eitaa logo
مرضیه رمضان‌قاسم
484 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
951 ویدیو
95 فایل
🌻بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم سلام ارشد تفسیر و کلام، مداح، سخنران مبلغ‌ دفتر تبلیغات اصفهان پاسخگوی‌شبهات،داستانک‌ دلنوشته و یادداشت‌نویس تلاشم در جهش‌تولید جهت‌فرمانبرداری از امر رهبرم منتظرامام زمانم هس تم پل‌ارتباطی‌جهت‌ارتقاءکانال⬇ @M_Rghasem110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸حکایتی بسیار جذاب و خواندنی🔸 دو نفر از شیعیان در گذرگاهی از بغداد به مجلس بزرگی رسیدند. ❓پرسیدند : این مجلس متعلّق به کیست؟ 🗣گفتند : مجلس درس امام اعظم ابوحنیفه است. راوی حکایت می‌گوید: رفیق من که اسمش فضل بن حسن بود که شیعه و آدم بحّاث و مطلع از مبانی مذهب بود گفت : من می روم و با این مرد مباحثه می کنم و تا او را ملزم و مجاب نکنم از این مکان نمی روم. گفتم: این عالم بزرگی است و از عهدۀ بحث با او بر نمی آیی. گفت: من معتقد به مذهب حقم و حق مغلوب نمی شود. وارد مجلس شدیم و نشستیم و در یک فرصت مناسب ، فضل از جا برخاست و گفت: ایها العالم ، من برادری دارم که رافضی (شیعه) است و من هر چه می‌خواهم به او بفهمانم که ابوبکر بعد از پیامبر اکرم، افضل امّت و خلیفۀ به حق بوده قبول نمی‌کند و می‌گوید : علی بن ابیطالب ، افضل و خلیفۀ به حق است. اگر ممکن است شما یک دلیل قاطع و قانع‌کننده به من یاد بدهید تا به او بفهمانم و او را به راه راست بیاورم. ابوحنیفه گفت: به برادرت بگو بهترین و روشن ترین دلیل این است که پیامبراکرم همواره در میدان‌های جنگ، آن دو بزرگوار( ابوبکر و عمر) را کنارخود می‌نشاند و علی را مقابل نیزه و شمشیر دشمن می‌فرستاد! و این نشان می‌دهد که آن دو نفر، محبوب پیامبر بوده‌اند و چون پیامبر می‌خواسته آنها بعد را بعد از خودش جانشین قرلر دهد، سعی می‌کرد آنها را حفظ کند! و چون علی را دوست نمی‌داشت، طردش می‌کرد و به میدان جنگ می‌فرستاد تا کشته شود و همین بهترین دلیل بر افضلیت ابوبکر و عمر است! فضل گفت: بله من همین‌هائی که شما گفتید را به برادرم می‌گویم اما او از قرآن به من جواب می‌دهد که خداوند فرموده است: «مجاهدین را بر قاعدین و نشستگان برتری دادم و اجری بزرگ برای آنان آماده کرده‌ام»📖نساء/۹۵  پس به حکم این آیه، علی چون مجاهد بوده افضل از ابوبکر وعمراست که قاعد بوده‌اند. ابوحنیفه گفت: به او بگو دلیل از این بهتر می‌خواهی که ابوبکر و عمر قبرشان کنار قبر پیامبر و چسبیده به قبر آن حضرت است؛ در حالی که قبر علی از قبر پیامبر دور افتاده و در عراق است! فضل گفت: بله این را هم به برادرم گفته‌ام امّا او می‌گوید: آنها غاصبانه در کنار پیامبر اکرم دفن شده اند و باز برای این حرفش نیز شاهد قرآنی اقامه‌می‌کند که خداوند فرموده است: «ای مؤمنان بدون اذن و اجازۀ پیامبر ، داخل خانه اش نشوید…»📖احزاب/۵۳ و چون پیامبر در خانۀ خودش دفن شده و آن دو نفر بدون اذن در خانۀ آن حضرت دفن شده‌اند، پس محل دفن‌ شدن‌‌شان غصبی است. ابوحنیفه که از این گفتگو سخت ناراحت شده بود تأمّلی کرد و سپس با لحنی تند گفت😤 : به این برادر خبیثت بگو آنها غاصبانه در خانه پیامبر دفن نشده اند! چون عایشه و حفصه که دختران آن دو بزرگوار و همسران پیامبر بودند و از پیامبر مهریه طلبکار بودند، پدرانشان را در عوض مهریه‌ای که طلبکار بوده‌اند از پیامبر در منزل پیامبر دفن کردنده‌اند. فضل گفت: بله من این مطلب را هم به برادرم گفتم و او باز طبق معمول آیه‌ای برایم خواند و گفت: پیامبر به همسرانش بدهکار نبوده است. چون خداوند فرموده است: «ای پیامبر ما همسران تو را که مهرشان را پرداخته ای برای تو حلال کردیم»📖احزاب۵۰ طبق این آیه ، پیامبر اکرم مهریۀ زن‌هایشان را داده‌بوداند و وقتی از دنیا رفته‌اند به زن‌هایش هیچ بدهکاری‌ای نداشتهاند. ابوحنیفه اندکی تأمّل کرد و گفت🤔 : به این برادرت بگو درست است که همسران پیامبر مهریّه طلبکار نبوده‌اند، اما سهم الارث که از ماتَرَک(آنچه پیامبر اکرم بعد از رحلت خود باقی گذاشته) که داشته‌اند و ماتَرَک‌شان نیز همین خانه‌شان بوده و شرعاً سهمی هم از آن خانه به همسرانشان می‌رسیده، چون عایشه و حفصه وارث پیامبر بوده اند، پدرانشان را در سهم الارث خودشان دفن کرده اند و بنابراین غصبی در کار نبوده است. فضل گفت: بله من این را هم به برادرم گفته ام. ولی او می گوید: شما آقایان سنّی مگر نمی‌گوئید: پیامبران ارث نمی‌گذارند و خودتان حدیث نقل می‌کنید که پیامبر فرموده است: «ما پیامبران اصلاً ارث نمی‌گذاریم و هر چه از ما باقی مانده صدقه است» پس طبق گفته خودتان عایشه و حفصه سهم الارث نداشته‌اند؛ به همان دلیلی که شما حضرت فاطمه علیها‌السلام را از فدک محروم کردید و گفتید : پیامبر ارث نمی گذارد، پس آن دو همسر نیز نباید ارث ببرند. مگر می‌شود دختر از پدر ارث نبرد اما همسر از شوهر ارث ببرد؟! سخن که به اینجا رسید، ابوحنیفه حسابی از کوره در رفت وگفت:😡🤯 این مرد را بیرون کنید او شیعه است و اصلا برادر ندارد. 📚نراقی، احمد، خزائن،ص۱۰۹ 📚طبرسی، احمد بن علی، احتجاج، ج۲، ص۱۴۹ 🌹به منکر على بگو نماز خود قضا کند نماز بى‌ولاى او عبادتى است بى‌وضو🌹 [زنگ‌بیداری رو می‌خواستین؟]👇 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔پرسش: ⁉️چگونه ممکن است امام کاظم با وجود زندان‌های طولانی این همه فرزند داشته‌باشند؟! ✍پاسخ: 1⃣ امام کاظم علیه‌السلام ، دارای ۳۷ فرزند بوده‌اند، مرحوم مفید(ره) می‌نویسد:« وَ كَانَ لِأَبِي الْحَسَنِ مُوسَى علیه السلام ،سَبْعَةٌ وَ ثَلَاثُونَ وَلَداً ذَكَراً وَ أُنْثَى‏» 📚شیخ مفید، الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏۲، ص: ۲۴۴ 2⃣ برخلاف مشهور، امام کاظم علیه‌السلام، زندانی بودن‌شان به صورت مدام بیشتر از چهار سال نبوده است، ایشان هرچند در مابقی عمر شریف‌شان تحت کنترل بودند اما در کنار خانواده بودند. 📚نجفی، محمد جواد، ستارگان درخشان ، ج ۹ ، ص ۵۸ 3⃣ امام کاظم علیه‌السلام ، همسران متعددی داشتند. 📚الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏۲، ص: ۲۴۴ 4⃣ عمر شریف حضرت هنگام شهادت ۵۵ سال بوده است. 📚ابن شهر آشوب، مناقب ، ج ۴ ، ص ۳۴۹ 5⃣ انتساب بسیاری از امامزادگان به ایشان با چندین واسطه هست و انتساب بعضی از آن‌ها قطعی نیست. ♻️نتیجه اینکه: با در نظر گرفتن مطالب فوق ، داشتن 37 فرزند برای حضرتشان هیچ استبعادی ندارد.     کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ماهیت کظم غیظ: "کظم" در لغت به معنای گلو یا محل خروج نفس است«کظم فلان» یعنی نفس او بند آمد و ساکت‌شد📚راغب اصفهانی، مفردات "غیظ"هم به معنای خشم و غضب شدید و حرارتی است که انسان آن را از فوران و جوشش خون قلبش می‌فهمد و در می‌یابد📚همان، ج 2 اصطلاح «کظم غیظ» یعنی خودداری از اظهار خشم و نگه‌داشتن آن در دل است📚همان،ج 3 ✨انسان در روابط اجتماعی با دیگران، بعضاً با عملکرد غلط آنها و خطاهایی دور از انتظار مواجه می‌شود که موجب عصبانی شدنش می‌شود. در صورتی که در چنین موقعیتی وظیفۀ اخلاقی و دینی انسان این است که خشم را آشکار نکند و به آن ترتیب اثر ندهد📚نصر اصفهانی، محمد؛ اخلاق دینی در اندیشۀ شیعی ✨عصبانی شدن انسان یا برای دفع اذیت و ضرر است یا برای انتقام، اگر این خشم نسبت به کسی باشد که ضعیف‌تر است، در این حالت خون منبسط شده و رنگ شخصِ عصبانی، سرخ می‌شود ولی اگر این عصبانیت نسبت به کسی باشد که قوی‌تر از اوست و خود را از انتقام گرفتن ناتوان بداند، خون منقبض می‌شود و شخص اندوهگین می‌‌شود📚نراقی، مهدی؛ علم اخلاق اسلامی (گزیدۀ ترجمه جامع السعادات)، ترجمه جلال الدین مجتبوی ✨در حال غضب رنگ رخسار زرد و تجلی‌گاه جهنم می‌شود و اگر خود را کنترل نکرد شرارۀ این آتش به بیرون سرایت می‌کند و در قیامت با همین آتش خواهد سوخت صدای تنفس و نالۀ انسان غضب کرده، صدای غیظ آلود جهنم است📖فرقان / 12 ✨در حال عصبانیت شیطان به انسان بسیار نزدیک است بنابراین شخص عصبانی نباید تصمیم بگیرد و عملی را انجام دهد📚خادم الذاکرین، اکبر؛ اخلاق اسلامی در نهج البلاغه ✨غضب از بیماری دل و نقصان عقل است و باعث ضعف نفس و نقص آن می‌شود (البته منظور غضبی است که مورد تأئید عقل و شرع نباشد) دیوانه زودتر از عاقل و مریض زودتر از سالم عصبانی می‌شود اما نفس نیرومند و با فضیلت همچون کوهی است که طوفانها تکانَش نمی‌دهد.📚علم اخلاق اسلامی، پیشین، ص 140 ✨کمتر صفتی از صفات رذیله به اندازۀ غضب ویرانی به بار می‌آورد و اگر فهرستی از آثار سوء غضب نوشته شود معلوم می‌گردد که این آثار از بسیاری از اخلاق رذیله بیشتر است📚مکارم شیرازی، ناصر و همکاران؛اخلاق در قرآن،ج3 کظم غیظ در قرآن: «الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَ الضَّرَّاء وَ الْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَ الْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ »«همانا که در توانگری و تنگدستی، انفاق می‌کنند و خشم خود را فرو می‌برند و از خطاهای مردم در می‌گذرند و خدا نیکوکاران را دوست دارد.»📖آل عمران / 134 از این آیه دریابیم در مقابل اشتباهات دیگران فرو بردن خشم به تنهایی کافی نیست زیرا ممکن است کینه و عداوت را از قلب انسان ریشه کن نکند، در این حالت برای پایان دادن به عداوت فرو بردن خشم باید توأم با عفو و بخشش باشد البته نسبت به کسانی که شایستۀ آنند نه دشمنان خون آشام که عفو و گذشت باعث جرأت و جسارت آنها می‌شود.📚مکارم شیرازی، ناصر و همکاران، تفسیر نمونه، ج3 در واقع انسان ها را مي‌توان در مورد حالت نفساني غضب، به سه گروه تقسيم كرد: 1⃣انسان هايي كه در هنگام غضب افراط مي‌كنند و از حد و مرز ايمان بيرون مي روند. اين گونه اشخاص همواره گرفتار اعمال ناپسند خود هستند و چه بسا پشيماني هم سودي به حالشان نخواهد داشت. 2⃣افرادي كه اساساً خشمگين نمي شوند و اصلا قوه غضبيه خود را به كار نمي گيرند و در جاهايي كه حتي شرع و عقل هم براي آنان خشم را لازم دانسته است، به هيچ وجه حركتي ندارند. اينان نه تنها عملي ناپسند انجام مي دهند، بلكه از افراد عصباني بدترند و افرادي بي غيرت و بي‌هويت تلقي مي شوند. 3⃣كساني كه براساس كمال وجودي خود هرگاه خشمگين شوند، از مرز اعتدال خارج نمي شوند. اينان با ايمان راسخ و اعتماد به نفسي كه دارند، هنگام بروز حالت خشم بر وجودشان تسلط كامل دارند و تمام اعضا و جوارح آنان تحت فرمان عقل و ايمانشان قرار دارد. اینها خشم مقدس دارند، قرآن كريم هرگز اصل خشم را تخطئه نمي‌كند بلکه خشم‌هاي مقدس را مي‌ستايد اساسا خشم مقدس يكي از صفات الهي است كه با نام‌های قهار و جبار آمده، خشمگين شدن اگر متعادل و در راه حق باشد، نه تنها ناپسند نيست، بلكه پسنديده و مورد رضاي حق هم خواهد بود. ✨در سيره رسول خدا به نقل از اميرالمومنین آمده كه: آن حضرت براي امور دنيا هرگز عصباني نمي‌شدند؛ اما هرگاه براي حق غضبناك مي شدند احدي را نمي‌شناختند و تا حق را یاری نمی‌کردند خشم‌ پیامبر آرام نمي‌شد📚معراج السعاده ، ملا احمد نراقي، ص .226 علامه طباطبائی در کتاب سنن‌‌النبی در اين زمينه مي‌فرمايند:«هرگاه رسول خدا خشمگين مي شدچيزي تاب مقاومت در برابر غضب آن حضرت را نداشت» ♻️نتیجه‌اینکه: انسان كامل فقط در راه حق و به خاطر پايمال شدن حقوق الهي و حقوق مردم خشمگين مي‌شود و در اين مورد هم از مرز ايمان و حدود الهي پافراتر نمی‌نهد 🌺@ramezan_ghasem110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام‌ میگما: به نظر شما این اسبه به سمت جلو حرکت می‌کنه یا عقب؟ 🐎 🐎 🐎 🐎 🐎 🐎 🐎 🐎 🐎 🐎 🐎 ⬅️اگه بگین به سمت جلو حرکت می‌کنه شما یک فرد مغز چپ هستید! یعنی اهل تحلیل، منطق، دقت و حساب و کتاب هستید! ➡️اما اگه بگین اسب به سمت عقب میره! شما یک فرد با مغز راست هستید! یعنی خلاق، هنر دوست، با احساس و روحیه ای بسیار لطیف و مهربان دارید!! 🔘درستی و نادرستی این تست گردن طراح اما تست من که درست در اومد...😄 [زنگ‌بیداری رو می‌خواستین؟]👇 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
روز عید غدیر که به انتها می‌رسد دلم هُری می‌ریزد و تمام شادی‌هایم یک‌جا رنگ می‌بازد نگران اربابم می‌شوم. دلم پر‌می‌کشد سمت صحرا و همراه می‌شوم با کاروانیان کربلا ای کاش بیعت‌ها شکسته نشده بود... تند تند در دلم امن یجیب می‌خوانم برای آقای مضطری که دوری زمن است و از او گله‌ای نیست. اگر ما نیز بر سر بیعت‌مان با ایشان باقی بمانیم صبح ظهور طلوع خواهد کرد.... ای کاش همگی عباس‌گونه وفا را بر جفا ترجیح‌دهیم... ✍نویسنده: مرضیه رمضان‌قاسم می نویسم که "شب تار سحر می‌گردد" یک نفر مانده ازین قوم که برمی‌گردد [زنگ‌بیداری رو می‌خواستین؟]👇 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تو دنیا یه قلبه که فقط به خاطر تو می‌تپه اونم قلب خودته! مراقبش باش مواظب باشیم قلب‌مون رو کینه و حسد و... نگیره. سحرگاهان فرصت مناسبیه برای گرد‌گیری دلامون بارها گفته‌ام و بار دگر می‌گویم خیلی مراقب خودمون باشیم آخه ما هر کدوممون بی‌نظیریماااا هر وقت حال کسی رو نداشتیم یه سراغی از خودمون بگیریم گاهی باید خودتو دعوت کنی به صرف یه آب‌هویج بستنی دبش🍦🥃 محاله، اینکه می‌گم محاله یعنی محاله کسی خودشو دوست‌نداشته باشه اما عاشق دیگران باشه... یه کم خودتو بیشتر تحویل بگیر همون‌جوری که قربون صدقه‌ی عزیزترینت میری حالا من گفتم خودتو تحویل بگیر اما نه دیگه اینقدر که دیگه مارو تحویل نگیری هر چیزی حدّی داره... نه افراط نه تفریط😊 ✍نویسنده: مرضیه‌ رمضان‌قاسم [زنگ‌بیداری رو می‌خواستین؟]👇 https://eitaa.com/joinchat/2786918448C6bafa932ef
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا