eitaa logo
راه روشن
82 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰فرزندان ایران برای برگزاری یکی از بزرگترین رزمایش‌های چندین سال گذشته با نام با مسما و البته بسیار روشن و پیام‌دار «فاتحان خیبر» آماده می‌شوند. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
🚨🚨🚨دکتر سید ابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان استوارنامه ی سفیر جدید جمهوری آذربایجان را نگرفت و برخلاف جریان عادی برای دریافت استوارنامه ی سفرای کشورها که توسط رئیس جمهور دریافت می شد آقای امیرعبداللهیان استوارنامه ی سفیر جمهوری آذربایجان را دریافت کرد ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
مزار مطهر علامه حسن زاده آملی در روستای ایرا آمل شادی روح مقدسش صلوات ختم کنید🍃 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عــــــــلاّمـــــه از زبـــــانِ عـــــلّامــــه راز موفقیت علامه حسن زاده آملی در بیان علامه جوادی آملی ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
4_5958395257723816666.mp3
11.04M
🔊 استاد 📂 «تحلیل و بررسی تحرکات اخیر جمهوری آذربایجان» 🗓 ۸ / مهر ماه / ۱۴۰۰ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بازنشر| رهبر انقلاب برای کدام چهره‌ها نماز میت خوانده‌اند @HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• دیوونه منم عاشقی که دلخونه منم • آقا تویی و اونی که پریشونه منم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙏پروردگارا! ظهور بارانی آن امام موعودت را همواره انتظار می کشیم........ عطش مقدس مامنتظران بی قرار رابا نگاه دریایی مهدی موعود( عج ) سیراب گردان وجان خسته واندوه بارمان راباطنین اذانش به آرامش برسان ( آمین ) . ( اللهّم عجل لولیک الفرج ). درودوسپاس : صبح جمعه اتون درکنار خانواده بخوشی ، سلامت وکامروا باشید .🍀💐🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن ✨«أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ * وَ لِساناً وَ شَفَتَيْنِ * وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ» «آیا برای او دو چشم قرار ندادیم؛ و یک زبان و دو لب؛ و او را به راه خیر و شر هدایت کردیم» (سوره مبارکه بلد آیات ۸ تا ۱۰) ا┅═✧❁▪️❁✧═┅ا ⏪ «لسان» در آیات حضرت قرآن ، بر وجود مبارک حضرت اب الائمه ، المیرالمومنین علی (علیه السلام) دارد: ▫️«وَ اجْعَلْ لِي لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ» (سوره شعرأ آيه ۸۴) عن جعفر بن محمد (عليه السلام): «هو علي بن أبي طالب (عليه السلام (۱) ▫️و«.. جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا» (سوره مریم آیه ۵۰) عن ابی عبدالله (علیه السلام): يَعْنِى بِهِ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام (۲) ✔️گرچه «لسان الله الناطق» خصوصیت و صفتی مشترک میان همگی ائمه (علیهم السلام) است: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ ..جَعَلَنَا عَيْنَهُ فِي عِبَادِهِ وَ لِسَانَهُ النَّاطِقَ فِي خَلْقِه » (۳) اما در آيه شریفه محط بحث که «لسان» به صورت خاص، دلالت بر حضرت اب الائمه امیرالمومنین علی (علیه السلام) دارد، از وجود مبارک حسنین (علیهما السلام) به «شفتین» تعبیر شده است که سرّ نهفته در لسان را ظاهر نموده و بر خلق تبیین و منکشف می سازند. ⏪به عبارت دیگر، آنچه که سبب گردید سرّ ولایت ولی الله الاعظم بر خلق تبیین شود، امامت امام حسن مجتبی (علیه السلام) و کربلای حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) بود ؛ سیره صلح امام حسن مجتبی (علیه السلام) که از بطن آن کربلای امام حسین (علیه السلام) ‌به ظهور رسید، با انطباق و با قرین یکدیگر شدن، سبب تبیین شدن امر ولایت بر شیعیان گردید. ☑️لذا «شفتین» در آیات حضرت قرآن ، به وجود مبارک حسنین (علیهما السلام) دلالت دارد. 🖋وجود مبارک امام حسن مجتبی (علیه السلام) با نام مبارکشان «حَسَن»، نیز بر این شأن ذاتی شان دلالت می نمایند. نام مبارک «حَسن» به وجودی اطلاق می شود که اوصاف خیر و نیکویی و احسان در او جمع باشد (۴) و یکی از دلالات معنایی «شفة» ، «ثناء ‌حَسَن» است: يقال" له في الناس‏ شَفَةٌ" أي ثناء حسن (۵) آنکه صاحب لب در میان مردم است، بدین معناست که صاحب نام و یاد نیکو در میان مردمان می باشد. ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا (۱).البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۴ ؛ ص۱۷۴؛ تفسير القمي ؛ ج‏۲ ؛ ص۱۲۳ (۲).كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج‏۱؛ ص۱۳۸ (۳).بحار الأنوار ؛ ج‏۲۴ ؛ ص۱۹۷ (۴).مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏ ۶، ص ۵۸۶ (۵).مجمع البحرين ؛ ج‏۶ ؛ ص۳۵۰ ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️حُسنُ الحَسَن (علیه السلام) فی القرآن 🔳«شفتین» در آیات حضرت قرآن ، به وجود مبارک امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) دلالت دارد. مطابق کلام حضرات ترجمان وحی الله (علیهم السلام) ذیل آیات فوق از سوره مبارکه بلد: ▫️فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ وَ لِساناً وَ شَفَتَيْنِ‏ قَالَ قَالَ الْعَيْنَانِ رَسُولُ اللَّهِ صلوات الله علیه وَ اللِّسَانِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الشَّفَتَانِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ علیهم السلام وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ‏ إِلَى وَلَايَتِهِمْ جَمِيعاً وَ إِلَى الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِمْ جَمِيعاً (۱) ▪️مقصود از دو چشم، وجود مبارک رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم) است و مقصود از زبان‌،‌ وجود مبارک امیرالمومنین علی (علیه السلام)؛ «شفتان» (دو لب) اشاره دارد به امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) و مقصود از هدایت شدن به دو راه، دلالت شدن بندگان به ولایت آل الله (علیهم السلام) و برائت و بیزاری جستن از اعداء ‌ایشان است. ◀️وجه تسمیه ذوات مقدسه محمد و علی و حسن و حسین (علیهم السلام) به عباراتی که در این آیات مبارکات در خصوص ایشان به کار برده شده است، در کلام مفسرین اینگونه تبیین گردیده که: ▫️أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ‏ يبصر بها الضلال من الهدى و هو كناية عن النبي صلوات الله علیه كما تقدم‏ وَ لِساناً ينطق به و هو كناية عن أمير المؤمنين عليه السلام و يدل على ذلك قوله تعالى‏ وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا و قوله تعالى حكاية عن إبراهيم ع‏لیه السلام «وَ اجْعَلْ لِي لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ‏» و المعنى في القولين أمير المؤمنين عليه السلام و قوله‏ وَ شَفَتَيْنِ‏ لأن بهما يحصل النطق و الذوق و فيها حكم كثيرة و هما كناية عن الحسن و الحسين عليهما السلام كما تقدم لأنهما قوام الدين و نظام الإسلام و المسلمين‏ (۲) ➖«چشمان» کنایه از وجود مقدس پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) است؛ چرا که بندگان به واسطه وجود آن حضرت ، مبصر به حقیقت شده و ضلالت را از هدایت تمییز و تشخیص دادند ➖«لسان» دلالت بر وجود مبارک امیرالمومنین علی (علیه السلام) دارد؛ از آنجا که در دیگر آیات حضرت قرآن نیز خداوند عزوجل آن حضرت را با اوصاف «لِسانَ صِدْقٍ عَلِيًّا » (سوره مریم آيه ۵۰) و «لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ‏» (سوره شعراء آیه ۸۴) نامیده است؛ ➖«شفتین» (دو لب) اشاره به وجود مقدس امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) دارد؛ چرا که به واسطه لبان است که نطق حاصل می شود و وجود مقدس حسنین (علیهما السلام) قوام دین و نظام اسلام و مسلمین می باشند. 🖋به عبارت دیگر،‌ آنچه که لسان در مقام تکلّم و بیان آن می باشد، به واسطه لبان و انطباق دو لب با یکدیگر است که نطق حاصل شده و سرّ نهفته در زبان، ظاهر گردیده و برای مخاطب تفهیم می گردد. ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا (۱).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: ۷۷؛ البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۵ ؛ ص۶۶۲؛ تفسير القمي، ج‏۲، ص: ۴۲۳ (۲).تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۷۷۴ ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴▫️🏴▫️🏴▫️🏴▫️🏴▫️🏴 ✨اللّهُمَ‌ّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَ‌ّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلی ذلِک اَللّهُمَ‌ّ الْعَنْهم جَمیعاً✨ ▪️در ادامه بحث گذشته به معرفی اجداد اولاد البغایا، ملاعینی که در قتل و شهادت حضرت ثارالله، اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و مصائبی که بر ایشان روا داشته شده نقش داشتند، پرداخته می شود. ☑️مرحوم کراجکی(م ۴۹۹ هجری) در کتاب «التعجّب من أغلاط العامة في مسألة الإمامة» می نویسد: تعجب از عدّه ای است که به کارهایی که پدرانشان با حسین بن علی علیه السلام انجام دادند، شاد شدند و آنها را به واسطه کار و اثری که در قتل آن حضرت داشتند، بزرگ داشتند و به آن افتخار کردند، و به همین جهت در سرزمین شام به این القاب مشهور و شناخته شدند. این عده عبارتند از: ۱. بنوالسنان ۲. بنوالطشت(بنو الملح) ۳. بنو النعل(بنوالسرج) ۴. بنو المکبرین ۵. بنو الفروج (بنوالدرج) ۶. بنو القضیب ۷. بنو الفتوح(۱) 🔳«و أمّا بنو سنان: فأولاد الذي حمل الرمح الذي على سنانه رأس الحسين عليه السّلام» ▫️بنُو سِنان: اولاد کسی هستند که نيزه ‏اى را حمل می کرد كه سر حسين بن علی علیه السلام بر آن بود. (بنوالملح) 🔳وأما بنو الطشتی، فأولاد الذی حمل الطشت الذی ترک فیه رأس الحسین (علیه السلام)، وهم بدمشق مع بنی الملحی معروفون. ▫️بنُو الطَّشتى: اولاد کسی هستند كه سر حسین بن علی علیه السلام را در طشت حمل می کرد، (و بر آن نمك پاشيدند) واعقاب آنان در دمشق معروفند و به بني كنانه مي رسد. ( بنوالسرج) 🔳«و أمّا بنو السرج: فأولاد الذين أسرجت خيله لدوس جسد الحسين عليه السّلام، و وصل بعض هذه الخيل إلى مصر، فقلعت نعالها من حوافرها و سمّرت على‏ أبواب الدور ليتبرّك بها، و جرت بذلك السنّة عندهم حتّى صاروا يتعمّدون عمل نظيرها على أبواب دور أكثرهم» ▫️بنو سرج: اولاد کسی هستند که اسبانش را زين کرد تا جسد حسين بن علی علیه السلام را لگدمال کند. بعضي از اين اسب ها به مصر رسید، پس نعل آن اسب ها را جدا کردند و از باب تبرّک بر سر خانه هایشان آويختند، و اين کار نزدشان رسم و سنّت گشت. ▫️در این میان شمر که قساوت فوق‏ العاده‏ اى داشت به همراه ده نفر دیگر نیز از وى تبعیت کردند و با کوبیدن نعل تازه بر سم اسبانشان بر پیکیر امام حسین (صلوات الله علیه) و یارانشان تاختند. ☑️ «و أمّا بنو المكبّري: فأولاد الذي كان يكبّر خلف رأس الحسين عليه السّلام» ▫️بنو المُكَبِّرِى: اولاد ملعونینی که دنبال رأس مبارک حضرت ثارالله امام حسین (علیه السلام) راه می رفتند و به نشانه پیروزی و فتح تکبیر می گفتند. (بنو الدرج) 🔳«و أمّا بنو الدرجي: فأولاد الذي ترك الرأس في درج جيرون‏ ▫️بنو الدَّرَجى: اولاد كسى كه سر حسین بن علی علیه السلام را بر پله‏ هاى باب جيرون(در دمشق) نهاد. 🔳«و أمّا بنو القضيبي: فأولاد الذي أحضر القضيب إلى يزيد لعنه اللّه لنكت ثنايا الحسين عليه السّلام» ▫️بنُو القَضِيبى: اولاد كسی هستند كه برای یزید ملعون، آن تکه چوب را آورد و یزید ملعون با آن چوب، به دندان های حسین بن علی علیه السلام می زد. 🔳منهم بنوالفتح و هم اولاد قرا سورة انا فتحنا ▫️بنوُ الفتوح: اولاد كسی هستند می ایستادند سوره انا فتحنا میخواندند، برای قتل حسین. 📌 در ادامه این سلسله مطالب به معرفی هرکدام از این قبایل ملعون باتوجه به مسانید، پرداخته می شود. 📚منابع و مآخذ: (۱). در برخی از منابع قبایل دیگری نیز با برخی از تفاوتها در اقوال ذکر گردیده است مانند: «بنو السراويل: فأولاد الذي سلب سراويل الحسين عليه السّلام» بنو سراويل: اولاد كسى بودند كه پيراهن حسين بن علی علیه السلام را روز عاشورا از تن مباركش در آورد و برد. 📚کراجکی در کنز الفواید و التعجب من اغلاط العامه صص ۱۱۶ و ۱۱۷ (این دو کتاب تحت عنوان گنجینه معارف شیعه امامیه به فارسی ترجمه شده است) 📌عماد الدین طبرسی (طبری) در کامل بهایی (السقیفه) جلد ۲؛ باب ۲۰؛ صفحه ۱۲۳ 📌 عماد الدین طبرسی در اسرار الامامه: صفحه ۳۷۸ 📌حسن بن علی طبرسی در تحفه الابرار فی مناقب الائمه الابرار؛ صفحه ۲۹۵ 📌 ترجمه تحفه الابرار؛ صفحه ۴۹ 📌محدث نورس در مستدرک الوسایل قسمت مشیخه (خاتمه)/ جلد ۲۱ صفحه ۱۳۷ 📌احمد رحمانی همدانی در کتاب الامام علی بن ابی طالب علیه السلام ...صفحه ۷۴۹ 📌عبد المجید حائری شیرازی در ذخیره الدارین  فیما یتعلق بمصائب الحسین علیه السلام و اصحابه؛ صفحه ۱۵۴ 📌لبیب بیضون در موسوعه کربلا؛ جلد ۲؛ صفحه ۵۳۳ 📌فضل علی قزوینی در کتاب الامام الحسین علیه السلام و اصحابه؛ صفحه ۴۱۱ 📌موسوعه الامام الحسین علیه السلام؛ جلد ۶؛ صفحه ۳۸۵ 🏴▫️🏴▫️🏴▫️🏴▫️🏴▫️🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
👆▪️ کتاب کنزالفوائد کراجکی سند ۷ قوم ملعون
▪️https://s4.uupload.ir/files/img_20210813_212041_209_sfn1.jpg 👆▪️ کتاب گنجینه معارف شیعه امامیه سند ۷ قوم ملعون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ذوالفقارِ بحرینی‎ها برای رژیم‎صهیونیستی 🔹پس از ورود وزیرخارجه رژیم‎صهیونیستی به بحرین، معترضان بحرینی، تصویری از شمشیر ذوالفقار در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «آقای لاپید! می‌دانی این چیست؟»