eitaa logo
📘رهپویان اجتهاد📘
58 دنبال‌کننده
1 عکس
0 ویدیو
1 فایل
✍️ ما همه به دنبال اجتهاد هستیم اما اجتهاد تنها هدفمان نیست ..... 💠این کانال بصورت مستقل می باشد و تحت نظر حضرت استاد حیدری فسایی حفظه الله نمی باشد . خادم کانال : @A12121371 ⚠️لطفا با لینک پیام ها را ارسال کنید🍃
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️ : حصر مقدّمه : حصر از جهتی بر دو قسم است : الف ) حصر حقیقی ؛ یعنی اثبات شی برای شی ایی و نفی ماسوای آن نه اینکه نفی شی معین شود البته نظر به واقع داریم نه به اعتقاد مخاطب مثل " ما واجب الوجود الا الله " ب ) حصر اضافی ؛ یعنی اثبات شی برای شی ایی و نفی شی معین که نظر به اعتقاد مخاطب و رد اوست مثل " ما محمد الا رسول " با مخاطبی که میگوید پیغمبر هم رسول است و هم باقی، ما اثبات رسالت میکنیم و نفی خصوص صفت بقاء نه نفی هر صفتی غیر از رسالت .... و هر کدام از این دو حصر از جهتی دیگر بر دو قسم است : الف ) حصر صفت در موصوف ؛ یعنی وصف از این موصوف تجاوز نمیکند مثل : " ما شاعر الا زید " ب ) حصر موصوف در صفت ؛ یعنی موصوف از این وصف تجاوز نمیکند مثل " ما زید الا شاعر " با حفظ این مقدمه ، در آیه نفی و الّا بکار رفته است فلذا در این آیه حصر وجود دارد. ( ذخیره ج ۱ ص ۱۴۹ ، حدائق الناظره ج ۱ ص ۴۵ و .....) و حصر هم از نوع حصر صفت در موصوف است ؛ زیرا آیه گفته : لا اَجِدُ ......مُحَرَّماً......الّا ان یکون میتةً او دماً مسفوحاً او لحمَ خنزیر ....او فسقاً اُهلَّ لغیر الله به ..... در اینجا "محرّم" صفت است و "میته ، دم مسفوح، لحم خنزیر ، مذبوح بغیر اسم الله" موصوف است . و این حصر از قبیل حصر صفت در موصوف است یعنی ؛ محرَّم ، فقط میته و دم مسفوح و لحم خنزیر و مذبوح بغیر اسم الله است و صفت از این موصوف تجاوز نمیکند بنابراین غیر این موصوف (۴ تا ) ، محرَّم نیست . البته این حصر ، حصر حقیقی نیست بلکه اضافی است . ( غنائم الایام ج ۱ ص ۳۹۱ ، فقه القرآن ج ۴ ص ۲۸۰ و............) یعنی ؛ این آیه که می گوید این ۴ چیز فقط حرام است نظر به این نیست که در واقع حقیقتا فقط این ۴ چیز حرام است و غیر اینها حرام نیستند بلکه در رد اعتقاد عرب جاهلیت است که آنها طبق میل و هوای نفسشان هر چیزی را حلال و حرام میدانستند ....... ( تفسیر قمی ج ۱ ص ۲۱۹ ، تفسیر عبد الرزاق ج ۱ ص ۲۱۲ ، تفسیر ابن ابی حاتم ج ۵ ص ۱۴۰۴ ، الدر المنثور ج ۳ ص ۵۰ ، البرهان ج ۲ ص ۴۹۰ ، التفسیر الوسیط ج ۱ ص ۶۲۰ و........) برخی ذکر این ۴ تا را بخاطر تعظیم حرمتشان می دانند . ( مجمع البیان ج ۴ ص ۵۸۳ و........) و برخی حرمت این ۴ تا را نسبت به آن زمان میدانند و میگویند در زمان دیگر میتوان از طرف شارع به این ها اضافه شود . ( مشارق الشموس ج ۴ ص ۶۵ ، المحرز الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز ج ۲ ص ۳۵۵ ، زاد المسیر فی علم التفسیر ج ۲ ص ۸۷ ، تفسیر النسفی ج ۲ ص ۵۴ ، الاساس فی التفسیر ج ۳ ص ۱۷۸۴ و.......) ♻️ : صفتِ دم کلمه "مسفوحا" از لحاظ اصولی وصف برای "دم" است ( کما اینکه از لحاظ نحوی هم صفت برای "دم" است ) بنابر این اگر قائل شویم که جمله وصفیه مفهوم دارد ، در این صورت این آیه هم در مورد "دم مسفوح" و هم در مورد "دم غیر مسفوح" حرف میزند . یعنی ؛ دم مسفوح حرام است و دم غیر مسفوح حرام نیست بلکه حلال است . ( ینابیع الاحکام ج ۵ ص ۶۹ ، غنائم الایام ج ۱ ص ۳۹۱ ، ناصریات ص ۹۴ ، طهارت اراکی ج ۱ ص ۴۶۷ و منتهی ج ۳ ص ۱۹۰ و ......) ولی اگر قائل شویم که جمله وصفیه مفهوم ندارد ، در این صورت این آیه فقط در مورد "دم مسفوح" حرف میزند . یعنی ؛ دم مسفوح حرام است ولی درمورد دم غیر مسفوح آیه بیانی ندارد و ساکت است . 👈 ادامه دارد ... 👇 👉@rahpoyane_eJtehad👈
♻️ : نتیجه گیری 🔹 معنای دم مسفوح همانطور که اهل لغت به آن تصریح کردند یعنی ؛ خونی که از رگ های حیوان با شدت و دفعتاً خارج می شود ( پس خونی که بصورت نم خارج شود و خونی که بعد از این خارج شدن در بدن حیوان باقی بماند و خونی که از اول در رگ حیوان چسبیده باشد و یا خونی که در رگ حیوان خشک شده باشد و .... دم مسفوح نیست ) 🔹 ظاهراً ضمیر "ه" در "فاِنّه رجسٌ" به أخیر یعنی لحم خنزیر بر میگردد . ➕اولاً : ظاهر عبارت آن است که ضمیر مفرد به لفظ مفرد مذکور و نزدیک خود ( لحم خنزیر ) برگردد تا اینکه ضمیر مفرد به لفظ مقدر ( کل واحد من المذکورات الثلاثه ) برگردد . ➕ ثانیاً : در آیه ۴ چیز حرام است ( میته ، دم مسفوح ، لحم خنزیر ، مذبوح بغیر اسم الله که بواسطه حرف اَو عطف شده اند ) اگر جمله "فانّه رجسٌ" بعد از حرام چهارم ( مذبوح بغیر اسم الله ) می آمد و ما این جمله را علت برای آخری میدانستیم ، چنین چیزی خلاف ظاهر بود ؛ زیرا تخصیص یکی از چهار تا به تعلیل، خلاف ظاهر است ولی همین که ۴ چیز حرام شمرده می شود و بعد از سومی ( لحم خنزیر ) تعلیل می آید همین قرینه بر آن است که این جمله علت برای خصوص سومی است ؛ زیرا اگر بگوئیم برای سه تای اولی ( میته و دم مسفوح و لحم خنزیر ) است ، لازم می آید که آیه ۴ چیز حرام نام برده و برای سه تا علت حرمت بیان کرده ولی برای آخری علت حرمت بیان نکرده که این خلاف ظاهر است اگر علت آخری ( مذبوح لغیر الله ) رجس بود، باید این جمله بعد از هر چهار تا می آمد و اگر علت آخری ( مذبوح لغیر الله ) رجس نبود ، باید علتش بیان میشد مثلا فَاِنّه فلانٌ ....؛ زیرا ۴ حرام نام برده شود و تعلیل برای سه تا باشد و برای یکی نباشد، خلاف ظاهر است و همین عدم ذکر علت برای آخری قرینه بر آن است که این جمله فقط علت برای سومی ( لحم خنزیر ) است نه اینکه علت برای سه تای اول ( میته و دم مسفوح و لحم خنزیر ) باشد مضافا به اینکه طبق تفاسیری که برای این آیه نازل شده این آیه در رد اعتقاد عرب جاهلیت بود که هر آنچه میخواستند ‌طبق هوای نفسشان حلال و حرام میکردند .... ( تفسیر قمی ج ۱ ص ۲۱۹ ، تفسیر عبد الرزاق ج ۱ ص ۲۱۲ ، تفسیر ابن ابی حاتم ج ۵ ص ۱۴۰۴ ، الدر المنثور ج ۳ ص ۵۰ ، البرهان ج ۲ ص ۴۹۰ ، التفسیر الوسیط ج ۱ ص ۶۲۰ و ..... ) به احتمال زیاد عرب جاهلیت لحم خنزیر را طبق هوای نفسشان حلال میدانستند و خداوند متعال برای رد این اعتقاد ، ۴ چیز حرام نام برد و برای لحم خنزیر علت اورد تا بگوید این لحم خنزیر که حلال میپندارید و میخورید پلید و آلوده است فلذا آن را حرام کرده ام ولی در مورد میته و دم چنین چیزی صدق نمیکند فتامّل جیداً ➕ثالثاً : اگر دقت شود آیاتی مشابه این آیه وجود دارد که عبارت است از : إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیۡكُمُ ٱلۡمَیۡتَةَ وَٱلدَّمَ وَلَحۡمَ ٱلۡخِنزِیرِ وَمَاۤ أُهِلَّ بِهِۦ لِغَیۡرِ ٱللَّهِۖ این آیه ۱۷۳ سوره بقره می باشد که با کمی تغییر در سوره مائده آیه ۳ و نحل آیه ۱۱۵ آمده است . ( البته قطعا واو در این آیه به معنای واو است ) شباهت آیه مورد نظر با اینها، ذکر محرّمات است که به ترتیب این آیه بیان شده است ولی فقط در این آیه جمله "فاِنّه رجسٌ" بعد لحم خنزیر آمده است باید دید فرق این ۴ آیه چیست که در یکی این تعلیل آمده ولی در آیات دیگر نیامده است! ظاهرا عبارت "علی طاعمٍ یَطعَمُه" در این آیه علاوه بر حکم حرمت و موضوعات حرمت اضافه شده است و این عبارت قرینه بر آن است که در آن زمان لحم خنزیر را عرب طبق هوای نفسشان میخوردند فلذا در این آیه برای لحم خنزیر تعلیل آورده شده که خوردن گوشت خوک حرام است ؛ زیرا گوشت خوک پلید و آلوده است ( که از حیث پزشکی هم اثبات شده است ) ولی اگر بگوئیم ضمیر به سه تای قبلی ( میته و دم مسفوح و لحم خنزیر ) بر میگردد، صحیح نیست ؛ زیرا واضح است که آن زمان عرب خون را نمیخوردند ... و اگر بگوئیم علاوه بر لحم خنزیر شاید میته هم میخوردند، فسادش اظهر است ؛ زیرا در این صورت بین ۲ مرجع ضمیر اجنبی فاصله می شود! و در آیات دیگر (بقره آیه ۱۷۳ و مائده آیه ۳ و نحل آیه ۱۱۵) که عبارت "علی طاعمٍ یَطعَمُه" وجود ندارد ، تعلیلی هم بیان نشده است فتامّل جیّداً و جالب اینکه در برخی تفاسیر ذیل آیه مشابه مثل آیه ۱۷۳ سوره بقره بیان شده که ؛ "حَرَّمَ الاسلامُ تناولَ لحمِ الخنزیرِ ... لاَنّه قذر ...." ( التفسیر الوسیط ج ۱ ص ۷۹ ) ➕ رابعاً : اگر ۳ مطلب گذشته را قبول نکنیم ، و در مورد ضمیری که در جمله ی " فَاِنّه رجسٌ " است شک کنیم که مرجع آن چیست ؟ (آیا أخیر است یا کل واحد من المذکورات الثلاثه) این آیه مجمل می شود و در صورت شک ، قدر متیقن آن را میگیرم که رجوع به أخیر (لحم خنزیر) است . ➕ خامساً : در نهایت باید بیان کرد که ظهور، یک امر وجدانی است و شاید کسی ظهور رجوع ضمیر به أخیر را قبول نکند . 👈 ادامه دارد ... 👇 👉@rahpoyane_eJtehad👈
🔹 معنای رجس همانطور که اهل لغت به آن تصریح کردند یعنی ؛ قَذر ( پلیدی و آلودگی و ....) که این معنا اعم از نجاست است . یعنی هر نجسی پلید است مثل " بول و غائل و ...." ولی هر پلیدی نجس نیست مثل " چرک و زخم و ...." بنابراین رجس به معنای نجاست نیست ؛ زیرا با اعم اثبات اخص نمیشود . و اما معانی دیگری ( عذاب و مأثم و ..... ) که برای رجس در نظر گرفته شده ، دلالت بر نجاست ندارد . 🔹 بنا بر مبنای اصولی حصر مفهوم دارد بنابر این آیه معنایش چنین است که ؛ فقط میته و دم مسفوح و لحم خنزیر و مذبوح بغیر اسم الله حرام هستند و غیر این ۴ تا چیز حرام نیستند ولی ظاهرا در اینجا حصر ، حصر حقیقی نیست بلکه حصر اضافی است یعنی چنین نیست که در واقع و نفس الامر فقط این ۴ چیز حرام باشد و غیر این ۴ تا حرام نیست . بلکه بواسطه آیات دیگر و یا بواسطه روایات دیگر و یا بواسطه نسخ آیه و یا بواسطه اختصاص داشتن حکم به زمان نزول آیه و یا بواسطه رد اعتقاد مخاطب آن زمان و یا .... حرام منحصر در این ۴ مورد نیست بلکه بیشتر از این موارد است . 🔹 بنا بر مبنای اصولی جمله وصفیه مفهوم ندارد بنابر این این آیه دلالت دارد بر اینکه ؛ دم مسفوح حرام است ولی نسبت به دم غیر مسفوح بیانی ندارد و ساکت است . در اینجا قرائنی هم ( مثل اینکه در مقام شمارش حرام ها باشد و یا .... ) وجود ندارد تا جمله وصفیه مفهوم داشته باشد . ✅ با توجه به مطالبی که گذشت نتیجه میگیریم که دم مسفوح یکی از محرّمات است ولی ملازمه ایی بین حرمت اکل شیء و نجاست اون شیء نیست ؛ زیرا رابطه بین حرمت اکل شیء با نجاست اون شیء عام و خاص مطلق است . بعضی از چیز ها اکل آن حرمت دارد ، و نجس هم است مثل " بول حیوان دارای نفس سائله " و بعضی از چیز ها اکل آن حرمت دارد ، ولی نجس نیست مثل " خاک " ولی هر چیزی که نجس است ، اکل آن حرمت دارد مثل " تمام نجاسات " و خون با اینکه اکل آن حرام است اما لازمه حرمت ، نجاستش نیست ... بنابراین نتیجه میگیریم که این آیه دلالت بر نجاست دم ندارد . 👈 ادامه دارد ... 👇 👉@rahpoyane_eJtehad👈
2⃣ آیه دوم : سوره بقره / ۱۷۳ إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیۡكُمُ ٱلۡمَیۡتَةَ وَٱلدَّمَ وَلَحۡمَ ٱلۡخِنزِیرِ وَمَاۤ أُهِلَّ بِهِۦ لِغَیۡرِ ٱللَّهِۖ فَمَنِ ٱضۡطُرَّ غَیۡرَ بَاغࣲ وَلَا عَادࣲ فَلَاۤ إِثۡمَ عَلَیۡهِۚ إِنَّ ٱللَّهَ غَفُورࣱ رَّحِیمٌ .... 🔅 بحث اول : درباره مفاد آیه به تحقیق خداوند تنها مردار و خون و گوشتِ خوک را و آنچه را که به اسم غیر خدا کشته باشند ، بر شما حرام کرده است ، پس هر کس که به خوردن آنها محتاج و مضطر شود درصورتی که به آن تمایل نداشته و تجاوز نکند ، گناهی بر او نخواهد بود ، حقیقتا خدا بخشنده و مهربان است .... 🔅 بحث دوم : درباره کیفیت استدلال کیفیت استدلال به این آیه را در ضمن ۴ قدم بیان میکنیم : ♻️ : حصر در این آیه اِنّما بکار رفته است فلذا در این آیه حصر وجود دارد. و حصر هم از نوع حصر صفت در موصوف است ؛ زیرا آیه گفته : انّما حَرَّمَ علیکم المیتةَ و الدمَ و لحمَ الخنزیر و ما اُهلَّ به لغیر الله ..... در اینجا "حرمت" صفت است و "میته ، دم ، لحم خنزیر ، مذبوح بغیر اسم الله" موصوف است . و این حصر از قبیل حصر صفت در موصوف است یعنی ؛ محرَّم ، فقط میته و دم و لحم خنزیر و مذبوح بغیر اسم الله است و صفت از این موصوف تجاوز نمیکند بنابراین غیر این موصوف (۴ تا ) ، محرَّم نیست . البته این حصر ، حصر حقیقی نیست بلکه اضافی است . ( غنائم الایام ج ۱ ص ۳۹۱ ، فقه القرآن ج ۱ ص ۲۸۰ و .... ) یعنی ؛ این آیه که می گوید این ۴ چیز فقط حرام است نظر به این نیست که در واقع حقیقتا فقط این ۴ چیز حرام است و غیر اینها حرام نیستند بلکه در رد اعتقاد عرب جاهلیت است که آنها طبق میل و هوای نفسشان هر چیزی را حلال و حرام میدانستند ....... ( عقود القرآن فی تفسیر القرآن ج ۱ ص ۱۵۷ و تفسیر المظهری ج ۱ ص ۱۶۸ و الفتوحات الهیه ج ۱ ص ۲۰۶ و حاشیة الصاوی ج ۱ ص ۱۰۳ و آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن ج۱ ص ۱۴۸ و الفرقان فی تفسیر القرآن ج ۲ ص ۲۸۳ و جامع البیان ج ۲ ص ۵۰ و ....) ♻️ : حَرَّمَ کلمه ی "حَرَّمَ" نص در حرمت است فلذا این آیه دلالت دارد بر اینکه میته ، دم ، لحم خنزیر و مذبوح بغیر اسم الله حرام است . ♻️ : مراد از دم با توجه به آیه دیگر ( سوره انعام آیه ۱۴۵ ) مراد از دم ، دم مسفوح است ( تفسیر الکاشف ج ۱ ص ۲۶۴ و تفسیر معین ج ۱ ص ۸۶ و الوجیز فی تفسیر القرآن العزیز ج ۱ ص ۱۵۶ و روح المعانی فی تفسیر القرآن ج ۱ ص ۴۳۹ و تفسیر القرآن الکریم شبر ج ۱ ص ۶۵ و الفتوحات الهیه ج ۱ ص ۲۰۷ و حاشیة الصاوی ج ۱ ص ۱۰۳ و .... ) ♻️ : نتیجه گیری با توجه به مطالبی که بیان شد نتیجه میگیریم که دم ( دم مسفوح ) یکی از محرّمات است ولی ملازمه ایی بین حرمت اکل شیء و نجاست اون شیء نیست ؛ زیرا رابطه بین حرمت اکل شیء با نجاست اون شیء عام و خاص مطلق است . بعضی از چیز ها اکل آن حرمت دارد ، و نجس هم است مثل " بول حیوان دارای نفس سائله " و بعضی از چیز ها اکل آن حرمت دارد ، ولی نجس نیست مثل " خاک " ولی هر چیزی که نجس است ، اکل آن حرمت دارد مثل " تمام نجاسات " و خون با اینکه اکل آن حرام است اما لازمه حرمت ، نجاستش نیست ... بنابراین نتیجه میگیریم که این آیه هم دلالت بر نجاست دم ندارد . 👈 ادامه دارد ... 👇 👉@rahpoyane_eJtehad👈
3⃣ آیه سوم : سوره نحل / ۱۱۵ إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیۡكُمُ ٱلۡمَیۡتَةَ وَٱلدَّمَ وَلَحۡمَ ٱلۡخِنزِیرِ وَمَاۤ أُهِلَّ لِغَیۡرِ ٱللَّهِ بِهِۦ...... 🔅 بحث اول : درباره مفاد آیه به تحقیق خداوند تنها مردار و خون و گوشتِ خوک و آنچه را که موقع سر بریدن نام غیر خدا بر آن برده شده ، بر شما حرام کرده است . 🔅 بحث دوم : درباره کیفیت استدلال کیفیت استدلال به این آیه دقیقا مثل آیه قبلی ( سوره بقره آیه ۱۷۳ ) است 👈 ادامه دارد ... 👇
4⃣ آیه چهارم : سوره مائده / ۳ حُرِّمَتۡ عَلَیۡكُمُ ٱلۡمَیۡتَةُ وَٱلدَّمُ وَلَحۡمُ ٱلۡخِنزِیرِ وَمَاۤ أُهِلَّ لِغَیۡرِ ٱللَّهِ بِهِۦ وَٱلۡمُنۡخَنِقَةُ وَٱلۡمَوۡقُوذَةُ وَٱلۡمُتَرَدِّیَةُ وَٱلنَّطِیحَةُ وَمَاۤ أَكَلَ ٱلسَّبُعُ إِلَّا مَا ذَكَّیۡتُمۡ وَمَا ذُبِحَ عَلَى ٱلنُّصُبِ وَأَن تَسۡتَقۡسِمُوا۟ بِٱلۡأَزۡلَـٰمِۚ ذَ ٰ⁠لِكُمۡ فِسۡقٌۗ 🔅 بحث اول : درباره مفاد آیه مردار و خون و گوشت خوک و آنچه که به نام غیر خدا کشته شده باشد و حیوان خفه شده و آنچه به ضرب چوب و سنگ مرده و آنچه به سبب پرت شدن از بلندی جان داده و حیوانی که به ضرب شاخ حیوان دیگری از بین رفته و حیوانی که درنده ایی آن را کشته و از آن خورده، مگر آنچه که در آستانهٔ مرگ قابل تذکیه بوده و شما به دستور شرع تذکیه کرده اید ، و آنچه برای بت ها قربانی شده و آنچه به وسیله قمار قرعه کشی می کنید ، بر شما حرام است . همه این امور فسق و نافرمانی از خداست . 🔅 بحث دوم : درباره کیفیت استدلال کیفیت استدلال به این آیه را در ضمن ۳ قدم بیان میکنیم : ♻️ : حُرَّمَت کلمه ی "حُرَّمَت" نص در حرمت است فلذا این آیه دلالت دارد بر اینکه میته ، دم ، لحم خنزیر ، مذبوح بغیر اسم الله حرام و ..... است . ♻️ : مراد از دم با توجه به آیه دیگر ( سوره انعام آیه ۱۴۵ ) مراد از دم ، دم مسفوح است ( تفسیر الکاشف ج ۱ ص ۲۶۴ و تفسیر معین ج ۱ ص ۸۶ و الوجیز فی تفسیر القرآن العزیز ج ۱ ص ۱۵۶ و روح المعانی فی تفسیر القرآن ج ۱ ص ۴۳۹ و تفسیر القرآن الکریم شبر ج ۱ ص ۶۵ و الفتوحات الهیه ج ۱ ص ۲۰۷ و حاشیة الصاوی ج ۱ ص ۱۰۳ و .... ) ♻️ : نتیجه گیری با توجه به مطالبی که بیان شد نتیجه میگیریم که دم ( دم مسفوح ) یکی از محرّمات است ولی ملازمه ایی بین حرمت اکل شیء و نجاست اون شیء نیست ؛ زیرا رابطه بین حرمت اکل شیء با نجاست اون شیء عام و خاص مطلق است . بعضی از چیز ها اکل آن حرمت دارد ، و نجس هم است مثل " بول حیوان دارای نفس سائله " و بعضی از چیز ها اکل آن حرمت دارد ، ولی نجس نیست مثل " خاک " ولی هر چیزی که نجس است ، اکل آن حرمت دارد مثل " تمام نجاسات " و خون با اینکه اکل آن حرام است اما لازمه حرمت ، نجاستش نیست ... بنابراین نتیجه میگیریم که این آیه هم دلالت بر نجاست دم ندارد . 👈 ادامه دارد ... 👇 👉@rahpoyane_eJtehad👈
5⃣ آیه پنجم : سوره نحل / ۶۶ وَإِنَّ لَكُمۡ فِی ٱلۡأَنۡعَـٰمِ لَعِبۡرَةࣰۖ نُّسۡقِیكُم مِّمَّا فِی بُطُونِهِۦ مِنۢ بَیۡنِ فَرۡثࣲ وَدَمࣲ لَّبَنًا خَالِصࣰا سَاۤىِٕغࣰا لِّلشَّـٰرِبِینَ 🔅 بحث اول : درباره مفاد آیه و بی تردید برای شما در دام ها عبرتی است ، در درون شکم آن ها از میان سرگین و خون شیری خالص و گوارا به شما می نوشانیم که برای نوشندگان گواراست . 🔅 بحث دوم : درباره کیفیت استدلال کیفیت استدلال به این آیه را در ضمن ۳ قدم بیان میکنیم : ♻️ : فَرْث فرث به معنای سرگین است البته تا زمانی که سرگین در شکمبه باشد . 🔺 العین ج ۸ ص ۲۲۰ الفرث : السِرقینُ ما دام فی الکَرِش ... 🔺کتاب الجیم ج ۳ ص ۶۴ الفرث : السرجین فی الکَرِش ... 🔺 تهذیب اللغة ج ۱۵ ص ۵۸ الفرث : السرجین ... 🔺 المحیط فی اللغة ج ۱۰ ص ۱۳۸ الفرث : السرقین ما دام فی الکَرِش ... 🔺 الصحاح ج ۱ ص ۲۸۹ الفرث : السرجین ما دام فی الکَرِش و الجمع فروثٌ ... 🔺 المحکم و المحیط ج ۱۰ ص ۱۴۱ الفرث : السرقین ... 🔺 لسان العرب ج ۲ ص ۱۷۶ الفرث : السرجین ما دام فی الکَرِش و الجمع فروثٌ ... 🔺القاموس المحیط ج ۱ ص ۲۳۳ الفرث : السرجین فی الکَرِش ... 🔺 مجمع البحرین ج ۲ ص ۲۶۱ الفرث : الکَرِش من السرجین و الجمع فروثٌ ... 🔺 الطراز الاول ج ۳ ص ۴۲۶ الفرث کَفَلْس الروثُ ما دام فی الکَرِش الجمع فروثٌ ... 🔺 تاج العروس ج ۳ ص ۲۴۶ الفرث : السرجین ما دام فی الکَرِش ... 🔺الاِفصاح ج ۱ ص ۶۴۵ الفرث : سرقین الکَرِش ... 🔺 و ....... ↩️ نکته اول : سرقین و سرجین به یک معناست . ↩️ نکته دوم : سرگین به معنای مدفوع و فضلهٔ حیوانات است . ↩️ نکته سوم : سرگین اگر از شکمبه خارج شود به آن روث می گویند و تا زمانی که در شکمبه است به آن فرث می گویند فلذا برخی فرث را به معنای گیاه جویده شده و غذای هضم شده معنا کرده اند ( قاموس القرآن ج ۲ ص ۲۸۰ و ج ۵ ص ۱۵۶ و ..... ) ♻️ : قرینه مقابله و تقابل در آیه شریفه بیان شده که ما از بین فرث و دم ، شیری پاک و خالص به شما نوشانیدیم . اگر فرث به معنای مدفوع حیوان و نجس باشد ، به قرینه مقابل آن و سیاق آیه دم هم نجس می باشد تا اینگونه بیان شود که ما از بین دو چیز نجس ، شیری پاک و خالص به شما نوشانیدیم .... ♻️ : نتیجه گیری بنابراین از پاک بودن شیر و نجاست فرث ، نجاست دم را استفاده میکنیم . که خداوند متعال فرموده ما از بین دو چیز نجس ( فرث و دم ) شیری پاک و خالص و گوارا به شما می نوشانیم .... ✍ ❌ اولا : همانطور که بیان شده برخی فرث را به معنای سرگین می دانند و برخی فرث را به معنای گیاه جویده شده و هضم شده معنا میکنند لذا به سرگین تا زمانی که در شکمبه است فرث میگویند پس بهتر است که فرث را گیاه جویده شده معنا کنیم ❌ ثانیا : بر فرض که فرث به معنای سرگین باشد، سرگین غالبا به معنای مدفوع حیوانات که خشک شده باشد استعمال میشود ( پِهِن و کود ) ❌ ثالثا : برفرض فرث به معنای سرگین و سرگین به معنای مدفوع حیوان باشد ولی ملازمه ایی و قرینه ایی بین فرث و دم نیست تا از نجاست یکی به نجاست دیگری برسیم ❌ رابعا : اگر فرض کنیم قرینه مقابله و ملازمه ایی بین فرث و دم باشد ، باز هم نجاست دم اثبات نمیشود ؛ زیرا خداوند متعال فرموده ما شیر پاک و خالص را از بین فرث و دم به شما می نوشانیم نفرموده ما شیر طاهر را از بین فرث و دم به شما می نوشانیم طاهر در مقابل نجس است و پاک در مقابل ناپاک است بنابراین خداوند متعال شیر پاک را از بین دو چیز ناپاک به انسان می نوشاند خواه آن دو چیز ناپاک نجس باشد و یا نجس نباشد بلکه کثیف باشد رابطه ناپاکی ( قذر ) و نجاست اعم و اخص مطلق است هر چیز نجسی ناپاک است مثل بول و .... ولی هر چیز ناپاکی نجس نیست مثل زخم و چرک .... بنابراین نتیجه میگیریم که این آیه هم دلالت بر نجاست دم ندارد . 👈 ادامه دارد ... 👇 👉@rahpoyane_eJtehad👈
6⃣ آیه ششم : سوره اعراف / ۱۵۷ ...... وَیُحِلُّ لَهُمُ ٱلطَّیِّبَـٰتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیۡهِمُ ٱلۡخَبَـٰۤىِٕثَ ..... 🔅 بحث اول : درباره مفاد آیه و برای آنها طیبات را حلال کرد و خبائث را بر آنها حرام کرد . 🔅 بحث دوم : درباره کیفیت استدلال کیفیت استدلال به این آیه را در ضمن ۳ قدم بیان میکنیم : ♻️ : خبائث یکی از مصادیق خبائث ، دم است ( کما اینکه میتة و لحم خنزیر و .... هم می باشد ) 🔺 تفسیر مقاتل بن سلیمان ج ۲ ص ۶۷ الخبائث یعنی المیتة و الدم و لحم خنزیر ..... 🔺 تفسیر سمرقندی ج ۱ ص ۵۵۵ الخبائث یعنی و یبیّن لهم الحرام المیتة و الدم و لحم الخنزیر و الخمر .... 🔺تفسیر ابن وهب ج ۱ ص ۲۸۰ الخبائث یبیّن لهم تحریم ما فی الکتاب من المیتة و الدم و لحم الخنزیر و غیر ذلک .... 🔺 الوجیز فی تفسیر الکتاب العزیز ج ۱ ص ۴۱۷ الخبائث المیتة و الدم و ما ذکر فی سورة المائدة ..... 🔺الکشاف ج ۲ ص ۱۶۵ الخبائث ما یستخبث من نحو الدم و المیتة و لحم الخنزیر و ما اهل لغیر الله .... 🔺جوامع الجامع ج ۱ ص ۴۷۵ الخبائث ما یستخبث نحو المیتة و الدم و لحم الخنزیر ..... 🔺معالم التنزیل ج ۲ ص ۲۳۹ الخبائث یعنی المیتة و الدم و لحم الخنزیر و الزنا ...... 🔺التفسیر الکبیر ج ۱۵ ص ۳۸۱ الخبائث .....یرید المیتة و الدم و ما ذکر فی سورة المائدة ..... 🔺انوار التنزیل و اسرار التاویل ج ۳ ص ۳۷ الخبائث کالدم و لحم الخنزیر ..... 🔺تفسیر النسفی ج ۲ ص ۱۱۷ الخبائث ما یستخبث کالدم و المیتة و لحم الخنزیر .... 🔺تفسیر العز بن عبد السلام ج ۱ ص ۲۲۵ الخبائث لحم الخنزیر و الدماء .... 🔺 عیون التفاسیر ج ۲ ص ۸۶ الخبائث ای الاشیاء التی خبثت فی الحکم کالمیتة و الدم و ..... 🔺تفسیر ابی السعود ج ۳ ص ۲۷۹ الخبائث کالدم و لحم الخنزیر ..... 🔺حاشیه محی الدین ج ۴ ص ۳۰۸ الخبائث کالدم و لحم الخنزیر و ..... 🔺تفسیر الخطیب الشربینی ج ۱ ص ۶۰۱ الخبائث کالدم و لحم الخنزیر ...... 🔺تفسیر کنز الدقائق ج ۵ ص ۳۰۶ الخبائث کالدم و لحم الخنزیر ...... 🔺البحر المدید فی تفسیر القرآن ج ۲ ص ۲۶۸ الخبائث کالدم و لحم الخنزیر ....... 🔺محاسن التاویل ج ۵ ص ۱۹۳ الخبائث ای التی کانوا یتناولونها کالخنزیر و المیتة و الدم و ..... 🔺زهرة التفاسیر ج ۶ ص ۲۹۷۲ الخبائث و هی الاشیاء الخبیثة فی ذاتها التی تضر الاجسام کالخنزیر و المیتة و الدم المسفوح ..... 🔺الاساس فی التفسیر ج ۴ ص ۲۰۱۸ الخبائث ای ما یستخبث کالدم و المیتة و لحم الخنزیر .... 🔺 الموسوعة القرآنیة ج ۹ ص ۵۲۸ الخبائث ما یستخبث من نحو الدم و المیتة و لحم الخنزیر ..... 🔺 و .......... ♻️ : یُحَرِّمُ کلمه ی " یُحَرِّمُ " نص در حرمت است فلذا این آیه دلالت دارد بر اینکه خبائث حرام است . ♻️ : نتیجه گیری از طرفی خون مصداقی از مصادیق خبائث است و از طرف دیگر آیه دلالت دارد که خبائث حرام است بنابراین آیه دلالت دارد بر اینکه خون حرام است ولی ملازمه ایی بین حرمت اکل شیء و نجاست اون شیء نیست ؛ زیرا رابطه بین حرمت اکل شیء با نجاست اون شیء عام و خاص مطلق است . بعضی از چیز ها اکل آن حرمت دارد ، و نجس هم است مثل " بول حیوان دارای نفس سائله " و بعضی از چیز ها اکل آن حرمت دارد ، ولی نجس نیست مثل " خاک " ولی هر چیزی که نجس است ، اکل آن حرمت دارد مثل " تمام نجاسات " و اگر چه آیه دلالت بر حرمت خون دارد اما لازمه حرمت ، نجاستش نیست ... (البته خباثت اعم از نجاست است فتامل) بنابراین نتیجه میگیریم که این آیه هم دلالت بر نجاست دم ندارد . 👈 ادامه دارد ... 👇 👉@rahpoyane_eJtehad👈
پیام حضرت آیت الله حیدری فسایی مبنی بر لزوم مشارکت در انتخابات و انتخاب اصلح بسم اللّه الرّحمن الرّحیم مردم شریف و شهید پرور شهرستان فسا، خواهران و برادران سلام علیکم. توصیه برادر حقیر شما در این وضع حساس، شرکت گسترده در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب اصلح از بین کاندیداهای محترم است. حضرت امام خامنه‌ای دام ظله، عدم شرکت در انتخابات را موجب خسارت دانسته‌اند و ملاک اصلح به خوبی در کلام حضرت ایشان آمده است. خداوند همه شما عزیزان را موفّق بدارد. حوزه علمیّه قم ـ حیدری فسایی       ۱۲ / تیر / ۱۴۰۳ 👉@rahpoyane_eJtehad👈
7⃣ آیه هفتم : سوره خواهد آمد.... 👉@rahpoyane_eJtehad👈