eitaa logo
پژوهشکده باقرالعلوم
771 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
335 ویدیو
16 فایل
کانال اطلاع رسانی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام ارتباط با مدیر: @m_jamalikia
مشاهده در ایتا
دانلود
✅فراخوان جذب پژوهشگر میدانی (ویژه خواهران) ❇️مرکز مطالعات فرهنگی تیام وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی برای پرسشگری در پژوهش های میدانی مرتبط با بانوان، به تعدادی نیروی خانم علاقه مند و مستعد نیازمند است. ✳️ افراد منتخب ضمن بهره مندی از دوره کارگاهی آموزشی کوتاه مدت، از دستمزد مناسب نیز بهره مند خواهند شد. ✅شرایط پذیرش : 🔹سکونت در تهران؛ 🔹ترجیحاً رشته های علوم اجتماعی، علوم تربیتی، روانشناسی و مانند آن؛ 🔹دارای روابط عمومی بالا و امکان ارتباط گیری با مردم؛ 🔹حداقل سن 22 سال و حداکثر 45 سال؛ 🔹 تعهد نسبت به الزامات کاری تعریف شده؛ 🔹داشتن فرصت کافی برای انجام پروژه های تعریف شده؛ 🔹قبولی در مصاحبه اولیه. ✅ زمان ثبت نام: تا 30 آذرماه 1402. ✅لینک ثبت نام: http://tiyaam.ir/reg/reg.aspx ✅لینک کانال اطلاع رسانی در پیام رسان ایتا: @tiyaam_cs ✅پشتیبانی: @cul_scholar ✅آدرس : تهران، میدان فلسطین، ابتدای طالقانی غربی، پلاک 397. 📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دوره تواصی توحیدی ✅ توحید و امید به وعده‌های الهی 🎙استاد سیدعلی موسوی 📌 بخش سوم 📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 eitaa.com/rboresearch
📗 رودخانه ماهی و نهنگ یک رمانْ مانند حرفه‌ای 🖌 حامد عبداللهی ⬅️ بخش سوم 📚 از نقاط قوت این کتاب، که حرفه‌ای هم نوشته شده، اشاره به جزئیاتی است که شاید در نگاه اول، دور از ماجرای اصلی است؛ اما در کل تصویری از یک پدیده جهادی را ترسیم می‌کند. این که یک طلبه جهادی تنها برای ارضای حس معنوی و نیروی ایمانی به کمک دیگران نیامده است. او هم زن و بچه دارد و چه بسا برای گیر آوردن یک قوطی شیر خشک برای بچه نزارش، در گوشه خیابان و زیر باران زار زده است. 🔹 یکی از جاهای جالب این کتاب آن جا است که یکی از طلبه‌ها که خودش نویسنده است آن را نوشته. البته نویسنده کتاب، متنی را هم که آن طلبه خطاب به او نوشته درج کرده و بعد متن داستان را آورده است. شاید خواسته گلایه او از این که چرا روایت جهادی طلاب را به یک طلبه نویسنده نداده‌اند منعکس کند. 🔹قطعه‌ای شیرین: به من ربطی نداره. من رو فرستادی وسط بیابون حالا هم لنگِ پولیم... حاج آقا دسمی گفت: بذار فکر کنم. گفتم: نمی‌خواد نمی‌خواد زیاد فکر کنید. من شنیدم که تازگیا ملک شخصی‌تون رو فروختید. پول همون رو به من بدید ... حاج آقا گفت: ....بگو دارابی بیاد چکشو بگیره ...! 🔸کتاب 236 صفحه با 15 روایت شکل یافته که برش‌هایی از آن را خواندید. آقای حمید بابایی این کتاب را به سفارش پژوهشکده باقرالعلوم قم علیه السلام به سرانجام رسانده و انتشارات سوره مهر آن را در سال سال 1396» را هم یدک می‌کشد و روایت زندگی است. ⬅️ بخش دوم https://eitaa.com/rboresearch/889 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch
📢 مدرسه مجازی اسلام ناب برگزار می‌کند: 🔹 سلسله جلسات گام به گام رشد، کادرسازی و تربیت 🎙استاد مهدی گل محمدی - مسئول اسبق کالک و مرکز اسلام ناب 📃 سرفصل ها: جلسه اول: - اهمیت دانشجو و هویت و آرمان دانشجویی - لزوم کار تشکیلاتی از منظر قرآن - هویت و ماموریت بسیج - غایت بسیج دانشجویی چیست؟ - ساختن نیروی جوان تراز انقلاب اسلامی جلسه دوم و سوم : - مخاطبین رشد تشکیلاتی - فرآیند جذب، سیر رشد و کادرسازی در کار - ارتباط تربیت نیرو با کار و کنشگری جلسه چهارم : - مسئله تکلیف و ماموریت گرایی 🗓 زمان: چهارشنبه، ۲۹ آذر 🕐 ساعت: ۱۸ 🔺 جهت ارائه سوالات، پیشنهادات و کسب اطلاعات بیشتر به آی‌دی @eslamenaab_admin پیام دهید. 📎 لینک جلسه : https://www.skyroom.online/ch/eslamenab/markazeslamenaab 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch
سلسله نشست‌های بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔸نشست پنجم: ستاد کانون‌های فرهنگی‌و‌هنری مساجد کشور 🔹حجت الاسلام کمال خداداده ریاست ستاد 📅 پنجشنبـــــه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ◄برای ثبت نام جهت حضور در نشست مشخصات خود را به آی دی ایتــــا @hatef_69 ارسال فرمایید. 📲 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch
📓 | 💡خستگی اجتماعی یا پختگی اجتماعی؛ مسئله فلسطین و رشد عقلانیت و احساسات اجتماعی جامعه ایرانی ✍️ دکتر علیرضا مؤمن 🔹مفاهیم ظلم و عدل و مبارزه با ظالم و ظلم در تاریخ فرهنگ ایرانی سابقه‏‌ای به‌اندازه کل تاریخش دارد. در واقع نمی‎توان مفهوم دیگری را به جز مفهوم دین در کل تاریخ ایران پیدا کرد که این چنین گسترده در میان مردمان به شکل‌های مختلف حضور داشته و انسان ایرانی را حرکت داده باشد. 🔸ایرانیان این مفهوم را در دوره‏‌های مختلف تاریخی، به فراخور تغییر و تحولات، در شکل‌های مختلف بازتولید و معناهای متفاوت و جدیدی از عدالت را برای فهم موقعیت خود و ارتباط با دیگران ایجاد کرده‎اند و مبتنی بر این مفهوم و معنا، موقعیت خود را فهم کرده و در جهت ساختن جامعه مطلوب از آن بهره گرفته‌اند. 🔹جامعه ایرانی چه در دورانی که موفق شده به این آرمان خود نزدیک شود و چه در زمانی که از آن دور شده، در هیچ دوره‎ای این شاخص را برای فهم موقعیت‌‏های خود از سطح محلی تا سطح جهانی از دست نداده است. 🔍 متن کامل یادداشت را در پیوند زیر بخوانید:👇 http://rbo.ir/__a-3612.aspx 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch
📚 معرفی کتاب طرح راهبردی انقلاب اسلامی به قلم حامد عبداللهی 👈 برای دسترسی به کتاب می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام فرمایید. http://pbshop.ir/Product.aspx?ProductID=516 📲 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید 🔺 روایت فلسطین ⁉️ نقش فضای مردمی و جنبش دانشجویی در روایت حادثه فلسطین چیست؟ 🎙️ آقای مهدی افراز 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 ندای امام زمان (عج) هنگام ظهور... 🎙آیت‌الله بهجت 📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch
📽گزارش تصویری 🔸سلسله نشست‌های 🔹بررسی سامانه حکمرانی فرهنگی کشور ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔸نشست پنجم: ستاد کانون‌های فرهنگی‌و‌هنری مساجد کشور 🔹حجت الاسلام کمال خداداده ریاست ستاد 📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch
💡 آیا اندیشه امت گرایان ایرانی، استعمارزده است؟ 🖊مهدی افراز 🔸در خلال تحلیل هایی که در دوران طوفان الاقصی و حوادث ما بعد آن مطرح می شود، با دسته ای از تحلیل ها مواجه هستیم که در آن ها روایت واحدی وجود دارد مبنی بر این که جمهوری اسلامی به جهت منفعت طلبی های ملی، خود را از معرکه فلسطین دور نگاه داشته و این خودنگهداری انرژی اجتماعی جامعه ایران را برای حمایت از مردم بی دفاع غزه سرکوب نموده است. روح حاکم بر این تحلیل ها این گزاره است که ایران به جهت ترجیح منافع ملی خود بر منافع امت اسلامی در حال جای خالی دادن از آرمان فلسطین است. 🔹بنیان اصلی این دیدگاه، بر فهم خاصی از امر ملیت و نسبت آن با مقوله امت است و آن چنان که در ادامه خواهد آمد این رویکرد در ذهنیت و تصویرش از ملی گرایی در یک فریم استعماری گرفتار شده است. در توضیح باید گفت که در یکصد سال گذشته مقوله امر ملی، منفعت ملی و ملی گرایی در دو پارادایم مختلف تحقق یافته است که خلاصه آن در دوگانه ملی گرایی کوبنده - ملی گرایی سازنده و متفرع بر آن امت گرایی کوبنده- امت گرایی سازنده قابل صورت بندی است. 🔸ملی گرایی کوبنده همان ناسیونالیسم است، خاستگاه آن نژاد گرایی اروپایی خصوصا آلمان نازی است که در برابر انترناسیونالیسم کلیسا شکل گرفت و تاکیدش بر هویت های قومی - نژادی است که توانست با کوبیدن هویت امت مسیحی، ملت سازی کند. این سبک از ملی گرایی در منطقه غرب آسیا همان ملی گرایی استعماری است، چون استعمار پس از فروپاشاندن خلافت عثمانی تلاش داشت در این منطقه با تاکید بر هویت های قومی چون پان عربیسم، پان ترکیسم، پان کردیسم، پان ایرانیسم و ... نوعی لبه های درگیری دائمی ایجاد نماید که هویت و شخصیت ملت های مختلف با کوبیدن هویت های دیگر ملل و در نتیجه سلب هویت امت اسلامی برساخت شود. 🔹ملی گرایی کوبنده در ذات خود معارض امت گرایی است، این ملی گرایی چون ساختار واحد سیاسی اسلامی را خلافت قلمداد می کند همواره پروژه ملت سازی را در عرض امت سازی تعریف کرده و لذا منافع امتی را تهدیدی برای منافع ملی شناسایی می نماید. 🔸در برابر این ملی گرایی، سنخ دیگری از ملی گرایی تحقق داشته است، که می توان آن را ملی گرایی سازنده نامید. این ملی گرایی مبتنی بر این نگاه است که واحد سیاسی امت، نه خلافت که دولت ملی است. ملی گرایی سازنده اساسا اتوپیای ساخت یک ساختار سیاسی واحد در یک سرزمین واحد را برای مسلمین ندارد و لذا ساخته شدن ملتش را در طول ساخت یابی امت دانسته و تامین منافع ملی را عین تکمیل منافع امتی قلمداد می کند و به همین جهت معتقد است، تنها مسیر برای بهره مندی از یک امت قوی، ساختن ملت های قوی است. 🔹دوگانه کوبنده- سازنده عینا در جریان امت گرایی نیز سریان پیدا می کند؛ نوستالژی امت گرایی کوبنده خلافت عثمانی و عباسی است و لذا همواره امر ملی را در منافات با آموزه های اسلامی دانسته و با نفی ادبیات ملی در اندیشه احیای خلافت، امپراطوری مسلمین و دارالاسلام به سر می برد و عظمت و مجد اسلام را در احیای خلافت می داند. حاکمیت داعش نماینده این امت گرایی در عصر حاضر است، داعش تعینی از نفی هویت های ملی - قومی برای بازیابی امت در قالب خلافت اسلامی است. ادامه 🔽🔽
🔸در مقابل اما امت گرایی سازنده نیز برای احیای هویت مسلمین در برابر هجمه مدرن، در تلاش برای امت سازی است. اما مهم ترین تمایز آن این است که امت را نه یک ساختار سیاسی واحد در یک سرزمین واحد، بلکه آن را هویتی واحد با بروزات متکثر در نژادها، فرهنگ ها، سرزمین ها، ملیت ها و حاکمیت های مختلف مسلمین می داند. 🔹امت گرایی سازنده با پذیرش عمق تاریخی ملت ها و با اصالت قائل شدن به نقش خصلت های قومی و نژادی در اراده های انسانی، ساخت یابی ملت های مختلف در یک جهان اسلامی را مطلوب و میسر می داند و از همین رو قائل است در یک اندیشه ولائی، چون اراده و خواست جمعی انسان ها برای قیام و انتخاب یک حاکمیت موضوعیت دارد، لذا این دولت ملی است که به عنوان یک واحد سیاسی در نظام توحیدی اصالت دارد. امت گرایی سازنده هیچگاه منافع ملی را رقیب خود تلقی نکرده بلکه معتقد است هرچه یک ملت اسلامی در دستیابی به منافع خود موفق باشد، این موفقیت در طول تامین منافع امت است. 🔸تبلور امت گرایی سازنده در عصر حاضر، جمهوری اسلامی ایران است و به همین جهت است که امکان تاریخی بروز فردی چون شهید سلیمانی فقط در ایران وجود دارد، شهید سلیمانی تجسم سازندگی توامان ملت ایرانی در هم افزایی با امت اسلامی است. ایران مبدع و الگوساز این سنخ از امت گرایی است چون الهیات ولایت راقی ترین اندیشه برای پشتیبانی امت گرایی سازنده و در مقابل الهیات خلافت بهترین آن برای امت گرایی کوبنده است، از این رو می توان امت گرایی سازنده را امت گرایی ولایتی و امت گرایی کوبنده را امت گرایی خلافتی نیز عنوان داد. 🔹بر این اساس اگر دیدگاه ما بر امت گرایی سازنده باشد، در جزئی ترین دستاوردها و پیشرفت های ملی ایرانی نیز غرور امتی خواهیم داشت، حقیقتی‌ که شهید فتحی شقاقی، بنیان گذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین این گونه بدان باور دارد؛ " بر این باورم که ارتباط میان رسالت و نقش جهانی انقلاب اسلامی و ساختن ایرانی پیشرفته و توانمند، ارتباطی تنگاتنگ و جدایی ناپذیر است" 🔸در مقابل اگر مختار ما، امت گرایی کوبنده باشد، همواره منافع ملی را در جدال با منافع امتی بشمار آورده و از این رو اگر سیاست های منطقه ای ما در جدولی طراحی شده باشد که به دنبال هم افزایی میان منافع ملی - امتی باشد، گویا در حال خیانت ورزیدن به منافع امت هستیم. 🔹به این جهت باید قائل شد که دوگانه پنداری ملت - امت، منخصر دانستن ملی گرایی در نوع کوبنده، معارض شمردن منافع ملت با منافع امت و تحلیل های برخاسته از آن اساسا رونوشتی استعماری است. عدم هضم تامین توامان مصالح ملی و امتی نیز ناشی از همین استعمارزدگی است. لذا با آن که ملی گرای کوبنده و امت گرایی کوبنده دو سر طیف برای کوبش‌ متقابل اند اما هردو برشی‌ از یک اندیشه استعماری هستند. 🔸 بر همین اساس، این که در نوشته ها و تحلیل های برخی امت گرایان ایرانی همواره ادبیات ملی نکوهش شده، بر دوگانه سازی امت - ملت تأکید گردیده و در همین چارچوب در برابر فهم سیاست ها و تاکتیک های منطقه ای جمهوری اسلامی مقاومت به خرج داده می شود، این پرسش را در ذهن متبادر می سازد که آیا اندیشه امت گرایان ایرانی، استعمارزده است؟ -----------‐--‐--------------------------------------------- پ ن : این متن صرفاً تأملی نظری بر قطعه ای از انگاره‌های امت گرایی ایرانی است و الا تردیدی نیست که امت گرایان از مومن‌ترین و کوشاترین جریان ها در نسبت با انقلاب اسلامی هستند. 📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دوره تواصی توحیدی ✅ توحید و امید به وعده‌های الهی 🎙استاد سیدعلی موسوی 📌 بخش چهارم 📲 پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم (ع) 🆔 eitaa.com/rboresearch 🆔 ble.ir/rboresearch 🆔 t.me/rboresearch