eitaa logo
#راه‌_نگار rahnegar@
276 دنبال‌کننده
241 عکس
202 ویدیو
4 فایل
عقل حکمیانه و نفس کریمانه
مشاهده در ایتا
دانلود
💐 پسرم یوسف بعد از عملیات آزادسازی خرمشهر برگشت ... ◇ کوموله ها ریختند و یوسف رو دستگیر کردند ، گفتند به خمینی توهین کن یوسف این کار رو نکرد. ◇ به من گفتند توهین کن، گفتم چنین کاری نمیکنم. گفتند: بچه ات را میکشیم بازهم قبول نکردم. ◇ پسرم رو بستند به گاری و جلو چشمم سر از تنش جدا کردند و با ساطور دست ها و پاهاش را قطع کردند، شکمش را پاره کردند و جگرش را درآوردن. ◇ گفتند: به خمینی توهین کن، بازم توهین نکردم ، من رو با جنازه تکه پاره شده پسرم در یک اتاق گذاشتند و در رو قفل کردند. ◇ بعداز ۲۴ ساعت در را باز کردند گفتند: باید خودت پسرت را دفن کنی.گفتم : من طاقت ندارم خاک روی سر پسرم بریزم ◇ گفتند: جنازه اش را میبندیم پشت ماشین و تو روستاها میگردانیم. ◇ شروع کردم با دستان خودم قبر درست کردن، با گریه می گفتم: یا فاطمةالزهرا، یا زینب کبری؛ انگار همه عالم کمکم میکردند برای حفر قبر پسرم. ◇ دلم گرفت، آخه پسرم کفن نداشت که جنازه اش را کفن کنم گوشه ای از چادرم را جدا کردم و بدن تکه تکه پسرم را گذاشتم داخل چادر. ◇ خدا خودش شاهد هست که یک خانم چادری بالای قبر ایستاده بود و به من دلداری میداد و میگفت: صبر داشته باش و لا اله الا الله بگو. ◇ کنار قبرش نشستم و با دستان خودم یواش یواش رو صورت یوسفم خاک ریختم؛ به همین خاطر من مظلوم ترین مادر شهید ایرانی هستم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️«هوش مصنوعی» اسرائیلی چگـــونه فرماندهان مقاومت را شناسایی می‌کند؟ 🎬 برشی از دورهٔ شناخت هوش مصنوعی 🎙استاد عمادِ
✍️ شکوه نصر الله در مکتب نصر الله (از کرامت وجودی تا درایت عملی) 🔻 بخش دوم. درایت عملی درایت یک انسان محصول برخورداری از هوشیاری در جبهه شناسی، تدبیر متکی بر آگاهی در ادراک محیطی، دانایی در کنشگری و کیاست آنان در زیست فردی و تحولات اجتماعی است. سید حسن نصرالله یکی از بارزترین افرادی است که به سبب برخورداری از هوشیاری و هوشمندی توانست مجموعه‌ای بزرگ از مومنان انقلابی را در ذیل ساختار محور مقاومت و انسان‌های آزاده را در جبهه مقاومت سازماندهی نماید. مهمترین اقدامات مدبرانه سید نصرالله در این مسیر عبارت است از: 🚩۱. مقاوم سازی ذهنی مخاطبان؛ که از طریق تلاش تبیینی برای استحکام بخشی به ذهن توده‌ها و ادراک نخبگان، در برابر بمب‌های شناختی سنگر شکن و پریشان ساز صورت گرفت. 🚩۲. شکستن تعصب ساختاری و تصلب شناختی؛ که از طریق توسعه مقاومت هدفمند میان گروه‌های سیاسی - اجتماعی و طوایف مذهبی - دینی صورت گرفت. 🚩۳. شالوده شکنی و نوآوری‌ها‌ی شگفتانه‌؛ که از طریق بکارگیری عناصر نوآور همچون عماد مغنیه و طراح‌های خلاقانه همچون تهاجم پهبادی صورت گرفت. 🚩۴. توسعه موازیکی وتسری هسته‌های مقاومت؛ که از طریق کنشگری فعال برای مدیریت افقی تنش و پیش‌بینی، تربیت و تسری فرماندهی صورت گرفت. 🚩۵. تعمیق و توسعه تاب آوری؛ که از طریق توانمندسازی ساختاری و انسانی حزب‌الله، برای خروج از شوک و بهت اولیه ناشی از شکست‌ها و بازگشتی ثانویه و کسب پیروزمانه بعدی صورت گرفت. 🚩۶. اتفاق ملی میان جریان‌های ملی و مذهبی؛ که از طریق هم‌افزایی و هدایت گروه‌های، ادیان و مذاهب لبنان و سایر گروه‌های جهادی در منطقه، در ذیل پرچم مقاومت صورت گرفت. 🚩۷. تدبیر در ورای محاسبات؛ که از طریق شناخت دقیق از اندیشه، قدرت و مزیت‌های برتری ساز دشمن و پیش‌بینی ناپذیر کردن اندیشه، رفتار و راهبردهای خود صورت گرفت. ♻️ دستاوردهای راهبردی سید نصرالله یک رهبر در تراز جهانی بود که با درس آموزی از تاریخ و اسلاف خود، شکست و تهدید تاریخی اعراب را به فرصت‌های نوین برای مردم منطقه و تحقیر دشمن تبدیل کرد. مهمترین دستاوردهای نقش آفرینی سید عبارت است از: 🔅 ۱. سید نصرالله مجاهدان پراکنده را به هسته‌ها مقاومت اسلامی، هسته‌ها را به جنبش مقاومت اجتماعی لبنان، جنبش مقاومت لبنان را به محور مقاومت در منطقه‌ و محور مقاومت را به جبهه و منظومه مقاومت فراگیر تبدیل کرد. مقاومتی که از جنوب بیروت تا جنوب لبنان، از فلسطین تا عراق، از شام تا یمن و از فضای جغرافیایی تا فضای وجدان‌های آزادگان گسترش یافت. 🔅 ۲. مبتنی بر سنت الهی مستتر در نهضت عاشورا، شهادت برای انسان صالح نه پایان، که آغاز آرامش برای شهید و سرآغازی برای جوشش و رویش نسل نو از دلدادگان اوست. اصلی‌ترین پیامد شهادت سید نصرالله به عنوان انسان صالح عصر حاضر، طهارت بخشی انسانی و پاکسازی ساختاری است که مقدمه نصرت وعده الاخره و در امتداد وعده اولی است. ✍️ استاد دانشگاه/۱۹ آبان ماه ۱۴۰۳ه.ش 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
📌اگر خدا بخواهد، آمستردام هم، دام مسترهای آدم نما می‌شود! 🔻🔻🔻 ✍️دست خودشان نیست؛ هار شده‌اند و این هاریّت گُر گرفته، افتضاح بار آورده: 📖فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (📝پس حکایت او مانند حکایت سگ تشنه است که اگر بر او هجوم بری لَه‌لَه می زند، و اگر رهایش کنی باز هم له‌له می زند. این حکایت مردمی است که آیات ما را دروغ انگاشتند. پس این داستان را برای آنان بخوان، باشد که بیندیشند. (اعراف۱۷۶)) ✅انس یهود به دانستن و عمل نکردن، دیرینه است و قِدمتی به وسعت حیاتش دارد؛ بی‌دلیل نیست که خدای ادب‌آفرین، خران حمّالی نامیدشان که این بارکشی نفعی برایشان ندارد: 📖مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا ۚ بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (📝داستان کسانی که احکام و معارف تورات به آنان آموخته و بر عهده آنان نهاده شد ولی به آن عمل نکردند و به مقصد نرساندند، همچون داستان الاغ است که کتاب­هایی را بر پشت خود می­بَرَد و از حمل کردن آنها جز خستگی نصیبی ندارد. بد است داستان مردمی که آیات خدا را دروغ شمردند. آنان ستمکارند و خدا مردم ستمکار را هدایت نمی کند.(جمعه ۵)) ✅ و این بیان حقیقت لجاجت و عناد این جماعت، با حق است نه توهین به آنها؛ ✅اگر خواستی راز شعارهای این جماعت کودک‌کُش در مترو آمستردام علیه مظلومان غزّه و خوشحالی‌شان از این قضیّه را بدانی، به تبارشان نگاه کن که پیغمبرکُش بودند و کَکِشان هم نمی‌گزید: 📖وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ... (آل عمران۲۱)) ✍️حسین نظری 🌐 @sohaa1360
🔻درباره‌ی اشاره‌ی رهبر معظم انقلاب ۱. اشاره‌ی رهبر انقلاب در دیدارشان با اعضای مجلس خبرگان به مسأله‌ی انتخاب رهبر، فقط تذکر به یک امر طبیعی محتمل و ممکن بود و برخلاف برخی گمانه‌زنی‌ها، ایشان مقصود خاصی نداشتند. ازاین‌رو، ایجاد فضای نگرانی درباره حیات و جان ایشان درست نیست. باید به لطف و فضل الهی امید داشت که شخص ایشان، پرچم را به دست حضرت حجت بدهند. ۲. شاید دلیل بیان این اشاره از سوی رهبر انقلاب نیز، یکی این باشد که جامعه در اثر این اتفاق محتمل و طبیعی - و نه قطعی و پیش‌بینی‌شده - دچار شوک و سرگردانی نشود و گمان نکند که انقلاب از دست رفته است؛ بلکه تأمل کند که رهبر انقلاب، پیشاپیش نسبت به آن تذکر داده بودند. ایشان بر حسب ظاهر عمل می‌کنند؛ هر چند به توفیق الهی، چنین رخدادی واقع نخواهد شد و إن‌شاء‌الله زعامت ایشان، متصل به ولایت امام معصوم بشود. ۳. و دلیل دیگر اشاره‌ی ایشان این است که تهدید پوچ و رسانه‌ای و حماقت‌بار صهیونیست‌های کثیف و پلید درباره‌ی ترور ایشان، خنثی و بی‌معنا شود و بدانند که ساختار، همچنان تداوم خواهد یافت. رهبر انقلاب، از ثبات ساختار و وابسته‌نبودن آن به اشخاص سخن گفته‌اند، نه این‌که واقعه‌ی ناگواری در پیش باشد. ایشان تصریح کرده‌اند که اگر چنان شد، خبرگان این‌چنین عمل کند؛ این یعنی حرکت انقلاب، متوقف نخواهد شد و انقلاب، آن اندازه به استحکام ساختاری دست یافته و متقن و استوار گردیده است که شخص‌محور نیست و چرخه‌ی حیات و استمرار و بازتولیدش، هرگز متوقف نخواهد شد. همین و نه بیشتر. کمترین جای نگرانی نیست و زعامت حضرت ایشان در اثر تفضل و توجه الهی، سال‌های سال به طول خواهد انجامید و به ولایت حضرت حجت، متصل خواهد شد. ۴. با این‌همه، هیچ تردیدی وجود ندارد که رهبر انقلاب، ذخیره‌ی الهی و یک شخصیت متمایز تاریخی هستند. علامه مصباح درباره‌ی ایشان گفته بودند که مقام ایشان بسیار بالاتر از سید خراسانی است؛ و در جایی دیگر نیز تصریح کرده بودند که اگر بتوان نظیری برای ایشان در تاریخ اسلام یافت، به‌سختی و با تساهل می‌توان از خواجه‌نصیرالدین طوسی نام برد؛ و همچنین افزوده بودند که گویا روح امام خمینی در ایشان حلول کرده و ایشان، نسخه‌ی بدل امام هستند؛ ‌و بارها نیز گفته بودند که ایشان، بالاترین نعمت الهی برای ما هستند و هرچه قدردان وجود ایشان باشیم، از عهده‌ی شکر نعمت وجود ایشان برنخواهیم آمد. ۵. و مگر مطابق آن رؤیای منقول و معتبر، رسول اکرم به ایشان امر نکرده‌اند که بنای ناتمام امام خمینی را به پایان برسانند؟! و مگر آن حضرت، ایشان را بر این امر دشوار، قادر و توانمند نشمرده‌اند؟! پس باید امید داشت که طرح قدسی و‌ تمدنیِ انقلاب اسلامی، به دست باکفایت آیت‌الله خامنه‌ای، به سرانجام مطلوب خواهد رسید و این انقلاب، به مقدمه‌ی ظهور حضرت حجت، تبدیل خواهد شد. چنان‌که اهل بصر و معنا گفته‌اند، تقدیر الهی این است که تاریخ این انقلاب، تاریخ متصل به عهد ظهور و متحد با صاحب ولایت کلی است. ۶. و نکته‌ی پایانی این‌که ایشان یک دهه پیش نیز چنین تذکری به مجلس خبرگان داده بودند: «در انتخاب رهبر آینده، ملاحظه‌ی خدا را بکنید. احتمال اینکه این دوره‌ای که تازه شروع خواهد شد، مبتلا بشود به این آزمایش، احتمال کمی نیست؛ آن وقتی‌که بنا است رهبر انتخاب بشود، ملاحظات و رودربایستی‌ها را کنار بگذارند؛ خدا را در نظر بگیرند، وظایف را در نظر بگیرند، نیاز کشور را در نظر بگیرند؛ بر این اساس رهبر انتخاب بشود.»(بیانات در ۱۳۹۴/۱۲/۲۰). این تعابیر، جای نگرانی بیشتری نداشت؟! https://khl.ink/f/32587 مهدی جمشیدی https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
🔴 واکنش جالب آقای طاهری، نماینده مجلس به اخراج وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: حاجی زاده نشان فتح گرفت، گالانت عزل شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🩸 در عالم رازیست که به جزء با خون مظلوم فاش نمی‌شود. 🔹داستان زنی که در زمان فرعونیان که با یک «آه» ظهور منجی بنی‌اسرائیل را ۳۰۰سال جلو انداخت.
📌 سه گزاره درباره تحرکات جدید سیاسی اعراب در حمایت از ایران! 🔻نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب امروز دوشنبه با حضور مسئولان بیش از ۵۰ کشور در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد که اظهارات مقامات کشورها و بیانیه پایانی آن نکات مهمی دارد. اجلاسی که به درخواست ایران و با اجابت قابل تامل طرف سعودی برگزار شد! 🔻محکومیت جنایات جنگی اسرائیل در غزه و لبنان و همچنین محکوم کردن تجاوز نظامی به خاک ایران و درخواست برای تکرار آن، مهم ترین نکات سخنرانی ها و بیانیه بود. 🔻سوال مهم این است که جامعه عربی با محوریت سعودی چرا اکنون به تکاپو برای محکومیت اسرائیل افتاده است؟ در این رابطه باید به سه گزاره اشاره کرد: 🔻اول: محاسبات راهبردی کشورهای عربی این است که اسرائیل گام به گام در حال گسترش کمپین نظامی خود در منطقه است و در صورت ضربه بزرگی به ایران، توازن قوای منطقه ای به نفع این رژیم تغییر خواهد کرد و اعراب به ویژه عربستان با معضل امنیتی جدیدی در منطقه مواجه می شوند. در واقع، آن ها توازن قدرت میان طرفین را ترجیح می دهند و نمی خواهند هیچکدام از آن ها پیروز از این منازعه خارج شود. بر همین مبنا، در سطح سیاسی در حال تضعیف موضع رژیم به ویژه در مناسبات منطقه ای هستند. 🔻دوم: این اجلاس و مواضع حاصل از آن، پیامی به ترامپ و دولت آینده او است. بدین معنا که عربستان و سایر متحدان آمریکا در منطقه می خواهند به ترامپ این پیام را بدهند که حاضر نیستند روندهای سیاسی و دیپلماتیک دو سال اخیر در منطقه که منجر به عادی سازی روابط ایران و برخی کشورهای عربی شد را تحت فشار او از بین ببرند و بار دیگر وارد وضعیت رقابت و خصومت با ایران شوند و هزینه آن را پرداخت کنند. 🔻نکته مهم آنکه آن ها از هرگونه برخورد بزرگ در منطقه واهمه دارند و نمی خواهند طرح های توسعه شان قربانی بی ثباتی و جنگ بزرگ در منطقه شود. 🔻سوم: گزاره سوم می تواند کاملا در تعارض با دو گزاره نخست باشد. یعنی متحدان آمریکا در منطقه از جمله سعودی از طرح آمریکا و اسرائیل برای ضربه به ایران آگاه هستند و قصد دارند با نزدیک کردن خود به ایران، از گزند اقدامات و پاسخ های تهاجمی ایران در برابر هرگونه اقدام نظامی دور شوند. در واقع، مواضع تاکتیکی حمایتی از ایران برای خارج شدن از هزینه های راهبردی تقابل نظامی در منطقه. 🔻هرچه است، این تحرکات دیپلماتیک کشورهای پرنفوذ عربی که پیش از حمله اسرائیل آغاز شد، کم سابقه و قابل توجه بوده است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت. 📖نویسنده:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بازشدن در خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برای اولین بار 🔷 به درخواست رییس جمهور چچن، در خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به دست سعودی‌ها گشوده می‌شود و رمضان احمدوویچ قدیروف، جلوی چشم وهابی‌ها، خاک کف خانه وحی را می‌بوسد و به در و دیوار آن تبرّک می‌جوید... پیامی بسیارارزنده برای دنیا دارداین کلیپ مسیرصحیح اهل بیت پیامبرص هستند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: هر وقت کارتون گیر میکنه امام زمان رو به فقط مادرش قسم بدید...‌. شادی روح مطهر امام راحل وشهدا 🌷 صلوات
✍️ دیدبانی کنش هوشمندانه و هنرمندانه فاطمی (کنش کوثری و حرکت جوهری حضرت فاطمه الزهرا در آخرین دوره حیات) 💎 نوع نگاه به رخدادها مدینه النبی تحولات پسا رحلت پیامبر اعظم(ص) را می‌توان از سه دیدگاه مورد بررسی قرار داد: 🔅۱. روایت نزدیک‌نگرِ عاطفی؛ نظاره گری سطر به سطر در حوادث پس از رحلت و تدقیق در فعالیت میدانی و در محیط مدینه، که دستاورد نهایی آن، دریافت حسی غم‌بار از حوادث شهر مدینه و دلی داغ‌دار از فشار بر اهل البیت است. 🔅۲. روایت دورنگرِ عقلانی؛ رصد فرآیندهای اصلی و رخدادهای کلیدی مدینه در غصب مناسب، چگونگی تهاجم به خانه وحی و کنشگری که حضرت برای توقف اقدامات انحرافی و یا بازگرداندن مسیر تحریف صورت داد. 🔅۳. روایت کلان‌نگرِ راهبردی؛ نگرشی فضا محور برای بررسی علل و عوامل ریشه‌ای، ساختاری و کارکردی نحوه غصب خلافت و قیام حضرت و پیامدهای انسانی و اجتماعی و سیاسی آن است. 🔻 اگر در یک نگاه ترکیبی به ویژه از روایت دورنگر عقلانی و فضانگر راهبردی بخواهیم تحولات مدینه پس از رحلت را مورد بازخوانی قرار دهیم، شاهد نوعی «کنشگری هوشمندانه پایدار و هنرمندانه ماندگار» حضرت زهرا سلام الله علیها «در دوره گذار از جامعه نبوی مبتنی بر رسالت و امامت به جامعه سقیفی مبتنی بر خلافت و وراثت» هستیم. برخی از نشانه‌های این کنگشری عبارت است از: 🚩 ۱. طراحی و اجرای جنبش نرم افزاری راهیان نور، از طریق سفر روزانه زیارتی به احد، ساختن بیت‌الاحزان در کنار مقبره و ساختن تسبیح از مدفن حمزه سیدالشهداء؛ 🚩 ۲. خلق پدیده هنری مؤثر هشداردهی، برای فراخوان آحاد جامعه و فعال سازی مجدد ذهن آحاد جامعه اسلامی در مدینه، از طریق بازسازی ماجرای اذان بلال؛ 🚩 ۳. اولین کنش ضد آقازادگی در تاریخ اسلام، از طریق دوری از مزایایی خاص و ویژه به دلیل وابستگی نسبی و سببی با نبوت و امامت؛ 🚩 ۴. مشارکت طلبی برای صیانت از دستاوردهای پیامبر، از طریق تمرکز اولیه بر دعوت عمومی اهل مدینه و دعوت ثانویه و چهره به چهره مجاهدان بدر در چهل شب متوالی؛ 🚩 ۵. محوریت در جنبش اعتراضی حامیان ولایت و امامت، از طریق حضور تحصن کنندگان به ویژه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و زبیر بن عوام در منزل حضرت؛ 🚩 ۶. تبدیل اندیشه انتقادی به رفتار اعتراضی علیه غاصبان و حامیان آنان، از طریق حضور و اعتراض مستقیم به غصب هبه‌ی پیامبر و محروم کردن‌اش از ارث پدر؛ 🚩 ۷. تلاش به منظور ممانعت مشارکت آحاد و خواص جامعه برای ناهمراهی با غاصبان خلافت و همراهی با حاملان ولایت، از طریق استفاده از ظرفیت گفتمانی تهیج کننده؛ 🚩 ۸. محاکمه‌ مدنی غاصبان، حامیان و ساکتان‌ تغییر فرآیند و مسیر و محتوای جامعه اسلامی، از طریق تشکیل دادگاه علنی و مردمی. ♻️ استنباط راهبردی تلاش حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها در «کنشگری کوثری و حرکت جوهری» - ریشه دار در گذشته و ریشه دوان در آینده - او دارد که به دلایل زیر دارای کارآمدی و اثر بخشی بود: 🔅 ۱. خود آگاهی محیطی؛ درک نقش و سهم تحولاتِ در حال وقع در مدینه النبی است که برای تمامی محیط‌های پیش رو و تاریخ آینده جهان اسلام معتبر و مؤثر خواهد بود. 🔅۲. خود آگاهی زمانی؛ درکی ژرف از رفتار در حالِ وقوع در جامعه اسلامی و اهل خلافت است که به سبب عنصر ختم ‌نبوت، در افق زمان پیش رو تا پایان خلقت تاثیرگذار خواهد بود. 🔅۳. خود آگاهی زمینه‌ای؛ درک سهم و نقش خود در بستر تغییراتِ جوارح انسانی و جوامع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، که از یک سو در حال بازگشت به جامعه جاهلی در گذشته است و از سوی دیگر به جوامع آینده تسری پیدا خواهد کرد. 🔅۴. نوآوری هوشمندانه؛ مبتنی بر اندیشه و عقاید خالصانه و متعهدانه، انگیزه و باور متعبدانه و مومنانه و عمل و رفتار صالحانه و دوراندیشانه حضرت بود. 🔅۵. خلاقیت هنرمندانه؛ مبتنی بر آداب گفتمانی، آداب رفتاری و زیبایی شناختی هنری است، که برای بازسازی گذشته فاخر، فعال کردن حال راکد و تصویر آینده مطلوب صورت گرفت. 🔸در مجموع حضرت زهرا سلام‌الله علیها بستر تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پسا رحلت را در یک «فضای تحولی بزرگ و وجودی» فهم و ادراک می‌کرد و بر آن بود تا «نیّات انحرافی و گفتمان تحریفی» مد نظر غاصبان نهادینه نشود چرا که در صورت نهادینه شدن آن «بقاء زیرساخت‌های فکری حق‌گرایانه، عقاید حق‌باورانه و رفتارهای حق طلبانه را با تهدید وجودی و حیاتی» مواجهه می‌شد. ✍️#️احمد_باقری_مزینانی استاد دانشگاه/ایام فاطمیه ۱۳ جمادی‌الاول ۱۴۴۶ ه.ق و ۲۵ آبان ۱۴۰۳ه.ش/. 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
584.4K
🤲 رزمندگان لبنانی نیازمند دعای خیر همه هستند. نام و یاد حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها گره گشا است. «یا مَوْلاتی یا فاطِمَهُ أَغیثینی»
💠 ولایت فاطمی ▫️ حضرت فاطمه که از منظر برخی از معصومان (علیهم السلام) است، بیانگر روند تکاملی اسلام و جهش تصاعدی حاملان راستین قرآن و عترت (علیهم السلام) است، زیرا مُلک سلیمان با همه احتشام بر بال ﴿غدوّها شهرٌ و رَواحُها شهرٌ﴾ مستقر بود، لذا سرعت آن محدود بود، لیکن ملکوت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله و سلم بر شهبالِ ﴿لیلة القدر خیر من ألف شهرٍ﴾ استوار است، لذا جهش آن طوری است که می توان یک شَبه ره صد ساله را پیمود و پیمانه این پیمودن به دست هم پیمانان است که در صدد ادراک لیلة القدراند، وگرنه برای لیلة القبری ها چنین سیری میسور نیست؛ تو لیلة القبری برو تا لیلة القدری شوی چون قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو ▫️ اگر مرکب رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم هنگام معراج بُراق بود که هر قدم او به شعاع دید بود؛ خُطاهُ مدّ بصره، مَطِیّه رهوار امّت هنگام عروج نسبی نماز است که عمود دین می باشد و با اقامه صحیح آن می شود، ظاهر و باطن لیلةالقدر را به قدر هستی خویش ادراک کرد و از آن سکوی پرواز استعانت جست و طبق ظرفیت ظریف و طریف روح مجرّد، طرفه فاطمی را زیارت نمود؛ دیدم سحر آن شاه را بر شاهراه «هَلْ اَتی» درخواب غفلت بی خبر زو بوالعلّی وبُوالعَلا ▫️ اگر انسان کاملی خود باطن لیلة القدر باشد، تمام گام های استوار او چنان است، هر لحظه راه هزار ماهه می رود. کدام چابک سواری به گَرد وی می رسد تا به گِرد او طواف کند. مرکب توده دوستان بانوی آفتاب چوبین است و اسب چوبین چون پای چوبین استدلالیون بی تمکین است؛ اسب چوبین بر تراشیدی که اینست اسب من گر نه چوبین است اَسْبَت، خواجه یک منزل بتاز ◀️ لیکن «کرم دوده طاها و یاسین بکند کار خویش»، زیرا خود آن بانو در ، خاندان عصمت را که به تجمّل می نشینند و به جلالت می روند، وسیله معرفی کرد و چنین فرمود: «...فَاحْمَدُوا الله الذی بنوره و عظمته ابتغی من فی السموات و من فی الارض الیه الوسیلة فَنَحْنُ وسِیْلَتُه فی خلقه و نحن آل رسوله و نحن حجّة غیبه و ورثة انبیائه». ▫️ آنچه در معتبر و متوقّع است، این نیست که خداوند به سبب آن وسیله به بنده خود نزدیک شود یا کلام او را بشنود یا به رفع نیاز او توانا گردد، تا گفته شود خدای سبحان بر بنده خود اَقْرَب مِن حَبْل الورید است و نیز خدای سبحان بکلّ شی ء سمیع است یا ﴿علی کلّ شی ء قدیر﴾ است و مانند آن، بلکه به سبب آن وسیله شخص محتاج شایسته تقرّب گردد و لائق شود که کلام او مورد اعتنا واقع شود و نیاز وی برطرف گردد؛ به هر تقدیر، اصل ابتغای وسیله مورد دستور خداوند است: ﴿وابتغوا إلیه الوسیله﴾. 👈 تعیین مصداق عام یا مطلق به عهده عموم یا اطلاق خود دلیل لفظی نیست، بلکه با دلیل جداگانه می توان چیزی یا شخصی را ثابت کرد که در این خطبه، وسیله بودن اهل بیت عصمت (علیهم السلام) بیان شد. 📚 سروش هدایت جلد2 ، ص155 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
26.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | علت نام‌گذاری حضرت زهرا (سلام الله علیها) به «فاطمه» و «منصوره» ▪️کربلای معلّی، برنامهٔ تلویزیونی مخاطب خاص @mirbaqeri_resane
💠 نام آسمانی ▫️ درباره حکمت نام گذاری به فاطمه، روایات فراوان حکایت از آن دارند که نام آسمانی «فاطمه» از سوی خداوند متعال برای دختر رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) انتخاب شد و حضرت محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم) بر این اساس نام او را فاطمه نهاد تا همه بدانند ــ او ــ و شیعیان راستین او در پناهش از آتش جهنم محفوظ می مانند ــ و به سبب او طمع دشمنان اسلام از وراثت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) قطع می شود ــ و دانشْ همراه شیر مادر به او ارزانی می گردد. ▫️ در یکی از این روایات پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود : «جبرئیل آن سیب را [که خداوند نور فاطمه را در آن مکتوم نموده بود] از بهشت برای من آورد و گفت: این سیبی است که خداوند به عنوان هدیه از بهشت برای تو فرستاده است. من سیب را گرفتم و به سینه خود چسباندم. جبرئیل به من گفت: خداوند می فرماید: این سیب را بخور. وقتی سیب را پاره کردم، نوری از آن برخاست که من ترسیدم. جبرئیل پرسید: چرا نمی خوری؟ بخور و نترس، این نور کسی است که نام او در آسمان منصوره و در زمین فاطمه است. پرسیدم: چرا؟ گفت: چون در زمین شیعیانش را از آتش جهنم حفظ و دشمنانش را از محبت خود قطع کرده و در آسمان دوست داران خود را یاری می کند، چنان که خداوند می فرماید: ﴿یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ * بِنَصْرِ اللَّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ﴾. ▫️ امام موسی بن جعفر (علیهما السلام) دلیل این نام گذاری را چنین بیان می فرماید: «خداوند می دانست که قبایل زیادی در جانشینی پیامبرش طمع خواهند کرد؛ به همین جهت ، وقتی فاطمه به وجود آمد او را نامید؛ زیرا خبر داد که خلافت او در شوهر و فرزندان فاطمه خواهد بود. به این ترتیب، با ولادتش طمع دیگران نسبت به خلافت قطع شد». ▫️ هم چنین امام باقر (علیه السلام) فرمود: « وقتی حضرت متولّد شد ، خداوند فرشته ای را فرستاد و او بر زبان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) جاری گردانید که آن حضرت را فاطمه بنامد. پس به فاطمه خطاب کرد: تو را به سبب علم از جهل بریدم... ». 📚 فاطمه (ع) اسوه بشر ، ص65 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
✍️ منطق جنگ وجودی؛ الهیات مرگ و زندگی در اوائل خردادماه سال جاری، مقام معظم رهبری در دیدار «نبیه بری» با تایید سخن ایشان مبنی بر جنگ «وجود» برای صهیونیست‌ها در منطقه افزودند: «شرایط کنونی منطقه به گونه‌ای است که هم برای دشمن صهیونی شرایط مرگ و زندگی است و هم برای جبهه حق».(۱۴۰۳/۰۳/۰۲) تبیین منطقی آنچه از آن به نام جنگ وجودی یا «شرایط مرگ و زندگی» نامیده شده، مهمترین الزام برای فهم تحولات منازعه جاری در منطقه است. 🔻 چیستی و چرایی جنگ وجودی منظور از جنگ‌ وجودی «نبرد طرفین منازعه برای بقاء در زمین معلوم و زمان نامعلوم» است که بازتاب «معادله بودن یا نبودن» و «جنگ لحظه‌ها» است. در چنین منازعه‌ای جنگ، در لحظه‌ها و لجمن‌ها - سر پنجه‌های میدان - شکل می‌گیرد و نتیجه و پیامد چنین جنگی تضمین تداوم بقاء یک طرف و قطعی بودن نابودی و یا شکست قطعی طرف دیگر منازعه رقم خواهد خورد. 🔻 مبانی نظری و علت جنگ وجودی علت وجودی جنگ بقاء برای رژیم صهیونی در غرب آسیا حداقل محصول سه رویکرد تاریخی یا تحمیلی هدفمند در فلسطین اشغالی است: ۱_ رویکرد وطن گزینی مستکبرانه وطن گزینی یا اشغالگری همراه با پاکسازی قومی و مذهبی یهودیان صهیونی، ریشه در تاریخ کهن سرکشی، سرگردانی قوم یهود و جنبش‌‌ استعماری وطن گزین اروپایی دارد. با همین سبقه و تجربه صهیونیست‌ها در فلسطین اقدام به کشتار جمعی، آپارتاید، جلوگیری از تولید نسل، انتقال جبری کودکان و آواره بومی فلسطین به خارج و نابودی فیزیکی همه یا بخشی از اجتماع آنان می‌کنند. این وطن گزینان از هیچ روشی برای مقهور سازی، نسل‌‌کشی و پاک‌سازی و حتی تبدیل غزه به زندان بزرگ و متراکم شده است. علاوه براین اشغالگران با حمایت نهادهای غربی از محدودیت آزادی تحرک، دستیابی به آب پاکیزه و آلوده سازی محیطی در حق مردم فلسطین ابایی ندارند. ۲_ رویکرد شرارت مطلق شر مطلق آن خباثت و رذیلتی است كه هيچ گونه امر مثبتی در آن وجود ندارد و از آن به عنوان معیار نهایی برای تشخیص بد از نیک استفاده شود. نتیجه شر مطلق شدیدترین گناه اخلاقی و تحمیل آسیب غیرعادلانه خطرناک چون قتل، شکنجه، برده‌گیری و نسل کشی نسبت به جان و روان سایر مخلوقات است. به تعبیر امام موسی صدر، ذات رژیم اشغالگر صهیونی بر شرارت مطلق بنا شده است. لذا اشغالگران از تمامی شروران هستی و از شیاطین انسی و جنی شرورتر هستند. از نظر فلاسفه اسلامی مانند ابن سینا و ملاصدرا ماهیت شرّ فاقد جوهر و ذات است لاجرم به سوی عدم سوق میل دارد. به همین سبب است شر مطلقی چون دولت صهیونی، سرنوشتی جزء نابودی و خودویرانگری ندارد. ۳_ رویکرد بقاء خود در فنای دگر وضعیت فعلی و تاریخی صهیونیست‌ها در کشتار وسیع و نسل کشی بخشی از ذات تبعیض خواهی و برتری جویی یهودیان صهیونیست است. به‌گونه‌ای که حاملان این تفکر به سبب برخورداری از روحیه و منش استکباری نسل خود را از جنس عالی و دیگران را از جنس دانی می‌پندارند. به تعبیر دیگر زیرساخت اصلی این اندیشه‌ها برآمده از محتوای تلمودی است که خود را انسان برگزیده و مافوق و دگر را انسان خادم و مادون تلقی می‌کند. بنابراین جنایت و نسل کشی و مرگ دیگران بخشی از حیات خود می‌پندارند و به همین سبب هر اقدام جنون آمیزی علیه دیگران را مجاز تلقی می‌کنند. با این وجود آنان تداوم بقاء خود را در تحقیر و سرکوب سایر اقوام و ادیان جستجو می‌کنند. ✍️ استاد دانشگاه/۲ آذرماه ۱۴۰۳ه.ش 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
♻️ طوفان لاهه صدور حکم بازداشت دادگاه لاهه علیه دو متهم نسل‌کشی، کودک کشی و آپارتاید قومی و دینی، آغازی بر تحولات عمیق خواهد بود. برخی از پیام‌ها و پیامدهای صدور این حکم عبارت است از: ۱. پایان عصر نخست وزیران پیروز در حکومت صهیونی؛ ۲. پایان تاریخ مصرف نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی؛ ۳. نتیجه بخش بودن فشار افکار عمومی جهانی علیه نسل کشی در غزه؛ ۴. پایان تاب آوری اجتماعی ساکنان سرزمین‌های اشغالی؛ ۵. جاری شدن سنت الهی مبنی بر غلبه مقاومت بر جنایت؛ ۶. نزدیک شدن روز موعود در پیروزی خون بر شمشیر. 🔅از نظر صاحب این قلم مهمترین پیام و پیامد این حکم ناامید شدن غرب استکباری از پیروزی رژیم صهیونی در جنگ جاری است. ✍️ استاد دانشگاه/۵ آذرماه ۱۴۰۳ه.ش 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401