eitaa logo
رهپویان
231 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
703 ویدیو
203 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
رهپویان
🎙🔴ضرورت «جهاد تبیین» توسط دبیران آموزش و پرورش و خطر سبک زندگی جنسی غربی ➖چرا ما باید جهاد تبیین کن
جملاتی از صوت شیخ قمی : سوالاتی که معمولا می شنویم: یکی دیگه خورده برده، چرا من جهاد تبیین کنم و هزینه اش را بدم؟ خود حکومت (با وجود صدا وسیما) نمیتواند جهاد تبیین کند؟ پاسخ : اصلن در جهاد تبیین قرار نیست از فساد دفاع کنیم اتفاقا جهاد تبیین بازگشت به اصول و چیزهایی است که میتونه مملکت را نجات دهد. صدا و سیما هم نمیتواند با وجود این هجمه حجیم : در دنیا سیستم برده داری مدرن درحال اجراست کتابهای یووال نوح هراری : دعوت به استفاده حداکثری از شهوت ، انتخاب احسن (ژن های برتر بماند) موسیقی های بی تی اس :ترویج : آقا پسرهایی با چهره زنانه: فعال کردن گرایش های همجنس گرانه گروه های کره ای با موسیقی های کره ای انیمه های هنتایی آمریکای لاتین : دختران :دختران دیگه مردی که خیلی مرده و زنانه نیست را دوست ندارد. پروژه خاورمیانه جدید برنارد لوئیس یهودی: تجزیه کشورهای غرب آسیا ، مبدء جنگ افغانستان و عراق : ترامپ به آنها گفت پروژه شما شکست خورد و توئیت زد: آقای خامنه ای با خرج ۱۷ میلیارد دلار (کمتر از بودجه نظامی یکسال ایران) برای ، ۸۰۰۰ میلیارد دلار(بودجه نظامی حدودا ۷ سال آمریکا که در آسیا هزینه شد ) را از بین برد . (بودجه نظامی یکسال ایران ۲۲ تا ۳۴ میلیارد دلار است ) : دقیقه ۹ صوت. فایل کامل صوت 👇 https://eitaa.com/TablighGharb/3875
فلسفه اصول 60 13-10-01.mp3
20.75M
🔷فلسفه اصول 📢 صوت جلسه ٠۶۰ سه شنبه 1401/10/13 🔹 عدم کفایت قواعد اصولی موجود برای احکام اداره و طریق توسعه قواعد اصول فقه ۰۶۰ @mirbaqeri_dars
هدایت شده از خبرگزاری فارس
حضور ناوگروه ۳۶۰ ایران در حیاط خلوت آمریکا 🔹فرمانده نیروی دریایی ارتش: تا امروز در تمامی تنگه‌های راهبردی دنیا به جز دو تنگه حضور داشته‌ایم که در یکی از آن‌ها امسال حضور پیدا می‌کنیم و در حال برنامه‌ریزی برای حضور در تنگه پاناما هستیم. 🔹این گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش به ماموریت ناوگروه ۸۶ (۳۶۰) این نیرو ارتباط دارد که از ابتدای مهر امسال ماموریت خود را آغاز کرده. 🔷ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش نخستین ناوگروهی است که طبق برنامه‌ریزی قرار است یک بار دور کره زمین را گردش کند. @Farsna - Link
هدایت شده از خبرگزاری فارس
در جلسه سران قوا اختیارات درخواستی بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم تصویب شد. @Farsna
هدایت شده از بینش راهبردی
خبری بسیار مهم امیدواریم در جنگ اقتصادی کلیت بانک مرکزی مستقل از یک نهاد خاص شود و زیر مجموعه نهاد فراقوه ای شود
رهپویان
#نکات_اخلاقی #اهمیت_تبلیغ #محبت_علی_علیه_السلام 💠 دوست داشتم ثواب این همه #مجتهد که تربیت کردم برای
آسید علی: طلبه نبوده است بلکه یکی از همدرس های مرحوم میرزا بوده است که میرزا او را ظاهرا کامل می شناخته اند. طلبه عادی نبوده که نابغه ای بوده که موجب انگشت به دهانی میرزا بوده است لذا تضحیه و تذکیه کرده بوده و رفته دست به چنین کاری زده. روستا هم نبوده! یک منطقه بوده شاید مثل منطقه آمرلی در شهرستان توزخرماطو در استان صلاح‌الدین که در میان سنی ها می درخشد.
هدایت شده از شمیم فقاهت
🌐 مقلّدان مراجع عظام تقلید سؤالات خود را از کجا بپرسند؟ ◻️ مقلدان مراجع عظام تقلید برای دریافت پاسخ سؤالات خود، راه‌های گوناگونی را در پیش دارند که یکی از آن راه‌ها، سایت آن مرجع تقلید است که در این مطلب، به انتشار آدرس صفحه ارسال سؤالات سایت مراجع عظام تقلید خواهیم پرداخت. 🔹 مقلدان حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای اینجا را کلیک نمایند. 🔹مقلدان حضرت‌آیت‌الله سیستانی اینجا را کلیک نمایند. 🔹مقلدان حضرت‌آیت‌الله شبیری زنجانی اینجا را کلیک نمایند. 🔹مقلدان حضرت‌آیت‌الله وحیدخراسانی اینجا را کلیک نمایند. 🔹مقلدان حضرت‌آیت‌الله مکارم شیرازی اینجا را کلیک نمایند. 🔹 مقلدان حضرت‌آیت‌الله نوری همدانی اینجا را کلیک نمایند. 🔹 مقلدان حضرت‌آیت‌الله جوادی آملی اینجا را کلیک کنند. 🔹 مقلدان حضرت‌آیت‌الله سبحانی اینجا را کلیک کنند. 🔹 مقلدان حضرت‌آیت‌الله سبحانی مظاهری را کلیک کنند. @shamim_fegahat
💢 نظرية العلامة الطباطبائي حول بناء وتشكيل اللغة البشرية تمهيد: هناك العديد من النظريات حول موضوع تكوين اللغة الانسانية، أذكر هنا نظرية العلامة الطباطبائي حول اللغة؛ لأنه يمكن الاعتماد عليها، وبطبيعة الحال اثبات ذلك موكول الى موضع آخر. اشرح هذه النظرية ضمن نقاط: 1️⃣: طرح نظريته حول اللغة ضمن نظرية أخرى هي نظريته الأكبر، هذه النظرية الأكبر هي نظرية الاعتبارات والتي أصبحت معروفة بنظرية اعتبارات العلامة الطباطبائي. 2️⃣: وفقا لنظريته حول اللغة، خلق الله الإنسان وفطرته البشرية، وهذه الفطرة البشرية لديها القدرة على "الاعتبار"، وفلسفة الاعتبار هي أنها تؤسس وتحقق علاقة الإنسان بالعمل، بالحياة، بالتقدم، بالمجتمع. وبالتاريخ؛ بحيث لولا اعتباراته، لم يكن هناك أي تنقل وتطور وتقدم للبشر في الحياة ولم يتشكل المجتمع البشري، ولم يحدث التكنولوجيا و... 3️⃣ في هذا الإطار، ابتكر الإنسان اللغة بناء على الاعتبار. وقد قدم تفسيرات علمية مفصلة حول كيفية تشكل اللغة في حضن الاعتبار وبناء على الاعتبار. 4️⃣: أذكر عبارة من العلامة أدناه أزلت بعض الكلمات بين وسطها، لتتلاءم مع هذا المنشور، وإلا فإن هذا النقاش أكثر تفصيلاً مما نعرضه هنا. يقول: "لا ريب ان انفهام المعنى من اللفظ .... بحسب أي لغة من اللغات ثم دوام ذلك واستمراره..... يكشف عن .... النسبة الثابتة بين اللفظ و المعنى الاعتبارية غير حقيقية.... فهو من الاعتبارات العامة الأولية... ويتبين بذلك ان الإنسان يتوصل إلى اللغات بوضع المعاني نفسها وعرضها على المخاطب أولا، ثم وضع الألفاظ في محلها بالاعتبار بإعطاء حدودها إياها بحكم الوهم". باختصار، إنه يرى أن في اللغة البشرية تكون الألفاظ كعلامات للمعاني، وأنه لا تكون لفظة علامة لمعنى على غرار العلامات التكوينية، بل تصير علامات بشكل اعتباري، ولهذا السبب تختلف الالفاظ لدى كل شعب عما لدى الشعب الآخر من حيث كونها علامات على المعاني التي تتفق على تصورها ولحاظها. 5️⃣: بالطبع، إن العلامة الطباطبائي لديه بحث تحليلي علمي للغاية في هذا الصدد وقد قدم مراحل تكوين اللغة في شكل تحليلي وتفصيلي. إن ذكر هذه المراحل هو خارج نطاق وإطار هذا البحث هنا؛ لأن المقام يتطلب مناقشة عاجلة، لا حزمة مفصلة وعلمية. 6️⃣: لذلك إذا قلنا إن الله هو خالق الفطرة البشرية وإنه سبحانه أعطاها قوة صنع الاعتبار، إذن أمكن القول إنه جاعل اللغة وذلك وفقًا للنظرية الكلامية القائلة بأن كل ما نتج بشكل حتمي للفطرة البشرية هو مجعول لله، وهذه النظرية تأتي من منطلق المنطق القرآني القائل بنسبة جعل ما هو اللازم للمخلوق الى الله (المنطق الذي يجب بحثه وإثباته في مكان آخر). 7️⃣: هذه النظرية والنظريات الأخرى في هذا المجال تتلائم مع فكرة انتهاء وضع اللغة إلى الله سبحانه. بطبيعة الحال، حسب كل نظرية تتأطر العملية التي يقدمها في إطار علاقة كلامية بالله سبحانه. ما أحسن قول المحقق النائيني، يقول : "لا بد من انتهاء الوضع إليه تعالى، الذي هو على كل شئ قدير، وبه محيط، ولكن ليس وضعه تعالى للألفاظ كوضعه للأحكام على متعلقاتها وضعا تشريعيا، ولا كوضعه الكائنات وضعا تكوينيا، إذ ذلك أيضا مما يقطع بخلافه. بل المراد من كونه تعالى هو الواضع ان حكمته البالغة لما اقتضت تكلم البشر بابراز مقاصدهم بالألفاظ، فلا بد من انتهاء كشف الألفاظ لمعانيها إليه تعالى شانه بوجه، اما بوحي منه إلى نبي من أنبيائه، أو بالهام منه إلى البشر، أو بايداع ذلك في طباعهم، بحيث صاروا يتكلمون ويبرزون المقاصد بالألفاظ بحسب فطرتهم، حسب ما أودعه الله في طباعهم، ومن المعلوم ان ايداع لفظ خاص لتأدية معنى مخصوص لم يكن باقتراح صرف وبلا موجب، بل لابد من أن يكون هناك جهة اقتضت تأدية المعنى بلفظه المخصوص، على وجه يخرج عن الترجيح بلا مرجح. ولا يلزم ان تكون تلك الجهة راجعة إلى ذات اللفظ، حتى تكون دلالة الألفاظ على معانيها ذاتية" .
هدایت شده از المرسلات
📌فقه شیعه باید موضع خود را نسبت به چگونگی اجتماع نیز مشخص کند/ سوالاتی بسیاری وجود دارد که امروز باید دین پاسخ دهد در حالی که هنوز پاسخ دین استخراج نشده..../ این سوالات را نمیشود استفتاء کرد بلکه باید قلم بزند/ باید مکاتب دیگر را بشناسد و لوازم آنها را با التفات به واقع، حدس بزند. 🔰مقام معظم رهبری 💢بسیاری از مسائل را ما از دین احتیاج داریم که بدانیم و نمی دانیم. 💢در طول این هزار سالی که ما فقه استدلالی داشتیم و علمای بزرگ و استخوان های علمی بی نظیر یا کم نظیری در طول این هزار سال داشتیم؛ شیعه چون حکومت نداشت، چون در اقلیت بود، فقه او در پاسخ اینکه جامعه چگونه باید زندگی کند نیست، در پاسخ اینکه فرد چگونه باید زندگی کند است. و این یک و است. 💢اگر بگویند یک فرد چگونه زندگی کند که مسلمان باشد،جوابش در فقه شیعه تا حدود زیادی روشن است. احکام نماز مشخص است، احکام روزه مشخص است، احکام زکات مشخص است، خمس مشخص است، حج مشخص است، احکام معاملات مشخص است. یک فرد اینجوری که عمل بکند مسلمان است، 💢اما یک جامعه چطور؟ سیستم اقتصادی جامعه چطور؟ 1⃣آیا دولت در فعالیت های اقتصادی جامعه نقش دارد یا نه؟ 2⃣آیا بخش خصوصی و مردم در سرمایه گذاری های جامعه نقش دارند یا نه؟ 3⃣آیا دولت حق نظارت بر فعالیت اقتصاد بخش خصوصی دارد یا نه؟ اگر دارد تا کجا و تا چه حد؟ 4⃣ اگر دولت حق تلاش و فعالیت اقتصادی دارد، آنجایی که تعارض و تضادی به وجود بیاید، تکلیف چیست؟ 5⃣آیا اگر مردم خودشان سود بردند، زحمت کشیدند، تلاش کردند، سود بردند؛ آیا دولت از این سود حقی دارد یا نه؟ 6⃣خدمات عمرانی عظیمی که در یک کشور لازم است و دولت ها متعهد هستند که آنها را انجام بدهند، از کجا باید تامین بشود؟ 7⃣آیا منایع عمومی که در یک جامعه وجود دارد، برای مردم ان جامعه است که در آن عصر زندگی می کنند یا نسل های آینده هم در آن در آن سهمی دارند؟ 8⃣اگر برای مردم آن زمان است، دولت چگونه بایستی از آنها استفاده کندو چگونه باید آن را صرف و خرج کند که به همه ی مردم برسد؟ 💢ببینید در مسائل اقتصادی این همه مسائل مهم وجود دارد که اینها را نمی شود کنیم. 💢فقیه بنشیند آنجا، یک قلم جواب اینها را بنویسد. لازم است مسائل دنیا را بداند، آن فقیهی که می خواهد جواب بدهد به اینها.نظرات را بداند، اشکالاتی که بر هر کدام از اینها ممکن است وارد بشود یا وارد شده را بداند. تبعات و توالی فاسد یا غیر فاسد هریک از اینها را بداند یا بتواند ؛ ذهنی نباشد که بخواهد از روی ذهنیات خودش یک دنیایی را بسازد و از واقعیت هیچ خبر نداشته باشد. 💢این فقط در زمینه ی مسائل اقتصادی است؛ که یک فقیه اگر بخواهد واقع بینانه، صحیح، در این باب نظر بدهد، بایستی این همه اطلاعات را داشته باشد... 📚بیانات. 4.1.1365 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
📌علوم بذر مشاهده‏ است 🔰حضرت امام خمینی (ره‌) 💢‏‏من نیز چندان عقیده به علم فقط ندارم و علمی که ایمان نیاورد‏‎ ‎‏حجاب اکبر می دانم، ولی تا ورود در حجاب نباشد خرق آن نشود.‏‎ ‎‏علوم است. 💢گو که ممکن است گاهی بی حجاب‏‎ ‎‏اصطلاحات و علوم به مقاماتی رسید، ولی این از غیر طریق عادی و‏‎ ‎‏خلاف سنت طبیعی است، و اتفاق می افتد؛ 💢پس طریقۀ‏‎ ‎‏خداخواهی و خداجویی به آن است که انسان در ابتدای امر وقتش را‏‎ ‎‏[‏‏صرف‏‏]‏‏ مذاکرۀ حق کند، و علم بالله و اسما و صفات آن ذات مقدس‏‎ ‎‏را آن آن علم تحصیل کند؛ و پس از‏‎ ‎‏آن، به ریاضات علمی و عملی معارف را وارد قلب کند که البته نتیجه‏‎ ‎‏از آن حاصل خواهد شد. 💢و اگر اهل اصطلاحات نیست، نتیجه‏‎ ‎‏حاصل تواند کرد از تذکر محبوب و اشتغال قلب و حال به آن ذات‏‎ ‎‏مقدس. 💢البته این اشتغال قلبی و توجه باطنی اسباب هدایت او شود و‏‎ ‎‏حق تعالی از او دستگیری فرماید، و پرده ای از حجابها برای او بالا‏‎ ‎‏رود و از این انکارهای عامیانه قدری تنزل کند؛ و شاید با عنایات‏‎ ‎‏خاصۀ حق تعالی راهی به معارف پیدا کند. إنَّهُ وَلیُّ النِّعَمِ 📚 چهل حدیث. ص 506 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
📌منشأ همه علوم، قرآن و همه از برکت قرآن است 🔰آیت الله ابوالحسن شعرانی ◽️به مناسبت كلام محققانه ابن تركه سزاوار مى بينم كه بيان رساى استادم حضرت علامه ذوالفنون طود تحقيق و تفكير , آيه الله حاج ميرزا ابوالحسن شعرانى رضوان الله تعالى عليه را از كتاب ارزشمند راه سعادت آن جناب به عنوان مزيد بصيرت نقل كنم : ◽️..‌.و اينها همه از بركت قرآن است و ما اين سخن را به گزاف نگوئيم كه تجربه و تاريخ بر آن گواه است عرب و همه مردم مشرق را پيش از اسلام اين نبوغ و ترقى نبود كه با يونانيان همسرى كنند , اما پس از اسلام چنان ترقى كردند كه يونانيان و اتباع آنها را برانداختند و درگذشتند و چون هر يك يك علوم را نظر كنيم قرآن سبب آن گرديد ◽️در آغاز اسلام علم مسلمانان فقط فرا گرفتن قرآن بود و الفاظ و معانى آن را از صحابه و تابعين ياد مى گرفتند , و چون الفاظ آن را كلام خدا مى دانستند به حفظ كردن كلمه بكلمه آن مى كوشيدند و علم قرائت پديد آمد آنگاه براى حفظ آن از خطاى در اعراب و بنا و صحت و اعتلال صرف و نحو تدوين شد , و تدوين اين دو علم بى تتبع لغت و قواعد ادبى ديگر ميسر نبود آنگاه براى دريافتن فصاحت و بلاغت قرآن علم معانى و بيان پيدا شد و براى دانستن تفسير و معانى اين كتاب كريم به اكثر علوم نيازمند گشتند چون تاريخ و هيات و كلام و امثال آن تا آيات قرآن را تفسير كنند ◽️و چون قرآن به متابعت رسول و اطاعت اوامر فرموده بود محتاج به ضبط كلام او گشتند و به تدوين احاديث آن حضرت پرداختند و در صدد جمع گفتار او برآمدند و براى آنكه حديث دروغ را از راست تشخيص دهند ناچار گشتند در علل نفوس تامل كنند و بدانند چه صفتى در نفوس بشر آنان را وادار به دروغگوئى يا مجبور به راستگوئى مى كند زيرا كه دروغ ساختن هم در نفوس بشر علل و قواعد منظمه دارد و راست گفتن همچنين و محتاج به شناختن و معاشرت با راويان حديث و تجربه حالات و ملكات آنان گشتند و علم حديث و درايه و رجال پديد آمد , ◽️و نيز چون در قرآن براى نماز امر بتحصيل وقت و قبله شده بود ناچار گشتند براى تعيين سمت قبله بلد و اوقات نماز هيات و نجوم بياموزند , و هيات و نجوم آنان را به ساير شعب رياضى محتاج ساخت , و قوانين ميراث و فرائض چون در اسلام حساب پيچيده دارد آنان را باموختن علم حساب واداشت , و براى زكات و خراج به مساحت اراضى و علم هندسه پرداختند , و جهاد و حج راه جهان گردى و سياحت به روى آنها بگشود و اطلاع بر احوال امم مختلفه و كشورهاى جهان يافتند و كتب جغرافيا و امثال آن را اين حاجيان و مجاهدان نوشتند ◽️و چون در قرآن از تقليد آباء و اجداد نهى كرده است و دعوت به دين حق و تحقيق ادله را واجب فرموده و مخالفين اسلام و منكرين اديان پيوسته در احتجاج با مسلمانان بودند مسلمانان هم مجبور شدند با آنان از راه استدلال مباحثه كنند و از اين رو بر اقول حكماى يونان و غير آنان آگاه گشتند و طريقه استدلال و منطق آموختند و هكذا چون دقت كنى و نيك بنگرى همه علوم را به آموختند ◽️اما علم فقه و اخلاق و طريق سير و سلوك و تهذيب نفس كه است البته از آيات قرآن استدلال كرده اند و شاهد آورده اند , ◽️و پس از اين ثابت مى كنيم كه و علوم فرنگى دنباله همان علوم اسلامى است و از مسيحيت ناشى نشده است ◽️اين بود كلام مورد نظر آن جناب كه به پيش آمدن مناسبت ياد شده به نقل آن تبرك جسته ايم 📚علامه حسن زاده. وحدت از دیدگاه عارف و حکیم. ص 17 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
📌صوت کامل 14 جلسه اول از مبحث اصول فقه معاصر استاد را از طریق «https://eitaa.com/doroos_almorsalaat/4241» دریافت کنید 📌انشاء الله در ادامه، صوت کامل این جلسات استاد (فقه روابط اجتماعی و اصول فقه معاصر) به صورت روزانه در همین کانال بارگزاری خواهد شد 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c