eitaa logo
ترنم قلم 🖋عبدالرحمان باقرزاده
382 دنبال‌کننده
294 عکس
126 ویدیو
40 فایل
کانال رسمی عبدالرحمان باقرزاده عضو هیئت علمی و دانشیار کلام اسلامی دانشگاه مازندران و مدرس حوزه علمیه https://rms.umz.ac.ir/~abagherzadeh/
مشاهده در ایتا
دانلود
ترنم قلم 🖋عبدالرحمان باقرزاده
🎥 رهبر انقلاب: نباید گذاشت دشمن شکست خورده، در داخل کشور با انحاء حیله‌ها و ترفندها، کار خودش را دنب
✅بالاخره بعد از آشوب‌های سال 1401 که مطالبه اصلی آن ؛ درخواست تعطیلی احکام الهی و پیاده سازی آرمانها و تفکرات و فرهنگ مبتذل غرب در کشور و کشف حجاب و بی بند و باری بود؛ قانونی مشهور به تصویب و تایید و به مرحله ابلاغ رسید. ✍️مقاومت در برابر اجرای قانون؛ شانتاژهای رسانه ای جریان اصلاحات از یک سو و تلاش معاندان ارزشهای دینی و البته حمایت کامل رسانه های اجتماعی و سیاسی دشمنان از سوی دیگر ؛ همه و همه در کنار هم اجرای قانون مزبور را متوقف ساخته و باعث رقص شادمانی غربگدایان گشته و افق تاریکی را در مسیر آن رقم زد. ✍️طیفی از جامعه که از ریشه معتقد به ارزش‌های دینی از جمله قانون الهی حجاب هستند اجرای قانون را بدلیل نگرانی از آشوب غرب پرستان و وجود معضلات فعلا به مصلحت نمی دانند.... ✍️ولی طیف وسیعی نه با دغدغه دینی؛ بلکه بخاطر خباثت و مخالفت با قانونی شدن الزام به حجاب دست و پا می زنند تا جلوی هرگونه قانون در این موضوع را بگیرند.... ✍️آنان دلشان برای انقلاب و کشور نمی‌سوزد و از اعماق دل را مصداق تمدن و ... دانسته و از صمیم دل تحسین می کنند و مخالف هرگونه فرهنگ سازی برای حجاب و هرگونه ممانعت از کشف حجاب و مشوق کشف حجاب هستند.... ✍️ این طیف حتی همسان شدن پوشش در جامعه با جوامع غربی را نشانه تمدن و به نشانه گشودن آغوش جامعه برای پذیرش فرهنگ غربی تحسین می نمایند. ✍️ اینان برای عوامفریبی دائم بر این بهانه پافشاری می کنند که مقوله پوشش مقوله فرهنگی است و.... حال آنکه در کارنامه و رسانه های پرشمار آنان؛ حتی کوچکترین قدم فرهنگی و اجتماعی در ترویج و تایید و تبلیغ حیا و و و یافت نمی شود!! ✍️این جریان؛ همان جریان مورد اشاره رهبری فرزانه انقلاب اسلامی در سخنان فوق است که در حال برافراشتن پرچم بیگانگان در کشور هستند. ✍️یقینا با وضعیت فعلی و عزم دولت (که بدنه آن سرشار از و غربگداست) جهت ایستادگی و لجاجت در برابر قانون مزبور و تاکید بر عدم اجرای آن؛ چراغ سبزی به شیفتگان فرهنگ ضد دینی و عوامل اصلی ترویج و .... بوده و وضعیت فعلی با شتاب بیشتری بسمت کشور پیش خواهد رفت. ✍️توئیت زیر نمونه ای از اظهارات یکی از ارکان اصلی جبهه اصلاحات یعنی خانم منصوری است که نظام اسلامی را در صورت تصویب هرگونه قانون برای الزام به حجاب؛ تهدید به ! یعنی آشوب می کنند....👇 ✍️با این توئیت ؛ آیا تردیدی برای مشارکت اینان در برپایی و گسترش اغتشاشات سال 1401 باقی می ماند؟! ✍شگفتا! آنان که سابقه هدایت و رهبری آشوب‌های مختلفی مانند فتنه 88 و 1401 را در کارنامه دارند؛ امروز نگران آشوب و اغتشاش و هرج و مرج اجتماعی بخاطر اجرای قانون الهی شده اند!! ○┈•••✾🍀💐☘️✾••┈○ کانال رسمی عبدالرحمان باقرزاده عضو هیئت علمی و دانشیار کلام اسلامی دانشگاه مازندران و مدرس حوزه علمیه 🆔https://eitaa.com/rahman675675/854
✅ یک مسأله شرعی 💐
🌹اعجاز علمی قرآن کریم
❇️ (7) 💐 ✅میرزا محمد تنکابنی یکی از دانشمندان پرکار و پرتلاش غرب مازندران مرحوم ميرزا محمد بن ميرزا سليمان (م جمادی الثانی 1302 ق.) صاحب اثر معروف می باشند که از اعيان تفسيرى اواخر قرن سيزده و اوائل قرن چهاردهم هجرى بحساب مى آیند. پدرش، میرزا سلیمان تنکابنی از علمای بنام منطقه و مادرش از سادات اصفهان بود. ایشان که شخصیت نسبتاً جامعی بودند در 1234 قمری در تنكابن به دنيا آمده، مقدمات علوم دینی و ادبیات عرب را نزد پدر فرا گرفت و بر کتاب‌های سیوطی و جامی تعلیقه نوشت. پس از ارتحال پدر، به قزوین و سپس به مهاجرت کرد و در محضر اساتید و علمای آن زمان، تحصیلات خود را ادامه داد. وی پس از چندی عازم شد و در درس اساتید مشهور آن شهر شرکت کرد و رفته رفته به عرضه اندیشه های خود و نوشتن کتاب پرداخته و در رشته های مختلف علوم و معارف اسلامی از جمله و دارای اثر می باشند. ما در اینجا به آثار ایشان در حوزه معارف قرآن بصورت گذرا اشاره می نماییم: 1️⃣ توشيح التفسير فى قواعد التفسير و التاويل. ايـن تـفـسـيـر در دو مجلد به زبان عربى و شيوه كلامى و استدلالى شامل بخشى از مى باشد. (الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج 4، ص 488) مؤلف محترم در پيشگفتار مى نويسند: غـرض از تـاليف اين تفسير نگاشتن تفسير خالى نبوده است بلكه هدف آن است اثبات شود علم حاصل از سخنان بارى تعالى كه در قرآن كريم آمده است معجزه اى از معجزات خاتم الانبيا محمد (ص) مى باشد. لذا مجلد اول را به قواعد تفسير اختصاص داده و مجلد دوم شامل تفسير سوره الـحمد و 30 آيه از سوره بقره مى باشد. وی همچنین در مقدمه می گویند: لم یسبقنی الیه احد من العامه و الخاصه... کسی از دانشمندان عامه و خاصه در ارائه این مطالب بر من سبقت نگرفت... (طبقات مفسران شیعه، ج 4) اين تفسير با تحقیق جعفر سعیدی و در انتشارات کتاب سعدی به سال 1370 شمسی چاپ شد. محقق در مقدمه از مرحوم آیه الله محمد هادی معرفت نقل می کند که درباره این اثر فرمودند: «این تفسیر بسیار عالی و منظم و قوی است و قابل عرضه است. مؤلف محترم مرحوم تنکابنی انصافاً اثر نفیس از خود به یادگار گذارده و حتما لازم است در دسترس عموم قرار گیرد». 2️⃣ اثر دیگر قرآنی ایشان، کتاب موسوم به «تفسير تنكابنى» است. اين تفسير در 80000 بيت شامل بخشى از قرآن است. از آن ميان تفسير آيه الامانة «انا عرضنا الامانة على السموات...» و آيه 72 از سوره احزاب و آيه 90 از سوره آل عمران «ان اول بيت وضع للناس...» و آيه 16 از سوره آل عمران «شهد الله انه لا اله الا هو و الملائكة» و سوره اعلی و نیز سوره الضحی و سوره الفیل و سوره نصر که هر كدام از اين تفاسير در هزار بيت گنجانده شده اند. (الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج 4 صفحات 268 و324 و 325 و 327 و 338 و 341 ) علاوه بر این، سه تفسیر بر سوره القدر: یكی در هزار بیت و به زبان فارسی (الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج4، ص 342) و دومی مفصلا در دو هزار بیت و سوم در سه هزار بیت، كه ایشان مجموعه اين تفاسير را به نام فرهاد ميرزا معتمد الدوله تاليف نموده است. (عقیقی بخشایشی، طبقات مفسران شیعه، ج 4) ✍️ادامه دارد🍀 ○┈•••✾🍀💐☘️✾••┈○ کانال رسمی عبدالرحمان باقرزاده عضو هیئت علمی و دانشیار کلام اسلامی دانشگاه مازندران و مدرس حوزه علمیه 🆔https://eitaa.com/rahman675675/861
❇️ ادامه از قبل💐 3️⃣ الخلجات در تفسير سوره ألاعلى. رساله تفسيرى دیگر ایشان، پيرامون سوره شريفه أعلى بنام الخلجات در چهل و دو «خلجه» و تفسير قرار دارد و در آن از ديـدگـاه ادبـى، فلسفى، عقلى و نقلى سخن رفته است و اين تفسير در زمانى به نگارش رسـيده است كه جز مرحوم تفسير ديگرى همراه نويسنده اش نبوده است. آغاز آن: «نـحـمـدك يـا من هدانا الى اعلا لوا ارباب الولا و اقدرنا على افشا اثنية اصحاب الثنا و افاض على ارض قابلياتنا ذروة من معشار ذرات علوم سادات العلما». انجام آن: با افتادگى كه دارد آخرين كلمه: «فهو اسماؤهم ولايتهم كتبت فى ذلك الشيى بقبوله». (الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج 4، ص 336 ؛ عقیقی بخشایشی، طبقات مفسران شیعه) ايـن رسـاله نيز به خط مؤلف در 21 برگ در موجود و تحت كد 8892 در فهرست آن كتابخانه معرفى گرديده است. همچنین با مقدمه محمد بن‌ ابی‌القاسم‌ در دارالنشر اسلام قم در 200 صفحه منتشر شد. 4️⃣ تفسیر سوره قدر که نام كامل آن «مطلع البدر فى تفسير سورة القدر» می باشد. اين رساله در شصت مقصد قرار دارد و از جـهـات مـخـتـلف، پيرامون آيات بحث و گفتگو نموده است و مدعى است كه پاره اى از مـطـالب مندرجه در خود شب قدر به نويسنده اش الهام شده است كه در تفاسير ديگر نمى توان به آنها دسترسى داشت. اين تفسير در روز چهارشنبه 28 ربيع المولود 1276 قمری به پايان رسيده و در 94 صفحه در انتشارات شمس الضحی قم در سال 1390 چاپ شده است. آغاز آن : «الـحـمـد لله الـذى جـعل ليلة القدر قدرا مقدورا و قرر لها فى كلامه مقاما مسطورا و صيرها بين ليالى الافراد من شهر الصيام مستورا». انجام آن : «و نسأل الله تعالى ان يجعله خالصا لوجهه و ذخيرة عند مطلع الفجر». اين رساله تفسيرى در 46 برگ به خط مؤلف تحت كد 8886 در فهرست نسخه هاى خطى كتابخانه آية اللّه مرعشى معرفى گرديده است. (عقیقی بخشایشی، همان) 5️⃣ اثر دیگر قرآنی مرحوم ، رساله ای لطیف بنام «الفرائد» در موضوع تجوید می باشد که مؤلف به آثار فوق در اشاره نموده است. (الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج 16، ص 131). 6️⃣ یکی دیگر از آثار قرآنی آن مرحوم، کتاب «حجية القرائات السبع» می باشد. (الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج 6 ص 275) آن گونه که از نامش پیداست درباره قابل قبول بودن قرائتهای قاریان سبعه قرآن کریم می باشد. در اين رساله استدلال می شود بر اينكه قاريان معروف () در عصر ائمه (عليهم السلام) بودند و قرائتهاي آنان حجت می باشد، اين مسأله با ملاعلي اكبر خوانساري در اصفهان بحث شده پس از آن تنكابني ضمن دوازده مقام آنرا نگاشته و روز بيست و دوم ذي القعده 1259 به پايان رسانده است. عناوين مقامها چنين است. المقام الاول: في نقل الاقوال في تواتر القرءات السبع. المقام الثاني: حجيتها عند ثبوت وجود القراء في زمن الائمة. المقام الثالث: سبب اشتهار السبعة. المقام الرابع: في المراد بتواترها. المقام الخامس: في معني تواترها. المقام السادس: هل يعتمد علي تواترها. المقام السابع: في دليل وجوب الاقتصار عليها. المقام الثامن: في نزول القرآن علي سبعة احرف. المقام التاسع: هل يشترط فيها موافقة اهل النحو المقام العاشر: هل يشترط تواتر المادة الجوهرية. المقام الحادي عشر: في حال القرائتين المفضية الي الاختلاف في الحكم. المقام الثاني عشر: في أن الشاذ منها هل هو كخبر الواحد. 7️⃣ حل المشکلات هم از آثار قرآنی ایشان می باشد که درباره صیغه های مشکل در آیات قرآن کریم سخن می گوید. (الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج 7 ص74) 8️⃣ مس الأطفال لخط القرآن، اثر دیگر ایشان در علوم قرآن می باشد که در قصص العلماء آن را ذکر کردند. (الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج16، ص 21) ○┈•••✾🍀💐☘️✾••┈○ کانال رسمی عبدالرحمان باقرزاده عضو هیئت علمی و دانشیار کلام اسلامی دانشگاه مازندران و مدرس حوزه علمیه 🆔https://eitaa.com/rahman675675/862
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا تروریست‌ها به جای انتخاب نام سوریه؛ نام خود را تحریر الشام گذاشتند؟! ○┈•••✾🍀💐☘️✾••┈○ کانال رسمی عبدالرحمان باقرزاده عضو هیئت علمی و دانشیار کلام اسلامی دانشگاه مازندران و مدرس حوزه علمیه 🆔https://eitaa.com/rahman675675/863
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرکتی شگفت آور از رئیس جمهور پزشکیان 😔😒 احتمالا حامیان پروپاقرص ایشان ؛ برای این حرکت؛ اشعار حماسی سروده و آن را تمجید خواهند کرد! 😡🙈
❇️ (8) 💐 ✅آیه الله میرزا مجتبی تنکابنی 💐 میرزا مجتبی فرزند میرزا احمد فرزند شیخ محمد حسین از دیگر مفسران قرآن در اوائل قرن چهاردهم قمری است. ایشان متولد 1316 در قزوین و در سال 1340 .ق. ساکن مشهد مقدس 'گردیدند. در حوزه علمیه مشهد، شروع به تدریس کرد و 40 سال در مرکز علمی مشهد بدین مهم اشتغال داشت و پدرانه و با رفتاری مهربان به حال و احوال طلاب رسیدگی می کرد. ایشان در سال 1386 .ق. (۱۳۴۶ شمسی) در آن شهر مقدس رحلت و در صحن عتیق مدفون شد. ✍️ مقام معظم رهبری ، ، مرحوم آیه الله واعظ طبسی، مرحوم ، و نژاد تعدادی از شاگردان برجسته آن مرحوم بودند. ✍️پدرش میرزا احمد از علمای و از شاگردان فقیه نامدار میرزا حسین خلیلی تهرانی است که در 1332 در نجف دارفانی را وداع گفت. ❇️ایشان که به دلیل تولد و سکونت در قزوین به شیخ مجتبی شهرت یافت، خواهر زاده عارف نامدار غرب مازندران مرحوم رامسری و مدتی از شاگردان وی بود. بعدها در از شاگردان و بوده و در از محضر آیات عظام سید اسماعیل صدر و استفاده برد و در بازگشت به ایران از محضر حضرات آیات شیخ ، حاج آقا ، میرزا محمد خراسانی و شیخ موسی خوانساری بهره برداری کرد و در معقول از خرمن پرفیض شيخ أسد الله عارف يزدی، ميرزا مهدی غروی اصفهاني و آقا بزرگ حكيم شهيدی خوشه چینی نمود. (مستدرکات اعیان الشیعه، ج 3، ص 186) ❇️ وی مدتی نزد شوهر خواهرش مرحوم نیز کسب فیض داشته است. 🌷از مرحوم میرزا مجتبی ، تفسیری فارسی بنام «بیان الفرقان» باقی ماند که در و در پنج جلد به چاپ رسید. (تهرانی، الی تصانیف الشیعه، ج26، ص 116؛ امین، مستدرکات اعیان الشیعه، ج 3، ص 186) ✍️جلد اول تفسیر فوق بنام «توحید القرآن» در 216 صفحه در سال 1370 .ق.؛ جلد دوم بنام «نبوت القرآن» در 218 صفحه در سال 1371 .ق.؛ جلد سوم بنام «معاد القرآن» در 133 صفحه در سال 1371 .ق.؛ جلد چهارم بنام «میزان القرآن» در 167 صفحه در سال 1375 .ق. و جلد پنجم در غیبت و رجعت در 320 صفحه در سال 1380 .ق. همگی در منتشر شدند (جز جلد سوم که در تهران به چاپ رسید). (سمامی، بزرگان رامسر، ص 111) ✍️آیت الله شیخ مجتبی قزوینی در عین حال که مستغرق در عوالم روحانی و معنوی بودند، هیچگاه از انجام تکالیف سیاسی و اجتماعی غفلت نمی کردند و از همان ابتدای شروع نهضت امام خمینی (قده) در سال ۱۳۴۲ حکم کردند: «حاج آقا روح الله در همه زمین مرجع است و همه باید به ایشان رجوع کنند!» و پیوسته از ایشان حمایت کامل داشتند و حتی تصویر امام خمینی را در منزل خود که محل آمد و شد روحانیون و طلاب بود، در بالای سر خود نصب کرده بودند. ❇️آن مرحوم در نهضت انقلاب ایران بسیار فعّال بوده و در جهت‌دهی نهضت به سوی رهبر عظیم الشأن نهضت اسلامی از خود گذشتگی بسیاری نشان داد. در مشهد مقدس، رهبری حرکت طلاب حوزه در مسیر نهضت (ره) را عمدتاً مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی بر عهده داشت. ○┈•••✾🍀💐☘️✾••┈○ کانال رسمی عبدالرحمان باقرزاده عضو هیئت علمی و دانشیار کلام اسلامی دانشگاه مازندران و مدرس حوزه علمیه 🆔https://eitaa.com/rahman675675/867
آثار دائم الوضو بودن از نظر اهل بیت علیهم السلام 🆔https://eitaa.com/rahman675675/869