هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
🏴 دختر بَدر الدُجی امشب سه جا دارد عـزا
🏴 گاه میگوید پدر، گاهی حسن، گاهی رضا
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#سخن_بزرگان
#ویژه
🔴 زیارت امام رضا در دوران شریف مرتضی اعلی الله مقامه
🔹...و مما يمكن الاستدلال به على ذلك أن اللَّه تعالى قد ألهم جميع القلوب و غرس في كل النفوس تعظيم شأنهم و إجلال قدرهم على تباين مذاهبهم و اختلاف دياناتهم و نحلهم.
🔹و ما اجتمع هؤلاء المختلفون المتباينون مع تشتت الأهواء و تشعب الآراء على شيء كإجماعهم على تعظيم من ذكرناه و اكبارهم انهم يزورون قبورهم و يقصدون من شاحط البلاد و شاطئها مشاهدهم و مدافنهم و المواضع التي وسمت بصلاتهم فيها و حلولهم بها و ينفقون في ذلك الأموال و يستنفدون الأحوال.
🔹فقد أخبرني من لا أحصيه كثرة أن أهل نيسابور و من والاها من تلك البلدان يخرجون في كل سنة الى طوس لزيارة الامام أبي الحسن علي ابن موسى الرضا صلوات اللَّه عليهما بالجمال الكثيرة و الأهبة التي لا توجد مثلها الا للحج الى بيت اللَّه. و هذا مع المعروف من انحراف أهل خراسان عن هذه الجهة و ازورارهم عن هذا الشعب.
🔹و ما تسخير هذه القلوب القاسية و عطف هذه الأمم البائنة الا كالخارق للعادات و الخارج عن الأمور المألوفات، و الا فما الحامل للمخالفين لهذه النحلة المنحازين عن هذه الجملة على أن يراوحوا هذه المشاهد و يغادوها و يستنزلوا عندها من اللَّه تعالى الأرزاق و يستفتحوا الأغلال و يطلبوا ببركاتها الحاجات و يستدعيه و الا فعلوا ذلك فيمن يعتقدونهم، و أكثرهم يعتقدون إمامته و فرض طاعته، و أنه في الديانة موافق لهم غير مخالف و مساعد غير معاند.
📚 رسائل الشريف المرتضى، ج۲، ص: ۲۵۳ تا ۲۵۴.
🔺(سایت بررسیهای تاریخی)
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#ویژه
🔹ای دل اگر رضای خدا طالبی، بیا
🔹در طوس کن زیارت فرزند مصطفی
🔹گر در خیال قبر حسینی به کربلا
🔹«قبر امام هشتم و سلطان دین رضا
🔹از جان ببوس و بر در آن بارگاه باش»
▪️ آیت الله خسروشاهی
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از SM Mousavi
نصاب الصبیان 009.mp3
9.54M
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 009 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
#نصاب_الصبیان
✔️ استاد بکان طالقانی
🔻خلاصه درس نهم:
🔹مشتمل بر چهار مطلب:
🔹مطلب اول:
🔸اصلاحیهای درباره تلفظ صحیح ریاض الفِتیان.
🔹مطلب دوم:
🔸جوابی از یکی از نسخ خطی صرف میر برای این سوال که چرا دعای اول کتاب را به عربی آورده است؟
🔹مطلب سوم:
❓مراد از حسد در عبارت:"حسد حافده" چیست؟
🔸اکثر شروح ظاهر عبارت را که همان حسد است گرفتهاند ولی دشت بیاضی و قهستانی و سیفکی و چرخی احتمال اینکه به معنی غبطه باشد را نیز مطرح نمودهاند تعیّنا یا جوازاً.
🔸بنابر احتمال اکثر شروح، اشکالی مطرح میشود که در درس مطرح و پاسخ داده شد.
🔹مطلب چهارم:
🔸درباره فقره : "حفد حاسده" معنای حفد گفته شد و دو احتمال در آن مطرح شد که مجهول بخوانیم یا معلوم. اگر مجهول بخوانیم حسن لفظی و قبح معنوی دارد و اگر معلوم بخوانیم قبح لفظی و حسن معنوی خواهد داشت .
داوری در این باره به جلسه آینده موکول شد.
🔺صوت درس حتما استماع شود.
@raveshsonnati
#ویژه
✔️ آیت الله العظمی وحید خراسانی
▪️عسکری آن حافظ اسرار رب العالمین
▪️وارث علم جمیع انبیاء و مرسلین
▪️نوگل گلزار او مهدیّ موعود خداست
▪️آن که امید جمیع انبیاء و اولیاست
▪️آن که فرزندش بوَد طاووس فردوس برین
▪️چشم در راه ظهورش اوّلین و آخرین
▪️آن که نورالله وصف طلعت زیبای اوست
▪️عالم غیب و شهود و خازن اسرار هوست
▪️رفت مسموم و غریب از این جهان سوی جنان
▪️شد یتیم و خونْ جگر مهدی، امام انس و جان
👉 @raveshsonnati
#سخن_معصوم
#سخن_بزرگان
✔️ استاد علی مومنی
🔅 السّلام علیک یا بقیّة الله فِی أرضه 🔅
❓سوال❓
آغاز امامتِ امامان معصوم "علیهم السلام" از چه زمانی شروع میشود؟
✍🏻 امامت، یک حقیقت و واقعیت تکوینی و نورانی است که از طرف خداوند متعال به شخص امام اعطا میشود؛ مانند حضرت ابراهیم و بعضی از پیامبران و امامان معصوم "علیهم السلام " و در اثر آن حقیقت، شخصِ امام، مظهر اتمّ و اکمل و اعظم تمامی صفات جمال و جلال خداوند متعال میشود و با امر تکوینی و تشریعی الهی، عالم ملک و ملکوت را اداره میکند بنابراین امامت یک امر و مقام و منصب اعتباری و تشریفاتی و قراردادی نیست که با آراء مردم مشخص و معین شود بلکه یک حقیقت ملکوتی و نورانی است که خداوند متعال به شخص امام معصوم عنایت میکند و آن حقیقت تا وقتی که امام زنده است همراه اوست و وقتی که از دنیا رحلت نمود آن حقیقت فورا به امام بعدی منتقل میگردد.
✍🏻 شاهد بر این مدعی و مطلب و عقیده، ادله فراوان عقلی و نقلی است که متاسفانه اکثر مردم حتی خواص از آن غافلاند. برای نمونه روایتی نقل میکنیم که مرحوم کلینی در اصول کافی در کتاب " الحجه" بابی را با شش روایت عنوان فرموده که مضمون روایت پنجم این است:
🔅هارون بن فضل میگوید:
در آن روزی که امام جواد علیه السلام ( در بغداد ) از دنیا رحلت نموده بود من (درمدینه) امام علی بن محمد النقی علیه السلام را ملاقات کردم حضرت فرمود: «إنّا لله و إنّا الیه راجعون» پدرم ابوجعفر در گذشت.
🔅عرض کردم از کجا متوجه شدید؟ حضرت فرمود: حقیقت امامت و عبودیت و انقیاد لله، برایم حاصل شد که یک لحظه قبل نبود.
📚 اصول کافی ج۲، ص ۲۱۸
✍🏻 پس، همان لحظه که امام حسن عسکری علیه السلام شهید شدند بلافاصله امامت، به امام زمان علیه السلام منتقل و از همان لحظه امامت آن حضرت آغاز شده است و در سایر امامان معصوم هم همین طور است.
✍🏻 عمده مسئلت از محضر ربوبی و ساحت قدوسی این است که در ظهور آن حضرت تعجیل فرماید و همه مان را از اعوان و انصار و از منتظرین واقعی آن حضرت قرار بدهد " إن شاء الله "
🌼کار گل زار شود گر تو به گلزار آیی🌼
🌼نرخ یوسف شکند گر تو به بازار آیی🌼
👉 @Fatemiyeh_aleyasin
👉 @raveshsonnati
هدایت شده از SM Mousavi
نصاب الصبیان 010.mp3
9.99M
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 010 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
#نصاب_الصبیان
✔️ استاد بکان طالقانی
🔻خلاصه درس دهم:
🔹مشتمل بر پنج مطلب:
🔹مطلب اول:
🔸داوری بین حُفِد حاسدُه و حَفَد حاسدُه .
🔹مطلب دوم:
🔸اشاره به بعض صنایع بدیعی در دو فقره محل بحث.
🔹مطلب سوم:
🔸"ما" در عبارت "ما حرّکت الخ" مای توقیتیه است یعنی مصدریه زمانیه که هم به تاویل مصدر می برد و هم افاده زمان می کند بالنیابه لا بالاصاله،گرچه دمامینی در این اخیر اشکال دارد.
🔹مطلب چهارم:
🔸اشاره به وجه تانیث "حرّکت" و مونث بودن اسماء ریاح و معرفی تعدادی از کتبی که درباره مذکر و مونث نوشته شده.
🔹مطلب پنجم:
🔸باد شمال به فتح و کسر شین، هردو صحیح است. در آن لغاتی است که در درس گفته شد.
الشمال در عبارت، فاعل حرّکت است و النخلَ مفعول آن و الدقیقَ صفت برای النخل.
🔴 تذکار:
🔸چند مطلب باقی ماند که در جلسه آینده به عنوان تکمیل عرض خواهم کرد.
دوباره تاکید می کنم که صوت درس نصاب حتما استماع شود و به مطالعه خلاصه اکتفا نشود.
@raveshsonnati