eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
229 ویدیو
56 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔عدم ارائه ادله معتبر بر اثبات روز در قرآن ❗️قسم خوردن بر ابر و باد و کشتی، قوی ترین دلیل قرآن بر وجود روز قیامت می‌باشد؛ در سوره چنین آمده است : : وَالذَّارِيَاتِ ذَرْوًا ﴿۱﴾فَالْحَامِلَاتِ وِقْرًا ﴿۲﴾فَالْجَارِيَاتِ يُسْرًا ﴿۳﴾فَالْمُقَسِّمَاتِ أَمْرًا ﴿۴﴾إِنَّمَا تُوعَدُونَ لَصَادِقٌ ﴿۵﴾وَإِنَّ الدِّينَ لَوَاقِعٌ ﴿۶﴾ : قسم به بادهایی كه ابرها را به حركت در می آورند. قسم به ابرهای سنگین. و سپس سوگند به كشتی‌هایی كه به آسانی به حركت در می‌آيند. و قسم به فرشتگانی كه كارها را تقسيم ميكنند كه آنچه به شما وعده داده شده است قطعا راست است وقطعاً روز جزا واقع خواهد شد. ⚡️آیا با چنین سوگندهایی قیامت اثبات می شود؟ اگر کسی امروزه به جای استدلال منطقی بر شما، قسم به هواپیما و اتومبیل بخورد، آیا شما او را بی‌منطق و دروغگو نمی خوانید ❗️❗️ 💠💠 👌قرآن برای اثبات قیامت دلائل محکم و قاطعی ارائه می دهد و می فرماید ؛ « آيا گمان كرده ايد كه ما شما را بيهوده آفريده ايم و به سوى ما بازگشت نخواهيد كرد » ( مومنون 115 ) 👌و می فرماید ؛ ❕« و ما آسمان و زمين و آنچه ميان آن دو است، جز به نيافريديم، و ساعت موعود (قيامت) قطعاً فرا خواهد رسيد. » ( حجر 85) 👌و می فرماید ؛ «آيا انسان گمان مى كند بيهوده و بى هدف رها مى شود؟ ... آيا چنين كسى قادر نيست كه مردگان را زنده كند؟! » ( قیامت 36 _ 40) ❕این بیانات اشاره به برهان حکمت در اثبات معاد است به این بیان که يك مطالعه اجمالى در وضع هستى نشان مى دهد كه همه چيز بر اساس هدف و حكمت و نظم و برنامه اى آفريده شده است. حال اگر نظرى به زندگى انسان بيفكنيم و چنين فرض كنيم كه «مرگ» براى او پايان همه چيز است، چند روز در اين دنيا با هزاران زحمت و مشكل زندگى كردن، و مقاديرى غذا و آب خوردن و نوشيدن، و بعد براى هميشه از هستى چشم پوشيدن، مسلّماً چنين چيزى نمى تواند هدف آفرينش انسان بوده باشد، و به اين ترتيب خلقت او عبث و بيهوده و بى محتوى خواهد بود. این چيزى است كه با خداوند حكيم هرگز سازگار نيست و همین معنا در آیات فوق منعکس شده است . 👌و در بیان دیگری می فرماید ؛ « آيا مؤمنان را همچون مجرمان قرار دهيم؟ شما را چه مى شود؟ چگونه داورى مى كنيد » ( قلم 35_36) 👌و می فرماید ؛ « آيا كسانى را كه ايمان آورده اند و عمل صالح را انجام داده اند همچون مفسدان در زمين قرار دهيم، يا پرهيزگاران را همچون » ( ص 28) 👌و می فرماید ؛ « آيا كسانى كه مرتكب سيئات شدند گمان كردند كه ما آنها را همچون كسانى كه ايمان آورده اند و عمل صالح انجام دادهاند قرار مى دهيم كه حيات و مرگشان يكسان باشد؟ چه بد داورى مى كنند- و خداوند آسمانها و زمين را به حق آفريده است؟ تا هركس در برابر اعمالى كه انجام داده است داده شود، و به آنها ستمى نخواهد شد. » ( جاثیه 21_22) ❕این تعابیر اشاره به برهان عدالت در اثبات معاد و قیامت است به این توضیح که تاريخ گذشته انسان و حوادث امروز به خوبى نشان مى دهد كه احقاق حقّ مظلومان، و كيفر ظالمان، هرگز در اين جهان به طور كامل انجام نشده، ممكن است به صورت «قضيّه جزئيه» اين مسأله ديده شود، ولى نه به صورت يك «قضيّه كليه» و فراگير. پس عدالت حاكم بر اين عالم كه پرتوى از عدالت خداست ايجاب مىكند روزى فرا رسيد كه پرونده اعمال همه انسانها استثناء با دقيقترين حساب، مورد بررسى قرار گيرد، و اين همان روزى است كه رستاخيزش مى ناميم. 📚پیام قرآن ج 5 ص 202 🔸 👇
👇 🔸خداوند به این مقدار هم برای اثبات معاد بسنده نکرده است و در تعابیری برای اثبات معاد از قسم استفاده کرده است و می فرماید ؛ « سوگند به بادهايى كه ابرها را به حركت در مى آورند (و گرد و غبار و بذرهاى گياهان را). و سپس سوگند به ابرهايى كه بار سنگينى (از باران) با خود حمل مى كنند. و سپس سوگند به كشتيهايى كه به آسانى به حركت در مى آيند. و سوگند به فرشتگانى كه كارها را تقسيم مى كنند. (آرى سوگند به همه اينها) كه آنچه به شما وعده داده شده است قطعا است.- و بدون شك جزاى اعمال واقع شدنى است. » ( ذاریات 1_6) 👌در گذشته مفصلا توضیح داده ایم که یکی از حکمت های قسم های خداوند بیان اهمیت مورد بحث است . اگر خداوند بخواهد اهمیت فوق العاده برخی از مسائل مانند معاد را بیان کند آن را همراه با سوگند می کند. واین خود یک نوع فصاحت و بلاغت در کلام است که گوینده علاوه بر بیان وجوب یک مطلب درجه اهمیت آن را نیز با قسم به مخاطب خود می کند ؛ 🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1867 👌و از سوی دیگر سوگندهايى كه در آغاز اين سوره آمده پيوند و تناسب روشنى با نتيجه اين قسمها و دارد، چرا كه حركت ابرها و نزول بارانها و در نتيجه زنده شدن زمينهاى مرده، خود صحنه اى از قيامت و را در اين دنيا نشان مى دهد و روشن است که وعده هاى الهى از جمله وعده به معاد و قیامت ، همه صادق است، چرا كه خلف وعده يا ناشى از جهل است، يا عجز . جهلى كه باعث تغيير فكر وعده دهنده مى شود، و عجزى كه او را از وفاى به وعده باز مى دارد، اما خداوند عالم و قادر وعده هايش تخلف ناپذير است. 📚تفسیر نمونه ج 22 ص 311 👌اما این که شبهه افکن در مورد چرایی قسم خداوند به بادها و ابرها و کشتی اظهار کرده است ، مساله ای است که پاسخ روشنی دارد و ما در گذشته مفصلا پیرامون آن بحث کرده ایم که می توانید پاسخ گذشته ما را در این رابطه مطالعه فرمایید ؛ 🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1868 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه کانال معاند را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1870
💠پاسخ این شبهه کانال معاند را در زیر بخوانید ؛ ✔️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1871
🤔 ❔اخیرا هر خطبه ای از خطبای مولوی های اهل سنت را می شنویم می گویند در کتاب دین و زندگی مدرسه به ابوهریره پیامبر توهین شده و او دروغگو خوانده شده است ❗️لطفا توضیح دهید که آیا این فرد دروغگو بوده است ❕❕ 💠💠 👌ابوهریره از کسانی است که اهل سنت بسیار او را تکریم می کنند ، و روایات او را دربست می پذیرند ، در حدود یک هفتم روایات صحاح سته اهل سنت از اوست و ابن حجر عسقلانی روایات او را 5734 حدیث نقل می کند ؛ 📚الاصابه ج 4 ص 205 ❕این در حالی است که او تنها سه سال حضور پیامبر را درک کرده است ؛ 📚صحیح بخاری ج 5 ص 145 ❔چگونه می توان پذیرفت کسی که فقط سه سال محضر پیامبر را درک کرده است این همه حدیث از پیامبر نقل کند در حالی که احادیث نقل شده اهل سنت از علی علیه السلام و ابوبکر و عمر و عثمان از 1114 حدیث سرایت نمی کند ؛ 📚الاصابه ج 4 ص 205 ❕لذا امام علیه السلام فرمود ؛ « سه تن بودند که پیوسته بر پیامبر دروغ می بستند که آنان ابوهریره و انس بن مالک و زن بودند » 📚الخصال ج1 ص190 🔸طبق نقل اهل سنت ، عایشه بود که ابوهریره به پیامبر گرامی دروغ می بست ، آنان از عایشه نقل می کنند که می گوید ؛ « روزی ابوهریره کنار حجره ام نشست و مرتب از پیامبر حدیث نقل می کرد ، من در حال نماز بودم ، او قبل از پایان نمازم رفت و اگر او را می یافتم در رد او می گفتم که رسول خدا مثل شما این قدر حدیث نمی کرد » 📚صحیح مسلم ج 4 ص 1940 _ سنن ابی داود ج 3 ص 320 👌مردم هم پی به کذب و دروغگویی او برده بودند چرا که خود ابوهریره می گفت که مردم معتقدند که من بر رسول خدا دروغ می بندم و احادیث جعلی نقل می کنم ؛ « یقول الناس اکثر ابوهریره _ انکم ان اباهریره یکثر الحدیث عن رسول الله » 📚 صحیح بخاری ج 2 ص 85_ صحیح مسلم ج 4 ص 1939 ❕بخاری می نویسد ؛ « چون ابوهریره روایتی از رسول خدا نقل کرد مردم به او گفتند که آیا این حدیث را از رسول خدا شنیدی یا خیر ؟ ابوهریره گفت نه این از ابوهریره بود ( که به دروغ به پیامبر نسبت دادم )» 📚صحیح بخاری ج 7 ص 81 👌و مطابق برخی نقل ها ابن عمر هم تصریح به کذب و جعل احادیث توسط می کرد ؛ 📚صحیح مسلم ج 3 ص 1203 ❕این ملعون کسی بود که علی علیه السلام را متهم به عثمان می کرد ؛ 📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 4 ص 67 🔹و چون معاویه به عراق آمد در حضور او و در جمع مسلمین به علی علیه السلام نمود و معاویه نیز به پاداش این بی حیایی او را والی مدینه گردانید ؛ 📚شرح نهج البلاغه ، حمیدی ، ج 1 ص 358 ❕ابوجعفر اسکافی استاد ابن ابی الحدید می گفت ؛ « ابوهریره نزد استادان ما نا خالص و روایات او ناپسند است ، عمر به خاطر جعل روایت او را با می زد » 📚شرح نهج البلاغه ، معتزلی ، ج 4 ص 67 ❕از علی علیه السلام نقل می کنند که می فرمود ؛ « دروغگوترین مردم بر رسول خدا ( که اکنون زنده اند ) دوسی است » 📚همان مدرک ص 68 👌ابوحنیفه هم به احادیث او عمل نمی کرد و می گفت تمام صحابه پیامبر عادل بودند جز ابوهریره و چند نفر دیگر ؛ 📚قاموس الرجال ج 6 ص 234 ❕بسیاری از روایات دروغین در مورد دیدن خداوند و جسمانیت او و نسبت های دروغین که در کتب اهل سنت به پیامبر داده شده است از اوست و علامه شرف الدین کتابی مستقل با نام « ابوهریره » در مورد روایات دروغ او نوشت . ❕( جهت آگاهی بیشتر در مورد شخصیت ابوهریره دو کتاب « سوالات ما »، حسین تهرانی ص 429 به بعد و « پژوهشی در صحاح سته » ج 7 ( اصحاب در صحاح سته ،حسین طیبیان ،ص 89 به بعد را مطالعه فرمایید که ما مطالب فوق را از ابن دو کتاب کردیم .) 👌آری ما اگر ابوهریره را دروغگو و کذاب می دانیم بر اساس منابع خود اهل سنت است و شایسته است که آنان نیز را کنار بگذارند و بر اساس این نقل پیامبر گرامی که فرمود ؛ « نشانه منافق دروغگویی است » 📚صحیح مسلم ج 1 ص 78 👌حکم به منافق و دروغگو بودن ابوهریره دهند و دفاع دروغین از این شخصیت پلید نکنند و گرد و خاک بی اساس در دفاع از او و هجمه به شیعه به خاطر نقل روایات خود اهل سنت در مورد ابوهریره نکنند . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ شبهات تکراری کانال معاند در مورد « شق القمر » را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1874
👌پاسخ این شبهه کانال معاند را در زیر بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1876
🤔 ❔لطفا به متن زیر پاسخ دهید ❗️❗️ ❕پيامبر صلی الله علیه وسلم ‌مي‌فرمايد: « لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَشَبَّهَ بِغَيْرِنَا، لَا تَشَبَّهُوا بِالْيَهُودِ وَلَا بِالنَّصَارَى » (كسي كه خود را شبيه غير ما كند، از ما نيست. خودتان را شبيه به يهود و نصارا نكنيد). اين حديث حسن است كه ترمذي و... روايت كرده‌اند. 👈در اسلام جشنی به اسم تولد گرفتن (جشن میلاد) نیست و حرام است زیرا از عادات و تقالید یهود و نصاری است، ترمذي (2695) و طبراني در الاوسط(7/238-7380) و آلباني در سلسله الصحيحه (2194) و صحيح ترمذي حسن دانسته است. پيامبر صلی الله علیه وسلم ‌مي‌فرمايد: « وَمَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ»: ( و هر كس مشابه قومي باشد از همان‌ها است). احمد(2/50،92)، و ابن ابي شيبه در (مصنف) (19401)‌، و عبد بن حميد در «مسند» (848)، و طبراني در «مسندشاميين (216)، و بيهقي در «الشعب»‌(1199). والله اعلم _مرادزهی خاشی_ زاهدان 💠💠 👌براستی انسان تعجب می کند از چنین کسانی که مدعیان علم و دانش و آگاهی هستند و چنین بی اساسی را ترویج می کنند . ❕حرمت تشبه به یهود و نصاری در جایی است که ما برای انجام فعلی هیچ گونه رجحان عقلی و قرآنی و روایی نداشته باشیم و تنها به دلیل شباهت به کفار آن کار را انجام دهیم ، در حالی که میلاد پیامبر گرامی مستند به آیات قرآن و سنت صحیحه پیامبر گرامی و بر اساس حکم محکم عقلی است که ما در گذشته مفصلا حول این موضوع بحث کرده ایم و استحباب جشن میلاد گرفتن برای پیامبر گرامی را ثابت کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1879_ 👌بد نیست آقای مرادزهی کمی از استادش محمد عمر که از او تعبیر به فقیه می کنند یاد بگیرد ، آنجا که چنین می گوید ؛ « جلسه برای برگزاری ( جشن ) ولادت پیامبر فی نفسه جایز و خوب و مندوب ( و ) است » 📚فتاوی منبع العلوم کوه ون ، محمد عمر سربازی ج 1 ص 365 🔸و خوب است که این مدعی علم و دانش سخن استادش عبد الحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان را خود قرار دهد که در برابر این سوال چنین می گوید ؛ «چه مي فرمايند علماي دين در مسئله ذيل: آيا در ايام ولادت نبي مکرم اسلام کارهايي چون توزيع شيريني، سخنراني و جشن و سرور جايز است؟ و اکنون در بعضي مناط اين کار را ميکنند. چون خود نبي مکرم اسلام فرمودند: نوآوري در دين بدعت است آيا اين جزو بدعت محسوب مي شود؟ و اگر جايز نباشد و کسي آنها را جايز قرار دهد چه حکمي دارد؟ ❕الجواب باسم ملهم الصواب ؛ 👌اگر به اين نيت جلسه منعقد مي کنند که در آن جلسه، سيرت آن حضرت بيان شود و ترغيب به اتباع آن حضرت بوده و افرادي را که از حقيقت اسلام خبر ندارند در جلسه دعوت مي کنند تا از طيبه آن حضرت با خبر شوند؛ با توجه به اين تفاصيل، انعقاد چنين جلسه اي مستحب و موجب اجر و ثواب است دارالافتاء حوزه علميه دارالعلوم زاهدان 📚محمود الفتاوي ج 4 ص 335 ، تحت نظر مولوی عبد الحمید 👌بر این اساس دیار بکری و از علمای اهل سنت می نویسند ؛ «مسلمین پیوسته از زمان های گذشته در ماه میلاد پیامبر به جشن و سرور می پرداختند و دیگران را اطعام می کردند و در شب های آن صدقه می دادند و پیوسته سرور و شادی می کردند» 📚تاریخ الخمیس ج1 ص323 _ المواهب اللدنیه ج1 ص148 🔸شیخ مفید نیز می نویسد ؛ «روز هفدهم ربیع الاول سالروز تولد پیامبر اسلام است و صالحان آل محمد از زمان های گذشته پیوسته این روز را تعظیم کرده و حقش را می شناختند و حرمت پیامبر را در این روز رعایت می کردند و این روز را می گرفتند و از امامان روایت شده است که هر روزه این روز برابری می کند با روزه یک سال» 📚مسار الشیعه ص65 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🌸فرا رسیدن میلاد مبارک پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله را تبریک می گوییم ؛ 💐پرسش و پاسخ های مرتبط ؛ 1⃣آیا پیامبر برای خودش جشن تولد می گرفت❕اگر می گرفت کجاست و اگر نمی گرفت چرا ما برای ایشان جشن تولد می گیریم آیا این بدعت در دین نیست❓کاری را که پیامبر انجام نمی داد چرا ما انجام دهیم❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1879 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/674 2⃣آیا آنچه دگر اندیشان می گویند درست است که خرافات مسلمین است که می گویند در زمان تولد پیامبر اسلام ایوان فرو ریخت و دریاچه ساوه خشک شد و آتشکده خاموش شد .این ها منبع ندارند ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1881 3⃣من اهل سنت هستم ، شیعه بر اساس چه مستنداتی می گوید که تولد پیامبر اسلام در روز ربیع الاول بوده است در حالی که اهل سنت و جماعت می گویند در روز ربیع الاول بوده است ❗️چرا شما از اجماع مسلمین در این مساله جدا شدید ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1882
🤔 ❔کتاب معراج السعاده کتابی است که همه طلبه ها در بدو ورود به حوزه آن را می خوانند ، اما متاسفانه مولف آن مانند اهل سنت اعتقاد به خلفا دارد و در چندین جا آن را مطرح می کند ❗️پاسخ شما چیست ❕❕ 💠💠 👌علامه ملا احمد نراقی مولف کتاب معراج السعاده از مفاخر علمی و دانشمندان بزرگ بوده است که در مورد او گفته شده است ؛ « او عالمی بزرگ و فقیه با تقوا و مصنفی جلیل بوده است که جامع همه کمالات و متبحر در علوم تلقی می شده است ...» 📚فهرس التراث ج2 ص126 ❕ایشان در مورد تعبیر خلفاء راشدین می نویسد ؛ « ( امام جماعت باید توجه کند ) که در جای رسول خدا و او می ایستد و نیابت ایشان را می کند » 📚معراج السعاده ص865 👌منظور ایشان از خلفای راشدین ، امامان اهل بیت علیهم السلام است که به حق خلفای هدایت کننده و هدایت شده پس از بودند . ❕همان هایی که طبق نقل علمای اهل سنت پیامبر گرامی در مورد آنان فرمود ؛ « بر شما باد به پیروی کردن از سنت من و سنت که هدایت کننده و هدایت شده هستند .» 📚سنن ترمذی ج4 ص469 📚سنن ابی داود ج4 ص1974 📚سنن ابن ماجه ج1 ص71 👌اگر چه اهل سنت می خواهند خلفاء راشدین در روایت را به خلفای سه گانه خودشان تطبیق دهند ، اما پیامبر گرامی جلوی این تفسیر به رای آنان را گرفته است و خلفاء راشدین را با تعابیر مختلفی معرفی کرده است و به امت فهمانده است که آنان همان اهل بیت هستند . 👌در حدیث ثقلین آنها را چنین معرفی می کند ؛ ❕«من دو چیز برای شما باقی می گذارم که تا زمانی که به آن دو تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید کتاب خدا و اهل بیتم» 📚سنن ترمذی ج5 ص329 📚مسند احمد ج5 ص182 📚مستدرک حاکم ج3 ص148 👌و در حدیث چنین معرفی می کند ؛ «مثل اهل بیتم در میان شما همانند کشتی نوح است در میان قوم نوح که هر کس بر آن سوار شود نجات یافته و هر کس از آن تخلف کند هلاک می شود» 📚مستدرک حاکم ج2 ص343 📚مجمع الزوائد ج9 ص168 📚کنزالعمال ج6 ص216 👌و در حدیث چنین معرفی می کند ؛ ❕«ستارگان وسیله ایمنی برای اهل زمین از غرق شدن هستند و اهل بیت من وسیله ایمنی برای امت من از اختلاف هستند» 📚مستدرک حاکم ج3 ص149 📚الجامع الصغیر ج2 ص189 📚کنزالعمال ج6 ص116 ❕آنگاه به صورت می فرماید ؛ « این امر منقضی نمی شود تا آنکه خلیفه در میان آن بگذرند ، همه آنان از قریش هستند » 📚صحیح مسلم ، ج6 ص3 👌و می فرماید ؛ « برای این امت دوازده قیم و است که خواری مردم به آنها ضرر نمی زند » 📚المعجم الکبیر ج2 ص196 ❕بنابراین روشن می شود که منظور از خلفاء راشدین ، همان اهل بیت پیامبر گرامی هستند که تعداد آنها دوازده نفر است و بقای آنها سبب بقای اسلام می باشد . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔فلسفه میت چیست ❗️❗️آیا راست است که بعد از دفن میت و خاکسپاری هم تلقین کردن مستحب است ❕❕ 💠💠 👌استحباب تلقین میت به توحید و نبوت و امامت و ولایت ائمه علیهم السلام با ذکر نامشان در روایات معتبر وارد شده است و محل فقها می باشد . ❕کیفیت آن به این گونه است که پس از گذاشتن میت در قبر ، ولی میت یا نایب او داخل قبر شده و با دست راست چانه میت و با دست چپ بازوی چپ او را گرفته و به شدت تکان می دهد ، سپس دهان او را به گوش او نزدیک کرده و او را تلقین می دهد . 📚وسائل الشیعه ج3 ص173 باب 20 ❕فلسفه تلقین دادن میت روشن است ، از آنجایی که روح در بدو ورود به عالم با یک عالم ناشناخته و جدید رو به رو است ، در یک وحشت و ترس و ابهام عجیبی قرار دارد ، ممکن است روح او در این تحول بزرگ در تذکر و یاد آوری عقاید خود و در اثبات آن گرفتار لغزش و تزلزل شود به گونه ای که حتی نام خود را نیز فراموش کند ، برای برطرف شدن این فراموشی و اضطراب در مقام پاسخ دهی و آزمون برزخی مستحب است که برای میت تلقین خوانده شود تا عقاید و را به خاطر آورد ، زیرا بر اساس روایات ، روح برزخی با بدن مادی و دنیوی اش در ارتباط است و تلقین جسد میت موجب تنبه روح او می گردد. ❕پس از دفن میت و خاکسپاری نیز ، دو مرتبه میت مستحب است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « چرا اهل میت پس از خاکسپاری ، میت خود را رها می کنند و اقدام به تلقین مجدد او برای رویارویی با منکر و نکیر نمی کنند ، زمانی که میت دفن شد و تنها ماند ، نزدیکترین مردم به او باید بر سر قبر او بنشیند و دهانش را به جایگاه سرش نزدیک کند و او را دهد که وقتی چنین می شود ، نکیر و منکر می گویند برویم که حجتش را به میت تلقین دادند » 📚التهذیب ج1 ص321 📚الکافی ج3 ص201 👌و فرمود ؛ « با تلقین دو مرتبه پس از دفن ، میت از پاسخگویی به سوالات نکیر و منکر بر می آید » 📚وسائل الشیعه ج3 ص202 https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔تمام ياران حضرت مهدي(عج) اند» آيا اين حديث واقعيت دارد؟ چرا ❗️❗️ 💠💠 👌یاران امام زمان علیه السلام تمام انسان های حقیقت جو و آزاده ای هستند که از اقصی نقاط جهان برای یاری دین الهی گرد هم جمع می شوند و اختصاص به یک خاصی ندارند ، اگر چه سهم عجم ها و غیر عرب و ایرانیان از یاران امام عصر ، سهم است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هیچ می دانی که قم را چرا قم نام نهادند ؟ برای آن که اهل آن با قائم خاندان محمد جمع شوند ، و با او قائم و مستقیم باشند و او را دهند » 📚تاریخ قم ص278 📚بحار الانوار ج60 ص216 👌و فرمود ؛ « اهل قم انصار و قائم هستند » 📚بحار الانوار ج57 ص219 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « گویی گروهی را می بینم که در شرق ( منطقه ) در پی حق قیام می کنند ، اما آن را به ایشان نمی دهند ، دوباره آن را می طلبند اما به آنها داده نمی شود ، پس چون این وضعیت را می بینند ، شمشیرهایشان را بر گردن خود می نهند و آنچه را خواسته بودند به ایشان می دهند اما دیگر آن را نمی پذیرند تا این که قیام می کنند و آن را جز به صاحبتان نمی سپرند ، کشتگان آنها شهیدند ، من اگر آن زمان را درک کنم ، خود را برای صاحب این امر نگاه می دارم » 📚الغیبه نعمانی ص273 📚بحار الانوار ج52 ص243 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « خراسانیان ( ایرانیان ) یاوران قائم اند » 📚الاختصاص ص325 📚دلائل الامامه ص459 👌در نقل دیگری از علی علیه السلام آمده است که فرمود ؛ « گروه هایی از و قبیله هایی از با مهدی الفت می گیرند » 📚کنزالعمال ج14 ص591 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « از قوم عرب تعداد اندکی از آنها همراه اند » 📚الکافی ج1 ص370 ❕از این روایات استفاده می شود که همه مناطق زمین سهمی در یاوری امام عصر علیه السلام دارند ، اگر چه سهم عجمیان و ایرانیان بیشتر است . https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman