🔹 مسئله #حکمرانی_تربیت از موضوعاتی است که نیاز به کنکاش و گفتوگوی فراوان دارد.
🔹 در نشست فوق که به میزبانی مدرسه فکرت انجام شد، به کمک دوست عزیزم جناب حجت الاسلام رجائی که هم فعال تربیتی و هم دانشجوی دکتری حکمرانی هستند ( @rajaaei_ir )، کمی در این موضوع گفتوگو کردیم.
فیلم کامل نشست را در صفحه مدرسه فکرت در آپارات به آدرس زیر میتوانید مشاهده فرمایید:
https://www.aparat.com/v/Zg2lO
🔹 ان شاءالله اگر توفیق داشته باشم در طول این نیم سال به کمک طلاب سطح چهار رشته تربیت اعتقادی به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.
https://eitaa.com/HamidSajedian
#حکمرانی_تعلیم_و_تربیت
#حکمرانی_آموزش
این یک پرسش مهم مرتبط با حوزه #حکمرانی_تربیت است که در یک مسئله پیچیده ریشه دارد:
اگر گروهی از ذینفعان حوزه #تربیت چنین مطالبهای داشته باشند، حاکمیت چه باید بکند؟! بیاعتنایی و تمرکز بر یک الگوی آموزشی و تربیتی، یا چارهاندیشی برای یافتن راههای دیگری که بتواند اکثریت ذینفعان را راضی کند؟
پ.ن: فیلم پیوست شده به توییت آقای اکبری، مربوط به جشن نامتعارف آغاز سال تحصیلی در یکی از مدارس کرمان است.
🆔️ @rajaaei_ir
📌کتابخوانی یا کتابخواری؟!
اول نوشته کوتاه عکسنوشته بالا را یکی دو بار با دقت بخوانید. دوم کمی فکر کنید و ببینید چقدر این حرف را قبول دارید. حالا نوشته زیر را مطالعه کنید:
افراد مختلفی را سراغ دارم که در زمینههای مختلف بهدنبال یک #سیر_مطالعاتی میگردند؛ با این توضیح که برای آشنایی با یک حوزه دانشی و تسلط بر آن، داشتن یک #برنامه_انبوه_خوانی ضروری است.
سالهاست به کسانی که برای گرفتن چنین سیر و برنامهای به سراغم میآیند میگویم: چنین چیزی را بلد نیستم تا تقدیم کنم؛ چون نهتنها به آن معتقد نیستم، که آن را غلط میدانم.
پاسخ من به این پرسش که "پس چه موقع باید به سراغ #کتاب برویم؟" این است: هر وقت سؤالی در ذهن شما شکل گرفت و رشد کرد و به مرحلهای رسیدید که پاسخ آن برایتان ضروری شد، بهصورت طبیعی و نه جبری و برنامهای بهسراغ کتاب یا کتابهای دارای پاسخ آن خواهید رفت و آن وقت است که آن پاسخ در جای خودش خواهد نشست.
البته گاهی میتوان برای ایجاد پرسش در ذهن مخاطب یا #متربی و ایجاد #حرکت_فکری در او از کتاب بهعنوان یک #ابزار_تربیتی بهره برد. روشن است که این کار اولاً باید تحت نظر یک #مربی آگاه باشد و ثانیاً با توصیه به #انبوه_خوانی_کتاب فرق میکند.
همچنین، نقد برنامههای عمومی انبوهخوانی کتاب منافاتی با مطالعه فراوان و انبوه برخی از اهالی کتاب ندارد؛ کسانی که به پرسشهای مشخص و شفافی رسیدهاند و لابهلای کتابها بهدنبال پاسخ آنها میگردند، نه اینکه بخواهند با کتاب وقت خود را پر کنند و سرگرم شوند.
#کتابخوانی
#سیر_مطالعاتی
#انبوه_خوانی
#تربیت_با_کتاب
🆔️ @rajaaei_ir
مرتضی رجائی
📌کتابخوانی یا کتابخواری؟! اول نوشته کوتاه عکسنوشته بالا را یکی دو بار با دقت بخوانید. دوم کمی فک
❓پرسش یک دوست درباره مطلب بالا👆
جوابی که به ذهن این بنده میرسد:
اولاً بهنظرم همین اندازه که میفرمائید طلبهها بهدنبال دانستن پاسخ پرسشها و شبهات مردم و مراجعهکنندگان بهسراغ کتاب میروند، یعنی مسئلهای در ذهنشان ایجاد شده است؛ هرچند آن دغدغه، برای شخص خودشان بالفعل نشده باشد.
ثانیاً تجربه خودم و بسیاری از دوستانم بیانگر آن است که حتی در چنین حالتی و برای پاسخگویی عمومی به مراجعهکنندگان، در فرض انبوهخوانی اثرگذاری کمتر از حالت تمرکز بر چند زمینه خاص است؛ چراکه اطلاعات غیر مرتبط با دغدغههای شخصی که مورد علاقه فرد نیستند ماندگاری کمتری در ذهن دارند.
مرتضی رجائی
این یک پرسش مهم مرتبط با حوزه #حکمرانی_تربیت است که در یک مسئله پیچیده ریشه دارد: اگر گروهی از ذین
#پیام_وارده:
سلام برادر
در مورد توییت آقای اکبری خواستم بگم چند سالی است که بچه مدرسه ای دارم
این یکی از آرزوهای بنده است که مدرسه اختیاری بشه؛ در اینصورت قطعا اجازه مدرسه رفتن به بچه هام نمیدم و خودم براشون وقت مکفی میذارم کما اینکه الان هم بخش زیادی از بار آموزش و تمرین بعد از مدرسه و جبران کوتاهی های معلم کارنابلد به دوش من و خانمم است.
آموزش اختیاری یعنی مدارس خانگی، یعنی نظارت باکیفیت والدین بر محتوای بدکیفیت کتب درسیِ مجری سند 2030 و زیر بار مدیریت خودخواهانه آ.پ نرفتن.
اونهایی هم که فضای بهتری دارند غالبا هزینه های سنگینی دارند.
در آینده بسیار نزدیک، تحصیل علم فقط برای اقشار پردرآمد و غیرمتعهد به مسائل دینی خواهد شد.
#نه_به_آموزش_اجباری
#نه_به_مدارس_اجباری
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
✍پ.ن: این متن، عین فرمایش یکی از دوستان کانال است که در واکنش به مطلب بالا در خصوصی برایم فرستاده است.
هرچند اظهارنظر ایشان بهعنوان یک پدر و یکی از #ذینفعان عرصه #حکمرانی_تربیت محترم و محل تأمل است، اما حتماً منتقدان و مخالفانی هم دارد.
بیشک این پیشنهاد و اجرای آن، پرسشها و چالشهایی را پیشروی حاکمیت خواهد گذاشت که باید به آنها فکر و پاسخ آنها را پیدا کند.
اصلاً پیچیدگی مسائل #حکمرانی از همین چندوجهی بودن آنها برمیخیزد.
اگر کسی از دوستان فعال تربیتی و مخصوصاً #معلمان و #اهالی_مدرسه نقد یا تأملی بر این اظهار نظر داشت، خوشحال میشوم این مشارکت را در کانال منعکس کنم.
🆔️ @rajaaei_ir
📌مدرسه نانوایی محله؛
سه تا با چهار تا چه فرقی میکنه؟!
🔰امروز صبح برای خرید نان به نانوایی سنگک محله رفتم. پسربچهای دبستانی جلوتر از من در صف ایستاده بود. نوبتش که شد، کارت بانکیاش را به ناندرآر داد و گفت: "چهار تا".
🔰ناندرآر همانطور که کارت را کنار دستگاه کارتخوان میگذاشت تا بکشد گفت: "سه تا بیشتر نمیتونم بدم؛ آرد برامون نیاوردن و امروز خمیر کم داریم. سه تا بیشتر نمیدیم که به همه برسه".
🔰پسرک گفت: "آخه ما چهار تا نان لازم داریم. حالا سه تا با چهار تا چه فرقی میکنه؟! به من چهار تا بدی چطور میشه؟!"
🔰تا خواستم از شهامت پسر در بیان خواستهاش لذت ببرم، ناندرآر بحثی را شروع کرد که آن لذت بهکلی فراموشم شد.
گفت: "عمو جان، فرض کن من به تو چهار تا نان دادم؛ وقتی بقیه این رو ببینند، یکیشون نمیگه خب برای منم همینطور حساب کن و بگو سه تا با چهار تا چه فرقی میکنه؟!"
پسربچه فکری کرد و گفت: "شاید"!
ناندرآر گفت: " شاید نه، حتماً. اون وقت کمکم بقیه هم همین رو میگن و من ناچارم بیخیال سه تا بشم و بگم کسی بیشتر از چهار تا نبره".
🔰این را گفت و همانطور که داشت به سمت تنور میرفت ادامه داد: "تا اینجاش هم بده، ولی بدترش اینه که یهو یکی هم پیدا بشه و بگه حالا چهار تا با پنج تا چه فرقی میکنه؟! اون وقت تو به من بگو؛ دیگه از قانونی که ما به نفع خلق الله گذاشتیم تا به بقیه هم نان برسه، چی باقی میمونه؟!"
🔰جملهاش که تمام شد، سه تا نان سنگک از تنور درآورد و راه افتاد سمت میز جلوی در و گذاشت جلوی پسرک. بعد هم گفت: "نه عمو جان، همین سه تا رو ببر، نرخ منم نشکن. چون اگه من الآن از حرف خودم کوتاه بیام و بیشتر از سه تا به تو نان بدم، یه ساعت دیگه اینجا برای بردن پنج تا نان هم از من طلبکار میشن!"
🔰من که از این بحث قشنگ و #تبیین ساده اما عمیق مفهوم "حدّ یقف" و فلسفه محدودیت و قانون حسابی کیفور شده بودم، با خودم گفتم: یعنی چند نفر از #معلم های این طفلهای معصوم در #مدرسه هایشان اینطور منطقی با آنها بحث میکنند و این مفاهیم اجتماعی را برایشان تبیین میکنند؟!
🔰به نظرتان اگر این مفهوم برای نوجوانهای ما جا بیفتد و به آن پایبند شوند، دیگر کسی مثلاً در #مسئله_حجاب اینطور میگوید که "مگه بیرون بودن چند تا تار مو یا یه ساق دست چه اشکالی داره؟!
اگر هم کسی همچه حرفی بزند، با یادآوری ضرورت "حدّ یقف" در هر چیزی از جمله حجاب و اینکه اگر از آن کوتاه بیاییم، کار به جاهای باریک میکشد، اگر #انصاف داشته باشد و نخواهد #لجبازی کند، میپذیرد.
#جهاد_تبیین
#فلسفه_اجتماعی
#قانون
#حدّ_یقف
#مدرسه
#تربیت
پ.ن: قابل توجه دوستانی که به بهانه نداشتن وقت و تمرکز کافی، از نوشتن و انجام مسئولیت تبیین طفره میروند: این مطلب را در فرصتی کمتر از نیم ساعت که در خودرو منتظر نشسته بودم و هیچ کار دیگری نمیتوانستم بکنم، نوشتم. حتی اگر خواندنش از یک نفر دستگیری کند، من بردهام و این نیم ساعت برکت یافته است.
🆔️ @rajaaei_ir
مرتضی رجائی
#پیام_وارده: سلام برادر در مورد توییت آقای اکبری خواستم بگم چند سالی است که بچه مدرسه ای دارم این یک
#پیام_وارده
پس از انتشار مطلب بالا👆 در کانال، دوستی این نکته را برایم فرستاده:
عرض سلام وادب
و سپاس فراوان از کانال خوب ومفیدتون ماجورباشین
...مدرسه رفتنِ دانش آموز
۵۰ درصدش برا آموزشه
و ۵۰ درصد دیگرش ارتباط
گیری و مهارت آموزی بااجتماعِ
خارج از خانه س
درگیری ها قهرکردن ها
هل دادن همدیگر.. خنده های
دسته جمعی و.....
مرتضی رجائی
#پیام_وارده پس از انتشار مطلب بالا👆 در کانال، دوستی این نکته را برایم فرستاده: عرض سلام وادب و سپ
#پیام_وارده
پاسخ یک دوست، به نقد بالا👆:
در جواب ناقد عزیز بفرمایید
ارتباط گیری و اجتماعی تربیت شدن فرزند، منحصر به مدرسه نمیشه
فامیل، همسایگان، دوستان در مسجد و همسالان در هیئت و... این انحصار رو میشکنه و جبران هر نقصی را میکنه.
ضمن اینکه حتی «اگر» حرفتان درست باشد باید حساب کرد که به چه قیمتی میخواهیم بچه مان اجتماعی و با روابط عمومی بالا تربیت شود؟؟!
یاد دختری افتادم که در دو دانشگاه قم(وطن) و سمنان امکان ادامه تحصیل داشت. پدرش به خاطر اجتماعی رشد کردنش سمنان رو انتخاب کرد و حالا بعد از چند سال، دختری از دست رفته و غیرقابل کنترل و گستاخ رو تحویل گرفته!
مرتضی رجائی
#پیام_وارده پاسخ یک دوست، به نقد بالا👆: در جواب ناقد عزیز بفرمایید ارتباط گیری و اجتماعی تربیت شدن
#پیام_وارده:
ظاهراً این بحث که موضوعش مرتبط با #حکمرانی_تربیت به حساب میاد، بحث داغی شده و مخاطبها درگیرش شدن.
دیدگاه زیر رو هم یکی از مخاطبان در پاسخ به پاسخ بالا👆 فرستادن:
با توجه به متنی که منعکس شده بود در کانال ، نظر بنده کاملاً مخالف نظر ایشون است .
چرا که اولاً من به عنوان یک معلم و مربی پرورشی که دو سه سالی هست در کنار دانش آموزان نوجوان هستم، به عینه دیده ام که بخش زیادی از مهارت های سبک زندگی فردی و اجتماعی در همون مدرسه فرا گرفته شده است .
بنده منکر این نیستم که آ.پ متاسفانه در بکار گیری معلمان و دبیران در سیستم آموزشی ملاک دینداری ، تقوا و مخصوصا پوشش اسلامی رو لحاظ نمیکند و بسنده میکند به یک آزمون علمی و مصاحبه ای که بدتر از اون هست .
اما باید این رو هم در نظر بگیریم بچه من در همین مدرسه مسئولیت پذیری و حس انجام وظیفه رو یاد میگیره .
ما در آیه ای از قرآن داریم " وَ مَن یؤمِن بِالله و یَکْفُرُ باالطاغوت "
یعنی فقط ایمان به خدا نیست یکفُرُ بالطاغوت هم هست ، اگه این دو مرحله باشه " فقَد استمْسَکَ بِالعروة الوُثقی"
اون موقع چنگ میزنیم به ریسمان الهی و نجات پیدا میکنیم .
بچه من باید خوب رو بشناسه و بد رو نیز،
تا بد رو نشناسه نمیتونه خوب رو عمل کنه و این محقق نمیشه مگر در حضور در اجتماع و بخصوص مدرسه و البته که نظارت شدید والدین رو هم میطلبه 🙏
مرتضی رجائی
#پیام_وارده: ظاهراً این بحث که موضوعش مرتبط با #حکمرانی_تربیت به حساب میاد، بحث داغی شده و مخاطبها
#پیام_وارده:
مطلب زیر رو دوستی فرستادن که اولین نظر رو به مطلب من ذیل توییت آقای اکبری نوشتن.
اول دیدگاه ایشون رو از اینجا بخونید. حالا جواب ایشون به همه این رفت و برگشتها و دیدگاههای مختلف دوستان رو در ادامه مطالعه کنید:
تمام امتیازات و فوایدی که دوستان میشمرند رو واقفم
ولی باز هم معتقدم همه این دلایل هر چند فهرست طولانی ای به خود اختصاص دهد
اما هیچگاه «انحصار» محیط آموزشی در مدرسه رو ثابت نمی کنه.
قطعا مدرسه فوایدی دارد اما به نظر بنده که سالهاست مطالعاتم در این زمینه است، مضرات قطعیش خیلی بیشتر از منافع احتمالیش است.
پ.ن: با توجه به کمی طولانی شدن این گفتوگو، با اجازه همه دوستان و مخاطبان محترم کانال، همین جا ختم مذاکرات را درباره این موضوع اعلام میکنم. هرچند ختم مذاکرات به معنای کفایت مذاکرات نیست و انشاءالله بستر و فرصت مناسبی برای گفتوگوهای این چنینی فراهم شود که معتقدم خیر و برکت فراوان دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انگار زمان #سرگردانی آخرالزمانی قوم #بنی_اسرائیل رسیده است!
با دیدن این فیلم از فرار امروز صهیونیستهای غاصب به بیابانها از ترس حملات موشکی فلسطینیان، اولین تصویری که به ذهنم آمد، #وادی_تیه بود و بدبختی این قوم همیشه ناسپاس!
خدایا، میشود حملههای امروز رزمندگان #جبهه_مقاومت را سرآغاز تحقق #نظم_نوین_جهانی و آغاز #حکمرانی_مهدوی بر سراسر جهان مقدر فرمایی؟!
🆔️ @rajaaei_ir
📌لطفاً هیجانزده نشوید!
اگر در هنگام تماشای این فیلمها هیچ مشکلی به چشمتان نمیآید و از چیزی ناراحت نمیشوید، کمی در احوال خودتان تأمل کنید!
میشود از حملات غیورانه رزمندگان مقاومت و اسارت صهیونیستها به دست آنها خوشحال شد و کیف کرد، ولی همزمان از برخوردهای ناجوانمردانه و غیر اسلامی افراد حاضر در این فیلمها با اسرایشان هم ناراحت و منزجر بود!
کاش این برادران این کارها را نمیکردند تا فیلمهایی که دارد در شبکههای اجتماعی در سطح جهان دست به دست میشود، تصویر درست و دقیق اسلام و مسلمانی را منتقل کند؛ نه تصویر یک مسلمان تحت تأثیر عواطف و هیجانات.
کاش حداقل صاحبان کانالهای انقلابی که دارند بهصورت لحظه به لحظه این فیلمها را منتشر میکنند، درباره این نکته تذکر بدهند و از این حواشی اعلام برائت کنند و به مخاطب توجه بدهند که اسلام تمدنی ما این نیست!
یک کلام: ما حق داریم حمله کنیم، حق داریم اسیر بگیریم؛ ولی حق نداریم اسیر را در حال اسارت بکشیم یا بزنیم، حتی حق نداریم به او فحش بدهیم و توهین کنیم، گیرم که صهیونیست باشد؛ این رفتار و سفارش دین و پیشوایان دینی ماست.
یادتان هست خاطره #حاج_قاسم عزیز در میانه میدان جنگ سوریه و نامه حلالیتطلبیاش از صاحبخانه اهل سنت برای سکونت شبانه در خانهاش در هنگام یک عملیات آزادسازی؟
🆔️ @rajaaei_ir
مرتضی رجائی
#پیام_وارده
عکس پیوست شده به این مطلب، نظر یه دوست بزرگوار درباره مطلب قبلی من در نقد به فیلمهای منتشرشده از برخورد با اسرای صهیونیست است.
عرض کنم خدمت این دوست بزرگوار و همفکران احتمالی شون:
مشخصاً هیچ کدام از این فیلمها برای لحظه جنگ نیست و مربوط به لحظه اسارته.
به خیالم چیزی هم که من نوشتم، نظر یا سلیقه شخصی خودم نیست: از لحظهای که دشمن اسلحه رو میاندازه یا بهش دست پیدا میکنیم، میشه اسیر و حکمش متفاوت میشه.
حالا اینکه کسی این رو دوست نداره و میخواد هرطور دلش میخواد رفتار کنه، میتونه طبیعی باشه، ولی الزاماً درست و مشروع نیست.
✍ ۷۵ سال است ملت فلسطین مورد ظلم غده سرطانی منطقه رژیم اشغالگر اسرائیل هستند؛ ۷۵ سال است که انواع و اقسام جنایت ها از کودک کشی تا آواره شدن از خانه هایشان از طرف اسرائیل انجام شده است.
✌️ حالا زمان انتقام فرا رسیده است و بچه هایی که دیروز با سنگ مبارزه میکردند امروز اسلحه به دست گرفتند و میبینید چگونه اسرائیل را تبدیل به اسقاطیل کردند، هر انسان باوجدانی از این صحنه ها خوشحال میشود، چون سالها مظلومیت این مردم را دیده است ولی مثل همیشه دشمنان ناراحتند و حتی برخی اصلاح طلبان از لفظ #تجاوز فلسطینی ها استفاده میکنند! یک خطای راهبردی بزرگ هم بین برخی انقلابی ها دیدم و آن اینکه برادری نوشته بود این فیلم ها مورد تایید اسلام نیست و برادر دیگری آن مطلب را بازنشر کرده بود.
✍ این فیلم ها از لحاظ شرعی بلااشکال است؛ اولا قرآن میفرماید: فَمَن اعتدَی عَلَیکم فَاعتَدُوا علیه بمثلِ ما اعتدی علیکم، یعنی به همان اندازه که مورد ظلم بودی میتوانی مثل آن مقدار انتقام بگیری، این صحنه ها در مقابل ظلم ۷۵ ساله اسرائیل ناچیز است و هیچ اشکال شرعی ندارد. ثانیا ما نمونه تاریخی داریم: پس از جنگ بدر و شکست سنگین مشرکان، پیامبر(ص) دستور داد تا کشتگان قریش را در یکى از چاههاى متروک بدر ریختند. سپس حضرت در کنار چاه ایستاد و یکایک کشتگان را صدا زد و فرمود: «اى عتبة بن ربیعه، اى شیبة بن ربیعه، اى امیة بن خلف، اى ابوجهل بن هشام، آیا وعده پروردگار خویش را راست یافتید؟ من که وعده پروردگارم را راست و حق یافتم. چه بد قومى بودید شما براى پیامبرتان...!»
#طوفان_الاقصی
✍ شیخ #فرهاد_فتحی / عضویت 👇🏻
@sheikh_farhad_fathi
مرتضی رجائی
✍ ۷۵ سال است ملت فلسطین مورد ظلم غده سرطانی منطقه رژیم اشغالگر اسرائیل هستند؛ ۷۵ سال است که انواع و
این مطلب رو هم ناظر به مطلب اخیر این کانال مطالعه فرمائید.
سعی میکنم به کرسی نشاندن حرف خودم، که احتمال غلط بودنش هم خیلی زیاد است، برایم مهم نباشد و به دنبال کمک به رشد مخاطب باشم.
پس این مطلب را هم بخوانید و تامل کنید و درباره موضوع پرسش و تحقیق کنید تا به صواب نزدیک شوید.
مرتضی رجائی
اگر حال دارید ناظر به این مطلب، این متن را هم که برگرفته از درس خارج آیت الله سبحانی است، مطالعه کنید:
یکی از برنامههای جهادی اسلام (در حال قتال و جنگ با کافرین) این است که مسلمانان حق گرفتن اسیر را ندارند، یعنی مادامی که مسلمانان در حال جنگ و قتال با کفار به سر میبرند و مشغول جنگ میباشند و تا وقتی که امنیت کامل بر سپاه اسلام حکومت نکرده و تا زمانی که لشکر اسلام پای خود را محکم نکردهاند، حق گرفتناسیر را ندارند، یعنی اسیر باید کشته بشود، کلمه «إثخان» در لغت عرب به معنای غلظت است، ولی در اینجا به معنی استحکام میباشد، در حقیقت معنی آیه مبارکه این میشود: تا وقتی که قدرت و قوت اسلامی ظاهر نشده ،حق گرفتناسیر را ندارند.
پس مادامی که مسلمانان با کفار در حال قتال جنگند و مادامی که اثخان و غلبه اسلام بر کفر ظاهر و آشکار نشده، حق گرفتن اسیر را ندارند.
بله، اگر پیروزی و غلبه اسلام و مسلمین بر کفار ظاهر و آشکار شد هرچند جنگ هنوز ادامه داشته باشد، در یک چنین فرضی گرفتن اسیر مانع ندارد.
به بیان دیگر؛ میزان جنگ و عدم جنگ نیست، بلکه میزان غلبه و عدم غلبه است، به این معنی که اگر غلبه و پیروزی لشکر اسلام بر کفار ظاهر شد و معلوم شد که اسلام در حال قوت و کفار در حال ضعف به سر میبرند، در این فرض اسیرگرفتن هیچ مانعی ندارد، یعنی مسلمانان میتواننداسیر بگیرند و اسیر را نگه دارند.
اما مادامی که غلبه و پیروزی اسلام ظاهر نشده و طرفین در حال مقاتله و جنگند و معلوم نیست که سرنوشت و نتیجه جنگ به کجا میانجامد، در چنین شرائی گرفتن اسیر درست نیست، بلکه ممنوع است.
این هم پیوند برای مشاهده و مطالعه اصل متن درس:
http://eshia.ir/feqh/archive/text/sobhani/feqh/97/971016/
مرتضی رجائی
این هم یه مطلب دیگه در این باره، برگرفته از درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی:
مطلب ديگر اين است که حکم اسير در اسلام، حکم مبسوط فقهي دارد؛ اما آنچه به بحث تفسير برميگردد، اين است که چه در سوره مبارکهٴ «انفال» وچه در همين سوره مبارکهاي که به نام حضرت است و مسئله اسارت در آن مطرح شد که فرمود: ﴿فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّي إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ﴾؛[20] بعد از اينکه اين دشمنها را خوب غرق خون کرديد آن وقت اسيربگيريد، براي آن است که يک وقت است در بحبوحهٴ جنگ يک عدّه از جمعيت دور ميمانند واسير ميشوند؛ البته غرض مجاهدان اسيرگيري نبود؛ ولي اتفاق افتاد که آنها به اسارت مسلمانها درآمدند؛ اگر در بحبوحهٴ جنگ کسي اسير شد، چهار حکم دارد و اگر بعد از جنگ که اسلحه را گذاشتند و دارند ميروند يک عدّه اسير شدند، سه حکم دارد؛ در هر دو صورت اگر اين اسيراسلام آورده باشد از قتل مَصون است؛ چه در بحبوحه جنگ اسلام آورده باشد و چه بعد از جنگ که به اسارت رفته، اسلام آورده باشد؛ اگر مسلمان شده ديگر کشته نميشود، اين يک حکم است برای هر دو صورت؛ يعنی چه اسيرگيري در بحبوحهٴ جنگ باشد و چه بعد از اينکه جنگ پايان پذيرفت ﴿تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا﴾، اگر مسلمان شد کشته نميشود؛ ولي اگر مسلمان نشد و در بحبوحهٴ جنگ کسي اسير شد، چهار حکم دارد و اگر بعد از فراق از جنگ کسي اسيرشد، سه حکم دارد؛ در بحبوحه جنگ اگر کسياسير شد و مسلمان نشد يا قتل است يا آزادي رايگان است يا آزادي در قبال پول است يا «إسترقاق» و بردهکردن است؛ اين چهار حکم در صورتي که اسارت در متن جنگ باشد؛ اما اگر﴿تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا﴾ کسي که اسير شد کشته نميشود؛ ولي ﴿فَإِمَّا مَنَّاً بَعْدُ وَ إِمَّا فِدَاءً﴾ « وَ إِمَّا تَبعاً لِلنص إسترقاقاً». اينکه فرمود: ﴿حَتَّي تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذلِک﴾ نه يعني کلّ عالم اينچنين بشود، آن روز در حجاز کساني که اسلحه عليه اسلام کشيدند، همان مشرکان مکه بودند، وقتي اينها خلع سلاح شدند ديگر حالا اسيرگيري آزاد است؛ در بحبوحهٴ جنگ اگر اسير گرفتيد ميتوانيد آنها را بکُشيد، آنها هم همين کار را کنند. يک وقت است که وليّ مسلمين مصلحت را در اين ميبيند که ما هم چند تا اسير داريم نزد آنها، اکنون که اسير گرفتيم ـ از باب تبادل اسرا ـ اين زمينهٴ حفظ حيات همکيشان و مؤمنين مجاهداسير شده هست، اين هم برابر مصلحت «امامُ المسلمين» انجام ميشود. فرمود اگر اين کار را کرديد، اسارت در آن بخش است و اگر بخش ديگر باشد اسارتي در کار نيست.
پیوند مشاهده و مطالعه اصل متن درس آیت الله جوادی آملی:
http://eshia.ir/feqh/archive/text/javadi/tafsir/94/950220/
گردانهای عزالدین قسام با صدور بیانیهای در مورد آخرین تحولات میدان نبرد در اطراف غزه اعلام کرد که رزمندگان این گردانها در حال حاضر در ۲۵ نقطه و پایگاه صهیونیستها در اطراف غزه در حال نبرد با دشمن هستند. بر اساس این بیانیه یکی از سنگینترین درگیریها در پایگاه زعیم در جریان است که مقر لشکر غزه در ارتش رژیم صهیونیستی به شمار میرود و بیشترین تلفات و کشتههایارتش کودککش ازهمین پایگاه گرفته شده است.
در همین حال هنوز هم چند شهرک و آبادی در کنترل کامل نظامی مقاومت فلسطین است و به نظر میرسد ما شاهد تداوم درگیریها شب باشیم که نقطه قوت بزرگی برای ارتش فلسطین به شمار میرود. باید دید امشب سرنوشت نبرد به کجا ختم خواهد شد؛ ارتش رژیم صهیونیستی چندین گردان نیروی تازه نفس به منطقه اعزام کرده در حالی که همه نیروی رزمی مقاومت که از این پایگاهها با دشمن میجنگند شاید یک هزار نفر هم نشود.
@syriankhabar
✍ پینوشت:
صبح داشتم به یکی از دوستان میگفتم خیلی مهمه که رزمندگان بتونن درگیری رو دو سه روز ادامه بدن. نویسنده کانال اخبار سوریه هم در بخشی که خودم پررنگ و برجسته کردم، بر این نکته تأکید کرده که امشب شب مهمیه برای رزمندگان مقاومت.
دعا کنیم بر نصرت جبهه اسلام.
🆔️ @rajaaei_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸استراتژی جنگ با صهیونیستها در قرآن : «وارد حصارشان بشوید!»🔸
قرآن در مورد یهودیانِ [دشمن پیامبر] میگوید:
لَا یُقَاتِلُونَکُمْ جَمِیعًا إِلَّا فِی قُرًى مُّحَصَّنَةٍ أَوْ مِن وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُم بَیْنَهُمْ شَدِیدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِیعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا یَعْقِلُونَ
یعنی اینها «رودررو» نخواهند شد. باید «پشت سلاحهای سنگین» بنشینند و بجنگند. اینها باید «پشت سنگرها» باشند و فعالیت کنند. نمیتوانند رودررو بیایند؛ نمیتوانند از سنگر خودشان خارج شوند؛ باید پشت سنگر خود پنهان شوند تا فعال باشند؛ در «قُرًی مُحَصَّنَه». این را قرآن عیب و نقص یک جنگجو میداند. جنگجویی که تا «قُرًی مُحَصَّنَه» نباشد، پشت دیوار نباشد و قلعۀ سنگی نباشد نمیتواند بجنگد، دچار نقص است. قرآن این را علامت آسیبپذیری و #عامل_شکست میداند.
میگوید تو قلعۀ او را بشکن؛ تسلیم خواهد شد. #وارد_حصارش_بشو ! دستش را بالا میکند. زرهاش را از او بگیر، سلاح سنگینش را بگیر، تسلیم تو خواهد شد. او محال است «قتال» کند، مگر اینکه پشت دیوار باشد. تو دیوار او را خراب کن. این دیگر تسلیم توست.
@haerishirazi
از مسجدالاقصی صدای فتح میآید
۱۰ شعر و عکس برای طوفانالاقصی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35