🔶️راهیابی نماینده دانشگاه علوم اسلامی رضوی به فینال مسابقات کرسی های آزاد اندیشی
تیم شهید صدر(فرهنگی) ، نماینده دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سری مسابقات کرسی های آزاد اندیشی با برتری در مناظره برابر نماینده دانشگاه آزاددر مرحله نیمه نهایی، موفق به کسب جواز صعود به مرحله نهایی مسابقات در سطح استان شد🌹
#انجمن_علمی_علوم_اجتماعی
https://eitaa.com/razaviac_sociology
📌چگونگی تاثیر نظام فکری (فلسفه) بر تحقق نظام اجتماعی :
🔸برای ساخت یافتن هستههای سخت و کلان، زبان فلسفی نیاز است ولی فرهنگ عمومی مردم جامعه را فیلسوفان نمیسازند بلکه فرهنگ را مجموعه تعاملات انسانهاست که میسازد.
🔸 این شبکه رفتاری وقتی که میخواهد به صورت تجریدیتر از خودش دفاع بکند یا بخواهد خودش را توضیح دهد، یک زبان فلسفی پیدا میکند.
🔸این زبان فلسفی را فرهنگ عمومی و رفتار عمومی مردم باید حمایت کند؛ به عبارت دیگر، سطح عمومی مردم، باید آن چیزی را که متفکر طراحی میکند، بپذیرد و از آن استقبال کند یا یک تطبیقی با یکدیگر داشته باشد.
🔸در این حالت، یک فرهنگ اصیل از یک نقطه تفکری جوشیده و شکل میگیرد اما اگر آن تفکر نتواند با سطح عمومی مردم و لایههای بعدی خود ارتباط بگیرد و این استقبال نسبت به آن رویکرد وجود نداشته باشد، آن تفکر منزوی میشود.
🔸غیر از این حالت، فرهنگ غرب به نحو دیگری رخ داده است؛ به این صورت که ابتدا رنسانس در سطح هنر، در سطح زندگی عمومی مردم، در سطح سیاستمداران و در رقابت بورژواها با فئودالها و با کلیسا شکل گرفت و این مجموعه رقابتهای سهگانه منجر به این شد که یک سبکی از زندگی غالب بشود. این سبک زندگی، نوعی از تفسیر را نیاز داشت تا با مبنای فلسفی صورتبندی شوند و وجاهتی پیدا کنند.
༺ #مدرسه_مجازی_عروج ༻
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742
هدایت شده از معاونت فرهنگی دانشگاه رضوی
🔶️راهیابی تیم شهید صدر،نماینده دانشگاه علوم اسلامی رضوی به مسابقات کشوری کرسی های آزاد اندیشی(محور فرهنگی).
نماینده دانشگاه علوم اسلامی رضوی در سری مسابقات کرسی های آزاد اندیشی استان خراسان رضوی با کسب امتیاز لازم، موفق به کسب جواز صعود به مرحله کشوری شد🌹
#انجمن_علمی_علوم_اجتماعی
https://eitaa.com/razaviac_sociology
انسان اقتصادی یا انسان فرهنگی؟
حجت الاسلام دکتر مهدی سلطانی
عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام)
#نشستهایایرانآینده
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن
(ماه مبارک رمضان، ماه دوری از گناهان، ماه بندگی مبارکتان باد.)
#دانشگاه_رضوی
@razaviac
جلسه دفاع پایان نامه
کارشناسی ارشد
گروه علوم اجتماعی - رشته دانش اجتماعی مسلمین
موضوع:
بررسی مقایسهای ارتباطات انسانی در اندیشه فارابی و هابرماس
دانشجوی ارایه دهنده:
محمدعلی سلیمی
استاد راهنما:
دکتر حسین مهربانی فر
استاد داور:
دکتر محمدرضا قائمی نیک
زمان: یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۸ صبح
مکان: ساختمان شماره ۲ - اتاق معاونت پژوهشی
هدایت شده از کانال رسمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
معاون پژوهش دانشگاه رضوی مطرح کرد؛
نقش نظام های ارزشی در جهت گیری اقتصادی
معاون پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در یادداشتی به مناسبت تعیین عنوان سال از سوی امام خامنه ای(حفظه الله) به بررسی نقش نظام های ارزشی در جهت گیری دستگاه های اقتصادی پرداخت.
از اینجا بخوانید: B2n.ir/d05665
#یادداشت
#جهش_تولید
#مشارکت_مردم
#دانشگاه_رضوی
@razaviac
نحوه بکارگیری انفال ریشه تمام بیعدالتیها و کلید حل معضلات
(قسمت ۱ از ۲)
مکرراً شنیده ایم که نظام اقتصادی اسلامی، نظامی است که نه همچون نظام سرمایه داری و نه همچون نظام سوسیالیستی است. گفته شده است که نظام اسلامی نظیر نظام سرمایه داری نیست که افراد می توانند بدون هیچ محدودیتی، ثروت اندوزی کرده و از طریق کار بدون قید و بند در قلمروی اقتصاد تولید ثروت نموده و آنرا تملک کنند که تنها وظیفه آنان پرداخت مالیات مقرر تعیین شده توسط دولت باشد که آنهم قابل قیاس با ثروت تحصیل شده و دارایی موجود شخص از طریق فعالیتهای اقتصادی فرد سرمایه دار نیست! از آنطرف نیز نظام اسلامی چون نظام سوسیالیستی نیست که مالکیت خصوصی در آن به رسمیت شناخته نشده و افراد مالک محصولات تولیده شده توسط خودشان نباشند و نتوانند مالک خانه و زمین یا کارخانه و شرکت خود باشند! نظامی که در آن دولت، مالک بزرگی است که بر تمامی منابع ثروت و تولیدات افراد جامعه سلطه ملکی و مالی دارد، قطعا نظام اقتصادی اسلامی نیست کما اینکه نظامی که در آن حدی بر ثروت اندوزی و کار افراد وجود نداشته و هر آنچه می خواهند بدون قید و حدی تولید و تملک می کنند، نظام اقتصادی اسلام نیست!
اما سوال مهمتر این است که نظام اقتصادی اسلام و آنچه آنرا از این دو نظام متمایز می کند، در کجاست؟ در این خصوص نظریاتی مطرح بوده که بدون مخالف نبوده است مثل آن نظریاتی که قائل به گذاشتن حد بر ثروت و دارایی هستند. اما به نظر می رسد مهمترین وجه تمایز ساختاری اقتصاد اسلامی که موجب تمایز آن با دو نظام دیگر می شود در مساله انفال قرار دارد. انفال، مطابق نظر فقهی حضرت امام (ره) تمام اموالی است که فاقد رب یا مالک است که شامل زمین های موات اعم از شهری و غیر شهری، معادن از جمله نفت، دریاها، رودخانه ها و... بغیر از اموال منقول در آنها مثل پرندگان و حیوانات دیگر است. انفال به یک معنا سرچشمه کلیه ثروتهاست. در سرمایه داری با انفال، مثل مال خصوصی و در سوسیالیسم با اموال خصوصی نظیر انفال یا مال حکومتی عمل می گردد. در اسلام تفکیک دقیقی بین مال حکومت یا امام و مال خصوصی وجود دارد. بررسی مجملی در نظامات اقتصادی نشان می دهد هم ویژگی و هم سرچشمه بدبختیها و خیرات نظامات مختلف به نوع تعامل آنها با انفال برمی گردد. در نظام اسلامی بعد از انقلاب اسلامی نیز نحوه تعامل با انفال سرچشمه کلیه فسادها، نابرابریها، تبعیضات طبقاتی و مشکلاتی است که اکنون کشور با آن مواجه است. نوع توزیع انفال یا به تعبیری منابع عمومی مثل زمینها، منابع و سایر اموال دولتی از اساس مبتنی بر روابط ناسالم و غیرعادلانه بوده است. آنچه در مورد امضاهای طلایی گفته می شود نیز بخش مهم و عمده آن نیز به اموال دولتی برمی گردد. چه بسیار زمینها، اموال و منابعی که به افراد مختلف داده شد، به بهانه تاسیس مدرسه، بیمارستان یا سایر خدمات خیر و عمومی اما عملاً بدل به ملک خصوصی گردید و صاحب آنرا صاحب ثروتهای افسانه ای و بادآورده کرد. آنچه که اخیراً در جریان دادگاه های مختلف افشا شده است، بخوبی نشان می دهد که آغاز و منشای اصلی فساد از مدیرانی است که بر انفال یا اموال دولتی سلطه و اقتدار یا مدیریت داشته اند. به جرات می توان گفت که در کشور شاید نتوان باندازه انگشتان دست، افراد در هیچ قشری از تاجر و کارخانه دار تا پزشکان و دارندگان مجموعه های فرهنگی سرمایه دار و ثروتمندی را پیدا کرد که ثروت وی ناشی از بهره تبعیض آمیز از اموال عمومی یا دولتی نباشد. به همین دلیل در کشور ما دعوای بر سر مالکیت دولتی و خصوصی دعوایی مسخره و تصنعی است. در کشور ما دعوای احاله اقتصاد به مردم در واقع دعوای بهره برداری طالمانه و تبعیض آمیز از اموال مردم است. بخش خصوصی مشکلش صرفا این است که چرا بهره بیشتر و بی حساب و ناعادلانه از این اموال بدست نمی آورد یا به وی داده نمی شود! به هیچ وجه مساله این بخش، این نیست که در فعالیت های اقتصادی آزاد گذاشته شود، بلکه دعوای آن این است که چرا این یا آن سرمایه دار از این منابع بیشتر بهره می برد و به آن دیگری کمتر داده می شود. به همین دلیل در این کشور هیچ کاری که در آن منابع دولتی به میزان زیاد و مسرفانه به کارگرفته نشود، به هیچ وجه مورد اقبال بخش خصوصی نخواهد بود. البته این به معنای متهم سازی بخش خصوصی نیست، بلکه بخش دولتی نیز بیش از بخش خصوصی مسئول است و در واقع با بیان درست، «خصوصی» و «دولتی» نقش هایی است که با هدف واحدی بین افراد دست به دست می شود! از اینرو می توان گفت که تمام نزاعی که در کشور میان گروههای سیاسی در جریان است نیز در اصل نزاع بر سر همین اموال است؛ یک دلیل قاطع و مشخص آن نیز وضع شرکتهای دولتی است که با مصرف نزدیک به ۷۰ درصد بودجه، مالیاتهایی زیر ده درصد پرداخت می کنند و اکثراً زیان ده هستند.
https://ble.ir/tammolat https://instagram.com/dr.kachooyan
نحوه بکارگیری انفال ریشه تمام بیعدالتیها و کلید حل معضلات
(قسمت ۲ از ۲)
اما با وجود اینکه این شرکتها محل انواع فساد اقتصادی و اجتماعی بوده و مشکل آنها از زمان هاشمی رفسنجانی موضوع بحث بوده و همه بر ضرورت اصلاح آن تاکید داشته اند، از آن زمان تاکنون هیچ دولتی ولو باصطلاح مدافعان پروپا قرص بخش خصوصی و لیبرالترین آنها از جمله دولتهای اول و دوم روحانی نیز در صدد اصلاح این مشکل برنیامده اند چرا که این شرکتها منبع اصلی حیف و میل و چپاول منابع بیت المال و انفال است و دولتهای مختلف از آنها برای تسهیم منافع قدرت بین خود و اعوان و انصار یا آقازاده ها استفاده می کنند! عمده ترین تلاشی که در این سالها از زمان هاشمی رفسنجانی برای تخفیف مشکل شرکتهای دولتی انجام گرفته است، خصوصی سازی آنها از طریق فروش این شرکتها به باصطلاح بخش خصوصی است که قصه پرغصه آنرا همه می دانیم که در حقیقت اختصاصی سازی این شرکتها بود و خود راهی شد برای چپاول این شرکتها و تصاحب زمینها و اموال آنها از طریق زد و بند و زدن چوب حراج به آنها و فروش شان به ثمن بخس و به تعطیلی کشاندن آنها که دیگر حتی همان منافع اندک حاصله از آن برای عموم نیز از بین رفت! گرچه این به معنای اتهام زنی به تمامی افراد درگیر در این فعالیتها یا مدیران شرکتهای دولتی و انتساب نیات سوء به تمامی آنها نیست، هرچند واقعیت عینی خود بیانگر بسیاری از حقایق است!
به نظر می رسد که برگشت تعادل به کشور و رفع وضعیت شدیدا ناعادلانه کنونی در گروی برگشت انفال به وضعیت اولیه خود و توزیع آن بر مبانی اسلامی یا قسط و عدل است. از این پس تنها باید گروهی را در کشور صادق و صاحب صلاحیت تلقی کرد که طرح مشخصی برای اعاده انفال به تاراج رفته به هر بهانه ای داشته و سیاست روشنی نیز برای تعامل آتی با آن ارائه دهد و الا هر سخن دیگر صرف ادعای واهی و غیر موثر در چاره سازی اوضاع کنونی است! مخصوصا بدون داشتن سیاست و برنامه ای مشخص برای جلوگیری از تکرار اعمال و رویه های سوء گذشته در بهره برداری تبعیض آمیز و ظالمانه از انفال و هم چنین تضمین استفاده غیر تبعیض آمیز و همراه قسط و عدل از این منابع، نه امکان بازگشت تعادل و سلامت به کشور وجود دارد و نه اینکه می توان گردش درست امور و بالندگی اقتصاد و امور کشور را در مسیر اهداف انقلاب اسلامی انتظار داشت!
https://ble.ir/tammolat https://instagram.com/dr.kachooyan
☑️ «#فصل_بـرکت»
✔️ روایتِ دینپژوهی
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
1️⃣ آسیبهای دینپژوهی در مطالعات علوم اجتماعی
👤حجتالاسلام حمید پارسانیا؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
⏰ساعت ۱۵
2️⃣ روششناسی مطالعات اجتماعی دین
👤دکتر محمدرضا قائمینیک؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
⏰ساعت ۱۵:۳۰
3️⃣ ملاکهای اجتماعی دینداری
👤دکتر مریم منصوری؛ پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی
⏰ساعت ۱۶
4️⃣ موانع دینداری انسان مدرن
👤دکتر علیاصغر اسلامیتنها؛ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
⏰ساعت ۱۶:۳۰
دبیر نشست: محمدجواد رحمانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث
⏰ سهشنبه ۱۴ فروردین، ۲۲ رمضان ساعت ۱۵
💠 «لینک ورود به اتاق نشست»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
📣جمعی از انجمنهای علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با همکاری معاونت فرهنگی برگزار میکنند:
💠 همایش «ظرفیتهای اندیشۀ شهید صدر در تحول علوم انسانی» 💠
🗓 شروع همایش از یکشنبه، ۲ اردیبهشت
🕌 مکان: حرم مطهر، صحن امام حسن مجتبی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ساختمان شماره ۱، سالن شهید سلیمانی
@hamayesh_ShahidSadr
هدایت شده از ظرفیتهای اندیشۀ شهید صدر در تحول علوم انسانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در جامعه امروز از اندیشههای شهید صدر استفاده نکردهایم...
@hamayesh_ShahidSadr
هدایت شده از ظرفیتهای اندیشۀ شهید صدر در تحول علوم انسانی
🔰روز اول همایش«اندیشه شهید صدر (ره)»🔰
📅یکشنبه ۲اردیبهشت _ گروه اقتصاد
👤 حجتالاسلام دکتر علی نعمتی
ساعت ۱۰
👤 دکتر مرتضی مرتضوی
ساعت ۱۲
📍ساختمان شماره۱ _ سالن آمفیتئاتر شهید سلیمانی
@hamayesh_ShahidSadr
@razavi_economic
📣📣📣📣📣📣📣
🔰قابل توجه طلبه دانشجویان گرامی جلسه ساعت 10صبح فردا دوشنبه 3 اردیبهشت
باحضور حجتالاسلام علی محمدی در همایش ظرفیت های اندیشه شهید صدر در تحول علوم انسانی
از جلسات درس اخلاق محسوب میشود
و حضور و غیاب انجام خواهد شد
هدایت شده از ظرفیتهای اندیشۀ شهید صدر در تحول علوم انسانی
🔰روز دوم همایش«اندیشه شهید صدر (ره)»🔰
📅دوشنبه ۳ اردیبهشت
🔸 گروه علوم اجتماعی
👤 حجتالاسلام علی محمدی
ساعت ۱۰
👤 دکتر محمدرضا قائمی نیک
ساعت ۱۴
🔸گروه فلسفه
حجتالاسلام والمسلمین حسن لاهوتیان
ساعت۱۶
📍ساختمان شماره۱ _ سالن آمفیتئاتر شهید سلیمانی
@hamayesh_ShahidSadr
@razavi_economic
📣 پنجمین نشست از همایش «ظرفیتهای اندیشۀ شهید صدر در تحول علوم انسانی» با موضوع:
💠 اندیشهها و نوآوریهای فلسفی و کلامی شهید صدر
🎙با ارائۀ دکتر حسن لاهوتیان (مدرس و پژوهشگر فلسفه اسلامی)
🗓 زمان: دوشنبه، ۳ اردیبهشت، ساعت ۱۶
🔗 پیوند برگزاری نشست:
https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/shahid_sadr
🔺جلسه بهصورت مجازی و در محل تالار شیخ بهایی ساختمان شماره ۲ دانشگاه رضوی برگزار میشود.
کانال اطلاعرسانی همایش:
@hamayesh_ShahidSadr
انجمن حکمت دانشگاه رضوی
@anjomanhekmat
هدایت شده از ظرفیتهای اندیشۀ شهید صدر در تحول علوم انسانی
جلسه "اندیشه اجتماعی شهید صدر" با سخنرانی آقای علی محمدی در حال برگزاری است...
🔰روز سوم همایش«اندیشه شهید صدر (ره)»🔰
📅سه شنبه ۴ اردیبهشت
🔸 گروه فقه و مبانی حقوق
👤 حجتالاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی
ساعت ۱۲
📍ساختمان شماره۱ _ سالن آمفیتئاتر شهید سلیمانی
@hamayesh_ShahidSadr
@razavi_economic
#معرفی_کتاب
✅ تخته پارهها؛ درآمدی به فلسفه ارتباطات
🔹نویسندگان: د. مهدی یوسفی و د. محسن بدره با گفتار اختصاصی پروفسور رابرت تی. کریگ
🔹ناشر: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
🔹فهرست:
۱. فلسفه ارتباطات
۲. هویت نظری دانش ارتباطات
۳. رشتگی ارتباطات
۴. فرانظریهها و پیشفرضهای فرانظری
۵. چشماندازهای فرانظری به ارتباطات
۶. انسانشناسی فلسفی ارتباطات
۷. فلسفه اسلامی ارتباطات
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin