⭕️ علی اکبر (ع) وارث صفات نبوی
🔷 #حضرت_علی_اکبر (ع) #وارث_صفات_نبوی است و صفات خَلق، خُلق و منطق را از پیامبر به ارث برد. #امام_حسین (ع) میفرمود: پسرم؛ تجلی وجود جدم را آنقدر در تو آشکارا میبینم که هرگاه دلم برای او تنگ میشود به تو مینگرم. ۱۱ شعبان سال ۳۳ هجری از راه میرسد و زمین مشتاقانه در انتظار هدیهای الهی است. ملکوتیان بی صبرانه در تدارک برگهای از مصحف وجود پیامبر بر دفتر گیتی هستند. #علی_اکبر (ع) پسر ارشد امامحسین(ع) چشم به جهان میگشاید و عالم را به نور خود روشن میسازد.
🔷در توصیف عظمت او همین بس که #امام_زمان (عج) زائر اوست و در رثای او چنین سخن میگوید: «سلام بر تو ای علیاکبر، اول فدایی از بهترین نسل ابراهیم خلیل. شهادت میدهم که تو از هر کس أولی به خدا و رسولش هستی و خداوند ما را به زیارت تو و رفاقت جد و پدر، عمو، برادر و مادر مظلومهات، موفق بدارد. من از دشمنان و کشندگان تو بیزارم و از خداوند میخواهم با تو در نعیم ابدی بوده و همیشه از دشمنانت دور باشم. سلام و رحمت خدا بر تو باد». [۱] #حضرت_علی_اکبر (ع) تجدید نسخهای از وجود خاتم انبیاء (ص) بر آفاق بود و از اینرو آن حضرت را «أشبَهُ النّاسِ خَلقاً و خُلقا و مَنطِقاً بِرَسولِ؛ [۲] از نظر #صورت، #سیرت و #سخن_گفتن، شبیه ترین مردم به #پیامبر (ص)» دانستهاند. از این کلام در مییابيم که #حضرت_علی_اکبر (ع) از رسول خدا سه ويژگی #خَلق، #خُلق، و #منطق را به ارث بردهاند:
💠علی اکبر (ع) وارث صفت خَلق
🔷بی تردید #پیامبر_اکرم (ص) از نظر جمال و زيبايی، بهترين فرد جامعه بوده است، و زيباترين حسن جمال را دارا بوده است. نقل کردهاند که کسی بهتر و زیباتر از رسول الله (ص) ندیده بود. گویا خورشید در صورت مبارکش نمایان بود. [۳] همچنان که مرحوم طبرسی در معرفی #رسول_خدا از قول هند بن ابی هاله چنين مینگارد: #پيامبر (ص) بسيار بزرگوار و با شخصيت بود، چهره اش چون ماه شب ۱۴ ميدرخشيد، رنگ رخسارش روشن و شاداب و پيشانيش گشاده و بلند بود، ابروانى كمانى و ظريف و پيوسته داشت، محاسنی انبوه داشت و گونه اى صاف، چشمانش سياه و...، دندانهايش سپيد و زيبا و از هم گشاده بود. [۴] #علی_اکبر (ع) نیز حسن جمال و زیبایی را از پدربزرگ خود به ارث برده بود.
💠علیاکبر (ع) وارث صفت خُلق
🔷خداوند متعال که همه چیز در برابر او کوچک و ناچیز است، #خلق و خوی #پیامبر (ص) را در #قرآن_کريم، چنين توصیف ميکند: «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ؛ و به راستی تو #اخلاق_عظيم و برجستهای داری». [قلم، ۴] آری، #پیامبر که تربيت يافته ذات ربوبی بوده باید دارای چنین اخلاق پسندیدهای باشد، چنان که امام صادق (ع) فرمود: «خداوند عزوجل پيامبرش را تربيتى نيکو كرد؛ چون تربيت او را تكميل نمود فرمود: و به راستی تو اخلاق عظيم و برجستهای داری». [۵] اگر پیامبر قلههای #اخلاق را فتح نکرده بود هرگز نمیفرمود: «من برای تکميل ارزشهای اخلاقی مبعوث شدم». [۶] وجود مقدس #علی_اکبر (ع) نیز این ویژگی منحصر به فرد را از پدربزرگ خویش به ارث برد و صاحب #خُلق_عظیم گشت.
💠علی اکبر (ع) وارث صفت منطق
🔷رفتار اجتماعی نیکو و برخورد مناسب با اطرافیان، که ثمره تفکر سلیم است، از جمله آموزه های اسلام میباشد و #پیامبر_اکرم (ص) #بهترين_الگوی_عملی در اين مساله مهم هستند. با تأمّل در تاريخ اسلام و روايات، به اين امر مهم در حیات رسول گرامی اسلام (ص) پی میبریم ولی خداوند متعال در قرآن کريم پيرامون منطق نبوی توصیفی دارد که هر کسی را توانایی دستیابی به چنين منطقی نیست: «وَ مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى؛ و هرگز از روى هواى نفس سخن نمىگويد». [نجم، ۳] علامه طباطبايى در تفسیر اين آيه چنين مینگارد: «مقصود از كلمه «هوى» هواى نفس و رأى و خواسته آن است. جمله «ما ينطق» مطلق است و در آن، نطق، به طور مطلق نفى شده است. مقتضاى اين اطلاق آن است كه #هواى_نفس از مطلق سخنان پيغمبر نفى شده باشد». [۷] #حضرت_علی_اکبر (ع) این صفت ویژه را نیز از #خاتم_الانبیاء (ص) به ارث برده و صاحب نطقی مبرّا از هوای نفسانی بود. این که امام حسین(ع) فرزندش #حضرت_علی_اکبر (ع) را از سه منظر (خَلق، خُلق و منطق) به رسول خدا (ص) تشبيه کردند، حاکی از مقام والای حضرت علی اکبر (ع) است که زبان از توصیف آن لال، قلم از نگارش آن شکسته و کُمیت عقل آدمی از درک حقیقت آن لَنگ است. سلام بر تو ای صدیق و شهید بزرگوار و سید پیشتاز که با سعادت زیستی و با شهادت درگذشتی و از دنیا جز عمل صالح بهرهای نگرفتی و در زندگی جز به سودای پر سود آخرت نپرداختی.
پی نوشتها
[۱] بحارالانوار ج۹۸ ص۲۶۹
[۲] لهوف ص۶۷
[۳] فتح الباری ج۶ ص۵۷۳
[۴] مكارم الأخلاق ص۱۲
[۵] کافی ج۱ ص۲۶۶
[۶] مجمع البيان ج۱ ص۵۰۰
[۷] الميزان ج۱۹ ص۲۷
منبع: وبسایت رهروان ولایت
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
وضعیت کودکان در برزخ:
☘ چگونه میتوان تصور کرد که کودکان معصوم و فرزندان نازنینی که عمر بسیار کوتاهی در این دنیا داشتهاند دچار عذاب اخروی شوند؟
عذاب جان دادن و عذاب قبر نیز هیچ کدام بیعلت نیستند و همگی متأثر از گناهان و دلبستگیهای ناحق و ناروا نسبت به امور دنیوی هستند، بنابراین چگونه این عذابها میتوانند متوجه پاکان و کودکان معصومی باشند که تمثّل فرشتگان الهی در زمین هستند؟
جان دادن برای انسان پاک و مؤمن طبق روایات، همچون بو کردن گل است. بلکه چه بسا با شفاعت کودکان انسانهای مؤمن، والدین آنان هم اگر خطایی داشته باشند، مورد رحمت و مغفرت الهی واقع خواهند شد.
در اینجا تنها به بخشی از روایات که در این زمینه وارد شده و نشانگر دیدگاه اسلام در این رابطه است، اشاره میکنیم:
1- امام صادق (ع) فرمودند: «هرگاه کودکی از مؤمنان از دنیا رفت، منادی در ملکوت آسمان و زمین ندا میدهد که فلانی فرزند فلانی از دنیا رفته است. اگر پدر یا مادر یا یکی از بستگان مؤمن او از دنیا رفته باشند، کودک را به نزد او میبرند تا از او پرستاری کند و اگر کسی یافت نشد، او را به حضرت فاطمه (س) میسپارند و آن حضرت، تا زمانی که یکی از پدر یا مادر یا نزدیکانش به او ملحق شوند، از کودک نگهداری میکنند و بعد کودک را به آن فرد تحویل میدهند.» (1)
2- از امام صادق (ع) همچنین نقل شده است: «خدای بزرگ، ابراهیم و ساره را متکفل نگهداری از کودکان مؤمنان قرار داده است؛ در قصری با شکوه از درّ بهشتی و در روز قیامت این کودکان را لباس نیکو پوشانده و خوشبو میکنند و آنان را به پدر و مادرشان هدیه میدهند.
این کودکان، پادشاهانی هستند در بهشت همراه با والدینشان.» (2)
3- از پیامبر بزرگ اسلام (ص) نقل شده است که فرمودند: «کودکان مؤمنان در روز قیامت آنگاه که زمان حسابرسی خلایق میرسد حاضر میشوند.
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
خدای تعالی به جبرئیل میفرماید: اینان را به بهشت وارد کن. کودکان بر دروازههای بهشت میایستند و از پدران و مادران خود سؤال میکنند.
نگهبان بهشت به آنان میگوید: آنان مثل شما نیستند و گناهان و خطاهایی دارند که باید از آن بازخواست شوند. کودکان صدای خود را با گریه بلند میکنند؛ پس خدای تعالی میفرماید: ای جبرئیل، این چه صدای گریه و زاری است که بلند شده است؟
جبرئیل عرض میکند: خدایا! تو خود از من داناتری، اینان کودکان مؤمنان هستند و میگویند ما وارد بهشت نخواهیم شد تا زمانی که پدران و مادران ما وارد بهشت شوند.
پس خدای تعالی میفرماید: ای جبرئیل، در میان جمع وارد شو و دست پدران و مادران آنان را بگیر و همراه کودکان - به خاطر رحمتی که دارم - وارد بهشت کن.» (3)
4- از رسول گرامی اسلام (ص) نیز نقل شده است: «کودکان امت محمد (ص) در روز قیامت در زیر عرش در کنار حوضهای بهشتی جمع میشوند.
خداوند از حال آنان مطلع میشود و میفرماید: چه شده است که سرهایتان را به سوی من بلند کردهاید؟ میگویند ای پروردگار ما! پدران و مادران ما در عطش گرفتارند و آنگاه ما در کنار حوضهای بهشتی هستیم.
پس به آنان وحی میشود: وارد صفوف قیامت شوید و پدران و مادران خود را سیراب کنید.» (4)
📚 پینوشت:
1- بحارالأنوار، ج 5، ص293
2- الفقیه، ج 3، ص490
3- بحارالأنوار، ج 79، ص 123
4- مستدرکالوسائل، ج 2، ص 401
جدول روزهای قمر در عقرب سال 1401 توسط بخش فنی مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی ـ نجومی منتشر گردید.
در این جدول ساعت های ورود و خروج ماه از برج عقرب برای سال 1401 درج گردیده است .
#قمر_در_عقرب