فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نخستین مصاحبه شیخ زکزاکی پس از آزادی از زندان
🏴▪️🏴▪️🏴
🏴▪️
✨الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ و عَجّل فَرَجَهم و العن الجبت و الطاغوت و الشیاطین و اشیاعهم و اتباعهم و محبیهم و موالیهم✨
⚜«...فَلا عُدْوانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ
تعدّى جز بر ستمكاران روا نيست.»
📗سوره مبارکه بقره،آیه۱۹۳
☑️حضرت امام صادق (علیه السّلام) در تفسیر این آیه شریفه در روایتی فرمودند:
▪️حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الرَّزَّازُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) فِي قَوْلِهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى «فَلا عُدْوانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ»
👈قَالَ: أَوْلَادُ قَتَلَةِ الْحُسَيْنِ(ع) (۱)
محمّد بن جعفر رزّاز از محمّد بن الحسين از عثمان بن عيسى از سماعة بن مهران از حضرت اباعبد اللَّه (عليه السّلام) در ذيل فرموده حق تبارك و تعالى«فَلا عُدْوانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ» فرمودند:
👈 مقصود از «ظالمين» فرزندان قاتلان حضرت امام حسين (عليه السّلام) مى باشد.
☑️حضرت امام علی بن موسی الرضا(علیه السّلام) درباره علت انتقام از نسلهای قاتلان حضرت امام حسین(علیه السّلام) که از کار اجداد خود و به شهادت رساندن حضرت امام حسین(علیه السّلام) راضی هستند چنین فرمودند:
▪️ابن صالح هروى گفت: محضر مبارك حضرت ابى الحسن على بن موسى الرضا (عليه السّلام) عرض كردم: اى فرزند رسول خدا درباره روايتى كه حضرت از امام صادق(علیه السّلام) نقل شده است و آن حضرت فرمودند:
👈هرگاه حضرت قائم (عجّل اللَّه تعالى فرجه الشريف) خروج كنند فرزندان قاتلين حضرت امام حسين(علیه
السّلام) را به خاطر كردار پدرانشان مى كشد چه مى فرماييد؟
حضرت فرمودند: واقع همين است. عرض كردم: پس فرموده حقّ تعالى در قرآن «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى: هيچ كس بار گناه ديگرى را به دوش نگيرد» معنايش چيست؟ حضرت فرمودند:
👈 خداوند در تمام اقوالش صادق است ولى فرزندان قاتلين حضرت امام حسين(علیه السّلام) به افعال و كردار پدرانشان راضى هستند و به آنها افتخار مى كنند و به مقتضاى «كسى كه به چيزى راضى باشد همچون شخصى است كه آن چيز را انجام داده است.»
فرزندان قاتلين همچون قاتلين سيّد الشهداء مى باشند و اگر شخص در مشرق كشته شود و ديگرى در مغرب راضى و خشنود باشد راضى با قاتل نزد خدا شريك در قتل مى باشد و چون اين فرزندان به كردار پدرانشان راضى مى باشند لا جرم حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وقتى خروج نمودند آنان را مى كشند. (۲)
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا.
(۱)كامل الزيارات، ص۶۴
تفسير نور الثقلين، ج۱ص۱۷۸
تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج۲ ص۲۶۴
(۳) ترجمه علل الشرائع، ج۱ صفحه ۷۴۱
👇متن عربی روایت/ علل الشرایع ج۱ص۲۹۹
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا(ع) يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا تَقُولُ فِي حَدِيثٍ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ(ع) أَنَّهُ قَالَ إِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ قَتَلَ ذَرَارِيَّ قَتَلَةِ الْحُسَيْنِ(ع) بِفِعَالِ آبَائِهَا فَقَالَ(ع) هُوَ كَذَلِكَ فَقُلْتُ فَقَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى» مَا مَعْنَاهُ فَقَالَ صَدَقَ اللَّهُ فِي جَمِيعِ أَقْوَالِهِ لَكِنَّ ذَرَارِيَّ قَتَلَةِ الْحُسَيْنِ يَرْضَوْنَ أَفْعَالَ آبَائِهِمْ وَ يَفْتَخِرُونَ بِهَا وَ مَنْ رَضِيَ شَيْئاً كَانَ كَمَنْ أَتَاهُ وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا قُتِلَ فِي الْمَشْرِقِ فَرَضِيَ بِقَتْلِهِ رَجُلٌ فِي الْمَغْرِبِ لَكَانَ الرَّاضِي عِنْدَ اللَّهِ شَرِيكَ الْقَاتِلِ وَ إِنَّمَا يَقْتُلُهُمُ الْقَائِمُ إِذَا خَرَجَ لِرِضَاهُمْ بِفِعْلِ آبَائِهِمْ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ بِأَيِّ شَيْءٍ يَبْدَأُ الْقَائِمُ فِيهِمْ إِذَا قَامَ قَالَ يَبْدَأُ بِبَنِي شَيْبَةَ وَ يَقْطَعُ أَيْدِيَهُمْ لِأَنَّهُمْ سُرَّاقُ بَيْتِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل.
🏴▪️
🏴▪️🏴▪️🏴
#راه_ما_روشن_است
#انتشار_با_لینک_کانال
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝
f.t:
🏴▪️🏴▪️🏴
🏴▪️
☑️ در گودی قتلگاه، حضرت خاتون زینب الکبری (سلام الله علیها) از قتلة حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به «اولاد البغایا» (فرزندان بغی و حرام) تعبیر نموده و با اشک و بکاء فرمودند:
➖«وا مُحَمَّداهُ هذا حُسَينٌ بِالعَراءِ يسفي عَلَيهِ الصَّباء قَتيلُ أولادِ البَغايا» (۱):
ای محمد (صلوات الله علیه) این حسین توست که ..کشته ی اولاد البغایا گردید
➖ يا امّاه! هذا حسينك ... تحت سنابك خيول اهل البغايا و اولاد الطلقاء» (۲):
اي مادر! اين حسين (علیه السلام) توست که... جسمش در زير سم اسبان اهل بغي و ستم و اولاد طلقاء است.
➖و در دربار یزید ملعون ، با عبارت « «يَا ابْنَ الطُّلَقَاءِ» (۳) (ای پسر آزاد شده) بی اصل و نسب و بی ریشه بودن جد آن ملعون، ابوسفیان (لعنة الله علیه) را بر همگان برملا ساختند.
🖋 اقامه عزای حضرت زینب علیهاالسلام به همراه روشنگری ها صورت می پذیرفت، یعنی به معرفی چهره واقعی طغات و بغات به خلق میپرداختند. تا آنجا که پس از این خطبات، ابناء و اولاد ایشان تا به امروز هیچ وجاهتی نزد مردم نداشته و رسوا شده ی جهانیان می باشند.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱). بحار الانوار، ج۴۵، ص ۵۹
(۲).ناسخ التواریخ، بخش حضرت زینب سلام الله علیها، ج۱، ص ۲۴۹
(۳).الاحتجاج علی اهل اللجاج، ج۲، ص۳۰۸
🏴▪️
🏴▪️🏴▪️🏴
#راه_ما_روشن_است
#انتشار_با_لینک_کانال
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝
🏴▪️🏴▪️🏴
🏴▪️
👈 لذا آنچه از جمع بندی روایات فوق حاصل میگردد، این است که اولاد البغایا، از نسل امویان و سفیانی، به تبعیت و رضایت از افعال و کردار آباء و اجداد خویش در شهادت حضرت اباعبدالله الحسین( علیه السلام ) در سرزمین کربلا، تا زمان ظهور حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نسل به نسل در قبائل مختلف حضور دارند.
▪️وقتی میگوییم اولاد البغایا از نسل امویان، همان بازماندگان قتله ابی عبدالله الحسین( علیه السلام) هستند که امروز یعنی وهابیان، ناصبیان، و بدنه اصلی آنان که انگلیس و صهیونیزم جهانی را تشکیل میدهند.
که همه ی آنها امروز از مصادیق لعن زیارت عاشورا محسوب می شوند.
🏴 لعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْکُمْ وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدینَ لَهُمْ بِالتَّمْکینِ مِنْ قِتالِکُمْ
🏴برِئْتُ اِلَی اللَّهِ وَ اِلَیْکُمْ مِنْهُمْ وَ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ وَ اَوْلِیاَّئِهِم
🏴بالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْداَّئِکُمْ وَ النّاصِبینَ لَکُمُ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَشْیاعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ
▪️اینان همان کسانی هستند که به پیروی از اجداد ملعون خویش یعنی بنی امیه، سنتها و بدعتهای روز عاشورا و حرمت شکنی های حریم آل الله را بنیانگذار و نسل به نسل ادامه دادند. تا آنجا که در زیارت عاشورا می فرمایند:
🏴اللّهُمَّ اِنَّ هذا یَوْمٌ تَبرَّکَتْ بِهِ (فِیهِ)بَنُو اُمَیَّةَ وَ ابْنُ آکِلَةِ الَْآکبادِ اللَّعینُ ابْنُ اللَّعینِ عَلی لِسانِکَ وَ لِسانِ نَبِیِّکَ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
🏴هذا یَوْمٌ فَرِحَتْ بِهِ آلُ زِیادٍ وَ آلُ مَرْوانَ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَیْنَ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِ (عَلَیْهِ السَّلاَمُ)
▪️آنگونه که به قتل حسین بن علی (علیه السلام) تبرک جستند و شادی نمودند، و طبق سنن یهود و آباء و اجداد جاهلیت خویش عمل نمودند.
▪️در اقوال تاریخ به انحاء مختلف به معرفی این قبایل و شرکاء در قتل حسین بن علی علیه السلام اشاره نموده اند.
☑️و فی الشام قبائل مکرمون معظمون یحمل علیهم المبرات و الصدقات منهم
👈 بنوالسنان، اولاد من نفد الرمح الذی کان راس الحسین
👈و منهم بنو الطشت و هم اولاد اللعین الذی وضع راس الحسین فی الطشت و حمل بین یدیه یزید اللعین
👈و منهم بنو النعل و هم اولاد من رکض... جسد الحسین فی کربلا و اخذوا من ذلک نعل نعالا و یخلطون بمثله و یعقلون حلقه منهم علی ابواب دور تفعلا و تیمما و تبرکا بها
👈و منهم بنی المکبرین و هم اولاد من کبر یوما دخول راس الحسین فی الشام
👈و منهم بنو الفروج و هم اولاد من ادخل راس الحسین فی الشام فی درب مفروج
👈و منهم بنی القضیب و هم اولاد من حمل القضیب الی یزید یضرب ثنایا الحسین
👈و منهم بنی الفتح و هم اولاد من قرا سورة انا فتحنا بشارة لفتح یزید (۱)
☑️در مقابل این قبائل ملعونِ شامی که خبائث و ادعیاء، و از اولاد یزید و معاویه و دشمنان آل الله هستند، سادات و فرزندان کوثر بنو الزهراء (سلام الله علیها) از نسل حسنی ها و حسینی ها بر همه عالم مصیطر و مستقر و مسلط هستند، که با نور وجودی شان، ظلمت اولاد البغایا را از میان برده و چونان لوءلوء در زمان ظهور خواهند درخشید.
📌در ادامه ی این سلسله مطالب، به معرفی و شناسایی این قبایل و استنادهای تاریخی، روایی آن در مقاتل و آیات و زیارات و احادیث میپردازیم.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا.
(۱)کراجکی در کنز الفواید و کتاب التعجب من اغلاط العامه صفحه ۱۱۶ و ۱۱۷ به این قبایل اشاره نموده است.
این دو کتاب تحت عنوان گنجینه معارف شیعه امامیه به فارسی ترجمه شده است.
🏴▪️
🏴▪️🏴▪️🏴
#راه_ما_روشن_است
#انتشار_با_لینک_کانال
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝
🔰فرزندان ایران برای برگزاری یکی از بزرگترین رزمایشهای چندین سال گذشته با نام با مسما و البته بسیار روشن و پیامدار «فاتحان خیبر» آماده میشوند.
#راه_ما_روشن_است
#انتشار_با_لینک_کانال
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝
🚨🚨🚨دکتر سید ابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان استوارنامه ی سفیر جدید جمهوری آذربایجان را نگرفت و برخلاف جریان عادی برای دریافت استوارنامه ی سفرای کشورها که توسط رئیس جمهور دریافت می شد آقای امیرعبداللهیان استوارنامه ی سفیر جمهوری آذربایجان را دریافت کرد
#راه_ما_روشن_است
#انتشار_با_لینک_کانال
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝
مزار مطهر علامه حسن زاده آملی
در روستای ایرا آمل
شادی روح مقدسش صلوات ختم کنید🍃
#راه_ما_روشن_است
#انتشار_با_لینک_کانال
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عــــــــلاّمـــــه از زبـــــانِ عـــــلّامــــه
راز موفقیت علامه حسن زاده آملی در بیان علامه جوادی آملی
#راه_ما_روشن_است
#انتشار_با_لینک_کانال
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝
4_5958395257723816666.mp3
11.04M
🔊 #سخنرانی استاد #رائفی_پور
📂 «تحلیل و بررسی تحرکات اخیر جمهوری آذربایجان»
🗓 ۸ / مهر ماه / ۱۴۰۰
#راه_ما_روشن_است
#انتشار_با_لینک_کانال
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بازنشر| رهبر انقلاب برای کدام چهرهها نماز میت خواندهاند
@HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• دیوونه منم عاشقی که دلخونه منم
• آقا تویی و اونی که پریشونه منم
#حاج_مهدی_جانجانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• حسینم وا حسین گفت و شنودم
• زیارت نامه ام جسمه کبودم
#حاج_محمود_کریمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تبدیل ایران به کشوری سرشار از معنویتّ و ایمان
۹۵/۷/۲۸
#معنویت_گرایی
#رهبر_معظم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
@video_khamenei
🙏پروردگارا!
ظهور بارانی آن امام موعودت را همواره انتظار می کشیم........
عطش مقدس مامنتظران بی قرار رابا نگاه دریایی مهدی موعود( عج ) سیراب گردان وجان خسته واندوه بارمان راباطنین اذانش به آرامش برسان ( آمین ) .
( اللهّم عجل لولیک الفرج ).
درودوسپاس : صبح جمعه اتون درکنار خانواده بخوشی ، سلامت وکامروا باشید .🍀💐🍀
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
❇️🏴
❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن
✨«أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ * وَ لِساناً وَ شَفَتَيْنِ * وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ»
«آیا برای او دو چشم قرار ندادیم؛ و یک زبان و دو لب؛ و او را به راه خیر و شر هدایت کردیم»
(سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۰)
ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا
⏪ «لسان» در آیات حضرت قرآن ، بر وجود مبارک حضرت اب الائمه ، المیرالمومنین علی (علیه السلام) دارد:
▫️«وَ اجْعَلْ لِي لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ» (سوره شعرأ آيه ۸۴)
عن جعفر بن محمد (عليه السلام): «هو علي بن أبي طالب (عليه السلام (۱)
▫️و«.. جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا» (سوره مریم آیه ۵۰)
عن ابی عبدالله (علیه السلام): يَعْنِى بِهِ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام (۲)
✔️گرچه «لسان الله الناطق» خصوصیت و صفتی مشترک میان همگی ائمه (علیهم السلام) است: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ..جَعَلَنَا عَيْنَهُ فِي عِبَادِهِ وَ لِسَانَهُ النَّاطِقَ فِي خَلْقِه » (۳) اما در آيه شریفه محط بحث که «لسان» به صورت خاص، دلالت بر حضرت اب الائمه امیرالمومنین علی (علیه السلام) دارد، از وجود مبارک حسنین (علیهما السلام) به «شفتین» تعبیر شده است که سرّ نهفته در لسان را ظاهر نموده و بر خلق تبیین و منکشف می سازند.
⏪به عبارت دیگر، آنچه که سبب گردید سرّ ولایت ولی الله الاعظم بر خلق تبیین شود، امامت امام حسن مجتبی (علیه السلام) و کربلای حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) بود ؛ سیره صلح امام حسن مجتبی (علیه السلام) که از بطن آن کربلای امام حسین (علیه السلام) به ظهور رسید، با انطباق و با قرین یکدیگر شدن، سبب تبیین شدن امر ولایت بر شیعیان گردید.
☑️لذا «شفتین» در آیات حضرت قرآن ، به وجود مبارک حسنین (علیهما السلام) دلالت دارد.
🖋وجود مبارک امام حسن مجتبی (علیه السلام) با نام مبارکشان «حَسَن»، نیز بر این شأن ذاتی شان دلالت می نمایند. نام مبارک «حَسن» به وجودی اطلاق می شود که اوصاف خیر و نیکویی و احسان در او جمع باشد (۴) و یکی از دلالات معنایی «شفة» ، «ثناء حَسَن» است: يقال" له في الناس شَفَةٌ" أي ثناء حسن (۵) آنکه صاحب لب در میان مردم است، بدین معناست که صاحب نام و یاد نیکو در میان مردمان می باشد.
ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا
(۱).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۴ ؛ ص۱۷۴؛ تفسير القمي ؛ ج۲ ؛ ص۱۲۳
(۲).كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج۱؛ ص۱۳۸
(۳).بحار الأنوار ؛ ج۲۴ ؛ ص۱۹۷
(۴).مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ۶، ص ۵۸۶
(۵).مجمع البحرين ؛ ج۶ ؛ ص۳۵۰
❇️🏴
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
#راه_ما_روشن_است
#انتشار_با_لینک_کانال
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
❇️🏴
❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن
🔳«شفتین» در آیات حضرت قرآن ، به وجود مبارک امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) دلالت دارد. مطابق کلام حضرات ترجمان وحی الله (علیهم السلام) ذیل آیات فوق از سوره مبارکه بلد:
▫️فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ وَ لِساناً وَ شَفَتَيْنِ قَالَ قَالَ الْعَيْنَانِ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه وَ اللِّسَانِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الشَّفَتَانِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهم السلام وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ إِلَى وَلَايَتِهِمْ جَمِيعاً وَ إِلَى الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِمْ جَمِيعاً (۱)
▪️مقصود از دو چشم، وجود مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) است و مقصود از زبان، وجود مبارک امیرالمومنین علی (علیه السلام)؛ «شفتان» (دو لب) اشاره دارد به امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) و مقصود از هدایت شدن به دو راه، دلالت شدن بندگان به ولایت آل الله (علیهم السلام) و برائت و بیزاری جستن از اعداء ایشان است.
◀️وجه تسمیه ذوات مقدسه محمد و علی و حسن و حسین (علیهم السلام) به عباراتی که در این آیات مبارکات در خصوص ایشان به کار برده شده است، در کلام مفسرین اینگونه تبیین گردیده که:
▫️أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ يبصر بها الضلال من الهدى و هو كناية عن النبي صلوات الله علیه كما تقدم وَ لِساناً ينطق به و هو كناية عن أمير المؤمنين عليه السلام و يدل على ذلك قوله تعالى وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا و قوله تعالى حكاية عن إبراهيم علیه السلام «وَ اجْعَلْ لِي لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ» و المعنى في القولين أمير المؤمنين عليه السلام و قوله وَ شَفَتَيْنِ لأن بهما يحصل النطق و الذوق و فيها حكم كثيرة و هما كناية عن الحسن و الحسين عليهما السلام كما تقدم لأنهما قوام الدين و نظام الإسلام و المسلمين (۲)
➖«چشمان» کنایه از وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) است؛ چرا که بندگان به واسطه وجود آن حضرت ، مبصر به حقیقت شده و ضلالت را از هدایت تمییز و تشخیص دادند
➖«لسان» دلالت بر وجود مبارک امیرالمومنین علی (علیه السلام) دارد؛ از آنجا که در دیگر آیات حضرت قرآن نیز خداوند عزوجل آن حضرت را با اوصاف «لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا » (سوره مریم آيه ۵۰) و «لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ» (سوره شعراء آیه ۸۴) نامیده است؛
➖«شفتین» (دو لب) اشاره به وجود مقدس امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) دارد؛ چرا که به واسطه لبان است که نطق حاصل می شود و وجود مقدس حسنین (علیهما السلام) قوام دین و نظام اسلام و مسلمین می باشند.
🖋به عبارت دیگر، آنچه که لسان در مقام تکلّم و بیان آن می باشد، به واسطه لبان و انطباق دو لب با یکدیگر است که نطق حاصل شده و سرّ نهفته در زبان، ظاهر گردیده و برای مخاطب تفهیم می گردد.
ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا
(۱).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: ۷۷؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۵ ؛ ص۶۶۲؛ تفسير القمي، ج۲، ص: ۴۲۳
(۲).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۷۷۴
❇️🏴
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴
#راه_ما_روشن_است
#انتشار_با_لینک_کانال
╔═🔹☀️🔹══╗
🆔 @rahroshaan
╚═══🔹☀️🔹╝