eitaa logo
راه روشن
81 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 به نظر شما حسن روحانى بعد از رياست جمهورى چيكاره بشه خوبه؟! 😉 🔻 جواب‌های شنیدنی مردم رو ببینید!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسمه تعالی وهو المستعان عرض سلام وادب طاعات وعبادات همراهان گرامی مقبول درگاه حق با عرض خوش آمد به همه عزیزانی که به ما پیوستتد. اولین کانال تحلیل وتبیین مبانی سیاسی توسط خواهران طلبه است. رویکرد این کانال مبانی سیاسی وبا هدف تقویت انقلاب_اسلامی، و بصیرت افزایی است. ▫️اشخاص حقیقی اداره این کانال را بعهده دارند،گرچه همسو با اهداف حوزه علمیه خواهران است اما مسئولیت اداره نظرات وپژوهش ها متوجه اشخاص حقیقی ست. ◽️درراه حفظ مبانی انقلاب اسلامی تبلیغات را از رسالت های مهم خود دانسته و در راه همواره ثابت قدم می مانیم. با نشر مبانی اصیل در مسیر سازی، همچون کوه ستبر واستواریم. وبه پشتیبانی حضرت حق از ارزشهای راستین این انقلاب امید داریم. 🔅با همراهی شما را خواهیم ساخت زیرا راه ما همان مسیر‌جهاد فی سبیل الله است و بی تردید خداوند یاری گر هر انکه در راهش قدم گذارد خواهد بود بمنه وکرمه. 💮 با روشنگری برای حضور آگاهانه و انتخاب اصلح مطابق برای مخاطبان خود، حماسه ساز در انتخابات خواهیم شد.ان شاءالله تعالی برنامه های این کانال در سه بخش فرهنگی و بیان مبانی جریان شناسی سیاسی در ایران و زمینه سازی انتخاباتِ پیش رو است. با ما همراه باشید وراه روشن را به دوستان خود به خصوص طلاب دانشجویان، دبیران واساتید معرفی کنید 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 افتتاح دانشگاه آمریکایی در بغداد براي جهت‌دهی فرهنگی آينده عراق و تربيت رهبران آمريكاپسند ◀️ برنامه‌ریزی فرهنگي-سياسي بلندمدت آمریکا از بدو اشغال این کشور آغاز شده و روز به روز ابعاد جدیدی از آن رونمایی می‌شود. افتتاح دانشگاه آمریکایی در بغداد آخرین نمونه از این برنامه هاست. ◀️ دانشگاه تازه تاسیس شده آمریکایی در بغداد، اولین موسسه آموزش عالی متشکل از هنرهای آزاد به سبک آمریکایی در خارج از اقلیم کردستان است که به دنبال تربیت نسل بعدی رهبران عراق است. این دانشگاه خصوصی و غیرانتفاعی در ماه فوریه توسط مسئولین بالا رتبه ی تجارت ، صنعت و دولت عراق تاسیس شده است. در این راستا رئیس دانشگاه، مایکل مولنیکس در مصاحبه ای اذعان داشت که "ما به طور عمده با ارائه یک مدل آموزش آمریکایی با تمرکز بر هنرهای لیبرال ، خلاء آموزشی برای این دانش آموزان را از بسیاری جهات پر خواهیم کرد." وی افزود: "این مدل برای بیشتر عراقی ها جدید است، زیرا قبلاَ آنها مستقیماً رشته های خود را شروع می كردند اما در دانشگاه آمریکایی بغداد ، "آنها دو سال قبل از شروع رشته خود ، به مطالعه روانشناسی ، جامعه شناسی ، فلسفه ، تاریخ جهان و سایر موضوعات می پردازند! 🇮🇷 @rahroshaan
🔻ادامه مبحث جناح چپ تا اصلاح طلبی احزاب و گروه های اصلاح طلب : 🔹مجمع روحانیت مبارز دوره پیدایش و قدرت 🔸شــاید ســال ۱۳۶۷ فرصــت مناســبی بــرای تشــکیل مجمــع روحانیــون مبــارز تشــخیص داده شـد، چـرا کـه بـا توقـف فعالیـت هـای دو جریـان سیاسـی و پـر قـدرت چـون حـزب جمهـوری اســلامی و ســازمان مجاهدیــن انقلاب اســلامی، وجــود تشــکلی کــه خــلأ ناشــی از ایــن دو جریـان را پـر کنـد، بیـش از پیـش ضـروری مـی نمـود و ایـن مجمـع مبـارز بـود کـه در ایـن شـرایط زمانـی پـا بـه عرصـه وجـود گذاشـت. 🔹انشـعابیون از جامعـه روحانیـت مبـارز بـه اتفـاق جمعـی دیگـر از دسـت انـدرکاران و مسـئولان دفتـر بودنـد کـه مجمـع روحانیـت مبـارز را تشـکیل دادنـد و ایـن اقـدام بـا تاییـد امـام خمینـی رو بـه رو شـد. ایـن تاییـد بـرای آغـاز کار ایـن تشـکل نوظهـور و نوپـا، سـرمایه بزرگـی محسـوب مـی شـد. 🔸مهم تریــن پیامــد شــکل گیــری مجمــع روحانیــت را دوقطبــی شــدن فضــای سیاســی جامعـه بایـد دانسـت. در فضایـی کـه مجمـع روحانیـت شـکل گرفـت و روز بـه روز در صحنـه سیاسـی قدرتمنـد تـر مـی شـد، جامعـه روحانیـت مبـارز سـکوت سیاسـی و انـزوا را در پیـش مــی گرفــت. در ایــن دوره مجمــع روحانیــت مبــارز توانســت بــا گفتمــان ســازی بــر پایــه دو اصـل اسـلام نـاب محمـدی در برابـر اسـلام آمریکایـی، و جنـگ فقـر و غنـا، خـود را پرچم دار آن معرفـی نمایـد. 🔹و در ایـن راسـتا بـا تصویـب ۱۳ آبـان بـه نـام روز ملـی مبـارزه بـا جهانـی، توانسـت بـه جـذب برخـی از تشـکل هـای دانشـجویی و از جملـه دفتـر تحکیـم وحـدت دسـت پیـدا کنـد و از طـرف دیگـر ایـن مجمـع همـواره خـود را نماینـده اصیـل خـط امـام مـی دانسـت. 🔸مجمـع بـه رغـم آن کـه در اساسـنامه خـود تصریـح کـرده بـود کـه شـعبه ای در شهرسـتان نــدارد، امــا بــرای انتخابــات فهرســت سراســری داد و از کاندیدا هــای مــورد حمایــت خــود در سراســر کشــور حمایــت کــرد.
🔻گونـه ای کـه در جریـان انتخابـات مجلـس شـورای اسـلامی، دوره سـوم، شـعار انتخاباتـی ایــن تشــکل برگرفتــه از بخشــی از دیدگاه هــای امــام چــون؛ جنــگ و غنــا، اسـلام نــاب در برابـر اسـلام آمریکایـی، حمایـت از و مسـتضعفان، انتخـاب شـد و اکثریـت قاطـع کرسـی هـای مجلـس را از آن خـود کردنـد. 🔸ایـن مجمـع در سـال ۱۳۶۹ هـدف از تشـکیل خویـش را اصـرار و پیگیـری تحقـق اندیشـه هـای والا و اهـداف بلنـد امـام خمینـی اعـلام کـرد. در سـال های دهـه شـصت هیـأت رئیسـه قـوه قضائیـه، بخـش اعظـم وزارتخانـه هـا، سـازمان های دولتــی و اصلــی تریــن بخــش اجرایــی کشــور کــه همــان بــود، همچنــان در دســت جنــاح چــپ بــود، نماینــد گان رهبــری در نهــاد هــا، ســازمان ها و کلیــت نظــام اجرایــی کشـور در اختیـار ایـن جنـاح بـود. 🔹در مجمـوع بـا توجـه بـه در اختیـار داشـتن مسـئولیت هـا و مناصـب عالـی در قـوه ، مقننــه و مجریــه بایــد گفــت در دهــه اول انقــلاب، مدیریــت عالــی کشــور عمدتــا در اختیــار جنـاح موسـوم بـه چـپ بـود. از جملــه از جامعــه روحانیــت کــه مجمــع روحانیــت را تشــکیل دادنــد مــی تــوان بـه افـراد زیـر اشـاره کـرد: محمـد خاتمـی، مهـدی کروبـی، محمـود دعایـی، محمـد موسـوی خوینـی هـا، ، علـی اکبـر محتشـمی پـور، محمـد علـی انصـاری، جلالـی خمینـی، توسـلی و ... دوران افول و حاشیه نشینی شـاید مجمـع روحانیـت مبـارز در زمـره نـاد احـزاب تشـکل هـای سیاسـی اسـت کـه فاصلـه تاسـیس (۱۳۶۷) آن تـا بـه قـدرت رسـیدن (۱۳۶۹) را در کوتـاه تریـن زمـان ممکـن طـی کـرد. امــا شــاید همیــن امــر موجــب شــده اســت کــه بــه دلیــل حضــور کادر اصلــی حــزب در اداره امـور، بـه کادر سـازی، سـامان دادن ، تدویـن مواضـع، جـذب نیـرو و گسـترش خـود قــادر نباشــد. افــزون بــر ایــن، مواضــع ســلبی کــه مجمــع در دوره قــدرت اتخــاذ کــرد، نقــش مهمـی در افـول آن ایفـا کـرد. 🔹مجمــع تــلاش کــرد کــه خــود را تنهــا تشــکل صلاحیــت دار حامــی امــام و ولایــت فقیــه معرفـی کنـد و ایـن انحصـار طلبـی، موجـب موضـع گیـری سـایر تشـکل هـا نسـبت بـه آن شـد. مجمـع خـود را همـواره طرفـدار اسـلام اصیـل و نـاب محمـدی معرفـی و جریـان مقابـل خویــش را طرفــدار مــی نامیــد. 🔸بـا پذیـرش قطعنامـه ۵۹۸ و آتـش بـس میـان ایـران و عـراق، کشـور بـه تدریـج شـرایط جنگـی را پشــت ســر گذاشــت. هشــت ســاله خســارات فراوانــی را وارد کــرد و مــردم هــر چــه زود تــر خواســتار خــروج از شــرایط دوران جنــگ و آغــاز ســازندگی بودنــد. ایــن در حــال بــود محتشـمی پـور بـه عنـوان یکـی از اعضـای پـر نفـوذ مجمـع روحانیـت، خواهـان ورود ایـران بـه جنـگ آمریـکا علیـه عـراق در جریـان اشـغال کویـت بـود، وی را خالـد بـن ولیـد زمـان خوانـد کـه در برابـر ایسـتاده اسـت و ایـران بایـد در کنـار او علیـه آمریـکا بجنگـد. بـی گمـان ایـن موضـع گیـری را بایـد تیـر خـلاص بـه جریـان چـپ قلمـداد کـرد، چـرا کـه مـردم مـی دیدنـد کـه جریـان حاکم (جنـاح چـپ) بـه جـای آن کـه بـه دنبـال تنبیـه متجـاوز و گرفتـن خسـارات جنـگ باشـد، از کمـک بـه صـدام سـخن مـی گویـد. 🔹جنــاح چــپ دو عامــل را دلایــل افــول چــپ در ایــران در آغــاز دهــه هفتــاد مــی دانــد: یکــی رحلــت امــام خمینـی کــه ایشـان را بزرگ تریــن حامــی خــود مـی دانسـتند و دیگــری ســقوط شـوروی بـه عنـوان نمـاد جریـان چـپ جهانـی. 🔸بـا انتخـاب هاشـمی رفسـنجانی بـه ریاسـت جمهـوری، محمـد یـزدی ریاسـت قـوه قضائیه و ناطـق نـوری بـه ریاسـت مجلـس، کـه همـه اعضـای جامعـه روحانیـت مبـارز بودنـد، مجمـع روحانیـت مبـارز بیـش از گذشـته در حاشـیه قـرار گرفـت.
دوره بازگشت مجدد به قدرت بـا انتخـاب محمـد خاتمـی بـه عنـوان یکـی از اعضـای برجسـته مجمـع روحانیـت بـه ریاسـت جمهــوری در ســال ۷۶ و وی بــر ناطــق نــوری نامــزد جنــاح رقیــب، مجمــع روحانیــت توانسـت بـار دگـر بـه قـدرت بازگـردد. و بـا ایـن قـدرت گیـری دو دوره ریاسـت جمهـوری، مجلـس ششـم و اولیـن دوره شـورا هـای اســلامی شــهر و روســتا همگــی بــا اکثریــت قاطــع جنــاح چــپ و مجمــع روحانیــت تشــکیل شـدند و از سـال ۷۶ تـا ۸۲ دوره اوج قـدرت ایـن تشـکل محسـوب مـی شـود. 🔹گفتمــان پایــه و بنیــاد اصلــی ایــن جریــان در طــول ســال های بازگشــت مجــدد بــه قــدرت بــود. در ایــن دوره، دگــر دیســی جــدی در دیدگاه هــا مجمــع روحانیــت مشــاهده مــی شـود. اعتقـاد بـه ولایـت فقیـه بـه جـای ولایـت مطلقـه فقیـه، اهتمـام بـه جمهوریـت نظـام بـه جــای اســلامیت، طرفــداری از مذاکــره و رابطــه بــا آمریــکا بــه جــای مخالفــت بــا آن، اعتقــاد بـه برقـراری نظـام و بـازار آزاد در اقتصـاد بـه جـای دولتـی کـردن امـور، تجویـز گرایـش دیـن حداقلـی و زمینـه سـازی بـرای سکولاریسـم را مـی تـوان از مهم تریـن چرخـش هـای مجمـع روحانیـت بـه شـمار آورد. 🔸انتخابـات ریاسـت جمهـوری دوره نهـم، شـوک بزرگـی بـرای مجمـع روحانیـون مبـارز بـود چـرا کـه متعاقـب شکسـت مهـدی کروبـی بـه عنـوان عضـو مجمـع روحانیـت مبـارز در انتخابـات، ایـن بـار ایـن تشـکل شـاهد انشـعاب جدیـدی بـود و و ایـن انشـعاب تشـکیل حـزب اعتمـاد ملـی توسـط مهـدی کروبـی و رسـول منتجـب نیـا بـود. ایـن انشـعاب و اختلافـات میـان آنهـا سـبب کاسـته شـدن از اقتـدار و نفـوذ مجمـع روحانیـت گردیـد و مجمـع روحانیـت در نوعـی لاک دفاعـی فـرو رفـت. نـه بیانیـه ای ونـه مواضعـی در مناسـبت هـا اتخـاذ مـی کـرد، و برخـلاف گذشـته کـه نقـش لیـدری جنـاح چـپ را رهبـری مـی کـرد، اکنـون بیشـتر دنبالـه رو حـزب مشـارکت عمـل مـی نمـود. 🔹واقعیـت ایـن اسـت کـه بـا خـروج کروبـی و انشـعاب صـورت گرفتـه، مجمـع روحانیـون مبـارز دیگـر از جایـگاه سـابق برخـوردار نیسـت و سیاسـت هـای اعلامـی آن نیـز گویـا اقـدام و برنامـه جـدی نیسـت، مگـر آنکـه سیاسـت هـای اعمالـی و غیـر اعلامـی آنهـا در راه باشـد کـه بایـد منتظـر تحـولات بعـدی آن بـود.
🔻دفتر تحکیم وحدت 🔹سـابقه انجمـن هـای اسـلامی در دانشـگاه ها و مراکـز آمـوزش عالـی بـه دهـه ۱۳۲۰_ ۱۳۳۰ بـاز مـی گـردد. در آن سـال ها جـو حاکـم بـر دانشـگاه ها بـه شـدت از فضـای چـپ حاکـم بـر جهـان یعنـی گرایـش -کمونیسـتی متاثـر بـود، جمعـی از دانشـجویان و اسـتادان مسـلمان به تاسـیس انجمـن اسـلامی در دانشـگاه ها اقـدام کردنـد تـا ضمـن تبلیـغ اسـلام، از گسـترش مـرام کمونیسـتی فرهنـگ الحـادی در فضـای آموزشـی و دانشـگاهی جلوگیـری کننـد. مهنـدس مهــدی بــازرگان، یــدالله ســحابی، مصطفــی چمــران و عبــاس شــیبانی را بــی تردیــد بایــد از پیشـگامان و بنیان گـذاران اولیـه انجمـن هـای اسـلامی در دانشـگاه ها دانسـت. 🔻ادوار فعالیت جنبش دانشجویی🔻 دوره اول: قبل از انقلاب اسلامی در ایــن دوره جنبــش ســخنگویان متعــددی داشــت: جریــان چــپ بــه رهبــری چریــک هــای فدایــی خلــق و ســازمان دانشــجویان حــزب تــوده، جریــان التقاطــی بــا رهبــری ســازمان مجاهدیـن خلـق و جریـان مـل گـرا بـا محوریـت شـاخه دانشـجویی جبهـه ملـی و نهضـت آزادی و دانشـجویان مسـلمان بـا محوریـت گروه هـای هفـت گانـه تشـکیل دهنـده سـازمان مجاهدیـن انقـلاب اسـلامی. مخالفـت بـا امپریالیسـم و رژیـم پهلـوی گفتمـان مشـترک جریـان هـای چـپ بـود و در راسـتای آن مبـارزه مسـلحانه مـی کردنـد. شـاخه ملـی گـرای جنبـش غالبـاً گرایـش بـه غـرب را تبلیـغ مـی کـرد و خنثـی بــود. ایــن بخـش در نظــام حاکــم مســتحیل شــده بــود ، نــه بــه مبــارزه اعتقــاد داشــت و نــه گفتمانـی تاثیـر گـذاری را نمایندگـی مـی کـرد بلکـه در همراهـی بـا وضـع موجـود در شـرایط آن روز کشـور گام بـر مـی داشـت. ❇️ خلـق در مقابلـه بـا اسـتعمار و اسـتبداد روش مبـارزه مسـلحانه را برگزیـد. ایـن جنبـش دارای پیشـینه اسـلامی و ملـی بـودد و تفکـر را مخفـی نگـه مـی داشـت و در میـان برخـی روحانیـون و خانـواده هـای مذهبـی نفـوذ داشـت. ⏏در سـال ۵۴_ ۵۵ کـه مشـی التقاطـی آنهـا آشـکار شـد، برخـی جـذب رژیـم شـدند، عـده اسـیر و عـده ای بـه اعـدام محکـوم شـدند. در کنـار این هـا جنبـش دانشـجویان مسـلمان، هـم اسـتعمار خارجـی و هـم اسـتبداد داخلـی را نشـانه رفتـه بـود. ایـن دانشـجویان اسـلام خواهـی را پایـه و محـور مبـارزات خـود قـرار دادنـد و رهبـری امـام را مـد نظـر داشـتند. عـده ای طرفـدار مشـی و عـده ای نیـز مخالـف آن بودنـد و مشـی مسـالمت آمیـز و روشـن گرانه را دنبـال مـی کردنـد. مبـارزه مسـلحانه، مبـارزه بـا اسـتعمار خارجـی و اسـتبداد داخلـی سـه وجـه مشـترک جنبـش دانشـجویی در دوران قبـل از انقـلاب اسـلامی بـود. 🇮🇷 را به دوستان خود معرفی کنید. @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📸 انفجار مهیب در یک «کارخانه‌ امنیتی حساس» در مرکز فلسطین اشغالی 🔹رسانه‌های رژیم صهیونیستی از وقوع انفجاری مهیب در یکی از کارخانه‌های امنیتی حساس در «گوش‌دان» فلسطین اشغالی خبر می‌دهند. 🔹«هاآرتص» نوشته این انفجار در یک کارخانه مخصوص تولید تسلیحات پیشرفته از جمله موشک به وقوع پیوسته است. 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
هدایت شده از حوزه ولائی
هدایت شده از حوزه ولائی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1️⃣خوب شد شهدا و امام شهدا رفتند و حرفای را نشنیدند. 2️⃣اینا از اول انقلاب تاکنون مسئولیت داشتند باز میگن طاغوت از جمهوری اسلامی بهتر است 3️⃣حالا قراره از شهرداری تهران بره و کاندیدای ریاست جمهوری بشه 4️⃣اگر روزی اینا در ایران مسئول نباشند کسی را بنده هستند؟ 5️⃣هنوز در فضای هایده ، دلکش و گوگوش هستند 6️⃣خدایا انقلاب اسلامی چه از اینا میکشد 7️⃣مهدیشون که از غرب خواست ایران را تحریم کند و این اینطور ..... !!! 😭😭😭 ایشون عضو حزب کارگزارن است و حتی زیبا کلام، فائزه را مناسب ریاست جمهوری میداند!!! 🙏خدایا تو خود حافظ انقلاب پابرهنه ها باش و گرنه آقازاده های اینچنینی چیزی برای آن نمیگذارند ‼😭😭نکته اینکه الان شاگرد پدرش ، رئیس جمهور است ، اگر فردا دولت عوض شود حتما اینا ساکت نمی نشینند و کشور را بهم میریزند ، خدا خودش به انقلاب ، مردم و ایران رحم کند‼ دوستان حتما اظهارات این خانم که پای سفره انقلاب با خون هزاران شهید به این موقعیت رسیده را بشنوید هرگز در راه انقلاب اسلامی شک نکنید و نشر دهید . واقعا که # راه_ما_روشن است😔🌺 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۸) ☑️ اعجاز لغوی کلام الله (۱) ا❁﷽❁ا «وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ، عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ، بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ»؛ حضرت قرآن، تنزیل پروردگار جهانیان است که به واسطه روح الامین آن را نازل گردانیده و بر قلب تو فرود آورده تا از انذاردهندگان باشی، به زبان عربی مبین. ﴿سوره مبارکه شعراء، آیات ۱۹۲ الی ۱۹۵﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ✍️ حضرت قرآن که جوامع کَلِم و تبیان لکلّ شیء می باشد، از جانب حضرت رب العالمین به زبان «عربی مبین» تنزیل یافته است. ▪️ زبانی الهی که أفضل و أشرف همۀ زبانها و متمایز با آنها می باشد. ▪️ لسان عربی مبین با زبان های عربی دیگر أعم از عربی مغربی، مصری، عربی عراقی، شامی، شبه ‌جزیره ‌ای خلیجی، حجازی، یمنی و نجدی و زبانهای دیگر متمایز است. ▪️ زیرا این لسان، محمل کلام الله عزوجل و کلام حضرات معصومین (علیهم السلام) بوده است، و ذات اقدس الهی، مخاطبین وحی، أنبیاء و عباد الله را با این زبان، مورد خطاب قرار داده است و لذا این زبانیست که خلق، انس فطری با آن دارد؛ ➖ «انّه ما أنزل اللّه كتابا و لا وحيا الّا بالعربية ...» (۱)؛ خداوند متعال کتابی و وحی ای را جز به زبان عربی (مبین) نازل نکرد. ➖ «إِنَّ الْوَحْيَ يَنْزِلُ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْعَرَبِيَّة» (۲)؛ وحی از جانب خداوند بلند مرتبه به زبان عربی (مبین) نازل می شود. ➖ «تعلّموا العربية فانّها كلام اللّه الذي يكلّم به خلقه‏» (۳)؛ عربی (مبین) را بیاموزید، زیرا آن کلامی است که خداوند با آن با خلقش صحبت می کند. ▪️ به همین سبب، عربی مبین بر زبانها و کلام های دیگر برتری و احاطه دارد و این برتری و احاطه به ارادۀ واضع این کلام یعنی خداوند تبارک و تعالی بوده است؛ «لَسَانُه الْعَرَبِيَّةِ الَّتِي فَضَّلْتَهَا عَلَى سَائِرِ اللُّغَات‏» (۴). ▪️ از اینرو، این زبان در کلام تراجم وحی الله توصیف شده به «يُبِينُ الْأَلْسُنَ‏ وَ لَا تُبِينُهُ الْأَلْسُنُ» (۵)؛ زبانی که کلیه زبانهای دیگر را تبیین می کند، اما هیچ زبانی استطاعت تبیین آن را ندارد. ▪️ به کمک قیود احترازی مذکور می توان تمایز عربی مبین با زبانهای دیگر را که در لسان حضرت قرآن به «عجمی» تعبیر شده، دریافت؛ «لقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّما يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ لِسانُ الَّذي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَ هذا لِسانٌ عَرَبِيٌّ مُبين» (۶)؛ مى‌دانيم كه مى‌گويند: اين قرآن را بشرى به او مى‌آموزد. زبان كسى كه به او نسبت مى‌كنند عجمى است، حال آنكه اين زبان عربى روشنى است. 👈 پس عربی مبین با اوصافی که در نصوص بدانها تصریح شده، کلام نورانی خالق می باشد، اما عجمی کلام بشر و در مقابل عربی مبین، اعم از زبانهای عربی و غیر آن می شود. به همین سبب است که حتی ظاهر الفاظ حضرت قرآن نیز اعجاز داشته و حجت می باشند. ✍ بیان در اعجاز لغوی کلام الله ادامه دارد ... ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) سفينة البحار، ج‏۶، ص ۱۹۲ (۲) بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۱۱، ص ۴۲ (۳) سفينة البحار، ج‏۶، ص ۱۹۲ (۴) بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏۲۵، ص ۲۹ (۵) الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏۲، ص ۶۳۲ (۶) سوره مبارکه نحل، آیه ۱۰۳ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋