⁉️سوال
لطفا صریح و بی پرده نظر خود را راجع به فتوحات اسلامی بگویید ایا شیعه موافق بوده یا مخالف ؟
🔶پاسخ
❗️فتوحات صورت گرفته توسط خلفا به هیچ عنوان مورد تایید شیعه نبوده است از چند جهت:
1⃣تضاد فرهنگ فتوحات با هدف بعثت پیامبران:
🔶سیره پیامبران گواهی می دهد که انان برای رهانیدن انسان ها از تاریکی ها و گمراهی ها مبعوث شده اند.در هیچ یک از ایات قرانی در توصیف پیامبران خصوصا پیامبر اسلام سخن از کشورگشایی انان نیست و نفرموده :« ما تورا برای کشور گشایی فرستادیم»
🔶بلکه به عکس در قران می فرماید:
« ما تورا رحمت برای جهانیان فرستادیم»
📓انبیا107
❗️هدف پیامبران گسترش عدالت و تربیت مردم بوده است نه تاسیس امپراطوری و فتوحات
🔷شهید مطهری چنین می گوید:
« پیامبر اصلا وصیت نکرد که پس از من فتوحات کنید با آن که انواع وصیت ها را کرد»
📚حماسه حسینی ج3 ص20
2⃣لزوم دفاعی بودن سیاست نظامی جامعه اسلامی :
🔷پیامبر گرامی اگر در مدت ده سال نخست هجری ناچار تن به برخی جنگ ها دادند با سه توجیه تمام انها دفاعی بود:
🔶1- پاسخ به تجاوزها و فشارهای ناجوانمرادانه مشرکان مانند جنگ بدر ،احد،خندق
🔶2- تنبیه افراد ستمگری که مسلمانان یا سپاه تبلیغی انها را در بیابان ها در نقاط دور دست کشته و یا با شکستن میثاق خود هستی اسلام را به خطر می انداختند جنگ هایی که با طوائف سه گانه یهود و ...از این قبیل بود
🔶3 خنثی سازی جنب و جوش هایی که در میان قبائل در حال شکل گیری بود و در صدد بودند با جمع اوری سلاح و سرباز مقدمات حمله به مسلمین را فراهم کنند
3⃣عدم برابری امار کشتگان دشمنان در غزوات پیامبر و فتوحات که در ادامه می اید
4⃣این فتوحات همراه با مخالفت اهل بیت بوده است .
🔶امیر مومنان فرمود:
« مسلمان نباید در رکاب کسی که به حکم خدا ایمان ندارد و دستور خداوند را درباره غنائم جنگی رعایت نمی کند جهاد کند اگر در چنین جهادی شرکت کند دشمن ما را در غصب حقوق ما و ریختن خون ما یاری داده و. مرگ او همانند مرگ دوران جاهلیت است»
📚الخصال،ص625
❗️در روایت دیگر جنگ بدون اذن وحضور امام تعبیر شده است که همانند گوشت مردار و خون و خوک حرام است
📚الکافی ج5 ص23
❗️صاحب جواهر می گوید:
« جنگ بدون حضور امام سبب زیر سوال رفتن مشروعیت چنین جنگی است»
📚جواهر الکلام ج21 ص11
❗️حضرت امام می گوید:
« هیچ دلیلی بر این که فتوحات به دستور امام معصوم و یا با اذن او صورت گرفته وجود ندارد»
📚کتاب البیع ج3 ص108
❗️البته باید توجه کرد که اگر در برخی جنگ ها حضرت. امیر مشورتی می دادند از دو جهت بوده است:
1- کیان اسلام در خطر بوده به گونه ای که اگر مشورت داده نمیشد اسلام از بین می رفت
2- جهت جلوگیری از کشتار و غارت بیشتر مردم بی گناه توسط افراد به ظاهر مسلمان بوده است
5⃣نقش تخریبی فتوحات در مخدوش ساختن چهره اسلام:
🔶در جنگ ذات العیون 1000 انسان توسط خالد بن ولید کور شدند
📚تاریخ طبری ج2 ص322
🔶همان فرد در یک روز سی هزار نفر را کشت ( جنگی تحت فرماندهی خالد)
📚الکامل فی التاریخ،ج2 ص240
🔶در جنگی دیگر در یک روز چهل هزار نفر را کشتند
📚تاریخ طبری ج2 ص424
🔶در جنگی دیگر در یک روز هفتاد هزار نفر را کشتند
📚تاریخ ابن خلدون ج2 ص509
🔶و جنگ انها برای اب و غذا بود
📚سیر اعلام النبلائ،ج3 ص32
⁉️ایا با این جنایات می توان از فتوحات دفاع کرد
🔴البته ما در گذشته اورده ایم که ایرانیان به زور اعراب مسلمان نشدند و انان تنها ایران را فتح کردند.ایرانیان سالها بعد با تحقیقات دانشمندان خودشان مسلمان شدند که می توانید کلید واژه« دلیران» را در کانال سرچ کنید
https://telegram.me/Rahnamye_Behesht
#فقهی_اعتقادی
#شب_قدر_شب_بیست_و_هفتم
🤔#پرسش
❔با توجه به اینکه ِکلمه #لیله القدر تنها در دعای مختصره روز بیست و هفتم امده ایا نمیتوان به شب #قدر بودن ان شک کرد❕❕
💠#پاسخ💠
👌مشهور نزد اهل سنت آن است که شب قدر ، شب بیست و #هفتم از ماه مبارک رمضان است و آنان این شب را به احیاء و دعا و بندگی می گذرانند اما ما معتقدیم که شب #قدر بین یکی از شب های #نوزدهم و بیست و #یکم و بیست و #سوم می باشد و احادیثی صراحتا تصریح می کند که شب قدر ، شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است که جهت آگاهی به نمایه زیر رجوع فرمایید؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1162
🔷حال اشکال این است که در دعای روز بیست و #هفتم ماه رمضان چنین آمده است ؛
« خدایا در این روز فضیلت شب قدر را نصیب من کن و امور مرا از سختی به آسانی هموار کن و عذر مرا بپذیر و گناهان #سنگین من را ببخش »
📚الاقبال ج1 ص404
❓آیا این دعا احتمال این که شب قدر ، شب بیست و هفتم باشد را #تقویت نمی کند ❕
💠برای #پاسخ باید توجه کنیم که دعای مذکور ، دعایی است که هیچ گونه #سندی ندارد و بدون سند نقل شده است و حتی به #معصوم نیز استناد داده نشده است .
❕بنابراین با دعایی که بدون #سند است و به #معصوم هم مستند نشده است نمی توان بر مطلبی چنین مهم استدلال کرد .
🗯گذشته از آن که این دعا تنها می گوید خدایا از تو می خواهم که در روز بیست و #هفتم ماه رمضان ثواب و فضیلتی که شب قدر به بندگانت می دهی ، به من هم در این روز #عطا کن و این جمله دلالتی بر این که شب قدر ، شب بیست و هفتم ماه رمضان است ندارد خصوصا با توجه به این که ادله #قطعی و روایات #صریح ، شب قدر را در یکی از شب های نوزدهم و بیست و یکم و خصوصا بیست و سوم منحصر می داند جایی برای تردید #باقی نمی ماند.
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش
❓گاهی چنین اشکال می کنند که مسیحیان به اولوهیت ومریم معتقد نیستند پس چگونه در آیه 116 مائده به عیسی می گوید آیا تو به مردم گفته ای که تو و مادرت را اله قرار دهند❕❕
💠پاسخ💠
🔶خداوند می فرماید:
« به یاد آور زمانی را که خداوند به عیسی بن مریم می گوید آیا تو به مردم گفتی که من و مادرم را دو معبود غیر از خدا انتخاب کنید ؟ او می گوید منزهی تو من حق ندارم آنچه را شایسته من نیست بگویم اگر چنین سخنی را گفته باشم تو میدانی ...»
🔶مائده 116
❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است؛
❓« آیا در تاریخ مسیحیان هیچ دیده شده است که مریم را معبود خود قرار دهند؟
❔یا اینکه آنها تنها قائل به تثلیث و خدایان سه گانه یعنی خدای پدر و خدای پسر و روح القدس بوده اند، و شکی نیست که روح القدس به پندار آنها، واسطه میان خدای پدر و خدای پسر، می باشد و او غیر از مریم است.
❗️در پاسخ این سؤال باید گفت :
🗯 درست است که مسیحیان مریم را خدا نمی دانستند. ولی در عین حال در برابر او و مجسمه اش مراسم عبادت را انجام می داده اند، همانطور که بت پرستان بت را خدا نمی دانستند ولی شریک خدا در عبادت تصور می کردند .
❗️به عبارت روشنتر فرق است میان الله به معنی خدا واله به معنی معبود مسیحیان مریم را اله یعنی معبود می دانستند نه خدا.
🗯به تعبیر یکی از مفسران گر چه هیچیک از فرق مسیحیت کلمه اله و معبود را بر مریم اطلاق نمی کنند بلکه او را تنها مادر خداوند میدانند ولی، عملا مراسم نیایش و پرستش را در برابر او دارند.
🔶خواه این نام را بر او بگذارند یا نه سپس اضافه می کند چندی قبل در بیروت در شماره نهم سال هفتم مجله مشرق که متعلق به مسیحیان است، مطالب قابل ملاحظه ای به عنوان یاد بود پنجاهمین سال اعلان پاپ بیوس نهم درباره شخصیت مریم منتشر گردید و در همین شماره تصریح شده بود که؛
👌 کلیساهای شرقی همانند کلیساهای غربی مریم را عبادت می کنند و در شماره چهاردهم سال پنجم همان مجله مقاله ای به قلم انستاس کرملی درج شده که خواسته است در آن برای مساله عبادت مریم حتی ریشه ای از کتب عهد عتیق و تورات پیدا کند، داستان دشمنی مار (شیطان ) و زن (حوا) را به عنوان مریم تفسیر می نماید.
📚تفسیر المنار جلد هفتم صفحه 263
❕بنابراین پرستش و عبادت مریم در میان آنها وجود دارد.
📚تفسیر نمونه ج5 ص136
❕در تفسیر المیزان نیز چنین آمده است؛
«در تفسیر روح المعانی آمده است که ابوجعفر امامی از بعضی نصارا حکایت کرده که در قرون گذشته قومی بودند به نام مرمیه که معتقد به اولوهیت مریم بودند.
📚روح المعانی ج7 ص65
❕پرستش مادر مسیح در کلیساهای شرقی و غربی بعد از قسطنطنین مورد اتفاق بوده و تنها فرقه پروتستان که پس از چند قرن بعد از اسلام پیدا شدند آن را انکار نمودند.
📚ترجمه تفسیر المیزان ج6 ص350
📝پرسمان اعتقادی
https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw
#راهپیمایی_قدس_بدعت
🤔#پرسش
❔در مورد راهپیمایی روز #قدس پرسیده شده مگه پیامبران و امامان با کسانی که اختلاف نظر داشتن در کوچه و خیابان #تظاهرات میکردند و مرگ بر دشمنانشان نثار می کردندکه الان مردم را تشویق به حضور در راهپیمایی می کنید آیا این عمل #بدعت نیست❕❕
💠#پاسخ💠
👌باید توجه کرد که #بدعت به کار و عملی گفته می شود که ریشه در شرع و قرآن و سنت نداشته باشد.
🔶ابن حجر #عسقلانی می نویسد:
«بدعت امر حادثی است که برای آن دلیلی ( اگر چه عام) در شرع نباشد و اگر برای آن در شرع دلیلی باشد #بدعت نیست»
📚#فتح الباری ج17 ص9
🔶علامه #مجلسی می نویسد:
«بدعت در شرع هر امری است که بعد از پیامبر حادث شود و نصی به خصوص برای آن نباشد و داخل در برخی #عمومات نیز نباشد»
📚#بحار الانوار ج74 ص202
❕مساله راهپیمایی کردن برای حمایت از #مظلومین و دشمنی کردن با #ظالمین ، ریشه در آیات و روایات متعدد دارد .
🔶دشمنی کردن با ظالمین و عدم سکوت در برابر آنان به قدری #مهم است که خداوند می فرماید ؛
🗯«لا یطوون موطئا یغیظ الکفار... الا کتب لهم به عمل #صالح»
🔷#توبه 120
«هیچ حرکت دسته جمعی که کفار ( و دشمنان اسلام ) را عصبانی کند صورت نمیگیرد...مگر آن که برای آن پاداش عمل #صالح نوشته میشود»
🔷 و در ایه 113 #هود می فرماید:
« تکیه بر ظالمان ( وسکوت در برابر آنان ) نکنید که آتش #شما را نیز فرا می گیرد »
🔷حضرت #امیر علیه السلام نیز فرمود:
«همواره دشمن #ظالمان و یاور مظلومان باشید»
📓#نهج البلاغه نامه 47
❕از سوی دیگر حمایت از مظلومین و یاری آنان نیز مساله ای است که در روایات متعددی به آن #سفارش شده است ؛
🔷امام #صادق فرمود:
« هر کس که توان یاری برادر مسلمانش را دارد اما این کار را نمی کند ،#خداوند او را در دنیا و اخرت خوار وذلیل می کند»
📚امالی #صدوق،ص486
🔶پیامبر #گرامی فرمود:
« هر کس ببیند انسانی دارد از مسلمانی یاری می طلبد اما مسلمان یاریش نکند چنین کسی #مسلمان نیست»
📚#بحار الانوار ج72 ص21
📚#التهذیب ج6 ص175
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود:
« کمک کردن ضعیف و مظلوم از برترین صدقات است»
📚#الکافی ج5 ص55
🔴بنابراین از این آیات و روایات دو وظیفه مهمی که بر عهده #مسلمین است به دست می آید ؛
1⃣دشمنی کردن با #ظالمین 2⃣حمایت از #مظلومان
🗯دشمنی کردن با ظالمین و حمایت از مظلومین می تواند مصادیق مختلفی داشته باشد که یکی از مصادیق آن برگزاری راهپیمایی ها و سر دادن #شعارها در جهت حمایت از مظلومین و دشمنی با ظالمین است و با توجه به معنایی که از بدعت گفته شد ، روشن می شود که این امور ریشه در شریعت دارد و به هیچ عنوان بدعت #تلقی نمیشود .
🗯بی شک ائمه گرامی ما نیز فراتر از همگان نسبت به این دو مساله توجه می کردند اما عمل کردن به این دو وظیفه در زمان آنان مصداق و لباس دیگری داشته است و در زمان ما مصداق و لباس دیگری دارد و نباید این تغییر #مصداق سبب شود که اصل این دو وظیفه نادیده گرفته شود .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#مالکیت_یهودیان_بر_فلسطین
🤔#پرسش
❔چرا آیتالله خمینی، علی خامنهای و مراجع تقلید بر خلاف دستور صریح خداوند عمل کرده و میکنند؟ مگر خداوند در قرآن، «سرزمین #مقدس» را به قوم موسی (ع) و یهودیان وعده نداده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌پرسش مطرح شده ناظر به این آیه #شریفه است که می فرماید ؛
«يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِين »
« ( موسی به بنی اسرائیل گفت ) اى قوم ؛به سرزمين مقدسى كه خداوند براى شما مقرر داشته وارد شويد و به #پشت سر خود باز نگرديد (و عقب نشينى نكنيد) كه زيانكار خواهيد شد.»
🔰مائده 21
❕در اينكه ارض مقدسة كه در آيه فوق به آن اشاره شده چه نقطه اى است، مفسران گفتگو بسيار كرده اند بعضى آن را سرزمين بيت المقدس و بعضى شام و بعضى ديگر اردن يا فلسطين يا سرزمين طور، مى دانند، اما بعيد نيست كه منظور از سرزمين مقدس تمام منطقه شامات باشد كه با همه اين احتمالات سازگار است، زيرا اين منطقه به گواهى تاريخ مهد پيامبران الهى و سرزمين ظهور اديان بزرگ، و در طول تاريخ مدتها مركز توحيد و خداپرستى و نشر تعليمات انبياء بوده و به مين جهت نام سرزمين مقدس براى آن انتخاب شده است اگر چه گاهى به خصوص منطقه بيت المقدس نيز اين نام اطلاق ميشود.
📚تفسیر نمونه ج 4 ص 338
👌البته در نقلی از ابن عباس آمده است که منظور از ارض مقدسه #فلسطین است که خداوند آن سرزمین را به خاطر وجود یعقوب و اسحاق و یوسف علیهم السلام مقدس گردانیده بود .
📚بحار الانوار ج 13 ص 178
1⃣ادعا آن است که سرزمین فلسطین طبق تصریح قرآن به یهودیان اختصاص و مالکیت دارد و سخن از غصب فلسطین توسط یهودیان و اسرائیل ادعایی باطل و بی اساس است.
🔰این سخن و این ادعا صحیح نیست زیرا منظور از کتب لکم ( برای شما نوشته شده است ) در آیه فوق ، حق سکونت است نه مالکیت چرا که بنی اسرائیل پس از خروج از مصر و شکست دادن فرعون ، به دنبال جا و مکانی برای خود بودند که خداوند اجازه استقرار آنها را در سرزمین فلسطین صادر نمود .
❕در تفسیر المیزان #چنین آمده است ؛
« از ظاهر آيات بر مى آيد كه مراد از اين جمله اين است كه خداى تعالى سكنى گزيدن شما بنى اسرائيل در سرزمين مقدس را مقدر فرموده است »
📚ترجمه تفسیر المیزان ج 5 ص 469
👌بنی اسرائیل در برابر دستور خداوند برای ورود به فلسطین تمرد کردند و خطاب به #موسی گفتند ؛
« گفتند اى موسى در آن (سرزمين) جمعيتى ستمگرند و ما هرگز وارد آن نمى شويم تا آنها خارج شوند، اگر آنها از آن خارج شوند ما وارد خواهيم شد _ دو نفر از مردانى كه از خدا مى ترسيدند و خداوند به آنها نعمت (عقل و ايمان و شهامت) داده بود گفتند شما وارد دروازه شهر آنان شويد هنگامى كه وارد شديد پيروز خواهيد شد و بر خدا توكل كنيد اگر ايمان داريد._ (بنى اسرائيل) گفتند اى موسى تا آنها در آنجا هستند ما هرگز وارد آن نخواهيم شد، تو و پروردگارت برويد و (با آنان) جنگ كنيد، ما همين جا نشسته ايم _ (موسى) گفت پروردگارا! من تنها اختيار خودم و برادرم را دارم، ميان من و اين جمعيت گنهكار جدايى بيفكن _ خداوند (به موسى) فرمود: اين سرزمين تا چهل سال بر آنها ممنوع است (و به آن نخواهند رسيد) پيوسته در زمين سرگردان خواهند بود و در باره (سرنوشت) اين جمعيت گنهكار غمگين مباش »
🔰مائده 22_26
👌بنی اسرائیل در برابر دستور خداوند تمرد کردند و خداوند نیز آنان را چهل سال آواره #بیابان ها گردانید و اراده مقدر شده خود را برای سکونت بنی اسرائیل در فلسطین تغییر داد چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خداوند در ابتدا دخول و سکونت در سرزمین مقدس را برای بنی اسرائیل مقدر نموده بود که با تمرد آنان ، این اراده را #محو نمود ( و آنان را آواره بیابان گرداند ) »
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 268 _ تفسیر عیاشی ج 1 ص 340
❕بنابراین سرزمین فلسطین که در آغاز یهود دعوت به ورود به آن شد پس از تمرد ، از حوزه اراده الهی خارج شد و دیگر به عنوان سرزمینی که سکونت در آن برای آنان مقدر شده ملحوظ نشد ، با این حال آیا معنا دارد که همچنان یهود مدعی باشد که فلسطین به عنوان سرزمین آنها #مقدر باشد ❕
👌در تفسیر نمونه چنین آمده است ؛
« از جمله كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ استفاده ميشود كه خداوند چنين #مقرر داشته بود كه بنى اسرائيل در اين سرزمين مقدس به آرامش و رفاه زندگى كنند مشروط به اينكه آن را از لوث شرك و بت پرستى پاك سازند و خودشان نيز از تعليمات انبيا منحرف نشوند ، اما اگر اين دستور را بكار نبندند زيانهاى سنگينى دامان آنها را خواهد گرفت...البته اين تقدير مشروط بشرائطى بود كه آنها انجام ندادند ( که چون شرائطش را رعایت نکردند ، تقدیر الهی برای آنان تغییر کرد و #آواره بیابان شدند )»
📚تفسیر نمونه ج 4 ص 338
💠ادامه پاسخ 👇👇👇
👌ادامه #پاسخ 👇👇👇
2⃣اگر مراد از آیه فوق سکونت دائمی یهود در فلسطین است چگونه در آیات دیگری تاکید شده است که در پی #طغیان یهود خداوند آنان را دوبار از سرزمین خود بیرون ساخت ❕
👌می فرماید ؛
« ما به بنى اسرائيل در كتاب (تورات) اعلام كرديم كه دو بار در زمين فساد خواهيد كرد، و برترى جويى بزرگى خواهيد نمود. هنگامى كه نخستين وعده فرا رسد مردانى پيكار جو را بر شما مى فرستيم (تا سخت شما را در هم كوبند حتى براى بدست آوردن مجرمان) خانه ها را جستجو مى كنند، و اين وعده اى است قطعى... و هنگامى كه وعده دوم فرا رسد (آن چنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت كه) آثار غم و اندوه در صورتهايتان ظاهر مى شود و داخل مسجد (اقصى) مى شوند، همانگونه كه در دفعه اول وارد شدند، و آنچه را زير سلطه خود مى گيرند درهم مى كوبند »
🔹اسراء 4_7
👌آنچه از تاريخ بنى اسرائيل استفاده مى شود اين است كه نخستين كسى كه بر آنها هجوم آورد و بيت المقدس را #ويران كرد، بخت النصر پادشاه بابل بود، و هفتاد سال بيت المقدس به همان حال باقى ماند، تا يهود قيام كردند و آن را نوسازى نمودند، دومين كسى كه بر آنها هجوم برد قيصر روم اسپيانوس بود كه وزيرش" طرطوز" را مامور اين كار كرد، او به تخريب بيت المقدس و تضعيف و قتل بنى اسرائيل كمر بست، و اين حدود #يكصد سال قبل از ميلاد بود.
👌بنا بر اين ممكن است دو حادثه اى كه قرآن به آن اشاره مى كند همان باشد كه در تاريخ بنى اسرائيل نيز آمده است، زيرا حوادث ديگر در تاريخ بنى اسرائيل آن چنان شديد نبود كه #حكومت آنها را به كلى از هم متلاشى كند، ولى حمله بخت النصر، قدرت و شوكت آنها را به كلى درهم كوبيد، اين تا زمان" كورش" ادامه داشت، و پس از آن بنى اسرائيل مجددا به قدرت رسيدند و اين وضع ادامه داشت تا بار ديگر قيصر روم بر آنها هجوم برد و حكومتشان را متلاشى كرد و اين دربدرى هم چنان ادامه يافت تا در اين اواخر كه به كمك قدرتهاى جهانخوار و استعمارگر #حكومتى براى خود دست و پا كردند .
📚المیزان ج 13 ص 46
3⃣از سوی دیگر از آیات قرآن استفاده می شود که یهودیان به خاطر طغیان های فراوان و نادیده گرفتن تعالیم #دینی تا روز قیامت مطرود خداوند هستند چنان که می فرماید ؛
« و يهود گفتند دست خدا به زنجير بسته است، دستهايشان بسته باد و بخاطر اين سخن از رحمت (الهى) دور شوند ، بلكه هر دو دست (قدرت) او گشاده است هر گونه بخواهد مى بخشد، و اين آيات كه بر تو از طرف #پروردگارت نازل شده بر طغيان و كفر بسيارى از آنها مى افزايد، و در ميان آنها عداوت و دشمنى تا روز قيامت افكنديم، و هر زمان آتش جنگى افروختند آن را خداوند خاموش ساخت و براى فساد در زمين تلاش مى كنند و خداوند مفسدان را دوست ندارد »
🔰مائده 64
👌با این حال چگونه می توان گفت خداوند تا روز قیامت مالکیت یهودیان بر فلسطین را امضاء کرده است تا آنان با آرامش و #آسایش در آن زندگی کنند ؟
4⃣و نکته پایانی این که تنها معیار شرافت در نزد خداوند تقوا و پارسایی است نه یهودی و مسیحی بودن چنان که می فرماید ؛
« اى مردم ، ما شما را از يك مرد و زن آفريديم، و تيره ها و قبيله ها قرار داديم، تا يكديگر را بشناسيد، ولى گرامى ترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست »
🔰حجرات 13
❔با این حال چگونه می توان گفت خداوند جهت رفاه یهودیان ، فلسطین را به مالکیت آنها تا روز قیامت درآورده است ، به صرف آنکه آنها یهودی و یهودی #زاده هستند ❕
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#فقهی_مسجد_الاقصی
🤔#پرسش
❔آیا بیت المقدس و مسجد #الاقصی برای شیعه مکانی مقدس تلقی می شود ❕وهابیت می گوید مسجد الاقصی برای شیعه #قداستی ندارد و تنها بابت انگیزه های سیاسی بحث آن را مطرح می کند ❗️
💠#پاسخ💠
👌بیت #المقدس و مسجد #الاقصی نزد شیعه مکانی با شرافت و پر اهمیت تلقی می شود ٬ زیرا گذشته از آنکه #قبله اول مسلمین بوده است ؛
📚#وسائل الشیعه ج4 ص297
🔷#معراج گاه پیامبر گرامی نیز بوده است چنان که قرآن می فرماید ؛
« پاک و منزه است خدایی که بنده اش را در یک شب از مسجد الحرام به مسجد #الاقصی که گرداگردش را پر برکت ساختیم برد تا آیات خود را به او نشان دهیم ، او شنوا و بیناست »
🗯#اسراء 1
🔶امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« مساجد ( شریف و پر اهمیت ) چهار مسجد است ؛ مسجد الحرام و مسجد رسول الله و مسجد بیت #المقدس و مسجد کوفه که نماز واجب خواندن در آنها ثواب یک #حج را دارد و نماز مستحب خواندن در آنها ثواب یک #عمره را دارد »
📚#الفقیه ج1 ص229
👌#علی علیه السلام نیز فرمود ؛
« یک نماز در بیت المقدس خواندن برابری می کند با #هزار رکعت نماز و ثواب هزار رکعت را دارد »
📚#بحار الانوار ج99 ص270
🔷و #فرمود ؛
« چهار مکان از #قصر های بهشتی دنیا هستند ؛ مسجد الحرام و مسجد النبی و مسجد بیت #المقدس و مسجد کوفه »
📚امالی #طوسی ص369
❕بنابراین این سخن و ادعا که بیت المقدس و مسجد الاقصی نزد شیعه مکانی #مهم و با #شرافت تلقی نمی شود ، به هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#فقهی_نماز_قضا
🤔#پرسش
❔آیا متن زیر #واقعیت دارد؛
❓اگر نماز #قضا داريد حضرت رسول اکرم (ص) فرمود:هر که نماز قضا بر ذمه اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان چهار رکعت #نماز به دو سلام (۲تا دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی و پانزده مرتبه سوره ی #کوثر را تلاوت نماید که دویست سال نماز قضا را کفایت می کند و روایت دیگر از آن حضرت چهار صد سال و روایت از حضرت امیرالمومنین #ششصد سال و از حضرت رسول سوال کردند مردم آخر الزمان بیش از صدسال عمر نمی کنند نماز قضاهای پدر و مادر و اقربای او را کفایت می کند بعد از نماز این دعا را بخواند.بسم الله الرحمن الرحیم یا سامعَ الصَّوتِ یا جامع الفَوتِ یا مُحیَ العِظامِ بَعدَ المَوت ِ صَلِّ عَلی مُحَمدِ وَاجعَل لی #فَرَجا وَ مخرجا مِمّا انا فیه اِنَّکَ تَعلَمُ و انتَ تُقَدَر وَلا اَقدِرُ وَ انتَ عَلامَ الغُیُوبِ یا واهِبَ العَطایا یا غافِرَ الخَطایا یا #سُبّوحُ یا قدُوسُ یا رَب المَلائِکهِ وَ الرّوح رَبِِّ اغفِر وَارحَم و تَجاوَز عَما تَعلَمُ اِنَکَ اَنتَ العَلِیُ الاَعظَم ُیا ساتِرَ العُیوُبِ یا #کاشِفَ الکُرُوب یا غافِر الذُنوُبِ یا ذَالجَلالِ وَالاِکرام بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الراحِمینِ ❕❕
💠#پاسخ💠
👌متن مذکور در هیچ یک از کتب #روایی ما نیامده است و نشر آن و انتساب آن به پیامبر گرامی و اهل بیت ، مصداق بارز دروغ بستن بر حجت های الهی می باشد که از گناهان #بزرگ و سبب #ابطال روزه است ؛
🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3420
❕روایاتی فراوانی #تصریح در وجوب قضاء نمازهای فوت شده می کند و اینکه هیچ چیز نمی تواند جای ادای آن ها را بگیرد.
🔷نقل است که امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« کسی که بدون طهارت نماز بخواند ، یا نماز ها را فراموش کند و نخواند ، یا خواب #بماند ، باید نمازش را هر زمان که به یاد آورد قضا کند »
📚 #التهذیب ج2 ص266
❕به این مضمون روایات #فراوان دیگری نیز وارد شده است ؛
📚#وسائل_الشیعه ج8 ص253 باب 1
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#سی_روزه_بودن_رمضان
🤔#پرسش
❔این که در روایاتی آمده است که ماه رمضان همیشه سی روزه است چه #معنایی دارد ❗️چرا رهبری و مراجع گاها به این روایات توجه نداشته و رمضان را بیست و نه روزه محسوب می کنند ❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که ماه رمضان از ماه های قمری است که معیار و ملاک در آن رویت ماه است ، گاهی هلال ماه رمضان بیست و نه روزه است و گاهی تا سی روز ادامه پیدا می کند و این سخن در باره سایر ماههای قمری نیز ثابت است ، بنابراین چنین نیست که یک ماه #همیشه سی روزه باشد و ماه دیگر همیشه بیست و نه روزه باشد ، لذا در روایات ملاک برای روزه داری و پایان آن رویت هلال ماه معرفی شده است .
❕امام صادق علیه السلام فرمود:
« زمانی که #هلال ماه را دیدی #روزه بگیر و زمانی که هلال ماه را دیدی #افطار کن»
📚الکافی ج4 ص76 _ التهذیب ج4 ص156_ الفقیه ج2 ص123
👌در روایات #فراوانی نیز به این نکته اشاره شده است که ماه رمضان می تواند بیست و نه روزه و یا سی روزه باشد .
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« ماه رمضان مانند سایر ماه های ( قمری ) است که همانند آنها نقصان هم می پذیرد ( و بیست و نه روزه می شود )»
📚التهذیب ج 4 ص 160
👌و فرمود ؛
« روزه ماه رمضان با رویت #هلال است ، و با ظن ثابت نمی شود ، گاهی ماه رمضان بیست و نه روزه است و گاهی سی روزه است ، این ماه همانند سایر ماه های قمری گاهی کامل است و گاهی ناقص و فرقی بین آنها نیست »
📚وسائل الشیعه ج 10 ص 263
❕راوی می گوید از امام صادق علیه السلام سوال کردم که آیا ماه رمضان همیشه تام و کامل و سی روزه است و از آن #کمتر نمی شود ؟
🔹امام پاسخ داد ؛
« خیر ، این ماه همانند سایر ماه ها است که گاهی ناقص و گاهی کامل است »
📚التهذیب ج 4 ص 166
👌در مقابل این نقل مشهور و متعدد ، نقل های دیگری است که می گوید ماه رمضان همیشه #سی روزه است و از آن کمتر نمی شود ، چنان که در نقلی از امام صادق علیه السلام آمده است ؛
« ماه رمضان همیشه سی روزه است و از آن کمتر نمی شود »
📚الاستبصار ج 2 ص 65
👌یا در نقل دیگری آمده است ؛
« ماه رمضان از زمانی که خداوند آسمان ها و زمین را خلق کرده است از سی روز و شب #کمتر نشده است »
📚التهذیب ج 4 ص 168
👌شیخ حر #عاملی در مقام پاسخ به روایاتی که می گوید همیشه ماه رمضان سی روزه است می نویسد ؛
« این احادیث باید تاویل برده شود چرا که شیخ طوسی و دیگران این احادیث را تضعیف کرده و تصریح کرده اند که این احادیث در مخالفت با قرآن و احادیث متواتره و اجماع #امامیه است »
👌آنگاه شیخ حر عاملی دوازده پاسخ ارائه می کند که پاسخ برگزیده به نظر ما #این است که می فرماید ؛
« این روایات حمل بر #تقیه می شود ، شیخ مفید در رساله ای که در مورد عمل کردن بر اساس رویت هلال نوشته است آورده است که کسانی از غلات و گروهی از اهل سنت معتقدند که ماه رمضان از سی روز کمتر نمی شود ، امامان از روی تقیه مطابق با مذهب آنان ، روایات فوق را ایراد کردند چرا که قائلین به این عقیده در مجالس امام #حاضر می شدند تا اگر امام بر خلاف آنها رایی داشته باشد امام را تحت فشار قرار دهند ، امام از روی حکمت و مصلحت و به خاطر تقیه و حفظ جان خود و شیعیان مطابق مذهب آنها سخنانی را در مورد سی روزه بودن رمضان ایراد کردند »
📚الفوائد الطوسیه ص 382
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#موضوع_فقهی_رویت_هلال
#رویت_هلال_ماه_رمضان_با_چشم_عادی
🤔#پرسش
❔علت اختلاف مراجع در #رویت_هلال در چیست❗️چرا برخی رویت با #تلسکوپ را معتبر نمی دانند و رویت ماه با #چشم_عادی را معتبر می دانند❗️
💠#پاسخ💠
👌مشهور در میان #مراجع این است که رویت #هلال ، باید با چشم غیر #مسلح باشد ولی بعضی از فقهای معاصر قائل به کفایت #مشاهده با #تلسکوپ شده اند .
🔶با تمام #احترامی که برای این فقها قائل هستیم باید بگوییم که این رای موافق با روایات و فهم عرفی روایات نیست زیرا؛
❕در روایات #متواتری آمده است که معیار #ثبوت_ماه #رویت می باشد .
🔷#امام_صادق علیه السلام فرمود:
« زمانی که #هلال ماه را دیدی #روزه بگیر و زمانی که هلال ماه را دیدی #افطار کن»
📚#الکافی ج4 ص76
📚#التهذیب ج4 ص156
📚#الفقیه ج2 ص123
🔶#امام_رضا علیه السلام فرمود:
« با رویت #هلال ، روزه بگیرید و با رویت #هلال ، افطار کنید»
📚#التهذیب ج4 ص166
📚#وسائل الشیعه ج10 ص253
👌#حضرت_علی علیه السلام فرمود:
« با رویت هلال ، #روزه بگیر و با رویت ، #افطار کن و از شک و ظن تبعیت نکن ، اگر #رویت هلال بر شما #مخفی بود ، ماه اول را سی روز محسوب کنید»
📚#التهذیب ج4 ص158
📚#الاستبصار ج2 ص64
❗️این #مضمون در #روایات متعدد دیگری نیز آمده است.
📚#وسائل_الشیعه ج10 ص252 باب 3
❕متعارف از #رویت ، دیدن با چشم عادی است که موضوع روایات است و #فقها در تمام ابواب فقه #اطلاقات را منصرف به افراد #متعارف می دانند ، مثلا؛
1⃣در باب مقدار #کر که آن را به #وجب تعیین می کنند ، مدار وجب های #متعارف است و آنچه خارج از متعارف است از نظر فقها معیار نیست .
2⃣در باب مقدار #مسافت هایی که در فقه با #قدم تعیین می شود ، مدار بر قدم متعارف است .
3⃣در نماز و روزه در مناطق #قطبی ، مدار را بر مناطق متعارف می گذارند .
4⃣در مساله حد #ترخص ، تصریح می کنند که معیار ، چشم های متوسط و گوش های #متعارف است ، برای دیدن دیوارهای شهر و اذان شهر
5⃣در مورد حدودی که با #شلاق اجرا می شود ، می گویند شلاق باید به نحو #متعارف باشد نه شلاق های سنگین و پر فشار و غیر متعارف
6⃣در ابواب #نجاسات می گویند اگر جرم نجاست مانند خون ظاهرا زائل شود ، ولی رنگ یا بوی آن بماند پاک است حال معمولا با #میکروسکوپ ذرات کوچک خون مشاهده می شود .چون این مشاهده خارج از متعارف است مدار #احکام نیست .
7⃣هر گاه ماده نجاست مانند خون در آب کر #مستهلک شود ، همه می گویند پاک است با این که با #میکرسکوپ می توان ذرات خون را در آب مشاهده کرد .
❕علاوه بر این موارد ، موارد فراوان دیگری نیز در سراسر ابواب فقهی وجود دارد که کلام شارع و لسان آیه و روایت #مطلق است و فقها آن را منصرف به « #فرد_متعارف » می دانند .
👌به یقین در مورد #رویت هلال که در روایات متواتر وارد شده نیز معیار رویت متعارف است یعنی چشم غیر مسلح و #چشم های #مسلح از متعارف خارج است و مقبول نیست .
👌ما نمی توانیم همه جا در فقه ، در #مطلقات ادله به سراغ افراد متعارف برویم ، ولی در رویت هلال ، فرد کاملا غیر متعارفی را #ملاک حکم قرار دهیم .
❗️توجه به این نکته نیز لازم است که تولد ماه در واقع که با تلسکوپ مشاهده میشود معیار #ترتب آثار نیست بلکه معیار رویت ماه با #چشم غیر مسلح است .
👌 یعنی ممکن است شما با تلسکوپ #هلال ماه رمضان را مشاهده کنید ، این دیدن معیار نیست و آثار ماه رمضان بر این دیدن مترتب نمی شود ، بلکه زمانی آن آثار مترتب می شود که با چشم #غیر مسلح ماه رویت شود .
❕اگر بودن ماه در آسمان معیار ترتب آثار باشد ، باید بگوییم هیچگاه پیامبر و ائمه و سایر مسلمین از آغاز اسلام ، برکات ماه رمضان و شب قدر را درک نکردند و به دلیل نداشتن تلسکوپ ، هیچگاه اول ماه و شب های قدر را درک نکردند و روز عید را روزه می گرفتند .
🔷بنابراین ، قابلیت رویت ماه با چشم عادی #موضوعیت دارد و ملاک ترتب آثار است و از ظاهر روایات نیز همین موضوع استفاده می شود و به عکس آنچه گفته شد ، ما می گوییم ، استفاده از #تلسکوپ برای رویت ماه سبب می شود که مردم از آغاز و پایان ماه و شب های قدر محروم باشند زیرا معیار واقعی چشم غیر مسلح است.
📚#چند نکته مهم درباره رویت هلال، مکارم شیرازی، ص10
📝#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#رویت_هلال_اتحاد_افق
🤔#پرسش
❔نظرتان درباره این سخن در مورد هلال ماه چیست ❕
💢اگر در همه دنیا یک جا ماه دیده شد، برای کل مردم زمین اول ماه است/ چند اول ماه، خلاف واقعیت و قرآن کریم است
✔️آیتالله نوری همدانی:
🔹بر اساس بیان قرآن، ماه یک موجود #متحرک است که مبدا، مسافت و مقصد آن معلوم است و یک بدر بیشتر نداریم.
🔹این نوع اختلافات را باید از روی قرآن حل کنیم؛ قرآن فرموده که تعداد ماهها در سال ۱۲ عدد بیشتر نیست و ملاک هم ماه #قمری است.
🔹در همه دنیا در یک جا اگر ماه دیده شد برای کل مردم زمین اول ماه است، زیرا ماه موجود مشخص #تکوینی است.
🔹آیتالله بروجردی و امام به وحدت افق قائل بودند؛ لذا اگر ما بخواهیم با قرآن ارتباط بیشتری داشته باشیم خیلی از مسائل فقهی را میتوانیم حل کنیم.
🔹متاسفانه در یک شهر نیز این اختلاف را میبینیم که نمونه آن در قم هم رخ داده است و در سال جاری با اینکه جمعه، عید فطراعلام شده بود برخی شنبه را عید میدانستند.
💠پاسخ💠
👌بحث این است که هرگاه در نقطه اى از جهان هلال ماه رؤيت شود آيا براى ساير نقاط كافى است؟
❕مشهور در ميان فقهاى گرامى اهل بيت عليهم السّلام اين است كه اتّحاد افق شرط است. مرحوم محقّق يزدى مسأله را در عروه مطرح كرده و تقارب بلاد يا وحدت افق را شرط دانسته و اكثريّت قريب به اتّفاق محشّين، آن را پذيرفته اند.
💠ولى بعضى از بزرگان پيشين و معاصر آن را شرط ندانسته و رؤيت هلال را در يك نقطه از جهان كافى براى مناطق ديگر دانسته اند.
❕استدلال این دسته از علما بر آن است که طلوع ماه و تولّد آن يك امر #آسمانى است نه زمينى و خروج از تحت الشعاع ، يك پديده آسمانى است كه مربوط به مقابله خورشيد با ماه است. هرگاه آن نيمى از كره ماه كه دائما مقابل ما قرار گرفته از تاريكى خارج شود و كمى از آن در برابر خورشيد قرار گيرد، ماه نو آغاز شده است و ارتباطى با مناطق مختلف #زمين ندارد و اين يك امر آسمانى است نه زمينى.
📚المستند فى شرح العروة الوثقى للبروجردى، ج 12، ص 118
🔹مرحوم صاحب #حدائق می نویسد ؛
« ما حکم می کنیم به وجوب روزه یا وجوب قضاء روزه فوت شده در صورت ثابت شدن هلال ماه در شهر مکلف یا شهر و منطقه دیگر چه می خواهد منطقه دیگر نزدیک به منطقه مکلف باشد و چه دور باشد»
📚الحدائق الناضره ج 13 ص 266
❕این دسته از علما به روایاتی استدلال می کنند که امام علیه السلام فرموده اگر در سایر شهر ها ماه رویت شد و اهالی آن شهر ها به رویت #ماه تصریح کردند ، برای سایر شهرها نیز هلال ماه ثابت می شود .
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« اگر ( اول ماه رمضان برایت ثابت نشد و آن را روزه نگرفتی ) اما اهالی شهر های دیگر گفتند که آن روز ، روز اول ماه بوده است ، آن روزه را #قضاء کن و روزه بگیر »
📚التهذیب ج 4 ص 157
👌امام علیه السلام در این روایت شهادت اهالی سایر شهرها را ملاک قرار داده است ، چه می خواهد آن شهرها با شهر مکلف هم افق باشد یا نباشد ، همین که ماه در شهری و منطقه ای ثابت شد ، برای #مناطق دیگر نیز ثابت می شود .
📚الحدائق الناضره ج 13 ص 265
❕« راوی از امام #صادق علیه السلام سوال کرد در مورد ثبوت هلال ماه رمضان در صورتی که در روز بیست و نهم شعبان دیده نشود ؟
🔹امام فرمود ؛
« شعبان را در این صورت #سی روزه ادامه بده ، اما اگر اهالی شهر دیگری گفتند که هلال ماه رمضان را دیده اند ، تو روز اول رمضان را قضاء کن »
📚وسائل الشیعه ج 10 ص 293
❕در این روایت نیز امام علیه السلام معیار را شهادت #اهالی سایر شهرها بر رویت هلال قرار داده است چه می خواهد آن شهر ها با شهر مکلف اتحاد افق داشته باشد و چه نداشته باشد .
👌البته عده ای دیگر از فقها این ادله را قبول نداشته و به نقد آن پرداخته اند که جهت آگاهی از ادله آنها #رجوع کنید ؛
📚چند نکته مهم درباره رویت هلال ، مکارم شیرازی ، ص 17
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
#در_سروش
https://sapp.ir/poorseman
#مستند_حرمت_لواط
🤔#پرسش
❔قرآن درباره لواط و گناه آن و #جرمش چیز خاصی نوشته یا نه ❗️اساسا بر اساس چه مستنداتی لواط در اسلام حرام است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌حرمت و زشتی عمل #همجنس گرایی و لواط مورد اشاره مستقیم قرآن قرار گرفته و می فرماید ؛
« و لوط را فرستاديم هنگامى كه به قوم خود گفت ، شما كار بسيار زشتى انجام مى دهيد كه احدى از مردم جهان قبل از شما آن را انجام نداده ، آيا شما به سراغ مردان مى رويد، و راه تداوم نسل انسان را قطع مى کنيد، و در مجلستان اعمال منكر انجام مى دهيد؟!، اما پاسخ #قومش جز اين چيزى نبود كه گفتند اگر راست مى گويى عذاب الهى را براى ما بياور ، (لوط) عرض كرد پروردگارا مرا در برابر اين قوم مفسد يارى فرما » ( عنکبوت 28_30)
👌و می فرماید ؛
« قوم لوط فرستادگان (خدا) را تكذيب كردند. هنگامى كه برادرشان لوط به آنها گفت" آيا تقوى پيشه نمى كنيد؟ من براى شما رسول امينى هستم.تقوى الهى پيشه كنيد و مرا اطاعت نمائيد. من از شما اجرى نمى خواهم اجر من فقط بر پروردگار عالميان است.آيا در ميان جهانيان، شما به سراغ #جنس ذكور مى رويد؟ (اين زشت و ننگين نيست؟). و همسرانى را كه خدا براى شما آفريده است رها مى كنيد؟ شما قوم تجاوزگرى هستيد »( شعراء 160_166)
👌و می فرماید ؛
« و لوط را (به يادآور) كه به او حكم و علم داديم، و از شهرى كه اعمال زشت و كثيف ( لواط ) انجام مى دادند #رهايى بخشيديم، چرا كه آنها مردم بد و فاسقى بودند » ( انبیاء 74)
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر کس با نوجوانی لواط کند ، روز #قیامت جنب محشور می شود و غضب و لعنت خدا بر او است و خداوند برای او جهنم را آماده کرده است »
📚الکافی ج 5 ص 544
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« حرمت دبر بزرگتر از حرمت فرج است ، چرا که خداوند امتی را به خاطر حرمت دبر هلاک کرد اما امتی را به خاطر حرمت #فرج هلاک نکرد »
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 329
❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« علت تحریم لواط برای مردان و مساحقه برای زنان آن است که وقتی مردان به مردان و زنان به زنان بسنده کنند ، انقطاع نسل و #فساد و خرابی دنیا را در پی خواهد داشت »
📚عیون الاخبار ج 2 ص 97
👌و فرمود ؛
« اگر سزاوار بود کسی دو مرتبه #سنگسار شود ، بی شک شایسته لواط کار بود که دو مرتبه سنگسار شود »
📚عقاب الاعمال ص 316
❕و در نقل دیگر آمده است ؛
« زمانی که عمل قوم لوط ( لواط ) صورت بگیرد ، زمین ناله و شکوه و گریه می کند به گونه ای که این ناله و شکوه به آسمان می رسد و آسمان نیز #ناله و شکوه و گریه می کند به گونه ای که تا عرش الهی می رسد »
📚المحاسن ص 110
❕در گذشته بیشتر در مورد #فلسفه حرمت همجنس بازی و لواط بحث کرده ایم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3960
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185