🔺 خودکشی فروید با مرفین
سلامتی فروید در هنگام پیری به نحو چشمگیری تحلیل رفت، اما از نظر عقلانی هوشیار ماند و تقریبا تا آخرین روز زندگی اش به کار ادامه داد. در اواخر سپتامبر 1939 به پزشک خود ماکس شور گفت «اکنون این زندگی جز شکنجه چیز دیگری نیست و دیگر معنی ندارد» (شور، 1972، ص 529). دکتر قول داده بود که اجازه نخواهد داد فروید بیهوده رنج بکشد. او طی 24 ساعت بعید سه بار مرفین به او تزریق کرد که هر مقدار مصرف آن بیشتر از اندازه لازم برای تسکین درد بود و سالهای طولانی درد فروید را به پایان رساند.
(کتاب نظریه های شخصیت شولتز)
جسد فروید پس از درخواست اتانازی (خاتمهدادن به زندگی بیماری که مرگش حتمی باشد) با تزریق دوز بالای مورفین و مرگ او، به خواست خودش سوزانده و خاکسترش در گلدانی یونانی که قطعه محبوب عتیقههایش بود به امانت گذاشته شد.
@ravanshenasi_fetrat
🔺#ترجمه غلط؛ خیانت به بشریت
در حالی که اتانازی خودکشی توأم با قتل است، برخی مترجمین به دلیل ناآگاهی یا از روی غرضورزی، آن را به غلط بهمرگی ترجمه کردهاند.
ترجمه غلط خیانت به فهم و معرفت و خیانت به بشریت است.
@ravanshenasi_fetrat
The Death of Psychotherapy : From Freud to Alien Abductions
کتاب مرگ روان درمانی
By (author) Donald A. Eisner
Share
Psychologist-attorney Eisner puts psychotherapy on trial by critically examining its effectiveness through the lens of the scientific method. From psychoanalysis to cognitive-behavior therapy as well as the 500 or so other psychotherapies, there is not a single experimental study that supports the effectiveness of psychotherapy over a placebo or religious healing. Using both case examples and clinical research, this book challenges the conclusion that there is empirical support for the notion that psychotherapy is effective.
@ravanshenasi_fetrat
درباره کتاب «مرگ رواندرمانی» نوشته دونالد آیسنر
آیسنر با روش علمی، روان درمانی را از لحاظ اثربخشی آن مورد نقد قرار میدهد. از روانکاوی گرفته تا درمان رفتاری شناختی، همانند حدود 500 رواندرمانی دیگر، مطالعه آزمایشی خاصی وجود ندارد که از اثربخشی رواندرمانی در مقایسه با دارونما یا درمان دینی حمایت کند. این کتاب با استفاده از نمونههای موردی و پژوهش بالینی، حمایت تجربی در مورد اثربخشی درمان را زیر سوال میبرد.
@ravanshenasi_fetrat
#کتاب پایان رواندرمانی
The End of Psychotherapy
Paul Verhaeghe
Are we experiencing the dying throes of psychotherapy? Is Freud finished for good? These days, it is assumed that all mental problems are neurological-genetic in nature and can be combated with the use of medicine. Pills, rather than talk. We seem to be right back where we started in the sixties: more people than ever are being institutionalized, patients are increasingly prescribed more and more medication, and electroshock treatment no longer meets with protest. Psychotherapy, in other words, is ‘out’. What went wrong?
Following a line of reasoning as subtle as it is logically necessary, Paul Verhaeghe shows how psychotherapy and the psychiatric profession have lost ground due to the combined effect of pseudo-scientific psychology and the corruptive influence of the pharmaceutical industry. People go to the psychiatrist with very different problems and are much less inclined to introspection and reflection, but expect to have their problems taken away without any effort on their own part: ‘because you’re worth it!’, as the ads shout.
@ravanshenasi_fetrat
کتاب پایان رواندرمانی
آیا رواندرمانی در حال احتضار است؟ آیا فروید برای همیشه به پایان رسیده است؟ این روزها، تصور میشود همه مشکلات روانی ذاتا عصبشناختی-ژنتیکی باشند و میتوانند به وسیله داروها درمان شوند. یعنی قرص ها جای گفتار را می گیرند...
پ.ن: نتیجه #انسان_شناسی تک بعدی و ناقص به انسان، انحراف در شناخت انسان است. در این کتاب نگاه به انسان، به عنوان یک موجود مادی است و صرفا جسم او مورد توجه قرار میگیرد.
#انسان_شناسی_مادی
@ravanshenasi_fetrat
دکتر علی اکبر سیاسی
دکتر علیاکبر #سیاسی (۱۲۷۴–۱۳۶۹)، بنیانگذار و #پدر_روانشناسی جدید ایران سیاستمدار، موسس و رئیس دانشگاه تهران از ۱۳۲۱ تا ۱۳۳۳ و چند بار وزیر حکومت پهلوی بود.
وی از بنیانگذاران سایکولوژی و در واقع، از وارد کنندگان این علم منحط به ایران است. وی کلمه Psychology را به غلط، به روانشناسی ترجمه کرد که همچنان باعث انحراف فهم ها از معنی صحیح آن شده است.
@ravanshenasi_fetrat
مستند علی اکبر سیاسی
برای آشنایی بیشتر با علی اکبر سیاسی می توانید مستند او را که به تازگی (سال 97) توسط دانشگاه تهران و با تمجیدها و ستایشهای فراوان ساخته شده است، ببینید
yon.ir/TXLVf
@ravanshenasi_fetrat
زیگموند #فروید (1939-1856)
نگاهی به زندگی و نظرات پزشک یهودی و پدر علم روانکاوی:
🔺 تصور بشر از خدا را از یک پندار و توهم میدانست
🔺دین و دیندارى را در ردیف رفتارهاى نابهنجار میدانست
🔺از روش اعترافگیری مسیحیان برای درمان بیماران استفاده کرد.
🔺انسان را حیوان غیرقابل اعتماد نامید و او را تحت تأثیر غضب و شهوت (غریزه) دانست.
🔺انسان را دارای سه بعد «اید، ایگو و سوپرایگو» میدانست (معرفت تثلیثی)
🔺همجنسبازی و خودارضائی را امری عادی و بهنجاری میدانست.
🔺نظراتش در زمینه سازی انقلاب جنسی نقش به سزایی داشت.
🔺عامل شیوع مصرف کوکائین در اروپا و آمریکا بود
🔺 با مرفین خودکشی کرد (آناستازی) و وصیت کرد خاکسترش در موزه نگهداری شود
#سایکولوژیست_های_بدکردار
@ravanshenasi_fetrat
🔸 روابط چهارگانه انسان
انسان دارای 4 نوع رابطه است که عبارتند از:
1- رابطه با خود
2- رابطه با دیگران
3- رابطه با محیط
4- رابطه با خداوند
#علم_دینی مبتنی بر روابط چهارگانه قرار دارد و #انسان_شناسی آن جامع است و همه روابط انسان را مدنظر قرار می دهد.
@ravanshenasi_fetrat
سایکوتراپی در ابهام
در سالهای اخیر گزارشهایی درباره نارضایتی و بیطاقتی مردم از وضع #روانپزشکی در همه جا بوده است، از مدت درمانی که انگار تا ابدیت طول میکشد، از مخارج زیاد، از نتایج نامعلوم و از آن همه واژههای مبهم و اسرارآمیز. برای بسیاری از مردم دست مثل این است که یک آدم کور دی کی اتاق تاریک دنبال یک گربه سیاه بگردد که اصلا آنجا نیست. کتابها و مجلات علم سایکولوژی میگویند درمان روانکاوی خوب است، ولی اینکه آن درمان چه هست و چه کاری انجام میدهد هنوز کاملاً روشن نیست!
کتاب وضعیت آخر تامس هریس، ص 1
#سایکوترپی
@ravanshenasi_fetrat
نارضایتی مردم و روانپزشکان از #روانپزشکی
نارضایتی و بیطاقتی نسبت به درمان روانپزشکی نه تنها از طرف مردم، بلکه از طرف روانپزشکان نیز ابراز شده است و من یکی از این روانپزشکانم
تامس هریس، کتاب وضعیت آخر، صفحه 1
#سایکوتراپی
@ravanshenasi_fetrat
دروغ سایکوتراپی
در حالی که سایکوتراپی موفق نبوده و هر از گاهی روش جدیدی برای به اصطلاح روان درمانی ایجاد می شود که آن هم پس از مدتی شکست می خورد، علم سایکولوژی همچنان در دانشگاه ها جایگاه خاصی دارند!
#سایکولوژی
#سایکوتراپی
@ravanshenasi_fetrat
ابهام در سایکولوژی و انکار از دانشگاهیان
اگر سایکولوژی موفق نبوده و به عنوان یک علم شکست خورده و غیرمفید مطرح است، چرا برای حذف یا اصلاح آن اقدامی صورت نمی گیرد؟
#سایکولوژی
#علم_غیرمفید
#علوم_انسانی_غربی
@ravanshenasi_fetrat
بحران مفاهیم در سایکولوژی
تاکنون یکی از دردسرهای روانکاوان همواره این بوده است که واژههای این علم برای تمام آنها یک معنی واحد ندارد. مثلاً واژه «من» فروید که هنوز برای هر گروه یا هر کس معنی بخصوصی دارد. فروید برای این واه تعریف گستردهای داشت و به همین نحو اغلب روانکاوان بعد از او نیز تعریفهایی کردند. برای بسیاری از واژههای دیگر نیز همینطور است. حتی اغلب نظریه پردازان نیز با هم توافق ندارند که واژه «من» دقیقاً به چه معنی است.
واژههایی با معانی مبهم، نظریه های مشکل و پیچیده و اسم های دهان پرکن، معمولاً بیماران را بیشتر از آنکه کمک نماید، ناراحت میکند. هرمان ملویل میگوید «کسی که واقعاً علم دارد، لغات مشکل زیادی به کار نمیبرد ... لغات مشکل و بزرگ مشکلات بزرگ را حل نمیکند»
پ.ن: مفاهیم ابزار تفکر هستند. اگر مفهوم ها غلط باشند، تفکر دچار خدشه شده و باعث انحراف فکری می شود
#مفهوم_شناسی
تامس هریس، وضعیت آخر، ص 3
@ravanshenasi_fetrat
وعدههای غیرممکن سایکوتراپی
طی 20 تا 30 سال اخیر، به خصوص پس از جنگ جهانی دوم، رواج درمانهای روانی، توقعات نسبت به این رشته را بارزتر کرد، به طوری که کمکم احساس میشد از توانایی و ظرفیت ما خارج است. سیل مداوم کتابها و مجلات روانشناسی در سالهای اخیر نیز توقعات مردم را شدیدتر و به همان نسبت شکاف بین احتیاجات مردم و توانایی روانپزشک را وسیعتر کرده است.
تامس هریس، وضعیت آخر، ص 3 و 4
#سایکولوژی
#وعده_های_دروغین
@ravanshenasi_fetrat
ناتوانی #سایکولوژی از حل مشکلات جامعه
روانپزشکی [سایکولوژی] باید امروز این واقعیت را قبول کند که دیگر قادر به رویارویی با مسائل جامعه نیست. مشکلات روانی و اجتماعی مردم فقیر امروز، عدم موفقیت جوانان در مدارس، دردهای کارگرانی ناراحت که زیاده از حد کار کردهاند و مرض و وحشت اجتماعی مردم از تراکم جمعیت در شهرهای شلوغ و الی آخر.
تامس هریس، کتاب وضعیت آخر، ص 4
#سایکولوژی_علم_ناکارآمد
#علم_غیرمفید
@ravanshenasi_fetrat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
انسان شناسی فروید
فیلم «فروید: میل پنهان» اصالت کودکی و غرایز و شهوات دوران کودکی را از دیدگاه فروید به نمایش گذاشته است و انسان شناسی حیوانی فروید را بازگو می کند
#Frueud: The Secret Passion (1962)
#سایکولوژی
#سایکوآنالیز
#فروید
@ravanshenasi_fetrat
♦️ فروید و اصالت غرایز
فروید با نگاه به گذشته افراد و کاویدن خاطرات دوران کودکی و تجریه و تحلیل آنها تلاش می کند به خودشناسی از حیث تمایلات و خواسته های دوران کودکی دست یابد. او آگاهی از این تمایلات را سایکوآنالیز (تحلیل سایک) می نامد و این شناخت را مبنای انسان شناسی قرار می دهد.
وی بدون توجه به مراحل رشد کودک و حرکت او از رفتار غریزی به سمت رفتار آگاهانه و اعمال اراده، انسان شناسی ناقصی را ارائه می کند. فروید غرایز را حاکم بر انسان می داند و ملاک خود را دوره کودکی و رفتار غریزی کودک می داند و از رشد تفکر و عقلانیت در انسان و انتخاب آگاهانه او فرسنگ ها فاصله دارد.
وی بر اساس رفتار افراد هوس باز و بی اراده که بر اساس نفسانیات و شهوات خود تصمیم گیری می کنند، انسان را موجودی غریزی و فاقد انتخاب آگاهانه می داند. در این دیدگاه، انسان حیوانی است که از قابلیت های متفاوتی برخورد است، ولی در مجموع در چهارچوب غرایز قرار دارد.
در واقع، ملاک انسان شناسی فروید ناخودآگاه مبتنی بر غرایز و شهوات دوران کودکی هستند نه استدلال و تفکری که به تدریج در انسان رشد می کنند و با انتخاب آگاهانه او، عقلانیت را برای او رقم می زند.
#سایکولوژی
#سایکوآنالیز
#فروید
#انسان_شناسی
#علوم_انسانی_غربی
@ravanshenasi_fetrat
🔺 پدر تعلیم و تربیت نوین ایران
دکتر محمدباقر #هوشیار شیرازی بنیانگذار رشته علوم تربیتی در ایران که بر اساس اعتقادش به آئین #بهائی در بسط آموزش و پرورش عمومی در ایران کوشید
#علوم_انسانی_غربی
#نفوذ
@ravanshenasi_fetrat
🔺 پدر تعلیم و تربیت نوین ایران
محمدباقر هوشیار (1336-1283) پس از تحصیل در آلمان و اخذ دکترای سایکولوژی در دانشسرای عالی تهران و دانشگاه تهران مشغول به تدریس شد.
وی علاوه بر سایکولوژی، در فلسفه، آموزش و پرورش، فلسفه تاریخ و ادبیات زبان آلمانی نیز تبحر داشت. دو کتاب «روانشناسی عملی» و «عملیات آزمایشگاهی و هوش سنجی» او از آثار او هستند.
وی کتاب های تحقیق دقیق در شخصیت انسان، اراده معطوف به قدرت نیچه و نمایش نامه اگمنت را ترجمه کرده است.
@ravanshenasi_fetrat
⛔️ یونگ و مشکلات روان رنجوری و خودکشی
📌 پ.ن: چگونه ممکن است کسی که راه را نمی شناسد و خودش از حرکت بازمانده، راه درست را به دیگران نشان دهد؟
#یونگ
#سایکولوژیست_های_بدکردار
@ravanshenasi_fetrat