارالعلم بود ایشان نیز به آن سامان مهاجرت و از محضر فقهایی چون میرزا محمد باقر سبزواری خراسانی، آقا حسین خوانساری و علامه محمد تقی مجلسی (رضوان الله تعالی علیهم اجمعین) بهره برد. (امین، سید حسن، مستدركات أعيان الشيعة، ج 3، ص 236.) ✍️استاد مطهری ایشان را از طبقه 24 فلاسفه ایران و شاگرد حکیم ملا رجبعلی تبریزی (که از اعاظم فلاسفه و حکمای اصفهان و از متکلمان بزرگ بوده است. (اعیان الشیعه؛ ج 6، ص 464) و حکیم سبزواری شمرده است. (شهید مطهری، مجموعه آثار، ج 14، ص 514 و 516.) وی خود نیز بر کرسی تدریس تکیه زده و شاگردان فراوانی را پرورش داد. ایشان علاوه بر فقه و اصول، آثار مختلفی در کلام و فلسفه و تفسیر قرآن از خود به یادگار گذاشتند. 🌸«إثبات الصانع القديم بالبرهان القاطع القويم» (که به رساله اثبات واجب تعالی یا رساله برهان اثبات صانع هم نامیده می شود)؛ «رسالة في تحرير التوحيد»، «رساله ای در وحدت واجب الوجود» و «سفینه النجاه» (در اصول دین که حجم عمده آن به امامت مربوط می شود)، «ضیاء القلوب در امامت»، «رساله کلامیه»، «الجواب على شبهة القائلين بوحدة الوجود» و «رسالة في تحقيق الحركة في المقولات»‏ از آثار کلامی و فلسفی ایشان است. (گروه تحقیقاتی موسّسه امام صادق (ع)، معجم طبقات المتكلمين، ج 4، ص 319) 🌺حاشیه بر فی احكام القرآن معروف به آيات الاحكام ملا احمد مقدس اردبيلى (قده) با مشرب فلسفی و به زبان عربی، یکی از آثار تفسیری ایشان است كه مؤلف با عناوین (قوله قوله) بر تفسیر مذكور نگاشته و توسط فرزندش ملامحمد صادق تنکابنی تدوین (آقا بزرگ تهرانی، محمد محسن، الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج 4، ص 276) و در كتابخانه عمومى آية الله (قدس سره) در قم، تحت شماره4932 نگهداری می شود كه در ج 13 ص 127 فهرست آن کتابخانه هم معرفى شده است. (عقیقی بخشایشی، عبدالرحیم، طبقات مفسران شیعه، ج 3، ص 443.) ✍️همچنین نسخه ای در كتابخانه وزيرى يزد تحت شماره 1290 به خط ملا محمد صادق فرزند مؤلف نگهداری می گردد که از نسخه اصلى در اصفهان به سال 1128 استنساخ شده است. نسخه ديگرى هم در كتابخانه فوق، تحت شماره 2730 موجود است كه تاريخ ‌كتابت آن 1127 بوده و در جلد چهارم فهرست آن كتابخانه، ص 1406معرفى شده است . ✍️میرزا محمد تنكابنی مزبور، تفسیر دیگری هم دارد كه است، و آن در یك جلد و به زبان عربی است که مؤلف با مشرب فلسفی و ادبی خویش، روایات و احادیث ائمه اطهار (ع) را نقل كرده است. مرحوم شیخ محمد سمامی رامسری (قده) در سال 1351 خورشیدی یک نسخه از تفسیر مزبور را به خط مرحوم سید محمد کاظم بن سید اسماعیل در کتابخانه سید محمد محسن بن حسن حسینی پیرسیدی در رامسر دیده که در سال 1324 .ق. در قزوین استنساخ شده و پایانش چنین است: «و اجعلنی من افضل الناس فی معرفتک و اکملهم فی محبتک... انت المنان و علیک التکلان...».(سمامی، محمد، بزرگان رامسر، ص 141) 💐ایشان علاوه بر دو اثر تفسیری فوق، تفسيرى هم بر سوره «الفيل» دارد كه با ذكر خصوصيات داستان و قواعد بـسـيـارى در حدود هزار سطر تأليف نموده است. 🌷همچنین دو تفسير ديگر از به زبان عربى و فارسى به او نسبت داده شده است و تفسير سوره نصر را نيز دارد که در فصلنامه پژوهش هاى قرآنى (سال دوم، شماره 6 — 5 در صفحات 430 — 429) معرفی شدند. ✍️گفتنی است ایشان از فقهای مدافع وجوب عینی در بوده و رساله ای علمی در این راستا به نام «رسالة في صلاة الجمعة و القول بوجوبها العيني‏» تألیف نمودند. فرزندانش شیخ محمد صادق و شیخ محمد رضا که صاحب اجازه اجتهاد از پدر بودند (خوانسارى، محمدباقر، روضات الجنات في أحوال العلماء و السادات، ج 7، ص 107) و نوادگان آنها مانند ملا محمد قاسم (امین، سید محسن، اعیان الشیعه، ج 5، ص 414) از دانشمندان بزرگ پس از وی بودند. ✍️آن بزرگوار در روز عید غدیر سال 1124 در وفات یافته و در مزاری که هم اینک شهرت فراوان داشته و به تکیه «فاضل سراب» نامیده میشود مدفون گردید. (خوانسارى، محمدباقر، روضات الجنات في أحوال العلماء و السادات، ج 7، ص 109)
بهتر از کیمیا ☘ ✍آیه الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید گویند: 🌺در سفري که امام خميني (ره) و پدرم براي زيارت به مشهد مقدس رفته بودند امام در صحن حرم امام رضا (ع) با سالک الي الله حاج حسنعلي نخودکي (قده) مواجه مي‌شوند. ✍امام امت (ره) که در آن زمان شايد در حدود سي الي چهل سال بيشتر نداشت وقت را غنيمت مي شمارد و به ايشان مي‌گويد با شما سخني دارم. ✍حاج حسنعلي نخودکي مي‌گويد: من در حال انجام اعمال هستم، شما در بقعه شیخ حر عاملي (ره) بمانيد من خودم پيش شما مي‌آيم. بعد از مدتي حاج حسنعلي مي‌آيد و مي‌گويد چه کار داريد؟ ✍امام (ره) خطاب به ايشان رو به گنبد و بارگاه امام رضا (عليه‌السلام) کرد و گفت: تو را به اين امام رضا، اگر (علم) کيمياداري به ما هم بده؟ ✅حاج حسنعلي نخودکي انکار به داشتن علم (کيميا) نکرد بلکه به امام (ره) فرمودند: اگر ما «کيميا» به شما بدهيم و شما تمام کوه و در و دشت را طلا کرديد آيا قول مي‌دهيد که به جا استفاده کنيد و آن را حفظ کنيد و در هر جايي به کار نبريد؟ ✍امام خميني (ره) که از همان ايام جواني صداقت از وجودشان مي‌باريد، سر به زير انداختند و با تفکري به ايشان گفتند: نه نمي‌توانم چنين قولی به شما بدهم. ✍حاج حسنعلي نخودکي که اين را از امام (ره) شنيد روبه ايشان کرد و فرمود: حالا که نمي‌توانيد «کيميا» را حفظ کنيد من بهتر از کيميا را به شما ياد مي‌دهم و آن اين که: ✍بعد از نمازهاي واجب يک بار آيه الکرسي را تا «هو العلي العظيم» مي‌خواني. و بعد تسبيحات فاطمه زهرا سلام الله عليها را مي‌گويي. و بعد سه بار سوره توحيد «قل هو الله احد» را مي‌خواني. و بعد سه بار صلوات مي‌گويي: اللهم صل علي محمد و آل محمد و بعد سه بار آيه مبارکه: «وَمَنْ يتَّقِ اللَّهَ يجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيرْزُقْهُ مِنْ حَيثُ لا يحْتَسِبُ وَمَنْ يتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَيءٍ قَدْرًا» ؛(سوره طلاق آيه 2 و 3) (هرکس تقواي الهي پيشه کند، خداوند راه نجاتي براي او فراهم مي‌کند و او را از جايي که گمان ندارد روزي مي‌دهد، و هرکس بر خداوند توکل کند کفايت امرش را مي‌کند، خداوند فرمان خود را به انجام مي‌رساند، و خدا براي هر چيزي اندازه‌اي قرار داده است.) را مي‌خوانی که اين از کيميا برايت بهتر است. 🌺. 🌺. 🌺.
حکما و متکلمان مازندران در گذر تاریخ (7) 💐 ✅ملا اسماعیل خواجویی (1) ملا اسماعیل‌ بن محمدحسین مازندرانی (۱۱۷۳ق) از حکما و متکلمان ذوفنون و جامع ماست که در حدود سال 1090 در مازندران تولد یافته و برای کسب علم و دانش به اصفهان کوچ نموده و به دلیل اقامت در محله خواجو، به «ملااسماعیل خواجویی» شهرت یافت. ✍️دوران حضورش مصادف بود با حمله ددمنشانه افغانها به اصفهان و تسلط 20 ساله بر ایران (بین سالهای 1122 تا 1142 هجری) که اختناق شدید حاکم گشته، همگان به خصوص دانشمندان در مضیقه شدید بوده و موجب هتك حرمت و به شهادت رسيدن جمعي از آنها و مفقود شدن یا کوچ جمعي ديگر از اصفهان گردید. مراکز علمى و فرهنگى اصفهان توسط مهاجمان ویران و کتابهاى کتابخانه هاى بزرگ این شهر تاریخى، به عنوان سوخت در حمامهاى اصفهان به کار گرفته شد. ✍️ایشان در آن شرائط سخت که هیچ راه نجاتى برایش فراهم نبود.، به تالیف آثار گرانقدر اهتمام ورزید. چنانکه در مقدمه یکی از آثارش می نویسد: «این کتاب را در زمان و مکانى گرد آوردم که دیده ها و دلها پریشان مى گشت و خون مؤمنین ریخته مى شد و عِرض و ناموس مردم هتک مى گردید و اموال و اولاد مردم به غارت و اسیرى مى رفت و دریاى انواع ظلم و ستم موج مى زد و ابرهاى پى در پى ناراحتى ها و غمها سایه افکنده بود، زمان هرج و مرج و فتنه بود، همه مضطرب و ناراحت و فکرها مشغول و مشوّش بود، در چنین حالى بود که این کتاب را تألیف نمودم.‏ »(خوانسارى، محمدباقر، روضات الجنات في أحوال العلماء و السادات، ج 1، ص 115) ✍️ایشان بعد از آن دوران سخت، اقدام به سامان دادن مدارس و مراكز علمى حوزه علميه اصفهان كرده و با همت والاى او، اين حوزه بزرگ علمى مجددا احياء و بزرگانى امثال حكيم متألّه آقا محمد بيد آبادى فرزند ملا محمد رفيع گیلانی (م- 1197 ه. ق)، ميرزا ابو القاسم مدرس خاتون آبادى (م- 1202 ه. ق)، ملا مهدى نراقى كاشانى صاحب جامع السعادات (م- 1209 ه. ق)، و ملا محراب حكيم و عارف گيلانى (م- 1217 ه.ق) و ديگر علماء و دانشمندان در آن به تعليم و تدريس پرداختند. ✍️در همین ایام بود که حکومت نادرشاه افشار فرا رسید. صاحب روضات (الجنات) از ايشان تجليل فراوان مى ‏كند، او را به علم و جامعيت معقول و منقول و تقوا، زهد، معنويت، متانت و وقار سخت مى‏ستايد. او مى‏ گويد: نادر شاه با آن سطوت كه نسبت به احدى از علما تواضع نداشت، در برابر اين مرد فروتنى مى ‏كرد و دستوراتش را می شنید و اجابت می نمود و... (خوانسارى، محمدباقر، روضات الجنات في أحوال العلماء و السادات، ج 1، ص 114) ✍️مرحوم شیخ عبدالنّبى قزوینى از معاصران علاّمه خواجویى در تتمیم امل الآمِل مى نویسد: «علاّمه خواجویى یکى از دانشمندان و فرزانگانى است که تا عمق علوم و معارف رسید و میان علما مشهور به فضل گشت، هر عالم و جاهلى شخصیّت والاى وى را شناخت. او زمان تحقیق کامل را به دست گرفته، به طورى که هر فاضلى بدان اعتراف نموده است. او یکى از پهلوانان کلام و فحول علم مى باشد و زیادى فضلش گویاى امواج دریاهاست و کوههاى سربه فلک کشیده در مقابل علم و فهمش همچون نقطه اى مى باشد. از یکى از ثقات و بزرگان شنیدم که ایشان کتاب شفاى ابن سینا را سى مرتبه ملاحظه فرموده، یا به خواندن و یا به تدریس و یا به مطالعه. از دیگرى شنیدم که گفت: از شفاى من (یعنی کتاب شفای بوعلی سینا) چند ورق افتاده بود، علاّمه خواجویى آن را از حفظ بیان فرموده، سپس آن را با نسخه اصلى مقابله نمودم، کاملاً صحیح بود، مگر در یک حرف یا دو حرف که تفاوت داشت. همه کتب حکمت و کلام و اصول پیش وى بسیار آسان بود، تا آنجا که مورد تعجّب علما و دانشمندان و فرزانگان قرار گرفت، آن ها با خود چنین مى گفتند: (انّ هذا لشىء عجاب، انّ هذا لشىء یراد.) ✅ ادامه دارد....🌺
حکما و متکلمان مازندران در گذر تاریخ (7) 💐 ✅ ادامه از قبل....🌺 ✅ملا اسماعیل خواجویی (2) آن بزرگوار در حکمت، تسلّط کامل و معرفت تامّ داشت. در فقه، تفسیر، حدیث و در تمام این گونه علوم، صاحب تحقیق بود و آیتى عظیم از آیات الاهى و حجّتى از حجج بالغه الاهى بود. با این همه، به عبادت اشتغال بسیار داشت. زاهد، گوشه نشین و عزلت گزین بود. از مردمانى که براى دنیا، تحصیل علم مى نمودند نفرت داشت. در عمل به سنّتهاى پیامبر(ص) دقیقه اى فروگذار نمى کرد و اخلاص بسیار به ساحت حضرات ائمه اطهار (ع) داشت. در محکم نمودن عقاید راستین اصرار شدید مى ورزید و داراى همّت بلند در اجراى حدود الاهى بود.» شیخ عباس قمی از ایشان با عناوینی چون: حکیم متأله جلیل القدر، از اکابر علمای امامیه، آیتی عظیم از آیات الهی و حجت بالغه از حجج الهی، مستجاب الدعوه یاد کرده است.(قمی، شیخ عباس، الكنى و الألقاب، ص 196) ✍️استاد جلال الدین همایی هم در وصفش آورده است: حيات اين مرد در آن دوره با اشتغال و استغراق در كارهاي علمي از عجايب قدرت الهيست كه چراغ وجود او را در تندباد حوادث نگاه داشت تا پرتو علوم و معارف اسلاف را به اخلاف رسانيد و هر چه از آثار علوم عقلي و نقلي بعد از دوره فترت مي‌بينيم از بركات وجود وي و دست پروردگان و تلاميذش از قبيل آقا محمد بيد آبادي و ملامحراب گيلاني و ميرزا ابوالقاسم مدرس خاتون آبادي و ملا مهدي نراقي و امثال ايشان است. ✍️جامعیت آن بزرگوار باعث شد تا تألیفات فراوانی در حوزه های مختلف علوم اسلامی از جمله کلام و حکمت اسلامی، رجال، فقه، تفسیر و علوم و معارف قرآن و حدیث از خود به یادگار بگذارد. صاحب روضات الجنات آثارش را حدود 150 جلد برشمرد. جناب سید مهدی رجایی آثار زیادی از ایشان را تحقیق و تدوین نموده و به جامعه علمی عرضه نمود. ✍️آثار کلامی ایشان متعدد است. چند رساله درباره ولایت امیرالمؤمنین (ع)، معرفی نواصب، جبر و تفویض، معاد و... از جمله آنهاست. جناب رجایی «الرسائل الاعتقادیة» که شامل هجده رساله از ایشان در موضوعات کلامی و اعتقادی است را در ۱۴۱۱ در قم منتشر کرده است. چنانکه در فلسفه نیز آثار متعددی دارند. مانند رساله ای در وحدت وجود، رساله «ابطال الزمان الموهوم» (که به دفاع از نظريه مير داماد در اثبات حدوث دهرى همت گماشته و آنچه را محقق خوانسارى در بطلان حدوث دهرى و اثبات زمان موهوم كه عقيده عده‏اى از متكلمين است آورده، يكايك مورد نقد و ردّ قرار داده‏ است). این رساله با مقدمه دکتر تویسرکانی در «سبع رسائل» از سوی انتشارات میراث مکتوب و در سال 1381 به چاپ رسید. استاد جلال الدین آشتیانی نیز رساله ای از ایشان به نام «ثمرة الفؤاد فی نبذ من مسائل المعاد» را در جلد چهارم «منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران» آورده است. ✍️ایشان در 11 شعبان سال 1173 هجری دار فانی را وداع فرموده و مزار شریفش در تخت فولاد اصفهان و نزدیک قبر فاضل هندی معروف است. (خوانسارى، محمدباقر، روضات الجنات في أحوال العلماء و السادات، ج 1، ص 120)
حکما و متکلمان مازندران در گذر تاریخ (8) 💐 ✅ملا علی نوری (1)💐 از حکما و مفسران نامور مازندران حکیم ربانی ملا علی نوری است. وی در نور متولد و در مازندران، قزوین سپس در اصفهان به تحصیل پرداخته و از حکمایی چون آقا محمد بیدآبادی و سید ابوالقاسم مدرس اصفهانی استفاده کرده ‏(خوانسارى، ۱۳۹۰ ؛ ج 4، ص 408) و خود بزرگترين حوزه حكمت را در اصفهان داير نمود. به گفته استاد مطهری: ایشان از بزرگترين حكماى الهى اسلامى و از افراد معدود انگشت شمار سه چهار قرن اخير است كه تا عمق فلسفه صدرايى نفوذ كرده ‏اند. ( شهید مطهری، مجموعه آثار، ج 14، ص 520)‏ 🌺شهید مطهری حواشی او بر اسفار را «در نهايت متانت و دقت» خوانده و می گوید: از نظر تدريس و تشكيل حوزه درسى و تربيت شاگردان و طولانى بودن مدت كار تدريس و تربيت شاگرد (گفته شده قريب هفتاد سال) و ترويج علوم عقلى، كم نظير و شايد بى‏نظير است. 🍀استاد شهید مطهری در جای دیگر آورده است: به نظر ما مرحوم ملاعلى نورى يا حكيم نورى معروف كه استاد الاساتيد است و حواشى خيلى مختصرى بر اسفار دارد ولى همان حواشى مختصرش خيلى پرمغز است. هرجا كه حاشيه زده است حاشيه ‏اش خيلى پرمغز است. (شهید مطهری، مجموعه آثار، ج 9، ص 614) ✍️هنگامى كه مرحوم محمد حسين خان مروى مدرسه مروى را در تهران ساخت، از فتحعلى شاه تقاضا كرد ملا على نورى را از اصفهان براى تدريس معقول در اين مدرسه دعوت كند. شاه از او دعوت كرد و او در جواب نوشت در اصفهان دو هزار محصل مشغول تحصيل‏ اند كه چهارصد نفر آنها - بلكه متجاوز - كه شايسته حضور درس اين دعاگو هستند در حوزه درس دعاگو حاضر مى‏ شوند، چنانچه به تهران بيايد اين حوزه از هم مى‏ پاشد. شاه مجدداً از او خواست يكى از بهترين شاگردهاى خود را براى تدريس در اين مدرسه انتخاب كند و او ملا عبد الله زنوزى را انتخاب كرد و فرستاد. (مهدوی، مصلح الدین، اعلام اصفهان، ج 4 ، 483) 🌷شاگردان فراوانی را پرورش داد که از آن جمله می توان از ملاهادی سبزواری، سید محمد باقر شفتی، ملا اسماعیل واحدالعین، ملّا عبد الجواد مدرّس خراسانى‏، ملا محمد باقر قمشه ای، ملاآقای قزوینی، ملاّ عبدالله زنوری، ملاّ محمّدجعفر لنگرودی، فرزند دانشمندش ملاّ محمّدحسن نوری و سیّد رضی لاریجانی نام برد. 🌺در طبقات متکلمین از ایشان به عنوان استاد برجسته علوم عقلی و در صدر اساتید اصفهان و صاحب تعلیقات مهم در فلسفه و کلام نام برده شد. (گروه تحقیقاتی موسّسه امام صادق (ع)، معجم طبقات المتكلمين، ج 5، ص 95) ✍️آثار ایشان حکایت از جامعیت ایشان در علوم مختلفی چون تفسیر، حکمت و کلام دارد. تفسیر سوره حمد در قالب بیش از 3 هزار بیت، حواشی بر اسفار، شواهد الربوبیه، المشاعر و شرح الاصول ملاصدرا، تعلیقات بر اسرار الآیات ملاصدرا، حاشیه بر شوارق الالهام، رساله ای در رد کتاب «میزان الحق» تألیف: هنری مارتین، معروف به پادری نصرانی، اجوبه المسائل» در پاسخ به 34 سؤال است میرزای قمی و... (مهدوی، مصلح الدین، اعلام اصفهان، ج 4 ، ص 483) ✍️یکی دیگر از آثار فلسفی ایشان، حاشیه بر تقویم الایمان میرداماد است. کتابی که توسط میر سید احمد علوی از شاگردان میرداماد، شرحی بر آن به نام کشف الحقائق نوشته شد. اصل کتاب و شرح آن همراه با حاشیه ملاعلی نوری مجموعا با تصحیح علی اوجبی در سال 1376 در موسسه مطالعات اسلامى‏ تهران به چاپ رسید. ✅استاد جلال الدین آشتیانی رساله «بسیط الحقيقة و وحدت وجود» ایشان را در جلد چهارم «منتخباتی از آثار حکمای الهی ایران» آورده و در توصیفش می نویسد: او به واسطه استعداد سرشارى كه داشت، در همان اوان جوانى آن‏گاه كه بيست و پنج سال بيش نداشت، در زمره حكماى طراز اوّل عصر خويش قرار گرفت. آخوند نورى بر مبانى و انديشه‏ هاى فلسفى صدر المتألّهين تسلّطى تامّ داشت. چيرگى او بر اركان حكمت متعاليه و مشارب چهارگانه عرفان، كلام، حكمت مشّاء و حكمت اشراق، به حدّى بود كه برخى معتقدند كه آگاهى او به رموز و دقايق نظام فلسفى صدرايى، اگر بيش از خود صدر المتألّهين نباشد كمتر نيست‏... ✅ ادامه دارد....🌺
حکما و متکلمان مازندران در گذر تاریخ (8) 💐 ✅ملا علی نوری (2)💐 🌷آخرین اثر قلمی آن بزرگوار تفسیر سوره اخلاص است. طبیعت صاحبان قلم چنین است که آثار دوران پختگی آنها بعد از سالها ممارست در علوم و آثار از اتقان و استحکام بالاتری برخوردار خواهد بود. لذا باید این اثر تفسیری را از متقن ترین آثار این چهره نام آور استان مازندران به حساب آورد. این تفسیر جامع که با مشرب فلسفی مؤلف تدوین شد را به حق باید یکی از ممتازترین و در عین حال مفصل ترین تفسیر موجود از این سوره مبارکه دانست. نويسنده به روش رايج، به تفسير آيات سوره اخلاص نپرداخته بلكه روح حاكم بر اين سوره را تفسير كرده و از الفاظ اين سوره فقط كلمات «قل» و «هو» را تبيين كرده است. صاحب اثر، تفسيري عرفاني و فلسفي بر سوره توحيد نگاشته و مباحث متعددي را در اين اثر مطرح كرده است از جمله: سرّ توحيد، اسماء حسني،‌ حقيقت محمديه، حقيقت وجود و وجود حق تعالي، خير و شر،‌ وجود و ماهيت و اسم اعظم. 🌸در ارزش این تفسیر همین بس که به عقیده علامه حسن زاده آملی (قدس سره) ، برترین تفسیر نگاشته شده بر سوره توحید، همین تفسیر است.‏ (مقدمه آفاق نور (یادداشت سردبیر)، ج 4، ص 20) ✍️گفتنی است که تفسیر فوق همراه با تتمه فرزندشان، توسط جناب آقای محمد عبداللهیان به زیبایی تحقیق و تنقیح گشته و در شماره چهارم از سال دوم مجله آفاق نور، در پاییز سال 1385 به چاپ رسید. ✅آن بزرگمرد از طبع شعر لطیفی هم برخوردار بود. صاحب مجمع الفصحاء که محضرش شرفیاب شد، ضمن توصیف ایشان به «زبده محققين و قدوه مدققين ملا على حكيم الهى مخزن علوم لا يتناهى... در علم استاد الكل فى الكل شد» اشعاری فارسی از ایشان را نقل کرده است. (هدایت، رضا قلی، مجمع الفصحاء، ج 2، ص 517) 🌷آن حکیم الهی در 22 رجب سال 1246هجری در اصفهان در گذشت و پس از نماز توسط سید محمد باقر شفتی، جنازه‏ اش به نجف حمل گشته و در صحن نجف و باب طوسى از حرم مطهر زير پاى زوار مدفون شد.
🔴 چندتا طلبه و بسیجی رژیم آخوندی در حال چپاول اموال مردم در حاشیه سیل مشهد اونم به این صورت! 🔹‌خیلی کارتون شرم آوره..! ای کاش یکم خجالت می کشیدید..! تا کی مال مردم خوردن داره؟! 🔹‌اینا همونان که در زلزله کرمانشاه هم کمک های مردمی زیباکلام رو غارت کردند ها! خودِ خودشونن..! 🔹‌«محمد نصوحی» @fetan2
هدایت شده از روشنگری
آخرین تصویر رئیس جمهور چند دقیقه پیش از پرواز با بالگرد به سمت تبریز در دیدار با کارگران و کارکنان پروژه ترانزیتی و ریلی ارس 🇵🇸 @Roshangari_ir 🅾️ Roshangari.ir/i.php (اینستاگرام)