4_5994503528817624528.mp3
16.99M
✳️ جلسه شرح کتاب #تربیت_کودک
📼صوت #جلسه04
🎤 #دکتر_صابریان
📆 پاییز۹۷
⏳ 94 دقیقه - حجم 16 مگ
@EinSadTehran
@raz_e_ensan
4_5994503528817624529.mp3
14.55M
قرار یکشنبه ها
✳️ جلسه شرح کتاب #تربیت_کودک
📼صوت #جلسه05
🎤 #دکتر_صابریان
📆 پاییز۹۷
⏳ 80 دقیقه - حجم 15 مگ
@EinSadTehran
@raz_e_ensan
🔰 معنی بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن با حمد آغاز مى شود و حمد با بسم اللَّه.
در روايت آمده:
هر كار بزرگى كه با بسم اللَّه آغاز نشود، ابتر است.
ناقص است. دم بريده است.
آيا بسم اللَّه يك حرف و يك كلمه است؟
يعنى در هر كارى كه دستهايت را به هم ساييدى و با لبخند بسم اللَّه الرحمن الرحيم گفتى، به مقصود رسيده اى و حاصل بدست آورده اى؟
بسم اللَّه، يعنى نشان خدا، يعنى علامت خدا.
بسم اللَّه كلمه نيست، حرف نيست. يك مرحله از آگاهى و يك جريان از معرفت است،
يعنى أَتَوَسَّمُ بِسْمِهِ اللَّه، يعنى خودم را با نشان خدا علامت مى گذارم،
يعنى علامتى ديگر و نشانى ديگر نمى خواهم،
يعنى وجود من نشان از معبودهاى ديگر ندارد،
يعنى گفتار و كردار و پندار من از عامل ها و انگيزه هاى ديگر الهام نمى گيرد.
آن وقت كه با بسم اللَّه به غذا خوردن مى نشينى، يعنى اين خوراك از هوس، از عادت، از لذّت مارك و نشانى ندارد.
بهترين كسى كه بايد در اين لحظه غذا بخورد، تو هستى.
آن وقت كه با بسماللَّه به كار روزانه مى پردازى،
يعنى كه اين كار، مهمترين كار است و تو در اين كار كه مهمترين است، جز اللَّه حاكمى ندارى و محركى ندارى و از عوامل ديگر الهام نمى گيرى.
آن وقت كه با بسماللَّه به خوابگاهت مى روى، يعنى اين خوابيدن با نشان خدا و علامت او همراه است و اين حركت، اطاعت است، عبوديت است.
و در اين هنگام تو، بى حاصل و بى نتيجه نيستى و اين كارها ابتر و ناقص نيست.
هر كارى كه براى غير او باشد و نشان از غير او داشته باشد، بى حاصل است و بى نتيجه و دم بريده و ناقص.
#علی_صفایی_حائری
#صراط
@raz_e_ensan
🔰 ما عاشق آفریده شده ایم.
🔶🔸 مشتاقهايى هستند كه مىسوزند و با صميميت و درد و رنج مىپرسند :
🔸 چه كنيم كه براى خدا باشيم...؟
چگونه در خودمان عشق و ايمان بسازيم...؟
از كجا و با چه وسيلهاى مىتوانيم حركتها را و محركها را كنترل كنيم...؟
و از راه نزديك به مقصد برسيم...؟
🔸 اينها خيال مىكنند كه بايد در خودشان عشقى بسازند و يا حركتى ايجاد كنند،
غافل از اينكه اين همه را دارند.
تمامى وجودشان سوز و شور است. تمامى وجودشان حركت است.
مگر از صبح تا شام بيكار هستند؟
و مگر اين همه رنج و كار، بدون عشق و نيرويى جوشنده امكان دارد...؟
🔸 ما عاشق آفريده شدهايم و نه تنها عشق، كه حركت را، كه فعاليت را با خود داريم.
🔸 ما عاشق آفريده شدهايم. عشق را داريم ولى معشوقهامان را انتخاب مىكنيم.
🔸 عشق هميشه هست،
آنچه كه جابه جامىشود معشوقها و محبوبها هستند.
🔸 در فاصله تولد تا مرگ، عشق هميشه جارى است و حركت هميشه برپاست.
ما نمىتوانيم از آنها جدا شويم كه اينها در ساخت ما، در تركيب ما حضور دارند.
🔸 ما تنها مىتوانيم خودمان را با معشوقهامان مقايسه كنيم و ما مىتوانيم معشوقهامان را با يكديگر مقايسه كنيم
و با اين دو مقايسه عشقهامان را رهبرى كنيم و معشوقهامان را انتخاب نماييم.
🔸 ما گذشته از عشق و سوزمان، با فكر و شعور و با سنجش و مقايسه هم همراه هستيم
تا هنگامى كه فقط از همان عشق و همان حركتمان استفاده مىكنيم
و تسليم عشق و شورمان هستيم
و دنبال هوسمان مىگرديم،
ناچار به بحرانها و درگيرىهاى درونى مبتلا مىشويم.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب صراط صفحه ۹
@raz_e_ensan
سلام، امشب ساعت 21 دوره تخصصی تربیت اسلامی با عنوان اسراء را از دست ندهید. ورود از طریق لینک زیر: https://b2n.ir/asrafars
سلام دوستان. عرض ادب و احترام.
🍀دومین جلسه مباحثه و پرسش و پاسخ
ویژه « دوره تنها راه »
🍀یکشنبه ۳۰ شهریور ماه ۹۹
🍀 ساعت ۱۷
🍀نشانی: شیراز خیابان نشاط روبروی سالن های سینا و صدرا کوچه ۴ نبش کوچه ۴/۱ موسسه راز انسان
🍀جهت شرکت در جلسه بصورت مجازی از لینک زیر استفاده نمایید:
https://b2n.ir/306790
موسسه راز انسان شیراز
سلسله نشستهای دفتر مطالعات زنان موسسه سلام
🧕🏻زن، نقش ها و شغل ها
با حضور دکتر امیر غنوی
استادیار گروه اخلاق پژوهشکده نظامهای اسلامی
زمان: شنبه،۵ مهر،ساعت ۱۷
لطفا از طریق لینک https://b2n.ir/Zanan-ghanavi وارد جلسه شوید.
@andishe_salam
@raz_e_ensan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 انسان بعد از هزار و چند صد سال گرمیِ انگشت های حسین (ع) رو احساس میکنه ...
#شب_زیارتی_اباعبدالله_علیه_السلام
#عین_صاد
@einsad
@raz_e_ensan
🔸حریت حر
🔹استادعلی صفائی حائری (عین-صاد)
✅ چه شد آدمی که اینقدر حرمت و ادب و دقت داره میشود فرمانده سپاه کوفه و شام؟
چه چیزی حر را اسیر کرده؟
ریشه مشکل او کجاست؟
چه چیزبرای حر پیش آمده که از امامش جدا شده؟
ایا تبلیغات علیه امام حسین علیه السلام و اینکه او خروج بر خلیفه و حاکم کرده ؟
یا اینکه طلب دنیا و قدرت دل او را به اسارت برده؟!
یا اینکه جمع بین دنیا و آخرت کرده ؟
جمع بین امام حسین و یزید کرده؟
لذا در محاسباتش اشتباه کرده است!
امامت و جایگاه ابی عبدالله علیه السلام را میشناسد!
اینکه حسین فرزند فاطمه است را می داند!
میداندکه با حسین بودن یعنی بهشت ولی طلایه دار سپاه یزید شده!
دوستان خیلی باید مواظب باشیم!
اگه ما جای حر بودیم چیکار میکردیم؟
حر در محاسباتش خواسته بود که هم دنیا را داشته باشدو هم آخرت را (منظور دنیای ظاهری و محض است) ،
و تا انجایی پیش میرودکه میبیندجمع بین ایندو ممکن نیست؛
و خودش را بین بهشت و جهنم می یابد!
و بعد انتخاب میکند!
و بر میگردد!
و جبران میکند!
وضعیت ما چگونه است؟
ما را چه چیزی اسیر کرده است؟
و از کار ولی جدا میکند؟
ما برای ولی و امامان چیکار میکنیم؟
خیلی اقا را دوست داریم !
دعای فرج زیاد میخونیم !
صبحهای جمعه هم اگه حال داشته باشیم ندبه هم می خونیم !
ولی در عمل چه گره ای از کار ولی باز میکنیم؟
ماها هم اسیر هستیم !
هر کدام اسیر چیزی!
معیت با ابی عبدالله علیه السلام در دنیا و اخرت، رزق معرفت و برائت میخواهد؛
فاسال الله الذی اکرمنی بمعرفتکم و معرفه اولیائکم و رزقنی البرائه من اعدائکم ان یجعلنی معکم فی الدنیا و الاخره.
وقتی معرفت نسبت به ولی نداشتیم، نسبت به اولیائ و دوستان ولی هم شناخت نخواهیم داشت!
آن وقت بین دوست و دشمن تمیز نمیدهیم!
ما در کنار کار و شغلی که داریم نقشی برای کمک کردن به ولی برای خودمون نپذیرفتیم!
حتی فکر نیمکنیم که با همین کار و شغل میتوانیم در حد خودمان کشورمان را از بیگانه و اجنبی بی نیاز کنیم!
بله در این راه سختی و مشکلات و بی مهری ها و خستگی ها و تندی ها هم هست!
اگر هم کاری دست بگیریم به محض اینکه یک جایی با خواستهای دنیایی خودمون و خانواده مون تعارض و تضادی ایجاد کنه سریع کنارش میگذاریم.
تحمل رنج و بلا را در این مسیر نداریم؛
حاضر نیستیم مقداری از وقت و زندگیمان را بگذاریم با چند نفر دیگر هم دل و همسو گره ای از کار ولی باز کنیم!
اگر هم جمع شویم، اینقدر خود خواهی توی کار می آوریم که یا جمع را می پاشونیم ،یا همه را دلسرد میکنیم!
مشکل فقط کارآمدی و هجوم باطل نیست که این گاها باعث تحرک و بیداری و انگیز داشتن ما میشود.
مشکل ما در عقیم بودن و نازایی خود ماست!
امام عصر ارواحنا فداه نیرو میخواهد!
یار و سرباز و سردار میخواهد!
چقدر خود مان و دیگران را برای این کار آماده کرده ایم؟
چقدر به تربیت خودمان و سایرین و نیرو سازی و کادر سازی اقدام میکنیم؟
درد این است که ما خودمان درد ولی هستیم
@einsad
@raz_e_ensan
4_454890886946357350.MP3
605.9K
🌿 فریاد "هل من ناصر ینصرنی" #حسین علیه السلام هنوز هم بلند است...
حسین دارد یارگیری می کند...
می خواهی حسین را یاری کنی؟!
@einsad
@raz_e_ensan
اولین قسمت از مجموعه برنامهٔ
استاد #علی_صفایی_حائری
با موضوعِ «تعلیم و تربیت
در اندیشه مرحوم استاد صفایی»
با حضور حجتالاسلام سید عباس لاجوردی، مسئول موسسه لیلة القدر
یکشنبه ۱۳ مهر، ساعت ۲۱
شبکه چهار سیما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوالاتی که همه ما باید به آنها پاسخ دهیم !!؟
📍الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا
🔸شش میلیارد جمعیت کره ی زمین همه در حال دویدن هستند!
اگر از هر کس سوال کنیم : کجا می دوید؟
پاسخ خواهند داد: نمی دانیم! یا می گویند: همه دارند می دوند، ما هم می خواهیم عقب نمانیم!
🔹مثال ما مثال آنهایی است که در زمینی مشغول به کارند. با شتاب آجرها را بالا می اندازند و بارها را به دوش می کشند و چیزی می سازند. می پرسی:
چه می کنید؟جواب می شنوی نمی دانیم!
نقشه دارید؟ نه!
چه قدر مصالح می خواهید؟ نمی دانیم!
آیا باید اینجا را دیوار کشید؟ نمی دانیم!
پس چه می کنید؟
✅این کلیپ مجموعه سوالاتی است که ما قبل از آغاز حرکت باید به آنها پاسخ دهیم...
*پی نوشت:
این کلیپ بخش هایی از دوره آموزشی #صبح_انقلاب است که در سالهای گذشته توسط مرکز آموزش #جبهه_فرهنگی_اجتماعی_انقلاب_اسلامی_فارس در شیراز برگزار گردیده است.
#جبهه_فرهنگی_اجتماعی_انقلاب_اسلامی_فارس
🔻🔻🔻
www.instagram.com/jebhefarss
https://t.me/jebhefars
https://eitaa.com/jebhefars
www.jebheyar.ir
@raz_e_ensan
پرسش و پاسخ زنده مجازی
با حضور استاد هادی زاده شیرازی
(از شاگردان استاد صفایی حائری ره)
با موضوع :
شرح کتاب صراط
🍀نزدیک ترین راه تا مقصد انسان
🍀چه کنیم که برای خدا باشیم؟
زمان سه شنبه ۱۵ مهر ماه ۹۹
ساعت ۱۸:۳۰
لینک ورود به جلسه https://b2n.ir/Razensan
موسسه راز انسان شیراز
@raz_e_ensan
استاد علی صفایی حائری
داستان حركت انسان، داستان كفر و شكر است. «لَئِنْ شَكَرتُم لَازيدَنَّكُم»
مدام نوسان دارد. در هر مرحله اگر اقدام نكنى، افت میكنى و مدام پايين میآيى و اگر اقدام كردى پيش میروى و جلو می افتى. تو كه فهميدى بايد از اين لقمه ى چرب بگذرى. اگر توجيه كردى، تو در همين جا نمی مانى كه رفته رفته، بخل در تو سبز میشود. با اينكه چند لقمه دارى، از بشقاب رفيقت برمیدارى تا آنجا كه يك انبار احتكار كرده اى و باز هم نگاهت به كاسه ى ديگران است تا آنجا كه مجبور میشوى با كسانى دوست شوى كه احتكار میكنند و چشم به انبارت ندارند تا آنجا كه در بزمشان راه می يابى و ... تا آنجا كه از دست می روى. و اگر در اين آخرين پله يك قدم برداشتى، يك حركت كردى، قدرت گام دوم را به تو میدهند تا آنجا كه میتوانى دو لقمه و بيشتر و بيشتر بدهى و از تمامى انبارهايت بگذرى.
داستان انسان، داستان شكر و كفر است، در هر لحظه پيش میرود و يا عقب می افتد. اين طور نيست كه خيال كنى در يك جا ايستادن، در همانجا ماندن است، كه ايستادن عقب گرد است و پايين رفتن.
#صراط،ص ۹۹
@raz_e_ensan
AUD-20201006-WA0019.
897.9K
🌿آن هایی که حسین را کشتند کسانی بودند که با چشم اشک او را کشتند و محب او بودند ولی....👆🏻
استاد علی صفایی حائری
@einsad
@raz_e_ensan
مصيبت فقدان حسين (ع)، اين نور بزرگ و اين خون خدا، بزرگتر از آن است كه ما مى فهميم.
جايى كه از دل سنگ، خون عبيط، خون تازه مى چكد
و تمام هستى مصيبت مى گيرد،
چه مى توان گفت،
جز همان كه گفته اند:
لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزيَّةُ
وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصِيبَةُ
@raz_e_ensan
🔰 مصیبت فقدان حسین علیه السلام
◾️▪️ قطعاً وجود امام،
براى دين پرثمرتر
و براى يزيد خطرناكتر است.
▪️ اين درست كه مرگ او مجاهد مى سازد،
اما بايد ديد زندگانى او،
هم بيشتر و هم بهتر سازندگى ندارد؟
▪️ صِرف اين كه كسى جانشين او هست و خداوند ديگرى را معين كرده،
از بزرگى مصيبت نمى كاهد.
▪️ آن جايى كه مرگ عالِم شكافى مىآورد كه چيزى آن را پر نمى كند، معلوم است كه مرگ امام و فقدان رهبر چه گرفتارى ها مى آورد.
▪️مرگ عالم، جانشين ندارد؛
«اذا ماتَ الْعالِمُ ثُلِمَ فِى الْاسْلامِ ثُلْمَةٌ لايَسُدُّها شَىءٌ».
▪️ وجود امام، جگر گوشه ى رسول، نور چشم فاطمه (س) و ادامه ى على (ع) براى يزيد و دستگاه اموى آن قدر خطرناك و ضرر آميز بود
كه يزيد با تمام وجودش براى نابودى او كوشش ها كرد
و تا خونش را نريخت آرام ننشست.
▪️ ما بايد آگاه باشيم كه نفوذ پيشوايان و شخصيت اجتماعى آنها در يك سطح نبوده،
حتى درجات آنها در يك سطح نيست.
▪️ ما مى بينيم، آن جا كه عظمت و نفوذ و شخصيت على (ع) براى پنج سال، شب و روز، سپاه او را به بيابانها مى كشد و در برابر معاويه به پا مى دارد و معاويه ى تدارك ديده را به فرار نزديك مى كند،
▪️در همان وقت شخصيت امام حسن (ع) در برابر معاويه كارى از پيش نمى برد و حتى سپاه آماده ى نخيله از گِرد او متفرق مى شوند و خنجر در پايش مى گذارند.
▪️ اين پراكندگى، دليل نبودِ سياست و لياقت نيست؛
كه على (ع) در چشم ها جايى را گرفته كه امام حسن (ع) آن جايگاه را ندارد و او در دلها به عظمتى رسيده كه هنوز ديگران به آن نرسيده اند.
▪️ و اين است كه شخصيت حسين (ع) را پيشواى ديگرى پر نمى كند.
▪️ بوسه هاى رسول (ص) بر چهره ى حسين (ع) نقش دارد
و جاى پاى حسين (ع) بر دوش رسول (ص)، چشم ها و حافظه ها را با خود گواه دارد.
▪️ مصيبت فقدان حسين (ع)، اين نور بزرگ و اين خون خدا، بزرگتر از آن است كه ما مى فهميم.
◾️▪️ جايى كه از دل سنگ، خون عبيط، خون تازه مى چكد
و تمام هستى مصيبت مى گيرد،
چه مى توان گفت،
جز همان كه گفته اند:
▪️ «لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزيَّةُ
وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتِ الْمُصِيبَةُ».
📝 استاد علی صفایی حائری(رحمه الله)
📚کتاب #عاشورا، صفحه ۵۵
@einsad
@raz_e_ensan
4_6046374256873309990.MP3
776.1K
👆👆خدایا! آن هایی که مانند حسین علیه السلام جز تو همه را از دلشان بیرون ریختند، آخر به تو مستغیث هستند و از تو استمداد می طلبند، ما که همه را جز تو جمع کردیم چه کنیم؟؟؟😔
@einsad
@raz_e_ensan