eitaa logo
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
139 ویدیو
0 فایل
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری تلفن: ۰۲۱-۹۱۰۸۸۰۰۰ ثبت‌نام دوره‌های آموزشی: ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 💡سلسله نشست‌های "عصر فضای مجازی و جهان آینده" 🏷تحولات هنر در عصر فضای مجازی ⏳۴ دی‌ماه ۱۳۹۸ 📌با حضور: _سیدحسین شهرستانی مدیر گروه حکمتِ هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی _سیدمهدی ناظمی قره‌باغ مدیر مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو _مجید سلیمانی ساسانی پژوهشگر مطالعات فرهنگ و رسانه ♨️@RCICA
✏️ دومین نشست از سلسله نشست‌های «عصر فضای مجازی و جهان آینده» با عنوان «تحولات هنر در عصر فضای مجازی»، چهارشنبه 4 دی‌ماه 1398 توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با همکاری پژوهشگاه فضای مجازی در سرای آوینیِ پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار گردید. در ابتدای نشست مجید سلیمانی ساسانی گفت: تکنولوژی‌های جدید، فضای جدیدی را برای انسان معاصر ایجاد کرده است. و اثر هنری یا به تعبیر والتر بنیامین هاله اثر هنری و بازتولید مکانیکی اثر هنری دچار تحول مجددی شده است. بحث امروز ما تحول هنر به واسطه تکنولوژی‌های جدید است که این تکنولوژی‌ها به تدریج انسان را از عرصه تولید و توزیع محتوا خارج می‌کند. سید مهدی ناظمی قره‌باغ در تبیین مسئله نشست، ارائه‌ خود را تحت عنوان«فضای مجازی و عصر سوم تفکر هنری» آغاز کرد، وی گفت: به زعم بنده، تفکر هنری سه عصر را سپری کرده‌است؛ عصر اولی که انسان فکر هنری را در آن تجربه کرده عصر استعاره است. بعد از این عصر به نظر می رسد امر بصری تقویت می‌شود و بازنمایی مطرح می‌گردد. در این دوران هنر در معاونت فلسفه سه گونه مختلف دارد؛ اولین شکل، گونه هلنی و هلنیستی است. شکل دوم، شکل مسیحی و اسلامی است که بازنمایی در تفسیر دین را مطرح می‌کند. به طور مشخص در دین مسیحیت خدای پسر بازنمایی از خدای پدر است که مبنای هنر بصری مسیحی قرار می‌گیرد. ولی در دین اسلام هنر بصری جایی نداشته و شکل مسموع ادامه می‌یابد.گونه سوم از شکل دوم، شکل سکولار و مدرن هنر بازنمایی است که به صورت بلوغ بصری در قرن 16 رخ می‌دهد. به همین خاطر انسان به سراغ پرسپکتیو می رود چون حقایق باید دارای حداکثر وضوح و تمایز باشند. در این دوره تفکر بصری اوج پیدا کرده و غالب مند می شود. همچنین فلسفه و ظهور زیبای شناسی در کلام بومگارتن،کانت و ...قوام بخش بصری بودن تفکر هنری هستند. دوره سومِ تفکر هنری از اواخر قرن 19 آغاز شده و در این دوران، هنر بصری به جهت استعدادش شکل متشتت و منتشر پیدا می‌کند. انسان این عصر، در بصری کردن چیزها به دنبال چیزی نمی‌گردد بلکه امر مبصر برای او چیز محسوب می‌شود. این عصر عصری است که ما به آن مبتلا هستیم و باید آن را بپذیریم و اگر با گوش‌های گشوده و با تامل با هستی و حقیقت روبه رو بشویم شاید بتوانیم راهی پیدا کنیم. سیدحسین شهرستانی نیز گفت: در هنر و خلق اثر هنری ما آرزومند یگانگی و هم آغوشی با هستی و عالم هستیم. هنرمند می‌خواهد حجاب خویش را از میان بردارد. در حالی که درمقام علم و فلسفه، عالم یا نهاد علمی می‌خواهد خودش را تاسیس و یادآوری کند و قلمرو اقتدار و قدرتش را دربرابر جریان سیال و نیرومند طبیعت، تاریخ، فرهنگ و کیهان اثبات کند. این دعوی هنر همواره در متن فرهنگ، دیگری‌های داشته و این کشاکش همواره در طول تاریخ تداوم یافته‌است. اما در دوره مدرن که سوژه‌ی جدید اساسا با طرح تمایز با هستی پا به عرصه ظهور گذاشته، هنر طرح ویژه‌ای پیدا می‌کند. هنر در این دوره آنتی‌تز یا دشمن این سوژه نوظهور است. هنر به نحو اساسی در آگاهی و عقل ادغام شده و می‌خواهد همه چیز را به انضباط عقل سوبژکتیو دربیاورد. این سوژه دوره‌های تکامل و تطوری دارد که منطبق بر هنر در ادوار جدید است. این ادوار نیز وابسته به تعیین میانجی‌هایی است که نسبت این سوژه را با جهان بازسازی می‌کند. و سوژه مدرن از طریق علم، تکنیک و تاریخ به عنوان میانجی‌های گوناگون، فاصله خودش را با جهان کم می‌کند. به این معنا که جهان را به انقیاد خودش درمی‌آورد و هنر در ادوار مختلف در خدمت این پروژه قرار می‌گیرد. اما در دوره اخیر با شکل جدیدی از هنر روبه رو هستیم که هم افق با فضای مجازی و شکل جدیدی از تکنیک است. اینترنت آخرین شکل از ظهور عقل ابزاری است که می‌خواهد جهان را به تملک آگاهی دربیاورد. مبنای فهم هنر در این دوران _عصر فضای مجازی_، فهم هنر در واپسین شکل ظهور عقلانیت ابزاری در اینترنت و مناسبات اینترنتی است که بازتولید می‌شود. هنر با نحوی از رخدادگونگی آزاد و رها نسبت داشت، اکنون فضایی مصنوع، مقرر و معین خلق شده و این نقطه ظفرمندی عقل انضباطی است در مقابل جهان. ♨️@rcica_ir لینک 👇 https://bit.ly/2F763h4
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله نشست‌های عصر فضای مجازی و جهان آینده "تحولات هنر در عصر فضای مجازی" ♨️@rcica_ir
📸 💡سلسله نشست‌های تخصصی سینما و علوم انسانی درنگ 🏷سینما و هویت ملی ⏳۷ دی‌ماه ۱۳۹۸ 📌با حضور: _سیدحسین شهرستانی مدیر گروه حکمتِ هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی _ناصر شفق تهیه‌کننده سینما، بنیان‌گذار انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس _امیر رضا مافی نویسنده و منتقد سینما ♨️@rcica_ir
✏️ سلسله نشست‌های تخصصی «سینما و علوم انسانی» با عنوان «درنگ» و با محوریت «سینما و هویت ملی» توسط سازمان سینمایی حوزه هنری و با همکاری پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در سرای شهید مرتضی آوینی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد. سیدحسین شهرستانی _ مدیر گروه حکمتِ هنر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی _ در این نشست گفت: سینما بر روی دوش شکوفایی و ساختارهای تمدنی می‌نشیند، و ما این ساختارها را فراهم نکرده‌ایم. تا به امروز نیز درگیر مناسبات ساختاری سینما باقی ماندیم. این در حالی است که نه حاکمیت عاقلی، مدیریت سینما را به عهده می‌گیرد و نه چرخه پولسازی، اجتماعی و مصارف مردمی درست تامین می‌شود. جشنواره‌های جهانی بخش‌های مختلفی دارند که تقریبا ما را به زیر استعمار خود می‌برند و به مثابه دلقک‌های سیرک از ما کار می‌کشند و برای تشویق‌مان جایزه می‌دهد. جایزه گرفتن در جشنواره‌های جهانی اگرچه ضروری است اما فقط جایزه گرفتن باعث افتخار نیست، ما باید مانند یک شخصیت متمدن و کامل وارد سینمای جهانی شویم، به علت عقب ماندگی ساختارهای سیاسی و کمبود بلوغ ساختارهای سیاست‌گذار سینما در ایران، مدیریت فرهنگی مناسبی صورت نمی‌گیرد و از طرفی بحران‌های درونی سینما، این عرصه را به وضعیت کنونی کشانده است. سینمای ملی دارای بحران‌های درونی است که از درون خود برخواسته و با بحران‌هایی از جانب سینما و ‌اخلاق روبرو شده است. دولت و سینماگران هم در این مشکلات سینما شریک بوده و سینماگران مسئول سینمای ما هستند امیررضا مافی _ نویسنده و منتقد سینما _ در تبیین مفهوم هویت تصریح کرد: هویت یک معنای ماتقدم و یک معنای ماتاخر دارد. «ماتقدم» پاسخ به چیستی و هستی و کیستی در یک امر ماورایی در قرون وسطا است. انسان نسبت به مشیت الهی تعریف می‌شود و دین هویت ما است، بعد از استیلای فردیت در عصر روشنگری، انسان مُدرک جهان و آزاد است و تشخیص می‌دهد چه چیزی به درک انسان می‌آید یا نمی‌آید. در ادامه دانش و علم، معطوف به قدرت دادن به انسان شد. پاسخ به کیستی آدم‌ها در دوران پیشامدرن و پسامدرن دو پاسخ متفاوت در پیش دارد. در دو دهه اخیر مشخصا سینما، رسانه و تکنولوژی به ابزاری برای وانمایی واقعیت تبدیل شده‌اند، این یعنی معنای واقعیت را پنهان کنیم و همین پنهان شدن را نیز پنهان کنیم. جهت تعریف هویت جمعی و فردی ما امروز هیچ مبنایی نیست، چون هیچ متفکری نداریم، اگر هم کسی اندک تلالویی داشته باشد دچار بی‌بیانی است تا گرفتار شبهات سیاسی نشود. ما در این میان از کارگردان توقع نداریم که یک تنه زبان همه کشور شود، زیرا او هم، پشتوانه هویتی و تفکری ندارد. اگر هم چیزی بسازد خانه پدری از آب در می‌آید. ما از تاریخ و تبارمان هیچ استفاده‌ای نمی‌کنیم. نخستین نیاز ما داشتن تفکر و پاسخ به سوال کیستی فرهنگی است. در این میان سینما هم اگر خیانتی نکند، خدمتی هم نمی‌تواند بکند. ما به یک نظام معرفتی نیازمندیم و این به معنای فعالیت فیلسوف در این ژانر نیست. برای داشتن یک جامعه پویا، هنر، بهترین بخش،‌ فضا و اندیشه است که قادر است جامعه را به جلو هدایت کند. ناصر شفق _ تهیه‌کننده سینما، بنیانگذار انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس _ ضمن اشاره به تاریخ شکل‌گیری هویت ملی در سینما گفت: سینما به عنوان جامع‌ترین هنر نوع بشر، زمانی که شکل گرفت عملا هویت ملی به وجود آمد. سینما، اتفاقا هنر گمشده فرهنگ ملی و هویتی ما است. ما ساز و کار کهن‌تری نسبت به دیگر جوامع در عرصه فرهنگ داشته‌ایم امروز سینمای ما در اختیار مافیای اقتصادی است. بنده به عنوان سینماگر بخش خصوصی معتقدم که نگاهی با عنوان هویت ملی و سینما وجود ندارد. حوزه هنری قادر است از نو آغاز کرده و با توجه به جایگاه خود، سینمای ملی بالاخص در عرصه جوانان را راه اندازی کند. باید تاکید کنم نسل جوان می‌تواند در مسیر سازندگی حرکت کرده و سینما را شکل دهد. ♨️ @rcica_ir لینک 👇 https://bit.ly/2ZFxjgg
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡سلسله نشست‌های تخصصی سینما و علوم انسانی 🏷سینما و هویت ملی ♨️@RCICA
📸 💡محفل شانزدهم عصرنشینی هنر و اندیشه "دیدار" با موضوع مستند "الف الف پاریس" ⏰دوشنبه ۹ دی‌ماه، ساعت 📌با حضور حسین شمقدری؛ کارگردان اثر 💻به همراه گفتگو از طریق اسکایپ با علی علیزاده؛ تحلیل‌گر سیاسی شبکه افقِ جمهوری اسلامی، بی‌بی‌سی فارسی، الجزیره و سی‌ان‌ان ♨️ @rcica_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت شانزدهمین محفل عصرنشینی هنر و اندیشه با موضوع مستند "الف الف پاریس" 💻گفتگو با علی علیزاده ♨️ @rcica_ir
🔻برنامه ملی انتقام یا: خون پهلوان دعوتی دارد! 🔸شهید سردار چکیده ارزشهای ملی و دینی تاریخ ما بود: او پهلوان بود و آیین پهلوانی و فتوت را از متن شاهنامه و عمق اساطیر به روزگار معاصر کشید. دلیر و نستوه است اما بعلاوه مرد خرد و چاره و سیاست است و نیز اهل راز و نیایش و خلوت. پهلوانِ فردوسی، همان "رند بلاکش" حافظ است و این هر دو در سردار سلیمانی متجلی شدند. او ابرمرد دوران ما بود، اما چهره و رفتارش به عاشقان و شاعران بیشتر می‌مانست تا به جنگاوران. 🔸او و همگنانش در کارزار مردانه‌ی خویش، هویت ملی و هویت دینی و ارزشهای انسانی و جهانی را به وحدت رساندند. ملی‌گرایان بگویند چه کسی هم‌تراز او پاسدار میهن بود؟ بزرگان دین و تشیع بگویند چه کس چون او از حریم اهل بیت دفاع کرد؟ و روشنفکران بگویند چه کسی مانند او از آزادی و صلح دربرابر خشونت و ترور و تعصب صیانت نمود؟ سلیمانی توفیق جمع میان "خرد" و "حماسه" و "ایمان" است و گواه روشن بر این ضرورت که حراست از مرزهای ملی در گرو فراروی از مرزها است. 🔸اکنون اما مساله اساسی دفاع از این دست‌آورد بزرگ است. خون سلیمانی چون خون سیاوش و خون امام حسین، جوشان و خروشان سخنی و دعوتی دارد: . انتقام تنها یک واکنش احساسی نیست. عاقلانه‌ترین تصمیم است. از حیث داخلی بازیابی روحیه ملی و گذار از سوگ به حماسه است، چنانچه رستم، سوگ سیاوش را به رزم با توران بدل می‌کند. و از حیث خارجی بازیابی موازنه‌ی میدان و شرط حضور دوباره‌ی ایران در کارزار سیاست جهانی است. انتقام اما باید خردمندانه و مدبرانه باشد اما باید دانست که به لحاظ نمادین و واقعی در این شرایط هیچ کاری عقلانی‌تر از انتقام نیست. 🔸این انتقام باید صریح و فوری باشد و علاوه بر جهت‌دهی به نیروها در بلندمدت، در کوتاه‌مدت هدفی متمرکز داشته باشد: سقوط . آنچه امام با کارتر کرد باید در مورد ترامپ تکرار شود. هزینه‌های شهادت سلیمانی باید برای امریکا تا حدی بالا رود که انتخابات آتی را به صحنه‌ی شکست ترامپ تبدیل کند و پرچمی را که او پس از ترور سردارِ ما برافراشت، به زیر کشد. همه‌ی ما ایرانیان باید در این "برنامه ملی انتقام" مشارکت کنیم. انتقامی که تضمین مشارکت آینده ما در مناسبات سیاست جهانی و حل‌وفصل مسایل ملی و منطقه‌ای است. چنين کار يکسر مداريد خُرد چنين کينه را خرد نتوان شمرد (سیدحسین شهرستانی)
🔻صحنه خطابه حماسی رستم در شاهنامه و تبدیل سیاوش به با افراسیاب: به گُردان چنين گفت که من بر اين کينه دادم دل و جان و تن که اندر جهان چون سوار نبندد کمر نيز يک نامدار  دریغ آن گو نامبرده سوار که چون او نبیند دگر روزگار همی جنگ با چشم گریان کنم جهان چون دل خویش بریان کنم چنين کار يکسر مداريد خرد چنين کينه را خرد نتوان شمرد ز دلها همه ترس بيرون کنيد زمين را ز خون رود جيحون کنيد به يزدان که تا در جهان زنده ام به کين سياوش دل آگنده ام ...و گر نه من و گرز و شمشير تيز برانگيزم اندر جهان رستخيز نبيند دو چشمم مگر گرد رزم حرامست بر من می و جام و بزم به درگاه، هر پهلواني که بود چو زان گونه آواز رستم شنود همه برگرفتند با او خروش تو گفتي که ميدان برآمد به جوش ببستند گردان ايران ميان به پيش اندرون اختر کاويان... 📖درسگفتار 🔶جستجوی حکمت اجتماعی در 🔻این هفته به پاس حماسه‌ی سوگ سردار قاسم سلیمانی، جاودانی داستان را بازمی‌خوانیم. 🔸یکشنبه ۱۵دی ۹۸ ساعت ۱۷ ♨️ @rcica_ir
⛔هفدهمین محفل عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار لغو گردید. 🔻محفل عصرنشینی دیدار با موضوع مستند "ایکسونامی" روز دوشنبه ۱۶ دی‌ماه ۱۳۹۸ همزمان با مراسم تشییع پیکر مطهر سپهبد شهید قاسم سلیمانی، لغو و به هفته‌های آتی موکول شد. ♨️ @RCICA_ir
📸 📖درسگفتار جستجوی حکمت اجتماعی در 🔻به مناسبت سوگ سردار ⏳یکشنبه ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ ♨️ @rcica_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت درسگفتار جستجوی حکمت اجتماعی در 🔻به مناسبت سوگ سردار ♨️ @rcica_ir
✏️ درسگفتار «جستجوی حکمت اجتماعی در شاهنامه» با محوریت داستان «کین سیاوش» به پاس حماسه‌ی سوگ سردار قاسم سلیمانی، یکشنبه 15 دی‌ماه 1398 در سرای آوینی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار گردید. سیدحسین شهرستانی در ابتدای این نشست گفت: حاج قاسم سلیمانی را جهان به عنوان استراتژیست سیاسی می‌شناسند و این زمان می‌برد که متوجه رندیِ عمق وجود، فتوت جان و شعری شوند که سراسر وجود ایشان را فراگرفته‌است. فاطمه دلاوری با نقل بخشی از کتاب نقدقوه حکم کانت تصریح کرد: مردی که وحشت نمی‌کند، نمی‌ترسد و بنابراین به خطر تسلیم نمی‌شود، بلکه با قصد کامل و باقدرت به مصاف آن می‌رود. حتی در متمدن‌ترین کشورها نیز این احترام ویژه به مرد جنگاور باقی است. می‌توان هرقدر که بخواهیم در باب اینکه در مقایسه میان مرد سیاست و مرد جنگ، کدام یک درخور احترام بیشتری است مجادله کنیم. اما حکم زیبایی‌شناسی به سود دومی رای می‌دهد. او با اشاره به بحث «خدایگان و بنده» در کتاب پدیدارشناسی هگل افزود: انسانیت انسان جایی به تمامه تحقق می‌یابد که خودش را به خطر بیندازد و مهمترین خواسته نفسانیش که صیانت از نفس وجان است را به خاطر امر والا به خطر بیندازد. شهرستانی در ادامه تصریح کرد: ادبیات فارسی به ما کمک می کند بجنگیم. همانطور که جنگ قوام فرهنگ است، فرهنگ نیز قوام جنگ می‌باشد. کسی می‌تواند بجنگد که زبانی و حرفی داشته باشد. جنگ به مثابه آیین مبتنی به یک پشتوانه فرهنگی غنی است. ما قدرتمند هستیم چون برای سرتاسر این لحظات حرفی، بیتی و شعری داریم. وی در تبیین نسبت شهادت سردار سلیمانی و شاهنامه افزود: یک محور شخصیت پهلوان در شاهنامه و به طور مشخص شخصیت جهان پهلوان است که این مفهوم هم ملی است و هم جهانی. از مرز و فراتر از مرز و یا به عبارتی حق و حقیقت و امر مطلق دفاع می کند. جمع زیبایی و والایی ، مهر وکین، جنگ و سیاست و بزم و رزم است. از این حیث ما این لقب را برای ستودن امثال سلیمانی می‌پسندیم. محور دوم واقعه و پس از واقعه است. که پس از واقعه در شاهنامه جریان بزرگ آغاز می‌شود. وقتی خبر مرگ سیاوش به ایران می‌رسد، ایران به کین سیاوش برمی‌خیزد و با توران رزمی را آغاز می‌کند. یعنی این سوگ از مسیر کین یا انتقام به رزم یا حماسه بدل می‌شود. و کین نقطه انتقال از سوگ به حماسه است. نکته بعدی یادکرد پس از حادثه است. در این برهه نیز مسئله زبان فارسی مطرح می‌شود. مهمترین سنگر ما در برابر نظام جهانی زبان فارسی است. ابومهدی المهندس نیز اشاره داشتند که زبان فارسی زبان انقلاب است. ما به جهت زبان فارسی است که می‌توانیم بایستیم و دوام بیاوریم زیرا اهل اشارت و بشارت هستیم کسی که اشارت بفهمد اهل بشارت است و ما مصائب را از مسیر ایهام و اعجاز زبانی تحمل می‌کنیم. ♨️ @rcica_ir لینک 👇 https://bit.ly/2upFykY
🔰 پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می‌کند 🔻آیین رونمایی از اثر جدید در حوزه مطالعات شهرت 📚فعالیت‌های انسان‌دوستانه سلبریتی‌ها نویسنده: ایلان کاپور مترجم: احسان شاه‌قاسمی 🔸با حضور - احسان شاه‌قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران - احسان کاوه، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون - مجید سلیمانی ساسانی، پژوهشگر مطالعات فرهنگ و رسانه ⏳زمان: سه‌شنبه ۱ بهمن‌ماه ۹۸ | ساعت۱۶:۳۰ 📬مکان: خیابان سمیه، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی 📌حضور تمامی علاقمندان و دغدغه‌مندان آزاد و مزید امتنان است. #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی #باشگاه_هنر_و_انديشه 🌏 rcica.ir 🌐 @rcica_ir
💡محفل هفدهم عصرنشینی هنر و اندیشه "دیدار" 🎬نمایش و تحلیل مستندِ "زنانی با گوشواره‌های باروتی" 🔞در مستندِ داستانی «زنانی با گوشواره‌های باروتی» روزنامه‌نگاری به نام "نور" با زنان و کودکان آواره داعشی همراه شده و روایت‌گر زندگی آنها طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ است. 🔖افتخارات: _برنده بهترین فیلم بین‌الملل و بهترین کارگردانی درجشنواره سینما حقیقت _دارنده دیپلم افتخار جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره Millennium _برگزیده جایزه اصلی جشنواره Signed de Nuit پاریس 📌با حضور: _رضا فرهمند: کارگردان اثر _فاطمه بنیادی: تدوینگر ⏰دوشنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۵ 📪خیابان سمیه، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی 🔸️حضور تمامی علاقمندان و دغدغه‌مندان آزاد و مزید امتنان است. #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی #باشگاه_هنر_و_انديشه 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica_ir
📖 #معرفی_کتاب 📚نگاهی به فتوژورنالیسم جنگ تحمیلی 🔸️عکس و عکاسی همیشه خلاقیتی را به تصویر می‌کشد که در پی نگاهِ جست‌وجوگر عکاس پدید می‌آید. و این پدید تصویری همیشه در تلاش بوده‌است تا آنچه را که هست به هستی درآورد و جاودانه کند، اما در این میان برخی چنان به واسطه این هنر و صنعتِ نوین بشری در جاودانه‌های ملتی ریشه دوانیده‌اند که فراتر از هر عنوان یا هر کادر تصویری است. ✏نویسنده: #نازلی_عباسی_اهوازی #محمد_رضا_شریف_زاده علاقمندان می‌توانند کتاب را از طریق لینک زیر تهیه نمایند: https://bit.ly/2G1fTBK #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی #انتشارات_سوره_مهر #معرفي_كتاب 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚نشست رونمایی کتاب 💡پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار می‌کند 🔻آیین رونمایی از اثر جدید در حوزه مطالعات شهرت 📚فعالیت‌های انسان‌دوستانه سلبریتی‌ها نویسنده: ایلان کاپور مترجم: احسان شاه‌قاسمی ⏳زمان: سه‌شنبه ۱ بهمن‌ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۶:۳۰ 📬مکان: خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی 📣حضور تمامی علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان آزاد و مزید امتنان است 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica_ir
📸 #گزارش_تصویری 💡محفل هفدهم عصرنشینی هنر و اندیشه #دیدار با موضوع مستندِ "زنانی با گوشواره‌های باروتی" ⏰دوشنبه ۳۱ دی‌ماه 📌با حضور رضا فرهمند؛ کارگردان اثر #پژوهشکده_فرهنگ_و_هنر_اسلامی #باشگاه_هنر_و_انديشه 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica_ir
✏️ هفدهمین محفل عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار با نمایش مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» و با حضور رضا فرهمند، کارگردان اثر روز دوشنبه 30 دی ماه 1398 در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، برگزار شد. در این نشست پس از نمایش مستند رضا فرهمند گفت: این فیلم که سه سال قبل و طی 2 ماه فیلمبرداری تولید شده، از جهت حضور سینمایی ایران در سطح بین‌الملل پیرامون موضوع جنگ با داعش، تفاوت‌های ویژه‌ای دارد. موضوع اصلی این مستند بحث زنان و به ویژه کشف درباره زنانی داعشی می‌باشد که در سطح جهان تاکنون اتفاق نیفتاده است. حضور این اثر در سطح بین‌المللی بازخوردهای خوبی داشته‌است که این بازخوردهای مثبت بسیار ارزشمند هستند از این جهت که حوزه مقاومت بسیار مغفول مانده در صورتی که حرفهای جدی و خوبی از ایران در عرصه عملی دیده می‌شود که در سینما وجود ندارد. در ادامه نشست محمد پورکیانی ضمن تشکر از انتخاب موضوع گفت: وجه درخشندگی کار از این جهت بود که شخصا به عنوان مخاطب بدون آنکه چنین تجربه زیسته‌ای داشته باشم با سوژه احساس نزدیکی می‌کردم. اما مسئله‌ای که بنده دارم این است که در این مستند جانب صلح گرفته شده و مستندی به نمایندگی از صلح‌طلبان یا به تعبیر فمنیستی به نمایندگی از زنان عالم ساخته شده‌است. فارغ از بحث جنگ و صلح زمینه‌ای که پرورش پیدا می‌کند بدویت و مدنیت است. مسئله من این است که این فیلم ضد چیست؟ همچنین در ادامه این سوال سجاد صفارهرندی افزود: شما در صحبت‌هایتان اشاره به سینمای مقاومت کردید. اما من در این فیلم مفهوم مقاومت را حاضر ندیدم و آنچه به صورت پررنگ در فیلم حاضر بود نوعی انسان‌گرایی ضد جنگ بود. کار شما از حیث نظری و محتوایی ذیل گفتمان شرق شناسی غربی است که از وضعیت تراژیک حاصل از بدویت شرقی گزارش می‌دهد. از این‌روی برای فرد غربی ترحم برانگیز هست. این مسئله مسئله زبان نیست و مسئله کل شاکله فیلم است. پرسش من مشخصا این است که تلقی شما از سینمای مقاومت چیست که فیلم شما ذیل این رویکرد قرار می‌گیرد. کارگردان این اثر در پاسخ به سوالات مطرح شده تصریح کرد: از نظر من این مستند، فیلم مقاومت است چون من موضوع مقاومت را محصور به اتفاقاتی که در لبنان، عراق و سوریه افتاده است، نمی‌دانم. من معتقدم مقاومت در تمام زندگی ما جاری است از مادری که برای تامین غذای بچه‌اش تلاش می‌کند تا رزمنده‌ای که در جبهه می‌جنگد و حتی من پا را فراتر می‌گذارم؛ اینکه یک داعشی چطور می‌جنگد را هم ذیل مقاومت تعریف می‌کنم. چون ما در دنیای بزرگی زندگی می‌کنیم که باید زبانی را انتخاب کنیم که حرف ما را به تمام دنیا برساند. از این جهت معتقدم مخاطبین ما با طبقات مختلف اجتماعی، به جهت انتخاب یک زبان محدود در رسانه نسبت به موضوعات مقاومت مورد نظر شما عقب نشینی کردند و ما زبان درستی را برای معرفی این مفاهیم به شدت انسانی انتخاب نکردیم. من مسیر فیلم خودم را از منبع کلی‌تری می گیرم و اسلامی که در آن علی (ع) و حسین(ع) وجود دارند برای من مسیر و الگوی فیلمسازی می‌شود. فاطمه دلاوری نیز ضمن تشکر از فیلم و اشاره به موفقیت‌های آن گفت: اما همان امام حسین نیز می‌گوید «کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ‌ عَونا» ما در این فیلم این بخش دشمن ظالم باش را نمی‌بینیم و همه اش یاوری مظلوم است. در پاسخ به این نقد رضا فرهمند افزود: از نظر من این بخش هم وجود دارد. در سکانس آخر ما می‌بینیم که نور دوستانش را از دست می‌دهد و این دیالوگ را می‌گوید که: "من برمی‌گردم به جنگ" مریم مومن‌زاده نیز ضمن تشکر از این مستند گفت: ما در این فیلم با روایت‌های متکثری از زنان داعشی مواجه هستیم که مزیت این مستند است ولی بعضی از این روایت‌ها ناقص رها می‌شود و برای من مخاطب ناتمام می‌ماند. همچنین نسبت شخصیت نور به عنوان قهرمان با روایت‌های مختلف در گفتگوها مشخص نمی‌شود. ♨️ @rcica_ir 🌍 rcica.ir لینک 👇 https://bit.ly/2upqIuI
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت هفدهمین محفل عصرنشینی هنر و اندیشه با موضوع مستند "زنانی با گوشواره‌های باروتی" ♨️ @rcica_ir