🔹 توصیه به استفاده از بخور جوش شیرین برای درمان کرونا توسط کاربران توییتر
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌐 ravazadeh.com
✅ کانال رسمی حکیم دکتر روازاده
📸 lnstagram.com/dr.ravazadeh.ir
✴️ eitaa.com/ravazadeh
🆔 sapp.ir/ravazadeh
➡️ t.me/ravazadeh
📆 جمعه 28 شهریور 1399
29 محرم الحرام 1442
18 سپتامبر 2020
❇️ مناسبت های اسلامی:
رسیدن کاروان اسرا به شام.
❇️ امور اسلامی:
حرکت و مهاجرات به اماکن دور دست نقل و انتقال و جابجایی. و امور ازدواجی خواستگاری عقد و زفاف با حفظ حریم ماه محرم خوب است. مسافرت خوب است و بعد از ظهر اغاز شود. برای زایمان خوب و نوزاد شجاع و شایسته باشد. فروش جواهرات. اغاز معالجه و درمان. و مصرف نوشیدنی ها نیک است.
❇️ مباشرت :
امروز مباشرت پس از وقت نماز عصر مستحب و فرزند چنین ساعتی دانشمندی مشهور با شهرت جهانی گردد.
امشب برای #مباشرت در جمعه شب (شب شنبه ) زمان مجامعت جنیان است و ممکن است فرزند ان دچار صرع و غشی گردد.
❇️ حجامت خون دادن فصد و زالو انداختن:
#خون_دادن یا #حجامت، زالو انداختن موجب نجات از بیماری است.
اصلاح سر و صورت طبق روایات، #اصلاح_مو (سر و صورت) سبب پرهیز از خلق و گوشه گیری است.
❇️ تعبیر خواب :
خواب و رویایی که امشب (شبِ شنبه)دیده شود تعبیرش در ایه 1 سوره مبارکه "حمد" است.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین ....
و از مفهوم و معنای ان استفاده می شود که نامه یا حکمی از بزرگی به خواب بیننده برسد و مایه خوشحالی وی گردد.
و یا نعمتی به وی رسد و او شکر گذار باشد.
❇️ ناخن گرفتن و دوخت و دوز:
جمعه برای #گرفتن_ناخن، روز بسیار خوبیست و مستحب نیز هست. روزی را زیاد ، فقر را برطرف ، عمر را زیاد و سلامتی آورد.
جمعه برای بریدن و دوختن، #لباس_نو روز بسیار مبارکیست و باعث برکت در زندگی و طول عمر میشود.
❇️ وقت #استخاره
در روز جمعه از اذان صبح تا طلوع آفتاب و بعد از زوال ظهر تا ساعت ۱۶ عصر خوب است.
💠 ذکر روز جمعه اللّهم صلّ علی محمّد وآل محمّد وعجّل فرجهم ۱۰۰ مرتبه. ذکر بعد از نماز صبح ۲۵۶ مرتبه #یانور موجب عزیز شدن در چشم خلایق میگردد.
💠 ️روز جمعه طبق روایات متعلق است به #حجة_ابن_الحسن_عسکری_عج . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
✍ منبع مطالب: تقویم همسران نوشته حبیب الله تقیان
@ taghvimehamsaran
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌐 ravazadeh.com
✅ کانال رسمی حکیم دکتر روازاده
📸 lnstagram.com/dr.ravazadeh.ir
✴️ eitaa.com/ravazadeh
🆔 sapp.ir/ravazadeh
➡️ t.me/ravazadeh
🔃 مطالب هفته :
✅ خوراک #لوبیا
👉 https://t.me/ravazadeh/14766 ✨
✅ خواص #عنبرنسارا
👉 https://t.me/ravazadeh/14773 ✨
✅ کوتاه کردن #ناخن
👉 https://t.me/ravazadeh/14778 ✨
✅ اظهارات دکتر حمیدرضا ضیایی در مورد #واکسن
👉 https://t.me/ravazadeh/14787 ✨
✅ میوه #توت
👉 https://t.me/ravazadeh/14797 ✨
✅ #قرص_آهن خانگی
👉 https://t.me/ravazadeh/14798 ✨
✅ جایگزین های #لبنیات
👉 https://t.me/ravazadeh/14802 ✨
✅ آداب #عقیقه کردن
👉 https://t.me/ravazadeh/14809 ✨
✅ منبع گیاهی #روغن_پالم
👉 https://t.me/ravazadeh/14812 ✨
✅ فواید #گرسنگی
👉 https://t.me/ravazadeh/14813 ✨
📌 مصرف این خوراکیها در فصل پاییز شما را بیمار میکند!
🍂 در فصل پاییز باید از مصرف مواد خشکیبخش یا همان "سودازاها" پرهیز کرد؛ با توجه به قرار داشتن در فصل پاییز به برخی پرهیزات غذایی ضروری این فصل اشاره شده است.
🍂 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ بر اساس مبانی “حفظ الصحه” در طب سنتی، رعایت تدابیری برای هر فصل از سال ضروری است و رعایت این تدابیر، ضامن حفظ سلامتی و تعادل مزاجی افراد است.
🍂 در ادامه با توجه به قرار داشتن در فصل پاییز به برخی پرهیزات غذایی ضروری این فصل اشاره شده است.
ادامه مطلب👇👇👇
🍂 در فصل پاییز باید از مصرف مواد خشکیبخش یا همان “سودازاها” پرهیز کرد از جمله:
ــ ادویههای تند و تیز
ــ ترشیها
ــ سرخ کردنی و فست فودها
ــ بادنجان
ــ عدس
ــ قارچ
ــ سویا
ــ ذرت
ــ پنیر، ماست ترش، دوغ
ــ سسها
ــ غذاهای مانده و گوشت نمکسود
ــ گوشت گاو و گوساله
ــ چای پررنگ و قهوه
ــ یخ و آب یخ
ــ شوری زیاد
ــ مواد نگهدارنده و کارخانهای
ــ چیپس و پفک
ــ کالباس و سوسیس و نظایر آن
🍂 البته تذکر این نکته لازم است که پرهیز از مصرف برخی از موارد بالا، در تمام فصول سال ضروری است اما عدم رعایت این پرهیزات در فصل پاییز، عوارض و لطمات شدیدتر و بیشتری را برای سلامتی شما بههمراه خواهد داشت مثلاً مصرف آب یخ در تمام سال، دشمن سلامتی شما بهویژه دشمن سلامت کبد است اما مضرات و صدمات مصرف آب یخ در فصل پاییز بیشتر است!
🍂 یا بهعنوان مثال دیگر، مصرف گوشت گاو یا قارچ بهدلیل طبع “سرد و خشک” آن و تولید خون سوداوی در بدن، در تمام فصول سال بهویژه برای افراد با طبع سودا، مضر است اما مصرف گوشت گاو یا قارچ در پاییز حتماً بدن را بیمار میکند و عوارض جدی را برای شما بههمراه خواهد داشت.
📙 منبع: خبرگزاری تسنیم
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌐 ravazadeh.com
✅ کانال رسمی حکیم دکتر روازاده
📸 lnstagram.com/dr.ravazadeh.ir
✴️ eitaa.com/ravazadeh
🆔 sapp.ir/ravazadeh
➡️ t.me/ravazadeh
📆 شنبه 29 شهریور 1399
1صفر 1442
19 سپتامبر 2020
❇️ مناسبت های اسلامی:
شروع جنگ صفین " ۳۷ ه.ق ". وارد کردن سر مطهر امام حسین علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام به شام. قتل جعفر برمکی و انقراض حکومت برامکه " ۱۸۷ ه.ق ".
❇️ امور اسلامی:
امشب(شب یکشنبه):ساعت 23:3 قمر وارد برج عقرب می شود.
و دوشنبه ساعت 23:59 قمر از برج عقرب خارج می گردد.
داد و ستد و تجارت. آغاز بنایی و خشت بنا نهادن. و امور زراعی و کشاورزی نیک است. مناسب زایمان و نوزادش دوست داشتنی و روزی دار می شود. بیمار امروز زود شفا یابد. مسافرت بسیار خوب و سودمند و خیر دارد. فروش جواهرات. آغاز معالجه و درمان. و مصرف نوشیدنی ها نیک است.
❇️ مباشرت :
امشب برای مباشرت (شب یکشنبه ) دلیل خاصی مبنی بر استحباب و کراهت مباشرت وارد نشده است.
❇️ حجامت خون دادن فصد و زالو انداختن:
#خون_دادن یا #حجامت در این روز از ماه قمری، برای رگها ضرر دارد.
طبق روایات، #اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ، سبب کوتاهی عمر می شود.
❇️ تعبیر خواب :
خواب و رویایی که شب یکشنبه دیده شود تعبیرش از ایه 2 سوره مبارکه ی "بقره" است.
ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین ....
و از مفهوم و معنای آن استفاده می شود که خواب بیننده بر چیزی اطلاع می یابد که در فکر و خاطرش نبوده و یا خبری در قالب نامه یا حکمی به او می رسد که باعث خوشحالی و مقام و منزلت او گردد. و شما مطلب خود را بر آن قیاس کنید.
❇️ ناخن گرفتن و دوخت و دوز:
شنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بیماری در انگشتان دست گردد.
شنبه برای بریدن و دوختن،#لباس_نو روز مناسبی نیست آن لباس تا زمانی که بر تن آن شخص باشد موجب مریضی و بیماری اوست.
❇️ وقت #استخاره در روز شنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۰ و بعداز اذان ظهر تا ساعت ۱۶ عصر.
💠 ذکر روز شنبه : یارب العالمین ۱۰۰ مرتبه. ذکر بعد از نماز صبح ۱۰۶۰ مرتبه #یاغنی که موجب غنی و بی نیاز شدن میگردد.
💠 ️روز شنبه طبق روایات متعلق است به #حضرت_رسول_اکرم_(ص). سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
✍ منبع مطالب: تقویم همسران نوشته حبیب الله تقیان
@ taghvimehamsaran
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌐 ravazadeh.com
✅ کانال رسمی حکیم دکتر روازاده
📸 lnstagram.com/dr.ravazadeh.ir
✴️ eitaa.com/ravazadeh
🆔 sapp.ir/ravazadeh
➡️ t.me/ravazadeh
📌 توصیه بهداشتی: اقدامات پیشگیرانه در فصل #سرما ( #پاییز و #زمستان)
🌦 هر فصل از سال، دارای ویژگی هایی می باشد که با آگاهی از خصوصیات آنها، می توان از فرصت های آن حداکثر استفاده را برد و با شناخت تهدیدها و انجام اقدامات مناسب پیشگیرانه و رعایت توصیه های بهداشتی، از بیماریها و مشکلات احتمالی آن، ایمن باشیم.
ادامه مطلب:👇👇👇
🌦 با فرا رسیدن فصل سرما با توجه به این که:
✔️ در فصول پاییز و زمستان، هوا سرد تر و روزها کوتاه تر می شوند.
✔️ مدت زمان تابش خورشید کمتر ازدیگر فصول می باشد.
✔️ احساس افسرگی ودلگیری در فصل پاییز افزایش می یابد و افراد افسرده بیش از سایرفصول سال دچار عود علایم افسردگی می شوند.
✔️ طبیعت پاییز، سودازاست وخلط سودادرپاییز و خلط بلغم در زمستان بیش ازسایراخلاط می توانند بسته به شرایط افراد درآنها غلبه پیدا کنند.
🌦 انجام موارد ذیل، توصیه می گردد:
✔️ گرم نگه داشتن سر به شکل گذاشتن کلاه و بستن سر، مخصوصاً موقع خواب.
✔️ پوشیدن لباس پوشیده ولو که احساس سردی نکنید
✔️ انجام حجامت عام به عنوان اقدامی پیشگیرانه در نیمه دوم ماه های قمری در فصل پاییز. (اصولاً در محدوده زمانی روزهای هفدهم هر ماه قمری تا بیست و هفتم هر ماه، انجام حجامت بهتر است.)
– اجتناب از خوردن غذاهای با طبع سرد، خصوصاً در وعده شام.
– اجتناب از خوردن خوراکی های با طبع سرد، در مهمانی های شبانه و شب نشینی ها و استفاده از خشکبار گرم به جای هرگونه پذیرایی و تنقلات.
– اجتناب از خوردن هندوانه که دارای طبع سرد و تر هست و مخصوص این فصول نمی باشد. (نارنگی، پرتقال و انار را می توانید در صورتیکه که شیرین هستند میل کنید)
– خوردن انواع آش های سنتی مناسب فصل سرما.
– استفاده فراوان از چای های افتیمون و استخدوس.
– خوردن زعفران همراه برنج (هنگامی که در وعده غذایی برنج نیز باشد).
– استفاده بیشتر از نور خورشید، در ساعات محدودی که امکان استفاده از نور خورشید هست.
✔️ ضمنا توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که ما واژه ای به عنوان دم نوش نداریم و متاسفانه این نام یک نام وارداتی است تا واژه چای را منحصر به چای سیاه مضر گرداند. واژه ی چای یک واژه ایرانی است و مربوط به بسیاری از گیاهان می باشد مانند چای به لیمو، چای بابونه، چای گل گاو زبان و … .
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌐 ravazadeh.com
✅ کانال رسمی حکیم دکتر روازاده
📸 lnstagram.com/dr.ravazadeh.ir
✴️ eitaa.com/ravazadeh
🆔 sapp.ir/ravazadeh
➡️ t.me/ravazadeh
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
▪️ بدینوسیله درگذشت خواهر گرامی آقای هادی اسفندیاری بیات را خدمت خانواده محترم و کلیه بازماندگان تسلیت عرض می نماییم و برای بازماندگان صبر و طول عمر باعزت و برای آن مرحومه مغفرت و رحمت الهی خواستاریم.
✍ از طرف دکترحسین روازاده، دبیر کل و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران و خانواده بزرگ احیای سلامت
🏴 @ravazadeh
⭕️ «کانیبالیسم» یا دیگرخواری پدیده ی عجیبی است که در روزهای اخیر گریبان گیر مرغداران ارومیه در استان آذربایجان غربی شده و به این صورت است که جوجه ها به دلیل تغییراتی که در آنها شکل گرفته است به جای تغذیه از خوراک مخصوص دام، به یکدیگر حمله کرده و از گوشت جوجه های ضعیف تر تغذیه می کند و همین جوجه ها پس از تبدیل شدن به مرغ، در روزهای آینده وارد بازار خواهند شد.
ادامه مطلب:👇👇👇
⭕️ صاحب یک مرغداری 10 هزار قطعه ای که درگیر این پدیده شده است در گفت وگو با خبرنگار جی پلاس می گوید: در طول 24 سال سابقه فعالیت در این حوزه تاکنون با چنین موضوعی برخورد نکرده است.
⭕️ وی در تشریح اتفاقی که رخ داده، می گوید: واحد مرغ داری ام را از اسفند ماه سال گذشته به دلیل نوسانات نرخ تامین مواد اولیه پرورش مرغ تعطیل کرده بودم اما تیرماه سال جاری تصمیم به ادامه فعالیت گرفتم و از همان روز اول مشخص بود جیره غذایی که به جوجه ها باید می دادیم، از لحاظ مواد غذایی تکمیل نیست تا اینکه وقتی جوجه ها به 35 روزگی می رسیدند متوجه شدیم که آن ها همدیگر را نوک می زنند.
⭕️ وی در ادامه توضیح داد که بعد از مشاهده این موضوع با کارخانه تولید نهاده دامی، تماس گرفتیم و گفتیم ظاهرا سدیم کلرید و پروتئین دانه ها کم است و آن ها هم با تایید این موضوع گفتند که ما این موضوع را می دانیم اما مواد لازم برای تولید نهاده استاندارد را پیدا نمی کنیم و اگر هم پیدا شود قیمت نهاده دامی آماده را تا چند برابر افزایش می دهد.
⭕️ این دامدار همچنین افزود: موارد مشاهده شده بسیار کم بود و طبق پایش های ما هیچ مشکل میکروبی یا ویروسی در مجموعه وجود نداشت تا اینکه در چهل و یک روزگی جوجه ها، متوجه شدیم که برخی از آنها به جوجه های دیگر حمله کرده و ازجوجه های زخمی شده ای که زنده بودند، تغذیه می کنند. در روزهای اول مشاهده تلفات، می توانستیم با خارج کردن جوجه های زخمی، از خورده شدن آنها توسط سایر جوجه ها جلوگیری کنیم اما به مرور میزان این تلفات هفتاد الی هشتاد و به تدریج به دویست قطعه رسید.
⭕️ این دامدار در ادامه با اشاره به اقدامات خود او در تغییر ترکیب مواد خوراکی جوجه ها می گوید: هیچ کدام از این اقدامات موثر واقع نشد و روزانه تلفات جوجه هایم به سیصد قطعه رسید و تمام این جوجه ها به صورت کامل توسط جوجه های مهاجم خورده می شدند به گونه ای که فقط اسکلت تمیز شده و عاری از گوشت جوجه ها باقی می ماند حتی گردن مرغ نیز به صورت کامل خورده می شد و فقط استخوان آن باقی می ماند.
⭕️ وی در ادامه در خصوص چرایی قطع نکردن مواد خوراکی که گفته می شود دارای مشکل هستند، گفت: مرغداری ها دارای سهمیه های “مواد خوراکی دام” هستند که بایستی برای تنظیم قیمت مرغ به نرخ دستوری ستاد تنظیم بازار از آن استفاده کنند که بخشی از این سهمیه به صورت یارانه ای از سوی دولت تامین می شود و مابقی نیازمان را از همان کارخانه خریداری کنیم که البته راه دیگری هم هست که نهاده دامی مورد نیاز خود را از بازار خریداری کنیم که قیمت تمام شده مرغ در آن صورت بسیار بیشتر از قیمتی است که دولت دستور عرضه آن را به ما داده است.
⭕️ وی در خصوص اینکه چه سازمانی مسئول تخصیص این سهمیه ها است از جهاد کشاورزی نام برد و شیوه کار کارخانه تولید نهاده فرآوری شده را اینگونه تشریح کرد که این کارخانجات یارانه تخصیص یافته مرغداران را از جهاد کشاورزی می گیرد و چون این میزان تخصیصی حدودا معادل یک پنجم نیاز مرغداران است، این کارخانه مجبور است که مابقی نهاده مورد نیاز ما را یا از طریق بازار آزاد تامین کند یا برای جبران قیمت آن از مواد دیگری استفاده کند مثلا به جای سویا از کنجاله و … استفاده کند.
⭕️ وی در ادامه تاکید کرد: چنین موضوعی که پس از استفاده از نهاده های دامی جدید به وجود آمده بی سابقه بوده است و در موارد نادری تنها در مرغداری های تخم گذار رخ می داده که به سادگی قابل شناسایی و حذف بوده است.
این دامدار همچنین مدعی شد نهاد های مربوطه از وقوع چنین پدیده ای در دامداری ها خبر دارند و گفت: هم به دامپزشکی و هم به جهاد کشاورزی اطلاع داده ایم و نه تنها به این موضوع ورود نکردند بلکه برای مسائل خیلی ساده تر هم کاری نمی کنند.
⭕️ او همچنین در توضیح ادعای خود مبنی بر دخالت داشتن ترکیب مواد خوراکی دام ها در شکل گیری این پدیده، می گوید: مواد غذایی که به دام داده می شود، بایستی دارای پروتئین زیاد و انرژی کم باشد اما ترکیبات این خوراک به گونه ای است که بر عکس عمل می کند یعنی انرژی جوجه ها را بالا برده و پروتئین کمی به آنها می دهد در نتیجه جوجه ها برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنشان به خوردن همدیگر روی می آورند .
⭕️ وی در پاسخ به این سوال که سرنوشت جوجه های مهاجم چه خواهد شد گفت: این مشکل برای تمام واحدهای مرغداری شهرستان ارومیه پیش آمده است و همین جوجه ها به زودی وارد بازار برای مصرف مردم شوند.
ادامه مطلب👇👇👇
⭕️ یکی دیگر از دامداران ارومیه ای که دارای مدرک دکتری دامپزشکی است و واحد تولیدی اش درگیر بیماری «کانیبالیسم» شده، در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس گفت: این مشکل که پیش آمده بعید از است مختص به ارومیه باشد چراکه مشکل تامین نهاده دامی استاندارد در سراسر کشور وجود دارد و کارخانجاتی که در حال تامین این نهاده ها هستند به دلیل کمبود شدید و قیمت بسیار بالای نهاده های دامی، مجبور هستند که ترکیب مواد خوراکی دام ها را تغییر دهند.
⭕️ وی در ادامه می گوید: مشکل اصلی در سال های اخیر این است که نهاده دامی توسط برخی افراد خاص وارد کشور می شوند و علی رغم اینکه دلار 4200 تومانی می گیرند، حتی آن را با محاسبه ارز 20 هزار تومانی هم نمی فروشند و قیمت ها بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن است اما اخیرا با دستکاری محتویات مواد خوراکی آماده هم مواجه شده ایم به گونه ای که 20 درصد از جوجه های دامداری ها درگیر «کانی بالیسم» شده اند.
⭕️ این دامپزشک دامدار با اشاره به اینکه این جوجه ها نباید وارد بازار شوند می گوید: متاسفانه صد در صد این مرغ ها وارد بازار می شوند. وی همچنین به تاثیر داشتن تعیین قیمت دستوری دولت برای فروش مرغ به مصرف کننده در به وجود آمدن چنین شرایطی اشاره کرد و گفت: صنایع و معادن و اداره تعزیرات به هیچ چیز کاری ندارد و فقط می گویند قیمت عرضه تولیدات شما مهم است و دیگر برای کسی مهم نیست که این مرغ چگونه پرورش می یابد.
⭕️ این دامدار نیز با تایید اطلاع داشتن نهاد های مربوطه از شیوع این بیماری در دامداری ها گفت: ادارات صمت، دامپزشکی و جهاد کشاورزی صد در صد از این مشکل اطلاع دارند ولی تمام آنها فقط روی قیمت نهایی دام تمرکز کرده اند.
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌐 ravazadeh.com
✅ کانال رسمی حکیم دکتر روازاده
📸 lnstagram.com/dr.ravazadeh.ir
✴️ eitaa.com/ravazadeh
🆔 sapp.ir/ravazadeh
➡️ t.me/ravazadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#کلیپ
🔴 بازی با جان مردم با مرغ های قاتل
⭕️ بیماری ترسناک در برخی مرغداری ها
🔴 جوجه هایی که گوشت یکدیگر را می خورند!
⚠️ (هشدار: ویدئو حاوی تصاویر دلخراش است)
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌐 ravazadeh.com
✅ کانال رسمی حکیم دکتر روازاده
📸 lnstagram.com/dr.ravazadeh.ir
✴️ eitaa.com/ravazadeh
🆔 sapp.ir/ravazadeh
➡️ t.me/ravazadeh
📆 یکشنبه 30 شهریور 1399
2 صفر 1442
20 سپتامبر 2020
❇️ مناسبت های اسلامی:
وارد کردن اسرا به مجلس یزید ملعون .
شهادت زید بن علی بن الحسین علیهما السلام " ۱۲۱ ه.ق ".
❇️ امور اسلامی:
قمر در برج عقرب است.
برای زایمان خوب و نوزادش خوش قدم و شایسته تربیت شود. مسافرت مکروه و اگر ضروری است همراه با صدقه باشد. کندن چاه و کانال و قنات. از شیر گرفتن کودک. مرهم گذاشتن بر زخم. حمله به دشمن. مداوا و جراحی چشم. استحمام. و بذر افشانی نیک است. برای امور اساسی و زیر بنایی مثل ازدواج و سفر خوب نیست.
❇️ مباشرت :
مباشرت امشب (شب دوشنبه)قمر در عقرب است.
❇️ حجامت خون دادن فصد و زالو انداختن:
#خون_دادن یا #حجامت فصد زالو انداختن در این روز، از ماه قمری ، خوب نیست.
طبق روایات، #اصلاح_مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری، باعث حاجت روایی می شود.
❇️ تعبیر خواب :
خوابی که شب " دوشنبه " دیده شود طبق آیه 3 سوره مبارکه " آل عمران " است.
نزل علیک الکتاب بالحق مصدقا لما بین یدیه ....
و چنین استفاده میشود که سه چیز متعاقب و پی در پی به او برسد. و به این صورت مطلب خود رو قیاس کنید.
❇️ ناخن گرفتن و دوخت و دوز:
یکشنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مبارک و مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بی برکتی در زندگی گردد.
یکشنبه برای بریدن و دوختن #لباس_نو روز مناسبی نیست . طبق روایات موجب غم واندوه و حزن شده و برای شخص، مبارک نخواهد بود.
❇️ وقت #استخاره در روز یکشنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ و بعداز ساعت ۱۶ عصر تا مغرب.
💠 ذکر روز یکشنبه : یا ذالجلال والاکرام ۱۰۰ مرتبه. ذکر بعد از نماز صبح ۴۸۹ مرتبه #یافتاح که موجب فتح و نصرت یافتن میگردد.
💠 ️روز یکشنبه طبق روایات متعلق است به #حضرت_علی_علیه_السلام و #فاطمه_زهرا_سلام_الله_علیها . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.
✍ منبع مطالب: تقویم همسران نوشته حبیب الله تقیان
@ taghvimehamsaran
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌐 ravazadeh.com
✅ کانال رسمی حکیم دکتر روازاده
📸 lnstagram.com/dr.ravazadeh.ir
✴️ eitaa.com/ravazadeh
🆔 sapp.ir/ravazadeh
➡️ t.me/ravazadeh
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
▪️ بدینوسیله درگذشت خواهر گرامی آقای هادی اسفندیاری بیات را خدمت خانواده محترم و کلیه بازماندگان تسلیت عرض می نماییم و برای بازماندگان صبر و طول عمر باعزت و برای آن مرحومه مغفرت و رحمت الهی خواستاریم.
✍ از طرف دکترحسین روازاده، دبیر کل و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران و خانواده بزرگ احیای سلامت
🏴 @ravazadeh
📌 سازگاری چرخه ی #خواب - #بیداری با تغییرات کوچک (1-2 ساعت) در برنامه ی زمانی
🔰 چکیده
تغییرات بزرگتر از 3 ساعت در برنامه ی زمانی، مانند پرواز زدگی یا کار شیفتی، برای هماهنگی دوباره ی چرخه ی خواب با برنامه ی جدید، به یک دوره ی سازگاری چند روزه و برای هماهنگی دوباره ی دیگر ریتم های شبانه روزی با برنامه ی زمانی جدید، به یک دوره ی انطباق چند هفته ای نیاز دارد.
↩️ ادامه مطلب : 👇👇👇
🔰 مطالعات اولیه بر سازگاری با تغییرات کوچک (1-2 ساعت) در برنامه ی زمانی نشان داده است که چرخه ی خواب - بیداری، در کمتر از 48 ساعت، با برنامه ی زمانی جدید منطبق میشود و از آنجایی که احتمال دارد چنین تغییراتی با اثر پوششیِ (masking effect) احتمالی اشتباه گرفته شوند، به صورت کلی این تغییرات مطالعه نمیشوند.
🔰 این مقاله، از معدود مطالعات منتشر شده در رابطه با "صرفه جویی در زمان نور روز " (DST) و خواب در تعطیلات آخر هفته را -(به عنوانِ) دو مثال از تغییرات کوچک در برنامه زمانی- خلاصه میکند.
🔰 در انطباق با DST، تفاوت های فردی وجود دارد، در حالیکه برخی افراد بلافاصله سازگار میشوند، دیگران ممکن است به بیش از دو هفته زمان نیاز داشته باشند.
🔰 در تعطیلات آخر هفته، مردم تمایل دارند دیرتر بخوابند و دیرتر از خواب بیدار شوند و (نیز) میزان خوابشان را بیشتر کنند. تغییر و افزایش خواب، به عواملی از قبیل شیفت کاری در طول روزهای هفته و کرونوتایپ (گونه ی خواب) (شب خواب -روز خواب بودن) بستگی دارد.
🔰 هر دو موردِ صرفه جویی در زمان نور روز و خواب در تعطیلات آخر هفته، فرصت مطالعه ی تطبیق چرخه ی خواب بیداری را در موقعیت های اجتماعی تکرار شونده فراهم میکنند. مطالعه ی این پدیده ها، همینطور به مسائل اجتماعی - اقتصادی مانند افزایش تصادفات و شکایات مردمی گزارش شده در طول DST؛ یا کاهش احتمالی در بهره وری و غیبت در "دوشنبه آبی" مرتبط است.
🔶 مقدمه
🔸 تغییرات برنامه ی زمانی، نیازمند یک دوره ی تطبیق است که به چندین عامل مانند طول تغییر، جهت تغییر و متغیر روانشناختی و رفتاری تحت مطالعه بستگی دارد.
🔸 تغییرات بزرگتر با دوره های طولانی تر تطبیق ارتباط دارند، تغییراتی که ساعت را به جلو میبرند، نسبت به تغییرات رو به عقب، با دوره های تطبیق طولانی تر ارتباط دارند و چرخه ی خواب – بیداری، نسبت به دمای بدن و ترشح غده ای هرمون های مختلف، سریعتر منطبق می شود.
🔸 هماهنگی دوباره ی ریتم های شبانه روزی انسان، هم به صورت آزمایشی و هم در شرایط القا شده ی وابسته به اجتماع، مانند پروازدگی (ارندت و مارکس، 1982) و کار شیفتی (آکرستدت و فروبرگ، 1981) مطالعه شده است.
🔸 بخش عظیمی از این مطالعات، شامل تغییرات بیشتر از 3 ساعت میشوند. تغییرات یک یا دو ساعته، عموما با دوره ی تطبیقِ تنها یک یا دو روزه مرتبط هستند (تویتو و همکاران، 1990)، بنابراین به نظر میرسد که هیچ تأثیری بر سیستم شبانه روزی ندارد و این دوره ی انطباق، تنها بخشی از یک اثر پوششی است.
🔸 تغییر برنامه ی زمانی در یک آزمایشگاه، با تغییر برنامه ی زمانی در شرایط اجتماعی طبیعی متفاوت است. در آزمایشگاه، فرد با یک برنامه ی جدید برای فعالیت ها با یک چرخه ی روشنایی – تاریکی جدید یا یک چرخه ی روشنایی – تاریکی خود گزین که مطابق با زمان بندی جدید است مواجه میشود.
🔸 در شرایط اجتماعی، ساعت تغییر میکند اما چرخه ی طبیعیِ روشنایی – تاریکی خورشیدی، از نظر زمانی با برنامه قبلی منطبق میماند، به گونه ای که اکنون شخص با دو Zeitgebers مخالف مواجه است: چرخه ی روشنایی – تاریکی که برنامه زمانی قبلی را دنبال میکند و فعالیت های کاری که برنامه زمانی جدید را دنبال میکند.
🔸 هدف این مطالعه، مرور داده های اندک موجود بر افزایش یک ساعت بر ساعات روز (DST) و تأخیر آخر هفته - دو مثال از تغییرات کوچک (1-2 ساعت) در برنامه زمانی در شرایط اجتماعی - است. تأکید این نکته مهم است که بخش بزرگی از جمعیت عمومی، با این شرایط مواجه میشوند.
🕰 صرفه جویی در زمان نور روز
⏱ صرفه جویی در زمان نور روز به این معنا است که در بهار و تابستان، ساعت از زمان استاندارد در پاییز و زمستان، یک ساعت به جلو کشیده شود. این روش، اولین بار در سال 1961 در آلمان معرفی شد و به جهت صرفه جویی های حاصله در برق، اکنون به صورت گسترده در سر تا سر دنیا استفاده میشود.
⏱ از اولین باری که DST معرفی شد، شکایاتی از جانب مردم وجود داشته است. این شکایات شامل مواردی از قبیل اختلالات خواب، مشکلات برای سازگار شدن با برنامه زمانی جدید و نگرانی برای امنیت فرزندانشان هنگام رفتن به مدرسه، در حالیکه هنوز هوا تاریک است، بوده است (بارتکی و هریسون، 1979).
⏱ سازگاری با DST (صرفه جویی در زمان نور روز)، سه نوع تغییرات را در بر میگیرد: تغییرات در مدت خواب، در عادات اجتماعی و در چرخه خواب – بیداری (والدز و همکاران، 2002).
⏱ یک تغییر موقت در مدت خواب (محرومیت یک شبه از خواب)، میتواند در مدت به کارگیری DST اتفاق بیفتد، اگر مردم طبق برنامه زمانی جدید زود نخوابند، تأثیرات، تنها یک تا دو روز باقی میمانند. تغییرات در عادات اجتماعی، مزایا و مضراتی برای (فرایند) سازگاری به همراه خواهد داشت.
ادامه مطلب👇👇👇
⏱ برای مثال، با اِعمال DST، مردم میتوانند عصرها، زمان بیشتری برای فعالیتهای اوقات فراغت اختصاص دهند، اما بعضی از این فعالیتها، مانند ملاقاتهای اجتماعی طولانی مدت یا ورزش سنگین، میتواند در خواب برخی افراد تداخل ایجاد کند.
⏱ به خاطر حضور دو Zeitgebers مخالف، (شاملِ) برنامه ی کاری همانگ شده با DST و چرخه ی خواب – بیداری خورشیدی هماهنگ شده با زمان استاندارد، چرخه ی خواب – بیداری، برای انطباق با برنامه زمانی جدید میتواند چند روز تا چند هفته زمان ببرد. در مقابل، امکان ندارد بازگشت به زمان استاندارد در پاییز، محرومیت از خواب ایجاد کند چون در آن زمان، مردم باید یک ساعت دیرتر بیدار شوند و سرکار بروند.
⏱ در این انتقال، تغییر خاصی در عادات اجتماعی انتظار نمیرود و به جهت تمایل سیستم شبانه روزی انسان به نوسان حول دوره ای طولانی تر از 24 ساعت، یک انطباق سریع و آسان در چرخه ی خواب – بیداری پیش بینی میشود.
⏱ مونک و فولکارد (1976)، 65 نفر (55 زن) را حین انتقال از تابستان انگلیسی به زمان گرینویچ در پاییز (فاز تأخیر) مورد مطالعه قرار دادند. آزمودنی ها، شش روز قبل و یازده روز بعد از تغییر ساعت ثبت شدند.
⏱ از آنجایی که یک تأخیر یک ساعته در این انتقالِ زمانی وجود داشت، آزمودنی ها صبحها، از یک ساعت اضافی سود میبردند. در آن شرایط، آنها همچنان به مدت یک تا دو روز پس از تغییر ساعت، بیست دقیقه زودتر از خواب بیدار میشدند. زمانهای بیدار شدن، برای انطباق با ساعت جدید، پنج روز زمان نیاز داشت.
⏱ گوش به زنگیِ سابجکتیو (گزارش شده توسط خود شرکت کنندگان) که ساعت 09:00 اندازه گیری میشد، با مدت زمان بیداری، همبستگی مثبت نشان داد و طی هفته ی بعد از تغییر زمان، افزایش پیدا کرد. دمای بدن از طریق اندازه گیری دمای زبان که ساعت 09:00 اندازه گیری شد، تمایل داشت تا شش روز پس از تغییر ساعت، با زمان قدیمی منطبق بماند.
⏱ نتایج این مطالعه، شواهدی ارائه میدهد مبنی بر اینکه سازگاری با حذف DST، سریع نیست و برای دست یافتن به فاز جدید، حداقل پنج روز زمان نیاز دارد. بر اساس داده ها، انتقال به زمان استاندارد، مشکل خاصی برای جمعیت عمومی ایجاد نمیکند، افراد نسبت به شرایط عادی، زودتر بیدار میشوند به گونه ای که زمان بیشتری برای انجام فعالیت های همیشگی شان دارند (رفتن به محل کار، رفتن به مدرسه، آماده کرد غذا و غیره).
⏱ مونک و آپلین (1980)، DST را در دو فصل بهار و پاییز در طی یک دورهی دو ساله بر روی 101 نفر از دو شهر انگلیسی (برایتون و لندن) مطالعه کردند. آنها در انتقالهای بهار و پاییز، یک انطباق سریع در زمان خوابیدن را نشان دادند.
⏱ زمان بیدار شدن در هر دو فصل بهار و پاییز که آزمودنیها 54-5 دقیقه دیرتر از شرایط نرمال بیدار میشدند، برای انطباق با DST به یک هفته زمان نیاز داشت. همینطور آنها (آزمودنیها)، به میزان بیشتری از آلارم ساعت استفاده کردند. این مطالعه، از یک دوره ی انطباق یک هفته ای با DST، همراه با یک اثر محرومیت از خواب و همینطور یک اثر چرخه ی خواب – بیداری تا حدی حمایت میکند.
⏱ نیکسلون و استون (1978)، تأثیرات به کارگیری زمان تابستان انگلیسی (فاز پیشروی) را بر ساختار خواب سه جوان بالغ مرد بررسی کردند. آزمودنیها دو روز پیش از اعمال تغییر و سه روز بعد از تغییر ثبت شدند.
⏱ آنها یافتند که تأخیر خواب از 3/17 دقیقه به 27 دقیقه افزایش پیدا کرد، مرحله ی چهارم از 9/25 دقیقه به 7/42 دقیقه افزایش پیدا کرد و زمان بیداری در طی خواب، از 6/55 دقیقه به 7/31 دقیقه کاهش یافت.
⏱ نتایج این مطالعه نشان میدهد که ساختار خواب برای انطباق با DST، به چندروز زمان نیاز دارد. افزایش در مرحله ی چهار و کاهش فعالیت بیداری در طی خواب، دو پیامد احتمالی محرومیت از خواب هستند.
⏱ والدز و همکاران (1991)، چرخه ی خواب – بیداری 19 کارگر را در یک دوره ی 28 روزه، 9 روز پیش از و 19 روز پس از DST مطالعه کردند. در دوره ی زمانی انطباق با DST، تفاوت های فردی وجود داشت؛
⏱ 12 کارگر در یک یا دو روز سازگار شدند درحالیکه هفت کارگر دیگر، برای سازگاری، به بیش از دو هفته زمان نیاز داشتند. کرایتریا برای انطباق، یک انحراف معنادار (با فراتر رفتن از 99 % فاصله ی اطمینان) از میانگین متغیرهای چرخه ی خواب – بیداری (زمان خواب، زمان بیداری) در طول DST در مقایسه با میانگین مقادیر پیش از DST بود.
⏱ افراد از "گروه منطبق نشده" زمان بیدار شدن شان را جلو آوردند اما زمان خوابیدن شان را جلو نیاورند، (که) نهایتا منجر به کاهش یک ساعته در طول خواب شد (شکل. 1). در مقایسه با "گروه منطبق شده"، افراد منطبق نشده، در به خواب رفتن مشکلات بیشتری داشتند (شکل. 2). همینطور نتایج نشان داد که افراد منطبق نشده، پیش از DST، زودتر می خوابیدند.
ادامه مطلب👇👇👇
⏱ پس از DST، چرخه ی خواب – بیداری در طول تعطیلات آخر هفته، تقریبا با فازی که پیش از تغییر زمان ساعت داشت، یکسان بود (والدز و همکاران، 1997)، این تأثیر، تا دو آخر هفته پس از DST پایدار بود.
⏱ شکل 1. تغییرات در چرخه ی خواب – بیداری در انتقال به DST در دو گروه کارگران. آزمودنی های منطبق نشده، ساعت بیداریشان را جلو آوردند ولی ساعت به خواب رفتنشان را جلو نیاوردند، بنابراین مدت خواب بعد از اعمال DST کاهش پیدا کرد.
⏱ یک گزارش اکتیگرافیک در طی انتقال به DST، همینطور یک تأخیر دو هفته ای در انطباق را در برخی افراد نشان داد (شکل. 3، 4).
⏱ در فصل پاییز، پس از بازگشت به زمان استاندارد، هیچ اثری بر چرخه ی خواب – بیداری وجود نداشت (رمیرز و همکاران، 1994). در طول فرایند انطباق، دو اثر اصلی بر افراد منطبق نشده وجود داشت (والدز و همکاران، 198):
⏱ یک اثرِ محرومیت از خواب: افراد منطبق نشده یک ساعت خواب را از دست دادند؛ و یک اثرِ چرخه ی خواب – بیداری: افراد منطبق نشده پیش از DST زودتر از خواب بیدار میشدند، چرخه ی خواب – بیداری آنها در طول تعطیلات آخر هفته، تمایل داشت همان فاز پیش از DST را اتخاذ کند.
⏱ نتیجه ی دیگری که یک اثرِ چرخه ی خواب – بیداری را پیشنهاد میکند، این حقیقت است که بازگشت به زمان استاندارد در پاییز، هیچ اثری نداشت. برای ساعت شبانه روزی (بیولوژیک)، سخت تر است که ساعت را به جلو ببرد تا اینکه فاز را به تأخیر بیندازد (روئلفسما، 1987).
✴️ تعطیلات آخر هفته
✴️ تمایل جمعیت های انسانی برای طولانی کردن و به تأخیر انداختن خواب در طول تعطیلات آخر هفته به خوبی محرز است.
✴️ کارگران و دانش آموزان با یک چرخه ی 5 روز کار - 2 روز استراحت، در تعطیلات آخر هفته بیشتر می خوابند (30-90 دقیقه) و چرخه ی خواب – بیداریشان را به تأخیر میاندازند (30-120 دقیقه) (وب، 1985).
✴️ تأخیر در تعطیلات آخر هفته، تقریبا در همه ی سنین رخ میدهد: در کودکان (اندرس و همکاران، 1978؛ مالدین و میکس، 1990)، در نوجوانان (کریمیل-گری و همکاران، 1984)، و در افراد بالغ (بینکلی، 1993؛ رنفرو و همکاران، 1987). اندرید و همکاران (1993)، مشاهده کردند که زمانی که کودکان به بلوغ میرسند، تأخیر (در خواب) در آخر هفته ها افزایش پیدا میکند.
✴️ شکل 2. متغیرهای انتزاعی پس از اعمال DST در دو گروه از کارگران. خط افقی، برابر با میانگین مقادیر پیش از DST است. آزمودنیهای منطبق نشده، مشکل در به خواب رفتن، خستگی و بیخوابی را به میزان بیشتری گزارش کردند.
✴️ دو توضیح احتمالی برای تأخیر و افزایش خواب در طول تعطیلات آخر هفته وجود دارد. توضیح اول، این نکته را در نظر میگیرد که فعالیتهای کاری و اجتماعی، بر دوره های خواب محدودیت هایی را اعمال میکنند، بنابراین یک اثر محرومیت از خواب در طول روزهای هفته وجود دارد.
✴️ افزایش و تأخیر خواب، بخشی از فرایند بهبود (ریکاوری) هستند که از زمان آزاد موجود در آخر هفته ها سود میبرند. همینطور در تعطیلات آخر هفته، تغییراتی در فعالیت های اجتماعی وجود دارد مانند مهمانی رفتن و مصرف الکل که به میزان بیشتری این تغییرات را در چرخه ی خواب – بیداری افزایش میدهد.
✴️ این فرضیه ی همواستاتیک، میتواند افزایش خواب را توضیح دهد، اما تأخیر در خواب را نمیتواند توجیه کند، مردم میتوانند با زود خوابیدن یا چرت زدن، میزان خواب خود را افزایش دهند.
✴️ دومین احتمال، این نکته را مدنظر قرار میدهد که چرخه ی خواب – بیداری، ویژگی های شبانه روزی (سیرکادین) دارد (لاوی، 2001)، ریتم های شبانه روزی انسان، تمایل دارند یک دوره ی بیش از 24 ساعت را اتخاذ کنند. بر اساس این احتمال، شرایط اجتماعی غیر سخت گیرانه در طی تعطیلات آخر هفته، شرایط را برای تأخیر در چرخه ی خواب – بیداری فراهم میکند؛
✴️ همان گونه که (این تأخیر) در مطالعات (اختلالِ) فری رانینگ رخ میدهد. این فرضیه ی سیرکادین، عدم (یا فقط میزان کمی) هماهنگی زمانی با فعالیت های کاری و اجتماعی روزهای هفته را پیشبینی میکند.
شکل 3. گزارش اکتیگرافیک ازیک کارگر زن در طول انتقال به DST. این کارگر، تقریبا بلافاصله ریتم فعالیتش را جلو بردهاست.
✴️ لک (1986)، عادات خواب و مشکلات (مربوط به آن) را در یک نمونه ی متشکل از 211 دانشجو مطالعه کرد. او دریافت که 18% از نمونه، گزارش کردند که برای به خواب رفتن دچار مشکل هستند، که احتمالا مرتبط با تأخیر در خواب و زمان بیداری در تعطیلات آخر هفته است.
✴️ لک، 17% از نمونه را به عنوان شکل خفیفی از اختلال تأخیر در فاز خواب توصیف کرد، به این دلیل که آنها ویژگیرهای ذیل را داشتند:
ادامه مطلب👇👇👇
✔️ یک تأخیر بزرگ در زمانهای خواب (تقریبا دو ساعت) در تعطیلات آخر هفته، مشکلات در شروع خواب در طول هفته، کاهش مدت زمان خواب و افزایش خواب آلودگی و تحریک پذیری در طول هفته، همینطور خواب عمیق و غیر مختل به محض اینکه به خواب میروند.
✴️ این مقاله، تأخیر خواب در آخر هفته ها را با اختلال تأخیر در فاز خواب -که به جهت تغییر سیرکادین- به عنوان یک اختلال چرخه ی خواب – بیداری طبقهبندی شدهاست مرتبط میکند (ویتزمن و همکاران، 1981).
✴️ برای تحلیل سهم نسبی محرومیت از خواب و ریتم های شبانه روزی در چرخه ی خواب – بیداری، والدز و همکاران (1996)، 52 دانشجوی کارشناسی دختر را که از دوشنبه تا جمعه با دو برنامهی زمانی شامل برنامه ی زمانی صبح (07:00 تا 12:00) و برنامه ی زمانی بعد از ظهر (14:00 تا 18:00) در دانشگاه حاضر می شدند، بررسی کردند.
✴️ گروهی که در برنامه ی زمانی بعد از ظهر بودند، بیشتر میخوابیدند، مدت خوابشان در طول هفته برابر با مدت خوابشان در تعطیلات آخر هفته بود، اما اگرچه آنها در طول هفته محروم از خواب نبودند، چرخه ی خواب – بیداری خود را در آخر هفته ها 24 دقیقه به تأخیر می انداختند (شکل. 5). این تأخیر با کرونوتایپ (روز خواب و شب خواب بودن) همبستگی مثبت داشت، یعنی افرادی که روزها می خوابیدند، تأخیر بیشتری در تعطیلات آخر هفته داشتند (گارسیا و همکاران، 1999).
✴️ این نتایج، یک اثر سیرکادین در تأخیر (خواب) آخر هفته ها و تطابق با روزهای هفته را پیشنهاد میکند. همچنین (این نتایج)، تفکیک میان افزایش و تأخیر چرخه ی خواب – بیداری در آخر هفته ها را پیشنهاد میکند.
شکل 4. گزارش اکتیگرافیک از یک کارگر زن در طول انتقال به DST.. این کارگر، نتوانست فاز ریتم فعالیتش را جلو بیاورد.
✴️ به نظر میرسد افزایش خواب با عملکرد همواستاتیک خواب مرتبط است؛ محرومیت جزئی از خواب در طول هفته -به خاطر نیازهای اجتماعی و کار- ، فشار بر خواب را تولید میکند، بنابراین افراد تمایل دارند خواب از دست رفته شان را طی آخر هفته جبران کنند. از طرف دیگر، به نظر میرسد که تأخیر در تعطیلات آخر هفته، با کارکرد سیرکادین خواب، مرتبط باشد.
✴️ ممکن است چرخه ی خواب – بیداری، کاملا با برنامه ی زمانی جلو افتاده که به صورت اجتماعی در طول روزهای هفته اعمال شده است، نتواند هماهنگ شود بنابراین به یک فاز به تأخیر افتاده در تعطیلات آخر هفته باز میگردد.
✴️ ماچادو و همکاران (1998)، تأثیر برنامه های زمانی کار و مطالعه را بر چرخه ی خواب – بیداری در طول هفته تحلیل کردند. آنها سه گروه از دانشجویان کارشناسی دختر را مطالعه کردند:
✔️ گروه شب خوابِ بدون شغل (تعداد = 47)،
✔️ گروه روز خوابِ بدون شغل (تعداد = 31)
✔️ گروه روز خوابِ شاغل (تعداد = 17)
✴️ دو گروهی که شغل نداشتند، خوابشان را افزایش دادند و آن را به تأخیر انداختند، دانشجویانی که شغل داشتند و روز خواب بودند، مدت زمان خوابشان را افزایش دادند و بدون ایجاد تغییر در زمان به خواب رفتن، تنها زمان بیدار شدنشان را تغییر دادند. این مطالعه نشان میدهد که تأخیر فاز در تعطیلات آخر هفته، بر اساس برنامه زمانی کار و مطالعه، به گونه ی متفاوتی بروز میکند.
✴️ شکل 5. مقایسه ی دو گروه از دانشجویان دختر. آزمودنی های شب خواب در طول روزهای هفته، مدت زمان خوابشان را کاهش دادند؛ آنها در طول تعطیلات آخر هفته، خوابشان را افزایش دادند و به تأخیر انداختند. آزمودنی های روز خواب، در طول روزهای هفته محرومیت از خواب نداشتند، اما با این حال، در چرخه ی خواب – بیداری آنها، یک تأخیر 24 دقیقه ای وجود داشت.
✴️ یانگ و همکاران (2001)، برای آزمون این فرضیه که تأخیر خواب در آخر هفته ها با تأخیر فاز ریتم شبانه روزی مرتبط است، مطالعه ای را طراحی کردند. آنها dim-light melatonin onset (DLMO) بزاقی را به عنوان مقیاس ریتم شبانه روزی، جمعه شبها و دوشنبه شبها در 10 نفر (2 زن، 8 مرد) ثبت کردند.
✴️ ثبت ها در هر آزمودنی، دو بار برنامه ریزی شده بود؛ در دو شرایط ذیل:
دارونما (تجویز مانیتول) و آزمایشی (تجویز 6 میلی گرم ملاتونین 5/5 ساعت قبل از زمان خواب عادتی در یک شنبه). اثبات شده است که تجویز ملاتونین در آن زمان، فاز ریتم شبانه روزی انسان را جلو میآورد (لوی و سک، 1997).
✴️ در شرایط دارو نما، یک تأخیر 6/31 دقیقه ای در DLMO، در دو شنبه شب در مقایسه با جمعه شب وجود داشت.
✴️ در شرایط آزمایشی (تجویز ملاتونین)، هیچ تأخیری اتفاق نیفتاد و صبج دوشنبه، آزمودنی ها گزارش دادند که کمتر "خواب آلود" هستند، "به صوت کلی احساس بهتری دارند"و "هوشیارتر" هستند و گزارش کردند تلاش بیشتری برای انجام هر چیزی اختصاص میدهند.
ادامه مطلب👇👇👇
✴️ اگرچه در درجه بندی های مقیاس بی خوابی استنفورد، آزمون چندگانه گوش به زنگی، زمان واکنش 9 انتخابی، آزمون حافظه ی فهرست کلمات و آزمون سیالی کلام، بین شرایط ملاتونین و دارونما تفاوتی وجود نداشت.
✴️ این مطالعه از این فرضیه حمایت میکند که تأخیر چرخه ی خواب – بیداری، با یک تأخیر در ریتم شبانه روزی ملاتونین مرتبط است و اینکه تجویز ملاتونین میتواند فاز چرخه ی خواب – بیداری را در تعطیلات آخر هفته جلو بیندازد با کاهش احساس خواب آلودگی انتزاعی (گزارش شده) در صبح دوشنبه.
✴️ دوره ی تعطیلات، مثال دیگری از تغییر جزئی در برنامه زمانی است. وقت آزاد موجود در تعطیلات، شرایط را برای تغییرات در چرخه ی خواب – بیداری فراهم میکند. فورت و همکاران (1982)، 49 دانشجوی پزشکی را مطالعه کردند و تفاوت هایی در زمان به خواب رفتن و زمان بیدار شدن در دوران کار و دوران تعطیلات، مشاهده کردند.
✴️ آنها این تفاوت ها را به گونه ی خواب (کرونوتایپ) ربط دادند. با استفاده از داده های ارائه شده توسط فورت و همکاران (1982)، محتمل است که تغییر مدت خواب و تأخیر خواب را در دوران تعطیلات در مقایسه با دوره ی کار محاسبه کرد.
✴️ در دوران تعطیلات، افراد روز خواب، 77 دقیقه به میزان خوابشان افزودند، تأخیر زمان به خواب رفتن 89 دقیقه و تأخیر زمان بیدار شدن 166 دقیقه بود.
✴️ افراد شب خواب، 66 دقیقه به میزان خوابشان افزورند، تأخیر زمان به خواب رفتن 26 دقیقه و تأخیر زمان بیدار شدن 92 دقیقه بود.
✴️ بنابر این در تعطیلات، هیچ تفاوتی میان گونه های خواب (روز خواب و شب خواب بودن) در افزایش میزان خواب وجود ندارد، اما افراد روز خواب، در طی تعطیلات، به میزان بیشتری خوابشان را به تأخیر می اندازند.
✅ نتایج
🔰 مطالعه ی سازگاری چرخه ی خواب – بیداری در محیط های آزمایشگاهی و میدانی ممکن است، مطالعات آزمایشگاهی اولیه، یک سازگاری خیلی سریع با تغییرات کوچک در برنامه زمانی را یافتند و اثرات انتقال را به (اثرِ) پوشش نسبت دادند.
🔰 مطالعات میدانی، نشان داده اند که سازگاری (با تغییر برنامه زمانی)، به متغیرهایی از قبیل تفاوت های فردی در گونه ی خواب (شب خواب بودن – روز خواب بودن)، برنامه زمانی کار، محرومیت از خواب و هماهنگی زمانی با یک ریتم شبانه روزی با دوره ای طولانی تر از 24 ساعت بستگی دارد.
🔰 ضروری است که برای بررسی سهم مربوط به هر یک از این متغیرها در اثرات سیرکادین یا پوشش (masking)، آنها را به درون آزمایشگاه برد. فرضیه ی اصلی این مقاله این است که تغییرات کوچک در برنامه زمانی، بر ریتم داری (rhythmicity) شبانه روزی تأثیر میگذارد و برخی داده ها این احتمال را پیشنهاد میکنند، اما وجود مطالعات اندک در رابطه با این موضوع، مانع از نتیجه گیری قطعی میشود.
🔰 گاهی اوقات، پوشش (masking)، به عنوان یک نویز در سیستم سیرکادین حذف میشود، اما در تحلیل ریتم های شبانه روزی انسان، مهم است که ساز و کارهای پوشش را شناسایی کرد، آنها میتوانند سیگنال های بازخوردی باشند که ممکن است در تعدیل برون داد ساعت بیولوژیکی -مخصوصا بر تعامل میان رفتار انسان و زمان- نقش داشته باشد.
🔰 این پدیده ها، ارزش توجه بیشتر از جانب زمان زیست شناسان (chronobiologist) را دارند، آنها (این پدیده ها)، فرصت مطالعه ی سازگاری ِ چرخه ی خواب – بیداری را در موقعیتهای اجتماعی تکرار شونده فراهم میکنند.
🔰 بخش عظیمی از جمعیت شهری با تغییرات کوچک در برنامه ی زمانی مواجه میشوند، مانند "صرفه جویی در زمان نور روز" و "برنامه زمانی 5 روز کار - 2 روز استراحت". مطالعه ی این پدیده ها همچنین با مسائل اجتماعی – اقتصادی مانند افزایش تصادفات جاده ایِ گزارش شده (مونک، 1980؛ کورن، 1996ريال واروگسه و الن، 2001) و شکایات مردمی در طول DST؛ یا کاهش احتمالی در بهره وری و نیز غیبت در "دوشنبه ی آبی" (لارسن و کاسیماتیس، 1990) مرتبط است.
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌐 ravazadeh.com
✅ کانال رسمی حکیم دکتر روازاده
📸 lnstagram.com/dr.ravazadeh.ir
✴️ eitaa.com/ravazadeh
🆔 sapp.ir/ravazadeh
➡️ t.me/ravazadeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ
⏰ #افزایش_سکته با #تغییر_ساعت بیولوژیک
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
🌐 ravazadeh.com
✅ کانال رسمی حکیم دکتر روازاده
📸 lnstagram.com/dr.ravazadeh.ir
✴️ eitaa.com/ravazadeh
🆔 sapp.ir/ravazadeh
➡️ t.me/ravazadeh
📌 #تغییر_ساعت و اثرات مخرب آن بر #سلامتی
💢 در سال ۱۳۷۰ بر اساس محاسباتی هیأت وزیران مصوبهای رابه تصویب رساند که طی آن ساعت رسمی کشور همه ساله در اول فروردین ماه یک ساعت جلو کشیده شود و در سی و یکم شهریور ماه به حالت اول بازگردد.
💢 اما دولت وقت در اسفند ماه سال ۱۳۸۴ (پس از۱۵ سال) این مصوبه را ابطال نمود. سخنگوی وقت دولت، در زمان اعلام این تصمیم دولت اعلام نمود که بررسی کارشناسانهای مبنی بر این که تغییر ساعت در کشور منجر به صرفهجویی در مصرف انرژی در کشور شده باشد،وجود ندارد.
💢 وی دلیل لغو مصوبه قبلی هیات دولت را «سردرگمی بخشهای زیادی از جامعه دراثر تغییر ساعت رسمی کشور» و «عدم وجود بررسیهای دقیق وکارشناسانه برای تایید صرفه جویی در مصرف برق با روش تغییر ساعت» اعلام نمود.
💢 پس از آن درسالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحهایی را در دستور کار خود قرار دادند تا دولت را مکلف به تغییر ساعت رسمی کشور در شش ماهه نخست سال نمایند.
💢 در نهایت در روز ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ قانونی مشتمل بر یک مادهٔ واحده مبنی بر تغییر ساعت رسمی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
ادامه مطلب: 👇👇👇