فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡پژوهش از نگاه پژوهشگران
✏به روایتِ محمد پورکیانی
مدیر گروه سیاستگذاری و مدیریت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
⏳به مناسبت هفته پژوهش
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی #باشگاه_هنر_و_اندیشه
♨️@RCICA
💡محفل پانزدهم عصرنشینی هنر و اندیشه "دیدار"
🎬نمایش و تحلیل مستند ۸۰ دقیقهای "شورش علیه سازندگی" که با تکیه بر دو سال پژوهش و تولید، دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی از سال 68 تا 76 شمسی را روایت میکند.
🔸️این تولید "خانه مستند انقلاب اسلامی" شورشهای اجتماعی دهه 70 شمسی را مورد توجه قرار داده و با روایتها و صحنههای دیده نشدهای از تاریخ معاصر ایران به بررسی علل و عوامل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این شورشها میپردازد.
🔹️شورش علیه سازندگی گویی بیانگر خط روایتی است که از گذشته شروع شده و تا امروز ادامه دارد.
📌با حضور:
مصطفی شوقی؛ کارگردان اثر
مهدی مطهر؛ تهیهکننده اثر
سجاد صفارهرندی؛ مدیر گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر
⏰دوشنبه، ۲ دی ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۵
📪خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرایِ شهید آوینی
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
♨️@RCICA
💡«سلسله نشستهای عصر فضای مجازی و جهان آینده»
🏷تحولات هنر در عصر فضای مجازی
📌با حضور
-سیدحسین شهرستانی؛
مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
-سیدمهدی ناظمی قرهباغ؛
مدیر مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو
-مجید سلیمانی ساسانی؛
پژوهشگر مطالعات فرهنگ و رسانه
⏰چهارشنبه ۴ دیماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۶
🌐خیابان سمیه نرسیده به حافظ، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی طبقه دوم، سرای شهید آوینی
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
♨️@RCICA
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡پژوهش از نگاه پژوهشگران
✏به روایتِ مجید سلیمانی ساسانی
مدیر گروه مطالعات رسانه پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
⏳به مناسبت هفته پژوهش
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی #باشگاه_هنر_و_اندیشه
♨️@RCICA
✏️ #گزارش_کوتاه
💡نشست "گفتگو میان فقه و موسیقی" سهشنبه ۲۶ آذرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست علیرضا بلیغ گفت: در نگاه کلی باید بگوییم فقه متکفل اداره جامعه است و تلاش میکند نظم عمومی جامعه را برقرار کند. از طرفی موسیقی را اگر بخواهیم با نظر آدورنو بررسی کنیم میگوید جنبش اجتماعی ماندگار علیه جامعه، وجه اجتماعی هنر است. یعنی گویی هنر همواره بر فراز وضع موجود قرار میگیرد چون با آزادی رابطه ناگسستنی دارد. این ممکن است نظمی که فقه مدنظر دارد را به نحوی تحتالشعاع قرار دهد.
سپس سیدمحسن میرمهدی، استاد فلسفه دانشگاه برلین و آهنگساز، عنوان کرد: همچنان منطق ارسطویی در فقه حوزهای ما و درباره موسیقی حکم فرماست. تکرار فرمولهای رایج در فقه سنتی در برابر پدیدههای جدید موسیقی در جامعه ایران، نشان عدم دسترسی فقه سنتی به ابزارهای متناسب برای تحلیل این پدیدهها است. نظریات امام خمینی و آیتالله خامنهای در این باب نمونههایی از فقه پویا هستند که مایلم نام آن را فقه اجتماعی بگذارم. مشکل نارسایی فقه درباره موسیقی از تعریف موسیقی و نقش و عملکرد آن در جوامع مدرن آغاز میشود. عملکرد امروز موسیقی ازلحاظ پایهای تغییر کرده است.
مجتبی فلاحتی، مدرس حوزه و فقهپژوه، ضمن اشاره به سه موج تحریم مطلق، تردید حرمت و فتوای وجود موسیقی حرام و حلال از سوی امام خمینی (ره)، گفت : در دوره چهارم به فتوای خاص آیتالله خامنهای میرسیم؛ ایشان موسیقی را نعمت الهی میدانند که مبتنی بر نظم، فلسفه و ریاضیات است و آلات موسیقی هم بر پایه آیات الهی ساخته شده است. وی همچنین افزود: : فقه بخشی از مباحث دینی است که متصدی بیان قوانین و حدود تمام رفتارها و نهادهاست و بر این اساس یک نظام اجتماعی و سبکی از زندگی را برای ما ساخته است. گفتگو میان فقها و موسیقیدانان کم بودهاست و این باعث شده موسیقیدانها به ملاکهای شخصی خودشان رجوع کنند. نباید به این نتیجه برسیم که موسیقیدان از فقیه مستغنی است.
هومان اسعدی، مدیر گروه موسیقی دانشگاه تهران تصریح کرد: در حوزههایی که ماهیت بینرشتهای دارد تخصص در هر دو رشته لازم است. مسئله جدی درمورد موسیقی وجود دارد که، تعاریف یکسانی درباره این مفاهیم در رشتههای مختلف وجود ندارد. حتی گاهی تعریف مفاهیم خیلی مشخص نیست. باید تعاریف مفاهیم موسیقی را مشخص کنیم. او همچنین افزود: یکی از کارکردهای موسیقی بازنمود هویت است. تضعیف موسیقی، هویت ما را مخدوش میکند. ایجاد انسجام و یکپارچگی اجتماعی کارکرد دیگر موسیقی است. این نوع بحثها بینرشتهای است و از متخصصین مختلف باید کمک گرفت. اگر بخواهد دیالوگی شکل بگیرد و بحثها جدیتر و عمیقتر شود قطعاً باید میزان آشنایی با مفاهیم رشته موسیقی هم در تصمیمگیریها و هم تعیین حرمت و حلیت در نظر گرفته شود.
تقی ضرابی، مدیر خانه موسیقی ایران، نیز گفت: موسیقی متعلق به همه دنیا است. میتوانیم با دلایل علم و عقل انواع موسیقی و جنبههای زشت و زیبای آن را برای جامعه تبیین کنیم. مشکل ما ازآنجا شروع شد که معلمینِ سرود را از مدارس برداشتیم و خردهفرهنگهای بیگانه جای آن را گرفتهاند. حتی این خردهفرهنگها در نوحهسرایی ما وارد شدهاند. باید از کودکستان و دبستان شروع کنیم. فقه آنجایی که گفت موسیقی در مدارس ما نباشد کار خود را تمام کرد و جا را برای انواع موسیقیهای زشت باز کرد. متأسفم که باید بگویم موسیقی نوحههای ما همان موسیقیای است که در جاهای زشت اروپا دارند اجرا میکنند.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
♨️RCICA
لینک #گزارش_تفصیلی 👇
https://bit.ly/2SofiBE
📸 #گزارش_تصویری
💡پانزدهمین محفل عصرنشینی هنر و اندیشه #دیدار با موضوع مستند "شورش علیه سازندگی"
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
♨️@RCICA
✏️ #گزارش_کوتاه
💡پانزدهمین محفل عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار با نمایش مستند «شورش علیه سازندگی» و با حضور مصطفی شوقی، کارگردان اثر روز دوشنبه 2 دی ماه 1398 در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، برگزار شد.
🎬مستند «شورش علیه سازندگی» با تکیه بر دو سال پژوهش و تولید، دوران ریاست جمهوری آیتالله هاشمی رفسنجانی را از سال 1368 تا 1376 روایت میکند.
در این نشست پس از نمایش مستند، سجاد صفارهرندی ضمن اشاره به بهروز بودنِ مسئله مستند، و شباهت بسیار فضای فیلم، جنس مسئله، نوع دیدگاههای مخالف، تبیینها و توجیهات مطرح با اتفاقات چند ماه اخیر، گفت: یکی از شئون ساحت تفکر این است که، بر تجربه تاریخی بازاندیشی کند. کار شما از این حیث کار بسیار خوبی است ولی من فکر میکنم این بازاندیشی و تامل آنچنانی که از مسئله انتظار میرود به لحاظ تحلیل عمق پیدا نمیکند. نقد من این است که این کار افراد را از موضع قبلیشان تکان نمی دهد. و نیاز به فکت و گزارش و تحلیل بیشتر است.
عطیه ایزدخواه: ضمن تشکر و تاکید بر پیشتازی چنین مستندی به جهت جمعآوری گسترده مستندات آرشیوی گفت: اختلال روایت فیلم من را آزار میداد. فقدان مصاحبه با جامعهشناس در اثر شما دیده میشود.
فاطمه مینویی ضمن تشکر از فیلم گفت: احساس میکنم فیلم ناتمام است. جای خالی روایت مردمی و بستر اجتماعی قابل لمس است و در نهایت روایت جای کامل شدن دارد.
مصطفی شوقی، کارگردان مستند در پاسخ به نکات مطرح شده، گفت: تولید مستند تا شهریور سال گذشته ادامه داشت. اما نمایش آن به صورت عمومی تحقق نیافت. در هر محفلی که قرار بود منتشر بشود، پلیس امنیت و اطلاعات و ... جلوی آن را میگرفتند. اما در مواجهه با ماجراهای آبان 98 ما به این نتیجه رسیدیم که اگر این کار را نمایش ندهیم، خسارت به جمهوری اسلامی است. همین که مخاطب جوان این فیلم را ببینند و آگاه بشود از یک تاریخی که سعی شده از آن صحبت نکنند و روی آن سرپوش بگذارند، برای ما کافی است.
او همچنین افزود: دلیل اختلال در روایت نیز پیچیدگی مسئله است. سوژه ما _آقای رفسنجانی_ پیچیدگی رفتاری داشت که بعد از انقلاب چهار دهه متفاوت را سپری کردهاست.
معنای مستند شورش علیه سازندگی این است که؛ علاوه بر چپ و راست و مردم خود آقای هاشمی هم علیه خودش شورش کرد. آدمهای بزرگ اشتباهات بزرگی دارند آقای هاشمی خواست کار بزرگی کند و خب اشتباه بزرگی هم کرد ولی وقتی فهمید فرمان را برگرداند و مسیر را عوض کرد.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
♨️@RCICA
لینک #گزارش_تفصیلی 👇
https://bit.ly/2Msz9M7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡پژوهش از نگاه پژوهشگران
✏به روایتِ سجاد صفارهرندی
مدیر گروه مطالعات اجتماعی فرهنگ و هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
⏳به مناسبت هفته پژوهش
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی #باشگاه_هنر_و_اندیشه
♨️@RCICA
💡سلسله نشستهای تخصصی سینما و علومانسانی "درنگ"
🎙گفتار اول؛ سینما و هویت ملی
📌با حضور:
_سیدحسین شهرستانی؛ (مدیر گروه حکمت هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی)
_ناصر شفق؛ (تهیهکننده سینما، بنیانگذار انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس)
_امیر رضا مافی؛ (نویسنده و منتقد سینما)
⏰شنبه ۷ دیماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۵:۳۰
📪خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
#سازمان_سینمایی_حوزه_هنری
♨️@RCICA
💡محفل شانزدهم عصرنشینی هنر و اندیشه "دیدار"
🎬نمایش و تحلیل مستند "الف الف پاریس"
🔸️این مستند روایتی است از حمزه غالبی مسئول شاخه جوانان و دانشجویی ستاد میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸
💻به همراه گفتگو از طریق اسکایپ با علی علیزاده؛ تحلیلگر سیاسی شبکه افقِ جمهوری اسلامی، بیبیسی فارسی، الجزیره و سیانان
📌با حضور
حسین شمقدری؛ کارگردان اثر
⏰دوشنبه ۹ دیماه، ساعت ۱۵
📪خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
@rcica_ir
📸 #گزارش_تصویری
💡سلسله نشستهای "عصر فضای مجازی و جهان آینده"
🏷تحولات هنر در عصر فضای مجازی
⏳۴ دیماه ۱۳۹۸
📌با حضور:
_سیدحسین شهرستانی
مدیر گروه حکمتِ هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
_سیدمهدی ناظمی قرهباغ
مدیر مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو
_مجید سلیمانی ساسانی
پژوهشگر مطالعات فرهنگ و رسانه
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
♨️@RCICA
✏️ #گزارش_کوتاه
دومین نشست از سلسله نشستهای «عصر فضای مجازی و جهان آینده» با عنوان «تحولات هنر در عصر فضای مجازی»، چهارشنبه 4 دیماه 1398 توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با همکاری پژوهشگاه فضای مجازی در سرای آوینیِ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار گردید.
در ابتدای نشست مجید سلیمانی ساسانی گفت: تکنولوژیهای جدید، فضای جدیدی را برای انسان معاصر ایجاد کرده است. و اثر هنری یا به تعبیر والتر بنیامین هاله اثر هنری و بازتولید مکانیکی اثر هنری دچار تحول مجددی شده است. بحث امروز ما تحول هنر به واسطه تکنولوژیهای جدید است که این تکنولوژیها به تدریج انسان را از عرصه تولید و توزیع محتوا خارج میکند.
سید مهدی ناظمی قرهباغ در تبیین مسئله نشست، ارائه خود را تحت عنوان«فضای مجازی و عصر سوم تفکر هنری» آغاز کرد، وی گفت: به زعم بنده، تفکر هنری سه عصر را سپری کردهاست؛ عصر اولی که انسان فکر هنری را در آن تجربه کرده عصر استعاره است. بعد از این عصر به نظر می رسد امر بصری تقویت میشود و بازنمایی مطرح میگردد.
در این دوران هنر در معاونت فلسفه سه گونه مختلف دارد؛ اولین شکل، گونه هلنی و هلنیستی است. شکل دوم، شکل مسیحی و اسلامی است که بازنمایی در تفسیر دین را مطرح میکند. به طور مشخص در دین مسیحیت خدای پسر بازنمایی از خدای پدر است که مبنای هنر بصری مسیحی قرار میگیرد. ولی در دین اسلام هنر بصری جایی نداشته و شکل مسموع ادامه مییابد.گونه سوم از شکل دوم، شکل سکولار و مدرن هنر بازنمایی است که به صورت بلوغ بصری در قرن 16 رخ میدهد. به همین خاطر انسان به سراغ پرسپکتیو می رود چون حقایق باید دارای حداکثر وضوح و تمایز باشند. در این دوره تفکر بصری اوج پیدا کرده و غالب مند می شود. همچنین فلسفه و ظهور زیبای شناسی در کلام بومگارتن،کانت و ...قوام بخش بصری بودن تفکر هنری هستند.
دوره سومِ تفکر هنری از اواخر قرن 19 آغاز شده و در این دوران، هنر بصری به جهت استعدادش شکل متشتت و منتشر پیدا میکند. انسان این عصر، در بصری کردن چیزها به دنبال چیزی نمیگردد بلکه امر مبصر برای او چیز محسوب میشود. این عصر عصری است که ما به آن مبتلا هستیم و باید آن را بپذیریم و اگر با گوشهای گشوده و با تامل با هستی و حقیقت روبه رو بشویم شاید بتوانیم راهی پیدا کنیم.
سیدحسین شهرستانی نیز گفت: در هنر و خلق اثر هنری ما آرزومند یگانگی و هم آغوشی با هستی و عالم هستیم. هنرمند میخواهد حجاب خویش را از میان بردارد. در حالی که درمقام علم و فلسفه، عالم یا نهاد علمی میخواهد خودش را تاسیس و یادآوری کند و قلمرو اقتدار و قدرتش را دربرابر جریان سیال و نیرومند طبیعت، تاریخ، فرهنگ و کیهان اثبات کند. این دعوی هنر همواره در متن فرهنگ، دیگریهای داشته و این کشاکش همواره در طول تاریخ تداوم یافتهاست. اما در دوره مدرن که سوژهی جدید اساسا با طرح تمایز با هستی پا به عرصه ظهور گذاشته، هنر طرح ویژهای پیدا میکند. هنر در این دوره آنتیتز یا دشمن این سوژه نوظهور است.
هنر به نحو اساسی در آگاهی و عقل ادغام شده و میخواهد همه چیز را به انضباط عقل سوبژکتیو دربیاورد. این سوژه دورههای تکامل و تطوری دارد که منطبق بر هنر در ادوار جدید است. این ادوار نیز وابسته به تعیین میانجیهایی است که نسبت این سوژه را با جهان بازسازی میکند. و سوژه مدرن از طریق علم، تکنیک و تاریخ به عنوان میانجیهای گوناگون، فاصله خودش را با جهان کم میکند. به این معنا که جهان را به انقیاد خودش درمیآورد و هنر در ادوار مختلف در خدمت این پروژه قرار میگیرد.
اما در دوره اخیر با شکل جدیدی از هنر روبه رو هستیم که هم افق با فضای مجازی و شکل جدیدی از تکنیک است. اینترنت آخرین شکل از ظهور عقل ابزاری است که میخواهد جهان را به تملک آگاهی دربیاورد. مبنای فهم هنر در این دوران _عصر فضای مجازی_، فهم هنر در واپسین شکل ظهور عقلانیت ابزاری در اینترنت و مناسبات اینترنتی است که بازتولید میشود. هنر با نحوی از رخدادگونگی آزاد و رها نسبت داشت، اکنون فضایی مصنوع، مقرر و معین خلق شده و این نقطه ظفرمندی عقل انضباطی است در مقابل جهان.
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
♨️@rcica_ir
لینک #گزارش_تفصیلی 👇
https://bit.ly/2F763h4
نشست تحولات هنر در عصر فضای مجازی-4-10-98 (2).mp3
13.73M
سلسله نشستهای عصر فضای مجازی و جهان آینده
"تحولات هنر در عصر فضای مجازی"
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
♨️@rcica_ir
📸 #گزارش_تصویری
💡سلسله نشستهای تخصصی سینما و علوم انسانی درنگ
🏷سینما و هویت ملی
⏳۷ دیماه ۱۳۹۸
📌با حضور:
_سیدحسین شهرستانی
مدیر گروه حکمتِ هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
_ناصر شفق
تهیهکننده سینما، بنیانگذار انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس
_امیر رضا مافی
نویسنده و منتقد سینما
#پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی
#باشگاه_هنر_و_اندیشه
♨️@rcica_ir