🔴 هابز دین گریز
🔺 توماس هابز با هر نوع استدلال خارج از عقلانیت [بخوانید استدلال و تفکر] (مبنی بر ماوراء طبیعت یا عقاید دینی) مخالف بود.
📕 منبع: آزادی فرد و قدرت دولت، نوشته محمود صناعی
#هابز
#فلسفه
#فیلسوفان_بدکردار
#فلسفه_پدر_سایکولوژی
🆔 @ravanshenasi_fetrat
🔺 هابز: خواهش شخصی ملاک خیر و شر است.
📕 منبع: تاریخ فلسفه، نوشته کاپلستون، ج5، ص 52
#هابز
#ملاک_خیر_و_شر
#انسان_محوری
#انسان_گرایی
#اومانیسم
#خودپرستی
#فیلسوفان_بدکردار
#فلسفه_پدر_سایکولوژی
🆔 @ravanshenasi_fetrat
🔴 هابز: در جنگ، حق و عدالت معنایی ندارد
🔺 در جنگ همه بر ضد همه، این نتیجه مترتب است که در این وضع هیچ چیز نمی تواند ناعادلانه باشد.
مفهوم حق و ناحق و عدالت و بی عدالتی در آن وضع معنایی ندارد. وقتی قدرتی عمومی در کار نباشد، قانون هم وجود ندارد و وقتی قانون وجود نداشته باشد، عدالتی متصور نیست.
📕منبع: لویاتان، نوشته توماس هابز، ص 160
#هابز
#انسان_شناسی
#حیوان_شناسی
#فلسفه
#فیلسوفان_بدکردار
🆔 @ravanshenasi_fetrat
🔴 هابز: حیوانات داراری اراده هستند
🔺 توماس هابز معتقد است چون جانوران دارای تعمد هستند، ناچار اراده هم دارند.
📕منبع: تاریخ فلسفه، نوشته کاپلستون، جلد 5، ص 43 و 44
#هابز
#انسان_شناسی
#حیوان_شناسی
#فلسفه
#فیلسوفان_بدکردار
🆔 @ravanshenasi_fetrat
🔴 هابز: خدا موضوع فلسفه نیست
🔺 فلسفه هابز ماده باورانه است، به اعتبار آنکه جز اجسام چیزی را به دیده نمی گیرد. تا جایی که طرد خدا و همه روحانیات از فلسفه، صرفاً نتیجه تعریفی اختیاری است.
... بنابر کاربرد هابز از واژه «فلسفه»، وجود و ماهیت خدا در شمار مضامین فلسفی نمی آیند.
📕 منبع: تاریخ فلسفه، نوشته کاپلستون، جلد 5، ص 18
#هابز
#فلسفه
#فلسفه_علم_بدون_خدا
#فلسفه_پدر_سایکولوژی
🆔 @ravanshenasi_fetrat
🔴 انسان شناسی کوپنس: میمون ها منشأ انسان هستند
🔺 ایو کوپنس:
ايو کوپنس: امروزه به نظر زیستشناسان و از دیدگاه تکاملگرایان شکی وجود ندارد که ما از میمونها هستیم، البته میمون پیشرفته.
در طبقهبندی جانورشناسی، خالی از هرگونه خیالپردازیما در گروه پریماتهای بزرگ قرار داریم و پریماتها هم میمون هستند.
بنابراین، میمونها منشأ انسان هستند
📕 منبع: منشأ عالم، حیات، انسان و زبان، نوشته ریوز، ریس، کوپنس، دوگرولیه، ص 87 و 88
#دوپنس
#انسان_شناسی
#انسان_شناسی_غربی
#میمون_منشأ_انسان
#حیوان_انگاری_انسان
🆔 @ravanshenasi_fetrat
🔴 انسان شناسی ارسطو: انسان حیوان فلسفی و حیوان اجتماعی است
🔺 از نظر ارسطو انسانیترین پدیده موجود در جهان، ظرفیت منطقی بودن است. بنابراین، خرد فلسفی عالیترین فضیلت به حساب میآید. پس هنگامی که ارسطو خوشبخیتی را «فعالیت روح در انطباق با فضیلت» تعریف میکند، منظورش فعالیت فلسفی است. انسان فقط با گذراندن یک زندگی توأم با تأمل میتواند خوبشبخت باشد نه زندگی درویشی ما نه تنها حیوانات فلسفی، بلکه حیوانات اجتماعی نیز هستیم. خوشبختی، به تفوق در هر دو عرصه نیاز دارد.
📕 منبع: کتاب نگاهی به فلسفه، نوشته دونالد پامر، ص 108
#ارسطو
#انسان_شناسی
#انسان_شناسی_غربی
#انسان_حیوان_فلسفی
#انسان_حیوان_اجتماعی
#حیوان_انگاری_انسان
🆔 @ravanshenasi_fetrat
🔴 انسان شناسی فروید: انسان حیوان بیمار است
🔺 به نظر دونالد پامر به عنوان یکی از محققان غربی، کشف فروید این بود که ما حیواناتی بیماریم.
📕 منبع: کتاب نگاهی به فلسفه، نوشته دونالد پامر، ص 200
#فروید
#انسان_شناسی
#انسان_شناسی_غربی
#انسان_حیوان_بیمار
#انسان_حیوان_اجتماعی
#حیوان_انگاری_انسان
🆔 @ravanshenasi_fetrat
🔴 انسان شناسی داروین: انسان حیوان است
🔺 داروین معتقد بود انسان حیوانی بیش نیست
📕 منبع: کتاب نگاهی به فلسفه، نوشته دونالد پامر، ص 200
#داروین
#انسان_شناسی
#انسان_شناسی_غربی
#انسان_حیوان
#حیوان_انگاری_انسان
🆔 @ravanshenasi_fetrat
🔴 انسان شناسی هایدگر: انسان حیوان سوال کننده از هستی خود است
🔺 هایدگر معتقد بود انسانها در قبال هستندهها نگرشهای معینی دارند. از این نظر ما به سایر حیوانات شباهات داریم. اما بر خلاف سایر حیوانات، انسانها در قبال خود هستی نیز نگرشی دارند. ما خود را با اآن «هماهنگ» میکنیم. ما موجوداتی منحصر به فردیم.
نه فقط به این دلیل که هستی را به پرسش میکشیم، بلکه به این دلیل که با به پرسش کشیدن هستی، هستی خود را نیز به پرسش میکشیم. ما تنها هستندهای هستیم که هستیاش برای خودش سوال است.
📕 منبع: نگاهی به فلسفه، نوشته دونالد پامر، ص 438
#هایدگر
#انسان_شناسی
#انسان_شناسی_غربی
#انسان_حیوان_سوال_کننده_از_هستی_خود
#حیوان_انگاری_انسان
🆔 @ravanshenasi_fetrat