پیش بسوی #نظریه_ولایت
#حکمرانی_ولایی یک رشته جدید خواهد بود که با هدف طراحی، اجرا و توسعه توابع فراسیستمی که مبتنی بر نظریه ولایت شامل هدایت و هماهنگی در انواع سیستم های خدماتی، سامانه ها در سامانه و پیچیده اجتماعی-فنی-زیست محیطی در یک محیط انسانی ضروری هستند، شکل خواهد گرفت. حکمرانی ولایی از سه نگرانی اصلی سرچشمه گرفته است. اول اینکه، تکیه بیش از حد به فناوری (مثل #هوش_مصنوعی) به عنوان پاسخ پیشفرض به سیستمها و مشکلات پیچیده باعث کاهش بازدهی و دیگر مشکلات شده است. فناوری همواره در حل سیستمها و مشکلات پیچیده نقش مهمی داشته و خواهد داشت. اما راهحلهایی که فقط بر پایه فناوری استوار هستند، برای مشکلات انواع سیستم ها کافی نیستند. دوم اینکه، مشکلات انواع سیستم ها نیازمند توجه به یک محدوده گسترده از عوامل هستند. باید تمام جنبههای انسانی/اجتماعی، سازمانی/مدیریتی و سیاسی/سیاستگذاری را برای توسعه راهحل جامع در نظر گرفت. سوم اینکه نیازمند اعمال لنز عقلانیت دینی بعنوان یک منبع جدید خطاناپذیر از طریق نظریه ولایت خواهیم بود. در حکمرانی ولایی ما با دو نوع حکمرانی فرآیندی و حکمرانی موضوعی مواجه هستیم. از طرفی دیگر خود حکمرانی می تواند به 3 نوع حکمرانی مرتبه اول، مرتبه دوم و سوم دسته بندی گردد که این سه نوع حکمرانی ناظر به حکمرانی در، حکمرانی بر و حکمرانی با می شود.
@raveshetamadoni
برای ادامه فعالیت نیاز دارم از مخاطبین کانال و سبکی که به دنبال توسعه اون هستم بازخورد بگیرم، لطفا هر کسی امکان گفتگو داره به آیدی بنده پیام بده👇👇👇
@nanosatellite
حکمرانی چیست؟
عبارت “حکمرانی” در جهان و ایران، معنایی پر ابهام دارد. در جهان، این ابهامات به دلیل وجود تعاریف فراوان، همچنان ادامه دارد. در ایران، بمنظور تحقق دولت اسلامی و وارد کردن دین در عرصه تمدن سازی، این ابهامات بیشتر نیز شده است و هنوز هیچ توافقی در این زمینه وجود ندارد.
با این حال، مراکز متعدد دانشگاهی و اجرایی به دلیل جذب منابع مالی بیشتر یا مد بودن این واژه، نام تمام فعالیتهای خود را “حکمرانی” گذاشتهاند یا می خواهند بگذارند! برخی از دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی در ایران، بدون طی کردن چارچوبها و فرایندهای تشکیل یک رشته، علاوه بر ایجاد رشته “حکمرانی” (رسمی یا غیر رسمی)، اقدام به تاسیس دانشکدهها و مدرسههای مختلف “حکمرانی” نیز زدهاند.
این در حالی است که هیچ برنامه خاصی برای مرزبندی رشته “حکمرانی” و به خصوص “حکمرانی” مبتنی بر منابع اسلامی با سایر تعاریف “حکمرانی” در جهان ایجاد نشده است. بنابراین، راهکار ما برای همافزایی بیشتر، گفتمانسازی و ایجاد یک جریان اصلی در این عرصه، تهیه راهنمای پیکره دانش برای “حکمرانی” است که مورد توافق اکثریت علاقمندان به واژه “حکمرانی” در جامعه علمی کشور قرار گیرد.
@raveshetamadoni
برداشت های اولیه من از رشته حکمرانی ولایی بر اساس نظریات ملاصدرا
@raveshetamadoni
✍️پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی: تولید کتاب یا حل مشکلات جامعه؟
🔺پژوهش یکی از ابزارهای اصلی توسعه علمی، صنعتی و فرهنگی هر کشور است که با یافتن بهترین راهکارهای ممکن برای حل مشکلات موجود در عرصههای زندگی و گسترش مرزهای دانش و گشودن افقهای تازه برای آیندگان، میتواند به پیشرفت و تعالی جامعه کمک کند. اما آیا پژوهشهایی که در حوزه علوم انسانی و اجتماعی انجام میشوند، این نقش را به خوبی ایفا میکنند؟
🔺به مناسبت هفته پژوهش، خیلی از موسسات و نهادهای دانشگاهی و غیردانشگاهی، شروع به برگزاری نشستها و همایشها و نمایشگاهها از دستاوردهای پژوهشی خود میکنند. اما این دستاوردها چقدر با نیازها و مشکلات جامعه همخوانی دارند؟ چقدر از این پژوهشها به صورت کاربردی و مسئلهمحور طراحی و اجرا شدهاند؟ چقدر از این پژوهشها به ارائه راهکارهای عملی و اثربخش برای حل مسائل اجتماعی منجر شدهاند؟
🔺متأسفانه، پاسخ به این سوالات، نشان از وضعیت ناخوشایند و نگرانکننده پژوهش در حوزه علوم انسانی و اجتماعی میدهد. بر اساس مطالعاتی که انجام دادم، بیشتر پژوهشهای این حوزه، از نظر موضوعی، روشی و هدفی، دارای کیفیت پایین، تکراری، نظری و غیرکاربردی هستند. این پژوهشها، به جای اینکه بر مبنای شناسایی نیازها و مشکلات واقعی جامعه و ارتباط با ذینفعان و متولیان امور، انجام شوند، بیشتر بر اساس علایق شخصی و انگیزههای مادی و مقامی پژوهشگران و یا تحت تأثیر روندها و جریانهای علمی و فرهنگی خارجی (جریان استارت آپ، حکمرانی...)، شکل گرفتهاند. این پژوهشها، به جای اینکه به ایجاد دانش نوین و ارزشافزوده برای جامعه منجر شوند، بیشتر به تولید کتابها و مقالاتی که قرار است در کتابخانهها خاک بخورند یا در مجلاتی که کسی آنها را نمیخواند، منتهی میشوند.
🔺این وضعیت، نشان از چالشهای متعددی است که پژوهش در حوزه علوم انسانی و اجتماعی با آن روبرو است. این چالشها را میتوان در سطوح نهادی، سازمانی، محیطی و فردی دستهبندی کرد. برخی از این چالشها عبارتند از: خلأ آییننامه ارتقاء در عدم اختصاص امتیاز ویژه به انجام پژوهشهای کاربردی و مسئلهمحور، نبود نظام نظارت و اعتبارسنجی مناسب بر کیفیت و اثربخشی پژوهشها، توزیع نامناسب نسبت اعضای هیئتعلمی به دانشجو، عدم اختصاص بودجه عملیاتی و مسئلهمحور در دانشگاهها، عدم توجه به مقوله مأموریتگرایی در جذب اساتید و دانشجویان، کامل نبودن چرخه علم، فناوری و نوآوری، تقاضای کم از سوی نهادها و سازمانها برای انجام پژوهشهای کاربردی، عدم توانایی و تمایل اندک اساتید در حل مسائل و مشکلات جامعه و غیره.
🔺با توجه به این چالشها، لازم است که پژوهش در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، جهتدهی و تحولی بنیادین را تجربه کند. باید پژوهشهایی طراحی و اجرا شوند که بر مبنای شناسایی و تحلیل نیازها و مشکلات جامعه، به ارائه راهکارهای عملی و اثربخش برای حل آنها بپردازند. باید پژوهشهایی انجام شوند که با استفاده از روشهای علمی و نوین، دانش نوین و ارزشافزوده برای جامعه ایجاد کنند. باید پژوهشهایی انجام شوند که با ایجاد ارتباط و همکاری با ذینفعان و متولیان امور، به انتقال و تبادل دانش و تجربه بین آنها کمک کنند. باید پژوهشهایی انجام شوند که با ارزیابی و اندازهگیری نتایج و تأثیرات خود، به بهبود و بهروزرسانی خود بپردازند. باید پژوهشهایی انجام شوند که با ارائه گزارشها و انتشاراتی که برای مخاطبان مختلف مناسب و قابل فهم باشند، به اطلاعرسانی و آگاهیبخشی به جامعه کمک کنند.
منابع
1. آسیبشناسی پژوهش های دانشگاهی در حل مسائل کشور و شاخصگذاری پژوهش گذاری پژوهشهای مسئله های مسئله محور
@raveshetamadoni
راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی (دانش درجه دوم) یک منبع مرجع برای دانش حکمرانی ولایی (دانش درجه اول) است که به فیلسوف ها، دانشمندان، حکمران ها، محققان، دانشجویان و مربیان کمک میکند تا اصول، روشها، ابزارها و موارد کاربردی حکمرانی ولایی را بیاموزند، تحقیق کنند، تدریس و اجرا کنند. راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی همچنین به افرادی که در زمینههای مرتبط با حکمرانی ولایی فعالیت میکنند، مانند اقتصاد، سیاست، سلامت، حمل و نقل، انرژی... امکان دسترسی به دانش مورد نیاز را میدهد. راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی با ارائه یک چارچوب مشترک و یک زبان مشترک برای حکمرانی ولایی، به ارتقای همکاری، گفتمان سازی، امکان تبدیل به جریان اصلی، ارتباط و انطباق بین افراد و سازمانهای مختلف که در این حوزه فعالیت میکنند، کمک میکند. راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی نیاز جامعه حکمرانی را برای داشتن یک منبع معتبر و جامع برای دانش خود برطرف میکند.
@raveshetamadoni
🔴حکمرانی، رشته ای فرارشته ای که می تواند به ما کمک کند تا با مسائل پیچیده جهانی و ملی مواجه شویم
🔺حکمرانی در دو حالت فرآیندی و موضوعی قابل دسته بندی است. بطور کلی حکمرانی به معنای راهبری، اداره، هدایت و تنظیم امور جامعه است که نیازمند اجرای قوانین، اعمال قدرت، تصمیم گیری و مشارکت مردمی است. آن چیزی که ما در پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی" به دنبال آن هستیم حکمرانی فرآیندی است که بخش حکمرانی موضوعی را از سایر رشته ها اکتساب می کند. حکمرانی فرآیندی یک موضوع فرارشته ای است، که موضوع آن می تواند هدایت، هماهنگی و آگاهی باشد. رشته فرارشته ای حکمرانی فرآیندی برای توسعه خود نیازمند توسعه حوزه های دانشی از قبیل فلسفه، علم، مهندسی (به معنای عام)، عمل، فقه، کلام، اخلاق و عرفان و شاید هنر می باشد. این در حالی است که حکمرانی موضوعی در تمامی رشته ها از جمله حقوق، جامعه شناسی، پزشکی، اقتصاد، هوافضا، فیزیک و غیره ظهور پیدا می کند. (لذا وقتی گفته می شود حکمرانی اقتصادی یعنی حکمرانی فرایندی + حکمرانی موضوعی (اقتصاد)، حکمرانی سلامت یعنی حکمرانی فرآیندی + حکمرانی موضوعی (سلامت)...) این به این دلیل است که مسائلی که حکمرانی باید با آن ها سر و کار داشته باشد، مسائل پیچیده، چند بعدی و متقابلاً وابسته اند که نمی توان با یک دیدگاه یا رویکرد واحد به آن ها پرداخت. برای مثال، مسئله حجاب یک مسئله فرارشته ای است که نیازمند درک و توجه به جنبههای مختلف آن است. اگر بخواهیم موضوع حجاب را صورتبندی کنیم، میتوانیم بگوییم که حجاب دارای سه نوع پیچیدگی است: پیچیدگی حجاب در جهان طبیعی و خارج، پیچیدگی حجاب به عنوان یک تصمیمگیری اخلاقی و پیچیدگی حجاب به مثابه یک پدیده ذهنی . این سه نوع پیچیدگی نیز از هم جدا نیستند و برای درک و احترام به حجاب در جوامع مختلف، باید روابط سیستمیک بین آنها را در نظر گرفت. برای مثال (دسته بندی زیر یک صورتبندی فقط بمنظور بیان مدل هست و ممکن است خیلی از مفاهیم بنحوی دیگر دسته بندی گردند):
🅾 پیچیدگی حجاب بعنوان تصمیمگیری اخلاقی به معنایها، ارزشها، قوانین و استانداردهایی مربوط میشود که برای حجاب در جوامع مختلف وجود دارند. این پیچیدگی تحت تأثیر عوامل اجتماعی مانند فرهنگ، اعتقادی و دینی، تاریخ، سیاسی و غیره قرار میگیرد. برای نمونه، در برخی از جوامع، حجاب به عنوان یک نشانه از احترام، انتخاب، آزادی، مقاومت و یا تبعیت دیده میشود، در حالی که در برخی دیگر، حجاب به عنوان یک نشانه از تحقیر، اجبار، سرکوب، تبعیض و یا خشونت تلقی میشود.
🅾 پیچیدگی حجاب به مثابه یک پدیده ذهنی که به احساسات، انگیزهها، هویتها و سبکهایی مربوط میشود که برای حجاب در افراد مختلف وجود دارند. این پیچیدگی تحت تأثیر عوامل روانی مانند شخصیت، خلاقیت، خودپنداره، خودکنترل و غیره قرار میگیرد. برای نمونه، برخی از افراد ممکن است حجاب را به عنوان یک راه برای بیان خود، ابراز هنر، تقویت اعتماد به نفس، ایجاد تعادل و یا رشد روحانی ببینند، در حالی که برخی دیگر ممکن است حجاب را به عنوان یک مانع برای ارتباط، نمایش استعداد، افزایش جذابیت، تنوع و یا شادی در نظر بگیرند. (البته این فقط مثال است و می تواند بعنوان یک پدیده ذهنی نبوده بلکه در دسته پیچیدگی در جهان طبیعی قرار بگیرد)
🅾 پیچیدگی حجاب در جهان طبیعی به شکل، رنگ، جنس، طرح و سایر خصوصیات فیزیکی پوشش مربوط میشود. این پیچیدگی تحت تأثیر عوامل طبیعی مانند آب و هوا، جغرافیا، بیماریها و غیره قرار میگیرد. برای نمونه، در مناطق گرم و خشک، پوششهای سبک و روشن ترجیح داده میشوند، در حالی که در مناطق سرد و مرطوب، پوششهای گرم و تیره مورد علاقه هستند. همچنین برخی از پوششها ممکن است برای جلوگیری از عفونتها یا حشرات مفید باشند.
این جنبه ها بعنوان مثال می توانند شامل موارد زیر باشند:
0⃣از نظر تاریخی:
حجاب یک عادت قدیمی و رایج در بسیاری از فرهنگها و مذاهب بوده است. در اسلام، حجاب به عنوان یک فرمان الهی در قرآن و روایات اهل بیت مورد تأکید قرار گرفته است. برخی از آیات و روایات مربوط به حجاب عبارتند از: آیه 59 سوره احزا، آیه 31 سوره نور، حدیث کساء، حدیث ثاقلین و غیره. در تاریخ اسلام، حجاب همواره یک نشانه شناسایی و افتخار برای زنان مسلمان بوده است. با این حال، در دورانهای مختلف، حجاب با چالشهایی روبرو شده است. برای مثال، در دوره قاجاریه، حجاب به شکل چادر و روسری بود که بیشتر به دلایل اجتماعی و فرهنگی توسط زنان پذیرفته میشد. در دوره پهلوی، حجاب با سیاستهای مدرنیزاسیون روبرو شد و در سال 1314 شمسی، رضا شاه حجاب را ممنوع کرد.(1)
@raveshetamadoni
در دوره انقلاب اسلامی، حجاب به عنوان یک نماد انقلابی و مقاومتی مطرح شد و پس از پیروزی انقلاب، حجاب به شکل قانونی و اجباری اجرا شد. در دوره جمهوری اسلامی، حجاب با تحولات اجتماعی و فرهنگی و همچنین تاثیرات جهانیشدن و فرهنگهای غربی مواجه شده است.
1⃣از نظر اقتصادی:
حجاب مطلوب:
عدم نگاه بازاری و سودمحور به صنعت حجاب. همچنین حجاب یک عامل مهم در اقتصاد زنان مسلمان است. حجاب میتواند تأثیر مثبت یا منفی بر روی شغل، درآمد، تحصیلات و رفاه زنان مسلمان داشته باشد. برای مثال، در برخی از کشورهای اسلامی مانند ایران، حجاب به عنوان یک شرط ورود به بازار کار برای زنان مسلمان در نظر گرفته میشود.
چالش ایجاد شده توسط دشمنان:
در برخی از کشورهای غربی مانند فرانسه، حجاب به عنوان یک مانع برای استخدام و پیشرفت زنان مسلمان در نظر گرفته میشود. در برخی از کشورهای دیگر مانند ترکیه، حجاب به عنوان یک عامل تنوع و انعطافپذیری در بازار کار برای زنان مسلمان در نظر گرفته میشود. حجاب همچنین میتواند تأثیر بر روی تقاضا و عرضه محصولات و خدمات مرتبط با آن داشته باشد. حجاب یک بازار مصرفی جدید و رو به رشد است که برای تولیدکنندگان و فروشندگان فرصتهای زیادی ایجاد میکند. برای مثال، در زمینه مد و پوشاک، حجاب باعث افزایش تنوع و خلاقیت در طراحی و تولید لباسهای محترمانه و متناسب با سلیقه و نیازهای زنان مسلمان میشود. برای مثال، در زمینه آرایش و بهداشت، حجاب میتواند تقاضا برای محصولات و خدماتی که با استانداردهای اسلامی سازگار باشند را افزایش دهد. برای مثال، محصولات آرایشی بدون الکل و مواد حیوانی، خدمات آرایشی و پوستی در محیطهای جداگانه برای زنان و غیره.
2⃣از نظر فرهنگی:
حجاب مطلوب:
حجاب یک عنصر فرهنگی و هویتی است که برای زنان مسلمان اهمیت زیادی دارد. حجاب نشانهای از انتماء به اسلام و احترام به ارزشهای اسلامی است. حجاب همچنین برای زنان مسلمان منبعی از اعتماد به نفس، افتخار و زیبایی است. حجاب باعث میشود که زنان مسلمان خود را بر اساس شخصیت و استعدادهای خود و نه بر اساس ظاهر و جنسیت خود ارزیابی کنند. زنان مسلمان هم با حجاب ساده و محتشم خود را به عنوان یک متدین و متعهد نشان میدهند. حجاب همچنین برای زنان مسلمان راهی برای بیان خلاقیت و هنر خود است. برخی از زنان مسلمان هم با استفاده از حجاب به عنوان یک ابزار ارتباطی و اجتماعی، پیامها و اندیشههای خود را منتقل میکنند.
چالش ایجاد شده توسط دشمنان:
برای مثال، برخی از زنان مسلمان با استفاده از رنگها، الگوها، لوازم جانبی و سبکهای مختلف حجاب خود را طراحی و تنظیم میکنند.
3⃣از نظر امنیتی:
حجاب مطلوب:
حجاب یک عامل موثر در امنیت زنان مسلمان است. حجاب میتواند نقش محافظتی و پیشگیرانه در برابر برخی از خطرات و تهدیدات داشته باشد. برای مثال، حجاب میتواند زنان مسلمان را از چشمهای خیره و نگاههای ناخواسته حفظ کند. حجاب میتواند زنان مسلمان را از برخی از بیماریهای پوستی و سرطان پوست محافظت کند. حجاب میتواند زنان مسلمان را از برخی از آسیبهای روحی و روانی ناشی از فشارهای زیبایی و استانداردهای غیر واقعی جامعه مصون کند.
چالش ایجاد شده توسط دشمنان:
با این حال، حجاب هم میتواند منبعی از ناامنی و خطر برای زنان مسلمان باشد. برای مثال، حجاب میتواند زنان مسلمان را مورد تعرض و تجاوز جنسی قرار دهد. حجاب میتواند زنان مسلمان را مورد تبعیض و آزار و اذیت قرار دهد. حجاب میتواند زنان مسلمان را مورد حمله و خشونت قرار دهد. برای مثال، در برخی از کشورهای اسلامی مانند ایران، زنان مسلمان با حجاب نامناسب یا بدون حجاب ممکن است توسط نیروهای امنیتی یا مردم مورد ضرب و شتم، بازداشت، جریمه یا تحقیر قرار گیرند. در برخی از کشورهای غربی مانند فرانسه، زنان مسلمان با حجاب ممکن است توسط افراطیون یا مردم مورد توهین، تهدید، آتشزدن یا حتی قتل قرار گیرند.
4⃣از نظر خانواده:
حجاب مطلوب:
حجاب یک عامل مهم در روابط خانوادگی زنان مسلمان است. حجاب میتواند نقش مثبت یا منفی بر روی ارتباطات و تعاملات زنان مسلمان با اعضای خانواده خود داشته باشد. برای مثال، حجاب میتواند زنان مسلمان را از حمایت و تأیید والدین، همسر، فرزندان و خویشاوندان خود بهرهمند کند. حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک الگو و معلم برای فرزندان و نسلهای آینده خود قرار دهد. حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک همدم و همراه برای همسر خود جلب کند. حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک فرزند و خواهر مطیع و محترم برای والدین و خویشاوندان خود نشان دهد. (2)
@raveshetamadoni
چالش ایجاد شده توسط دشمنان:
اما حجاب هم میتواند منبعی از اختلاف و تنش در روابط خانوادگی زنان مسلمان باشد. برای مثال، حجاب میتواند زنان مسلمان را از حریت و انتخاب خود محروم کند. حجاب میتواند زنان مسلمان را از فرصتهای تحصیلی و شغلی محدود کند. حجاب میتواند زنان مسلمان را از برخورداری از سلامت و زیبایی مانع شود. حجاب میتواند زنان مسلمان را از ارتباط با جوامع و فرهنگهای دیگر جدا کند. حجاب میتواند زنان مسلمان را مورد انتقاد و اعتراض والدین، همسر، فرزندان و خویشاوندان خود قرار دهد.
5⃣از نظر اجتماعی:
حجاب مطلوب:
حجاب یک عامل مهم در جایگاه و نقش زنان مسلمان در جامعه است. حجاب میتواند تأثیر مثبت یا منفی بر روی مشارکت و مسئولیت زنان مسلمان در زمینههای مختلف اجتماعی داشته باشد. برای مثال، حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک عضو فعال و مؤثر در جامعه معرفی کند. حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک سفیر و نماینده اسلام و مسلمانان در جهان شناخته شود. حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک مبارز و مدافع حقوق و منافع خود و جامعه مسلمان قلمداد کند. حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک همکار و همدل با مردان مسلمان در راه اهداف و ارزشهای اسلامی حمایت کند.
چالش ایجاد شده توسط دشمنان:
اما حجاب هم میتواند منبعی از محرومیت و ضعف در جایگاه و نقش زنان مسلمان در جامعه باشد. برای مثال، حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک عضو غیرقابل قبول و غیرمورد احترام در جامعه نشان دهد. حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک تهدید و چالش برای جامعه غربی و غیراسلامی در نظر بگیرد. حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک زیردست و وابسته به مردان مسلمان تلقی کند. حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک جداگانه و بیگانه از جامعه مسلمان و غیرمسلمان دور کند.
6⃣از نظر فردی:
حجاب مطلوب:
حجاب یک عامل مهم در شخصیت و هویت زنان مسلمان است. حجاب میتواند تأثیر مثبت یا منفی بر روی خودآگاهی و خودپنداره زنان مسلمان داشته باشد. برای مثال، حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک مؤمن و متقی در برابر خداوند متعال شناسایی کند. حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک انسان با ارزش و کرامت در برابر خود و دیگران قدردانی کند. حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک فرد مستقل و متفکر در برابر مسائل و مشکلات زندگی تشویق کند. حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک فرد با شخصیت و سبک خاص در برابر جامعه متمایز کند.
چالش ایجاد شده توسط دشمنان:
اما حجاب هم میتواند منبعی از اضطراب و افسردگی در شخصیت و هویت زنان مسلمان باشد. برای مثال، حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک مؤمن و متقی در برابر خداوند متعال مورد آزمایش و امتحان قرار دهد. حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک انسان با ارزش و کرامت در برابر خود و دیگران مورد شک و تردید قرار دهد. حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک فرد مستقل و متفکر در برابر مسائل و مشکلات زندگی مورد انکار و سرکوب قرار دهد. حجاب میتواند زنان مسلمان را به عنوان یک فرد با شخصیت و سبک خاص در برابر جامعه مورد تبعیض و تحقیر قرار دهد.
7⃣از نظر فناوری:
اینکه چگونه می توان با استفاده از فناوری های نوین، حجاب را مطابق با نیازها و شرایط زندگی در عصر جدید مبتنی بر منابع دینی منطبق کرد.
8⃣از نظر سیاسی:
در مورد بعد سیاسی حجاب، گفتگوی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران عبدالحسین خسروپناه، در مورد حجاب به عنوان یک مسئله سیاسی و امنیتی آمده است. در این گفتگو، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه می گوید که حجاب نمی تواند صرفا یک مسئله فرهنگی باشد و باید از آن به عنوان یک بحث سیاسی و امنیتی نیز نگاه کرد. او معتقد است که حجاب یکی از عوامل مهم مقاومت و استقلال ایران اسلامی در برابر دشمنان خارجی است و باید با تبلیغ و آموزش به حفظ و ترویج آن پرداخت.
9⃣از نظر قانونگذاری:
اینکه چگونه می توان با توجه به قواعد و مقررات حاکم بر کشور، حجاب را به صورت قانونی تعریف، تضمین و اجرا کرد.
🔟از نظر جنبه زیست محیطی:
اینکه چگونه می توان با رعایت اصول زیست محیطی، حجاب را به گونه ای تدوین و اجرا کرد که به حفظ منابع طبیعی، کاهش آلودگی و ارتقای سلامت انسان و محیط کمک کند.
همانطور که مشاهده می کنید، حل مسئله حجاب نیازمند یک رویکرد فرارشتهای است که بتواند به تمام جنبه های مرتبط با آن پرداخته و آنها را با هم هماهنگ کند. این در حالی است که برای حکمرانی در مقیاس یک کشور یا حتی سطح جهانی نیازمند بررسی دیگر کلان چالشها همچون فضای مجازی، اقتصادی، امنیتی...هستیم. (3)
@raveshetamadoni
بازتاب مطالب کانال در کانال امامت و امارت
آدرس کانال امامت و امارت
@akbarzadehh
@raveshetamadoni
روش های حکمرانی سنتی مبتنی بر رابطه خطی علت و معلول است. بعنوان مثال وقتی چرخی را میچرخانیم، دستهای را میکشیم یا کلیدی را میچرخانیم، انتظار یک نتیجه مشخص را داریم، بر همین اساس نظام حکمرانی (مرتبه اول، دوم و سوم) در دولت و بخش خصوصی و دیگر بخش ها نیز می تواند چنین شکل گرفته باشد. این یک رویکرد مبتنی بر قوانین است که در آن پاسخ به تحریک در یک سیستم معین و قطعی، به خوبی تعریف شده، متناهی و عمدتاً ثابت است.
اگر انحرافی از آنچه مورد انتظار است وجود داشته باشد(سیستم مطلوب)، ساختارهای سیستمی ساده (گیتهای منطقی "و"، "یا") یا قوانین ساده (اگر و آنگاه-در غیر اینصورت اگر) وجود دارند تا دورههای اختیاری از عملیاتهای از پیش برنامهریزی شده (مانند بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد یا دیگر سبک های مدیریت انواع منابع) را فراهم کنند.
مداخله انسانی؛ اختیار، هوش و عمل لازم برای سازگاری پویا (تغیر نسب به مکان و زمان) با یک رویداد منفی (مشکلات، اجتناب از ضرر) یا برای شناسایی و تطبیق پویا با یک رویداد مثبت (فرصت، جستجوی تابع مطلوبیت) را فراهم میکند.
لذا حکمرانی ولایی که در آینده می بایست شکل بگیرد، ابزارهایی باید داشته باشد که بتواند از رابطه خطی علت و معلول فراتر رفته و به طور موثری اختیار را پذیرفته، امکان تعریف انعطاف پذیر را لحاظ (در برابر تغییر در عرض) ، در هم تندیدگی و ابهام مرزهای نظامات (مراتب تشکیکی) را مشروع و توانایی تطبیق/سازگاری (تغییر در جوهر) را در بر گیرد.
حکمرانان ولایی میتوانند راهحلهایی را طراحی کنند تا به تغییرات قابل پیشبینی و غیرقابل پیشبینی تطبیق پیدا کنند تا سیستم (در سه ساحت حکمرانی مرتبه اول، دوم و سوم) در برابر سختیها (زیان محور) باقی بماند و در برابر فرسودگی (فرصت محور) مرتبط بماند.
@raveshetamadoni
#نشست_علمی
#حکمرانی
🔰 موضوع: راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی
🎙 ارائه دهنده: مهندس رضا کیانوش
پژوهشگر حوزه مطالعات حکمرانی
⏰ زمان: چهارشنبه 18 بهمن 1402 ساعت 10 صبح
🕌 مکان: مشهد، حرم مطهر، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(علیه و علیهم السلام)
#نشست_علمی
#حکمرانی
#مشهد
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
#حکمرانی_ولایی
#حکمرانی_فرآیندی_از_نوع_مرتبه_اول
فرض کنید قرار است متناسب با ذهنیت #کل_گرایانه و مطالبی که در کانال @raveshetamadoni منتشر کرده ایم، مسئله "#تلقیح_مصنوعی" را حل نمایید. شما برای حل این مسئله چه متدولوژی را با استفاده از منابع دینی، عقلی و تجربی پیشنهاد می دهید. از چه نظریاتی برای توسعه متدولوژی و چارچوب عمل خود بهره می برید؟ از چه پارادایمی برای توجیه نظریه ها، متدولوژی و چارچوب عمل خود بهره می برید؟ چه راهکاری برای توسعه مفاهیم پارادایمی، نظریه ها، متدولوژی ها و چارچوب های عملی ارائه می دهید؟
چگونه می توانیم بعنوان مثال در متدولوژی ارائه شده از مفاهیم فلسفی حکمت متعالیه (شما می توانید در متدولوژی ارائه شده از دیگر فلسفه ها نیز استفاده کنید) بهره مند شویم. نقش مفهوم ولایت در حل مسئله ذکر شده چیست؟ حل مسئله ذکر شده چگونه می تواند در تحقق #دولت_اسلامی و #جامعه_اسلامی کمک کند؟
لطفا نظرات خودتان را به شناسه @nanosatellite ارسال کنید.
مسئله #تلقیح_مصنوعی (تعریفی بسیار خلاصه از مسئله)
تلقیح در لغت به معنای باردار کردن و لقاح به معنای باردار شدن است و تلقیح مصنوعی در اصطلاح عبارت از این است که زن را با وسایل مصنوعی و بدون اینکه نزدیکی صورت گیرد آبستن کنند(۱) صفائی، ۱۳۷۶).
انواع روشهای تلقیح مصنوعی شامل IUI تلقیح مصنوعی داخل رحم GIFT انتقال تخمک ZIFT انتقال زایگوت؛ IVF-ET باروری آزمایشگاهی؛ انتقال رویان است موسوی (۱۳۸۲).
تلقیح مصنوعی برای نخستین بار در سال ۱۷۶۵ به منظور اصلاح نژاد و تکثیر نسل حیوانات توسط یک دانشمند آلمانی به نام Iud wig Jacobin بر روی ماهیها انجام شد متعاقب آن برای تولید مثل انسان نیز مورد آزمایش قرار گرفت و در برخی کشورها مانند آمریکا معمول گردید (صفائی، ۱۳۷۷۶). با پیشرفت علم و استفاده از تکنیک های برتر نخستین نوزاد آزمایشگاهی به نام لوئیز براون در ۱۹۸۷ در لندن با تلاش دکتر استپتو و همکارانش به دنیا آمد رمضان زاده، ۱۳۷۷). پس از آن در سال ۱۹۸۸ یعنی یک سال پس از این موفقیت در کشور انگلستان ۹۵۶ کودک از طریق باروری خارج از رحم (IVF) متولد شدند در ایالات متحده آمریکا بیش از ۴۰۰۰۰ سیکل ART انجام گرفت که منجر به ۸۷۴۱ وضع حمل شد ۵۱۰۳ مورد آنها از طریق IV.F بود (جعفرزاده (۱۳۷۸)
@raveshetamadoni
یکی از اجزاء ایجاد رشته حکمرانی ولایی موضوع علم حکمرانی است. لذا یکی از موضوعات (علاوه بر هدایت و آگاهی) #علم_حکمرانی سیستماتیک کردن تجربه سازماندهی (هماهنگی) می تواند باشد. که از طریق مسیر علمی و اکتشافی به نتیجه باید برسد. (توضیح #مسیر_علمی و #مسیر_اکتشافی (تفکر، تدبر، تعقل...)در نقشه جامعه #تمدن_نوین_اسلامی نشان داده شده است.)
#علم_حکمرانی باید مشخص کند که چه اصول سازماندهی در طبیعت، #فعالیتهای_انسانی و #اجتماعی مشاهده می شود. سپس - این اصول را تعمیم و نظام مند کند. (شاید یکی از اصول نامزد بعنوان مثال بتواند اصل #زوجیت باشد)
سپس - آن ها را توضیح دهید، یعنی نمودارهای انتزاعی از تمایلات و الگوهای آنها (خلاصهای از گرایشها و قوانین آنها) ارائه دهد. در نهایت بر اساس این طرحها، جهتهای توسعه روشهای سازماندهی (هماهنگی) و نقش آنها در فرآیند حل مسئله را تعیین کند.
#علم_حکمرانی فقط از جنبه روش، یعنی در همهجا به روش هماهنگی علاقهمند است.
@raveshetamadoni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗 انتظار فرج
✏️ رهبر انقلاب: انتظار فرج یعنی همهی سختیها قابل برداشته شدن و برطرف شدن است. نه اینکه بنشینید انتظار بکشید؛ بلکه دل شما گوشبهزنگ باشد...۱۴۰۲/۱/۲۹
@raveshetamadoni
در پروژه #پیکره_دانش_حکمرانی_ولایی، یکی از حوزه های دانشی مهم که می بایست مورد توجه قرار بگیرد، حوزه دانشی علم است. در این حوزه دانشی می بایست نظریه حکمرانی ولایی تولید گردد تا دیگر حوزه های دانشی از جمله فلسفه و بخصوص مهندسی و عمل بتوانند از آن بهره ببرند. بعنوان مثال سوالاتی که در این حوزه قابل طرح کردن است، شامل:
ادامه....👇👇👇
@raveshetamadoni
در پروژه #پیکره_دانش_حکمرانی_ولایی، یکی از حوزه های دانشی مهم که می بایست مورد توجه قرار بگیرد، حوزه دانشی علم است. در این حوزه دانشی می بایست نظریه حکمرانی ولایی تولید گردد تا دیگر حوزه های دانشی از جمله فلسفه و بخصوص مهندسی و عمل بتوانند از آن بهره ببرند. بعنوان مثال سوالاتی که در این حوزه قابل طرح کردن است، شامل:
ادامه....
سوال اصلی (1): وضعیت فعلی (لبه دانش) حکمرانی ولایی در جهان چیست؟
به عبارت دیگر: حوزه حکمرانی ولایی در جهان چگونه رفتار کرده است؟
در کدام حوزهها پدیده حکمرانی ولایی خود را نشان میدهد؟
کارها و ابتکارات در این حوزه چیست؟
چه نویسندگانی و چه گروه های تحقیقاتی درباره این موضوع، محتوا منتشر کرده اند؟
ما همچنین علاقمند هستیم بدانیم که چگونه این حوزه در دولت و جامعه اعمال میشود و چگونه بر سبک زندگی افراد و سبک حکمرانی دولت، بخش خصوصی و لایه های میانی تأثیر میگذارد.
برای پاسخ دادن به سوال اصلی قبلی، سؤالات تحقیقاتی ویژه زیر به شرح زیر تعریف شد:
سوال فرعی (2): حوزه حکمرانی ولایی (اسلامی) چگونه تکامل یافته است؟
سوال فرعی (3): کدام مفاهیم، شیوه ها، اصول و ارزش ها در این حوزه وجود دارند؟
سوال فرعی (4): نویسندگان و کانال های انتشاراتی که در رابطه با این موضوع محتوا منتشر کرده اند چه کسانی هستند؟
سوال فرعی (5): حکمرانی ولایی چگونه در سازمان ها اعمال می شود و چه دیدگاه هایی در رابطه با آن وجود دارد؟
سوال فرعی (6): حکمرانی ولایی چگونه و چقدر بر سبک زندگی مردم، کسب و کار سازمان ها و سبک حکمرانی حاکمیت تأثیر گذاشته است؟
سوال فرعی (7): مزایا، منافع و انگیزههای اتخاذ حکمرانی ولایی کدامند؟
سوال فرعی (8): مشکلات، چالش ها و عوامل حیاتی موفقیت در پذیرش حکمرانی ولایی کدامند؟
سوال فرعی (9): سازوکارهای حمایتی و پشتیبانی که برای اجرای حکمرانی ولایی به کار می روند کدامند؟
سوال فرعی (10): سازوکارهای حمایتی و پشتیبانی برای ارزیابی قابلیت، توانایی، بلوغ یا مرحله تکامل دولت ها، سازمان ها در مورد حکمرانی ولایی چیست؟
سوال فرعی (11): مکانیسم های حسابرسی فرآیندهای سازمان ها در رابطه با حکمرانی ولایی کدام است؟
سوال فرعی (12): شاخص ها و معیارهای مورد استفاده برای نظارت بر پیشرفت حکمرانی ولایی کدامند؟
سوال فرعی (13): ابتکارات و خلاقیت های حکمرانی ولایی که در محیط های چند سازمانی اجرا می شوند، کدامند؟
سوال فرعی (14): مدلها، چارچوبها یا معماریهای مدیریتی مورد استفاده در سازمانهای تحت پوشش حکمرانی ولایی کدامند؟
@raveshetamadoni
بمنظور شفاف تر شدن پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی" بخش های دیگری را بعنوان نمونه و نه نسخه نهایی در قالب 2 تصویر برای حوزه های دانش عمل و علم ارائه می دهم. تصویر حوزه دانش علم مبتنی بر تعدادی فعالیت (نشان داده نشده) استخراج گردیده است که در حال مطالعه بمنظور غنی سازی چارچوب ذکر شده می باشم. توضیحات تمامی این بخش ها بصورت خلاصه در سند راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی ذکر خواهد گردید. همچنین برای حوزه دانش مهندسی (تقریبا بلوغ یافته) و فقاهت (فقه اصغر، کلام (فقه اکبر) و اخلاق) (بصورت ابتدایی) هم چارچوب هایی توسعه داده شده است.
@raveshetamadoni
به نام خداوند جان و خرد
کزین برتر اندیشه برنگذرد
نوروز باستانی بر شما مبارک باد
سالی که نو شده، روزی که بهار شده
در این سال نو، آرزومندم که #حکمرانی_ولایی
چونان چراغی در تاریکی، راه روشنی بنماید
و دانش و بینش ما را در مسیر درست هدایت کند
باشد که سال جدید، سالی پر از موفقیت و پیشرفت
در کلیه امور زندگیتان باشد
و همواره در پناه خداوند متعال، سربلند و سرافراز باشید
نوروزتان پیروز، بهارتان پر ثمر باد
رضا کیانوش
نمونه ای از خروجی های حوزه دانش عمل رشته #حکمرانی_ولایی در انواع سیستم های اجتماعی، اجتماعی-فنی-زیست محیطی...در پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی"
@raveshetamadoni
#حکمرانی_ولایی (مرتبه اول و دوم) یک رشته نوظهور است که طراحی، اجرا و توسعه فراتوابع لازم بمنظور هدایت، ارتباط، هماهنگی و آگاهی انواع سیستم های اجتماعی-فنی-زیست محیطی را مبتنی بر عقلانیت دینی (حکمرانی مرتبه سوم) را فراهم می کند.
@raveshetamadoni
امام خامنه ای در دیدار رمضانی که با دانشجویان داشتند، دو آرمان با عنوان:
1. ادارهی کشور به شیوهی اسلامی
2. ارائهی یک الگو به مردم جهان برای ادارهی خوب یک کشور
را برای جمهوری اسلامی بیان کردند. لذا پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی" دقیقا برنامه اجرایی برای تحقق کامل این دو آرمان در مسیر رسیدن به #تمدن_نوین_اسلامی و ایجاد #دولت_اسلامی است. در این پروژه نقش فلسفه و امتداد آن و همچنین نقطه تلاقی آن با علوم اسلامی از بعد حکمرانی و اداره کشور لحاظ شده است. در این پروژه به مفاهیم عدالت، هدایت، ولایت و امامت توجه ویژه شده است. کارهای مقدماتی برای پیاده سازی پروژه مذکور انجام شده است و ادامه مسیر آن نیازمند اعتماد به طرح های نو و خلاقانه، تخصیص بودجه مناسب در ذیل برنامه هفتم پیشرفت و توجه، هماهنگی و همدلی بین مسئولان دولتی، دانشگاهی و حوزوی دارد.
@raveshetamadoni
این خلاصه متن به توضیحی مختصر در مورد ارتباط مفهوم حکمرانی ولایی با حکمرانی مضاف که هر دو مفهوم مبتنی بر یک ذهنیت کل گرایانه چارچوب بندی شده اند، می پردازد. در این مثال حکمرانی از جنس سیستم های اجتماعی-سیاسی و حکمرانی مضاف بعنوان مثال از جنس سیستم های اجتماعی-سایبری-فیزیکی و زیست محیطی خواهد بود. یکی از مصادیق این حکمرانی مضاف می تواند بعنوان مثال سیستمهای شهر هوشمند باشد. سیستمهای شهر هوشمند به دستهای از سیستمهای زیرساختهای حیاتی تعلق دارند که عدم طراحی صحیح، ناتوانی یا تخریب آنها میتواند بر امنیت ملی، فرهنگ، امنیت، اقتصاد، سلامت عمومی یا ایمنی، یا هر ترکیبی از این موارد، تأثیر منفی بگذارد. سیستمهای شهر هوشمند، سیستمهایی را توصیف میکنند که با استفاده از فناوریها و زیرساختهای جدید، برای برآوردن نیازهای ارتباطی، اقتصادی، سرگرمی... فعلی ایجاد شدهاند، در حالی که می تواند دارای قابلیتهای بسیار بالاتری برای پاسخگویی به نیازهای انسان مطلوب الهی و مبتنی بر قابلیت های فطری باشد. با این حال، چنین سیستمهایی در یک محیط چالشبرانگیز که با مشخصه هایی همچون بداء، تغییر، عدم قطعیت، پیچیدگی، تنوع، پویایی و ابهام.... مشخص شده است، فعالیت میکنند. در این شرایط تغییر، عدم قطعیت، پیچیدگی، و ابهام...، حکمرانی ولایی برای ارائه هدایت، آگاهی، ارتباطات، کنترل و هماهنگی سیستمهای شهر هوشمند ضروری است. در این نمونه مثال، حکمرانی برای سیستمهای شهر هوشمند با استفاده از حکمرانی ولایی توصیف خواهد گردید. حکمرانی ولایی یک سیستم فعالیت انسانی هدفمند یعنی دارای اختیار و اراده و از جنس اجتماعی سیاسی است که از طریق حوزه های دانش عمل، مهندسی، علم ، فلسفه، کلام، اخلاق و فقه توسعه پیدا خواهد کرد. حوزه دانش عمل مبتنی بر مدل های شبه سازی سیاستگذاری حوزه دانش مهندسی و نظریه های حوزه دانش علم و پارادایم های حوزه دانش فلسفه که حجیت و صحت خود را از حوزه های دانش علوم اسلامی گرفته اند اجرایی خواهد شد. از انجا که حکمرانی ولایی از جنس سیستم فعالیت های انسانی دارای هدف است لذا تعاملات نقش حیاتی در طراحی، مدیریت و مدیریت تغییر این سیستمها ایفا میکند. با این حال، تأثیر و ماهیت یکپارچه تعاملات در سیستمهای فعالیت انسانی هدفمند از دیدگاه ذهنیت کل گرایانه به خوبی درک نشده است. حکمرانی ولایی در عمیق ترین لایه خود دارای چهار جزء معنا، رفتار، ساختار و فرآیند است. هر کدام از این 4 جزء دارای نشانه هایی هستند که معیاری برای موفقیت حکمرانی را بیان خواهند کرد. جنبههای تعاملی اشکال ساختاری، معنایی، فرآیندی و رفتاری بسیار مهم هستند. بعنوان مثال در حوزه تعامل ساختاری در بسیاری از کشورها، گرایش اصلی در سالهای اخیر به سمت تغییر توازن بین دولت و جامعه (یا حالت های دیگر دولت، بازار، جامعه مدنی و جامعه) از بخش عمومی (دولتی) به سمت بخش خصوصی بوده است. لازم به ذکر است هر کدام از 4 جزء عنوان شده می توانند با ادبیات هایی همچون تصویرسازی، ابزارسازی، کنش گری، عامل-ساختار...بومی سازی شوند. مفاهیمی همچون صبر، مقاومت، جهاد...در ذیل مفهوم معنا دسته بندی می گردند.
@raveshetamadoni