#پاسخ
پاسخ استاد محمدی شکیب
باسلام
پیشینه تاریخی این موضوع اندکی با دیدگاه مزبور در پیوند کودکان با چنین مجالسی متفاوت است وقتی مسایلی که رنگی از غم و اندوه دارند مطرح می شود ما معمولا سعی می کنیم کودکان را از آنها دور کنیم حتی از منظر روانشناسی برخی این موضع گیری دارند حال آنکه در سیره اهل بیت مشاهده می شود که آنها کودکان را با این مسائل و حقایق مواجه می ساختند وقتی خبر شهادت مسلم به سیدالشهدا میرسه حضرت این موضوع را از دختر کوچک ایشان پنهان نمیکنن و او را بر زانوی خود نشاندند و موضوع را مطرح می کنند همچنین حضرت زهرا داستان کربلا را به زینب شان زمانی که حضرت کودک بودندمطرح می کنند
به نطر باتوجه به سبب پیوستگی و پیوند درونی با حقایق عالم معنا ،برای آینده کودکان به مصونیت دست می یابند و از همین دوران کودکی نقشی در ذهن آنها ایجاد می شود که گناه نکنن این موضوعات در ذهن کودک می ماند و فرداهای اورا تشکیل می دهد
لذا به نظر می رسد باید بین تالملات عالم دنیوی و عالم معنا تفاوت قائل شد و اساسا قیاس اینها قیاس مع الفارق است
البته پرواضح است که برای رسیدن به هدف فوق روشهای مختلفی وجود دارد مثلادر قالب نقاشی ،شبیه سازی،داستان،شعر و ... می توان عواطف کودکان را با این معانی معنوی و حقیقی گره زد
خلاصه اینکه این مراسمات روش صحیح زندگی کردن و عامل شناخت صحیح است و چه بسا شاید در مواردی تنها راه آشنایی با حقیقت ناب زندگی و سعادت ؛همین انکسار قلبی در دوران کودکی باشد
و نکته آخر اینکه طبق فرمایش امام کاظم در مناجات خود(... لاتخرجنی من مدار التقصیر )
باید به بچه ها اموخت که احساس نقصان و گناه در برابر معبود یکتا نه امری شایسته بلکه امری بایسته است که همواره خود عامل رشد و ترقی و کمال خواهی انسان مومن خواهد بود فتامل
#پاسخ
پاسخ استاد طحانی که ارجاع به کتابشان(دختر امروز- مادر فردا) دادند:👇
استاد حسینی نسب - عملکرد و گرایش های روانشناختی قلب.docx
29.1K
فایل ورد عملکرد و گرایش های روانشناختی قلب که توسط استاد دکترحسینی نسب ( مشاور مرکز مشاوره حوزه علمیه زنجان) گرداوری شده است تقدیم به اساتید مشاور و روان شناس
التماس دعا
هدایت شده از سماح مرکز مشاوره اسلامی حوزه قم
#مناسبت
استاد هادی
🌴 بسم الله الرحمن الرحیم 🌴
جُهَنی لقب «عبداللهِ ابن اَنیس انصاری» صحابی پیامبر (صلّى اللّه عليه و آله) است. وى به جهت اینکه منزلش از مدینه دور بود از رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) تقاضا كرد كه براى ورود به مدينه شبى خاص را براى او معين كند. پيامبر (صلّى اللّه عليه و آله) نیز شب "بيست و سوم ماه رمضان" را تعيين كرد؛ از اين رو، اين شب «لَيلةُ الجُهَنى» (شب جُهَنی) نام گرفت.
این داستان یکی از دلایلی است که باعث شده بسیاری از بزرگان، احتمال بیشتری بدهند که شب ۲۳ ماه رمضان، شب قدر باشد.
🕋 در این شب پر فضیلت پس از دعای برای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و مومنان، ما را از دعای خیرتان محروم نفرمایید و کاستیها و تقصیرات ما را حلال بفرمایید.○*
🍃 دعاگویتان هستم🍃
با احترام
مهدی هادی
30.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقد کلیپ دکتر اقبالی نسب پیرامون شب قدر
هدایت شده از سماح مرکز مشاوره اسلامی حوزه قم
🤲 شب درخواست عافیت...
عافیت_در_صحیفه_سجادیه
🔸قِيلَ لِلنَّبِيِّ صلی الله علیه و آله: إِنْ أَنَا أَدْرَكْتُ لَيْلَةَ الْقَدْرِ فَمَا أَسْأَلُ رَبِّي؟
🔹قَالَ: الْعَافِيَةَ
🔸 شخصی به پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله عرض کرد: اگر شب قدر را درک کردم از پروردگارم چه بخواهم؟
🔹حضرت فرمودند: #عافیت
📚 مستدرک الوسائل ج ۷ ص ۴۵۸
‼️ دعاهای زیادی از معصومین علیهم السلام برای عافیت وارد شده از جمله دعای بیست و سوم صحیفه سجادیه امام زین العابدین علیه السلام که از کاملترین و زیباترین دعاهاست:
📖 صحیفه سجادیه دعای ۲۳ ، دعای عافیت:
✨ (۱) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْبِسْنِي عَافِيَتَكَ، وَ جَلِّلْنِي عَافِيَتَكَ، وَ حَصِّنِّي بِعَافِيَتِكَ، وَ أَكْرِمْنِي بِعَافِيَتِكَ، وَ أَغْنِنِي بِعَافِيَتِكَ، وَ تَصَدَّقْ عَلَيَّ بِعَافِيَتِكَ، وَ هَبْ لِي عَافِيَتَكَ وَ أَفْرِشْنِي عَافِيَتَكَ، وَ أَصْلِحْ لِي عَافِيَتَكَ، وَ لَا تُفَرِّقْ بَيْنِي وَ بَيْنَ عَافِيَتِكَ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.
✨ (۲) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِي عَافِيَةً كَافِيَةً شَافِيَةً عَالِيَةً نَامِيَةً، عَافِيَةً تُوَلِّدُ فِي بَدَنِي الْعَافِيَةَ، عَافِيَةَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.
✨ (۳) وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِالصِّحَّةِ وَ الْأَمْنِ وَ السَّلَامَةِ فِي دِينِي وَ بَدَنِي، وَ الْبَصِيرَةِ فِي قَلْبِي، وَ النَّفَاذِ فِي أُمُورِي، وَ الْخَشْيَةِ لَكَ، وَ الْخَوْفِ مِنْكَ، وَ الْقُوَّةِ عَلَى مَا أَمَرْتَنِي بِهِ مِنْ طَاعَتِكَ، وَ الِاجْتِنَابِ لِمَا نَهَيْتَنِي عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِكَ.
✨ (۴) اللَّهُمَّ وَ امْنُنْ عَلَيَّ بِالْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ، وَ زِيَارَةِ قَبْرِ رَسُولِكَ، صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ رَحْمَتُكَ وَ بَرَكَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ، وَ آلِ رَسُولِكَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ أَبَداً مَا أَبْقَيْتَنِي فِي عَامِي هَذَا وَ فِي كُلِّ عَامٍ، وَ اجْعَلْ ذَلِكَ مَقْبُولًا مَشْكُوراً، مَذْكُوراً لَدَيْكَ، مَذْخُوراً عِنْدَكَ.
✨ (۵) وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْكَ لِسَانِي، وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي.
✨ (۶) وَ أَعِذْنِي وَ ذُرِّيَّتِي مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ، وَ مِنْ شَرِّ السَّامَّةِ وَ الْهَامَّةِ و الْعَامَّةِ وَ اللَّامَّةِ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَيْطَانٍ مَرِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ سُلْطَانٍ عَنِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ مُتْرَفٍ حَفِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ ضَعِيفٍ وَ شَدِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ شَرِيفٍ وَ وَضِيعٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ صَغِيرٍ وَ كَبِيرٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ قَرِيبٍ وَ بَعِيدٍ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ مَنْ نَصَبَ لِرَسُولِكَ وَ لِأَهْلِ بَيْتِهِ حَرْباً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ، وَ مِنْ شَرِّ كُلِّ دَابَّةٍ أَنْتَ آخِذٌ بِناصِيَتِها ، إِنَّكَ عَلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ
✨ (۷) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ مَنْ أَرَادَنِي بِسُوءٍ فَاصْرِفْهُ عَنِّي، وَ ادْحَرْ عَنِّي مَكْرَهُ، وَ ادْرَأْ عَنِّي شَرَّهُ، وَ رُدَّ كَيْدَهُ فِي نَحْرِهِ.
✨ (۸) وَ اجْعَلْ بَيْنَ يَدَيْهِ سُدّاً حَتَّى تُعْمِيَ عَنِّي بَصَرَهُ، وَ تُصِمَّ عَنْ ذِكْرِي سَمْعَهُ، وَ تُقْفِلَ دُونَ إِخْطَارِي قَلْبَهُ، وَ تُخْرِسَ عَنِّي لِسَانَهُ، وَ تَقْمَعَ رَأْسَهُ، وَ تُذِلَّ عِزَّهُ، وَ تَكْسُرَ جَبَرُوتَهُ، وَ تُذِلَّ رَقَبَتَهُ، وَ تَفْسَخَ كِبْرَهُ، وَ تُؤْمِنَنِي مِنْ جَمِيعِ ضَرِّهِ وَ شَرِّهِ وَ غَمْزِهِ وَ هَمْزِهِ وَ لَمْزِهِ وَ حَسَدِهِ وَ عَدَاوَتِهِ وَ حَبَائِلِهِ وَ مَصَايِدِهِ وَ رَجِلِهِ وَ خَيْلِهِ، إِنَّكَ عَزِيزٌ قَدِيرٌ.
با سلام و احترام خدمت اساتید محترم
#شرح_حال: دختر خانمی هست 35 ساله که از کودکی پدر و مادر از هم جدا شدند - پدر رابطه دختر را با مادر قطع کرده و دختر با پدر و نامادری زندگی می کرده و بر اثر ناسازگاری با نامادری از منزل فرار می کند تا اینکه حدود یک سال قبل دایی دختر ، دختر را در مکان بسیار کثیف و در جمع معتادان در تهران با وضعیت بسیار بدی در یک سنگ بری پیدا می کند و ایشان را به قم می اورند و ترک می دهند و بعد از مدتی دوستان پسر و دختر تهران که معتادند به ایشان تماس می گیرند و مجدد به جمع انها می پیوندد دوباره در اسفند ماه در کمپی در حال ترک است . در ضمن یک آقایی در همین مجموعه معتادان پنج خانم دارد و 9 فرزند و همه خانم ها هم معتاد هستند دختر خانم دوست دارد با این آقا ازدواج کند.
#سوال: اساتید محترم چه نقشه راهی برای بهتر شدن وضعیت ایشان پیشنهاد می کنند(پک و بسته درمانی) با توجه به اینکه در حال حاضر دختر علاقهای به پدر و مادر ندارد و دایی هم بخاطر معذوریتهایی، داخل منزل خودش نمی تواند نگهداری کند.
تفکر انتقادی در روان شناسی جریان اصلی.pdf
829.6K
💠 متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین رفیعی هنر
در دومین #نشست_علمی مرکز تخصصی امام خمینی
📚موضوع: تفکر انتقادی در روانشناسی جریان اصلی
#پاسخ
سرکار خانم پور حاتم
لازم به ذکر هست ، مرکزی در قم هست که روش آنها با متادون درمانی ، کمپ، و کنگره شصت متفاوت هست و از شربت تنتور استفاده میکنند و زیر نظر راهنما به مرور دارو را قطع میکنند و به پایداری ترک میرسند که در جلسات گروه درمانی به تغییر بینش کمک میکنند ، چون اعتیاد علاوه بر اینکه یک بیماری جسمی هست بیماری روحی و روانی نیز ایجاد میکند که درمان روح وروان در پایداری ترک بسیار اهمیت دارد
میشود ایشان را با آن مرکز آشنا کرد و اگر راضی شوند دوجلسه شرکت کنند علاقمند به ادامه و ترک میشوند چون در این جلسات کسانی هستند که باهاش هم درد هستند و کمک میکنند
در گروه درمانی تمام راهنماها کسانی هستند که خودشون با اعتیاد درگیر بودند و با پوست و استخوان این را درک کردند و خیلی میتوانند به فرد معتاد در ترک و پایداری ترک کمک کنند
با توجه به وضعیت این خانم ، درمان اول ترک اعتیاد به صورت اصولی و درست هست
ترک اعتیاد به روش درمان دارویی و غیر دارویی
و شرکت در کلاسهای گروه درمانی که به مرور زمان به پایداری در ترک اعتیاد کمک میکنند ، ایشون به علت مشکلات روحی و اعتیاد قدرت تمرکز و تصمیم گیری با منطق و عقل ندارد ، نیاز به مشاوره و درمان ( سبک زندگی(مدیریت بدن، مدیرت ذهن و مدیریت ارتباط) و cbt)
هدایت شده از سماح مرکز مشاوره اسلامی حوزه قم
راه اندازی #مرکز_راهنمایی_ومشاوره_تلفنی_سماح
وابسته به مرکز مدیریت حوزه علمیه
#خواهران: ساعت ۹ تا ۱۲
#برادران: ساعت ۱۴ تا ۱۹
شماره نوبت گیری ۰۲۵۳۲۹۶۰۷۱۷
کانال مرکز مشاوره اسلامی سماح👇
https://eitaa.com/mmhozehh
باسلام
ادامه نشستهای دانش افزایی ویژه مشاوران حوزوی
شنبه ۱۸ اردیبهشت،ساعت ۱۸
* آسیبشناسیاخلاقی درفرایندمشاوره
استاد: حجتالاسلام والمسلمین عالمزاده
لینک: www.salamoshaver.ir/bbb-room/neshast2/
لطفا به مشاوران اطلاع رسانی شود.
مدیریت مشاوره وخانواده معاونت تهذیب
✅ نشست مجازی "آسیبشناسیاخلاقی در فرایند مشاوره"
🔸 ویژه مشاوران حوزوی
❇️ استاد:
حجتالاسلام والمسلمین عالمزادهنوری
"معاون محترم تهذیب و تربیت حوزههای علمیه"
🗓 زمان: شنبه (۱۸ اردیبهشت)
⏰ ساعت: ۱۸ تا ۱۹
🌐 لینک دسترسی:
https://www.salamoshaver.ir/bbb-room/neshast2/
🔑 کد ورود: 123
نشست صمیمی معاون محترم تهذیب حوزه های علمیه با کادر مراکز مشاوره قم و خانواده ایشان همراه با اقامه نماز و افطاری در مرکز مشاوره صفائیه 👇
#پاسخ
سیف الهی هستم، بابت مطلبی که در کانال مشاوران در مورد خانم معتاد نوشته شده بود مطلبی را عرض میکنم
بنده چند سالی هست که روانشناس کمپ در تهران فعالیت میکنم
شربت تنتور همان شربت تریاک است (تریاک را در الکل حل میکنند و فدرت مسکنی بالا پیدا میکند)
خودش ماده ای اعتیاد آور است و چون مایع است، غالباً، سهوی یا عمدی، باعث مصرف بیش از مقدار تجویز شده میشود و امروزه متخصصین توصیه نمیکنند
این خانم هم اول باید یک تکیه گاه پیدا کند، تکیه گاه لزوماً شوهر یا حتی انسان نیست، مرکزی هم که بتواند حامی او باشد هم میتواند مفید باشد
در مرحله دوم، سم زدایی از یک هفته تا سه هفته، به تشخیص پزشک
مرحله سوم رواندرمانی (گروه درمانی یا مشاوره فردی)
ممنون از شما