#شروع
✍ با استعانت از خداوند متعال و در ظلّ توجهات حضرت ولی عصر " عجل الله تعالی فرجه الشریف " و به مناسبت ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها این کانال در تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۳ شروع به کار خواهد کرد.
🔰 ان شاء الله به مرور مطالب کانال بارگذاری خواهد شد ... 🔰
👉@rahpoyane_eJtehad👈
✨﷽✨
💠💠💠فهرست مطالب کانال💠💠💠
🔵🔴 #مطالب_مهم 🔴🔵
📚 #نکات_مهم_کانال
https://eitaa.com/rahpoyane_eJtehad/10
✍ #توضیح_مکتوب_مراحل_استنباط
https://eitaa.com/rahpoyane_eJtehad/14
📋 #لیست_لغویون_از_قرن_متقدم_تا_متاخر
https://eitaa.com/rahpoyane_eJtehad/25
📋 #لیست_کتب_روایی_رجوعی_در_مرحله_سوم
https://eitaa.com/rahpoyane_eJtehad/79
📋 #زندگینامه_مختصر_پیامبر_و_ائمه_معصومین
https://eitaa.com/rahpoyane_eJtehad/117
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔵🔴 #استنباط_مسائل 🔴🔵
🌡#خون
https://eitaa.com/rahpoyane_eJtehad/15
🍾 #خمر
https://eitaa.com/rahpoyane_eJtehad/133
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🔹🔸🔹🔸در حال بروز رسانی . . .
⚜ ان شا الله به مرور مطالب در کانال بارگزاری می شود ⚜
👉@rahpoyane_eJtehad👈
🔊🔊🔊توجه
✅ برای پیدا کردن مطالب می توانید به * فهرست مطالب* که در کانال سنجاق شده رجوع کنید
یا
از #هشتگ ها استفاده کنید.
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
⚠️ مطالب به مرور در کانال بارگزاری می شود
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔴 در صورت بروز مشکلی در صوت ها و مکتوبات، مطلب مورد نظر را برای بنده ( @A12121371 ) ارسال فرمایید.
⚜️ با تشکر
👉@rahpoyane_eJtehad👈
سلام الله علیکم
✍ دوستان عزیز چند نکته بیان میشه لطفا توجه کنید ؛
📌 اول:
یه صوتی در کانال بارگزاری میشه که سبک و روش درس خارج فقه استاد حیدری فسایی(حفظه الله) توضیح داده میشه و استفاده از این صوت برای همه مفید هست اما لازم نیست
این صوت برای افرادی هست که در درس خارج استاد حیدری فسایی(حفظه الله) شرکت نداشتند و ندارند فلذا گوش کردن این صوت برای این دسته از افراد مفید و لازم هست .
📌 دوم :
ان شا الله در هر مرحله ایی از استنباط اگه نکته ایی، سوالی، چیزی باشه در گروه انجام میشه و به نتیجه میرسیم و بعد وارد مرحله میشیم و تحقیق رو شروع میکنیم .
📌 سوم :
نتیجه هر مرحله و کارهای تحقیقاتی رو که انجام میدیم و به نتیجه میرسیم رو سعی میکنم بصورت منظم در کانال بارگزاری کنم اما هر شخص میتونه برای خودش یه جزوه داشته باشه و برای خودش بصورت منظم یادداشت کنه .
📌 چهارم :
ان شا الله همه ی دوستان به اندازه وقت و وسع خودشون برای هدفشون تلاش میکنند و قطعا نتیجه ایی که رقم میخوره هم ثمر همون زحمات و تلاش شخصی افراد هست
اما اگر شخصی به دلایل مختلف کمتر تلاش بکنه، کسی جز خودش ضرر نمیکنه و قطعا در همون بخش یا مرحله ضعیف میمونه ...
ان شا الله با صبر و حوصله و تلاش به نتیجه خواهیم رسید ...
✅ به امید موفقیت ان شا الله 👌
👉@rahpoyane_eJtehad👈
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
✅ مراحل استنباط حکم شرعی :
📌 مقدمتان :
👈 مقدمه اول : فتوای صاحب عروة
👈 مقدمه دوم : تبدیل فتوا به سوال
👈 بیان مراحل اجمالی استنباط
📌 موضوع شناسی بدوی :
👈 بررسی تک تک مفردات موضوع سوال
👈 منابع برای بررسی موضوع سه چیز است:
۱) لغت
۲) عرف
۳) شرع
📌 رجوع به آیات :
👈 بررسی حکمِ موضوع مورد نظر از آیات الاحکام
👈 در هر آیه دو بحث مطرح میشود :
۱) مفاد آیه
۲) کیفیت استدلال به آیه
📌 رجوع به روایات :
👈 بررسی حکمِ موضوع مورد نظر از روایات
👈 در هر آیه سه بحث مطرح میشود :
۱) بررسی نسخه های روایت
۲) بررسی سند روایت
۳) بررسی دلالت روایت
📌 رجوع به اجماع :
👈 بررسی متون فقهی مشاهیر علمای قرن چهارم تا چهاردهم
👈 بررسی نظریات عامه : شافعی،حنفی،مالکی،حنبلی
📌 رجوع به عقل :
👈 بررسی نوع اول عقل : عقل حسنی و قبحی
👈 بررسی نوع دوم عقل : عقل مصلحتی و مفسده ایی
📌 رجوع به اصول عملیه :
👈 در صورت وجود دلیل اجتهادی نوبت به اصل عملی نمیرسد و بر فرض نبودش میبینیم مجرای کدام اصل است
👈 در صورت عدم وجود دلیل اجتهادی واقعا باید دید در این مساله مجرای کدام یک از اصول اربعه است
👈 اصل شرعی مقدم بر اصل عقلی است
👈 مراد از اصل، اصول اربعه عامه است نه اصول خاصه
📌 موخرة یا متفرقات :
👈 بیان اموری که در استنباط حکم مساله مورد نظر بکار گرفته شده یا ممکن بود بکار گرفته شود .
📌 فتوا :
👈 حکم نهایی صادر میشود
#توضیح_مکتوب
👉@rahpoyane_eJtehad👈
✅ #استنباط_مساله_اول
🌡 #خون
مساله مورد نظر 👈 #دم
تاریخ شروع 👈 ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
✴️ #مقدمه_اول
#فتوا_صاحب_عروة_الوثقی
https://eitaa.com/rahpoyane_eJtehad/19
✴️ #مقدمة_دوم
#تبدیل_فتوا_به_سوال
https://eitaa.com/rahpoyane_eJtehad/19
1⃣ #مرحله_اول
#موضوع_شناسی_بدوی
https://eitaa.com/rahpoyane_eJtehad/28
2⃣ #مرحله_دوم
#رجوع_به_آیات
https://eitaa.com/rahpoyane_eJtehad/40
3⃣ #مرحله_سوم
#رجوع_به_روایات
4⃣ #مرحله_چهارم
#رجوع_به_اجماع
5⃣ #مرحله_پنجم
#رجوع_به_عقل
6⃣ #مرحله_ششم
#رجوع_به_اصول_عملیه
✴️ #موخرة
#متفرقات
🔹🔸🔹🔸 در حال بروز رسانی . . .
⚜ ان شا الله به مرکر مطالب در کانال بارگزاری می شود ⚜
👉@rahpoyane_eJtehad👈
#مقدمتین
✅ قالَ المُحققُ صاحبُ العروة :
الخامسُ : الدّمُ مِن کُلِّ ما له نفسٌ سائلةٌ ، انسانا او غیرَه ، کبیرا او صغیرا ، قلیلا کانَ الدّمُ او کَثیرا .
📌 ذکر دو مقدّمه :
۱- مقدمه اول : فتوای صاحب عروة
خونِ حیوانِ دارای نفس سائله نجس است ( اعم از اینکه آن حیوان انسان یا غیر انسان باشد، اعم از اینکه آن حیوان بزرگ یا کوچک باشد ، اعم از اینکه آن خون کم یا زیاد باشد )
⚠️ تذکر : لفظ "کلّ ما" با شمولیتش شامل "هرچیزی" می شود ولی بخاطر ما بعدش (ما له نفس سائلة)، شمولش کمتر شده است فلذا مراد از "کلّ ما" را حیوان گرفتیم.
به عبارتی دیگر؛ لفظ "کلّ ما" به معنای جمادات و نباتات نیست بلکه به معنای حیوان است.
قرینه ایی هم در کلام صاحب عروة ج ۱ ص ۳۷ وجود دارد :
.....و کذا ما کان من غیر الحیوان کالموجود تحت الاحجار.....
۲- مقدمه دوم : تبدیل فتوا به سوال
آیا خونِ حیوانِ داری نفس سائله نجس است ؟
⚠️ تذکر : سوال بطور کلی مطرح می شود ولی طی مراحل استنباط حکم همه ی اقسام و حالت های خون مشخص می شود ( خونِ انسان و غیر انسان ، خونِ حیوان بزرگ و خونِ حیوان کوچک ، خونِ کم یا خونِ زیاد ، خونِ حیوانِ دارای نفس سائله و خونِ حیوانِ فاقد نفس سائله و …..)
📌 مراحل اجمالی استنباط :
۱- موضوع شناسی بدوی
۲- رجوع به آیات
۳- رجوع به روایات
۴- رجوع به اجماع
۵- رجوع به عقل
۶- رجوع به اصول عملیه
☆ متفرقات
☆ فتوای نهایی
👉@rahpoyane_eJtehad👈
May 11
لیست لغویون و کتب آنها .pdf
64.4K
✍ لیست اشخاص لغوی و کتب آنها به ترتیب قرن متقدم تا قرن متاخر ( به تاریخ وفات )
💠 کاربردی برای مراجعه به لغت 👌
👉@rahpoyane_eJtehad👈
#مرحله_اول
📌 مرحله اول : موضوع شناسی بدوی :
موضوعِ مساله مورد نظر ما متشکل از ۳ چیز است :
۱- خون
۲- حیوان
۳- نفس سائله
۱- خون : معنا و مفاد خون مشخص است فلذا نیاز به موضوع شناسی ندارد .
۲- حیوان : معنا و مفاد حیوان ( موجود زنده ) مشخص است فلذا نیاز به موضوع شناسی ندارد.
۳- نفس سائله : معنا و مفاد نفس سائله مشخص نیست فلذا نیاز به موضوع شناسی دارد .
🔅 منبع اول : لغت
معنای نفس سائله از دو جهت مورد بررسی قرار می گیرد :
✅ جهت اول : معنای نفس 👇
💠 نفس به معنای دم ( خون ) است .
۱- کتاب الماء ج ۳ ص ۱۲۶۷
ما لیس له نفسٌ سائلةٌ اَی : لیس له دمٌ سائلةٌ ..... و اِنّما سُمّی الدمُ نفساً لِاَنّ النفسَ تَخرُجُ بخروجِه .
۲- کتاب الفائق فی غریب الحدیث ج ۳ ص ۳۲۲
کلُّ شیءٍ لیست له نفسٌ سائلةٌ ..... اَی : دمٌ سائلٌ .
۳- کتاب شمس العلوم ج ۱۰ ص ۶۶۸۵
والنفسُ الدمُ و منه الحدیثُ عن ابراهیم النخعی : کلُّ شیءٍ لیست له نفسٌ سائلةٌ ..... اَی : کلُّ شیءٍ لیس له دمٌ .
۴- المغرب فی ترتیب المعرب ج ۲ ص ۳۱۸
النفسُ و هی الدمُ فی قولِ النَخعی : کلُّ شیءٍ لیست له نفسٌ سائلةٌ ..... و اِنّما سُمّی بذلک لِاَنّ النفسَ التی هی اْسمٌ لِجملةِ الحیوانِ قِوامُها بِالدمِ .
۵- النهایة فی غریب الحدیث ج ۵ ص ۹۶
و فی حدیثِ نَخعی : کلُّ شیءٍ لیست له نفسٌ سائلةٌ ..... اَی : دمٌ سائلٌ .
۶- لسان العرب ج ۶ ص ۲۳۵
و النفسُ الدمُ و فی الحدیثِ ما لیس له نفسٌ سائلةٌ ..... و رُویَ عن النَخعی اَنّه قال : کلُّ شیءٍ له نفسٌ سائلةٌ ..... اَرادَ کلَّ شیءٍ له دمٌ سائلٌ .....
۷- مجمع البحرین ج ۱ ص ۱۴۶
فی الحدیثِ کُلّما لیس له دمٌ .... اَی : نفسٌ سائلةٌ کالعَقاربِ و الخَنافسِ و ....( به قرینه معکوس دقت شود)
۸- تاج العروس ج ۹ ص ۱۴ و ۱۵
النفسُ الروحُ ..... و مِن المجازِ النفسُ : الدمُ ..... و فی الحدیثِ ما لا نفسَ له ....اَی : دمٌ سائلٌ ..... و اِنّما سُمّی نفساً لِاَنّ النفسَ تَخرُجُ بِخروجِه .
۹- قاموس قرآن ج ۷ ص ۹۴
نفس به معنای خون است " ما لیس له نفسٌ سائلةٌ ....." آنکه خون جهنده ندارد ..... ظاهرا خون را از آن جهت نفس گفته اند که روح با آن از بدنش خارج می شود .
✅ جهت دوم : معنای نفس سائله 👇
💠 نفس سائله به معنای آن است که خون در رگ ها جمع شده و زمانی که رگ زده شود ، با شدت و یکباره خارج می شود. ( نه اینکه خون بصورت نم خارج شود )
۱- کتاب مصباح المنیر ص ۶۱۷
لا نفسَ له سائلة اَی : لا دمٌ له یَجری و سُمّی الدمُ نفساً لِاَنّ النفسَ التی هی اسمٌ لِجملةِ الحیوانِ قِوامُها بالدمِ و النفساءُ من هذا .
۲- کتاب شمس العلوم ج ۱۰ ص ۶۶۸۵
کلُّ شیءٍ لیست له نفسٌ سائلةٌ ..... اَی : کلُّ شیءٍ لیس له دمٌ و مِن ذلک سُمّیت النساءُ لِسَیَلانِ دَمِها .
👈 ادامه دارد ... 👇
👉@rahpoyane_eJtehad👈
🔅 منبع دوم : عرف
در عرف عام ، نفس سائله به همان معنای لغوی است .
یعنی معنایش آن است که خون در رگ ها جمع شده و زمانی که رگ زده شود ، با شدت و یکباره خارج می شود . نه اینکه خون بصورت نم خارج شود ...
( البته اگر قائل شویم که عرف عام معنای "نفس" و "نفس سائله" را می فهمد )
↩️ نکته : اگر عرف خاص را در نظر بگیرم در مورد معنای نفس سائله در کلام فقهاء کلماتی وارد شده است :
۱- کتاب طهارت شیخ انصاری ج ۵ ص ۲۱
والمرادُ بها (علی ما نُسبَ الی اَهل اللغة و الاصحاب) الدمُ یَجتمعُ فی العُروقِ و یَخرُجُ عندَ قَطعِها بقُوّةٍ و دَفقٍ لاکَدَمِ السَمَکِ .
۲- کتاب مصباح الفقیه ج ۷ ص ۹
والمرادُ بالنفسِ السائلةِ (علی ما نُسب الی اهل اللغة و الاصحاب) الدمُ الذی یَجتمعُ فی العُروقِ و یَخرُجُ عند قَطعِها بقُوّةٍ و دَفقٍ لاکَدَمِ السَمَکِ، بل هذا هو المتبادرُ من توصیفِ النفسِ بالسائلةِ فی مقام التحدید، لا مطلق الجَرَیانِ کما قد یُتوهّم.
و کیف کانَ فمرادُ الاصحاب بالسائلةِ (علی الظاهر) لیس اِلّا ما عرفتَ و ان اختلفتْ عبائرُ بعضِهم، اِذ لاخلافَ عندهم (علی الظاهر) فی کونِ السَمَکِ و نحوِه (ممّا یخرُجُ دمُه بالرَشحِ) من غیرِ ذی النفسِ مع جریانِ دمِه عند الخروجِ و بعدَه.
فمناقشةُ بعضٍ فی تفسیرِ مرادِهم بماعرفتَ (نظراً الی کونِ السَیَلان عُرفاً مُساوقاً للجریانِ الذی هو اعمّ من ذلک) فی غیرِ محلّها.
۳- کتاب ذخیره ج ۱ ص ۱۴۵
و فَسَّرَه بالدمِ الذی یَجتمعُ فی العروقِ و یخرُجُ اِذا قَطعَ شیءٌ منها بسَیَلانٍ و قوّةٍ و فَسَّرَه المحققُ بالدمِ الذی یخرُجُ من عرقٍ من غیرِ تقییدٍ بالقوّةِ و السیلانِ و لعلّهما لازمٌ له و القیدُ توضیحیٌّ .
۴- کتاب جواهر الکلام ج ۵ ص ۲۷۳
اَی : دمٌ یخرُجُ من مَجمعِه فی العروقِ اِذا قَطَعَ شیءٌ منها بقوّةٍ و دَفقٍ کما فی المدارک و غیرها، اَو سیلانٍ کما فی الروضِ ، و لعلّهما بمعنی، اَی لا یخرُجُ رَشحاً کَدَمِ السَمَکِ و نحوِه.
۵- کتاب الحدائق الناضرة ج ۵ ص ۲
والمرادُ بالنفسِ السائلةِ الدمُ الذی یجتمعُ فی العروقِ و یخرُجُ بقوّةٍ و دَفقٍ اِذا قطع شیءٌ منها ..... و مقابلُه ما لا نفسَ له و هو الذی یخرُجُ لا کذلک بل رَشحاً کَدَمِ السَمَکِ.
۶- کتاب حدائق الناظرة ج ۵ ص ۳۹
ذی نفس سائلة ای یکون خارجاً بدفقٍ من عرقٍ ....
۷- کتاب الروضة البهیمة ج ۱ ص ۱۹
ذی النفسِ اَی : الدمُ القویُّ الذی یخرُجُ من العرقِ عند قَطعِه .
۸- کتاب مدارک ج ۲ ص ۲۵۸
والمرادُ بالنفسِ السائلةِ الدمُ الذی یجتمع فی العروقِ و یخرُجُ اِذا قَطَعَ شیءٌ منها بقوّةٍ و دَفقٍ و یقابلُه ما لا نفسَ له ، و هو الذی یخرُجُ دمُه ترشّحاً کاسَمَکِ .
۹- کتاب روض الجنان ج ۱ ص ۴۳۳
ذی النفسِ السائلةِ اَی : ذی الدمِ الذی یجتمعُ فی العروقِ ، و اِذا قَطَعَ شیءٌ منها بسیلانٍ و قوّةٍ ، بخلافِ دم ما لا نفس له ، کالسَمَکِ فاِنّه یخرُجُ ترشیحاً .
۱۰- کتاب کشف الالتباس ص ۳۹۴
ذی نفس سائلة ای یکون خارجاً بدفقٍ من عرقٍ ....
۱۱- کتاب دعائم الاسلام ج ۱ ص ۱۲۲
لیس له دم یعنی لا نفس سائله .....
👈 ادامه دارد ... 👇
👉@rahpoyane_eJtehad👈