eitaa logo
راه روشن
79 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۷) ☑️ نزول تدریجی حضرت قرآن ا❁﷽❁ا «وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ... تَنْزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ»؛ و قرآن حکیم ... تنزیل آن عزیز رحیم است. ﴿سوره مبارکه یس، آیه ۵﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ✍️ «صورت آفاقی» نزول تدریجی حضرت قرآن بر قلب مبارک حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم)، ابلاغ حقیقت آن یعنی «ولایت» بوده است؛ «مَا مِنْ آيَةٍ نَزَلَتْ تَقُودُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ لَا تَذْكُرُ أَهْلَهَا بِخَيْرٍ إِلَّا وَ هِيَ فِينَا وَ فِي شِيعَتِنَا وَ مَا مِنْ آيَةٍ نَزَلَتْ تَذْكُرُ أَهْلَهَا بِشَرٍّ وَ لَا تَسُوقُ إِلَى النَّارِ إِلَّا وَ هِيَ فِي عَدُوِّنَا» (۱). به عبارت دیگر اکمل دلالات در نزول تدریجی، نزول حقیقت آن یعنی ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) است تا منزل به منزل از جانب رسول اعظم الهی به مردم ابلاغ گردد. چرا که بیان حضرت قرآن، حقیقتی جز معرفت امام ندارد که کمال این ابلاغ ولایت، از حیث صورت ظاهری و آفاقی در تاریخ، در روز غدیر به منصه ظهور رسیده است. آیات ۱۹۲ تا ۱۹۴ سوره مبارکه شعراء «وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ، عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ» یکی از مؤیدات این مدعاست. چنانچه در روایات مفسره ذیل این کریمه تصریح شده که مراد از آن تنزیل بر قلب حضرت أفضل راسخین همان ولایت است؛ «هي الولاية لأميرالمؤمنين (عليه السلام)» «الولاية التي نزلت لأميرالمؤمنين (عليه السلام) یوم الغدیر» (۲). به همین سبب حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) در جمیع آناتِ حیاة طیبه شان، در حال ابلاغ ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) و اولادشان بودند. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏ ۸، ص ۳۶ (۲) تفسير الصافي، ج‏۴، ص۵۰؛ تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏۹، ص ۵۰۶؛ تفسير القمي، ج‏۲، ص ۱۲۴؛ غرر الأخبار ، ص ۳۰۵ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ✨ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ✨ولَوْ تَرَیَ إِذْ وُقِفُواْ عَلَی النَّارِ فَقَالُواْ یَا لَیْتَنَا نُرَدُّ وَلاَ نُکَذِّبَ بِآیَاتِ رَبِّنَا وَنَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ * بَلْ بَدَا لَهُم مَّا کَانُواْ یُخْفُونَ مِن قَبْلُ وَلَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ 🔆و ای کاش (منکران را) هنگامی که بر آتش عرضه می‌شوند، می‌دیدی که می‌گویند: کاش بازگردانده می‌شدیم و (دیگر) آیات پروردگارمان را تکذیب نمی کردیم و از مؤمنان می‌شدیم. * (ولی چنین نیست) بلکه آن چه را پیش از این نهان می‌داشتند، برای آنان آشکار شده است. و اگر هم بازگردانده شوند قطعا به آن چه از آن منع شده بودند برمی گردند و آنان دروغگویند. 📕سوره مبارکه انعام آیات ٢٧ و ٢٨ 💢جابر بن عبدالله نقل می کند که همراه امیرالمؤمنین(علیه السلام) خارج از کوفه بودیم سپس وارد کوفه شدیم و من به دنبال او وارد مسجد شدم. ایشان چند گام برداشت، در حالی که می‌فرمود: قسم به خدا، این کار را نمی کنم، نه به خدا این کار هیچ گاه از من سر نزند. 🔺 گفتم: سرورم با که صحبت می‌کنی؟ و چه کسی را مورد خطاب قرار می‌دهی؟ در حالی که من کسی را نمی بینم! 🔺ایشان فرمودند: ای جابر! حجاب‌ها دریده شد و من توانستم برهوتی را ببینم و (شنبویه و حبتر ) را دیده ام، در حالی که در درون 🔥تابوتی در برهوت مورد شکنجه قرار داشتند، پس صدا زدند که: ای ابوالحسن! ای امیر مؤمنان! ما را به دنیا برگردان تا به فضیلت و ولایت تو اقرار و اعتراف کنیم. 📌پس گفتم: قسم به خدا این کار را نمی کنم، نه به خدا این کار هیچ گاه از من سر نزند. سپس این آیه را خواندند: «وَلَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ» ای جابر! هیچ کسی با وصیت یکی از اوصیای پیامبران مخالفت نکند، مگر این که خدا او را در روز قیامت، نابینا محشور می‌کند و در صحنه‌های قیامت با افتان و خیزان بر زمین می‌خورد. 📕 تاویل الایات: ج۱ ص ۱۶۳ ح ۲. ✨ ✨ ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ✨ ۷ ✨بسم الله الرّحمن الرّحیم✨ ✨والَّذِینَ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا صُمٌّ وَبُکْمٌ فِی الظُّلُمَاتِ مَن یَشَإِ اللّهُ یُضْلِلْهُ وَمَن یَشَأْ یَجْعَلْهُ عَلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ ✨و کسانی که آیات ما را دروغ پنداشتند، در تاریکی‌های (کفر) کر و لالند، هر که را خدا بخواهد گمراهش می‌گذارد؛ و هر که را بخواهد بر راه راست قرارش می‌دهد. 📗سوره مبارکه انعام آیه ٣٩ 💠 محمد بن فضیل، از ابو حمزه بن علی روایت کرد که: از امام باقر (علیه السّلام) درباره این آیه «وَالَّذِینَ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا صُمٌّ وَبُکْمٌ فِی الظُّلُمَاتِ مَن یَشَإِ اللّهُ یُضْلِلْهُ وَمَن یَشَأْ یَجْعَلْهُ عَلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ» پرسیدم. 👈🏻پس امام (علیه السلّلام) فرمودند: این آیه در مورد کسانی نازل شده است که اوصیای خودشان را تکذیب کردند «صُمٌّ وَبُکْمٌ» چنان که خدا فرمود: «فِی الظُّلُمَاتِ» کسی که از فرزندان ابلیس باشد، به اوصیا ایمان ندارد و هیچ گاه آنان را باور ندارد و آنان کسانی هستند که خدا آنها را گمراه ساخته است ... 📗تفسیر قمی، ج ۱، ص ۲۰۶. ✨ ⚜️ ✨ ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ✨ ۷ ✨بسم الله الرّحمن الرّحیم✨ ✨فلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّی إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ * فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُواْ وَالْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ✨پس چون آن چه را که بدان پند داده شده بودند فراموش کردند، درهای هر چیزی (از نعمت ها) را بر آنان گشودیم، تا هنگامی که به آن چه داده شده بودند شاد گردیدند؛ ناگهان (گریبان) آنان را گرفتیم، و یکباره نومید شدند * پس ریشه آن گروهی که ستم کردند برکنده شد، و ستایش برای خداوند، پروردگار جهانیان است 📗سوره مبارکه انعام آیات ۴۴ و۴۵ 💠 از حمزه روایت شده است که از امام باقر (علیه السلام) پیرامون این آیه: ✨«فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ» سئوال کردم. فرمودند: و اما این سخن خداوند تبارک و تعالی: «فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ» یعنی هنگامی که ولایت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را ترک کردند، در حالی که به آن امر شدند «فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْء» یعنی دولت و (شوکت و نفوذ) آنان در دنیا و آن چه برای آنان گسترده شده است و اما در این فرموده وی: «حَتَّی إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ» منظور، قیام و ظهور حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، به طوری که گویی هیچ گاه شوکت و نفوذی نداشته اند. مقصود از کلمه «بَغْتهً» که در آیه شریفه آمده، همین است. بنابراین خداوند تبارک و تعالی با نازل کردن این آیه بر حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)، (ظهور) حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به ایشان خبر داده است. 📗 تفسیر قمی، ج ۱، ص ۲۰۷. ✨ ⚜️ ✨ ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 آیت الله ناصری : در تمام مشکلات یابن الحسن (ارواحنافداه) را فراموش نکنید.💔 ارواحنافداه 🇮🇷 و راه روشن را به دوستانتان معرفی کنید @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
🔳 برجسته‌ترین شعار عبارت است از عدالت. مثلاً در دعای ندبه وقتی شروع به بیان و شمارش صفات آن بزرگوار می‌کنیم، بعد از نسبت او به پدران بزرگوار و خاندان مطهّرش، اوّلین جمله‌ای که ذکر می‌کنیم، این است: «این المعدّ لقطع دابر الظّلمه، این المنتظر لاقامة الأمت و العوج، این المرتجی لأزالة الجور و العدوان»؛ یعنی دل می‌تپد تا آن نجات‌بخش بیاید و ستم را ریشه‌کن کند؛ بنای ظلم را - که در تاریخ بشر، از زمان‌های گذشته همواره وجود داشته و امروز هم با شدّت وجود دارد - ویران کند و ستمگران را سر جای خود بنشاند. این اوّلین درخواست منتظران مهدی موعود از ظهور آن بزرگوار است... 🔲 درد بزرگِ بشریت، امروز همین مسأله فقدان است. همیشه دستگاه‌های ظلم و جور در سطح دنیا به شکل‌های مختلف بر مردم جفا کرده‌اند؛ بشریت را زیر فشار قرار داده‌اند و انسان‌ها را از حقوق طبیعی خود محروم کرده‌اند؛ اما امروز این معنا از همیشه تاریخ بیشتر است و رفع این را انسان از می‌طلبد و انتظار می‌برد. بنابراین، مسأله، مسأله طلبِ عدالت است. ۱۳۸۷/۰۷/۳۰ 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به نظر شما حسن روحانى بعد از رياست جمهورى چيكاره بشه خوبه؟! 😉 🔻 جواب‌های شنیدنی مردم رو ببینید!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسمه تعالی وهو المستعان عرض سلام وادب طاعات وعبادات همراهان گرامی مقبول درگاه حق با عرض خوش آمد به همه عزیزانی که به ما پیوستتد. اولین کانال تحلیل وتبیین مبانی سیاسی توسط خواهران طلبه است. رویکرد این کانال مبانی سیاسی وبا هدف تقویت انقلاب_اسلامی، و بصیرت افزایی است. ▫️اشخاص حقیقی اداره این کانال را بعهده دارند،گرچه همسو با اهداف حوزه علمیه خواهران است اما مسئولیت اداره نظرات وپژوهش ها متوجه اشخاص حقیقی ست. ◽️درراه حفظ مبانی انقلاب اسلامی تبلیغات را از رسالت های مهم خود دانسته و در راه همواره ثابت قدم می مانیم. با نشر مبانی اصیل در مسیر سازی، همچون کوه ستبر واستواریم. وبه پشتیبانی حضرت حق از ارزشهای راستین این انقلاب امید داریم. 🔅با همراهی شما را خواهیم ساخت زیرا راه ما همان مسیر‌جهاد فی سبیل الله است و بی تردید خداوند یاری گر هر انکه در راهش قدم گذارد خواهد بود بمنه وکرمه. 💮 با روشنگری برای حضور آگاهانه و انتخاب اصلح مطابق برای مخاطبان خود، حماسه ساز در انتخابات خواهیم شد.ان شاءالله تعالی برنامه های این کانال در سه بخش فرهنگی و بیان مبانی جریان شناسی سیاسی در ایران و زمینه سازی انتخاباتِ پیش رو است. با ما همراه باشید وراه روشن را به دوستان خود به خصوص طلاب دانشجویان، دبیران واساتید معرفی کنید 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 افتتاح دانشگاه آمریکایی در بغداد براي جهت‌دهی فرهنگی آينده عراق و تربيت رهبران آمريكاپسند ◀️ برنامه‌ریزی فرهنگي-سياسي بلندمدت آمریکا از بدو اشغال این کشور آغاز شده و روز به روز ابعاد جدیدی از آن رونمایی می‌شود. افتتاح دانشگاه آمریکایی در بغداد آخرین نمونه از این برنامه هاست. ◀️ دانشگاه تازه تاسیس شده آمریکایی در بغداد، اولین موسسه آموزش عالی متشکل از هنرهای آزاد به سبک آمریکایی در خارج از اقلیم کردستان است که به دنبال تربیت نسل بعدی رهبران عراق است. این دانشگاه خصوصی و غیرانتفاعی در ماه فوریه توسط مسئولین بالا رتبه ی تجارت ، صنعت و دولت عراق تاسیس شده است. در این راستا رئیس دانشگاه، مایکل مولنیکس در مصاحبه ای اذعان داشت که "ما به طور عمده با ارائه یک مدل آموزش آمریکایی با تمرکز بر هنرهای لیبرال ، خلاء آموزشی برای این دانش آموزان را از بسیاری جهات پر خواهیم کرد." وی افزود: "این مدل برای بیشتر عراقی ها جدید است، زیرا قبلاَ آنها مستقیماً رشته های خود را شروع می كردند اما در دانشگاه آمریکایی بغداد ، "آنها دو سال قبل از شروع رشته خود ، به مطالعه روانشناسی ، جامعه شناسی ، فلسفه ، تاریخ جهان و سایر موضوعات می پردازند! 🇮🇷 @rahroshaan
🔻ادامه مبحث جناح چپ تا اصلاح طلبی احزاب و گروه های اصلاح طلب : 🔹مجمع روحانیت مبارز دوره پیدایش و قدرت 🔸شــاید ســال ۱۳۶۷ فرصــت مناســبی بــرای تشــکیل مجمــع روحانیــون مبــارز تشــخیص داده شـد، چـرا کـه بـا توقـف فعالیـت هـای دو جریـان سیاسـی و پـر قـدرت چـون حـزب جمهـوری اســلامی و ســازمان مجاهدیــن انقلاب اســلامی، وجــود تشــکلی کــه خــلأ ناشــی از ایــن دو جریـان را پـر کنـد، بیـش از پیـش ضـروری مـی نمـود و ایـن مجمـع مبـارز بـود کـه در ایـن شـرایط زمانـی پـا بـه عرصـه وجـود گذاشـت. 🔹انشـعابیون از جامعـه روحانیـت مبـارز بـه اتفـاق جمعـی دیگـر از دسـت انـدرکاران و مسـئولان دفتـر بودنـد کـه مجمـع روحانیـت مبـارز را تشـکیل دادنـد و ایـن اقـدام بـا تاییـد امـام خمینـی رو بـه رو شـد. ایـن تاییـد بـرای آغـاز کار ایـن تشـکل نوظهـور و نوپـا، سـرمایه بزرگـی محسـوب مـی شـد. 🔸مهم تریــن پیامــد شــکل گیــری مجمــع روحانیــت را دوقطبــی شــدن فضــای سیاســی جامعـه بایـد دانسـت. در فضایـی کـه مجمـع روحانیـت شـکل گرفـت و روز بـه روز در صحنـه سیاسـی قدرتمنـد تـر مـی شـد، جامعـه روحانیـت مبـارز سـکوت سیاسـی و انـزوا را در پیـش مــی گرفــت. در ایــن دوره مجمــع روحانیــت مبــارز توانســت بــا گفتمــان ســازی بــر پایــه دو اصـل اسـلام نـاب محمـدی در برابـر اسـلام آمریکایـی، و جنـگ فقـر و غنـا، خـود را پرچم دار آن معرفـی نمایـد. 🔹و در ایـن راسـتا بـا تصویـب ۱۳ آبـان بـه نـام روز ملـی مبـارزه بـا جهانـی، توانسـت بـه جـذب برخـی از تشـکل هـای دانشـجویی و از جملـه دفتـر تحکیـم وحـدت دسـت پیـدا کنـد و از طـرف دیگـر ایـن مجمـع همـواره خـود را نماینـده اصیـل خـط امـام مـی دانسـت. 🔸مجمـع بـه رغـم آن کـه در اساسـنامه خـود تصریـح کـرده بـود کـه شـعبه ای در شهرسـتان نــدارد، امــا بــرای انتخابــات فهرســت سراســری داد و از کاندیدا هــای مــورد حمایــت خــود در سراســر کشــور حمایــت کــرد.