✍همان طور كه قبلًا عرض كردم، موضوع ولايت فقيه چيز تازهاى نيست كه ما آورده باشيم؛ بلكه اين مسأله از اول مورد بحث بوده است. حكم مرحوم ميرزاى شيرازى در حرمت تنباكو چون #حكم_حكومتى بود، براى #فقيه ديگر هم واجب الاتباع بود. و همه علماى بزرگ ايران- جز چند نفر- از اين حكم متابعت كردند. مرحوم ميرزا محمد تقى شيرازى كه حكم #جهاد دادند و همه علما تبعيت كردند، براى اين است كه حكم حكومتى بود.
به طورى كه نقل كردند، مرحوم كاشف الغطاء نيز بسيارى از اين مطالب را فرمودهاند. عرض كردم كه از متأخرين، مرحوم نراقى، همه شئون رسول الله(ص) را براى فقها ثابت میدانند. و مرحوم آقاى نايينى نيز میفرمايند كه اين مطلب از مقبوله «#عمر_بن_حنظله» استفاده میشود. در هر حال طرح اين بحث تازگى ندارد.
📚 امام خمینی(ره)، #ولایت_فقیه ، صفحه ۱۲۴
▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎
《مرور آثار امام خمینی در کانال تخصصی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی》
▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎
◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
بخشی از مصاحبه حضرت امام(ره) با ۵ نفر از خبرنگاران مطبوعات اروپا(۸آذر۵۸):
خبرنگار:
شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بین المللی را مطالعه نکرده اید. تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گرفتن و دادن یک زندگی اجتماعی درگیر نبوده اید. آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمی آورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمی توانید درک کنید؟
امام خمینی(ره):
ما معادلۀ جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی ای که تا به حال به واسطۀ آن تمام مسائل جهان سنجیده می شده است را شکسته ایم.
ما خود چارچوب جدیدی ساخته ایم که در آن #عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته ایم. از هر عادلی دفاع می کنیم و بر هر ظالمی می تازیم، حال شما اسمش را هرچه می خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایۀ نفوذ سرمایه داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی دانم و بهتر است که ندانم.
📚صحیفه امام، ج۱۱، ص۱۶۰
▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎
《مرور آثار امام خمینی در کانال تخصصی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی》
▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎
◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
امام خمینی(ره):
مهمترين وظيفه انبيا (ع) برقرار كردن يك نظام عادلانه اجتماعى از طريق اجراى قوانين و احكام است، كه البته با بيان احكام و نشر تعاليم و عقايد الهى ملازمه دارد.
چنانكه اين معنا از آيه شريفه به وضوح پيدا است: «لَقَدْ ارْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيّناتِ وَ انْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ»
هدف بعثتها به طور كلى اين است كه مردمان بر اساس روابط اجتماعى عادلانه نظم و ترتيب پيدا كرده، قد آدميت راست گردانند.
و اين با تشكيل #حكومت و اجراى احكام امكانپذير است.
📚کتاب ولایت فقیه، ص۷۰
▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎
《مرور آثار امام خمینی در کانال تخصصی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی》
▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎
◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
✍اسحاق بن يعقوب نامهاى براى حضرت ولى عصر (عج) مینويسد، و از مشكلاتى كه برايش رخ داده سؤال میكند. و محمد بن عثمان عمرى، نماينده آن حضرت، نامه را میرساند. جواب نامه به خط مبارك صادر میشود كه «... در حوادث و پيشامدها به راويان #حديث ما رجوع كنيد، زيرا آنان حجت من بر شمايند، و من حجت خدايم ...»
◀️منظور از «حوادث واقعه» مسائل و احكام شرعيه نيست. چون اين موضوع جز واضحات مذهب #شيعه بوده است و روايات متواتره دارد كه در مسائل بايد به #فقها رجوع كنند. منظور از «حوادث واقعه» پيشامدهاى اجتماعى و گرفتاریهايى بوده كه براى #مردم و #مسلمين روى میداده است.
📚 ولایت فقیه، صفحه ۷۹
▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎
《مرور آثار امام خمینی در کانال تخصصی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی》
▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎
◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
آیت الله جوادی آملی(ولایت فقیه).mp3
936.6K
#بشنوید
♦️ منکر #ولایت_فقیه، طعم فقه را نچشیده است!
آیت الله العظمی جوادی آملی(در جلسه درس خارج فقه):
🔺مرحوم صاحب جواهر در کتاب جهاد جواهر ، جلد ۲۱ (ص۳۹۷)؛ جریان ولایت فقیه را که نقل می کند، می فرماید: کسی که قائل به ولایت فقیه نیست، (کَاَنَّهُ مَا ذاقَ مِن طَعمِ الفِقه شَیئاً). این گویا اصلاً مزه فقه را نچشیده!
🔺بالاخره این دین و قوانین یک #مسئول می خواهد یا نمی خواهد؟! این احکام شرعی و دستورهای الهی یک #مجری می خواهد یا نمی خواهد؟!
🔺در زمان امام و پیغمبر (علیهم السّلام) که مشخص است، در #عصر_غیبت بالاخره یک مسئول می خواهد یا نمی خواهد؟!
🔴حالا یک وقتی ما اختلاسی و نجومی داریم، این تقصیر خود ماست. مستحضرید رهبر اگر علی بن ابیطالب هم باشد، مادامی که ما اصلاح نشویم، شکست هست؛ این تعارف ندارد! چون حکومت حضرت امیر شکست خورد!
✅ درس خارج فقه، قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
آیت الله #مصباح_یزدی(حفظه الله):
#ولی_فقیه کسی است که هم از نظر علم به قانون اسلام آگاه تر از دیگران است هم از نظر تقوا در بالاترین مراتب است و هم از نظر مدیریت جامعه اصلح از دیگران است.
⭕در حقیقت چون ولی فقیه جای امام معصوم علیه السلام می نشیند، باید نزدیک ترین شخص به وی در #فقاهت و #عدالت و #کفایت باشد.
⬅️در مجموع میتوان ولایت فقیه را رهبری و زعامت جامعه اسلامی دانست، فقیه عادل و با کفایت در راستای #حاکمیت_الهی و در ادامه حاکمیت انبیا و معصومان علیهم السلام به منظور دستیابی به کمال انسانی.
📚آیت الله مصباح یزدی، حکیمانه ترین حکومت؛ کاوشی در نظریه ولایت فقیه، ص۴۸
◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
مسأله حکومت.mp3
1.16M
#بشنوید
مقام معظم رهبری(مد ظله العالی):
✅مساله #حکومت، اساس قضایای همه پیامبران بوده است.
⭕برخی دوست دارند که حرفهای موهوم و رد شده و غلط را در قالب های علی الظاهر نو بیان کنند.
برخی میگویند دین اگر حکومت پیدا کند قداست خود را از دست می دهد.
قداست [موهوم] یعنی یک چیز بی خاصیت و بی نام و حیثیت بی حقیقت را به خود ببندد.
◀️[اما] قداست حقیقی این است که یک حقیقتی در میان مردم و بر امور دنیا و آخرت مردم اثر خوب بگذارد و زندگی را اصلاح کند. این دین است. اگر دینی توانست این کار را بکند قداست متعلق به اوست.
◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
دکتر عباسعلی #کدخدایی در نشست علمی با موضوع 《راهکارهای جلوگیری از استبداد ناشی از تمرکز قدرت》 که به همت مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی برگزار شد، مطرح کرد:
✍وقتی سخن از ولایت فقیه است، یعنی شخصی که دارای شرایط و صلاحیتهایی است و اینکه این صلاحیتها چگونه احراز میشود،بحث دیگری است ولی مهم این است که هر کسی نمی تواند ولی فقیه باشد و با هر مبنایی نمی توان شخص را به عنوان ولی فقیه قلمداد کرد.
#قانون_اساسی در چند اصل به شرایط ولی فقیه پرداخته است؛
مثلا اصل پنجم که از ولی فقیه یک ترسیم کلی میکند. اصول دیگری همچون اصل 107 و 109 و حتی 111 که به بحثهای انتخاب ولی فقیه مربوط می باشد.
با مشخص شدن #چارچوب_قانون، ولایت مطلقه ⬅یعنی ولایتی که در این چارچوب حرکت می کند و لذا اختیاراتی که به او تفویض می شود، اختیاراتی است که منطبق بر
⏪ احکام شرعی، عقل سلیم و مصالح جامعه است.
🔴اگر این مبنا را در بیان اختیارات ولی فقیه بپذیریم، ولایت فقیه نه تنها تعارضی با حاکمیت قانون ندارد بلکه عین حاکمیت قانون است.
برای مطالعه ادامه مطلب اینجا را کلیک کنید.
◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
مقام معظم رهبری(مد ظله العالی):
✍#حکومت_اسلامی ادامه #حاکمیت_خداست، ادامه ولایت و سلطه تکوینی و ربوبیت پروردگار است.
یعنی خدای متعال، عالم را آفریده است، انسانها را آفریده است، پیغمبران را مبعوث کرده است، راه هدایت را در مقابل همه موجودات گذاشته.
⭕یک حرکت همگانی عظیم ممتد تمام نشدنی در سراسر عالم به اراده و تدبیر پروردگار، به سوی کمال و تعالی به وجود آمده. یعنی وقتی نگاه می کنید، همه این عالم یک کاروان است، یک قافله است از انسان و بقیه موجودات که دارند یک مسیری را طی می کنند تا به یک هدف و نهایت و سرمنزلی برسند.
البته انسان، محور این کاروان است و حرکت اصلی و حرکت منطقی و معقول و آزادی متعلق به انسان هاست.
خدای متعال این عالم را، این بشریت را، این موجودات را، این نعمتها را با یک قاعده ای و قانونی و به جهت و سمت خاصی آفریده و پیغمبران را مامور کرده که همه چیز دنیا را در جای واقعی و صحیح خود قرار بدهند و به انسان یاد بدهند که چگونه میشود از موجودات عالم، از امکانات، از قدرتهای گوناگونی که در بطن این طبیعت نهفته است، استفاده کرد. از قوانین چگونه میشود استفاده کرد. خود را و همه محیط پیرامون خود را و همه عالم را به کمال رساند.
✍بعد نوبت به حکومت اسلامی و الهی می رسد. حاکم اسلامی و حاکم الهی، در حقیقت "#خلیفه_الله" در میان مردم و ادامه دهنده همان راهی است که خدای متعال برای انسانها معین و مقرر فرموده است.
⬅️یعنی جانشین اراده پروردگار، یعنی اداره کننده و هدایت کننده انسانها به سرمنزل کمالی که برای آنها مقدر و مقرر شده.
📚بیانات معظم له در تاریخ ۶۳/۶/۹
🆔️Eitaa.com/rciptir
آیت الله محسن اراکی در نشست علمی با موضوع《فقه سیاسی》که به همت مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی برگزار شد، عنوان کرد:
♦️نمیتوان تصور کرد که فقیهی ادّعای اجتهاد مطلق بکند ولی فقیهی باشد که فقه سیاست را نداشته باشد [یا فقه را از سیاست جدا بداند].
⬅️چون #سیاست، فعلی از افعال مکلّف است حال چه این سیاست را فعل حاکم در نظر بگیریم و چه فعل محکومان، فلذا السیاسة نوعٌ من الافعال.
بنابراین اگر فقیهی ادّعا کند که من در سیاست دخالت نمیکنم، خود این ادّعا، معنیاش این است که من مجتهد متجزّی هستم و در این بخش از فقه، حرفی برای گفتن ندارم.
◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
امام خمینی(ره):
✍اينكه امام[معصوم](ع) در زمان حيات خود منصب قضاوت را براى #فقها قرار داده است، آيا وقتى كه امام از دنيا رحلت فرمودند، فقها خود به خود از اين مقام بركنار میشوند؟
امام [معصوم](ع) كه متوجه همه جهات است و در كار او غفلت امكان ندارد، اطلاع دارد كه در حكومتهاى دنيا با رفتن رئيس منصب و مقام اشخاص محفوظ است.
اگر در نظر داشت كه با رفتن ايشان حق #رياست و قضاوت از فقهايى كه نصب كرده سلب میشود، بايد گوشزد میكرد كه اين منصب براى فقها تا وقتى است كه من هستم؛ و بعد از من معزول میباشند.
بنابراين، علماى اسلامى- طبق روايت، از طرف امام[معصوم](ع) به مقام #حكومت و قضاوت منصوبند.
📚ولایت فقیه، صفحه ۹۵
▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎
《مرور آثار امام خمینی در کانال تخصصی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی》
▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎
◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
در اين روايت[مقبوله عمر بن حنظله] از امام سؤال می شود كه آيا به سلاطين و قدرتهاى حكومتى و قضات رجوع كنيم؟
⬅️حضرت در جواب از مراجعه به مقامات حكومتى ناروا، چه اجرايى و چه قضايى، نهى می فرمايند.
♦️دستور می دهند كه #ملت_اسلام در امور خود نبايد به #سلاطين و حكام جور و قضاتى كه از عمال آنها هستند رجوع كنند؛ ⬅️هر چند حق ثابت داشته باشند و بخواهند براى احقاق و گرفتن آن اقدام كنند.
مسلمان اگر پسر او را كشته اند يا خانه اش را غارت كرده اند، باز حق ندارد به حكام جور براى دادرسى مراجعه كند.
همچنين، اگر طلبكار است و شاهد زنده در دست دارد، نمی تواند به قضات سرسپرده و عمال ظلمه مراجعه نمايد.
هرگاه در چنين مواردى به آنها رجوع كرد، به «#طاغوت»؛ يعنى قدرتهاى ناروا روى آورده است. و در صورتى كه به وسيله اين قدرتها و دستگاههاى ناروا به حقوق مسلم خويش نايل آمد⬅️ "فإنما يأخذه سُحْتاً و إن كان حقا ثابتاً له؛ به حرام دست پيدا كرده، و حق ندارد در آن تصرف كند".
📚ولایت فقیه ، صفحه ۸۹
▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎
《مرور آثار امام خمینی در کانال تخصصی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی》
▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎
◇مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی◇
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯