eitaa logo
#راه‌_نگار rahnegar@
276 دنبال‌کننده
241 عکس
202 ویدیو
4 فایل
عقل حکمیانه و نفس کریمانه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🩸 در عالم رازیست که به جزء با خون مظلوم فاش نمی‌شود. 🔹داستان زنی که در زمان فرعونیان که با یک «آه» ظهور منجی بنی‌اسرائیل را ۳۰۰سال جلو انداخت.
📌 سه گزاره درباره تحرکات جدید سیاسی اعراب در حمایت از ایران! 🔻نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب امروز دوشنبه با حضور مسئولان بیش از ۵۰ کشور در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد که اظهارات مقامات کشورها و بیانیه پایانی آن نکات مهمی دارد. اجلاسی که به درخواست ایران و با اجابت قابل تامل طرف سعودی برگزار شد! 🔻محکومیت جنایات جنگی اسرائیل در غزه و لبنان و همچنین محکوم کردن تجاوز نظامی به خاک ایران و درخواست برای تکرار آن، مهم ترین نکات سخنرانی ها و بیانیه بود. 🔻سوال مهم این است که جامعه عربی با محوریت سعودی چرا اکنون به تکاپو برای محکومیت اسرائیل افتاده است؟ در این رابطه باید به سه گزاره اشاره کرد: 🔻اول: محاسبات راهبردی کشورهای عربی این است که اسرائیل گام به گام در حال گسترش کمپین نظامی خود در منطقه است و در صورت ضربه بزرگی به ایران، توازن قوای منطقه ای به نفع این رژیم تغییر خواهد کرد و اعراب به ویژه عربستان با معضل امنیتی جدیدی در منطقه مواجه می شوند. در واقع، آن ها توازن قدرت میان طرفین را ترجیح می دهند و نمی خواهند هیچکدام از آن ها پیروز از این منازعه خارج شود. بر همین مبنا، در سطح سیاسی در حال تضعیف موضع رژیم به ویژه در مناسبات منطقه ای هستند. 🔻دوم: این اجلاس و مواضع حاصل از آن، پیامی به ترامپ و دولت آینده او است. بدین معنا که عربستان و سایر متحدان آمریکا در منطقه می خواهند به ترامپ این پیام را بدهند که حاضر نیستند روندهای سیاسی و دیپلماتیک دو سال اخیر در منطقه که منجر به عادی سازی روابط ایران و برخی کشورهای عربی شد را تحت فشار او از بین ببرند و بار دیگر وارد وضعیت رقابت و خصومت با ایران شوند و هزینه آن را پرداخت کنند. 🔻نکته مهم آنکه آن ها از هرگونه برخورد بزرگ در منطقه واهمه دارند و نمی خواهند طرح های توسعه شان قربانی بی ثباتی و جنگ بزرگ در منطقه شود. 🔻سوم: گزاره سوم می تواند کاملا در تعارض با دو گزاره نخست باشد. یعنی متحدان آمریکا در منطقه از جمله سعودی از طرح آمریکا و اسرائیل برای ضربه به ایران آگاه هستند و قصد دارند با نزدیک کردن خود به ایران، از گزند اقدامات و پاسخ های تهاجمی ایران در برابر هرگونه اقدام نظامی دور شوند. در واقع، مواضع تاکتیکی حمایتی از ایران برای خارج شدن از هزینه های راهبردی تقابل نظامی در منطقه. 🔻هرچه است، این تحرکات دیپلماتیک کشورهای پرنفوذ عربی که پیش از حمله اسرائیل آغاز شد، کم سابقه و قابل توجه بوده است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت. 📖نویسنده:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بازشدن در خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برای اولین بار 🔷 به درخواست رییس جمهور چچن، در خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به دست سعودی‌ها گشوده می‌شود و رمضان احمدوویچ قدیروف، جلوی چشم وهابی‌ها، خاک کف خانه وحی را می‌بوسد و به در و دیوار آن تبرّک می‌جوید... پیامی بسیارارزنده برای دنیا دارداین کلیپ مسیرصحیح اهل بیت پیامبرص هستند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: هر وقت کارتون گیر میکنه امام زمان رو به فقط مادرش قسم بدید...‌. شادی روح مطهر امام راحل وشهدا 🌷 صلوات
✍️ دیدبانی کنش هوشمندانه و هنرمندانه فاطمی (کنش کوثری و حرکت جوهری حضرت فاطمه الزهرا در آخرین دوره حیات) 💎 نوع نگاه به رخدادها مدینه النبی تحولات پسا رحلت پیامبر اعظم(ص) را می‌توان از سه دیدگاه مورد بررسی قرار داد: 🔅۱. روایت نزدیک‌نگرِ عاطفی؛ نظاره گری سطر به سطر در حوادث پس از رحلت و تدقیق در فعالیت میدانی و در محیط مدینه، که دستاورد نهایی آن، دریافت حسی غم‌بار از حوادث شهر مدینه و دلی داغ‌دار از فشار بر اهل البیت است. 🔅۲. روایت دورنگرِ عقلانی؛ رصد فرآیندهای اصلی و رخدادهای کلیدی مدینه در غصب مناسب، چگونگی تهاجم به خانه وحی و کنشگری که حضرت برای توقف اقدامات انحرافی و یا بازگرداندن مسیر تحریف صورت داد. 🔅۳. روایت کلان‌نگرِ راهبردی؛ نگرشی فضا محور برای بررسی علل و عوامل ریشه‌ای، ساختاری و کارکردی نحوه غصب خلافت و قیام حضرت و پیامدهای انسانی و اجتماعی و سیاسی آن است. 🔻 اگر در یک نگاه ترکیبی به ویژه از روایت دورنگر عقلانی و فضانگر راهبردی بخواهیم تحولات مدینه پس از رحلت را مورد بازخوانی قرار دهیم، شاهد نوعی «کنشگری هوشمندانه پایدار و هنرمندانه ماندگار» حضرت زهرا سلام الله علیها «در دوره گذار از جامعه نبوی مبتنی بر رسالت و امامت به جامعه سقیفی مبتنی بر خلافت و وراثت» هستیم. برخی از نشانه‌های این کنگشری عبارت است از: 🚩 ۱. طراحی و اجرای جنبش نرم افزاری راهیان نور، از طریق سفر روزانه زیارتی به احد، ساختن بیت‌الاحزان در کنار مقبره و ساختن تسبیح از مدفن حمزه سیدالشهداء؛ 🚩 ۲. خلق پدیده هنری مؤثر هشداردهی، برای فراخوان آحاد جامعه و فعال سازی مجدد ذهن آحاد جامعه اسلامی در مدینه، از طریق بازسازی ماجرای اذان بلال؛ 🚩 ۳. اولین کنش ضد آقازادگی در تاریخ اسلام، از طریق دوری از مزایایی خاص و ویژه به دلیل وابستگی نسبی و سببی با نبوت و امامت؛ 🚩 ۴. مشارکت طلبی برای صیانت از دستاوردهای پیامبر، از طریق تمرکز اولیه بر دعوت عمومی اهل مدینه و دعوت ثانویه و چهره به چهره مجاهدان بدر در چهل شب متوالی؛ 🚩 ۵. محوریت در جنبش اعتراضی حامیان ولایت و امامت، از طریق حضور تحصن کنندگان به ویژه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و زبیر بن عوام در منزل حضرت؛ 🚩 ۶. تبدیل اندیشه انتقادی به رفتار اعتراضی علیه غاصبان و حامیان آنان، از طریق حضور و اعتراض مستقیم به غصب هبه‌ی پیامبر و محروم کردن‌اش از ارث پدر؛ 🚩 ۷. تلاش به منظور ممانعت مشارکت آحاد و خواص جامعه برای ناهمراهی با غاصبان خلافت و همراهی با حاملان ولایت، از طریق استفاده از ظرفیت گفتمانی تهیج کننده؛ 🚩 ۸. محاکمه‌ مدنی غاصبان، حامیان و ساکتان‌ تغییر فرآیند و مسیر و محتوای جامعه اسلامی، از طریق تشکیل دادگاه علنی و مردمی. ♻️ استنباط راهبردی تلاش حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در «کنشگری کوثری و حرکت جوهری» - ریشه دار در گذشته و ریشه دوان در آینده - او دارد که به دلایل زیر دارای کارآمدی و اثر بخشی بود: 🔅 ۱. خود آگاهی محیطی؛ درک نقش و سهم تحولاتِ در حال وقع در مدینه النبی است که برای تمامی محیط‌های پیش رو و تاریخ آینده جهان اسلام معتبر و مؤثر خواهد بود. 🔅۲. خود آگاهی زمانی؛ درکی ژرف از رفتار در حالِ وقوع در جامعه اسلامی و اهل خلافت است که به سبب عنصر ختم ‌نبوت، در افق زمان پیش رو تا پایان خلقت تاثیرگذار خواهد بود. 🔅۳. خود آگاهی زمینه‌ای؛ درک سهم و نقش خود در بستر تغییراتِ جوارح انسانی و جوامع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، که از یک سو در حال بازگشت به جامعه جاهلی در گذشته است و از سوی دیگر به جوامع آینده تسری پیدا خواهد کرد. 🔅۴. نوآوری هوشمندانه؛ مبتنی بر اندیشه و عقاید خالصانه و متعهدانه، انگیزه و باور متعبدانه و مومنانه و عمل و رفتار صالحانه و دوراندیشانه حضرت بود. 🔅۵. خلاقیت هنرمندانه؛ مبتنی بر آداب گفتمانی، آداب رفتاری و زیبایی شناختی هنری است، که برای بازسازی گذشته فاخر، فعال کردن حال راکد و تصویر آینده مطلوب صورت گرفت. 🔸در مجموع حضرت زهرا سلام‌الله علیها بستر تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پسا رحلت را در یک «فضای تحولی بزرگ و وجودی» فهم و ادراک می‌کرد و بر آن بود تا «نیّات انحرافی و گفتمان تحریفی» مد نظر غاصبان نهادینه نشود چرا که در صورت نهادینه شدن آن «بقاء زیرساخت‌های فکری حق‌گرایانه، عقاید حق‌باورانه و رفتارهای حق طلبانه را با تهدید وجودی و حیاتی» مواجهه می‌شد. ✍️#️احمد_باقری_مزینانی استاد دانشگاه/ایام فاطمیه ۱۳ جمادی‌الاول ۱۴۴۶ ه.ق و ۲۵ آبان ۱۴۰۳ه.ش/. 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
584.4K
🤲 رزمندگان لبنانی نیازمند دعای خیر همه هستند. نام و یاد حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها گره گشا است. «یا مَوْلاتی یا فاطِمَهُ أَغیثینی»
💠 ولایت فاطمی ▫️ حضرت فاطمه که از منظر برخی از معصومان (علیهم السلام) است، بیانگر روند تکاملی اسلام و جهش تصاعدی حاملان راستین قرآن و عترت (علیهم السلام) است، زیرا مُلک سلیمان با همه احتشام بر بال ﴿غدوّها شهرٌ و رَواحُها شهرٌ﴾ مستقر بود، لذا سرعت آن محدود بود، لیکن ملکوت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم بر شهبالِ ﴿لیلة القدر خیر من ألف شهرٍ﴾ استوار است، لذا جهش آن طوری است که می توان یک شَبه ره صد ساله را پیمود و پیمانه این پیمودن به دست هم پیمانان است که در صدد ادراک لیلة القدراند، وگرنه برای لیلة القبری ها چنین سیری میسور نیست؛ تو لیلة القبری برو تا لیلة القدری شوی چون قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو ▫️ اگر مرکب رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم هنگام معراج بُراق بود که هر قدم او به شعاع دید بود؛ خُطاهُ مدّ بصره، مَطِیّه رهوار امّت هنگام عروج نسبی نماز است که عمود دین می باشد و با اقامه صحیح آن می شود، ظاهر و باطن لیلةالقدر را به قدر هستی خویش ادراک کرد و از آن سکوی پرواز استعانت جست و طبق ظرفیت ظریف و طریف روح مجرّد، طرفه فاطمی را زیارت نمود؛ دیدم سحر آن شاه را بر شاهراه «هَلْ اَتی» درخواب غفلت بی خبر زو بوالعلّی وبُوالعَلا ▫️ اگر انسان کاملی خود باطن لیلة القدر باشد، تمام گام های استوار او چنان است، هر لحظه راه هزار ماهه می رود. کدام چابک سواری به گَرد وی می رسد تا به گِرد او طواف کند. مرکب توده دوستان بانوی آفتاب چوبین است و اسب چوبین چون پای چوبین استدلالیون بی تمکین است؛ اسب چوبین بر تراشیدی که اینست اسب من گر نه چوبین است اَسْبَت، خواجه یک منزل بتاز ◀️ لیکن «کرم دوده طاها و یاسین بکند کار خویش»، زیرا خود آن بانو در ، خاندان عصمت را که به تجمّل می نشینند و به جلالت می روند، وسیله معرفی کرد و چنین فرمود: «...فَاحْمَدُوا الله الذی بنوره و عظمته ابتغی من فی السموات و من فی الارض الیه الوسیلة فَنَحْنُ وسِیْلَتُه فی خلقه و نحن آل رسوله و نحن حجّة غیبه و ورثة انبیائه». ▫️ آنچه در معتبر و متوقّع است، این نیست که خداوند به سبب آن وسیله به بنده خود نزدیک شود یا کلام او را بشنود یا به رفع نیاز او توانا گردد، تا گفته شود خدای سبحان بر بنده خود اَقْرَب مِن حَبْل الورید است و نیز خدای سبحان بکلّ شی ء سمیع است یا ﴿علی کلّ شی ء قدیر﴾ است و مانند آن، بلکه به سبب آن وسیله شخص محتاج شایسته تقرّب گردد و لائق شود که کلام او مورد اعتنا واقع شود و نیاز وی برطرف گردد؛ به هر تقدیر، اصل ابتغای وسیله مورد دستور خداوند است: ﴿وابتغوا إلیه الوسیله﴾. 👈 تعیین مصداق عام یا مطلق به عهده عموم یا اطلاق خود دلیل لفظی نیست، بلکه با دلیل جداگانه می توان چیزی یا شخصی را ثابت کرد که در این خطبه، وسیله بودن اهل بیت عصمت (علیهم السلام) بیان شد. 📚 سروش هدایت جلد2 ، ص155 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
26.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | علت نام‌گذاری حضرت زهرا (سلام الله علیها) به «فاطمه» و «منصوره» ▪️کربلای معلّی، برنامهٔ تلویزیونی مخاطب خاص @mirbaqeri_resane
💠 نام آسمانی ▫️ درباره حکمت نام گذاری به فاطمه، روایات فراوان حکایت از آن دارند که نام آسمانی «فاطمه» از سوی خداوند متعال برای دختر رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) انتخاب شد و حضرت محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم) بر این اساس نام او را فاطمه نهاد تا همه بدانند ــ او ــ و شیعیان راستین او در پناهش از آتش جهنم محفوظ می مانند ــ و به سبب او طمع دشمنان اسلام از وراثت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) قطع می شود ــ و دانشْ همراه شیر مادر به او ارزانی می گردد. ▫️ در یکی از این روایات پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود : «جبرئیل آن سیب را [که خداوند نور فاطمه را در آن مکتوم نموده بود] از بهشت برای من آورد و گفت: این سیبی است که خداوند به عنوان هدیه از بهشت برای تو فرستاده است. من سیب را گرفتم و به سینه خود چسباندم. جبرئیل به من گفت: خداوند می فرماید: این سیب را بخور. وقتی سیب را پاره کردم، نوری از آن برخاست که من ترسیدم. جبرئیل پرسید: چرا نمی خوری؟ بخور و نترس، این نور کسی است که نام او در آسمان منصوره و در زمین فاطمه است. پرسیدم: چرا؟ گفت: چون در زمین شیعیانش را از آتش جهنم حفظ و دشمنانش را از محبت خود قطع کرده و در آسمان دوست داران خود را یاری می کند، چنان که خداوند می فرماید: ﴿یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ * بِنَصْرِ اللَّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ﴾. ▫️ امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) دلیل این نام گذاری را چنین بیان می فرماید: «خداوند می دانست که قبایل زیادی در جانشینی پیامبرش طمع خواهند کرد؛ به همین جهت ، وقتی فاطمه به وجود آمد او را نامید؛ زیرا خبر داد که خلافت او در شوهر و فرزندان فاطمه خواهد بود. به این ترتیب، با ولادتش طمع دیگران نسبت به خلافت قطع شد». ▫️ هم چنین امام باقر (علیه السلام) فرمود: « وقتی حضرت متولّد شد ، خداوند فرشته ای را فرستاد و او بر زبان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) جاری گردانید که آن حضرت را فاطمه بنامد. پس به فاطمه خطاب کرد: تو را به سبب علم از جهل بریدم... ». 📚 فاطمه (ع) اسوه بشر ، ص65 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
✍️ منطق جنگ وجودی؛ الهیات مرگ و زندگی در اوائل خردادماه سال جاری، مقام معظم رهبری در دیدار «نبیه بری» با تایید سخن ایشان مبنی بر جنگ «وجود» برای صهیونیست‌ها در منطقه افزودند: «شرایط کنونی منطقه به گونه‌ای است که هم برای دشمن صهیونی شرایط مرگ و زندگی است و هم برای جبهه حق».(۱۴۰۳/۰۳/۰۲) تبیین منطقی آنچه از آن به نام جنگ وجودی یا «شرایط مرگ و زندگی» نامیده شده، مهمترین الزام برای فهم تحولات منازعه جاری در منطقه است. 🔻 چیستی و چرایی جنگ وجودی منظور از جنگ‌ وجودی «نبرد طرفین منازعه برای بقاء در زمین معلوم و زمان نامعلوم» است که بازتاب «معادله بودن یا نبودن» و «جنگ لحظه‌ها» است. در چنین منازعه‌ای جنگ، در لحظه‌ها و لجمن‌ها - سر پنجه‌های میدان - شکل می‌گیرد و نتیجه و پیامد چنین جنگی تضمین تداوم بقاء یک طرف و قطعی بودن نابودی و یا شکست قطعی طرف دیگر منازعه رقم خواهد خورد. 🔻 مبانی نظری و علت جنگ وجودی علت وجودی جنگ بقاء برای رژیم صهیونی در غرب آسیا حداقل محصول سه رویکرد تاریخی یا تحمیلی هدفمند در فلسطین اشغالی است: ۱_ رویکرد وطن گزینی مستکبرانه وطن گزینی یا اشغالگری همراه با پاکسازی قومی و مذهبی یهودیان صهیونی، ریشه در تاریخ کهن سرکشی، سرگردانی قوم یهود و جنبش‌‌ استعماری وطن گزین اروپایی دارد. با همین سبقه و تجربه صهیونیست‌ها در فلسطین اقدام به کشتار جمعی، آپارتاید، جلوگیری از تولید نسل، انتقال جبری کودکان و آواره بومی فلسطین به خارج و نابودی فیزیکی همه یا بخشی از اجتماع آنان می‌کنند. این وطن گزینان از هیچ روشی برای مقهور سازی، نسل‌‌کشی و پاک‌سازی و حتی تبدیل غزه به زندان بزرگ و متراکم شده است. علاوه براین اشغالگران با حمایت نهادهای غربی از محدودیت آزادی تحرک، دستیابی به آب پاکیزه و آلوده سازی محیطی در حق مردم فلسطین ابایی ندارند. ۲_ رویکرد شرارت مطلق شر مطلق آن خباثت و رذیلتی است كه هيچ گونه امر مثبتی در آن وجود ندارد و از آن به عنوان معیار نهایی برای تشخیص بد از نیک استفاده شود. نتیجه شر مطلق شدیدترین گناه اخلاقی و تحمیل آسیب غیرعادلانه خطرناک چون قتل، شکنجه، برده‌گیری و نسل کشی نسبت به جان و روان سایر مخلوقات است. به تعبیر امام موسی صدر، ذات رژیم اشغالگر صهیونی بر شرارت مطلق بنا شده است. لذا اشغالگران از تمامی شروران هستی و از شیاطین انسی و جنی شرورتر هستند. از نظر فلاسفه اسلامی مانند ابن سینا و ملاصدرا ماهیت شرّ فاقد جوهر و ذات است لاجرم به سوی عدم سوق میل دارد. به همین سبب است شر مطلقی چون دولت صهیونی، سرنوشتی جزء نابودی و خودویرانگری ندارد. ۳_ رویکرد بقاء خود در فنای دگر وضعیت فعلی و تاریخی صهیونیست‌ها در کشتار وسیع و نسل کشی بخشی از ذات تبعیض خواهی و برتری جویی یهودیان صهیونیست است. به‌گونه‌ای که حاملان این تفکر به سبب برخورداری از روحیه و منش استکباری نسل خود را از جنس عالی و دیگران را از جنس دانی می‌پندارند. به تعبیر دیگر زیرساخت اصلی این اندیشه‌ها برآمده از محتوای تلمودی است که خود را انسان برگزیده و مافوق و دگر را انسان خادم و مادون تلقی می‌کند. بنابراین جنایت و نسل کشی و مرگ دیگران بخشی از حیات خود می‌پندارند و به همین سبب هر اقدام جنون آمیزی علیه دیگران را مجاز تلقی می‌کنند. با این وجود آنان تداوم بقاء خود را در تحقیر و سرکوب سایر اقوام و ادیان جستجو می‌کنند. ✍️ استاد دانشگاه/۲ آذرماه ۱۴۰۳ه.ش 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
♻️ طوفان لاهه صدور حکم بازداشت دادگاه لاهه علیه دو متهم نسل‌کشی، کودک کشی و آپارتاید قومی و دینی، آغازی بر تحولات عمیق خواهد بود. برخی از پیام‌ها و پیامدهای صدور این حکم عبارت است از: ۱. پایان عصر نخست وزیران پیروز در حکومت صهیونی؛ ۲. پایان تاریخ مصرف نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی؛ ۳. نتیجه بخش بودن فشار افکار عمومی جهانی علیه نسل کشی در غزه؛ ۴. پایان تاب آوری اجتماعی ساکنان سرزمین‌های اشغالی؛ ۵. جاری شدن سنت الهی مبنی بر غلبه مقاومت بر جنایت؛ ۶. نزدیک شدن روز موعود در پیروزی خون بر شمشیر. 🔅از نظر صاحب این قلم مهمترین پیام و پیامد این حکم ناامید شدن غرب استکباری از پیروزی رژیم صهیونی در جنگ جاری است. ✍️ استاد دانشگاه/۵ آذرماه ۱۴۰۳ه.ش 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
🔵 آتش بس و چند نکته درباره حزب الله 🔻1. برخی می‌گویند حزب الله با قبول آتش بس غزه و حماس را تنها گذاشت. اینطور نیست. قبول توافق نامه آتش بس توسط حزب‌الله با هماهنگی و همراهی گروه‌های مقاومت فلسطینی صورت گرفته است. 🔻2. عدم نفوذ به سد محکم حزب الله: فراموش نکنیم نتانیاهو با چه هدفی وارد جنگ با لبنان شد و امروز چه در اختیار دارد.‌ بعد از 58 رور نبرد زمینی نتوانست به سد محکم حزب الله نفوذ کند. نتانیاهو بعد از 58 روز مقاومت جانانه حزب‌الله مطمئن شد در عرصه نظامی دستاوردی در جنوب لبنان بدست نخواهد آورد وگرنه همانند غزه هرگز کوتاه نمی‌آمد. 🔻3. خلع سلاح حزب الله غیرممکن است: برخلاف آنچه در بندهای منتشر شده غیررسمی توافق نامه آمده، هیچ کسی و هیچ طرفی توانایی خلع سلاح حزب‌الله را ندارد. برداشت امکان خلع سلاح حزب‌الله ناشی از عدم شناخت توانمندی‌ها و زیرساخت‌های حزب‌الله است. افزون بر آن موضوع خلع سلاح حزب‌الله مسئله جدیدی نیست و حداقل از 2006 به‌طور جدی طرح و دنبال شده است و هیچ گاه به نتیجه نرسیده است. 🔻4. بندهای توافق‌نامه آتش بس اهمیتی ندارد: اساساً متن واحد و رسمی از توافق نامه وجود ندارد.‌ یعنی آنچه فعلا روزی زمین رخ داده عقب نشینی ارتش اشغالگر و توقف درگیری است بنابراین روی سایر بندهای توافق نامه نمی‌توان قضاوت کارشناسی کرد. توجه کنیم حتی با فرض صحت توافق نامه منتشر شده، باید بین آنچه «اعلام شده» و آنچه «اعمال خواهد شد» تفکیک قائل شویم. قطعنامه 1701 از 2006 همین بندها و شروط را داشته است ولی تاکنون بسیاری از اصول آن اجرایی نشده است. 🔻5. تفکیک بین حزب الله و مردم جنوب اساساً امکان پذیر نیست. مردم ساکن در روستاها و شهرهای مرزی جنوب لبنان با سرزمین های اشغالی، همه حزب الله هستند. تخلیه جنوب از حزب الله بی‌معناست. 🔻6. بحران برای نتانیاهو : این آتش بس بحران جدی داخلی برای نتانیاهو ایجاد خواهد کرد. کمی صبر کنیم. در وهله اول شهرک نشنینان حاضر به بازگشت به منازل خود نیستند. یعنی آغاز مشکلات داخلی برای نتانیاهو. 🔻7. تاثیر وعده صادق ۳: گذر زمان نتایج را بهتر نمایان خواهد کرد، بخصوص که وعده صادق سه در پیش است و رژیم بیشتر از حزب‌الله استرس این را دارد و یکی از دلایل سه‌گانه‌ای که برای آتش‌بس قید کرده است، تمرکز روی تهدید ایران است. ✍وارده | عضوشوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم شهرک الخیام در جنوب لبنان اینطوری به خانه هاشون برگشتن درحالی که منطقه در اشغال ارتش اسرائیل هست هنوز و تانکهای مرکاوا 4 در سطح شهرک مستقر هستند
✍️ تحلیل آتش بس در جبهه شمال (از روایت‌های در حال وقوع تا سناریوهای پیشرو) 🔻بخش اول. روایت‌ها آتش بس در لبنان آغاز آتش بس از منظرهای مختلف قابل تحلیل است. از نظر صاحب این قلم حداقل سه روایت را می‌توان در خصوص آغاز آتش بس مورد توجه قرار داد. ۱_ روایت بدبینانه؛ شکست حزب‌الله مبتنی بر این روایت، توانمندی حزب‌الله به عنوان یک جنبش یا گروه مذهبی و قدرت‌اش در فضای اعتقادی و اجتماعی داخلی است که حداکثر می‌تواند به عنوان گروه چریکی بدون تماس مستقیم، ضرباتی به ارتش قدرتمند اسرائیل و متصل به ذخایر سلاح‌های استراتژیک قدرت‌های بزرگ وارد کند. بنابراین حزب‌الله امکان تحقق بخشیدن به اهداف خود را ندارد و هرگونه توافقی به منزله شکست حزب‌الله محسوب می‌شود. برخی از گزاره‌های تأیید کننده این روایت عبارت است از: ۱.۱_ عقب نشینی حزب‌الله از هدف اصلی خود، مبنی بر مشروط کردن پذیرش آتش بس به پایان تجاوز رژیم صهیونی به غزه؛ ۱.۲_از دست دادن بزرگترين سرمایه‌های خود نظیر تعداد قابل توجهی از اعضای شورای رهبری نظیر شهیدان سید حسن نصرالله، سید هاشم صفی‌الدین و شیح نبیل قاووق؛ ۱.۳_ ترور اکثر اعضای شورای جهادی و فرماندهی کلیدی حزب‌الله نظیر شهید فؤاد شکر و شهید ابراهیم عقیل؛ ۱.۴_ نابودی زیرساخت‌های حیاتی مردم به سبب بمب باران وسیع هوایی و ناکارآمد شدن بخشی از شبکه جهادی حزب الله به سبب انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها. ۲_ روایت خوشبینانه؛ شکست صهیونیست‌ها مبتنی بر این روایت، اتکاء دولت صهیونی به دکترین جنگ پیشدستانه، اتصال ارتش رژیم به قدرت‌های جهانی و انعکاس آن به عنوان قدرتمندترین ارتش غیر قابل شکست در منطقه غرب آسیا، بدین معنا است که این ارتش باید در همه نبردها و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیروز شود و اگر پیروز نشد و مجبور به مصالحه شد به خودی خود برای رژیم صهیونی شکست محسوب می‌شود. برخی از گزاره‌های تأیید کننده این روایت عبارت است از: ۲.۱_ ناتوانی رژیم در محقق کردن هدف فروپاشی ساختار دفاعی و تهاجمی حزب‌الله، به رغم ضربات سنگین به رهبران و سرفرماندهی آن؛ ۲.۲_ ناتوانی رژیم در عقب راندن حزب‌الله به پشت رودخانه لیتانی، به منظور امن سازی مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی؛ ۲.۳_ ناتوانی برای تامین امنیت روحی و روانی شهرک نشینان، در جهت بازگشت آنان به شهرک‌های اطراف مرز لبنان؛ ۲.۴_ هزینه سنگین در شکسته شدن حریم امن شهرهای حیفا و تلاویو، به عنوان قلب سیاسی و اقتصادی و خطوط قرمز امنیتی رژیم صهیونی. ۳_ روایت واقع بینانه؛ سرنوشت میدان مبتنی بر این روایت، تعیین وضعیت پیروزی و یا شکست طرفین، نه میزان اعمال قدرت و نه به حجم هزینه وارد شده به طرف مقابل است بلکه در میدان و از طریق تحلیل تحولات آنچه در صحنه جنگ رخ می‌دهد خواهد بود. ضمن اینکه به رغم آتش بس، تحولات میدانی می‌تواند در آینده حداقل در دوره کوتاه مدت، دارای نقطه اثر امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باشد. برخی از گزاره‌های تأیید کننده این روایت عبارت است از: ۳.۱_ تداوم حالت شبه جنگ در شمال سرزمین‌های اشغالی و تداوم سایه وحشت بر سر وطن گزینان اشغالگر؛ ۳.۲_ به حاشیه رفتن طرح ترامپ با عنوان صلح قرن و توافق ابراهیم، به سبب شدت جنایات صهیونیست‌ها و بی‌‌اعتبار شدن آنان نزد افکار مردم؛ ۳.۳_ غیرعملیاتی شدن طرح‌های بزرگ مثل ای‌مک و طرح کریدور از هند تا حیفا در ساحل مدیترانه در میان مدت، به سبب نهادینه شدن ناامنی در سرزمین‌های اشغالی؛ ۳.۴_ افزایش فشار روانی، اعتباری و حقوقی جهانی برای جامعه و سران سیاسی صهیونی، در اثر اعتراضات گسترده مردمی و صدور حکم لاهه و حمله به صهیونیست‌ها در جهان.👇
👆♻️ استنباط راهبردی هنری کسینجر سیاست گذار امنیتی و نظریه پرداز سیاسی آمریکایی معتقد بود؛ ارتش متعارف اگر پیروز نشود، شکست خورده است و گروه‌ شبه‌نظامی اگر شکست نخورد، پیروز شده است. مبتنی بر این نظریه دستاورد نهایی در جنگ‌های ناهمطراز که در یک سو قدرت‌های بزرگ نظامی و در سوی دیگر گروه‌های مقاومت حضور دارند، در میدان منازعه و در پیروزی ارتش تعیین می‌شود: 🔅 ۱. رژیم صهیونی در آن سوی میدان؛ با پشتیبانی تمام عیار غرب، شدت حداکثری قصاوت و استفاده از همه ابزارهای مکارانه و خشونت بار، به جزء تخریب زیرساخت‌های حیاتی مردم دستاورد راهبردی میدانی در جنوب لبنان نداشته است. این رژیم حتی امکان تضمین بقاء آتش بس را به دست نیاورده است تا بتواند بزرگترین هدف خود در جنگ لبنان، یعنی بازگشت شهرک نشینان شمال را به شهرک‌های خود برای حداقل تا دو ماه آینده - زمان مقرر در آتش بس - تضمین کند. 🔅۲. حزب‌الله در این سوی میدان؛ به رغم آنکه تخلیه منطقه پایین تر از رودخانه لیتانی از نیروهای حزب‌الله مهمترین مطالبه رژیم صهیونی بود، ولی حزب‌الله همچنان در زیر رودخانه لیتانی فعالیت نظامی و امنیتی دارد. چنانکه تا آخرین لحظات ارتش متجاوز رژیم را در پشت روستاها و شهرهای جنوب متوقف کردند و مردم جنوب در همان ساعات اول آتش بس سریعا خود را به روستاها و شهرک‌های جنوب لبنان رساندند و چادر خود را بر روی خرابه‌های منازل خود برپا کردند. مردمی که در حقیقت سرمایه‌های اصلی و تک تک آنها شکل دهنده هسته‌های مقاومت هستند. 🔅۳. ارتش رژیم صهیونی در هیچ منازعه‌ای متوقف نمی‌شود مگر آنکه نتواند پیروز شود و هیچ منازعه‌ای مفاد بین این رژیم و طرفین نوشته شده اجرا نمی‌شود، بنابراین به رغم تلاش نزدیک به دوماهه ۶۵ هزار نیروی ارتش رژیم، فرسودگی روانی این ارتش برای کسب پیروزی میدانی در لبنان و شکست نخوردن حزب‌الله و احیای ساختار نظامی و امنیتی آن، نشان دهنده این واقعیت است که بزرگترین بازنده جنگ ارتش رژیم صهیونی است. ✍️ استاد دانشگاه/۸ آذرماه ۱۴۰۳ه.ش 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
💠 چند نکته درباره حملات تکفیری‌ها به حلب 👇 ♦️ یک ⬅️ از ماه ها قبل پیش بینی این بود که؛ جنگ کنونی با دو کلمه " توسعه" و " تشدید" تداوم خواهد یافت و باید برای چنین چشم اندازی آماده باشیم و آماده وقوع حوادث سریع و شدید باشیم. ♦️ دو ⬅️ بدین منظور جبهه عبری، عربی، غربی برای کاستن از فشار بر صهیونیستها در غزه اقدام به گشایش جبهه های جدید خواهد کرد. ▫️◾️نکات پنجگانه ◾️▫️ 1⃣ اول 👈🏻 دشمن به لبنان حمله خواهد کرد ابتدا عملیات امنیتی و حملات هوایی و سپس حمله زمینی.که این حملات انجام شد. زمینی هم حمله کرد.۶۰روز هم طول کشید و بحمدالله نتیجه نگرفت و تن به آتش بس موقت داد.البته درلبنان سراغ فازسیاسی و انتخاب رییس جمهور و تشدید دعواهای داخلی خواهدرفت و تحرکات نظامی به جنوب را برای تحریک مقاومت انجام خواهد داد. 2⃣ دوم 👈🏻 گفته شد؛ به سوریه هم حمله امنیتی و نظامی خواهد کرد از چند طریق: ۱- بمباران و موشک باران های پیاپی برای هدف قرار دادن مراکز نظامی و امنیتی و تجهیزاتی که در یکی دو ماه اخیر شدت بخشیده است. ۲- بمباران یاموشک باران مناطق مسکونی شهرهای مهم سوریه ۳- حملات گروههای تکفیری از ادلب که سمت ترکیه است و رقه که سمت عراق است که الان شاهد حمله ازسمت ادلب با حمایت اردوغان هستیم. ۴ - هدف قرار دادن لایه سیاسی حاکمیت سوریه بااقدام به ترور بشار اسد مسئولان دولتی و لایه نظامی با ترور وحذف فرماندهانی مثل سهیل اسعد و نیز فرماندهان و نیروهای مستشاری مانند سردار شهید کیومرث هاشمی و .. ۵- خیانت در لایه هایی از ارتش و اقدام برای کودتای نظامی و همکاری با دشمن تکفیری و دولتهایی مثل دولت ترکیه ۶- حمله به جولان و اقدام برای باقیمانده از جولان که در دست سوریه است والحاق آن به جولان اشغالی 3⃣ سوم 👈🏻 راهبرد اصلی آنها که ناظر به اقدامات بالاست این است؛ یا باید بشاراسد در این مقطع کوتاه بیاید و با عربستان وامارات همراه شود و به جریان عادی سازی روابط با رژیم جعلی ،بپیوندد که در این مسیر اخیرا وعده های مکرری به بشار داده اند که قبول نکرده است. یا درصورت مقاومت بشار،ترور وحذف بشار در دستور کار قرار گیرد و اگر نشد باید تضعیف و درگیر شود و سوریه که عقبه اصلی تجهیز جبهه مقاومت درفلسطین ولبنان است درگیر وناامن بماند. این تصویر کنونی و آینده است! اما آیا می توانند؟ 4⃣ چهارم 👈🏻 نکته مهم همینجاست! فرصت حمله کنونی به حلب و خروج وحوش تکفیری ازلانه های خود درادلب می توانند هم فرصت طلایی باشد برای نابودی تتمه تکفیری ها و هم می توانند خطرساز باشد و سوریه را مشغول کند. 5⃣ پنجم 👈🏻 اینجاست که باید دید جبهه مقاومت چه تدابیری اندیشیده است وچگونه عمل خواهد کرد؟ انشاالله به لطف الهی و براساس اخبار موجود این تهدیدها تبدیل به فرصت خواهدشد. باید برای روزهای سرنوشت ساز و خطیر که بشارت‌های فراوان را با خود به همراه دارد آماده باشیم.
#راه‌_نگار rahnegar@
✍️ تحلیل آتش بس در جبهه شمال (از روایت‌های در حال وقوع تا سناریوهای پیشرو) 🔻بخش اول. روایت‌ها آتش
✍️ تحلیل آتش بس در جبهه شمال (از روایت‌های در حال وقوع تا سناریوهای پیشرو) 🔻بخش دوم. سناریوهای پیشرو چنانکه قبلا متذکر شدم مبنی بر ادعای سران رژیم صهیونی، جنگ حاضر «آخرین جنگ» و «جنگ رستاخیز» بود. موضوعی که در ادبیات نبیه بری رئیس مجلس لبنان، توسط دیدار مقام معظم رهبری مورد تأیید قرار گرفت و شرایط کنونی برای هر دو جبهه حق و باطل شرایط مرگ و زندگی است. مبتنی بر ادبیات مذکور حزب‌الله، مقاومت عراق و یمن به دو دلیل وارد منازعه مستقیم با رژیم صهیونی شد؛ اولین دلیل انسانی در حمایت از مردم مظلوم غزه و مشغول سازی راهبردی دشمن به جهت ممانعت از پیروزی زود هنگام ارتش رژیم در غزه بود و دومین دلیل شناخت ماهیت وجودی شرارت‌ آمیز و سبقه تاریخی این رژیم بود که با حل مسئله غزه به سراغ حزب‌الله و سایر اعضای محور مقاومت خواهد آمد، لذا حزب‌الله کارزار پیشدستانه را در دستور کار خود قرار داد. ورودی که عملا طی چهارده ماه، هزینه سنگینی به رژیم وارد کرد و توانست دشمن را در آستانه درواز مرگ وجودی متوقف کند. برخی از دستاوردهای ورود به موقع و خالصانه حزب‌الله به منازعه وجودی در غرب آسیا عبارت است از: ۱. تبدیل مسئله فلسطین، به مسئله اسلامی در منطقه و مسئله انسانی در جهان؛ ۲. ممانعت از تصرف یک شهرک یا یک تپه استراتژیک، توسط ۶۵ هزار نیرو ارتش رژیم صهیونی طی حدود ۶۰ روز تهاجم زمینی؛ ۳. مدیریت تبعات سنگین شوک و بهت اولیه، ناشی از شهادت رهبران و فرماندهان در ده روز ابتدایی جنگ و بازگذشت قدرتمند و غافلگیر کننده به صحنه نبرد؛ ۴. مسدود سازی حفره‌های نفوذ امنیتی در وسط معرکه جنگ و حفظ دارایی‌های کلیدی حزب‌الله پس از حادثه پیجرها؛ ۵. ناکام گذاشتن رژیم صهیونی در دستیابی به اهداف اصلی خود اعم از بازگشت آوراگان، اتمام جنگ رستاخیز، ایجاد منطقه حائل تا رود لیتانی و خلع سلاح مقاومت لبنان. 🔹 با توجه به منطق مذکور چند سناریو قابل توجه در چشم انداز پیش رو عبارت است از: ۱. سناریوی راه‌ گذر مبتنی بر گمانه مطرح در این سناریو؛ تداوم و یا تحمیل جنگ فراگیر یا تهاجم محدود با هدف تجزیه جبهه مقاومت صورت گرفت تا از طریق جداسازی ساحات مقاومت میان گروه‌های مقاومت اعم از حزب‌الله لبنان، مقاومت عراق، مقاومت یمن، مقاومت سوریه و مقاومت ایران و مقاومت فلسطین از یکدیگر و از کشورها همراه، شکست تک تک آنها در بازده زمانی مشخص را تضمین نمایند. اقدام دشمن برای محقق شدن بدبینانه ترین سناریو می‌تواند شامل اقدامات فلج کننده میدانی، تحریم اقتصادی و فشار سیاسی باشد. ۲. سناریوی دوره گذار مبتنی بر گمانه مطرح در این سناریو پذیرش آتش بس از سوی محور جنایت و شقاوت، علاوه بر آنکه نشانه ناامیدی از دست‌یابی به اهداف خود در برابر مقاومت و به ویژه حزب‌الله است، حاکی از تثبیت تئوری دوره گذار از نظم تک قطبی به دو یا چند قطبی و پذیرش سهم ایران و محور مقاومت در نظم بعدی است. نظمی که حداقل متشکل از دو قطب ترکیبی غربی با محوریت آمریکا، اروپا و همراهان آنها و قطب ترکیبی شرقی با محوریت چین، روسیه، ایران و همراهان آنان است. ۳. سناریوی فرود کرکس‌ها مبتنی بر گمانه مطرح در این سناریو؛ تن دادن رژیم صهیونیستی به آتش بس، محصول تدبیر حامیان و پشتیبانان رژیم صهیونی است که علاقمند هستند با تفکیک جبهه لبنان از غزه دست رژیم صهیونی را برای تمرکز بر غزه و تداوم نسل‌کشی و تخریب کامل غزه باز بگذارند. بنابراین رژیم صهیونی به سان کرکس بر جسم نیمه جان مردم غزه خواهد نشست و از آن ارتزاق خواهد. ۴. سناریوی پرواز ققنوس‌ها مبتنی بر گمانه مطرح در این سناریو؛ واکنش جهانی به جنایات رژیم در غزه و جنوب لبنان، بازگشت ثانویه حزب‌الله از شوک و بهت اولیه ناشی انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها و شهادت رهبران و فرماندهان عالی رتبه خود، بازگشتی افتخار آمیز بود و فرماندهان جوان، زخم خوردگان و مجروحان آن حوادث با روحیه و انگیزه مضاعف به معرکه بازگشتند و توانستند با افزایش توانمندی تهاجمی خود، فشار بر جبهه داخلی دشمن را تا حد قابل توجهی افزایش دهند بگونه‌ای که حامیان و پشتیابانان داخلی و خارجی رژیم صهیونی را وادار کردن تا این سگ هار را مهار نمایند. با این وجود، ققنوس مقاومت مجددا از خاکستر و خون برخواسته و نسل جدیدی از رزمندگان را تربیت و فعال نموده است. ✍️ استاد دانشگاه/۱۰ آذرماه ۱۴۰۳ه.ش 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
1.35M
🔻 آخرین تحولات سوریه 🚩«وَ قَدْ أَرْعَدُوا وَ أَبْرَقُوا وَ مَعَ هَذَیْنِ الْأَمْرَیْنِ الْفَشَلُ وَ لَسْنَا نُرْعِدُ حَتَّی نُوقِعَ وَ لَا نُسِیلُ حَتَّی نُمْطِرَ‌... دشمنان چون رعد غریدند و مثل برق، جرقه زده و جهیدند‌، اما با وجود آن‌همه لاف گزاف، هنگام کارزار ناتوان و ترسان بودند. ولی ما، خروش برنمی‌داریم، مگر آن که دست به عمل می‌زنیم و نمی‌باریم، مگر آن که سیل به راه می‌اندازیم -خطبه ۹ نهج‌البلاغه-‌». 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401