eitaa logo
حقجو
494 دنبال‌کننده
127 عکس
28 ویدیو
3 فایل
☫ ◾️طلبه حوزه علمیه قمـ می نویسد...:⇣⇣⇣ ☜تفکر • ☜تعقل • ☜تدبر • ☜حق پذیری ـــ ـ ـ ـــ ـ 📝یکبار برای همیشه با دلیل و برهان سخن بگو✓ ـــ ـ ـ ـــ ـ ● با همین آدرس در تلگرام هم هستیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
نقل_داستان_اجتماع_نقیضین_و_آیت_الله_خوئی_.mp3
156.4K
🔻گاها جوابِ نقضی، از هزاران استدلال و براهین نقلی و عقلی، کارساز تر است. 🔊استاد محسن زارع پور 🆔️@rahrohagigat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻نظر مرحوم محقق حلی (متوفای ۶۷۶ ق) در مورد ولایت فقیه با بیان استاد هوشیار. 👈مرحوم محقق حلی، داییِ مرحوم علامه حلی می باشد. 📌در صورت صلاحدید، با اطرافیانتان به اشتراک بگذارید. 📚 شرائع الإسلام في مسائل الحلال و الحرام، ج۴، ص۶۰ (۳۲) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب💎
💠چرا مسأله ولایت فقیه مهم است؟ 🔰حجةالاسلام استاد علی محمدی هوشیار مهم ترین علت گرایش به مدعیان مهدویت، نافهمی درباره حقیقت و جایگاه ولایت فقیه در عصر غیبت است، نه ندانستن مسائل مربوط به . کسانی که جذب مدعیان دروغین می شوند، مشکل امام شناسی ندارند، آنان همانند بنی اسرائیل؛ ولایت هارون را در غیبت موسی نمی پذیرند! مدعیان مهدویت از مسأله در دوران غیبت سوء استفاده میکنند، تا مخاطب را به تکلیفِ خود نوشته ی خود جذب کنند. ولایت فقیه تنها نسخه ی تکلیفی شیعیان برای عصر غیبت است و آنان که ولایت فقیه را انکار میکنند، راه را برای ظهور ولایت شیطان باز می نمایند. (۳۳) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب💎
شبهه: به عقیده شیعه، لازمه اطاعت مطلق، عصمت است و این منافات با ولایت مطلقه فقیه دارد، چرا که فقیه معصوم نیست. ‼️ ✅ پاسخ: ✍️اولاً، هیچ کس، ادعای عصمت فقهاء را ندارد؛ ثانیاً، این شبهه ناشی از عدم فهم دقیق ولایت مطلقه است. هر اطلاقی در برابر قیدی قرار دارد پس اول باید مقیَّد را فهمید سپس بتوان مطلق را به طور صحیح و صواب معنا نمود. ولایت مقیده به این معناست که فقیه ولایت بر افتاء دارد و برخی نیز قائلند که علاوه بر فتوا، ولایت بر قضاوت نیز دارد. بنابراین قائلین به ولایت مقیده فقیه، ولایت را مقید و منحصر در ساحت افتاء و قضاوت می کنند. اما ولایت مطلقه فقیه یعنی علاوه بر مقام افتاء و قضاوت، فقیه می تواند سرپرستی جامعه را تصدی کند و در صورت تصدی، هر ویژگی و اختیاری که امام معصوم علیه السلام برای اداره جامعه دارد را داراست. 👈 لذا مرحوم امام خمینی در جای جای صحیفه تصریح دارد که ویژگی های اختصاصی معصوم علیه السلام، قطعاً شامل حال فقیه نمی شود. پس این قیاس باطل و مع الفارق است. 📝بهش فکر کنیمـ. (۳۴) •|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
❓️شبهه: حدیث كل رايَة (۱) _ تمام قیام ها قبل از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باطل است‼️ 📜عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ اَلْمُخْتَارِ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: كُلُّ رَايَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِيَامِ اَلْقَائِمِ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ يُعْبَدُ مِنْ دُونِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ 🔸ابو بصير از امام صادق عليه السّلام روايت مى‌كند كه فرمودند:هر پرچمى كه پيش از قيام قائم عليه السّلام برافراشته شود صاحب آن طاغوتى است كه در برابر خدا پرستيده مى‌شود. 📚الکافي ج ۸، ص ۲۹۵ سند : موثق 📚مرآة العقول مجلسى جلد ۲۶، صفحه ۳۲۵ ✅️ پاسخ: _ جواب آیت الله العظمی نوری همدانی حفظه الله ✍علی أیِّ حال ما ناچاریم در توجیه این اخبار بگوئیم با توجه به قیام‌های برحقی که صورت گرفته و مورد تایید ائمه علیهم السلام نیز بوده و همچنین با توجه به آیات قران و روایاتی که در مورد امر به معروف و نهی از منکر و قیام در برابر ظالم داریم باید عرض کنیم که این روایات کلیت ندارند بلکه فقط به قیام‌های باطل در مقابل حق نظر دارند که امام صادق علیه السلام در خبر اول باب به آنها اشاره کردند. 📚کتاب البیع ص۲۰۶ أدله حرمت قیام قبل از ظهور/ولایة الفقیه (۳۵) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب💎
❓️شبهه: حدیث کل رایة (۲) ✅️پاسخ آقای منتظری: ✍فمراده بالراية هنا الراية الداعية إلى النفس في قبال الحق. وبعبارة أخرى: الراية الواقعة في قبال القائم، لا في طريقه ومسيره وعلى منهجه. ولذا عبر عنها بالطاغوت، وعقبها بكونها معبودة من دون الله. 🔸پس مراد آن از پرچم، پرچمی است که به سوی خود میخواند در مقابل حق. و بعبارت دیگر: پرچمی که در مقابل قائم واقع میشود ، نه در راه و مسیر و منهجش. و بنابراین از آن تعبیر به طاغوت شده... 📚دراسات في ولاية الفقيه ج1 ص237 (۳۶) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب💎
❓️شبهه: حدیث کل رایة (۳) 👈شرایط صدور: حدیث از حضرت امام صادق صلوات‌الله‌علیه صادر شده است. شرایطِ حاکم بر زمان امام صادق صلوات‌الله‌علیه شرایطی مدعی مهدویت پرور بود. بنی العباس با بنی امیه درگیر جنگ بودند و مدعی خویشاوندی با اهل بیت بودند و خود را اهل بیت می نامیدند و قیامهای دیگری مانند قیام زید و سایرین در حال اجرا بود و شیعه هر روز تحت پرچمی می رفت به اسم اهل بیت علیهم‌السلام و فرقه هایی تشکیل میشد. امام علیه‌السلام اینگونه فرمودند تا شیعه مطلقا سمت هیچ پرچمی ولو پرچم سادات و اهل بیت باشد هم نرود. (به عبارت دیگر؛ این حدیث شریف مربوط به عصر امام صادق صلوات‌الله‌علیه می باشد) احتمال دیگر: این احتمال ضعیف است و الله اعلم در این روایت از لفظ قائم استفاده شده است. قائم لقبی است که برای تمام ائمه صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین می باشد و برای حضرت صاحب عصر ارواحنا له الفدا برجسته است. چنان که در حدیث میگوید: فَقُلْتُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَلَسْتُمْ كُلُّكُمْ قَائِمِينَ بِالْحَقِّ قَالَ بَلَى عرض كردم:اى پسر رسول خدا،مگر شما همگى قائم به حق نيستيد؟فرمودند:آرى 📚علل الشرایع ج۱،ص۱۶۰ ✍️پ.ن: چه بسا مراد این حدیث این باشد تا زمانیکه من امام صادق علیه السلام قیام نکنم، سایر قیامهای به اسم اهل بیت یا غیر آنها باطل است. همچنین روایات دیگری در تایید برخی از قیامها وجود دارد که فرض مطلق پرچمها را از این حدیث، باطل یا لااقل خدشه دار می کند. (۳۷) 🌐https://eitaa.com/joinchat/1924465217C369d3cc11a
✍️تلمیح: دقت کردید اونقدر که طرفدارانِ «خانه‌نشینی در عصر غیبت» با جمهوری اسلامی مبارزه می‌کنند، طرفداران «الإسلام هو الحکومة» با آمریکا نمی‌جنگند؟! بعد همین‌ ها به ما برچسب «زیدیه» می‌زنند! 📍بهش فکر کنیم. ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🔻به بهانه سالگرد مرحوم علامه امینی رضوان الله تعالی علیه 💠ادب جناب علامه امینی به ساحت مقدسه و منوره حضرت زهرا صلوات‌الله‌علیها 🔸️مرحوم حاج شیخ اسماعیل انصاری زنجانی نقل مى‌کند: ▫️حجت الاسلام والمسلمین ادیب نیشابوری نقل می‌فرمود: روزی به همراه یکی از دوستان به عیادت مرحوم علامه امینی رفتیم. عرض کردم: اجازه می‌دهید مطلبی از محضرتان بپرسیم و استفاده کنیم؟! 🔰فرمود: مطلب در چه رابطه‌ای است؟! گفتم: درباره حضرت فاطمه زهرا صلوات‌الله‌علیها 👈 فرمود: باید بنشینم؛ چون من دور از ادب می‌دانم که نام حضرت فاطمه صلوات‌الله‌علیها را بشنوم، یا نامش را بگویم، در حالتی که پایم را دراز کرده و خودم در بستر باشم..! 📍علامه که به شدت بیمار بود، به خود حرکتی داد که برخیزد و بنشیند؛ اما اهل خانه اشاره کردند که نگذارید آقا از جا برخیزد؛ چون نباید بنشیند یا بایستد. 🔰 ما هر چه اصرار کردیم ننشیند، قبول نکرد و 👈 فرمود: چگونه می‌شود نامی از حضرت زهرا صلوات‌الله‌علیها برده شود و من خوابیده باشم؟ 📚 خاطرات زهرایی صلوات الله علیها، انصاری، صفحه۱۰۰ ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
📌دلنوشته ای مربوط به پست فوق: 💠 از خدا خواهیم توفیق ادب 💠 ✍️ ادب در هر حالی و در مقابل هر شخصی، به حکم عقل و نقل، ممدوح و مورد تاکید است لکن در مقابل حضرات معصومین صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین، به طریق اولی واجب و لازم است. 👈 ادب در همه ساحت ها، ادب در گفتار، نوشتار، رفتار و... در برابر حجج بالغه الهی صلوات الله علیهم اجمعین. وقتی نام مبارک امام معصوم صلوات‌الله‌علیه را، به اذن خودشان بر زبان جاری و دهانمان را معطر به نام مطهرشان می کنیم، مقید به ذکر صلوات‌الله‌علیه و ... باشیم. 📍در نوشتار ادب را نسبت به حضرات معصومین صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین، رعایت کنیم. حکایتی را استادمان ( در اوائل طلبگی برایمان نقل می کرد: اولین کسی که به اختصار، (ع) را جایگزین علیه السلام کرد، عاقبت شَل شد... فرق ع و علیه السلام در کتابت شاید بیش از چند ثانیه نباشد و در گفتار همچنین. لکن همین تقیدات نشان از معرفت و ادبی ست که درّ گرانیست و به هر کس ندهندش... . 📝حقجو و حق طلب باشیم. ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
❓️شبهه 2: ملازم خانه ات باش "‼️ ✍عدة من أصحابنا ، عن أحمد بن محمد ، عن عثمان بن عيسى ، عن بكر بن محمد ، عن سدير ، قال: قال أبو عبد الله عليه‌السلام : «يا سدير ، الزم بيتك ، وكن حلسا من أحلاسه ، واسكن ما سكن الليل والنهار ، فإذا بلغك أن السفياني قد خرج ، فارحل إلينا ولو على رجلك». 🔸سدير از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه فرمودند: اى سدير ملازم خانه‌ات باش و چون پلاسى از پلاسهاى خانه (كه روى زمين انداخته‌اند) باش (يعنى از خانه بيرون مرو) و تا شب و روز آرامش دارند تو هم آرام و ساكت باش، و چون بتو خبر رسيد كه سفيانى خروج كرده (بى‌درنگ) بسوى ما كوچ كن اگر چه پاى پياده باشى. 📚الکافی ج15 ص600 ✅سند : حسن أو موثق 📚مرآة العقول ج26 ص259 👈جواب در پست های بعدی... (۳۸) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب💎
❓️شبهه 2: ملازم خانه ات باش ‼️ ✅️پاسخ:👇 🔸️بررسی شخصیت سدیر (1) ✍حَنَانَ بْنَ سَدِيرٍ وَاقِفِيٌّ، أَدْرَكَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) وَ لَمْ يُدْرِكْ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السلام) 🔸حنان بن سدیر واقفی است، امام صادق صلوات‌الله‌علیه را درک کرد اما زمان امام باقر صلوات‌الله‌علیه را درک نکرده است. 📚رجال کشی ج1 ص555 البته آقای شبیری میگوید: حنان بن سدیر. ایشان از اصحاب امام کاظم صلوات‌الله‌علیه و هم واقفی است. کشی او را واقفی دانسته است. درجای خود گفته ایم که واقفی بودن در اصحاب امام کاظم صلوات‌الله‌علیه اعتبار ندارد. (ایشان از واقفی بودن برگشتند. لذا اصحاب کاظمی علیه‌السلام که واقفی مانده باشند نداریم) لکن کشی از مشایخ خود نقل میکند او واقفی بوده است. 🌐درس رجال استاد سیدجواد شبیری جلسه63 به هر حال یا فرزند سدیر واقفی شده و واقفی مانده، یا در یک مقطع واقفی شده است. 👈ادامه دارد... (۳۹) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب💎
❓️شبهه 2: ملازم خانه ات باش‼️ ✅️پاسخ: 👇 🔸️بررسی شخصیت سدیر (2) ✍قال أبو عبد اللّه علیه السلام : سدير عصيدة بكلّ لون. 🔸امام صادق صلوات‌الله‌علیه فرمودند: سدیر مانند حلوایی است که به هر رنگی در می آید. 📚رجال کشی ج2 ص127 (۴۰) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب💎
❓️شبهه 2: ملازم خانه ات باش‼️ ✅️پاسخ: 👇 🔸️بررسی شخصیت سدیر (3) ✍عَنْ سَدِيرٍ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ لَهُ وَ اَللَّهِ مَا يَسَعُكَ اَلْقُعُودُ فَقَالَ وَ لِمَ يَا سَدِيرُ قُلْتُ لِكَثْرَةِ مَوَالِيكَ وَ شِيعَتِكَ وَ أَنْصَارِكَ وَ اَللَّهِ لَوْ كَانَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ مَا لَكَ مِنَ اَلشِّيعَةِ وَ اَلْأَنْصَارِ وَ اَلْمَوَالِي مَا طَمِعَ فِيهِ تَيْمٌ وَ لاَ عَدِيٌّ فَقَالَ يَا سَدِيرُ وَ كَمْ عَسَى أَنْ يَكُونُوا قُلْتُ مِائَةَ أَلْفٍ قَالَ مِائَةَ أَلْفٍ قُلْتُ نَعَمْ وَ مِائَتَيْ أَلْفٍ قَالَ مِائَتَيْ أَلْفٍ قُلْتُ نَعَمْ وَ نِصْفَ اَلدُّنْيَا قَالَ فَسَكَتَ عَنِّي ثُمَّ قَالَ يَخِفُّ عَلَيْكَ أَنْ تَبْلُغَ مَعَنَا إِلَى يَنْبُعَ قُلْتُ نَعَمْ فَأَمَرَ بِحِمَارٍ وَ بَغْلٍ أَنْ يُسْرَجَا فَبَادَرْتُ فَرَكِبْتُ اَلْحِمَارَ فَقَالَ يَا سَدِيرُ أَ تَرَى أَنْ تُؤْثِرَنِي بِالْحِمَارِ قُلْتُ اَلْبَغْلُ أَزْيَنُ وَ أَنْبَلُ قَالَ اَلْحِمَارُ أَرْفَقُ بِي فَنَزَلْتُ فَرَكِبَ اَلْحِمَارَ وَ رَكِبْتُ اَلْبَغْلَ فَمَضَيْنَا فَحَانَتِ اَلصَّلاَةُ فَقَالَ يَا سَدِيرُ اِنْزِلْ بِنَا نُصَلِّ ثُمَّ قَالَ هَذِهِ أَرْضٌ سَبِخَةٌ لاَ تَجُوزُ اَلصَّلاَةُ فِيهَا فَسِرْنَا حَتَّى صِرْنَا إِلَى أَرْضٍ حَمْرَاءَ وَ نَظَرَ إِلَى غُلاَمٍ يَرْعَى جِدَاءً فَقَالَ وَ اَللَّهِ يَا سَدِيرُ لَوْ كَانَ لِي شِيعَةٌ بِعَدَدِ هَذِهِ اَلْجِدَاءِ مَا وَسِعَنِي اَلْقُعُودُ وَ نَزَلْنَا وَ صَلَّيْنَا فَلَمَّا فَرَغْنَا مِنَ اَلصَّلاَةِ عَطَفْتُ عَلَى اَلْجِدَاءِ فَعَدَدْتُهَا فَإِذَا هِيَ سَبْعَةَ عَشَرَ. 🔸از سدير صيرفى كه گويد:نزد امام صادق صلوات‌الله‌علیه رفتم،و به آن حضرت گفتم:به خدا،براى شما روا نيست كه خانه‌نشين باشيد. در پاسخ فرمود:اى سدير ،چرا؟گفتم:براى بسيارى دوستان و شيعيانِ‌ شما و ياوران شما،به خدا اگر امير المؤمنين(عليه السّلام)به اندازۀ شما شيعه و يار و دوستدار داشت،تَيم و عَدِىّ‌(ابی بكر و عمر) در بردن حقِ‌ او طمع نمى‌كردند،فرمود:اى سدير ،اميد است كه چه اندازه باشند؟گفتم:صد هزار،فرمود:صد هزار؟گفتم:آرى، و دويست هزار،فرمود:دويست هزار؟گفتم:آرى،و نيمى از دنيا، گويد:امام دم بست و سپس فرمود: بر تو آسان است كه با ما خود را تا(يَنبُع)برسانى‌؟گفتم: آرى،فرمود:يك رأس الاغ سوارى و يك استر زين كردند،من پيشى گرفتم و سوار الاغ شدم،فرمود:اى سدير ،ميل دارى كه الاغ را به من واگذارى‌؟گفتم:استر زيباتر و آبرومندتر است،فرمود:الاغ براى من هموارتر و آسان‌تر است،آن حضرت سوار الاغ شد و من سوار بر استر و به راه افتاديم و رفتيم تا وقت نماز رسيد و فرمود:اى سدير ،پياده شويم تا نماز بخوانيم،باز فرمود: اين جا زمين شوره‌زار و نمكى است و نماز در آن روا نيست و رفتيم تا رسيديم به يك زمين سرخه و آن حضرت به غلامى نگاه كرد كه چند بزغاله را مى‌چرانيد و به من فرمود: اى سدير ،اگر من به شمارۀ اين بزغاله‌ها شيعۀ با اخلاص داشتم،براى من گوشه‌نشينى روا نبود،و پياده شديم و نماز خوانديم و چون از نماز فارغ شديم،من رو به سوى آن بزغاله‌ها كردم و آنها را شمردم،بر خلاف انتظار ۱۷ تا بودند. 📚الکافي ج ۲، ص ۲۴۲ (۴۱) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب💎
❓️شبهه 2: ملازم خانه ات باش‼️ ✅️پاسخ: 👇 🔸️نظر آقای منتظری ✍الغاي خصوصيت و تعميم حكم به همه افراد در تمام زمانها متوقف است به موردي كه ما علم و آگاهي داشته باشيم به اين كه شخص خاص و يا مورد خاصي مورد نظر نيست، اما در مورد شخصي همانند سدير پس از بررسي ويژگي ها و حالتهاي او مشخص مي‌گردد كه چنين الغاي خصوصيتي درباره او صحيح نيست ; زيرا از بررسي و تتبع در احوالات او مشخص مي‌شود كه وي كسي نبوده كه بتواند قيام نموده و حكومت اسلامي تشكيل دهد، بلكه يك فرد عادي بوده كه مخلص امام صادق صلوات‌الله‌علیه بوده اما همواره احساساتش بر تدبير و فكرش غلبه مي‌كرده است. وي از كساني بوده كه گمان مي‌كرده امام صلوات‌الله‌علیه توانايي قيام را دارد و شرايط به عهده گرفتن خلافت برايش مساعد است ; و به همين جهت همواره مصر و منتظر خروج آن حضرت بوده و براي اينكه زير پرچم آن حضرت باشد انتظار مي‌كشيده است . و آن حضرت در اين كلام مي‌خواهند به وي بفرمايند كه فعلا نمي توانند خلافت ظاهري تشكيل دهند و اينكه علامت قائم به حق خروج سفياني است . و بر اشخاصي همانند اين شخص كه امر بر آنان مشتبه شد و تحت تأثير احساسات غلط و غير مطابق با واقعيات قرار گرفته اند، بهترين كار اين است كه در خانه هاي خويش مانده و بدون نتيجه، خود و ديگران را به هلاكت نيندازند. 📚مباني فقهي حكومت اسلامي ج1 ص365 (۴۲) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب💎
❓️شبهه 2: ملازم خانه ات باش‼️ ✅️ تحلیل کلی شبهه ✍ از ظاهر روایت و قرائن چنین بر می آید که این روایت و کلام امام علیه‌السلام مختص سدیر بوده است. و امام علیه‌السلام به سدیر فرموده اند: تو در خانه ات بنشین و مانند فرش خانه ات باش. و از این روایت عمومیت آن برای همه ی شیعیان فهمیده نمیشود. اما چرا امام علیه‌السلام چنین سخنی را فرموده اند⁉️ اولا گفته شد سدیر شخصی ساده و سست بود و امکان انحرافش زیاد بود ، 👈چنانکه پسرش واقفی شد. و اینکه سدیر اصرار های نابجایی برای قیام داشت و حضرت را برای سکوت کردن سرزنش میکرد. (۴۳) 📝حقجو و حق طلب باشیم. 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب💎
🔹فتاوای مراجع عظام تقلید شیعه درباره لزوم حجاب و امر به رعایت حجاب 🔹دفاع مراجع و علمای راستین و حقیقی شیعه از کیان عفت و حیا و حجاب 🔹افسوس امروز جاهلین در لباس اهل علم و مدعیان مرجعیت یاد سلف صالح نمی کنند و خلف طالح شده اند و ادعای روشنفکری دارند. 🔹متن استفتاء و پاسخ آیت الله العظمی سید جمال الدین گلپایگانی: 🔹ثبوت وجوب حجاب از برای زنان و لزوم جلوگیری از [بی حجابی] به اجماع و کتاب و سنت قطعی است. 📝پ.ن: قابل توجه آن دسته از عزیزانی که گمان می کنند فقط انقلاب و جمهوری اسلامی ایران به مسئله حجاب وارد شده است. (۱) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب
🔸️پاسخ مراجع شیعه درباره لزوم حجاب و جلوگیری از بی حجابی 👈متن استفتا و پاسخ قاطع آیت الله سید محسن حکیم ره 👈کشف حجابی که متعارف بین اهل این عصر است از بزرگترین محرمات دینیه و قبیح ترین منکرات شرعیه است. پایه و مایه هر فساد اخلاق و مضر در دین و دنیای مردم. آفاق تحریم آن از ضروریات دین مقدس اسلام و جلوگیری از آن از مهم ترین واجبات شریعت خیرالانام و این تبرج همان تبرج عصر وحشیگری و جاهلیت بلکه شنیع تر و وقیح تر از آن است و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم. (۲) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب
🔸️نظر آیت الله سیدمحمود حسینی شاهرودی در رابطه حجابمتن استفتاء و پاسخ قاطع آیت الله شاهرودی: 🔸️این گونه امور از واضحات است و محتاج به سوال نیست و حرمت سفور[بی حجابی] مزبور از ضروریات دین اسلام و نهی از این منکر در صورت امکان و وجود شرایط آن بر هر فردی واجب است. (۳) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب
🔸️نظر آیت الله میرزا آقا اصطهباناتی ره، در رابطه با حجاب (۴) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب
🔸️نظر آیت الله سید عبدالهادی شیرازی ره درباره حجاب: 👈حرمت تبرج و سفور ثابت و نهی از آن با شرائط نهی از منکر بر همه لازم است. (۵) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب
🔸️نظر آیت الله سید محمد هادی میلانی ره درباره حجاب: 👈جلوگیری از بی حجابی طبق مقررات شرعیه از وظایف واجبه و مصداق واضحه نهی از منکر است. (۶) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب
🔸️نظر آیت الله سید ابوالقاسم خویی ره درباره حجاب: 👈حرمت کشف حجاب در شریعت مقدسه اسلامیه از ضروریات و نهی از این منکر و سایر منکرات با تحقق شرایط به هر فردی از افراد مکلفین فرض و لازم است. (۷) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب
🔸️نظر علامه محقق شیخ آقا بزرگ تهرانی ره (صاحب الذریعه) درباره حجاب (۸) 💎کانال طلبه‌ای کنشگر و بدور از تعصب