eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
415 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 الواضح فی علم الوضع (شرح الرسالة الوضعیة للقاضی عضدالدین الایجی) ✔️ ابومصطفی البغدادی 🔹 عضدالدین ایجی مولف مواقف بی‌نیاز از تعریف است. او را حافظ شیرازی شهنشه دانش نامیده است. وی رساله‌ای در مساله وضع لغات، اقسام و احکام آن دارد و جناب ابومصطفی بغدادی پس از تدریس این کتاب به صورت مجازی، توضیحات خود را در شرح این رساله مکتوب کرده و در فضای مجازی منتشر کرده است. 🔹 رساله فوق از جهت نشان دادن ریشه‌های بحث و شناخت محل نزاع و درک اقسام وضع بسیار برای طلاب مفید است و خواندن آن برای افرادی که اصول فقه خوانده‌اند توصیه می‌شود. 👉 @raveshsonnati
↪️ 🔻مقطع تخصّصی «پیشرفته» 🔹فرائد الأصول معروف به رسائل نوشتۀ شیخ مرتضی انصاری؛ 🔹کفایة الأصول نوشتۀ شیخ محمد کاظم خراسانی. 🔻شروح و حواشی : 🔹رسائل 🔸وسیلة الوسائل نوشتۀ سیّد محمّد باقر یزدی 🔸بحر الفوائد نوشتۀ میرزا محمد حسن آشتیانی 🔸أوثق الوسائل نوشتۀ میرزا موسی تبریزی 🔸قلائد الفرائد نوشتۀ شیخ غلامرضا قمّی 🔸ایضاح الفرائد نوشته محقق محمد تنکابنی 🔸تسدید القواعد فی حاشية الفرائد نوشته محمد امامی خوانساری 🔸تشریح المقاصد فی شرح الفرائد نوشته محمد جواد ذهنی تهرانی 🔸التعليقة على فرائد الأصول نوشته عبدالحسين لأرى شيرازى 🔸تعليقة على فرائد الأصول نوشته على شيرازي 🔸تمهيد الوسائل في شرح الرسائل نوشته على مروجى 🔸التنقيح نوشته محمد سعيد طباطبایی حكيم 🔸الحاشية على الفرائد نوشته عبدالرسول ساباطى يزدى 🔸حواشی شیخ رحمت الله کرمانی 🔸شرح فارسی و عربی استاد موسوی طهرانی 🔹کفایه 🔸نهایة الدرایة نوشتۀ محقق محمد حسین اصفهانی 🔸حاشیه محقق بروجردی 🔸حاشیه شیخ عبدالحسین رشتی 🔸حاشیه شیخ ابوالحسن مشکینی 🔸حاشیه محمد علی حائری قمی 🔸حاشیه شیخ علی قوچانی 🔸حاشیه آیت الله شیخ جواد تبریزی (دروس فی مسائل علم الأصول) 🔸منتهی الدّرایة نوشتۀ محقق مروج جزایری 🔸حاشیه علامه سیّد محمد حسین طباطبایی 🔸عنایة الأصول فی شرح کفایة الأصول نوشتۀ مرتضی حسینی فیروزآبادی 🔸منتهی العنایة فی شرح الکفایة نوشتۀ محمد حسینی فیروزآبادی 🔸أنوار الهدایة فی التعلیقة علی الکفایة نوشتۀ امام خمینی 🔸نهایة النهایة فی شرح الکفایة نوشتۀ محقق علی ایروانی 🔸الهدایة إلی أسرار الکفایة نوشتۀ مرحوم استاد مصطفی اعتمادی 🔸الهدایة فی شرح الکفایة نوشتۀ عبدالحسین تستری کاظمینی 🔸الهدایة فی شرح الکفایة نوشتۀ محمد جعفر مجتهد شیرازی 🔸غایة الأصول فی شرح کفایة الأصول نوشتۀ علی آقامیری دزفولی 🔸منتهی الوصول إلی غوامض کفایة الأصول نوشتۀ محقق محمد تقی آملی ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #لمحات_من_البلاغة #استاد_مومنی جلسه: ۲۵ 👉 @raveshsonnati
🔹معانی باب افعال 🔸فصل اول: معانی صحیح 🔟 حینونت ↪️ 🔻چند تذکر: 3⃣ همانطور که اشاره شد بسیاری از کسانی که این معنا را ذکر کرده‌اند، آن را به معنای صیرورت بازگردانده و از آن دانسته‌اند بعضی در تبیین این ارجاع چنین گویند: و من افعل الذی بمعنی صار ذا کذا ما اشتهر جعله قسماً آخر و هو افعل بمعنی جاء وقت استحقاق فاعله ان یوقع علیه اصله المجرد نحو احصد الزرع اذا جاء وقت ان یوقع علیه الحَصاد کانه لاستحقاقه ایاه صار ذا حَصاد فجعل صاحبا له و ان لم یحصل له بالفعل 🔸(شرح کمال، ص ۵۰) و برخی دیگر در تفسیر احصد الزرع و اصرم النخل گفته‌اند:‌ صار ذا سنبل صالح للحصاد و ذا تمر صالح للصرام. 🔸 (شرح التسهیل، ج ۳، ص ۳۰۵.) 🔻عرض می‌کنیم همانطور که در گذشته بیان شد ارجاع مثل چنین مواردی در مقامی که ما در آن مقام بحث می‌کنیم مناسب نیست گذشته از این، رجوع این معنا به صیرورت تکلف دارد؛ چون مستلزم نوعی تصرّف و تعمیم در معنای صیرورت است؛ زیرا مثلاً زرع در احصد الزرع واقعاً و تحقیقاً صاحب حصاد (چیدن) نشده است بلکه صاحب وقت آن شده یعنی وقتش فرا رسیده است. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #لمحات_من_البلاغة #استاد_مومنی جلسه: ۲۶/۱ 👉 @raveshsonnati
👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۴۵ 👉 @raveshsonnati
✔️ قال امیرالمؤمنین علیه السلام 💥الصَّادِقُ مُكْرَمٌ جَلِيل وَ الْكَاذِبُ مُهَانٌ ذَلِيل 1⃣ ترجمه 🔹راستگو محترم و مجلّل است، و دروغ گو اهانت شده، و خوار و ذليل. 2⃣ اعراب 🔹الصادق: اسم فاعل: صدق، و صدوق و صدّيق بتشديد براى مبالغه است و اين كلمه قصار مشتمل بر صنعت طباق است به اعتبارى و صنعت مقابله به اعتبارى و هويدا است كه سه لفظ در فقره اولى با سه لفظ در فقره دوم تقابل دارد اگر چه الفاظ در هر فقره با هم تقابل ندارند و باقى الفاظ هويدا است و نياز به شرح ندارد. 3⃣ معنى 🔹مراد آن است كه راستگو معظّم و مكرّم است و دروغگو خوار و ذليل است، پس اگر شوكت و عظمت خواهى و اكرام و احترام را طالبى راستگو باش كه تا در دنيا سرفراز باشى، و در آخرت رستگار كه گفت: «يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ» و گفت: «كُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ» و از دروغ بپرهيز و زبان به دروغ ميالاى تا خجل و شرمسار و ذليل و حقير نباشى و مشمول «فَوَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ» نشوى و امير علیه السلام فرموده: «وَ جَانِبُوا الْكَذِبَ فَإِنَّهُ مُجَانِبٌ لِلْإِيمَانِ وَ إِنَّ الصَّادِقَ عَلَى شَرَفِ مَنْجَاةٍ وَ كَرَامَةٍ وَ الْكَاذِبَ عَلَى شَفَا مَهْوَاةٍ وَ هَلَكَة» و بدانكه در انتخاب كلمات تكرار زياد آمده و بهتر انتخاب غير مكرر بود. 🔹و كاتب حروف گويد: 🔸صدقست نشان طينت علينى 🔸كذبست دليل طينت سجينى 🔸نزديك تو صادقست عزيز و مقبول 🔸كاذب ذليلست و باو بد بينى 📚 شرح ۱۱۰ کلمه از کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام ص ۱۰۲ و ۱۰۳. 👉 @raveshsonnati