eitaa logo
مرضیه رمضان‌قاسم
492 دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
895 ویدیو
88 فایل
🌻بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم سلام ارشد تفسیر و کلام، مداح، سخنران مبلغ‌ دفتر تبلیغات اصفهان پاسخگوی‌شبهات،داستانک‌ دلنوشته و یادداشت‌نویس تلاشم در جهش‌تولید جهت‌فرمانبرداری از امر رهبرم منتظرامام زمانم هس تم پل‌ارتباطی‌جهت‌ارتقاءکانال⬇ @M_Rghasem110
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 مسابقه بهار قرآن، بهار دلها 🌀 شماره ۱۰ 🔹شرکت در مسابقه: dte.bz/1442 📞با منتخبین تماس حاصل می‌گردد 🇮🇷 معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام علیکم یکی از همراهان کانال این شبهه رو ارسال کردند و فرمودند پاسخ دهیم ❌🔥محمد پیامبرِ ایران و دیگر کشورهای جهان نیست ، فقط و فقط پیامبر عربستان است. ما ایرانیها و دیگر کشور ها بجز عربستان ﺑﺎﯾﺪ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ بمانیم و دیگر کشور ها به آیین خود ، یهود و عیسی و... باقی بمانند. ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻫﺎ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﻣﺤﻤﺪ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﭘﯿﻐﻤﺒﺮ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﮐﻪ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺍﺳﺖ ﭘﯿﺮﻭﯼ ﮐﻨﻨﺪ. ﻗﺮآنِ ﻋﺮﺑﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﻋﺮﺏ ﺯﺑﺎﻥ است ﻧﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﭘﺎﺭﺳﯽ‌ﺯﺑﺎﻥ🔥☄ پاسخ: بزرگوار این نوع شبهه، شبهه‌ی ملی گرایان است پاسخ این شبهه را می‌تونید اینجا بخونید⏬ https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=44&lid=0&mid=407545&catid=27284 🖊مرضیه رمضان قاسم @ramezan_ghasem110🌱
🍃🍂 📃سوالات شما: سلام صبح بخیر حق الله، حق النفس حق الناس چیه؟ چرا در برنامه‌ی زندگی پس از زندگی مدام از حق الناس میگه و به حق الله نمی پردازد. یعنی نماز وروزه مهم نیست و فقط حق الناس را رعایت کنیم کافیه؟ 🖊پاسخ: سلام علیکم 1⃣ در مورد اینکه پرسیدین حق الله، حق‌الناس و حق‌النفس چیه باید عرض کنم: سه نوع حق بر گردن هر مسلمانی هست. ▪️اولین حقی که بر گردن مسلمانان است حق الله است. حق الله شامل نماز روزه و فرائض و واجبات دینی است که نباید فوت شود. ▪️دومین حق، حق الناس است حق الناس شامل هر نوع بِدِهی و رعایت نکردن حقوق دیگران می‌باشد. ▪️ سومین حق، حق النفس است. این روح و جانی که خداوند به انسان داده است ارزشمند است و در عین حال امانتی است که در دستان ماست و نباید با افعالی که باعث آزردن آن می شود به آن آزار رساند. 2⃣ و اما پاسخ سوالی که در مورد برنامه‌ی زندگی پس از زندگی پرسیدید: ▪️اولا: این تجربیات مثل خواب قابل اعتماد و استناد به صورت کامل نیست. ▪️ثانیاً: اهمیت دادن به حق الناس به معنای بی اهمیتی حق الله نیست. ▪️ثالثاً: این همه در آیات و روایات در مذمت گناه و حق الله سخن رفته است و مورد تاکید قرار گرفته که با بیان تجربه‌ی چند نفر قابل کتمان نیست. ♻️نتیجه اینکه: برنامه‌های تلویزیونی و تجربیات شخصی دیگران نباید الگوی زندگی ما باشد بلکه قرآن و اهل بیت الگوی ما هستند نه هیچ فرد دیگری. @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📽گفتگوی جذاب و کاربردی استاد حیدری و استاد حق‌شناس «زیدعزهما» "آئینه‌ی معرفت" امام صادق علیه السلام در (مصباح‌الشریعه, جلد ۱, صفحه ۵) وظایف انسان در ارتباط با خدا، خود و مردم بیان فرموده‌اند: 📶 (معامله بر ۴ قسم است: معامله با خدا، خود، مردم، دنیا) 🕋 ۷ وظیفه در ارتباط با خدا: 1⃣ أَدَاءُ حَقِّهِ 2⃣ وَ حِفْظُ حَدِّهِ:تدبر در آیه‌ی «تلک حدود الله» 3⃣ وَ شُکْرُ عَطَائِهِ:کسی که با تأسی به نهضت عاشورای حسینی که در سجده‌ی زیارت عاشورا همان‌گونه که در سجده‌ی زیارت عاشورا می‌خوانیم «اللهم لک الحمد حمد الشاکرین» در بلاها شکر کند قطعا صابر نیز هست چرا که کل شاکرٍ صابر 4⃣ و اَلصَّبْرُ عَلَى بَلاَئِهِ:شکر بالاترین درجه‌ی صبر است. 5⃣ وَ اَلرِّضَا بِقَضَائِهِ:یعنی تسلیم به قضا و قَدَر الهی در عالم تکوین و تشریع باشیم. 6⃣ وَ تَعْظِیمُ حُرْمَتِهِ:حرمت خدا را با عظمت بشماریم و هرگاه خواستیم خدا را یاد کنیم با عظمت یاد کنیم. حال چگونه خدا را با عظمت یادکنیم؟ امام باقر - علیه‌السلام- فرمودند اگر می‌خواهید خدا را با عظمت یاد کنید ۱۰ آیه را به این ترتیب بخوانید: ۶ آیه‌ی ابتداء سوره‌ی حدید و ۴ آیه‌ی آخِر سوره‌ی مبارکه‌ی حشر است. یکی از آداب دعا با عظمت یاد کردن خداوند است لذا بجاست که قبل از دعا این ۱۰ آیه تلاوت شود. دستور دعا کردن را از سوره‌ی حمد بیاموزیم زیرا نام دیگر سوره‌ی حمد تعلیم المساله است یعنی سوره‌ای که به ما یاد می‌دهد چطور به درگاه الهی عرض حاجت کنیم. ۱- بردن نام خدا: "بسم الله الرحمن الرحیم" ۲- حمد خدا: "الحمدلله رب العالمین" ۳- خداراباعظمت یاد کردن: "مالک‌یوم‌الدین" ۴- خدا را با اخلاص یاد کردن:ایاک نعبد و ایاک نستعین ۵- دعا کردن: "اهدنا الصراط المستقیم" 7⃣ وَ اَلشَّوْقُ إِلَیْهِ:شوق الهی در دو موقع مطرح می‌شود در: اوقات نماز: صدای اذان را که شنیدیم هر. چه در دست داریم بگذاریم کنار حتی اگر در حال تلاوت قرآن هستیم برخیزیم و قرآن در نماز را بخوانیم. و موقع مرگ: برای رفاقت با ملک الموت سه وعده نماز را اول وقت اقامه کنیم تا با رفاقت جانمان را بگیرد. 🤳🙋‍♂۷ وظیفه در ارتباط با خود: 1⃣ الخوف:با استناد به آیه‌ی «انمایخشی‌الله‌من‌عباده‌العلما» ترس همراه با علم و دانش و معرفت را خوف گویند.نتیجه‌ی‌خوف از خدا کنترل شهوات است برای خوف از مقام رب لازم است به ۳ اصل توجه داشته باشیم ۱- قدرت خداوند در دنیا و قیامت۲- علم خدا ۳- عدالت خداوند 2⃣ الجَُهد‌:اجتهاد تلاش کوششی که جان و دل به همراه وجهه‌ی الهی است «والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» نتیجه‌ی مجاهدت در راه خدا این است که خداوند او را بوسیله‌ی امدادهای غیبی در زندگی و بخصوص در لغزشها او را حفظ می‌کند. 3⃣ حَمْلُ الاذی:تحمل اذیت‌های دیگران را داشته باشیم 4⃣ الریاضة النفس:نفس و جان را با سختی دادن پرورش دهد همانگونه که جسم را با ورزش نیرومند می‌کند جان را نیز با ریاضت ممدوح و شرعی بپروراند که بالاترین ریاضت ترک گناه است. اما بهتر از گاهی در بهره بردن از مباحات نیز ریاضت به خرج دهد. 5⃣ طلب الصدق:صداقت در گفتار و رفتار داشته باشد طبق آیه‌ی ۱۷۷ سوره بقره که ۱۷ خصلت برای صادقین بیان فرموده، میزان صداقت را محک بزند. 6⃣ الاخلاص:صبغه‌ی الهی دادن به کارها، رفتار و گفتار"لااله‌الا‌الله" کلمه‌ی اخلاص است. 7⃣ اخراجهامن‌محبوبها و ربطها بالفقه: نفس را از خواهش‌های نفسانی حرام جدا کنیم و از لذت حلال استفاده کنیم و همچنین نفس را به فهم ربط دهیم و تفکر دینی نفس را ازدیاد بخشیم. 📲 ۷ وظیفه در ارتباط با مردم 1⃣ الحلم:حلم همان کَفُ النفس است یعنی هیجاناتی که بر نفس وارد می‌گردد را کنترل کنیم. 2⃣ العفو:پک کامل عفو با انجام ۳ عمل: ۱- صفح:نادیده گرفتن، چشم‌پوشی، عمل او را از ذهن خارج کردن. ۲- المغفره: الهی و انسانی داریم، مغفرت انسانی یعنی عیوب فردِ آزاردهنده را برای ديگري بازگو نکنیم بلکه در خلوت به خودش بگوئیم. ۳-وامر بالعرف:او را اصلاح کنیم یعنی امر به معروف کنیم. 3⃣ التواضع:طبق قاعده‌ی تعرف الاشیاء باضدادهاشیخ در کتاب معانی الاخبار نوشته‌اند:کبر یعنی زیر پا نهادن حق. 4⃣ السَّخَی:سخاوت و بخشندگی ضد بخیل و لئیم و شحیح است 5⃣ نُصْح:خیرخواه مردم است 6⃣ الشَّفَقَه:شفقت مُرکب از خوف و مهر است لذا بر والدین و مربی است که بر فرزند و متربی خود شفقت داشته باشد ➖خوف از این داشته باشد که مبادا متربی انحراف در رفتار پیدا کند ➕برای تامین نیازهای او مهر و محبت داشته باشد. در آیه ۲۵ و ۲۶ سوره‌ی مبارکه‌ی طور یکی از عوامل بهشتی شدن را مشفق بودن بر خانواده برمی‌شمارد. 7⃣ العدل و الانصاف 🛣المعاملة الدنیا معامله‌‌ی‌دنیاطلب‌مان،سیاتی ان‌شاء‌الله.... 🖊تنظیم کننده:مرضیه رمضان قاسم @ramezan_ghasem110
🌸 مسابقه بهار قرآن، بهار دلها 🌀 شماره ۱۱ 🔹شرکت در مسابقه: dte.bz/1442 📞با منتخبین تماس حاصل می‌گردد 🇮🇷 معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان @ramezan_ghasem110
Ashti-Ba-Khoda.pdf
1.84M
📚 کتاب آشتی با خدا از طریق آشتی با خود راستین 🌿اثر: آقای اصغر طاهر زاده عازم یڪ سفرم سفری دور به جایی نزدیڪ سفری از خودِ من تا به خودم...🍃 🌙در این شب و روزهای پایانی ماه مهمانی، آمده‌ام آشتی‌کنان راه بیندازم. تنها نیامده‌ام چون خودم هنری ندارم، آخرین حجتت را در خانه‌ات شفیع قرار می‌دهم. تا این‌بار حجت‌ بر من تمام شود می‌خواهم به تو نزدیکتر شوم. اذنم بده تا جزء مقربین درگاهت گردم. 🖊به قلم مرضیه رمضان قاسم 🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼 🔻ثبت نام حوزه های علمیه خواهران تا 31 اردیبهشت 1400 ادامه دارد. ✅ پذیرش در مقطع دو ، سه و چهار آدرس سایت ثبت نام: 🔸paziresh.whc.ir اطلاع از اخبار پذیرش: 🔸@kowsarnews •┈•✾•┈•join•┈•✾•┈• @ramezan_ghasem110🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌻🌻 احضارِ روح استاد:حجةالاسلام دکتر نقی‌پورفر 1⃣ بحث احضار روح چیست؟ یعنی فردی از عالم دنیا به هر طریق وارد عالم آخرت شود و روحی را به عالم دنیا احضار کند 2⃣ آیا احضار روح ممکن است؟ احضار روح ممکن است به سه شرط ۱) مقتضی موجود باشد(صلاحیت‌معنوی) فرد می‌بایست صلاحیت داشته باشد یعنی مومن و متدین باشد ۲) شرط هم موجود باشد(اذن‌الهی‌باشد) ملاک اذن از باب سنت تسدید امدادهای غیبی هست که خدا بنا بر مصلحتی به برخی افاضه می‌کند یعنی به هیچ وجه من الوجوه امکان نفوذ در عالم آخرت و احضار روح بدون اذن الهی ممکن نیست چون روحی که وارد عالم آخرت شده، در قبضه‌ی قدرت قاهر الهی است که این از محکمات قرآنی است،خداوند در آیات متعدد، جریان حکومت مطلقه‌ی خود را در عالم آخرت تذکر می‌دهد نظیر آیه ۶۲ سوره‌ مبارکه‌ی انعام «ثم ردوا الی الله مولهم الحق الا له الحکم و هو اسرع الحاسبین» طبق این آیه، عالم آخرت عالم حقیقت،عالم ملائکه و عالم جریان اقتدار کامل و تمام عیار الهی است پس اینکه فردی وارد عالم آخرت بشود و بدون اذن الهی بخواهد روحی را احضار کند اساساً منتفی است ۳) مانع هم مفقود باشد. در سیره‌ی انبیاء و معصومین داریم حضرت عیسی با اصحابشان از روستائی عبور می‌کردند، که همه‌ی افراد آن روستا مرده بودند، حضرت برای اینکه علت مرگ آنها را جویا شود اراده کردند تا به اذن الهی احیا شوند فقط یک نفر از آنها احیاء موتی شد آن هم چون از اهل آن روستا نبود و رهگذری بیش نبوده که هنگام عبور از آنجا او نیز گرفتار عذاب شد. حضرت از بقیه نیز پرسیده بودند اما آنها چون محکوم به عذاب الهی بودند برای‌شان مانع وجود داشت، لذا حتی اگر نبیِ روح الله هم باشد که مقتضیِ احضار روح را باذن الله دارد، اما اگر مانع مفقود نباشد احضار صورت نمی‌گیرد در سیره‌ی پیامبر خاتم و اهل‌بیت نیز بحث احضار روح به اراده‌ی الهی بنا بر مصلحت‌هائی مستقیما صورت گرفته که شاید تعبیر احضار روح برای آن صحیح نباشد 3⃣ آیا شیطان در قالب و صورت انسان متمثل می‌شود؟ طبق واژه‌ی«لاترونهم»سوره ۲۷ اعراف تمثل به صورت عادی رخ نمی‌دهد بلکه فقط در حد اندیشه و تصمیم سازی است لذا سریال او یک فرشته بود و اغماء که شیطان در زندگی عادی حضور پیدا می‌کرد و دیده می‌شد کذب است با ساخت اینگونه فیلم‌ها افراد را یا راهی تيمارستان می‌کنند یا قبرستان، اینها خلاف شرع است؛ زیرا شیاطین در حالت عادی به هیچ وجه امکان و اجازه‌ی تمثل ندارند، بلکه در حالت عادی فقط اجازه‌ی وسوسه کردن دارند و اجازه‌ی حضور و دخالت فیزیکی ندارند. طبق محکمات قرآنی به شهادت سوره‌ی ناس و دیگر آیات، نقش اساسی‌ شیاطین اندیشه سازی و تصمیم سازی در جهت شر است « الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنة و الناس » که البته در این معنا شیاطین انسی نیز مشارکت دارند. شیاطین انسی انسانهائی هستند که به تعبیر امیرالمؤمنین صورت انسان دارند ولی قلب‌شان قلب حیوان است. اینها جانوری هستند که ظاهر انسانی دارند و در قالب همسر، فرزند، رفیق و دیگران که ماهیت اولیه‌ی انسانی دارند. شیاطین جنی که نامرئی هستند با مشارکت شیاطین انسی در اندیشه سازی و تصمیم سازی بطور عموم نقش آفرین هستند زیرا مقابل سنت هدایت که سنت مطلقه‌ی الهی است، سنت وسوسه نیز وجود دارد، سنت وسوسه یکی از سنن مطلق و قطعی الهی است که در عالم بشری جاری است و این سنت فقط در حد تصمیم سازی و اندیشه سازی نقش آفرین و بسترساز عملکرد و ابتلای انسان است. برنامه‌های شیاطین جمع بندی می‌شود در سوره‌ی ابراهیم که خلاصه و موجز از تمام فعاليت‌هائی از اول تاریخ بشر تا روز قیامت است، در آیه ۲۲ سوره ابراهیم خدای سبحان مواجهه‌ی گمراه شدگان توسط ابلیس را با ابلیس به تصویر می‌کشد که چگونه در پی تبعیت از او بیچاره شد‌ه‌اند شیطان با صراحت می‌گوید: «خدا به شما وعده‌ی حق داد اما من فقط وعده دادم با همان سنت وسوسه و خلف وعده کردم، من هیچ سلطه‌‌ای بر شما نداشتم.» پذیرش یا عدم پذیرش وسوسه به اختیار خود انسان است به همین جهت شیطان در ادامه‌ می‌گوید،:« مرا ملامت نکنید، بلکه خودتان را ملامت کنید.» آری شیطان نه دست انسان را می‌گیرد و نه او را به زور گمراه می‌کند بلکه انسان مخیر است بین دو دعوت، دعوت الهی و دعوت شیطانی و اوست که انتخاب می‌کند کدامیک را بپذیرد. ⏬ و اما نکته‌ی اساسی این است که در دو صورت خاص تَمثّل شیطانی رخ می‌دهد و کلید این تمثل انسانیِ شیطان، بدست خود انسان‌هاست: ۱) چله‌نشینی‌های شیطانی برای دیدن جن ۲)رسیدن به حدی از نفاق و کفر و در برابر حق موضع‌گیری کردن لذا می‌بایست پس از هر خطا استغفار و توبه کرد و نسبت به گناه بی‌تفاوت نبود. ♻️نتیجه اینکه انسان نباید سراغ افرادی که ادعای احضار روح و مدیوم دارند برود و علم و اراده‌ی خود را به آنان بسپارد @ramezan_ghasem110 کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📺 📻📱 "چه زود صاحب‌خانه می‌شود" یکی از اعضای خانواده که نمی‌توان حضور او را در جمع خانواده نادیده گرفت، جناب رسانه است. عضوی بسیار تاثیر گذار، جذاب و پرتوان که گاهی مصاحبانش چنان مجذوب او می‌شوند که از خوردن و آشامیدن غافل می‌گردند. اکنون که این مهمان ناخوانده‌ صاحب خانه شده است تکلیف چیست؟ برخی افراد با رسانه رویکردی افراط‌گونه و برخی دیگر رویکردی تفریط‌گونه دارند؛ اما منطقی‌ترین رویکرد برقراری ارتباط موثر با رسانه است. ارتباط مؤثر با رسانه سبب می‌گردد انسان بتواند محتوای خود را در قالب پادکست، عکس‌نوشته و... مختصر و مفید به مخاطب ارائه دهد‌‌ تا به سادگی سه نیاز بنیادی انسان، که عبارتند از: خودمختاری، ارتباط با دیگران و احساس رضایتمندی، برایش محقق گردد. آنگاه چون صیادی چیره‌دست عنان رسانه را به کف گرفته و رسانه ابزار دست او خواهد شد، نه اینکه او مقهور رسانه گردد. با چنین رفتار هوشمندانه، رسانه در حد همان مهمان باقی خواهد ماند، اما مهمانی که اعضای خانواده و سایر مهمانان را متوجه‌ی میزبان می‌کند. آری همه‌ی ما در این عالم مهمان هستیم و یک آن نباید غافل از صاحب‌خانه شویم. هدف، دعوت به سمت خداست، اما نه با زبان عادی، بلکه می‌بایست زبان هنر را معیار دعوت قرار داد. 🖊به قلم مرضیه رمضان قاسم @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خاطره طلبگی.pdf
168.8K
داستان واقعی زندگی یک بانوی طلبه به قلم: خانم مهناز علی پور بهشتی طلبه حوزه الزهراء سلام‌‌الله‌علیها "مناجات شبانه" ✍الهی، در باز کن که دلِ بیمار آورده‌ام....💔 ✅ یَا طَبِیبَ مَنْ لا طَبِیبَ لَهُ 👈اى طبیب آن کس که طبیبى ندارد دلِ بیمارِ من، تنها با یک نگاهِ لطفِ تو، درمان می‌شود. یا صاحب‌الزمان راهی‌ام کن به راهت🌱 که هرچه راه غیر مقصدت بیراهه است ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ 🍃 پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۰🍃 📚پذیرش در مقاطع عمومی(سطح۲-کارشناسی)، مقطع عالی(سطح ۳-کارشناسی ارشد) و مقطع تخصصی(سطح۴ -دکترا) 🕰 زمان ثبت‌نام: ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ ⬅️جهت ثبت نام به پایگاه اینترنتی www.paziresh.whc.ir مراجعه نمایید. ⬅️ یا با مراجعه ی حضوری به مدارس علمیه سراسر کشور ┄┅┅❅ 💎❅┅┅┄ @ramezan_ghasem110 ┄┅┅❅ 💎❅┅┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 مسابقه بهار قرآن، بهار دلها 🌀 شماره 12 🔹شرکت در مسابقه: dte.bz/1442 📞با منتخبین تماس حاصل می‌گردد 🇮🇷 معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان @ramezan_ghasem110
🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿🌺🌿 پاسخ کارشناس احکام به سوالات پربسامد 1⃣ کسی که نماز عید می خواند باید تا قبل از نماز، زکاتش را یا پرداخت کند و یا از مالش جدا بگذارد و الا تا قبل از ظهر فرصت دارد 2⃣ وقتی فطریه را مالش جدا کرد، نمی تواند پول را جابجا کند و یا در آن، تصرف نماید 3⃣ اگر پول جدا گذاشته، حتما باید خود پول را به فقیر بدهد و جایز نیست، جنس بخرد مگر به دو شرط :: یکی این که از فقیر، وکالت بگیرد و به وکالت او با پول زکات فطره هر جنسی که مورد نیاز او است برای او بخرد و یا این که از اول خود گندم یا برنج را بدهد 4⃣ هر کس، قیمت ۳ کیلو، گندم یا نان شهر یا روستای خود را حساب کند و ۲۰ هزار تومانی که برای گندم اعلام شده، حداکثر آن است و در تمام ایران، کفایت می کند 5⃣ اگر میهمان بعد از مغرب وارد منزل شد، در هیچ صورتی فطریه اش به گردن میزبان نیست ولی اگر میهمان قبل از مغرب وارد منزل میزبان شد، حضرات آیات سیستانی و صافی می فرمایند، به عهده میزبان است و حضرات آیات خامنه ای مکارم و زنجانی می فرمایند:: اگر میهمان ۲ یا ۳ شب می ماند، نان خور حساب می شود و فطریه اش به عهده میزبان است ولی میهمان یک شبه، فطریه اش به عهده خود میهمان است. 💫در صورتی که فطریه به عهده میزبان شود، میهمان می تواند با اجازه میزبان و به نیابت او، فطریه خودش را بدهد 🔴تذکر آیت الله سیستانی ملاک را خوابیدن شب‌هنگام مهمان، در منزل میزبان می‌دانند. 6⃣ اگر سرپرست خانواده فطریه را نداد، اعضای خانواده هیچ تکلیفی ندارند، البته می توانند به نیت ثواب، یا دفع بلا، از پول خودشان بدهند 7⃣ فطریه را باید به فقیری که می دانیم فقیر است و فسق علنی ندارد، و اهل نماز است، پرداخت کرد ولی اگر خودش گفت فقیرم، نمی شود اعتماد کرد 8⃣ غیر سید نمی تواند فطریه اش را به سید بدهد، ولی سید می تواند به سید فقیر، فطریه اش را بدهد. 9⃣ فقیر کسی است که در مخارج ضروری زندگی، کم می آورد 0⃣1⃣ فطریه را در محل خود، به فقیر بدهد و انتقال آن از شهری به شهر دیگر خلاف احتیاط است 1⃣1⃣ اگر فرزندش دانشجو یا سرباز است و یا در شهر خودش نیست و نان خور پدرش است، فطریه اش به عهده پدر است رفتی ای ماه خدا ماه جلی ماه مهمانی،حق ماه علی مه‌عشق‌ومه‌شورومه‌نور مه‌دلدادگی‌ و ماه‌سرور مه‌عفو و مه‌غفران‌گناه ماه‌دلبستگی‌دل به اله بانوایی‌همه‌لبریز دعا داشتیم‌در دلِ‌شب‌باتوصفا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎥آئینه‌ی معرفت گفتگوی کارشناسان دینی استاد حیدری و دهقانی«زیدعزهما» با موضوع: هویت و فرصت طلبه‌گی تعریف هویت و فرصت‌ طلبه‌گی: شناخت مجموعه صفات، خصوصیات و ویژگی‌های پایداری که سبب وجه امتیاز ما از دیگران می‌گردد. هویت طلبه‌گی : صنف جامعه که طلبه هستند چه هویت و نام و نشانی دارند نیاز به دقت و رصد دارد. هویت طلبه‌گی قوام دهنده‌ی طلبه‌گی است لذا اگر جایگاه خود را بشناسیم مسیر برایمان روشن می‌گردد. تعریف فرصت: شرایط و موقعیت‌هائی که قابل تبدیل به منفعت است. منظور ما از منفعت، منفعت ریالی نیست بلکه مقابله‌ی کار با کار است. مثلاً: الان من در خانه هستم بیکار بنشینم بهتر است یا مطالعه کنم؟ بین چند کار کدامیک را انتخاب کنم تا به منفعت برسم؟ اگر من نتوانم استفاده‌ی بهینه از فرصت‌هایم ببرم، احساس نارضایتی در من ایجاد می‌شود، بحت ما این است: چه کنیم به نارضایتی نرسیم؟ اگر می‌خواهیم در مسیر طلبه‌گی موفق باشیم، احساس رضایتمندی داشته باشیم می‌بایست 6 اقدام مهم را انجام دهیم. 1⃣شناخت و توجه به هویت صنفی: همانگونه که یک خیاط می‌گوید تبار من به ادریس پیغمبر برمی‌گردد یک طلبه نیز باید تبارش را بشناسد. تبارشناسی صنفی فوق‌العاده مهم است زیرا سبب افتخار به تبار، راه و هدف خود را پیدا می‌کنیم، برای کار خود ارزش قائل می‌شویم، اعتماد به‌نفس پیدا می‌کنیم. با سختی کار کنار می‌آئیم. طلبه‌گی از کجا شروع شده؟ «ان العلماء ورثة الانبیاء» تبار طلبگي ما بر‌می‌گردد به انسان الهی. علامه جعفری در شرح و تفسیر نهج البلاغه ج۲ می‌فرمایند طلبگي رسالت جزئی است که این رسالت جزئی زیرمجموعه‌ی رسالت کلی است. این رسالت جزئی به ما کمک می‌کند مسیر خود را بشناسیم و برایش ارزش قائل شویم. ای کاش با نَسَب و تبار صنفی خود آشنا می‌شدیم زیرا آشنائی با آن برایمان انگیزه‌بخش است وقتی در تبار خود شیخ‌طوسی‌ها، طبرسی‌ها، شیخ‌مفیدها، شیخ‌صدوق‌ها هستند می‌نگریم آنها چه کردند همین امر ما را به تفکر وامی‌دارد. اگر تبار شناسی صنفی نداشته باشیم با کوچکترین شبهه انگیزه‌ی خود را از دست مي‌دهيم و کم انگیزگی سبب خروج از مسیر طلبگي می‌گردد. 2⃣ تعیین هدف: برخی هدف طلبگي را تالیف و تحقیق و پژوهش و سخنرانی می‌دانند. در حالی که هدف طلبگي انذار و بشارت مردم است. آیة‌الله مصباح فرمودند کار انبیاء انذار و بشارت است. انذار ترساندن عاقلانه و ممدوح و عقلانی است. اگر هدف حفظ اسلام است برای حفط اسلام نیاز به طهارت روح داریم. آیت‌الله جوادی آملی فرمودند برای حفط اسلام و انذار مردم باید در درجه‌ی اول برای خودمان گام در جهت طهارت روح برداریم. 3⃣ کشف استعداد برای کسب حرفه‌: استعدادهای خود را کشف کنیم. یکی در حرفه‌ی تدریس موفق است، یکی در تبلیغ دیگری در پژوهش و تالیف، رسانه، مترجمی زبان خارجه، بعد از کشف استعدادهای خود بر طبق آن حرفه برگزینیم. این امر موجب می‌گردد طلبه‌ها دچار روزمرگی نشوند و سریع‌تر به اهدافشان برسند. دستاوردهای شناخت استعداد و کسب حرفه و مهارت: ۱) شور و شوق تحصیل را در ما بیشتر می‌کند شناخت قابلیت‌ها باعث می‌گردد به امر تحصیل جدی‌تر نگاه کنیم ۲)‌ بر اعتبار اجتماعی ما می‌افزاید ۳) موجب محبوبیت ما می‌شود، محبوبیت در پذیرش سخن موثرتر است. ۴)موجب می‌شود برای زندگی‌ام برنامه داشته باشم. 4⃣ تقویت لوازم ذاتی طلبه‌گی: یه سری چیزها رو نمیشه از طلبگی جدا کرد مثل علم و اخلاق، سابقاً می‌گفتند علم و تقوا ولی الان می‌گیم علم و اخلاق عامل تقوا هستند. علم مصباح عقل است 5⃣ حفظ نشاط طلبه‌گی: چه کنیم احساس رضایت و شادمانی کنیم؟ ۱)مسئولیت کار خود را بپذیریم: من در این مسیر طلبگي باید تحقیق و پژوهش کنم‌، تهذیب نفس کنم. باید هدفم را بدانم. ۲) اهل نظم باشم: منطم بودن موجب شادی می‌گردد. فرق است بین شادی و لذت. شادی عبارتست از بهجت قلبی، اما لذت آن چیزی است که با حواس ظاهری درک می‌شه. انسان با رها سازی کارها احساس شادی نمی‌کند. ۳) تلاش مداوم حرکت لازمه‌ی موفقیت است، ولی رمز موفقیت نیست. رمز موفقیت تداوم حرکت است نه صرف شروع حرکت. ۴) مراقبت از روان: مراقب معاشرت‌هایمان باشیم زیرا معاشرت مشابهت می‌آورد. ۵) مراقب در تغذیه‌ ۶) تفریح و ورزش 6⃣ عصرشناسی و نسل‌شناسی: بدانم عصر من چه ویژگی‌هائی دارد؟ عصر ما عصر سرعت‌ها و فرصت‌هاست، عصر تهاجم فرهنگی، عصر برهنگی فرهنگی، عصر آشوب‌های روانی‌. نسلی که دارای شخصیت ژلاتینی هستند مدام در حال تغییرند، نسلی بی‌باک و جسورند و دلبسته به ستارگان سینمائی و ورزشی‌، ویژگی بارز شهید مطهری عصر و نسل‌شناسی ایشان بود. آسیب‌های طلبه‌گی: ۱) مقدس مآبی ۲) عدم‌اخلاص ۳)حزب‌گرائی ۴) جَو زدگی ۵) روزمَرِگی 🖊تنظیم کننده مرضیه رمضان قاسم پذیرش حوزه‌های خواهران در مقطع دو، سه و چهار، آدرس سایت ثبت نام: paziresh.whc.ir «هستیم‌برآن‌عهد‌که‌بستیم» @ramezan_ghasem110
🍃🌹 باتوآرامش‌گرفته روزهای‌عمرِمن با زبان روزه صدها بار می‌گویم "رضا"... ای عالم آل محمد یا امام رئوف یا اباالجواد عِلم یعنی، خاکِ کفشِ زائرت تاج سرم👑 دکترایِ عشق دارد، کفشدارِ این حرم.... 🌹🍃@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃 از خدا چه درخواست کنیم؟ الهی عاقبت‌مان را ختم بخیر گردان. شاگرد اهلبیت علیهم السلام بودن مایه‌ی مباهات است. این امر هر چند لازم، اما کافی نیست؛ چرا که باید با تلاش، کوشش و التماس، خود را در سِلک یاران تنوری حضرت قرار دهیم. با مشاهده‌ی تاریخ زندگانی اهل‌بیت -علیهم‌صلوات‌الله- خواهیم دانست صادق آل محمد -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم- به چه دلیل با وجود شاگردان فراوان قیام نکردند؟! چه شده که برخی از ما همانند شاگرد آن حضرت هر جمعه و هر روز بدون مهیا نمودن شرایط ظهور، از امام طلب قیام و ظهور داریم؟! امام زمان همچون امام صادق یاران سینه‌چاک اندک، اما یارِ نار و یارِ غار، فراوان دارند. یاران غاری که بسیاری از صدمات از ناحیه‌ی همین‌ها بر اسلام و تشیع وارد گردید. مگر امام صادق -علیه‌السلام- کم شاگرد داشتند، پس آن زمان که خانه‌ی امام زمانشان نظیر منزل جد ایشان به آتش کشیده شد، آنها کجا بودند؟! چرا آن شاگردان با قُربِ به امام، غربتِ امام زمان‌شان را کاهش ندادند؟! آری عاقبت بخیری به این است که بر سُفره‌ی معارف اهلبیت -علیهم‌السلام- بنشینیم؛ از شهد گلهای معارف، عسل تهیه کنیم. نه اینکه در مکتب اهل‌بیت بنشینیم و چون حشره‌ای موذی از خون معارف بمکیم و لقمه برای مقاصد شوم خود برداریم، باید بدانیم در پیش گرفتن چنین سیره‌ای عاقبتی جز خسران نخواهد داشت. چه جانکاه است اگر بر سر سفره‌ی انقلاب بنشینیم، با نان آن فربه شویم ولی ماری در آستین اسلام و انقلاب گردیم و از این طریق تیشه بر ریشه‌ی درخت اسلام و انقلاب فرود آوریم. اسلام و انقلابی که برای حفظ آن چه خون‌ها ریخته و چه خون‌ دلها خورده شده‌است. لذا بر تک تک ما واجب است کسانی را برای پست‌های مهم مملکتی برگزینیم که هدف‌شان شکمبارگی و به تاراج بردن سفره‌ی دین نباشد، بلکه جان، مال و تمام دارائی خود را خرج اسلام و انقلاب کنند، تا پرچم اسلام و انقلاب را به دست صاحبش برسانند. اینک در ماه قرآن، کتاب فرقان را می‌گشایم؛ اولین دعای قرآن در اولین سوره‌ی آن را از خدای سبحان طلب می‌کنم: «اَهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیم» الهی ما را به راه راست هدایت کن. چه بجا و حکیمانه در پنج نوبت نماز یومیه این دعا را از خدا طلب می‌کنیم خدایا ما را هدایت کن تا در سلک یاران تنوری قرار گیریم، تا بار امام زمان نباشیم بلکه یار آن حضرت باشیم. بیائیم در واپسین لحظات ماه نور، در مکتب نور هدایت، هادی اُمم دهمین خورشید هدایت بر خوان زیارت جامعه زانو زنیم و اقرار کنیم: «إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه» آری خیر ما در شما آل الله نهاده شده و اصل و اساس و ریشه ی ما شما هستید. جا دارد هر روز از خود بپرسیم که آیا من یار امام زمان هستم یا بار؟ سربازم یا سربار؟ امام خواه ظاهر باشد خواه غائب، در بین مامومین در حال جستجوست تا زُهیرها و حُرهای زمان را از نابودی برهاند. لذا بر ماست که اگر در مسیر نیستیم به صراط مستقیم برگردیم. اگر قدم برداشته‌ایم ثابت قدم بمانیم. تلاش کنیم برای رفع موانع مادی، معنوی، فردی و اجتماعی تا پشتیبان امام زمان باشیم. جهشی ایجاد کنیم برای جبران کوتاهی‌ها، زیرا منتظر می‌بایست از هر فرصتی برای قرب به امامش بهره‌جوید و حُرگونه بندهای دنیاپرستی را بگسلد؛ اکنون با نهایت اخلاص به امام زمان عرضه بداریم: «يَاأَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَيْنَا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ»   سوره یوسف/۸۸ (اى عزيز به ما و خانواده‌ی ما آسيب رسيده است و سرمايه‏‌اى ناچيز آورده‏‌ايم بنابراين پيمانه ما را تمام بده و بر ما تصدق كن كه خدا صدقه‏‌دهندگان را پاداش مى‏‌دهد.) از این و آن ملولم و مولایم آرزوست منتظِر تا مضطر نشود، با خلوص نیت خواستار ظهور منتظَر نخواهد شد فضای مجازی محیط خوبی، جهت دعوت برای نصرت مولای غریب‌مان است. پذیرش حوزه‌های خواهران در مقطع دو، سه و چهار، آدرس سایت ثبت نام: paziresh.whc.ir رسانه باشیم. «هستیم بر آن عهد که بستیم» ✍ به قلم مرضیه رمضان قاسم @ramezan_ghasem110🌺 🌼🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 مسابقه بهار قرآن، بهار دلها 🌀 شماره ۱۳ 🔹شرکت در مسابقه: dte.bz/1442 📞با منتخبین تماس حاصل می‌گردد 🇮🇷 معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان @ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا