🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۹)
☑️ اعجاز لغوی کلام الله (۲)
ا❁﷽❁ا
«وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ، عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ، بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُبِينٍ»؛
حضرت قرآن، تنزیل پروردگار جهانیان است که به واسطه روح الامین آن را نازل گردانیده و بر قلب تو فرود آورده تا از انذاردهندگان باشی، به زبان عربی مبین.
﴿سوره مبارکه شعراء، آیات ۱۹۲ الی ۱۹۵﴾
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
✍️ در تبیین مبحث اعجاز لغوی کلام الله عزوجل به «لسان عربی مبین» و اعجاز ظاهری و لفظی آن اشاره شد. چرا که شارع مقدس بر همین صورت ظاهری لسان عربی مبین که أفضل و أشرف از همۀ زبانها و متمایز با آنهاست، تحدی فرموده و آن را معجزه خود تعبیر کرده است.
▪️ صورت ظاهری لسان عربی مبین، مشتمل بر الفاظ و کلمات جامعی، در کمال نضد و حسن نسق و در أعلی مراتب اعجاز بلاغی و بیانی می باشد (۱)؛ «و القرآن ... ظاهره أنيق ...» (۲).
▪️ البته وجوه إعجاز حضرت قرآن متکثر است؛ نظم الفاظ، بلاغت و فصاحت، اصول و قواعد کلام الله جلّ جلاله از جمله این وجوه می باشد.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) چنانچه علامه مجلسی در این خصوص نوشته است: «و أما وجه إعجازه فالجمهور من العامة و الخاصة و منهم الشيخ المفيد قدس الله روحه على أن إعجاز القرآن بكونه في الطبقة العليا من الفصاحة و الدرجة القصوى من البلاغة على ما يعرفه فصحاء العرب بسليقتهم و علماء الفرق بمهارتهم في فن البيان و إحاطتهم بأساليب الكلام هذا مع اشتماله على الإخبار عن المغيبات الماضية و الآتية و على دقائق العلوم الإلهية و أحوال المبدإ و المعاد و مكارم الأخلاق و الإرشاد إلى فنون الحكمة العلمية و العملية و المصالح الدينية و الدنيوية على ما يظهر للمتدبرين و يتجلى للمتفكرين و قيل وجه إعجازه اشتماله على النظم الغريب و الأسلوب العجيب المخالف لنظم العرب و نثرهم في مطالعه و مقاطعه و فواصله فإنها وقعت في القرآن على وجه لم يعهد في كلامهم و كانوا عاجزين عنه».
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج ۱۷، ص ۲۲۴
(۲) تفسير الصافي، ج١، ص ١۵
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۹)
☑️ تحدّی
▪️ دلیل مُثبتِ إعجاز در ظاهر کلام الله تبارک و تعالی، «تحدی» یا حریف طلبی برای آوردن شبیه و نظیر کلام الله عزوجل می باشد. چنانچه در آیاتی از کتاب الله بر این مطلب چنین استدلال شده است:
▫️ «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً» (۱)؛
▫️ بگو اگر انس و جنّ جمع شوند كه نظير اين قرآن را بياورند نميتوانند هر چند با همديگر همكارى كنند.
▫️ «أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ ... فَلْيَأْتُوا بِحَدِيثٍ مِثْلِهِ إِنْ كانُوا صادِقِين» (۲)؛
▫️ پس اگر راست مىگويند، سخنى مثل آن بياورند.
▫️ «وَ إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ ...فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ ...» (۳)؛
▫️ و اگر در آنچه بر بنده خود نازل كردهايم شك داريد، پس -اگر راست مىگوييد- سورهاى مانند آن بياوريد و اگر این کار را نکردید و هرگز نتوانید کرد پس بپرهیزید از آتش ... .
▫️ «أَمْ يَقُولُونَ افْتَراهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ مُفْتَرَياتٍ ... فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكُمْ فَاعْلَمُوا أَنَّما أُنْزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ ...» (۴)؛
▫️ يا مىگويند: «اين [قرآن] را به دروغ ساخته است.» بگو: «اگر راست مىگوييد، ده سوره مانند آن بياوريد ... پس اگر شما را اجابت نكردند، بدانيد كه آنچه نازل شده است به علم خداست.
👈 قیودی که در نصوص مذکور آورده شده، دلالت بر اطلاق تحدی و در نتیجه اعجاز حضرت قرآن دارد.
▪️ لفظ (الْقُرْآنِ) شمول بر جمیع الفاظ آن دارد
▪️ کاربرد عبارات مشابه چون (بِحَدِيثٍ مِثْلِهِ)، (بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ)، (بِعَشْرِ سُوَرٍ مِثْلِهِ) در ادله دیگر مؤید همین مطلب است و از آن افادۀ اطلاق تحدی در الفاظ و آیات کلام الله می شود.
▪️ عبارت شریفه (اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ) دلالت بر عجز عموم ما سوی الله از إتیان همانند حضرت قرآن دارد.
▪️ و این نفی از نوع ابد است؛ (لَنْ تَفْعَلُوا)، به این معنا که غایت تحدی تا روز قیامت ادامه دارد و بشر از اتیان مثل آن (حتی بنظم و ترتیب مماثل) إلی یوم القیامة عاجز خواهد بود (۵).
👈 به کمک این استدلال معلوم می شود که ظواهر حضرت قرآن و الفاظ و عبارات بکار رفته در آن با ظواهر کلمات دیگر متفاوت است. در عمق الفاظ و حروف به ظاهر محدودِ حضرت قرآن، بطون و اسرار و حقائق نامتناهی نهفته است که دسترسی و ایصال به آن، جز با تدبر و تعمق در همین ظاهر میسر نخواهد بود.
لذا امام صادق (علیه السلام) در مذمت آنان که به حجیت ظاهر حضرت قرآن توجه ندارند یا صرفا به ظاهر اکتفا کرده و از بطون و تأویل آن غافل شده اند، فرمودند:
«إِنَّ قَوْماً آمَنُوا بِالظَّاهِرِ و كَفَرُوا بِالْبَاطِنِ فَلَمْ يَنْفَعْهُمْ شَيْءٌ وَ جَاءَ قَوْمٌ مِنْ بَعْدِهِمْ فَآمَنُوا بِالْبَاطِنِ وَ كَفَرُوا بِالظَّاهِرِ فَلَمْ يَنْفَعْهُمْ ذَلِكَ شَيْئاً وَ لَا إِيمَانَ بِظَاهِرٍ [إِلَّا بِبَاطِنٍ] وَ لَا بِبَاطِنٍ إِلَّا بِظَاهِرٍ» (۶)؛
برخی به ظاهر آیات و احکام و شریعت ایمان آورده اند، ولی به باطن آنها کفر ورزید اند و اینگونه ثمری برای آنان ندارد، گروه دیگری ایمان به باطن پیدا کرده ولی به ظاهر آنها کفر ورزیده اند. لازمه ایمان به ظاهر و باطن قرآن کریم، اعتبار و حجیت ظاهر و عمل مطابق آن است.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) سوره مبارکه اسراء، آیه ۸۸
(۲) سوره مبارکه طور، آیه ۳۴
(۳) سوره مبارکه بقره، آیات ۲۳ و ۲۴
(۴) سوره مبارکه هود، آیات ۱۳ و ۱۴
(۵) در تکمیل و تایید آنچه بیان شد به کلام نورانی حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) در منبع ذیل مراجعه شود: التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري (عليه السلام)، ص۶۲ و ۱۵۱ الی ۱۵۵
(۶) بصائر الدرجات، ج ۱، ص ۵۳۶ و ۵۳۷
🕋
📜
🕋📜🕋📜🕋
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
✨
⚜️
✨
#انسی_با_حضرت_قرآن
#آیات_منتخب_جزء_۹
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
✨«الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِیلِ یَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنکَرِ وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَ یُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُم وَالأَغْلاَلَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ ...»
✨آنان که از این فرستاده پیامبر امّی که (نام) او را نزد خود در تورات و انجیل نوشته مییابند، پیروی میکنند. (همان پیامبری که) آنان را به کار پسندیده فرمان میدهد و از کار ناپسند باز میدارد و برای آنان چیزهای پاکیزه را حلال و چیزهای ناپاک را بر ایشان حرام میگرداند و از (دوش) آنان قید و بندهایی را که بر ایشان بوده است، برمی دارد....
📗سوره مبارکه اعراف آیه ۱۵٧
▪️امام باقر (علیه السلام) میفرمایند:
«یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِیلِ» یعنی.
👈👈 پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و وصی و قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را که در هنگام قیامش آنان را به معروف امر میکند و از منکر نهی میکند، و منکر کسی است که فضل امام را انکار کرده باشد.
📗البرهان ج ۴ ص ٣٢٨
✨
⚜️
✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️