💠 آشنایی اجمالی با ساختار یك مقاله علمی و آرایه های آن؛18
💠 شیوه ارجاع منابع5:
💠 ز) نقل از منابع الكرونیكی (اینترنت):
💠 امروز نقل از منابع اینترنتی یكی از منابع ارجاعی است كه در ذكر آن اطلاعات ضروری به ترتیب زیر بیان میشود:
💠 بارلو،جان پی (1996)، درخت یوشع میلرزد در مجله CORE(روی خط اینترنت) ج 8، ش 1، (92 نقل شده تاریخ 25 مارس 1996، قابل دسترسی در:
:Pub/Zines/c.Re-Zine file:ptp.e text.org pirectorg .g. 8corel.
💠 -ارجاع یك مقاله در مجله الكترونیكی
💠 Miles, Adrian. Singin in the Rain: a hypertextual Reading. "Postmodern Culture 8.2(1998).02 nov 2000.
http://muse.jhu.edu/jourals/pme/voo8/8.2 miles.html
💠 -در ارجاع یك كتاب الكترونیكی در شبكه وب
💠 Austen, Jane. Pride and prejudice.de. henry chur chyrd.
Nov 2000.http://www.pemberley.com/jahein;o/pridprej.html.
#مقاله_علمی
@rahnameh
هدایت شده از پاورقی
1_795046115.pdf
10.23M
ویژه نامه پنجمین جشنواره مجلات علمی واحدهای آموزشی حوزوی
@masaelepazuheshi
💠 آشنایی اجمالی با ساختار یك مقاله علمی و آرایه های آن؛19
💠 نكاتی درباره تایپ مقاله1:
💠 امروزه تقریباً اكثر مجلات علمی، مقالات خود را به صورت تایپ شده می پذیرند.
💠 از این رو بیان برخی از اصول تایپ مفید فایده است.
💠 الف) عنوان مقاله در وسط سطر و با فاصله 4 سانتیمتر از بالا با قلم یا فونت لوتوس شماره 16 تایپ میشود.
💠 ب) نام مؤلف در زیر عنوان و در وسط سطر و با فاصله 5/1 سانتیمتر با قلم ترافیك شماره 10 تایپ میشود.
💠 ج) رتبه علمی و محل خدمت مؤلف یا مؤلفان با علامت ستاره یا شماره در پاورقی همان صفحه با قلم لوتوس نازك شماره 12 كه متناسب با قلم پاورقی است، تایپ می گردد.
💠 د) عناوین فرعی مقاله با شماره های تفكیك كننده مانند 01، 02، 03، با قلم لوتوس سیاه شماره 14 تایپ میشود.
💠 هـ) عناوین فرعی با شماره های تفكیكی 101، 201 و ... با قلم لوتوس سیاه شماره13 تایپ می شود.
💠 و) متن مقاله با قلم لوتوس نازك، شماره 14 تایپ شده و ابتدای هر پاراگراف یا بند با كمی تورفتگی (اشپون) با فاصله 5/0 سانتیمتر آغاز می گردد.
#مقاله_علمی
@rahnameh
رهنامه پژوهش
آشنایی اجمالی با ساختار یك مقاله علمی و آرایه های آن؛20 (بخش پایانی)
نكاتی درباره تایپ مقاله2:
ز) فاصله بین سطرهای متن 5/1 سانتیمتر و فاصله آنها از عنوان های فرعی 2 سانتیمتر است.
ح) فاصله حاشیه صفحه ها از هر طرف 2 سانتی متر و از بالا و پایین نیز 2 سانتیمتر و فاصله آخرین سطر با پاورقی 1 سانتیمتر است.
ط) نقل قول مستقیم در داخل گیومه با قلم لوتوس نازك شماره 12 تایپ می گردد.
ی) شماره صفحات در گوشه سمت چپ و بالای صفحه تایپ می گردد.
ك) مقاله فقط باید بر یك روی صفحه تایپ شود.
ل) در تایپ مقاله باید از بكار بردن قلم های متنوع و متفاوت پرهیز كرد.
م) قلم انگلیسی لازم برای تایپ پاورقی Times mediumبا شماره 8 است و همین قلم برای انگلیسی در متن و منابع با شماره 10 استفاده میشود.
#مقاله_علمی
@rahnameh
رهنامه پژوهش
🔴 تخصص گرایی
⭕️ لزوم آشنایی با دیگر علوم دینی (غیر از رشته تخصصی)
💠 ما فقهایی داریم، حتی مراجع تقلید، که با ادبیات عرب، منطق، حدیث، فقه الحدیث، رجال، درایه و ... ارتباط دارند، اما کمتر کسی از آنهاست که در همه اینها متخصص باشد. فقیه باید با تفسیر آشنا باشد، اما آنطور تسلط بر تفسیر نیاز نیست؛ چون هر وقت احتیاج پیدا کند، می رود و چند تفسیر را می بیند.
💠 بنابراین هر کس بخواهد در یک بخش از علومی که با هم یک رابطه به اصطلاح ارگانیک دارند و اعضای یک خانواده حساب می شوند، #تخصص پیدا کند، آشنایی با سایر رشته ها را هم لازم دارد؛ اما تخصص در همه لازم نیست و میسر هم نیست.
#تخصص
مرحوم آیت الله مصباح یزدی (ره)
خشت اول، شماره ۷، صفحه ۳۳
@rahnameh
رهنامه پژوهش
🔴 تخصص گرایی
⭕️ آفت های تخصص گرایی
💠 گاهی #تخصص ها آنقدر ریز می شود که ارتباطش با سایر قسمت ها فراموش می شود.
💠 در علوم جدید طوری شده که تخصص های ریز، ارتباط خود را با سایر علوم و گرایش ها از دست داده و مشکلاتی ایجاد شده است، لذا به فکر افتاده اند تا رشته های بین بخشی را زیاد کنند و توصیه کنند.
💠 آنهایی که رشته های خاصی را می خوانند، در رشته های مربوط هم، کم و بیش کار کنند.
💠 #تخصص_گرایی، آفات و کمبودها و مشکلاتی دارد که با رشته های بین بخشی هم به طور کامل حل نمی شود.
💠 ممکن است در علوم دینی هم چنین مساله ای وجود داشته باشد؛ مثلا اگر کسی فقط در فقه متخصص شود و به تفسیر یا ادبیات کاری نداشته باشد، به راحتی ممکن است مشکل پیدا کند و در استنباطش از آیه و روایت، اشتباه کند.
#تخصص
#تخصص_گرایی
مرحوم آیت الله مصباح یزدی (ره)
خشت اول، شماره ۷، صفحه ۳۳
@rahnameh
رهنامه پژوهش
🔴 تخصص گرایی
⭕️ آفت های تخصص گرایی (حجاب حاجز بین رشته ها)
... اگر کسی فقط در فقه متخصص شود و به تفسیر یا ادبیات کاری نداشته باشد، به راحتی ممکن است مشکل پیدا کند و در استنباطش از آیه و روایت، اشتباه کند.
💠 به این خاطر توصیه می شود آنقدر حجاب حاجزی بین رشته ها ایجاد نکنند که دیگر به آنها سر نزنند و باعث شود که یک نوع بیگانگی بین رشته های علمی پیدا شود.
💠 ولی از آن طرف هم نباید از ترس اینکه چنین اتفاقاتی بیفتد، از #تخصص دست بکشیم؛ چون اگر تخصص نباشد، علوم پیشرفت نمی کند.
# بنابراین ما از یک طرف، از تخصص بی نیاز نیستیم؛ ولی نباید از سایر رشته ها هم غافل شویم و طوری که ارتباط یک تخصص با سایر رشته ها و مقدمات و ابزارها قطع شود.
💠 پس معنای یک تخصص مطلوب این است که ثقل کار را در یک بخش قرار دهیم، اما سایر بخش ها را فراموش نکنیم.
#تخصص
#تخصص_گرایی
مرحوم آیت الله مصباح یزدی (ره)
خشت اول، شماره ۷، صفحه ۳۴
@rahnameh
رهنامه پژوهش
هدایت شده از Sajjad Vhd
⚫️⚪️ اطلاعیه مهم ⚪️⚫️
🔴🔵تغییر سامانه ثبت نام جشنواره🔵🔴
سامانه ثبتنام اینترنتی جشنواره علامه حلی(ره) از طریق سامانه پیشخوان حوزه و به آدرس زیر تغییر یافت:
http://reg.ismc.ir/rules/143
🔴 تخصص گرایی
⭕️ ضرورت تخصص گرایی
💠 ایجاد #تخصص، یک نیاز واقعی است؛ مثلا رساله های عملیه بزرگانی که 30 یا 40 سال در فقه کار کرده اند، در بسیاری از موارد، عبارات « فیه تامل، فیه تردید، لایخلو من قوه، لایخلو من اشکال و...» دارد، چون آن فقیه فرصت پیدا نکرده تا تحقیق کند.
💠 اگر فرصت پیدا می کرد، بسیاری از این تامل ها و اشکال ها لااقل از دید خودش حل می شد. 💠 اگر اینها تخصصی می شد، کسی که 30 سال وقتش را صرف همه فقه بکند با کسی که 30 سال فقط صرف عبادات کند، قطعا تحقیقش متفاوت است؛ لذا #تخصص به تعمیق علم کمک می کند.
💠 الان مسائل مستحدثه ای پیدا شده که خیلی احتیاج به تحقیق دارد . بنابراین ما نیاز داریم به تخصص ها و اگر اشکالی پیش بیاید، باید راه حل اشکال را پیدا کنیم.
💠 ترس از اینکه تخصص ها آنقدر گسترش پیدا کند که آدم غرق شود و ارتباطش قطع شود، به نظرم یک مقدار ذهن گرایی است.
#تخصص
#تخصص_گرایی
مرحوم آیت الله مصباح یزدی (ره)
خشت اول، شماره ۷، صفحه ۳۵
@rahnameh
رهنامه پژوهش
🔴 تخصص گرایی
⭕️ ضرورت تخصص گرایی
⭕️چرا باید به رشته های تخصصی پرداخت؟
1⃣ طلبه ای که فقه و اصول، منطق و فلسفه و کلام خوانده و اینها را بلد است، وقتی می خواهد با مردم تماس داشته باشد و داشته های خود را به آنها منتقل کند، باید زبان و فرهنگ مشترکی داشته باشد تا بوسیله آن با دیگران ارتباط برقرار کند.
💠 گاهی احساس میکردم جوان های تحصیل کرده، سوالاتی دارند که حتی صورت مساله اش برای ما روشن نیست، چه رسد به جواب آن.
💠 گاهی آشنایی با علوم غیرحوزوی در مقام اثبات، انتقال و تعامل با دیگران لازم می شود.
2⃣ در سایه پیشرفت علوم، مسائل مستحدثه ای پیش می آید که برای پیدا کردن پاسخ آنها از منابع فقهی، لازم است نسبت به آن علوم آشنایی داشته باشیم تا اصل اشکال را درک کنیم و بتوانیم به آن پاسخ بدهیم.
💠 تصور صحیح از موضوعات مستحدثه، متوقف بر آشنایی با آنها است.
#تخصص
#تخصص_گرایی
برداشتی از مصاحبه با آیت الله مصباح یزدی (ره)
خشت اول، شماره ۷، صفحه ۳۶
@rahnameh
رهنامه پژوهش
🔴 تخصص گرایی
⭕️ ضرورت تخصص گرایی
⭕️چرا باید به رشته های تخصصی پرداخت؟
3⃣ ما یک سلسله مباحثی داریم که در علوم اسلامی یک جور پاسخ داده می شود و در محافل علمی دنیا جور دیگری.
💠 ما نیاز داریم اثبات کنیم که نظر اسلام درست است و در آن نظرها خطا وجود دارد و سخن اسلام بر آنها ترجیح دارد و اگر این کار را نکنیم، تدریجا ایمان جوانانمان ضعیف می شود و می گویند یک روز اسلام این را گفته برای اینکه علم نمی توانست حل کند، اما حالا می شود از راه علم حل کرد؛ مثلا حقوق زن، حقوق بشر، ارتداد و مسائلی از این قبیل، الان در دنیا مطرح است.
💠 ما اگر بخواهیم درست نظریه اسلام را تبیین کنیم، باید نظر آنها را بفهمیم و دلایلشان را بررسی کنیم تا بتوانیم یک بحث تطبیفی انجام دهیم.
💠 بحث مقارن و تطبیقی، بدون اطلاع کافی از علوم جدید میسر نمی شود.
💠 نمی توان گفت نظر آنها کفریات است و بیخود گفته اند.
💠 شبهه شده است که احکام اسلام تاریخ مند است و متعلق به هزار سال پیش بوده و حالا باید چیزهای دیگری جایگزین آن شود.
💠 پس انگیزه سوم برای آشنایی با علوم غیردینی، انجام بحث تطبیقی و اثبات برتری نظریات اسلام است.
#تخصص
#تخصص_گرایی
آیت الله مصباح یزدی (ره)
خشت اول، شماره ۷، صفحه ۳۶
@rahnameh
رهنامه پژوهش
🔴 تخصص گرایی
⭕️ تردید در عصر علامگی
💠 در طول تاریخ علمای شیعه، اکثر قریب به اتقافق علما تنها در یک یا دو رشته علمی (تخصصی) موفق بوده اند و از خود اثر به جای گذاشته اند.
💠 آنها اگر چه در طول تحصیل در رشته های متنوع، تحصیل یا تدریس می کردند؛ اما عمدتا در یک یا دو رشته علمی صاحب نظر (متخص) می شدند.
💠 در نتیجه، تولید رأی و فکر جدید هم تنها در همین یک یا دو رشته اتفاق می افتاد.
💠 از موارد استثنایی که بگذریم، می توان این گونه ادعا کرد که سلطه بر همه رشته ها و علوم (علامه شدن) برای کسی رخ نداده است.
💠 در میان تاریخ شیعه، دو علامه بزرگ دیده می شوند که به جهت نبوغشان از موارد استثناء هستند. #شیخ_طوسی و #علامه_حلی، دو علامه بزرگ هستند که در بسیاری از رشته های علمی، آثاری از خود به جای گذاشته اند که بعد از هزار سال از زمان شیخ طوسی و 8 قرن از حیات علامه حلی، هنوز آثارشان مورد استفاده است.
حجت الاسلام و المسلمین مختاری
خشت اول، شماره 7، صفحه 40
@rahnameh
رهنامه پژوهش