👌 بیست و هفتم ماه مبارک رمضان مصادف است با سالروز وفات علامه جلیل القدر ، محمد باقر مجلسی رحمه الله علیه ، صاحب دائره المعارف بزرگ شیعه یعنی « بحار الانوار » . علامه مجلسی کسی است که شیخ حر عاملی در وصف او می نویسد ؛
«مولانا الجليل ، محمد باقر بن محمد تقى مجلسى، عالم فاضل ماهر، محقّق مدقّق، علّامه فهّامه، فقيه متكلم، محدّث ثقه، جامع همه خوبيها و فضائل، جليل القدر عظيم الشأن اطال اللَّه بقاءه داراى تأليفات سودمند بسيارى است، مانند «بحار الأنوار» در اخبار ائمه اطهار كه احاديث تمام كتب شيعه را غير از كتب اربعه (كافى، من لا يحضره الفقيه، تهذيب و استبصار) و نهج البلاغه كه كمتر از آن نقل ميكند، با ترتيبى پسنديده در آن جمع نموده و مشكلات آن را شرح كرده است ...»
📚امل الامل ج 2 ص 248
👌توضیحات بیشتر ما در مورد علامه مجلسی و کتاب شریف « بحار الانوار » را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1878
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌امشب یعنی شب « بیست و هفتم ماه رمضان » نزد اهل سنت شب قدر محسوب می شود و آنان در فضای حقیقی و مجازی بر تکریم این شب اصرار دارند ، کاربری در گذشته از ما چنین پرسید ؛
« با توجه به اینکه ِکلمه #لیله القدر تنها در دعای مختصره روز بیست و هفتم امده ایا نمیتوان به شب #قدر بودن ان شک کرد »
👌و ما در نمایه ذیل پاسخ او را دادیم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2737
#سایت_ما
ipasookh.ir
#شب_قدر_شب_بیست_و_هفتم_؟
🤔#پرسش
❔شب ۲۷ ماه رمضان، از شب های قدر
☑️ عنِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه و آله قال: أَنَّهَا لَيْلَةُ سَبْعٍ وَ عِشْرِينَ.
📚إقبال الأعمال، ص66📚
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: شب قدر، شب 27 ماه رمضان است.
☑️ قالَ مُعَاوِيَةُ لِحَسَنِ بنِ عَلِیٍّ علیه السلام: يَا أَبَا مُحَمَّدٍ! أَخْبِرْنَا عَنْ لَيْلَةِ الْقَدْرِ؟ قَالَ: فَتَطْلُبُ مِنْ لَيْلَةِ ثَلَاثٍ وَ عِشْرِينَ إِلَى لَيْلَةِ سَبْعٍ وَ عِشْرِينَ.
📚بحارالأنوار، ج44 ،ص42 به نقل از تحف العقول📚
معاویه به حضرت مجتبی علیه السلام گفت: ای ابومحمد! به ما از شب قدر خبر بده. فرمودند: شب قدر را ازشب بیست و سوم تا شب بیست و هفتم طلب کنید ❕❕
💠#پاسخ💠
👌چنان که در گذشته مفصلا توضیح دادیم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6701
❕آنچه در روایات اهل بیت علیهم السلام بیان شده آن است که شب قدر در دهه پایانی ماه رمضان است ، چنان که علی علیه السلام فرمود ؛
« شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان بجویید »
📚مستدرک الوسائل ج 7 ص 469
👌و از ایام پایانی ماه رمضان ، سه شب به عنوان شب احتمالی قدر معرفی شده است ، چنان که راوی می گوید از امام صادق علیه السلام در مورد شب قدر سوال کردم . امام علیه السلام فرمود ؛
« شب قدر را در شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم از ماه رمضان بجوی »
📚مجمع البیان ج 5 ص 519
👌و از این سه شب هم ، شب بیست و یکم و بیست و سوم اهمیت بیشتری دارد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« شب قدر را در شب بیست و یکم و شب بیست و سوم بجوی »
📚الکافی ج 4 ص 156
👌و از این دو شب نیز ، شب بیست و سوم به احتمال قوی ، شب قدر است ، چنان که راوی از امام صادق علیه السلام در مورد شب قدر سوال کرد ، امام علیه السلام فرمود ؛ « شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم .راوی سوال کرد که اگر عذری پیش آید که نتوان از هر سه شب استفاده کرد چه کنم و به کدام شب بیشتر توجه کنم ! امام علیه السلام فرمود ؛ « شب بیست و سوم »
📚الفقیه ج 2 ص 160
👌و فرمود ؛
« اگر توان احیاء در شب های مذکور را نداشتی ، سعی کن احیاء شب بیست و سوم از تو فوت نشود »
📚وسائل الشیعه ج 10 ص 358
👌لذا علامه مجلسی می نویسد ؛
« اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که شب بیست و سوم ماه رمضان ، شب قدر است »
📚زاد المعاد ص187
👌اما اهل سنت قائلند که شب بیست و هفتم ماه رمضان ، شب قدر است و از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود ؛
« شب قدر ، شب بیست و هفتم ماه رمضان است »
📚سنن ابی داود ج 2 ص 601
👌ما این نقل ها را سندا ضعیف می دانیم ، مثلا راوی روایت مذکور معاویه دشمنی خونی علی علیه السلام بوده است که طبیعتا سعی بر مخالفت با سیره و عقیده ایشان داشته و در این بین هیچ مانعی نبوده که نسبتی دروغ به پیامبر گرامی دهد تا دیدگاه علی و فرزندانش علیهم السلام در در مورد شب قدر را تحت الشعاع قرار دهد ، چرا که آنان بر روی شب بیست و سوم تاکید بیشتری داشتند .
❕حال پرسش کننده می گوید در روایات شیعه هم سخن از شب قدر بودن ، شب بیستم و هفتم آمده است ، ما در پاسخ به دو نقلی که به آن استناد شد می گوییم ؛
1⃣روایت اول در کتاب اقبال سید بن طاووس آمده است که ایشان در آن کتاب می آورد ؛
« من برخی از روایات اختلافی مسلمین در مورد شب قدر را ذکر می کنم ...»
📚اقبال الاعمال ج 1 ص 66
👌یعنی غرض ایشان نقل روایاتی است که شیعه و سنی پیرامون شب قدر نقل کرده اند ، و روایت مذکور که مورد اشکال قرار گرفته است به نقل از روایات اهل سنت است که ایشان آن از از کتابی به نام « دستور المذکرین و منشور المتعبدین » نقل می کند که مبتنی بر نقل روایت بر اساس اسناد اهل سنت است که صاحب آن فردی است به نام ؛ « محمد بن ابی بکر بن ابی عیسی المدینی الحافظ » که نزد شیعه مجهول است و از علمای مورد توثیق شیعه محسوب نمی شود ؛
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 6 ص 373
2⃣روایت دوم هم که از کتاب تحف العقول نقل شد ، گذشته از آنکه بدون سند است و راویان آن ذکر نشده اند ، باز دلالتی بر قطعیت شب قدر ، در شب بیست و هفتم ندارد ، بلکه می گوید شب قدر ما بین شب بیست و سوم تا بیست و هفتم است ، که با روایات قطعی که در بالا آوردیم ، روشن می شود که شب قدر ، در شب بیست و سوم است .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که مدعی است قرآن ، مریم را از خدایان مسیحیان می داند در حالی که مسیحیت چنین اعتقادی را ندارند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2738
#سایت_ما
ipasookh.ir
💠پرسش و پاسخ های مربوط به قدس شریف و جمعه آخر ماه رمضان ؛
1⃣در مورد راهپیمایی روز #قدس پرسیده شده مگه پیامبران و امامان با کسانی که اختلاف نظر داشتن در کوچه و خیابان #تظاهرات میکردند و مرگ بر دشمنانشان نثار می کردندکه الان مردم را تشویق به حضور در راهپیمایی می کنید آیا این عمل #بدعت نیست❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2739
2⃣چرا آیتالله خمینی، علی خامنهای و مراجع تقلید بر خلاف دستور صریح خداوند عمل کرده و میکنند؟ مگر خداوند در قرآن، «سرزمین #مقدس» را به قوم موسی (ع) و یهودیان وعده نداده است ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2740
3⃣آیا بیت المقدس و مسجد #الاقصی برای شیعه مکانی مقدس تلقی می شود ❕وهابیت می گوید مسجد الاقصی برای شیعه #قداستی ندارد و تنها بابت انگیزه های سیاسی بحث آن را مطرح می کند ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2742
4⃣❔آیا متن زیر #واقعیت دارد؛
❓اگر نماز #قضا داريد حضرت رسول اکرم (ص) فرمود:هر که نماز قضا بر ذمه اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان چهار رکعت #نماز به دو سلام (۲تا دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی و پانزده مرتبه سوره ی #کوثر را تلاوت نماید که دویست سال نماز قضا را کفایت می کند و روایت دیگر از آن حضرت چهار صد سال و روایت از حضرت امیرالمومنین #ششصد سال و از حضرت رسول سوال کردند مردم آخر الزمان بیش از صدسال عمر نمی کنند نماز قضاهای پدر و مادر و اقربای او را کفایت می کند بعد از نماز این دعا را بخواند.بسم الله الرحمن الرحیم یا سامعَ الصَّوتِ یا جامع الفَوتِ یا مُحیَ العِظامِ بَعدَ المَوت ِ صَلِّ عَلی مُحَمدِ وَاجعَل لی #فَرَجا وَ مخرجا مِمّا انا فیه اِنَّکَ تَعلَمُ و انتَ تُقَدَر وَلا اَقدِرُ وَ انتَ عَلامَ الغُیُوبِ یا واهِبَ العَطایا یا غافِرَ الخَطایا یا #سُبّوحُ یا قدُوسُ یا رَب المَلائِکهِ وَ الرّوح رَبِِّ اغفِر وَارحَم و تَجاوَز عَما تَعلَمُ اِنَکَ اَنتَ العَلِیُ الاَعظَم ُیا ساتِرَ العُیوُبِ یا #کاشِفَ الکُرُوب یا غافِر الذُنوُبِ یا ذَالجَلالِ وَالاِکرام بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الراحِمینِ ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2743
5⃣این که در روایاتی آمده است که ماه رمضان همیشه سی روزه است چه #معنایی دارد ❗️چرا رهبری و مراجع گاها به این روایات توجه نداشته و رمضان را بیست و نه روزه محسوب می کنند ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2744
#پرسمان_اعتقادی.
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#عدم_نقل_روایت_کلینی_از_نواب_خاصه
🤔#پرسش
❔پرسشی را کانال های ضد دین مطرح کرده اند که چرا شیخ کلینی در کافی یک روایت مستقیم از نواب خاص امام مهدی نقل نمی کند در صورتی که بهترین شاهدان و راویان بودند و می توانستند بدون واسطه احادیث مهدی را در زمان غیبت نقل کند ❗️اگر غیبت و نیابت خاصه واقعیت دارد چرا شیخ کلینی از نواب خاصه روایت ندارد در حالی که در عصر آنها بوده❕
💠#پاسخ💠
👌شیخ کلینی از بزرگترین علمای شیعه امامیه است که نجاشی رجالی معروف در شرح حال او می نویسد ؛
« شیخ و وجه اصحاب ما در ری بوده است و از موثق ترین افراد در حدیث تلقی می شده است که صاحب کتاب کبیر کافی است »
📚رجال نجاشی ص 290 رقم 1027
❕شيخ كلينى، با سفر به شهرها و روستاهاى سرزمينهاى اسلامى و ارتباط با روات احاديث و دستيابى به اصول چهارصدگانه شيعه كه توسط ياران ائمه علیهم السلام نگاشته شده اند ، مجموعه اى ارزشمند و اثرى گرانبها و كتابى معتبر و جامع به نگارش درآورده است .كتاب كافى شامل بيش از 16 هزار روايت است كه اين تعداد روايت از تمام روايات صحاح سته نيز بيشتر است ، شیخ کلینی قائل به صحت روایات موجود در کافی بوده آنجا که در مقدمه کافی می گوید ؛
« برادرم! گفته بودى دوست دارى كتابى داشته باشى كه شامل تمام علوم و معارف دين باشد و دانشجو و دانشمند نيز بتوانند به آن مراجعه نمايند و از آن، علم دين را فراگرفته و به آن عمل نمايند و آن گرفته شده از روايات #صحيح از ائمه علیهم السلام و سنتهاى پابرجايى باشد كه به آنها عمل مى شود و واجبات الهى و سنت پيامبر به وسيله آنها عمل مى شود و گفته بودى كه اميدوارى به يارى و توفيق خداوند اين كتاب وسيله اى گردد براى مراجعه ديگر برادران و پيروان اهل بيت عصمت و طهارت و موجب راهنمايى آنها گردد... و خدا را شكر كه نگارش كتابى را كه درخواست نموده بوديد آسان ساخت و اميدوارم كه همانگونه باشد كه انتظار داشتيد »
📚مقدمه الکافی
👌اشکال کننده می گوید که چرا شیخ کلینی از نواب خاصه امام مهدی علیه السلام روایتی نقل نکرده است با این که از معاصرین آنها بوده و سال وفاتش در سال 329 قمری همزمان با سال پایان غیبت صغری بوده است ؟
👌ما در پاسخ می گوییم ؛
1⃣با توجه به مقدمه ای که از کتاب کافی گذشت ، غرض شیخ کلینی جمع آوری روایات ائمه علیهم السلام با اعتماد به اصول اربعماه بوده است .
📚فهرس الثراث ج 1 ص 373
👌اصول اربعماه به آن دسته روایاتی گفته می شود که اصحاب امامان از زمان علی علیه السلام تا زمان امام عسکری علیه السلام ، مستقیما از امامان شنیده بودند و به خاطر این که این روایات از بین نرود آن را نوشته و ثبت و ضبط می کردند ، اکثر ، این اصول برگرفته از روایات امام باقر و امام صادق علیهما السلام بوده است چرا که آن دو بزرگوار فرصت بیشتری برای نشر معارف الهی به دست آورند .
👌شیخ بهایی می نویسد ؛
« رویه اصحاب اصول بر آن بود که وقتی حدیثی از ائمه می شنیدند ، اقدام به ثبت آن در اصولشان می کردند تا در طول زمان برخی یا تمام آن نقلها مورد نسیان واقع نشود »
📚الذریعه ج 2 ص 128
👌شیخ مفید می نویسد ؛
« امامیه از عهد امیر مومنان تا عهد امام عسکری چهارصد اصل از روایاتشان را تالیف کردند »
📚معالم العلماء ص 3
❕علامه طهرانی نیز می نویسد ؛
« تاریخ تالیف بیشتر این اصول در عصر اصحاب امام صادق علیه السلام بوده و آن عصر پایانی دولت بنی امیه و آغازین دولت بنی العباس است ( که درگیریهای آنان فرصت برای نشر معارف را پدید آورد )»
📚الذریعه ج 2 ص 131
👌با توجه به آنکه شیخ کلینی در عصر نزدیک به ائمه زندگی می کرده است ، برای آنکه اصول مذکور که به دست اصحاب ائمه تالیف شده بود از بین نرود ، طی مدت بیست سال با زحمات طاقت فرسا به اصول مذکور دسترسی پیدا کرد و آنها را با باب بندی خودش ، در کتاب کافی شریف گرد آورد ؛
📚روضه المتقین ج 14 ص 40
👌بنابراین دیگر جای این اشکال نیست که چرا شیخ کلینی مستقیما از نواب خاصه روایت از امام مهدی علیه السلام را نقل نکرده است ، چرا که اساسا بنای شیخ کلینی در کافی نقل روایت مستقیم از امام مهدی علیه السلام نبوده است ، بلکه بنای ایشان جمع آوری اصول اربعماه بوده که از زمان امام علی علیه السلام تا زمان امام عسکری به دست اصحاب ائمه تالیف شده بود.
👌بعد از شیخ کلینی ، علمای دیگری چون شیخ طوسی در کتاب الغیبه ، طبرسی در احتجاج ، صدوق در کمال الدین ، راوندی در خرائج، و ... اقدام به جمع آوری روایات مستقیم امام مهدی علیه السلام در عصر غیبت صغری کردند که آنچه توسط آنان جمع شد در باب مخصوصی در کتاب شریف بحار الانوار گرد آوری شده است ؛
📚بحار الانوار ج 53 ص 150 باب 31
🔸ادامه👇
🔸ادامه👇
2⃣شیخ کلینی به صورت غیر مستقیم از نواب خاصه روایت نقل کرده است ، مثلا در روایاتی که از امام صادق علیه السلام نقل می کند ، عثمان بن سعید ، نائب اول امام مهدی علیه السلام در سلسله سند ایشان قرار دارد ؛
📚الکافی ج 2 ص 318 _ ج 5 ص 548
❕یا در نقل هایی که از امام هادی علیه السلام می آورد ، عثمان بن سعید در سند آن قرار دارد ؛
📚الکافی ج 5 ص 94 _ ج 6 ص 450
3⃣جو تقیه و فشاری که در عصر غیبت صغری حاکم بود ، اجازه نمی داد که شیخ کلینی مستقیما از نواب خاص و امام مهدی علیه السلام روایت نقل کند ، چرا که در این صورت وضعیت نواب خاص به مخاطره می افتاد و دشمنان عباسی آنان را شناخته و از بین می بردند و سعی می کردند که توسط آنان به مکان امام مهدی علیه السلام دسترسی پیدا کنند .
👌خود شیخ کلینی نقلی را می آورد که نشان می دهد وکلاء با واسطه امام مهدی علیه السلام چگونه تحت فشار دستگاه عباسی بودند .
❕ایشان در كتاب كافى از حسين بن حسن علوى نقل مى كند كه گفت ؛
«مردى از نديمان «روزحسنى» و شخص ديگرى كه همراه او بود به وى گفتند: اين همان كسى است كه اموال را برايش جمع مى كنند و داراى وكيلانى است. سپس نام همه وكيلان امام زمان را در شهرهاى مختلف برشمرد اين مطلب به گوش وزير، عبيدالله بن سليمان رسيده او قصد دستگيرى آنان را نمود خليفه گفت: بگرديد و ببينيد اين مرد كجا است؟ چرا كه اين مسأله بسيار مهم است عبيداللَّه بن سليمان پاسخ داد: آيا همه وكلا را دستگير كنيم؟ خليفه پاسخ داد: نه اما گروهى ناشناس را با مقدارى پول به نزد آنها مى فرستيم، هر كس از اين افراد پول گرفت او را دستگير مى كنيم راوى گويد در همان روزها نامهاى از وجود مقدس امام زمان عليه السلام به همه وكيلان صادر گرديد كه از آن تاريخ از هيچ كس پولى دريافت نكرده، از قبول آن امتناع كنند و وكالت آن حضرت را انكار كنند. راوى گويد: آنان مردى را به نزد محمد بن احمد فرستادند كه او را نمى شناخت. آن مرد با وى خلوت كرد و به او گفت من مالى دارم كه مى خواهم به دست صاحب الزمان برسانم، محمد به او گفت: اشتباه آمده اى من در اين رابطه هيچ چيز نمى دانم، آن مرد دائم در صدد دلجويى و ايجاد روابط دوستانه با محمد بن احمد بود، اما محمد همواره خود را به نادانى مى زد. آنان، جاسوسان خود را در ميان همه وكلا پراكنده ساختند اما همه وكيلان از گرفتن پولهايى كه برايشان مى آمد خوددارى مى كردند»
📚الکافی ج 1 ص 525
👌و به خاطر همین جو تقیه و خفقان آن عصر بوده است که نام بردن از اسم خاص امام مهدی علیه السلام یعنی محمد ممنوع بود تا مبادا دشمنان از این طریق به مکان امام علیه السلام دسترسی پیدا کنند ، چنان که خود امام مهدی علیه السلام فرمود ؛
« کسانی که از اسم من می پرسند باید بدانند اگر سکوت کنند بهشت و اگر حرفی بزنند جهنم ( در انتظار آنان ) است »
📚الغیبه طوسی ص 222
❕ در گذشته مفصلا بیشتر پیرامون این قضیه توضیح داده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10475
❕و به خاطر همین جو تقیه و اختناق بود که حسین بن روح به عنوان نائب خاص سوم امام مهدی علیه السلام برگزیده شد و مثلا ابوسهل نوبختی برگزیده نشد ، چنان که وقتی از ابوسهل پرسیدند که چرا تو به این سمت انتخاب نشدی و حسین بن روح برگزیده شد ؟ پاسخ داد ؛
« آنان که او را به این مقام برگزیدند ، خود داناترند ، کار من برخورد و مناظره با مخالفان و دشمنان است ، اگر من همانند حسین بن روح مکان امام را می دانستم ، شاید اگر در فشار قرار می گرفتم محل او را نشان می دادم ، ولی اگر امام زیر عبای حسین بن روح پنهان شود ، چنانچه او را قطعه قطعه هم کنند ، هرگز لباس خود را کنار نمی زند »
📚الغیبه طوسی ص 240
👌بنابراین جو تقیه و خفقان عصر غیبت صغری ، اجازه نمی داد که شیخ کلینی مستقیما از نواب خاصه به نقل از امام مهدی علیه السلام ، روایتی را نقل کند ، اما پس از عصر غیبت صغری در زمان شیخ صدوق و طوسی و ... این جو تقیه و خفقان از بین رفت ، و آنان نقلها و توقیعات امام مهدی علیه السلام را با سلسله سندی که منتهی به نواب خاصه می شد در کتبشان روایت کردند .
#پرسمان_اعتقادی.
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که مدعی است پیامبر اسلام ملاک تمیز مسلمان از کافر را کوچکی آلت می داند و این را برای مسلمین کرامت دانسته است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1691
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که مدعی است علی علیه السلام به یک زن توهین و فحاشی کرده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1768
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که مدعی است پیامبر گرامی زنان را « ناقصات العقول » معرفی کرده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1954
#سایت_ما
ipasookh.ir
#عید_سعید_فطر_مبارک
💠پرسش و پاسخ های مرتبط با عید سعید فطر و پایان ماه مبارک رمضان ؛
1⃣مسلمانان ميگويند ماه رمضان ماه #مهمانى خداست پس چرا وقتى اين مهمانى تمام ميشود جشن ميگيرند و #شادى ميكنند❕معمولا انسانها پايان غم و رسيدن شادى را جشن ميگيرند، يعنى مهمان خدا بودن اينقدر آزار دهنده است كه اتمامش را #جشن ميگيرند ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/177
2⃣فلسفه خواندن نماز #عید فطر چیست❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/178
3⃣فلسفه پرداخت زکات #فطره چیست ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/176
4⃣علت اختلاف مراجع در رویت هلال ماه در چیست چه اختلاف در آغاز ماه و چه در پایان ماه ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2745
5⃣نظرتان درباره این سخن در مورد هلال ماه چیست ❕اگر در همه دنیا یک جا ماه دیده شد، برای کل مردم زمین اول ماه است/ چند اول ماه، خلاف واقعیت و قرآن کریم است آیتالله نوری همدانی: بر اساس بیان قرآن، ماه یک موجود #متحرک است که مبدا، مسافت و مقصد آن معلوم است و یک بدر بیشتر نداریم.
این نوع اختلافات را باید از روی قرآن حل کنیم؛ قرآن فرموده که تعداد ماهها در سال ۱۲ عدد بیشتر نیست و ملاک هم ماه #قمری است.
در همه دنیا در یک جا اگر ماه دیده شد برای کل مردم زمین اول ماه است، زیرا ماه موجود مشخص #تکوینی است.
آیتالله بروجردی و امام به وحدت افق قائل بودند؛ لذا اگر ما بخواهیم با قرآن ارتباط بیشتری داشته باشیم خیلی از مسائل فقهی را میتوانیم حل کنیم.
متاسفانه در یک شهر نیز این اختلاف را میبینیم که نمونه آن در قم هم رخ داده است و در سال جاری با اینکه جمعه، عید فطراعلام شده بود برخی شنبه را عید میدانستند.
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2746
6⃣این اختلاف مراجع در باب رویت هلال و اعلام عید فطر چه توجیهی دارد ❗️چرا همه بر یک نظر واحد جمع نمی شوند ❕چرا دو دستگی بین مردم ایجاد می کنند ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2156
#پرسمان_اعتقادی.
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#اختلاف_مراجع_رویت_هلال_چشم_مسلح_غیر_مسلح
🤔#پرسش
❔این اختلاف مراجع در باب رویت هلال و اعلام عید فطر چه توجیهی دارد ❗️چرا همه بر یک نظر واحد جمع نمی شوند ❕چرا دو دستگی بین مردم ایجاد می کنند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در روایات #متواتری آمده است که معیار #ثبوت_ماه #رویت می باشد .
🔷#امام_صادق علیه السلام فرمود:
« زمانی که #هلال ماه را دیدی #روزه بگیر و زمانی که هلال ماه را دیدی #افطار کن»
📚#الکافی ج4 ص76 _ #التهذیب ج4 ص156 _ #الفقیه ج2 ص123
🔶#امام_رضا علیه السلام فرمود:
« با رویت #هلال ، روزه بگیرید و با رویت #هلال ، افطار کنید»
📚#التهذیب ج4 ص166 _ #وسائل الشیعه ج10 ص253
👌#حضرت_علی علیه السلام فرمود:
« با رویت هلال ، #روزه بگیر و با رویت ، #افطار کن و از شک و ظن تبعیت نکن ، اگر #رویت هلال بر شما #مخفی بود ، ماه اول را سی روز محسوب کنید»
📚#التهذیب ج4 ص158 _#الاستبصار ج2 ص64
❗️این #مضمون در #روایات متعدد دیگری نیز آمده است.
📚#وسائل_الشیعه ج10 ص252 باب 3
👌عده ای از مراجع می گویند در این روایات سخن از رویت هلال به میان آمده است و فرقی نمی کند که شما با چشم عادی ماه را ببینید یا با چشم مسلح وتلسکوپ ، چنان که آیت الله خامنه ای فتوا می دهد ؛
« رؤيت با وسيله ، فرقى با رؤيت به طريق عادى ندارد و معتبر است . ملاك آن است كه عنوان رؤيت محفوظ باشد . پس رؤيت با چشم و با عينك و با تلسكوپ محكوم به حكم واحدند »
📚اجوبه الاستفتاءات س 835
❕گروه دیگری از فقهاء می گویند ؛
👌متعارف از #رویت ماه که در روایات بیان شده است ، دیدن با چشم عادی و غیر مسلح است که موضوع روایات است و #فقها در تمام ابواب فقه #اطلاقات را منصرف به افراد #متعارف می دانند ، مثلا؛
1⃣در باب مقدار #کر که آن را به #وجب تعیین می کنند ، مدار وجب های #متعارف است و آنچه خارج از متعارف است از نظر فقها معیار نیست .
2⃣در باب مقدار #مسافت هایی که در فقه با #قدم تعیین می شود ، مدار بر قدم متعارف است .
3⃣در نماز و روزه در مناطق #قطبی ، مدار را بر مناطق متعارف می گذارند .
4⃣در مساله حد #ترخص ، تصریح می کنند که معیار ، چشم های متوسط و گوش های #متعارف است ، برای دیدن دیوارهای شهر و اذان شهر
5⃣در مورد حدودی که با #شلاق اجرا می شود ، می گویند شلاق باید به نحو #متعارف باشد نه شلاق های سنگین و پر فشار و غیر متعارف
6⃣در ابواب #نجاسات می گویند اگر جرم نجاست مانند خون ظاهرا زائل شود ، ولی رنگ یا بوی آن بماند پاک است حال معمولا با #میکروسکوپ ذرات کوچک خون مشاهده می شود .چون این مشاهده خارج از متعارف است مدار #احکام نیست .
7⃣هر گاه ماده نجاست مانند خون در آب کر #مستهلک شود ، همه می گویند پاک است با این که با #میکرسکوپ می توان ذرات خون را در آب مشاهده کرد .
❕علاوه بر این موارد ، موارد فراوان دیگری نیز در سراسر ابواب فقهی وجود دارد که کلام شارع و لسان آیه و روایت #مطلق است و فقها آن را منصرف به « #فرد_متعارف » می دانند .
👌به یقین در مورد #رویت هلال که در روایات متواتر وارد شده نیز معیار رویت متعارف است یعنی چشم غیر مسلح و #چشم های #مسلح از متعارف خارج است و مقبول نیست .
👌ما نمی توانیم همه جا در فقه ، در #مطلقات ادله به سراغ افراد متعارف برویم ، ولی در رویت هلال ، فرد کاملا غیر متعارفی را #ملاک حکم قرار دهیم .
❗️توجه به این نکته نیز لازم است که تولد ماه در واقع که با تلسکوپ مشاهده میشود معیار #ترتب آثار نیست بلکه معیار رویت ماه با #چشم غیر مسلح است .
👌 یعنی ممکن است شما با تلسکوپ #هلال ماه رمضان را مشاهده کنید ، این دیدن معیار نیست و آثار ماه رمضان بر این دیدن مترتب نمی شود ، بلکه زمانی آن آثار مترتب می شود که با چشم #غیر مسلح ماه رویت شود .
❕اگر بودن ماه در آسمان معیار ترتب آثار باشد ، باید بگوییم هیچگاه پیامبر و ائمه و سایر مسلمین از آغاز اسلام ، برکات ماه رمضان و شب قدر را درک نکردند و به دلیل نداشتن تلسکوپ ، هیچگاه اول ماه و شب های قدر را درک نکردند و روز عید را روزه می گرفتند .
🔷بنابراین ، قابلیت رویت ماه با چشم عادی #موضوعیت دارد و ملاک ترتب آثار است و از ظاهر روایات نیز همین موضوع استفاده می شود و به عکس آنچه گفته شد ، ما می گوییم ، استفاده از #تلسکوپ برای رویت ماه سبب می شود که مردم از آغاز و پایان ماه و شب های قدر محروم باشند زیرا معیار واقعی چشم غیر مسلح است. »
📚#چند نکته مهم درباره رویت هلال، مکارم شیرازی، ص10
🔸ادامه👇