منظور از #حکمرانی_ولایی؛ یک سیستم فعالیت انسانی هدفمند شامل معناها، رفتارها، ساختارها و فرآیندها می باشد که از طریق آن تعداد زیادی از ذیحقان (اجتماعی (حکمرانی مرتبه اول) و سیاسی (حکمرانی مرتبه دوم)...) بمنظور حل مشکلات #جامعه_اسلامی و #دولت_اسلامی حول نقش محوری #امام و با حقوق متفاوت به منظور تدوین، ترویج و دستیابی به #رشد مورد نیاز برای حرکت در #عالم_آخرت(حکمرانی مرتبه سوم/حکمرانی مبتنی بر عقلانیت دینی) از طریق بسیج، مبادله و به کارگیری طیف وسیعی از ایدهها، قوانین، ابزارها و منابع بدون نقض اختیار و اراده مردم و در یک محیط بداءپذیر، پیچیده، متنوع، پویا و تشکیکی... با ارائه خدمت و محصول با #امت_اسلامی تعامل دارند.
@raveshetamadoni
حوزه دانش علم #حکمرانی_ولایی به دلیل تبعیت از یک ذهنیت کل گرایانه شامل نظریات مختلفی است. یکی از این نظریات مرتبط با نیازهای طبقه بندی شده (همانند هرم نیازهای مازلو...) و به صورت خاص تر نیازهای فطری کنشگران/ذیحقان است. این نظریه به صورت ارتباط با نیازهای بیان شده توسط بازیگران مختلف در فرآیند حل مسئله توسعه مییابد و باید از طریق تطبیق قوانین نظام حکمرانی ولایی با نیازها و اهداف، ایجاد و منجر به سعادت دنیوی و اخروی گردد. در این بخش از نظریه حکمرانی ولایی به دنبال ایجاد تمایز با سبک حکمرانی غربی، که بخشی از آن با تعریف انسان خودخواه، فرصت طلب و دارای عقلانیت ناقص است، خواهیم پرداخت.
#راهنمای_پیکره_دانش_حکمرانی_ولایی
#دانش درجه_اول
@raveshetamadoni
این بخش از صحبت های آیت الله میرباقری را برای یک از اساتید بسیار معروف در سطح جهان ارسال کردم، جواب بسیار جالبی ارسال کردند. پیشنهاد میکنم خودتون ببینید.
لذا در مسیر تحقق پروژه #راهنمای_پیکره_دانش_حکمرانی_ولایی بر اساس نظر آقا باید بستری را مهیا کنیم که امکان انتقال دانش حکمرانی ولایی به تمام جهان مهیا شود.
@raveshetamadoni
ان شا الله صدایی در کنار کعبه به گوش خواهد رسید که فریادش تمام عالم را پر خواهد کرد اوست که میگوید
ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم؛ آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم.
ا ألا یا أهل العالم أنا الصمصام المنتقم؛ آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده.
ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را تشنه کام کشتند.
ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام طرحوه عریانا؛ بیدار باشید ای اهل عالم که جدّ من حسین را برهنه روی خاک افکندند.
ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام سحقوه عدوانا؛ آگاه باشید ای جهانیان که جدّ من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند.
سالروز آغاز امامت ، حجت بن الحسن العسکری ، مهدی صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، بر دادخواهان و منجی خواهان جهان مبارک باد🌹
@raveshetamadoni
دوستان عزیز،
بنده حقیر ان شاء الله امروز (1403/06/26) ساعت 8:30 در برنامه تلویزیونی کمپاس به صورت زنده و از شبکه بین المللی سحر درباره پیشرفتهای صنعت فضایی صحبت خواهم کرد.
از شما دعوت میکنم که این برنامه را تماشا کنید و با من در این سفر فضایی همراه شوید.
آدرس اینترنتی شبکه سحر آذری:
https://sepehrtv.ir/live/sahar1
با احترام،
رضا کیانوش
@raveshetamadoni
#حکمرانی_ولایی
ما در عصری از مشکلات اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی همراه با عدم قطعیت و نوسان بالا زندگی میکنیم. تغییرات سریع فناوری، نابرابریهای درآمد و فرصتها (بی عدالتی)، تخریب محیط زیست، اختلالات اجتماعی و تقسیمات سیاسی؛ نظمهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و پیرو آن ابعاد روحی، فیزیکی و روانی ما را دگرگون کردهاند. بهترین دفاع بشریت در برابر این بحرانهای متعدد و فزاینده، توانایی ما برای اقدام جمعی با کمترین اشتباه و در مقیاسی جهانی است.
لذا مهمترین چالش حکمرانی ولایی این است که چگونه میتوان تحولی نظام مند(سیستمیک) در سیاست، اقتصاد، جامعه و فناوری ایجاد کرد که مردم سالاری دینی، سرمایهداری مبتنی بر عدالت و محیط زیست باز زاینده بتوانند به طور یکپارچه و حول محوریت امام باعث رشد و سعادت ظرفیت های بالقوه انسان برای حرکت در عالم آخرت گردند. برای انجام این کار با سرعت و مقیاس مورد نیاز، حکمرانی بسیار کم اشتباه تر، خلاقانهتر، انعطافپذیرتر، تطبیقپذیرتر... از ترتیبات و اقدامات فعلی ما لازم است. در عصر اطلاعات و دیجیتال در حال تحول، مکانیزمهای حکمرانی ما - هدایت از بالا به پایین، معاملات مبتنی بر بازار و شبکهها - باید با روابط جدید بین امت و امامت اعم از رابطه امام با دولتها، بخش خصوصی و غیرانتفاعی بازنگری شوند. در رویکرد جدید حکمرانی مبتنی بر مبانی اسلام برای هدایت، هماهنگی و آگاهی؛ هجرتی نظام مند به سمت تمدن نوین اسلامی نیاز است که شامل تعادل بین ابعاد فردی و اجتماعی و همچنین ایجاد تعادل در ابعاد اجتماعی سه رابطه کلیدی: دولت و بازار، کار و سرمایه، و طبیعت و بشریت باشد.
#آخرین_فرصت
@raveshetamadoni
♦️بیانیه حزب الله: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به شهدای بزرگ و جاویدالاثر خود پیوست
بسم الله الرحمن الرحیم
«پس کسانی در راه خدا بجنگند که زندگی دنیا را به آخرت مبادله کنند و هر کس در راه خدا بجنگد و کشته شود یا پیروز شود، پاداش بزرگی به او خواهیم داد.»
خداوند متعال راست گفته است
جناب استاد، سرور مقاومت، بنده صالح، به عنوان شهیدی بزرگ، رهبری شجاع، دلاور، مؤمنی حکیم، بصیر و مؤمن در جوار پروردگار و رضای او حرکت کرده و به قافله جاویدان شهدا پیوسته است. کربلای نورانی در سفر الهی ایمان در رکاب پیامبران و امامان شهید.
جناب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به شهدای بزرگ و جاویدالاثر خود پیوست که قریب به سی سال در راه آنان بود و در این مدت آنان را از پیروزی تا پیروزی رهبری کرد و جانشین سرور و سالار شهیدان مقاومت اسلامی در سال 1371 شد. آزادی لبنان در سال 2000 و تا پیروزی الهی و پایدار در سال 2006 و سایر نبردهای افتخار و رستگاری تا نبرد حمایت و قهرمانی در حمایت از فلسطین، غزه و مردم مظلوم فلسطین.
مصیبت وارده را به صاحب عصر و زمان (رضوان الله تعالی علیه)، ولی امر مسلمین حضرت سید علی خامنه ای (مدظله العالی) سایه اش بلند، مراجع عظام، مجاهدین، مؤمنین، تسلیت عرض می نماییم. به ملت مقاومت، مردم صبور و مجاهد ما، همه ملت اسلام، همه آزادگان و مستضعفان جهان و خانواده محترم و صبور ایشان، به جناب آقای سید حسن نصرالله رضوان، دبیرکل حزب الله لبنان تبریک می گوییم خداوند متعال به او به عنوان شهید راه بیت المقدس و فلسطین تسلیت عرض می نماییم، فرمان امام حسین علیه السلام را برآورده سازد همرزمان شهیدی که در پی یورش خائنانه صهیونیست ها به حومه جنوبی به موکب پاک و مقدس او پیوستند.
رهبری حزب الله به بالاترین، مقدس ترین و گرانقدرترین شهید در سفر پر فداکاری و شهید عهد می بندد که به جهاد خود در مقابله با دشمن، حمایت از غزه و فلسطین و دفاع از لبنان و استوار و شریف آن ادامه دهیم. مردم
و به مجاهدان سرافراز و دلاوران پیروز و پیروز مقاومت اسلامی و شما امانت شهید عزیز هستید و شما برادران او هستید که سپر تسخیر ناپذیر او و تاج دلاوری و رستگاری رهبر ما بودید استاد همچنان با اندیشه و روح و خط و رویکرد مقدس خود در میان ماست و در عهد وفاداری و پایبندی به مقاومت و فداکاری تا پیروزی هستید.
شنبه ۲۸/۹/۲۰۲۴
۲۴ ربیع الاول ۱۴۴۶ ق
✍️ بیانیه ای برای ایجاد رشته فرارشته ای حکمرانی ولایی
چکیده
هدف- در آذر ماه 1398، نویسنده اول بیانیه، حرکت علمی خود را بمنظور تعمیم نظریه نظام انقلابی برای ایجاد رشته فرارشتهای حکمرانی ولایی به صورت خودجوش و آتش به اختیار آغاز نمود.
هدف از اعلام بیانیه این است که با تولید نظریه حکمرانی ولایی یک گام دیگر به سمت امتداد فلسفه، ادغام حل مسئله و نظریه سازی، جستجوی یکپارچگی و وحدت علم پیش برویم.
طراحی/روششناسی/رویکرد- در این مقاله، انگیزههای خود برای انجام این پروژه را مورد بحث قرار میدهیم، مروری بر تحقیقات کلیدی که برای اطمینان از امکانپذیری و اهمیت ایجاد چنین رشته فرارشتهای انجام داده ایم، ارائه داده و بیانیه را به طور کامل توضیح می دهیم.
یافته ها- بیانیه می بایست به صورت برخط در فضای اینترنت منتشر گردد. بانک افراد صاحب نظر در ایران و جهان تهیه و بیانیه برای آنها ارسال گردد.
مقدمه
در آذر ماه 1398، نویسنده اول بیانیه، حرکت علمی خود را بمنظور تعمیم نظریه نظام انقلابی برای ایجاد رشته فرارشتهای حکمرانی ولایی مبتنی بر مطالبه سیدعلی خامنه ای در رابطه با تأسیس دانشِ میانرشتهای و به صورت خودجوش و آتش به اختیار آغاز نمود. این نظریه شامل زیرنظریه هایی از حوزه سیستم، علوم اجتماعی و علوم اسلامی از جمله نظریه عدالت، ولایت و شبکه خواهد بود. بیانیه گام دوم انقلاب برای ما یک نقطه عطف کلیدی در کار ما، به سمت احیای مجدد تمدن اسلامی و اداره کشور از طریق ایجاد یک رشته فرا رشتهای مبتنی بر نظریه نظام انقلابی بود.
پیشرفت تاریخی در جهت ایجاد چنین میانرشتهای در ایران کند بوده است و در مقیاس جهانی، معنای واقعی اصطلاح "حکمرانی" موضوعی بحثبرانگیز شده است. ما نویسندگان حاضر بر این باور بودیم که پروژه ایجاد یک میانرشته حکمرانی ولایی امکانپذیر است و فرارشتهای بودن حکمرانی ولایی میتواند یک افزودنی ارزشمند به ابزارهایی باشد که برای مقابله با چالشهای زمان خود داریم.
با این حال، کار بزرگ است و کارگران کم هستند، و بنابراین فکر کردیم که مهم است که با ایجاد استدلالها و مدلهایی به برخی از تردیدهای گسترده در مورد امکان، ظرفیت و دامنه رشته فرارشته ای حکمرانی ولایی پاسخ داده و زمینه را برای دعوت به عمل خود آماده کنیم. این مقاله مروری کوتاه بر سوالات و مسائلی است که روی آنها کار خواهیم کرد.
ما نیازمند یک تیم متنوع برای کار بر روی این پروژه هستیم. متخصص های مورد نیاز برای این پروژه شامل افراد متخصص در حوزه نظام، و با علایق و دیدگاههای تخصصی مرتبط از جمله موارد ذیل می باشد:
1. متخصص حکمرانی، مدیریت و خطی مشی گذاری و علاقمند به دانش های ولایت شناختی، عدالت پژوهی...؛
2. متخصص فلسفه علم، فلسفه اسلامی و علاقمند به حوزه مدل سازی جهانبینی، الگوواره...؛
3. متخصص روش شناسی اجتهادی در حوزه دانش کلام، اخلاق و فقه؛
4. متخصص مهندسی سامانه های پیچیده با تخصص پیاده سازی استاندارد و پیکره های دانش؛
5. متخصص علوم پایه و علاقمند با روش شناسی های علمی منطبق با انواع الگوواره ها؛
6. متخصص علوم اجتماعی و علاقمند به نظریه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛
در این کار نیازمند حمایت توسط بسیاری از افراد و سازمانها هستیم، اما درخواست ویژه حمایت و ارائه تسهیلات از شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرهنگستان علوم، وزارت علوم، حوزه علمیه، مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی... را داریم.
@raveshetamadoni
نسبت تغییرات فهم مسئله، نظامات اجتماعی-فنی-زیست محیطی، سبک حکمرانی و سبک زندگی
@raveshetamadoni
نقشه مفهومی پروژه راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی.jpg
458.6K
برخی از دوستان پیام دادند که فایل نقشه مفهومی پروژه راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی کیفیت نداره و نسخه بدون فشرده سازی ارسال شود. لذا این فایل بدون فشرده سازی در اختیار مخاطبین و صاحب نظران قرار می گیرد.
@raveshetamadoni
حکمرانی ولایی به مثابه سیستم فعالیت انسانی هدفمند، بالفطره و بالغریزه
@raveshetamadoni
در داستان زیر برداشتم این است که می توان به جنبه هایی از نظریه #حکمرانی_ولایی دست پیدا کرد. شماهم نظرتون و در خصوصی با من در میان بذارید:
📖قطع دست سارق
يكى از اصحاب خاصّ امام علىّ صلوات اللّه و سلامه عليه به نام اصبغ بن نباته حكايت نمايد:
روزى در محضر امام عليه السلام نشسته بودم كه ناگهان غلام سياهى را آوردند؛ كه به سرقت متّهم بود.
هنگامى كه نزد حضرت قرار گرفت ، از او سؤال شد: آيا اتّهام خود را قبول دارى ؟ و آيا سرقت كرده اى ؟
غلام اظهار داشت : بلى اى سرورم ! قبول دارم، حضرت فرمود: مواظب صحبت كردن خود باش و دقّت كن كه چه مى گوئى، آيا واقعا سرقت كرده اى ؟
غلام عرضه داشت : آرى ، من دزد هستم و سرقت كرده ام.
امام عليه السلام غلام را مخاطب قرار داد و فرمود: واى به حال تو، اگر يك بار ديگر اعتراف و اقرار كنى ؛ دستت قطع خواهد شد، باز دقّت كن و مواظب گفتارت باش ، آيا اتّهام را قبول دارى ؟ و آيا سرقت كرده اى ؟
در اين مرحله نيز بدون آن كه تهديد و زورى باشد، گفت : آرى من سرقت كرده ام ؛ و عذاب دنيا را بر عذاب آخرت مقدّم مى دارم.
در اين لحظه حضرت دستور داد كه حكم خداوند سبحان را جارى كنند؛ و دست او را قطع نمايند.
اصبغ گويد: چون طبق دستور حضرت ، دست راست غلام را قطع كردند، دست قطع شده خود را در دست چپ گرفت و در حالى كه از دستش خون مى ريخت ، بلند شد و رفت ؛ در بين راه شخصى به نام ابن الكوّاء به او برخورد و گفت : چه كسى دستت را قطع كرده است ؟
غلام در پاسخ چنين اظهار داشت : سيّد الوصيّين ، امير المؤ منين ، حجّت خداوند، شوهر فاطمه زهراء سلام اللّه عليها، پسر عمو و خليفه رسول اللّه صلوات اللّه عليه (1) دست مرا قطع نمود.
ابن الكوّاء گفت : اى غلام ! دست تو را قطع كرده است و اين همه از او تعريف و تمجيد مى كنى و ثناگوى او گشته اى ؟! غلام در حالتى كه خون از دستش مى ريخت گفت : چگونه از بيان فضايل مولايم لب ببندم و ثناگوى او نباشم ؛ و حال آن كه گوشت و پوست و استخوان من با ولايت و محبّت او آميخته است ؛ و دست مرا به حكم خدا و قرآن قطع كرده است .
@raveshetamadoni
هدایت شده از تمدن نوین اسلامی
در داستان زیر برداشتم این است که می توان به جنبه هایی از نظریه #حکمرانی_ولایی دست پیدا کرد. شماهم نظرتون و در خصوصی با من در میان بذارید:
📖قطع دست سارق
يكى از اصحاب خاصّ امام علىّ صلوات اللّه و سلامه عليه به نام اصبغ بن نباته حكايت نمايد:
روزى در محضر امام عليه السلام نشسته بودم كه ناگهان غلام سياهى را آوردند؛ كه به سرقت متّهم بود.
هنگامى كه نزد حضرت قرار گرفت ، از او سؤال شد: آيا اتّهام خود را قبول دارى ؟ و آيا سرقت كرده اى ؟
غلام اظهار داشت : بلى اى سرورم ! قبول دارم، حضرت فرمود: مواظب صحبت كردن خود باش و دقّت كن كه چه مى گوئى، آيا واقعا سرقت كرده اى ؟
غلام عرضه داشت : آرى ، من دزد هستم و سرقت كرده ام.
امام عليه السلام غلام را مخاطب قرار داد و فرمود: واى به حال تو، اگر يك بار ديگر اعتراف و اقرار كنى ؛ دستت قطع خواهد شد، باز دقّت كن و مواظب گفتارت باش ، آيا اتّهام را قبول دارى ؟ و آيا سرقت كرده اى ؟
در اين مرحله نيز بدون آن كه تهديد و زورى باشد، گفت : آرى من سرقت كرده ام ؛ و عذاب دنيا را بر عذاب آخرت مقدّم مى دارم.
در اين لحظه حضرت دستور داد كه حكم خداوند سبحان را جارى كنند؛ و دست او را قطع نمايند.
اصبغ گويد: چون طبق دستور حضرت ، دست راست غلام را قطع كردند، دست قطع شده خود را در دست چپ گرفت و در حالى كه از دستش خون مى ريخت ، بلند شد و رفت ؛ در بين راه شخصى به نام ابن الكوّاء به او برخورد و گفت : چه كسى دستت را قطع كرده است ؟
غلام در پاسخ چنين اظهار داشت : سيّد الوصيّين ، امير المؤ منين ، حجّت خداوند، شوهر فاطمه زهراء سلام اللّه عليها، پسر عمو و خليفه رسول اللّه صلوات اللّه عليه (1) دست مرا قطع نمود.
ابن الكوّاء گفت : اى غلام ! دست تو را قطع كرده است و اين همه از او تعريف و تمجيد مى كنى و ثناگوى او گشته اى ؟! غلام در حالتى كه خون از دستش مى ريخت گفت : چگونه از بيان فضايل مولايم لب ببندم و ثناگوى او نباشم ؛ و حال آن كه گوشت و پوست و استخوان من با ولايت و محبّت او آميخته است ؛ و دست مرا به حكم خدا و قرآن قطع كرده است .
@raveshetamadoni
تمدن نوین اسلامی
حکمرانی ولایی به مثابه سیستم فعالیت انسانی هدفمند، بالفطره و بالغریزه @raveshetamadoni
#نظام_حکمرانی_ولایی
پژوهشگران حکمرانی به طور فزایندهای متوجه میشوند که انواع معضلات و مشکلات شرور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی...که بوجود آمده است، ناشی از سبک حکمرانی (اعم از نگاه تقلیل گرایانه، نوع الگوی اداره...) کشورهای غربی و شرقی بوده است.
لذا این محققین می بایست به دنبال تغییر سیستمهای آینده (اجتماعی-فنی...) از طریق تغییر سبک های حکمرانی باشند.
در سبک #حکمرانی_ولایی، نظام حکمرانی می بایست شامل معناها، فرایندها، رفتارها و ساختارهایی باشد که با استفاده از منبع قرآن (علاوه بر عقل و تجربه) و توسط محققین حکمرانی و بمنظور #هدایت و #ولایت (سرپرستی، همبستگی، همدلی و همافزایی، هماهنگی) انواع نظامات (اقتصادی، اموزشی، سیاسی...) شکل گرفته در سیستم #امت_امامت اعمال گردد.
با توجه به اینکه اکثر آموزشهای نظامات حکمرانی بر رویکردهای مادی گرایانه، انسان گرایانه... تمرکز دارند، لذا سبک حکمرانی ولایی یک بینش بسیار مهم است.
با این حال، در عمل، فرآیند تحقق #نظام_حکمرانی_ولایی (مرتبه اول، دوم و سوم) معمولاً به طور کامل مفهوم سازی، کشف، تبیین، طراحی، اجرا و توسعه فراتوابع لازم بمنظور #هدایت و #سرپرستی انواع سیستم های پیچیده اجتماعی-فنی-زیست محیطی را فراهم نمی کنند.
این نتیجه، ناشی از توسعهنیافتگی #پایگاه_دانش لازم برای ایجاد فعالیتهای مفهوم سازی، کشف، تبیین، طراحی، اجراء و توسعه نظام حکمرانی به عنوان یک تلاش فعالیت انسانی به شیوه ای (داشتن الگو) منظم و عینی (امام خامنه ای: ارائهی یک #الگو به مردم جهان برای ادارهی خوب یک کشور) است.
لذا نیازمند راههای جدیدی برای توسعه این پایگاه دانش هستیم. بعنوان مثال :
اول، به رسمیت شناختن این که حوزه های دانشی فلسفه، علم، مهندسی، عمل، کلام، اخلاق و فقه #نظام_حکمرانی_ولایی میتواند با استفاده از #اصول علمی (بصورت عام) برای #هدایت و #سرپرستی همه مراحل حکمرانی سیستمها (نظامات) مورد نیاز باشد.
چنین اصولی میتوانند فرآیند #نظام_حکمرانی_ولایی را در مواجهه با پیچیدگی فزاینده هدایت و ولایت (عینی و ذهنی) سیستمهای مورد نیاز حل مسئله و فرآیندهای تحقق آن ها را، قویتر کنند.
دوم، ایجاد فراخوان تیم اقدام و پاسخ مثبت محققین برای استخراج اصول و تشکیل گروه های کاری در ذیل پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی"
با توجه به ضرورت داشتن #اصول علمی برای #هدایت و #سرپرستی انواع سیستم ها، لازم است نیاز به مجموعهای از اصول برای #هدایت و #سرپرستی نحوه مفهوم سازی، کشف، تبیین، طراحی، اجراء و توسعه فراتوابع لازم در سیستمهای فعالیت انسانی توسط پژوهشگراهای نظام حکمرانی نیز برجسته شود.
و از آنجا که #نظام_حکمرانی_ولایی به مثابه یک سیستم فعالیت انسانی در نظر گرفته میشود، حکمران ها هنگام گرد هم آمدن برای امکانپذیر کردن مهندسی و عمل انواع سیستم ها در مسیر تحقق #دولت_اسلامی و #جامعه_اسلامی، #سیستمهای فعالیت انسانی را تشکیل میدهند.
بنابراین، چنین سیستمهای فعالیت انسانی باید به عنوان سیستمها با دیگر حکمران ها، با سیستمهای هوش مصنوعی (دستیار حکمرانی)، با نرمافزارها (مثل اتوماسیون اداری)، با روشها، فرآیندها، مدلها، نظریهها و غیره تعامل داشته باشند.
با این حال، این مسئله زمانی بهتر خود را نشان می دهد که هنگام بروز مسائل مستحدثه جدید(فناوری های جدید سخت، تغییرات سبک زندگی، تغییرات تمدنی، مشکلات زیست محیطی...)سناریوهای بیسابقهای ایجاد میکند، زیرا در این موارد هیچ پیشزمینهای از "بهترین عمل(و مهندسی)ها" وجود ندارد.
در چنین مواردی، به دلیل فقدان مدلها و روشهای علمی مرتبط، نمیتوان با اطمینان به سؤالاتی در مورد چگونگی دستیابی به تطابق بین سیستمهای فعالیت انسانی مطلوب و نمونههای آن ها پرداخت.
این مشکل به دلیل سرعت فزاینده پیشرفت فناوری های نرم و سخت در عصر حاضر به طور فزایندهای رایج میشود .
در همین راستا در پروژه #راهنمای_پیکره_دانش_حکمرانی_ولایی اصول مفهوم سازی، کشف، تبیین، طراحی، اجراء و توسعه فراتوابع لازم و نظریههای بنیادینی که توضیح میدهند چرا و چگونه #نظام_حکمرانی_ولایی می بایست به وجود بیاید ، ارائه خواهد گردید.
@raveshetamadoni
🔰باید زمینه را برای ظهور آماده کرد
🔸امام زمان میآید انجام میدهد، یعنی چه!؟ امروز تکلیف شما چیست؟ شما امروز باید چه بکنی؟ شما باید زمینه را آماده کنی، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه آماده، اقدام فرماید. از صفر که نمیشود شروع کرد!
🔸جامعهای میتواند پذیرای مهدی موعود ارواحنافداه باشد که در آن آمادگی و قابلیت باشد، والّا مثل انبیا و اولیای طول تاریخ میشود. چه علّتی داشت که بسیاری از انبیای بزرگ اولیالعزم آمدند و نتوانستند دنیا را از بدیها پاک و پیراسته کنند؟ چرا؟ چون زمینهها آماده نبود.
🗓بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۷۶/۰۹/۲۵
#امام_زمان عجلاللهفرجه
@qom_khamenei_ir
✍️ پروژه راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی
⭕️مقدمه
خیلی ها در مورد چیستی و چرایی پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی" سوال می پرسند. اگر بخواهم به این سوال جواب بدهم لازم است آن را به دو بخش تبدیل کنم. ابتدا می بایست در مورد چیستی و چرایی ایجاد پیکره های دانش و ضرورت وجود آن صحبت کنیم، که این تعاریف در سند این پروژه منعکس خواهد گردید و سپس به موضوع خود حکمرانی بپردازیم. در کانال سعی کرده ام برای جذابیت بیشتر خوانندگان با استفاده از تصاویر در مورد ابعاد مختلف این پروژه اعم از خود حکمرانی و همچنین راهنمای پیکره دانش مطالبی را خدمتتان عرض کنم. لذا در ادامه برای شفاف تر شدن این پروژه سعی کردم به صورت بسیار خلاصه چرایی و چیستی راهنمای پیکره دانش را توضیح دهم.
راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی با این باور ایجاد خواهد گردید که اگر حکمران های دولت اسلامی یک راهنمای زنده و پویا داشته باشند، میتوانند امر اداره درست تر دولت و جامعه و پیرو آن درست اداره کردن دولت و جامعه را بهتر اجراء کنند.
⭕️راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی چیست؟
پیکره دانش حکمرانی ولایی به صورت صفحات ویکی سازماندهی خواهد گردید و شامل منابع متنوعی درباره موضوعات حکمرانی است. چندین سازمان برای ایجاد این منبع همکاری خواهند کرد: 1...2....3....
نسخه اصلی راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی در طی یک دوره ... ساله، از ... تا ....، توسعه خواهد گردید. بیش از .... نویسنده مختلف از سراسر ایران/جهان در تهیه این سند همکاری خواهند کرد. اطلاعات جدید به طور مداوم به سند اضافه خواهد گردید، زیرا هدف این است که یک منبع زنده و پویا باشد.
راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی خود اطلاعات را در بر ندارد، بلکه منبعی است که افراد را به بهترین منابع ممکن برای حوزههای محتوایی خاص هدایت میکند. آن را مانند یک فهرست کتابخانه در نظر بگیرید. اگر میخواهید درباره یک موضوع خاص بیشتر بدانید، فهرست کتابخانه اطلاعات واقعی را به شما ارائه نمیدهد، بلکه شما را به کتابها، مقالات و منابع دیگر برای یافتن آن محتوا هدایت میکند.
⭕️چرا راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی باید ایجاد گردد؟
راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی با این ایده ایجاد باید گردد که بسیاری از شکستها (در فرآیند حل مسئله) نتیجه نداشتن اطلاعات صحیح در زمان مناسب است. ایجاد یک زمینه مشترک بین بازیگران از طریق این منبع، تلاشی برای به حداقل رساندن این شکستها است. به طور خلاصه هدف اصلی پروژه راهنمای پیکره دانش موارد ذیل می باشد:
0️⃣ ایجاد درک مشترک بین حکمران ها. این سند زنده تلاش میکند تا درک مشترکی در مورد مرزها، نظریه هاف چارچوب ها، اصطلاحات و روشهای معمول ایجاد کند تا کار در این زمینه بهبود یابد. (به خاطر مبهم بودن حکمرانی)
1️⃣ ایجاد درک مشترک بین پژوهشگران حکمرانی. این بدنه کار تلاش میکند تا به پژوهشگران کمک کند محدودیتها و ظرفیت های حکمرانی را درک کنند و تحقیقات و درک اصول فعلی را هدایت کنند.
2️⃣ اطلاعرسانی به تعاملات (افراد درگیر در فرآیند حل مسئله). افراد زیادی هستند که نیاز به درک پایهای از حکمرانی دارند اما حکمران نیستند. این منبع برای ارائه دانش لازم به آنها برای انجام وظایفشان ایجاد شده است.
3️⃣ کمک به توسعهدهندگان برنامههای درسی. افراد به طور مداوم برنامههای درسی جدیدی را برای شکلدهی نسلهای جدید حکمران های آینده دولت اسلامی توسعه میدهند. راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی برای ارائه درک مشترکی از آنچه حکمران ها باید بدانند ایجاد خواهد گردید.
4️⃣ اطلاعرسانی به گواهی دهندگان حکمرانی. این منبع برای کمک به افراد و سازمانهایی که حکمرانی ولایی را تأیید میکنند ایجاد خواهد گردید تا بفهمند چه دانشی امروز و در آینده مورد نیاز است.
5️⃣ ایجاد منابع برای مدیران و کارکنان. افرادی که حکمران نیستند اغلب در استخدام حکمران ها دخیل هستند. این افراد نیاز به دانش پایهای دارند تا بتوانند مهارتهای یک حکمران موفق را ارزیابی کنند.
دسترسی به راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی رایگان است، اما منابع پیشنهادی اغلب رایگان نیستند. به عنوان مثال، راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی ممکن است یک راهنمای مرجع خاص را توصیه کند که از یک ناشر قابل خریداری است. هدف راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی هدایت مخاطبان به بهترین منابع ممکن در یک موضوع خاص است - نه اینکه خود منبع باشد، بلکه به خوانندگان کمک کند تا منبع را پیدا کنند.
@raveshetamadoni
✍️ پروژه راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی
⭕️ مقدمه
بعد از اینکه به طور خلاصه چرایی و چیستی راهنمای پیکره دانش را مشخص کردیم، نیاز است به صورت خیلی خلاصه ابعاد دیگر این پروژه که بعنوان زیربنا و فارغ از خود موضوع حکمرانی می باشد را مورد توجه قرار بدهیم. در فرآیند حل انواع چالشهای سیستمهای پیچیده ((استفاده از لفظ پیچیده دارای دلایل خاصی است) اجتماعی، اجتماعی-زیست محیطی....) نیازمند همکاری افراد از رشتههای مختلف هستیم. برای همکاری، ابتدا باید ارتباط برقرار کنیم؛ و برای ارتباط، ابتدا باید متصل شویم. همه کسانی که با انواع نظامات (سیستم ها) کار میکنند میتوانند از طریق درک نقشهای همافزای خود در "اتحاد" سیستمها به هم متصل (یعنی اتحاد در اینجا نقش یک زنجیره ارزش را برای برقراری ارتباط بین بازیگران مختلف حکمرانی ولایی بازی خوهد کرد) شوند.
توضیحات در متن داخل کانال
@raveshetamadoni
✍️ پروژه راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی
⭕️ مقدمه
بعد از اینکه به طور خلاصه چرایی و چیستی راهنمای پیکره دانش را مشخص کردیم، نیاز است به صورت خیلی خلاصه ابعاد دیگر این پروژه که بعنوان زیربنا و فارغ از خود موضوع حکمرانی می باشد را مورد توجه قرار بدهیم. در فرآیند حل انواع چالشهای سیستمهای پیچیده ((استفاده از لفظ پیچیده دارای دلایل خاصی است) اجتماعی، اجتماعی-زیست محیطی....) نیازمند همکاری افراد از رشتههای مختلف هستیم. برای همکاری، ابتدا باید ارتباط برقرار کنیم؛ و برای ارتباط، ابتدا باید متصل شویم. همه کسانی که با انواع نظامات (سیستم ها) کار میکنند میتوانند از طریق درک نقشهای همافزای خود در "اتحاد" سیستمها به هم متصل (یعنی اتحاد در اینجا نقش یک زنجیره ارزش را برای برقراری ارتباط بین بازیگران مختلف حکمرانی ولایی بازی خوهد کرد) شوند.
⭕️ اتحاد
اتحاد در اینجا به معنای "ادغام نظر و عمل" است. "اتحاد" در حکمرانی ولایی به کل تلاشهای فکری و عملی برای ایجاد راهحلهای جامع برای چالشهای سیستمهای پیچیده اشاره دارد. مفاهیم، اصول و روشهای حکمرانی به گونهای طراحی شدهاند که در مرزهای سنتی هر حوزه (مسیرهای طراحی از بالا به پایین و پایین به بالا) یکپارچه باشند. با این حال، ابعاد مختلف پیچیدگی (اجتماعی، فنی، زیست محیطی و غیره) ممکن است نیاز به ایجاد رویکردها و تکنیکها جدید از منابع وحی یا ترکیبی از رویکردها و تکنیکها از سنتها/مکاتب مختلف پیشین حکمرانی داشته باشد. اصطلاحات مربوط به حوزهها، مقیاسها و انواع مختلف سیستمها ممکن است مشابه به نظر برسند، اما فرضیات زیربنایی جهانبینی، فرهنگ و معیارهای موفقیت لزوماً مشترک نیستند. نتیجه این است که متخصصان و نظریهپردازان حکمرانی ممکن است دریابند که در حالی که همه آنها بر روی "حکمرانی" متمرکز هستند، تفاوتهای ظریف بسیاری منجر به "تقسیم شدن توسط یک زبان مشترک" ( به عبارت دیگر، حتی زمانی که افراد از یک زبان مشترک استفاده میکنند، تفاوتهای ظریف در نحوه درک و استفاده از آن زبان میتواند باعث شود که آنها به جای نزدیکتر شدن، از هم دورتر شوند. این مسئله به ویژه در زمینههای پیچیده و چندبعدی مانند حکمرانی بسیار مهم است، جایی که هدایت ولایت، هماهنگی و درک مشترک برای موفقیت ضروری است.) میشود.
⭕️ چارچوب اتحاد
چارچوب اتحاد حکمرانی به پژوهشگران و متخصصان حکمرانی یک "نقشه" مشترک ارائه میدهد که در آن میتوانند نقشهای مکمل تمامی شرکتکنندگان و بازیگران را در فرآیند پیچیده اتحاد حکمرانی شناسایی و از آن ها قدردانی کنند.
⭕️ اصول
اصول عنصر اصلی و یکپارچهکننده این چارچوب است. اصول، پایهها، حکم ها، پارادایم ها و نظریههای حکمرانی ولایی را با یکدیگر و با رویکردهای، "سخت" ، "نرم" و "انتقادی" عمل (حوزه دانش مهندسی، فقه و عمل بر اساس تعاریف قبلی) حکمرانی پیوند میدهد. در اتحاد حکمرانی، همواره تعامل مداومی بین نظر و عمل وجود دارد؛ به طوری که نظر، عمل را اطلاعرسانی میکند و نتایج حاصل از عمل، نظریه را غنیتر میسازد. اصول این فعالیت مداوم را هدایت میکند، تا بتواند تطبیقهای مناسبی را انتخاب کند.
⭕️ یکپارچه ساز نظر
یکپارچه ساز نظر دامنه بسیار وسیعی دارد و به سه حوزه کلی تقسیم میشود:
🔺الگوواره ها(پارادایم ها)
🔺احکام (توصیفی و ارزشی)
🔺نظریه ها
@raveshetamadoni
انجمن حکمرانی ولایی
برای اجرای پروژه "راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی"، نیازمند ساختاری اجرایی برای استفاده از تمامی ظرفیتهای ملی و امت اسلامی هستیم. از این رو، ایجاد انجمن حکمرانی ولایی میتواند چتری فراگیر ایجاد کند که تمام جنبههای مختلف حکمرانی ذیل آن شکل بگیرند. من در حال تعریف ساختارهای مرتبط با ایجاد چنین انجمنی هستم. ما در انجمن کارگروههای مختلفی داریم که هر کدام در یکی از دستههای توانمندساز فرآیندی، توانمندساز تحلیلی، توانمندساز تحولآفرین و قلمرو کاربردی قرار خواهند گرفت.
بهعنوان مثال، کارگروه مدیریت دانش در بخش توانمندسازهای فرآیندی قرار میگیرد که وظایف آن بهصورت جزئیتر در ادامه شرح داده شده است.
ادامه در کانال زیر 👇👇👇
@raveshetamadoni
⭕️ تشریح وظایف کارگروه مدیریت دانش #حکمرانی_ولایی
◀️ ماموریت
هدف گروه مدیریت دانش، توسعه و ترویج کاربرد، آموزش و نظریه مدیریت دانش (در قالب تمام طرحواره های نمایش دانش ممکن، از جمله هستی شناسی) برای حکمرانی ولایی به عنوان ابزاری برای کاهش یا حذف موانع موجود در اقامه حکمرانی ولایی است.
◀️ دامنه
فعالیت های مربوط به بهترین شیوه ها برای مدیریت دانش:
🔺بکارگیری فعالیت های فرآیند مدیریت دانش در پیاده سازی عملی در دولت اسلامی
🔺سیستم های سازماندهی دانش
🔺تعریف، ساخت و بازنمایی هستی شناسی ها
🔺مدل ها و اطلاعات دانش نمایه سازی و بازیابی
🔺مقایسه، نمایش، دسترسی و ردیابی دانش
🔺مدیریت و تکامل هستی شناسی
🔺تایید و اعتبار شناسی/اعتبارسنجی هستی شناسی ها
◀️ اهداف
ما استفاده از مدیریت دانش (با استفاده از هستی شناسی و دیگر ساختارهای بازنمایی دانش) را به عنوان یک محرک در اقامه حکمرانی ولایی پیشنهاد می کنیم تا فرآیندها، روش ها و ابزارها را هماهنگ کنند. به طور خاص، هدف این کارگروه ایجاد نتایجی است که امکان هماهنگی و قابلیت همکاری ابتکارات، فرآیندها یا فعالیت ها را فراهم می کند و موانع موجود (محاسباتی، اجتماعی، زبانی و غیره) را از بین می برد یا بر آنها غلبه می کند.
◀️ نتایج
گروه کاری مدیریت دانش به نتایج زیر دست خواهد یافت:
🔺انتشار ارزش مدیریت دانش و هستی شناسی ها در کاربرد حکمرانی ولایی.
🔺فرآیند مدیریت دانش را در استانداردها، دستامه ها (هندبوک ها) ، لغت نامه ها و راهنمای پیکره دانش حکمرانی، و ارتقا و تکامل دهید.
🔺پشتیبانی از فعالیت های استاندارد مرتبط با مهندسی دانش و هستی شناسی
🔺همکاری و مشارکت در توسعه بخش های مربوط به اطلاعات دستنامه(هندبوک) و راهنمای پیکره دانش حکمرانی ولایی.
🔺ایجاد دسترسی دقیق دسترسی دقیق و هدفمند به دانش مرتبط با حکمرانی ولایی، کاهش تکرار و خطاهای هزینه بر.
🔺ترویج هستی شناسی ها و سیستم های سازماندهی دانش به عنوان ابزارهایی برای تعامل واقعی دانش واقعی در چارچوب های حل مسئله.
🔺مطالعه پیامدهای هستیشناسی و مدیریت دانش در محیطهای مبتنی بر مدل، بهویژه جنبههای مشترک و متفاوت آنها.
🔺ایجاد و نگهداری شرح خلاصه ای از تکنیک های استفاده از هستی شناسی ها در حکمرانی ولایی مبتنی بر مدل.
🔺تحلیل رویکردهای محتمل بین زبانهای مدلسازی حکمرانی ولایی و زبانهای بازنمایی دانش.
🔺ترویج (و مشارکت در) توسعه هستی شناسی های حکمرانی ولایی.
🔺راهنمایی برای توسعه رویکردهای مبتنی بر هستیشناسی در فرآیندها و فعالیتهای چرخه حل مسئله حکمرانی ولایی برای همه انواع اهداف (مانند حکمرانی مبتنی بر مدل، تعامل ابزارها، قابلیت ردیابی، تصدیق، استدلال، تصمیمگیری و غیره)
🔺حفظ منشور گروه کاری.
🔺ایجاد و حفظ پلت فرم دیجیتال کارگروه مدیریت دانش.
@raveshetamadoni
✍️ راه تمایز حکمرانی ولایی از دیگر سبک های حکمرانی (غیراسلامی)
🔺شاید یکی از بنیادی ترین سوالاتی که می بایست در رابطه با حکمرانی ولایی بپرسیم. ارزش توسعه مفهوم حکمرانی ولایی از طریق عبارت سواد حکمرانی ولایی برای امت اسلامی در برابر دیگر سبک های حکمرانی برای مردم جهان باشد، لذا بررسی راههای تحقق این ارزش و تأمل در چگونگی تسهیل این انتقال توسط تحقیقات حکمرانی می بایست مورد توجه قرار گیرد.
🔺اگر فقط به دنبال ارتباط حوزه نظر و عمل در زمینه حکمرانی ولایی هستیم شاید یکی از اولین سوالاتی که به ذهن خطور می کند، این است که "چه چیزی تحقیقات حکمرانی ولایی را از سایر انواع تحقیقات در جامعه علمی متمایز میکند؟"
که پاسخ به این سوال امکان فراهم کردن پایهای برای محققان جدید در دانش حکمرانی را به ارمغان خواهد آورد. ولی اگر به دنبال فراهم کردن پایه ای برای سواد حکمرانی ولایی در یک جامعه گسترده تر همانند امت اسلامی بگردیم، می بایست از خودمان بپرسیم چگونه تحقیقات حکمرانی ولایی می تواند در خدمت سواد حکمرانی ولایی در بین تک تک افراد امت اسلامی قابل استفاده گردد.
🔺ادامه بحث می تواند به دو جنبه اساسی، جداگانه و یکپارچه، از سوال دوم هدایت شود. اول، تحقیق حکمرانی با فراهم کردن پایهای معتبر برای اصول و شیوههای کلامی، فلسفی و علمی حکمرانی در حالتهای سیستماتیک و سیستمیک، به سواد حکمرانی ولایی خدمت میکند. دوم، تحقیق حکمرانی ولایی چارچوبی بیطرفانه برای توسعه کاربردهای اخلاقی آن اصول و شیوهها فراهم میکند.
ادامه مطلب در کانال 👇👇👇
@raveshetamadoni
✍️ راه تمایز حکمرانی ولایی از دیگر سبک های حکمرانی (غیراسلامی)
🔺شاید یکی از بنیادی ترین سوالاتی که می بایست در رابطه با حکمرانی ولایی بپرسیم. ارزش توسعه مفهوم حکمرانی ولایی از طریق عبارت سواد حکمرانی ولایی برای امت اسلامی در برابر دیگر سبک های حکمرانی برای مردم جهان باشد، لذا بررسی راههای تحقق این ارزش و تأمل در چگونگی تسهیل این انتقال توسط تحقیقات حکمرانی می بایست مورد توجه قرار گیرد.
🔺اگر فقط به دنبال ارتباط حوزه نظر و عمل در زمینه حکمرانی ولایی هستیم شاید یکی از اولین سوالاتی که به ذهن خطور می کند، این است که "چه چیزی تحقیقات حکمرانی ولایی را از سایر انواع تحقیقات در جامعه علمی متمایز میکند؟"
که پاسخ به این سوال امکان فراهم کردن پایهای برای محققان جدید در دانش حکمرانی را به ارمغان خواهد آورد. ولی اگر به دنبال فراهم کردن پایه ای برای سواد حکمرانی ولایی در یک جامعه گسترده تر همانند امت اسلامی بگردیم، می بایست از خودمان بپرسیم چگونه تحقیقات حکمرانی ولایی می تواند در خدمت سواد حکمرانی ولایی در بین تک تک افراد امت اسلامی قابل استفاده گردد.
🔺ادامه بحث می تواند به دو جنبه اساسی، جداگانه و یکپارچه، از سوال دوم هدایت شود. اول، تحقیق حکمرانی با فراهم کردن پایهای معتبر برای اصول و شیوههای کلامی، فلسفی و علمی حکمرانی در حالتهای سیستماتیک و سیستمیک، به سواد حکمرانی ولایی خدمت میکند. دوم، تحقیق حکمرانی ولایی چارچوبی بیطرفانه برای توسعه کاربردهای اخلاقی آن اصول و شیوهها فراهم میکند.
🔺روایت ما می تواند با درک ضرورت کاربرد مبانی حکمرانی ولایی به مسائل بحرانی آغاز شود. تحقیق حکمرانی ولایی، مانند سایر انواع تحقیق، معمولاً نتایج را به کندی تولید میکند؛ با این حال، #راهنمای_پیکره_دانش_حکمرانی_ولایی به دست آمده از این فرآیند میتواند با اطمینان برای مقابله با پیچیدگیها حل مسئله به موقع استفاده شود. انتخاب نحوه پاسخ به این مسائل به یک مدل فرآیندی که میتواند اعمال شود، مربوط میشود. که در تصویر نمایی شماتیک از آن را نمایش داده ایم.
🔺بر اساس این دیدگاه، همه افراد می بایست با "حساسیت های بدیهی یا انکارناپذیر(در انتخاب این واژه از مباحث فرهنگستان علوم اسلامی قم بهره بردم)" شروع کنند، یعنی درک فطری، شهودی یا ضمنی (علم حضوری) از هدایت پذیربودن بودن افراد در دنیای (غیرتجربی) و تجربی.
🔺حکمرانی شناختی (به خاطر اشاره به هفت زمینه فلسفه، کلام، علم، مهندسی، اخلاق، فقه، مهندسی و عمل از این واژه استفاده کردیم) این دانش ضمنی را رسمی میکند، به طوری که آموزش در حکمرانی شناختی به افراد مفاهیم واضح و زبانی مشترک میدهد که به آنها قابلیت بیان و تأمل بر این حساسیت ذاتی و عمل به آن را به شیوهای سنجیده میدهد. بنابراین، سواد حکمرانی ولایی نه تنها افراد را به صورت فردی توانمند میکند، بلکه میتواند افراد را به جوامع علمی(به صورت عام) متصل کند که در آن حساسیت آنها به عنوان یک قابلیت مسئولانه و مؤثر بیان شود. قابلیت حکمرانی ولایی سپس به صورت نقشهای مختلفی که افراد دارای سواد حکمرانی ولایی میتوانند در هنگام به کارگیری دانش حکمرانی ولایی ایفا کنند، اجرا میشود
@raveshetamadoni