♻️ فردوسی رستم های فلسطین کجاست؟
✍ دکتر علیرضا معاف
ظهور خدا در عالم به "کلمه" است که فرمود:"ان یقول له کن فیکون"؛اما چرا "کنش" ما به "کلمه" ما تبدیل نمیشود؟
دوباره میپرسم،چرا "کنش ها و واکنش ها و تراکنش های" جبهه مقاومت تبدیل به "کلمه و کلمات" نمیشود؟
چرا "رویداد"های ما "روایت" و "رخداد"های ما "حکایت" نمیشود؟
چرا "گدازه" های فلسطین و لبنان در قالب "گزاره" نمیریزد و از "استقامت یمن"،"استعاره سخن" تولید نمیشود؟
چه کسی باید "شاهنامه" قهرمانان بی بدیلی به نامهای سیدحسن نصرالله و ابراهیم عقیل و قاسم سلیمانی و یحیی سنوار و ابومهدی المهندس را بنویسد؟
راویان روایتهای زینبی عاشوراهای پی در پی امت محمد کیانند؟
چرا به حکمت نزول "علمه البیان"پس از "علم بالقلم"توجه نمیکنیم؟
چرا نرم افزار ما در تولید مفهوم از سخت افزار ما در خلق مصداق عقب افتاده است؟
حماسه سرای "حماسه حماس" کیست؟ داستان اسطوره هایی چون سیدحسن نصرالله و یحیی سنوار را چه کسی مینویسد؟
چه عجیب که در جنگ روایتها و نبرد حکایتها و مچ اندازی قضاوتها ، میدان را واگذار کرده ایم و به "لسان قوم " (و نه لسان قم)،با مردم تکلم نمیکنیم.
چرا جهاد شهید سید حسن نصرالله رو با جهاد تبیین و جهاد کبیر و جهاد با زبان نصرت نمیدهیم؟
چرا مجاهدان "جاهدوا بالسنتهم" پیوست مجاهدان "جاهدوا بانفسهم" نیستند و "وعده صادق ۱ و ۲ " با لسان صدق و صادق،پردازش و پرزنت نمیشود؟
بایسته و شایسته است که در میانه این نبرد تاریخی با طبقات مختلف اجتماع، قصه پرغصه سرزمین کنعان را گفتوگو کنیم، هم از باب وظیفه و تکلیف و هم از جهت انسانیت و هم از حیث فتوت و مروت و اخوت و البته از باب حکم.
حکم آن مرد شجاع که در ابتدای "اتوبان موشکی تهران-قدس"، نماز جمعه نصر را خواند تا به زودی و "روزی نزدیک" در انتهای این اتوبان ، نماز را در مسجدالاقصی بخواند و آیات ابتدایی سوره اسراء را تفسیر عملی کند. حکم مردِ یکتایِ زمانۀ ما، جهاد تبیین و روایت و نوشتن و گفتن و شنفتن و اقناع است. خمینیِ ثانی، فرزند خمینی اوّل. نه چونان هملت پسر هملت.
امّا چه میخواهیم گفت؟
ماتن این متن کیست؟
متن و فرامتن و فرومتن و بینامتن روایت ما چیست؟
چگونه میتوان زوال و زدودن زمستان و زمهریرِ زهرِ مارِ صهیونیسم(Zionism) را به جوانان و نوجوانان فهماند؟
" نبی"(صاحب نبا و نبوت) بنابر تقریر فارابی و "فیلسوف شاه" بنابر تقریر افلاطون و "حاکم حکیم" بنابر تنظیم ارسطو و "نور بازتابیده از آینه محمدی "بنا بر اعتقاد ابن عربی و "ولی فقیه"(صاحب ولایت فقاهت و عدالت) بنا بر تقریر حضرت روح الله، در حرکت تاریخی خود برای همگن و همگون و همگرا و همگام شدن با نظام تکوین و تدوین و تالیف و تقدیر و از همه مهمتر آفرینش حماسه و خلق روایت فراگیر، نیازمند چهار زبان است:
زبان هنر و زبان علم و زبان برهان و زبان خطابه.
با زبان هنر است که طرح کلّی و نقشۀ ساختمان شهر فهمیده میشود، با زبان علم نخبگان این نقشه را قبول میکنند و به ساختنش رضایت داده و در پی محاسبات ظاهری این ساختن تلاش میکنند و با زبان برهان، همگان به ضرورت موضوع اقناع میشوند و با زبان خطابه عموم مردم برای ساختن آن نقشه تهییج شده و در ساختنش مشارکت میکنند و "امر نخبگانی" به "امر تودگانی" تبدیل میشود.
بنابراین هر ترانه سرایی از شاهکارهای قهرمانان مقاومت شامل تارهای این چهار شاخه خواهد بود.
امّا پودهای این بنا را شاخههای علوم و فنون مختلف و متنوع و استدلالهای هر حوزه دانشی میسازند.
امنیت، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، ادبیات و ... وقتی بنای اول ساخته شد، بنابر اصلِ «یک دست صدا ندارد»، صدایی نخواهیم داشت. اگر این درک راهبردی را نظرگاه و نقطه عزیمت حرکت خود بدانیم، نیازمند یک عملکرد موازی نیز هستیم تا برخورد دستها، زایش صدا را صادر کنند. دو دست را با هم میخواهیم، دستی که در میدان عزم و رزم میجنگد و حماسه میسازد و دستی که در صحنه روایت،مینویسد و کلمه میسازد.
باید بتوانیم در ذهن و زبان و قلب هنرمندان انفاذ کنیم و از دل این نفوذ عاطفی، سخنِ محکمِ مستدلِ روشن جبهه مقاومت را به نحوی تبیین کنیم که نخبگان جامعه را اِشراب نماید و زمینۀ حرکت درونزای آنها را فراهم آورد و سپس، آنها به سیراب کردن آحاد جامعه بپردازند و در نهایت از صیرورت چنین مسیری است که با همراهی نخبگان و هنرمندان و راویان خواهیم دید که چگونه جنبش و انقلاب و نهضت، شروع به قُلقُل کردن و وِلوِله بر پا داشتن میکنند.
قسمت دوم یادداشت را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rasaee/16022
.
ادامه یادداشت از
https://eitaa.com/rasaee/16021
تا اینجای کار باید به حال اکثریت نظام دانشگاهی و حوزوی و نخبگانی تاسف خورد که در ماجرای فلسطین،تحرک لازم را ندارند.
چرا ندارند؟ کدام ظرفیّت و توانمندی و کدام زیرساخت باید این تولید محتوا را صورت ببخشد؟
کجاست طلبۀ فاضل و دانشجوی عدالتخواهی که به میدان بیاید و برای مردم تبیین کند، «چرا صهیونیسم جهانی و دولت یهود کنونی شرّ مطلق است؟»
و کجاست طلبۀ عالم و دانشجوی حق طلبی که بتواند با زبان رسانه و روزمرّۀ مردم و در قالب انواع و اقسام مثالها، این تبیین را به رگهای حیاتی جامعه برساند و با ندای حنجره یا لنز دوربین یا قلم تیزبینانه خود، برای پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند و همسایه و همشهری و همکار خود نمایان سازد که هر ضربهای که امروز به صهیونیسم بزنیم، یاریِ انسانیّت و انسان بودن و انسان زیستن، در زمانه حیرت و عصر عسرت عصارۀ باقیمانده از دین و اخلاق و وجدان و شرافت و انسانیت است.
این عجز همگانی و رسانه ای در روایت مقاومت بی بدیل فلسطین و یمن و لبنان نشانه چیست؟ نشانۀ کوشا نبودن و بصیرت نداشتن و فکرنکردن و نَیَندوختن در وقت مناسب و درمانده شدن در هنگامۀ سرمایِ زمستان. اگر ما امروز دهها تبیین مبنامند و دغدغه مند و هدفمند بر غاصبانه بودن دولت یهود و ظالمانه بودن دولت جعلی و نامشروع بودن آن داشتیم و این ادله را در کنار صدها بیان خطابی و شعر و اثر هنری به مردم ایران و جهان ارائه میکردیم، وضعیت همین طور بود که هست؟ اگر این تبیین علمی و بیان خطابی با هنرمندی ترویج میشد، طیفهای بی تفاوت در کشورهای عربی و حتی داخل کشور خودمان به راحتی از کنار رخدادهای یک سال گذشته میگذشتند؟
سلاح صلاح و نجاح و فلاح حقجویان و حق پویان و حقگویان و حقیقتطلبان در همیشۀ تاریخ و همه جغرافیا، "کلمه" بوده و هست و خواهد بود. امروز ما یا کلمهناشناس شدیم یا نمیدانیم چگونه باید از کلمات بهره برد یا نمیتوانیم از کلمات استفاده کنیم.
دردی بر روی درد و زخمی بر روی زخم و غصه ای بر روی غصه. امّا چرا چنین است؟ آیا جز این است که ما اهل کلمه نیستیم؟ ما نمیتوانیم با کلماتی گویا اثبات کنیم که چگونه کمک به فلسطین و نابودی غدّۀ سرطانی، اسباب رشد و تعالی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی همه مردم زمین را فراهم خواهد آورد.
انسانی که قانع نشد و یا عالم نشد،بطور طبیعی سرگردان است و بهترین طعمه برای گرگهای رسانههای هرزه. داستان ،همان داستان نقش آفرینی عمارها در میانه جنگ صفین است.
داستان سادهتر از این حرفهاست. چهل و پنج سال از شعار «فلسطین مسئلۀ اوّل جهان اسلام است» میگذرد و ما نتوانستیم یک متن درست و محکم و مستدل دربارۀ فلسطین داشته باشیم. ما در مسئلۀ فلسطین همچون نمازخوان بی وضو، هستیم، همچون زنبور بیعسل، همچون عالِم کم عمل، همچون پیامبر بیمعجزه، همچون کتاب بیسطر، همچون چراغ تاریک، همچون پرندۀ بیبال، همچون درخت بیثمر، همچون اشعار بیتشبیه، همچون دیگهای بیغذا، ولی روسیاه.برای "مساله اولمان" ،اولویت قائل نبودیم و روایت برتر تولید نکردیم و البته این بار سخت را در تمام این سالها یک مرد برداشت، یک مرد که به اولویت انسانی و دینی فلسطین ایمان داشت و این ایمان او را به فکر واداشت و سخن گفت و سخن راند و سخن ساخت تا تکثیر شد، ولی نه تکثیرِ تکاثری، بلکه تکثیرِ کوثری.
مردی که آب در لانه و کاخهای نمرودیان و فرعونیان و قارونیان و هامانیان انداخت و سحرِ ساحرانِ این سلیطههایِ سلطهجویِ سستبنیاد را خنثی کرد. نعمت حضور مرد شجاع زمانه ما بر ما بخشیده شده است، به خاطر استقامت یاران باوفای آن مرد که یکی پس از دیگری شهید میشوند، آن مرد راه خود را خواهد رفت، با ما یا بی ما. مقتدایِ آن مرد، مادر اوست. ایستاده در پشت در. دری سوزان و میخی بر آن و ... از چنان مقتدایی استوار، چنین کوهی پایدار، نه تنها ناممکن نیست، بلکه مرسوم است.
این مسیر نورانی، راویانی میخواهد که نور را بشناسند.در این نبرد نور و تاریکی، وظیفه سنگین و سختی داریم.
ایران و فلسطین و لبنان و عراق و یمن پر از قهرمانان اسطوره ایست، فردوسی این قهرمانان کیست و کجاست؟
👈 کانال حمید رسایی:
eitaa.com/rasaee
.
♻️ ماجرای کلت خاص یحیی سنوار چه بود؟
در ۲۰ آبان ۱۳۹۷ تعدادی از کماندوهای اسرائیلی با هدف ترور فرماندهان حماس به عمق ۳ کیلومتری خان یونس نفوذ میکنند، عملیات شکست میخورد و فرمانده صهیونیست به هلاکت میرسد، یحیی سنوار اسلحه کلت او را به عنوان غنیمت جنگی ضبط کرد و مدام آن را به نشانه شکست صهیونیست ها به نمایش میگذاشت.
👈 کانال حمید رسایی:
eitaa.com/rasaee
.
♻️ فاصله
🔰 حمید رسایی: چقدر فاصله است بین این دو
همان فاصلهای که بین عزّت و ذلّت هست.
همان فاصلهای که بین عباس بن علی و حبیب بن مظاهر با عبدالله بن عمر و ابنعباس بود.
چقدر یحیی سنوار به ظاهر سنّی به راه و رسم اهل بیت ما نزدیکتر است تا مهدی نصیری به ظاهر شیعه!
چقدر احساس قرابت بیشتری میکنم با یحیی سنوار به ظاهر سنّی تا مهدی نصیری به ظاهر شیعه...
👈 کانال حمید رسایی:
eitaa.com/rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♻️ گفته میشود این مرد ژاپنی از ۷ اکتبر سال گذشته هر روز به تنها بدون استثنا جلوی سفارت اسراییل حاضر میشود و فریاد میزند: نسلکشی را متوقف کنید...
این مرد ژاپنی که مسلمان هم نیست بیش از برخی به ظاهر مسلمان که از تسلیم شدن حرف میزنند به اصول نبیمکرم پایبند است که فرمود: هر کس روزش را آغاز کند در حالی که درد مسلمانها برایش مساله نباشد، از آنها نیست. شرف و بیشرفی مرز نمیشناسد!
👈 کانال حمید رسایی:
eitaa.com/rasaee
.
♻️ افشای اهداف پشت پرده FATF توسط وزارت خزانهداری آمریکا
🔹درحالی دولت پزشکیان به دنبال اجرای استانداردهای FATF است که مکمل بودن تحریم و FATF را میتوان در بین اظهارات مقامات آمریکایی نیز یافت.
🔹استیون منوشین، وزیر خزانهداری دولت ترامپ در جلسهی مجمع عمومی در تاریخ ۲۱ ژوئن ۲۰۱۹ بیان کرد که آمریکا از طریق FATF به دنبال کشف و مسدودسازی راههای دور زدن تحریمهاست.
🔸متن اظهارات منوشین: "کشورهای سرکش، تروریستها و سندیکایهای جنایتکار بینالمللی، در دور زدن تحریمها و سایر اقدامات پیشگیرانه پیچیدهتر شدهاند. من این سازمان را تشویق میکنم به طور مؤثر با این تهدید مقابله میکند."
🔹همچنین در تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ وزارت خزانهداری آمریکا در واکنش به اصلاحات جدید FATF بیان کرد که این استانداردها میتواند به جلوگیری از دور زدن تحریم با شرکت پوششی کمک کند.
🔸متن گزارش وزارت خزانهداری: "با این اصلاحیات جدید در استانداردهای FATF، حوزههای قضایی در سراسر جهان، با اطلاعاتی هدفمند موسسات مالی خود را مسلح میکنند و میتواند برای شناسایی شرکتهای پوششی که به نیابت از افراد تحریمشده اقدام میکنند، استفاده شود"
👈 کانال حمید رسایی:
eitaa.com/rasaee
.
♻️ اسماعیل کوثری: قانون میگوید که ظریف باید برود
اسماعیل کوثری؛ نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس درباره اجرای قانون مشاغل حساس و تاکید نمایندگان بر برکناری ظریف از دولت گفت: دعوا بر سر اجرای قانون است و هر دولتی باشد باید قانون را درست اجرا کند. فرزندان ظریف تابعیت کشور آمریکا را دارند و قانون میگوید هر کس خودش و خانوادهاش تابعیت کشورهای دیگر را دارند، نمیتواند در پستهای حساس باشد. بنابر این ظریف باید از پست معاونت رییس جمهور برود.
👈 کانال حمید رسایی:
eitaa.com/rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♻️ ظریف، نابلد در سیاست داخلی و خارجی!
🔰 حمید رسایی: محمدجواد ظریف را در سیاست خارجی نابلد و ناشی میدانستیم اما با برخی مواضع او مشخص میشود که او حتی جریانات سیاسی داخلی را هم به خوبی نمیشناسد!
جهت اطلاع آقای ظریف باید گفت:
اولا حمید رسایی و برخی نمایندگان دیگر که به حضور غیرقانونی وی در دولت اعتراض دارند، عضو جبهه پایداری امروز نیستند.
ثانیا جبهه پایداری درباره حضور غیرقانونی ظریف در دولت، اعلام موضعی نکرده.
ثالثا مسأله اساسا سیاسی نیست که شما پشت آن پنهان شوید. فرزندان شما تابعیت کشور آمریکا را دارند. قانون مصوب ۱۴۰۱ حضور شما و هر کس دیگری (اصلاحطلب، اصولگرا، اعتدالی و...) که خودش یا خانوادهاش تابعیت خارجی دارند را از حضور در پستهای حساس منع کرده است.
بنابر این مطابق قانون حضور شما در این جایگاه کأن لم یکن و غیرقانونی است. اصرار آقای پزشکیان هم غیرقانونی و قابل پیگیری قضایی است.
برخی افراد با اشاره به مسائل منطقه یا مشکلات اقتصادی که در دوره آقای پزشکیان تشدید شده، پیگیری مسأله ظریف را در اولویت نمیدانند! البته توجه به آن مسائل هم مهم است و حتما ما در کنار حضور غیرقانونی ظریف، پیگیر آن موضوعات هم هستیم ولی جالب اینجاست که اتفاقا این افراد در آن مسائل هم موضعی نمیگیرند.
👈 کانال حمید رسایی:
eitaa.com/rasaee
10.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
#بشنوید
مردی چون رعد حرفش کوتاه
مردی چون کوه عزمش بسیار
یحیی سنوار، یحیی سنوار
👈 کانال حمید رسایی:
eitaa.com/rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 عصبانیت خبرنگار شبکه کان رژیم صهیونیستی از انتشار تصویر پهپادی آخرین لحظات شهید یحیی سنوار: این تصویر، لحظه پیروزی آنهاست و نباید منتشر میشد؛ سنوار تبدیل به یک قهرمان و اسطوره شد!
خبرنگار شبکه عبری کان اسرائیل:
🔺انتشار تصاویر پهپادی از یحیی سنوار منجر به تقویت روحیه دشمنان ما شد؛ این تصاویر نشان میدهد سنوار با باقیمانده توانش ایستاده و حتی تا آخرین قطره خونش با دستی قطع شده و چوبدستی میجنگد؛ این لحظه تبدیل به تصویر پیروزی شد؛ نباید از او تصویری به عنوان مردی جنگجو که تا آخرین قطره خونش جنگید، منتشر میشد!
👈 کانال حمید رسایی:
eitaa.com/rasaee
.
♻️ تا کجا؟
یکسال پیش در چنین روزهایی بود که فلسطین طغیان کرد. امروز که این کلمات را می نویسم ساعاتی از شهادت یحیی سنوار گذشته، محمد ضیف سرنوشت نامعلومی دارد، سید حسن نصر الله ترور شده، فواد شکر، ابراهیم عقیل و بزرگانی از حزب الله شهید شده اند، اسماعیل هنیه و فرزندانش ترور شده اند. رییسی و امیر عبداللهیان جایشان را به پزشکیان و ظریف داده اند، جریان عادیسازی اسراییل از سعودی و ترکیه حتی تا تهران بی پرده شده، 42000 انسان جلوی چشم دنیا کشته شدند، چند میلیون نفر آواره شده اند، غزه با خاک یکسان شده و تصاویر زنده زنده سوختن آدمها هیچ قیامتی نمی سازد.
ما به اسراییل حمله مستقیم کردیم، آن هم نه یکبار بلکه دوبار، رسما پایگاه های تل آویو را هدف قرار دادیم، گنبد آهنین و فلاخن داود را افسانه کردیم، شمال اسراییل یکسال تخلیه شده است، ارتش اسراییل در مرز لبنان زمینگیر شده، زدن پهپاد آمریکایی کار روزمره یمن شده، انصار الله به راحتی به اسراییل موشک میزند، مسیر دریایی اسراییل از سمت یمن قطع شده، حزب الله با حمله پهپادی عملا از نیروی هوایی اش رونمایی کرده، اسراییل یکسال وجب به وجب غزه را گشته اما هنوز بیش از 100 اسیر را پیدا نکرده، شهادت یحیی سنوار نه با ترور بلکه به صورت اتفاقی رخ میدهد آن هم نه زیر زمین بلکه وسط خیابان با لباس نظامی و در حال جنگ بعد از یکسال! چه کسی باور میکند همه اینها فقط در عرض 365 روز اتفاق افتاده باشد؟!
چنان باور نکردنی که حتی بعضی به شهید سنوار اتهام جاسوسی زدند که "چرا" این همه هزینه ساخت؟ چرا زندگی "عادی" ما را به هم زد؟
کمی به عقب تر برگردیم. وقتی نتانیاهو به عمان رفت و کلید تطبیع (عادیسازی) زده شد. با سودان توافق کرد، و چند ماه بعد با امارات چنان برادر شد که فقط در فیلم هندی امکان داشت.حالا از مسیر دهلی و عمان و دبی فقط یک سعودی مانده بود. اما بالاخره مدعی پرچم عرب و اسلام که نمی شود یکباره به تخت خواب یهود بپرد. پس اول دخترش بحرین را هدیه کرد تا واکنش ها را بسنجد. عادیسازی سعودی آخرین میخ به تابوت فلسطین بود. حتی در تهران هم زمزمه هایی از توسعه بن سلمان و لزوم "پذیرش نظم جدید" میدادند. 7 اکتبر فقط چند روز بعد از سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل رخ داد که علنا اعلام کرد: ما "عادی" شده ایم و فلسطین تمام.
غزه شهر از یاد رفته، غزه شهر شکنجه شده، غزه شهر معامله شده به پا خواست. زندانیان تاریکخانه بشریت همه توانشان را جمع کردند تا یک بار شورش کنند. اینجا بود که فریادی از عمق چاه غزه بلند شد که ما هنوز زنده ایم حرامزاده ها! اتفاقا آنها که 7 اکتبر را دسیسه می دانند، درست میگویند. آن طوفان تمام صحنه را غیرعادی کرد. انگار پرده نمایش افتاد. برای چه شورش کردند؟ برای عادی نشدن. برای واقعیت.یعنی اگر سهم فلسطین مرگ است و سهم اسراییل زندگی، مقداری از سهمم را به شما می بخشم و مقداری از سهم شما را گرو میگیرم. خودتان را که دیگر نمی توانید نبینید. اگر بناست در سکوت بمیرم، با فریاد جلو گلوله میروم.
فکر میکنید سنوار و ضیف شب قبل از هفت اکتبر نمی دانستند تصمیم شان چه عواقبی دارد؟ می دانستند. این حدس و تحلیل نیست. بیانیه شان را بخوانید، می دانستند غزه نابود میشود، می دانستند تک تکشان آواره میشوند. می دانستند ماه ها و شاید سالها باید بجنگند. (و تا امروز نشان دادند که آماده بودند) میدانستند باید مرگ تک تک عزیزانشان را ببینند. می دانستند بیمارستان ها میسوزد، مسجد و کلیسا صاف میشوند، شلیک های فسفری و خوشه ای و اورانیومی را می دانستند، قتل عام را می دانستند، ولی تا کجا؟ سوال اصلی این قضیه «تا کجا؟» است نه "چرا؟".
تا کجا میشود ادامه داد؟ سوالی که ضیف و سنوار جوابش را میدانستند، پس آخرین تصمیم را گرفتند و تمام "عادیسازی" را به باد دادند. به قیمت نابودی شان. و این راز عظمت 7 اکتبر است.
✍️ سلمان معمار
ادامه یادداشت در پست بعد
https://eitaa.com/rasaee/16037