🔰 عبودیت
🔷🔹 چه بسيار عبادت هايى كه
خودشان وَيل و عذاب انسان است.
🔹 هنگامى كه نماز همراه امر نباشد و تكليف تو كار ديگرى باشد،
اين عبادت ارزشى ندارد و عبوديت نيست.
🔹 عبادتى عبوديت است كه با اطاعت اللَّه همراه باشد
و از امر او الهام گرفته باشد.
🔹 و اين صراط مستقيم و راه نزديك است كه تو را پيش مى برد،
نه فقه و نه اصول و نه حكمت و عرفان و نه رياضت و شهادت.
🔹 آنجا كه تكليف دارم تا جلوگير دشمن ها باشم، اگر به كارى ديگر روى بياوريم خريدار ندارد.
آنجا كه آدمها دارند مى پوسند و از درون پوك مى شوند، اگر به خلوتى و كنجى پناهنده شده باشم،
اين ارزشى ندارد و حتى من در همان خلوتم محاصره مى شوم و در خانه ام از پاى مى افتم.
🔹 اگر به سوى گندها هجوم نياورى، ناچار محاصره مى شوى.
اگر براى درگيرى آماده نشوى، ضربه مى بينى.
🔹 آنها كه نيازهاشان را تأمين نكرده اند، مجبورند كه امتياز بدهند و اين است تكليف تو، كه زمينه ها را فراهم كنى و از خلوت فارغت بيرون بيايى و مهره هايت را بسازى.
🔹 آنجا كه تكليف تو ساختن و سوختن است، ساختن مهره هايى و سوختن دشمن هايى، اگر به تظاهر بپردازى و شعار دهى و يا سينه ات را جلوى گلوله بگيرى، خريدارى ندارى.
🔷🔹 اين على است كه تمام وجودش سوز مرگ است و از كودك به پستان مادر، به مرگ مأنوس تر است،
ولى بايد بماند و حتى ذلت بيست و پنج سال را تحمل كند،
كه على عبد است و عبوديت او صراط مستقيم است.
🔹 و اگر مى بينى كه صراط مستقيم به على تفسير مى شود از همين جاست كه يك قدم از مرز بيرون نمى گذارد و آنجا كه شور شمشير دارد،
بيل به دست مى گيرد و نخلستان ها را آباد مى كند.
🔹و چه احمق است كسى كه سوز على را ببيند و او را به ترس و خودخواهى متهم كند، كه مرگ براى اين روح هاى بزرگتر از هستى، جرعه ى گوارايى بيش نيست، ولى همين جرعه را محروم مى شوند.
🔹 مرگ براى اينها ولادت است و آزادى از زندان، ولى محكوم مى شوند.
مادام كه به عبوديت نرسيم و همچون مرده پيش دست غسال نباشيم و پيش از مرگمان نميريم، به جايى نرسيده ايم،
هر چند كه به شهادت و عرفان و يا فقه و اصول و تسخيرها و تسلطها رسيده باشيم.
🔹 مرده از خودش حركتى ندارد، به اندازه اى كه بجنبانيش مى جنبد.
عبد ديگر از خودش حركتى ندارد،
آنجا كه امر هست و به همان مقدار كه امر هست شور و جنبش و حركت خواهد داشت و همين است كه رسول نبايد، بر آنها كه حرفش را نمى شنوند از روى حسرت و عاطفه جان بدهد.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب صراط، صفحه ۱۵۳
@einsad
@raz_e_ensan
گفتگوی زنده اینستاگرامی
با حضور «استاد علی شاملو»
با موضوع : قانون جذب و روانشناسی موفقیت
🌱 بررسی قانون جذب و مثبت اندیشی
🌱این قانون با مبانی دینی ما چه رابطه ای دارد؟!
زمان برگزاری: دوشنبه ۲۸ مهر ماه ساعت ۲۱
لینک ورود به جلسه:
https://www.instagram.com/raz_e_ensan
موسسه راز انسان شیراز
هدایت شده از امیر محمد زارع مهذبیه
پرسش و پاسخ زنده مجازی
با حضور استاد هادی زاده شیرازی
(از شاگردان استاد صفایی حائری ره)
با موضوع :
شرح کتاب صراط
زمان سه شنبه ۲۹ مهر ماه ۹۹
ساعت ۱۹
لینک ورود به جلسه https://b2n.ir/Razeensan
موسسه راز انسان شیراز
May 11
AUD-20201006-WA0059.m4a
16.75M
🎙️صوت پرسش و پاسخ شرح کتاب #صراط استاد هادی زاده
جلسه اول
@raz_e_ensan
1_533322895.m4a
17.83M
🎙️صوت پرسش و پاسخ شرح کتاب #صراط استاد هادی زاده
جلسه دوم
@raz_e_ensan
هدایت شده از گرافکر
چرا نظامها مطرح شد؟.mp3
5.84M
❓ چرا در قرن حاضر متفکرین مسلمان به بحث «نظامهای اسلامی» پرداختند؟
-- چرا شهید صدر در مورد نظام اقتصادی اسلام صحبت کرد؟
-- چرا مرحوم صفایی حائری از دستهبندی نظامهای مختلف اسلامی (تربیتی، اخلاقی، حقوقی، اجتماعی و ...) گفتوگو میکند؟
🎙 #امیر_غنوی
⚫️ برای پدر استاد غنوی که هفته گذشته از دنیا رفتند، صلواتی بفرستیم.
🌿 @GeraFekr
عرض سلام و ادب
تیم رسانه ای راز انسان جهت تکمیل کادر خود، از بین عزیزان شیرازی نیازمند همکاری می باشد.
دوستان علاقمند لطفا پی وی مراجعه نمایند.
با تشکر
حرکت رسول (ص)
رسول پیش از آنکه مناسبات تولید و نظام تولیدی جزیره را به هم بریزد،آدم ها رادرهم می ریزدوقدر وارزش آنها را نشانشان می دهد تا از آنجا که هستند حرکت کنند و به آنجا که باید دست بیابند که می فرمود:( رحم الله من عرف قدره) درود برآنها که اندازه ی خویش و ارزش خود را شناختند.
کتاب بررسی صفحه ۲۵
استاد علی صفایی حائری
@raz_e_ensan
✅ راستى چگونه محمد در كوير آن گلها را پروريد؟!
🔷 استاد علی صفایی حائری
من گاهى در كار سنگين رسول عظيم، محمد مصطفى، آنچنان مسحور مىشوم، كه خيال مىكنم در خواب اين همه بيدارى را و بصيرت را و رفعت را ديدهام؛ چگونه از ميان آنهايى كه ناچار با دست خود، گور عزيزان خود را مىكندند، وسعت صدر و ظرفيت روح و ظرافت برخوردى را بيرون مىآورد، كه امروز در سرزمين رفاه و هنگام وفور هم نمىتوان اين همه وسعت كه هيچ، حتّى مقدارى ظرفيت و ظرافت را از آنها توقع داشت، كه لااقل برادران خودشان را به دست دشمنشان نسپارند و زير پاى خوكهاى مهاجم نيفكنند و قربانى يهود نسازند.
راستى چگونه محمد در كوير، آن گلها را پروريد؟ گلهايى كه از خار انگيزههاى شخصى كه هيچ از غضب قومى و قبيلهاى كه هيچ، حتّى از شوق بهشت و ترس آتش هم رها شده بودند و از بندگى و تجارت، به آزادگى رسيده بودند.
📚 درسهايى از انقلاب(قيام)، ص۱۵۴
@raz_e_ensan
پرسش و پاسخ زنده مجازی
با حضور استاد هادی زاده شیرازی
(از شاگردان استاد صفایی حائری ره)
با موضوع :
شرح کتاب صراط
زمان چهارشنبه ۱۴ آبان ماه ۹۹
ساعت ۱۹
لینک ورود به جلسه https://b2n.ir/Razeensan
موسسه راز انسان شیراز
📚 هيچ چيز بى حاصل تر از اين مطالعاتِ دستورى و كتاب خواندن هاى پيشنهادى نيست كه پيش از طرح سؤال و جوشش پرسش ها، گريبان گير تازه راه افتاده ها و نو مسلمان هاى شعار زده مى شود.
◾️ كسانى كه مى خواهند ديگرى را به راهى و به تفكراتى و به مطالعاتى وادار كنند، ناچارند كه زودتر زمينه ها را فراهم سازند و تشنگى را در طرف بريزند و تنور را داغ كنند و سپس نان بچسبانند و مطالبى و كتابهايى را در دسترس بگذارند.
◻️ به اين گونه، حرف ها و طرح ها زودتر جذب مى شوند و كلمه ها زودتر مفهوم مى شوند و در عمل شكل مى گيرند و در خارج پياده مى گردند.
( کتاب #رشد، ص۱۷)
@raz_e_ensan
📚#معرفی_کتاب
📗#رشد
📝#استادعلی_صفائی_حائری
کتاب «رشد» نخستین کتاب استاد علی صفایی حائری است. به توصیه شاگردان استاد، برای آشنایی با اندیشه وی و هم برای آغاز سلوک و جریان فکری در فرد، بهتر است از این کتاب آغاز کرد.
شاید کتاب رشد همه هدف نویسنده را از تلاشهای فکری و تربیتی در برداشته باشد و این معجزه سوره کوچک عصر و تفسیر جالبی است که از آن ارائه شده است.
استاد صفایی در این کتاب از نگاه سطحی به مفاهیم دینی انتقاد کرده و تعریفهایی نو از اسلام، ایمان، تقوا، احسان و اخبات ارائه داده است.
مهمترین مسئله کتاب نظریه جدیدی است که در آن درخصوص هدف نهایی خلقت انسان مطرح شده است.
در این کتاب استاد صفایی نشان میدهد که هدف از آفرینش انسان تکامل نیست. سپس با تکیه بر سوره عصر، به جای آن، «رشد» را هدف خلقت انسان معرفی میکند، تعریفی از آن ارائه میدهد و دو عامل مهم از عوامل آن را توضیح میدهد.
@raz_e_ensan
📚 بریده ای از کتاب رشد
قرآن دریایی است عمیق، گسترده و پربار
عمیق است؛ روح و نور و تفسیر دارد.
گسترده است؛ بر تمام راه دراز انسان و بر تمام ابعاد وسیع او نظر دارد.
پر بار است؛ چون برای این همه، برنامه دارد. و دیدار با این عمیق گسترده، همانقدر که حاصلخیز می تواند باشد، توان سوز نیز هست.
آنها که دراین دریا، بی روش، بی وسیله، بی راهنما حرکت می کنند نه تنها چیزی به دست نمی آورند که همه چیز را از دست می دهند و خویشتن را جا میگذارند و به موج می سپارند.
استاد علی صفایی حائری (ره)
کتاب #رشد صفحه ۸
@raz_e_ensan
آنطور زندگی کن که مرگ مزاحم زندگی تو نباشد و آنگونه بمیر که زندگی ساز باشی!
شاید بتوانی در کنار«فاطمه» باشی.
#نامه_های_بلوغ صفحه۱۳۵
@raz_e_ensan
آقای صبور، لیلة القدر:
پرسش و پاسخ زنده مجازی
با حضور استاد هادی زاده شیرازی
(از شاگردان استاد صفایی حائری ره)
با موضوع :
شرح کتاب صراط
زمان چهارشنبه ۲۸ آبان ماه
ساعت ۱۹
لینک ورود به جلسه https://b2n.ir/Razeensan
موسسه راز انسان شیراز
@raz_e_ensan
سیر مطالعاتی یا روش کار...
🌿استاد علی صفایی حائری:
آنگاه به او که از من سیر مطالعاتی میخواست که از کجا شروع کند، از روش مطالعه توضیحی دادم و گفتم مهم سیر مطالعاتی نیست؛ روش کار است.
تو باید پیش از مطالعه طرح سوال و تنظیم سوال و تحلیل سوال را طی کرده باشی، تا بتوانی با جوابهایی که در کتابهاست عمیقتر برخورد کنی و آنها را بپذیری یا دور بریزید.
📚بگو که او(تطهیر با جاری قرآن_ تفسیر سوره کوثر)،ص۲۳
@einsad
@raz_e_ensan
مهم رسیدن نیست، بلکه مهم در راه بودن است.
کتاب عوامل،رشد،رکود،انحطاط،صفحه۱۲۷
#استاد_علی_صفایی
#عین_صاد
@raz_e_ensan
🔰 انتظار حجت
🔷🔹 ما به اندازه ى انتظارى كه از ولى داريم، بايد براى او آماده شويم و زمينه سازى كنيم.
🔹 اگر من ضرورت ولايت را احساس كرده ام و حجت را براى تمامى زمين و تمامى آدمهايى مى خواهم كه سر در لاك هفتاد سال رفاهشان دارند و به يك دامپرورى مدرن و فارغ فكر مى كنند
🔹 ناچار بايد اين ضرورت را به همه ى اينها منتقل كنم و بايد براى اين رهبرى بزرگ مهره هاى كار آمد را بسازم
🔹 و با حلم و ظرفيت و ظرافت و با زاويه ى ديد و زاويه ى برخورد به كوثر و بهره بردارى و خير كثير برسانم.
🔹 هدفهاى بزرگ را نمى شود با گشاد بازى به سامان كرد و ناچار تو كه در سياست و اخلاق و حقوق و اقتصاد، مبانى و اهداف ديگر و شكل كار و روش كار مشخص دارى، نمى توانى بدون اين تربيت و اين تولد و توليد لحظه اى را بگذرانى
🔹 كه بايد تمامى كارهاى پراكنده ى تو به دور اين محور بچرخد و به يارگيرى و نصرت و جاسازى و جايگزينى آنها منتهى شود.
🔹 چون يارانى كه در جايگاه خود ننشسته باشند كار آمد نيستند و ياران كار آمدى كه جايگزينى نداشته باشند، كمرشكن هستند
🔹 و همين است كه بايد حساب خط دوم را و صفّ دوم را از همين اول داشت و زاييد و روييد و دوباره روييد.
🔹 هر نوع رشد و توسعه ى اقتصادى اجتماعى از فرهنگى برخاسته و به فرهنگى مى انجامد و اين تحول فرهنگى چه در فرهنگ دينى و يا غير دينى، محتاج طرح و مديريت و مهره هاى كارآمد و جايگزينى و جاسازى آنهاست.
🔹 و اين كار سنگين كسانى است كه انتظار حجت را دارند و آدمى را با قدر و استمرار و روابطش در نظر گرفته اند و براى اين همه در اين مجموعه برنامه ريزى كرده اند.
📝 استاد علی صفایی حائری(رحمه الله)
📚 #کتاب_وارثان عاشورا، صفحه ۴۹
@raz_e_ensan