eitaa logo
رهنمود
189 دنبال‌کننده
543 عکس
585 ویدیو
106 فایل
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ انتشار و بازنشر مطالبی پیرامون #مذهب ، #سیاست ، #امنیت ، #تحلیلی ، #معارف ، #ظهور ، #فرق_و_ادیان و گروه‌های #مقاومت ارتباط: @Mohajer13731 #فهرست Eitaa.com/rahnemood313/1024
مشاهده در ایتا
دانلود
رهنمود
#تفسیر #سوره_انعام تفسیر آیات ۱۵۱تا ۱۵۷ قُلۡ تَعَالَوۡاْ أَتۡلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمۡ عَلَيۡكُمۡۖ
🌹بيان آيات مربوط به تحريم محروماتى كه به شريعت معينى از شرايع اختصاص ندارد: 🌹 اين آيات محرماتى را بيان مى‏كند كه اختصاص به شريعت معينى از شرايع الهى ندارد، و آن محرمات عبارت است از: شرك به خدا، ترك احسان به پدر و مادر، ارتكاب فواحش و كشتن نفس محترمه بدون حق كه از آن جمله است كشتن فرزندان از ترس روزى، نزديك شدن به مال يتيم مگر به طريق نيكوتر، كم‏فروشى، ظلم در گفتار، وفا نكردن به عهد خدا و پيروى كردن از غير راه خدا و بدين وسيله در دين خدا اختلاف انداختن. شاهد اينكه محرمات مذكور عمومى است و اختصاصى به يك شريعت ندارد- اين است كه مى‏بينيم قرآن كريم همانها را از انبيا (ع) نقل مى‏كند كه در خطاب‏هايى كه به امت‏هاى خود مى‏كرده‏اند از آن نهى مى‏نموده‏اند، مانند خطاب‏هايى كه از نوح، هود، صالح، ابراهيم، لوط، شعيب، موسى و عيسى (ع) نقل كرده، علاوه بر اين، در آيه‏" شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذِي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى‏ وَ عِيسى‏ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ" صريحا فرموده: سفارشهايى كه به اين امت شده همان سفارشهايى است كه به انبياى سلف شده است. لطيف‏ترين تعبيرى كه اشاره به اين معنا مى‏كند اين است كه هم در آيه فوق شرايع انبيا (ع) را" توصيه" و سفارش خوانده و هم در سه آيه مورد بحث كه اصول محرمات اين شريعت را مى‏شمارد سه مرتبه تكرار كرده است كه آنچه گفته شد سفارشهايى است كه خداوند به شما كرده است، و اين خود شاهد روشنى است بر اينكه محرمات مذكور اختصاص به اين شريعت نداشته است. از اين هم كه بگذريم اگر مساله را دقيقا مورد مطالعه قرار دهيم خواهيم ديد اديان الهى هر چه هم از جهت اجمال و تفصيل با يكديگر اختلاف داشته باشند، هيچ يك از آنها بدون تحريم اين گونه محرمات معقول نيست تشريع شود، و به عبارت ساده‏تر، معقول نيست دينى الهى بوده باشد و در آن دين اينگونه امور تحريم نشده باشد حتى آن دينى كه براى ساده‏ترين و ابتدايى‏ترين نسل بشر تشريع شده است. " قُلْ تَعالَوْا أَتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً" بعضى از مفسرين گفته‏اند: كلمه" تعال" امرى است مشتق از ماده" علو" به اين عنايت كه آمر اين امر در مكان بلندى قرار دارد، گر چه حقيقتا در مكان بلند قرار نداشته باشد. كلمه" أتل" از ماده" تلاوت" است كه معنايش نزديك به معناى قرائت است. كلمه" عليكم" متعلق است به كلمه" أتل" يا به كلمه" حرم" و اين را تنازع در متعلق مى‏نامند. بعضى‏ها گفته‏اند: كلمه" عليكم" اصلا جار و مجرور و مركب از لفظ" على" و لفظ" كم" نيست، بلكه اسم فعل و به معناى" بر شما است" مى‏باشد، و جمله" ألا تشركوا" معمول آن و نظم كلام:" عليكم ان لا تشركوا- بر شما است كه شرك نورزيد" است. و ليكن اين معنا از سياق آيه به ذهن نمى‏رسد. و چون در جمله‏" تَعالَوْا أَتْلُ ما حَرَّمَ ..." دعوت كرده است مردم را به اينكه بياييد تا برايتان بخوانم، لذا دنبال آن محرمات را اسم نبرده بلكه عين وحى را به جاى آن نقل كرده، يعنى اينكه نفرمود:" آنچه پروردگار شما حرام كرده شرك و قتل نفس و فلان و فلان است" بلكه فرمود:" أَلَّا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً- اينكه چيزى را شريك او نگيريد" و نيز فرموده:" وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ"،" وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ..."،" وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً"،" وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ وَ الْمِيزانَ"،" وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا ...". و اگر شرك را از ساير گناهان جلوتر ذكر كرده براى اين است كه شرك ظلم عظيمى است كه با ارتكاب آن هيچ اميدى به مغفرت خداوند نيست، هم چنان كه فرموده:" إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ"، گناهى است كه سرانجام ساير گناهان منتهى به آن است، هم چنان كه منتهاى هر عمل صالح و حسنه‏اى توحيد خداى تعالى است. (ترجمه تفسیر المیزان/ج7/ص513-515) ادامه دارد .... کانال رهنمود @rahnemood313
🔴 تذکر کوبنده سردار علیزاده در صحن علنی مجلس: ‼️تعطیلی شنبه به‌ نفع رفاه مردم یا رفاه اقلیت سرمایه‌دار؟! / اقلیت غرب گرا تمام قدرت خود را برای تعطیلی شنبه به میدان آورده ‼️اولا ۹۰درصد تجارت ما با همسایگانمان است که مثل خودمان هستند و تجارتمان با آنها ربطی به پنجشنبه و شنبه ندارد. 🔹مطلب بعدی؛ اگر نگوییم ۱۰۰درصد، نزدیک به ۱۰۰درصد تجارت به صورت دیجیتال به صورت هوشمند و به صورت الکترونیک در حال انجام است. چه ربطی به پنجشنبه و شنبه خارج و داخل دارد؟ ‼️مطلب دیگر این است که اختلاف ساعتی که ما با آنها داریم خود به خود بحث شنبه و پنجشنبه را بی تاثیر میکند. وقتی چندساعت دیگر شنبه آنها آغاز خواهد شد در صورتی که شنبه ما تمام شده. 🔹مطلب دیگر که دوستان میگویند، گمرک و بنادر. ما این قانون را تصویب کردیم که گمرک در تمام ایام هفته باز است اصلاً ربطی به شنبه ندارد. عزیزان میگویند ثبت سفارش! مگر همان لحظه‌ای که ثبت سفارش انجام می‌شود شما میتوانی کالا صادر یا وارد کنی؟! چندین ماه این پروسه طول میکشد.چه ربطی به شنبه و پنج شنبه دارد؟ ‼️جریان غرب‌گرا در کشور تمام قدرت خودش را جمع کرده برای تعطیلی شنبه. دارند عقیدتی با شما برخورد می‌کنند. 🔹شما مجلس شورای اسلامی هستید! نه مجلس شورای غرب! ‼️آنطرف قضیه را ببینید. تان کی است؟ پنج شنبه ها و شب‌های جمعه. 🔹اگر به فکر دین و رفاه مردم هستید پنج شنبه ها، اگر به فکر دین مردم نیستید، مجلس شورای ، هرکاری خواستید بکنید! کانال رهنمود @rahnemood313
📖 | هر روز یک صفحه قرآن بخوانیم 🔹امروز؛ صفحه ٣۳ قرآن کریم امام جواد علیه السلام: من ضامن بهشت برای کسی هستم که قبر پدرم را در طوس زیارت کند و حق او را بشناسد. 📜 عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۲۵۶ 📿 ذکر روز: اللهم صل علی محمد و آل محمد __ کانال رهنمود @rahnemood313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج کانال رهنمود @rahnemood313
توحید مفضل 9.mp3
35.64M
📗کتاب صوتی پای درس امام صادق(ع) ترجمه قسمت 9⃣ کانال رهنمود @rahnemood313
توحید مفضل 10.mp3
32.79M
📗کتاب صوتی پای درس امام صادق(ع) ترجمه قسمت 0⃣1⃣ کانال رهنمود @rahnemood313
توحید مفضل 11.mp3
31.18M
📗کتاب صوتی پای درس امام صادق(ع) ترجمه قسمت 1⃣1⃣ کانال رهنمود @rahnemood313
توحید مفضل 12.mp3
30.4M
📗کتاب صوتی پای درس امام صادق(ع) ترجمه قسمت 2⃣1⃣ کانال رهنمود @rahnemood313
💎 شهید مطهری و تعطیلی جمعه 1️⃣ اساساً جمعه و حتی اسم هم اسم اسلامی است، یعنی قبل از اسلام این روز به نام‌ روز جمعه نامیده نمی‌شد، اسم‌های دیگری ذکر کرده‌اند. خود اسلام این اسم «جمعه» را گذاشت و چه اسم خوبی است. 2️⃣ در میان اسم‌های هفته کلمهٔ (شنبه) ریشه‌ی یهودی دارد و کلمهٔ «جمعه» یک لفظ عربی است و عربی‌الاصل است و این نشان می‌دهد که چرا این روز به نام جمعه‌ نامیده شده است، به این دلیل که روز اجتماع مردم بوده است. 3️⃣ شبانه‌روز جمعه اختصاصاتی دارد و برای یک سلسله عبادات اولویتی نسبت‌ به سایر شب و روزها دارد که معمولاً در کتاب‌هایی که برای دعوات و زیارات‌ نوشته‌اند ذکر شده است. برای هم یک روز خاص روز هفته است که‌ روز است و برای مسیحی‌ها روز یکشنبه. 4️⃣ قهراً این یک است برای همه مسلمین که این اختصاص و خصوصیت جمعه را حفظ کنند. 5️⃣ در همهٔ دنیا در هر هفته یک روز است و یک چنین تعطیلی‌ای ضرورت‌ دارد. البته ما در اسلام تصریحی نداریم که حتماً شبانه‌روز جمعه را تعطیل‌ کنیم... ولی قهراً دستورهای خاصی که در روز جمعه هست مثل عبادت‌های‌ بدنی یا رفت و آمدها و صله رحم‌ها که اگر در جمعه صورت گیرد اجر و ثواب‌ بیشتری دارد، اقتضا می‌کند که آن روزی که مسلمان‌ها می‌خواهند تعطیل هفتگی‌ خود قرار دهند همان روز جمعه باشد. 6️⃣ امروزه در دنیا به یک سلسله مسائل که از بعضی جهات هیچ فرقی ندارد ولی از این نظر که عنصری از آن مردم است و در روحیهٔ آن مردم اثر می‌گذارد و بلکه‌ روحیهٔ آنان را تشکیل می‌دهد، فوق‌العاده اهمیت می‌دهند... شما اگر سراغ همین فرنگی‌ها بروید می‌بینید برای یک سنت بسیاربسیار کوچک، خود را به کشتن می‌دهند. ببینید همین ایرانی‌های‌ خودمان برای این‌که سنت‌های ایرانی و به قول خودشان فرهنگ ایرانی را بخواهند زنده کنند، کوشش می‌کنند کارهایی را که از اول خرافهٔ محض‌ بوده است زنده کنند، چون فکر می‌کنند که ملیت ایرانی را بدون این‌ها نمی‌توان نگه داشت. ولی همین آقایان وقتی که پای تاریخ به میان‌ می‌آید می‌گویند حالا چه فرق دارد که ما مبدأ تاریخ را مبدأ مسیحی بگیریم یا مبدأ اسلامی ؟! 7️⃣ مسألهٔ تعطیلی جمعه هم از آن مسائلی است که در بعضی کشورهای اسلامی از وقتی که آمد آن را تغییر داد. مثلاً در پاکستان انگلیسی‌ها از زمان‌ ورودشان به هند سعی کردند همهٔ سنت‌های آن‌ها را به سنت‌های خودشان تبدیل‌ کنند. از جمله این‌که روز تعطیل را از جمعه به یکشنبه تبدیل کردند. هنوز هم در پاکستان همین‌طور است، اگر یک چیزی برگشت، عود دادنش به حالت‌ اول بسیار مشکل است... 8️⃣ این را عرض می‌کنم برای این‌که ما باید توجه داشته باشیم به نغمه‌هایی‌ که کم و بیش در مجله‌ها و در مقالات ادبی و به‌اصطلاح علمی و نیمه‌علمی‌ شنیده می‌شود. می‌نویسند این برای ایران سبب رکود کارهاست که تعطیلات‌ خودمان را جمعه قرار بدهیم در حالی‌که اکثریت مردم دنیا که ما با آن‌ها سر و کار داریم تعطیلات‌شان یکشنبه است. آن‌وقت ما مجبوریم که در هفته دو روز تعطیل داشته باشیم، روز جمعه به‌خاطر خودمان و روز یکشنبه برای‌ این‌که دنیا تعطیلی دارد. پس ما برای این‌که کارمان بیشتر جریان داشته‌ باشد، بیاییم تعطیلی جمعه را تبدیل به یکشنبه کنیم! 9️⃣ دربارهٔ تاریخ هم‌ می‌گویند: اکثریت مردم دنیا سال مسیحی را انتخاب کرده‌اند ولی ما سال‌ هجری را انتخاب کرده‌ایم و این اسباب زحمت است که ما تاریخ خودمان را به هجری بنویسیم و آن‌ها به مسیحی، پس بیاییم تاریخ هجری را به تاریخ‌ مسیحی تبدیل کنیم. 🔟💥 این‌ها همه مقدمهٔ و مقدمهٔ فرهنگی در هاضمهٔ دیگران است. 📚 منبع: استاد شهید آیةالله مرتضی مطهری، آشنایی با قرآن، جلد ٧، صفحات ٨٣-٨٧ با تلخیص. کانال رهنمود @rahnemood313
📚 کتاب «گزیده‌ی احادیث النّوادر» به انتخاب و شرح حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) 📝 این کتاب از مجموعه‌ی مشتمل بر احادیث برگزیده‌ی کتاب «نوادر» راوندی است که از اوّل آذرماه ۱۳۸۳ تا بیست‌وچهارم خرداد ۱۳۸۴ در ابتدای جلسات درس خارج فقه، توسّط حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای گزینش، بیان و شرح شده است. 📌 نشانی غرفه‌ی شبستان اصلی ورودی ۱۸ راهروی ۶ @KhameneiBook
📖 | هر روز یک صفحه قرآن بخوانیم 🔹امروز؛ صفحه ٣٤ قرآن کریم الامام الرضا(ع) : الإیمانُ: عَقدٌ بِالقَلبِ؛ ولَفظٌ بِاللِّسانِ؛ وعَمَلٌ بِالجَوارِحِ، لا یکونُ الإیمانُ إلاّ هکذا. امام رضا (ع) :ایمان، عبارت است از: باور قلبى، اظهار به زبان و عمل با اندام ها. ایمان، جز این گونه نیست. معانی الأخبار: ص ۱۸۶ ح ۲، گزیده حکمت نامه رضوی، صفحه: ۸۰ 📿 ذکر روز: یا رَبِّ الْعالَمِین __ کانال رهنمود @rahnemood313