eitaa logo
تبیین ربای کلان
43 دنبال‌کننده
56 عکس
1 ویدیو
2 فایل
فروپاشی هر تمدن یا نظامی، با مولفه‌ای به نام ”ربا“ در معیشت، میسر است. ربا توسط انسان، اذنِ جنگ خدا با اوست و شناخت آن در زندگی بشر امروز امری‌ست حیاتی. در اینجا به شناخت عمیق ودقیق از ربا و مصادیق آن در لایه لایه‌ی زندگی بشر دست خواهیم یافت. @YasinArchi
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 پیج اینستاگرام تبیین ربای کلان: 🌐 Instagram.com/reba_kalan
💠 در قرآن کلمه‌ای داریم؛ «مِلْک» که یکی از آیات مورد نظر آن از سوره‌ی یونس است: 🔅قُلْ لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي ضَرًّا وَلَا نَفْعًا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ فَلَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ ﴿۴۹﴾🔅 🔸 بگو برای نفس خودت ضرر و سودی مِلکیت نداری مگر اینکه خدا بخواهد (ملکیتی در نفع و ضرر برای خودت نداری مگر اینکه خدا بخواهد). ▪️کلمه‌ی «مِلْک» مصداق‌هایی دارد، مانند: - آسمان‌ها و زمین و هرچیزی که مابین آسمان و زمین است. - ثروت و فرزند(مال و بنون) *هرچیز دنیایی که متعلَق باشد می‌شود مِلک. ✅ تبیین ربای کلان @reba_kalan
💠 اما کلمه‌ی دوم، کلمه‌ی «مُلْک» است. ▫️هر مِلکی، مُلکی بر آن مترتب می‌شود. ▪️مُلک چیست؟ هرگونه تسلط و ولایت بر مِلک، مُلک پدیدار می‌شود. - در سوره‌ی نور می‌فرماید: 🔅وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ ﴿۴۲﴾🔅 🔸و برای خداست مُلک آسمان‌ها و زمین. مُلک این مِلک برای خداست، تسلط و ولایت آسمان‌ها و زمین برای خداست. ✅ تبیین ربای کلان @reba_kalan
💠 کلمه‌ی بعدی «ملکوت» است که به صورت خاص برای خداست، یعنی ملکوت، مِلکی که مملوکِ خداست. ▪️ملَکوت یعنی مالک، اما مالکی که ویژه‌ی خداست، به‌صورت خاص برای خدا استفاده شده. ملکوت مترادف مالک است. اما در قرآن کلمه‌ی ملکوت برای غیر الله به‌کار برده نشده، ویژه‌ی خداوند به‌کار رفته. - در سوره‌ی یٰس می‌فرماید: 🔅فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿۸۳﴾🔅 ✅ تبیین ربای کلان @reba_kalan
💠 یک کلمه‌ی دیگری داریم، کلمه‌ی «مَلِک» است که به‌صورت عام به‌کار برده شده است. مَلِک هم، معنای مالک می‌دهد که به صورت عام هست. (مَلِک الناس..) ✅ تبیین ربای کلان @reba_kalan
💠 در قرآن کریم داریم: 🔸آسمان‌ها و زمین و مابین آن‌ها، قدرت، فرماندهی، پادشاهی و.. همه‌ی این‌ها می‌شود «مِلْک»، حال این مِلْک، مُلکی برایش مترتب است. کسی که بر آن مِلک تسلط و ولایت پیدا کند مالک مِلک هست و آن تسلط و ولایت می‌شود «مُلک» او بر آن "مِلک" که در قرآن به کَرّات آمده: 🔅وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا🔅 ✅ تبیین ربای کلان @reba_kalan
🏴 شهادت سید و سالار شهیدان اباعبدالله(ع) را بر صاحب‌الزمان(عج) و تمام شیعیان جهان تسلیت عرض می‌کنیم. ✅ تبیین ربای کلان @reba_kalan
💠 و در سوره‌ی آل‌عمران داریم: 🔅قلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۲۶﴾🔅 🔸بگو خدایا مالک مُلک تویی. در اینجا مُلک به‌صورت مطلق آمده، یعنی خداوند علاوه بر مالکیت بر مِلک، مالک مُلک هم هست. ✅ تبیین ربای کلان @reba_kalan
💠 و همچنین در سوره‌ی آل‌عمران داریم: 🔅قلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۲۶﴾🔅 🔹بگو خدایا مُلک را به هر که بخواهی ءاتی میکنی. اینجا ءاتی کننده مُلک خداوند است و به صورت من‌تشاء ءاتی می‌کند. ✅ تبیین ربای کلان @reba_kalan
📸 http://yon.ir/zT9pC 💠 شاهد مثال «تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ» - در سوره‌ی بقره آمده: 🔅فهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَكِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ ﴿۲۵۱﴾🔅 🔸خداوند مُلک را به داوود ءاتی کرد. و جالوت توسط داوود به قتل رسید، خداوند به او مُلک و حکمت و علم را ءاتی کرد و به او یاد داد که چگونه این را به دیگران تعلیم بدهد. - و در آیه‌ی ۲۵۸ داریم: 🔅ألَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿۲۵۸﴾🔅 🔹خداوند مُلک را به نمرود ءاتی کرد. ⭕️ اینجا قید ندارد، خداوند مُلک را هم به داوود ءاتی کرد هم به نمرود، پس ءاتی کردن مُلک قید ندارد، خداوند به هر کس که بخواهد مُلک را ءاتی می‌کند. ✅ تبیین ربای کلان @reba_kalan
🌀 ترتیب و توالی سلسله‌ مباحث مطرح شده؛ ⚫️ فلسفه‌ی مالکیت: ۱. شناسنامه جان‌لاک https://eitaa.com/reba_kalan/4 ۲. بیوگرافی جان‌لاک https://eitaa.com/reba_kalan/5 ۳. نظام برداری رساله‌های جان‌لاک https://eitaa.com/reba_kalan/9 ۴. توضیحی مختصر از رساله‌های جان‌لاک https://eitaa.com/reba_kalan/12 ۵. وضعیت طبیعی رساله‌ی جان‌لاک https://eitaa.com/reba_kalan/13 ۶. مالکیت نفسانی https://eitaa.com/reba_kalan/14 ۷. روند اثبات مالکیت در نگاه جان‌لاک https://eitaa.com/reba_kalan/15 ۸. قانون مالکیت جان‌لاک https://eitaa.com/reba_kalan/16 ۹. روند اثبات مالکیت خصوصی(Ownership) https://eitaa.com/reba_kalan/17 ⚪️ حکمت مالکیت الله در قرآن: ۱۰. مفهوم مِلک https://eitaa.com/reba_kalan/20 ۱۱. مفهوم مُلک https://eitaa.com/reba_kalan/21 ۱۲. مفهوم ملکوت https://eitaa.com/reba_kalan/22 ۱۳. مفهوم مَلِک https://eitaa.com/reba_kalan/23 ۱۴. رابطه‌ی مِلک و مُلک https://eitaa.com/reba_kalan/24 ۱۵. مالکیت الله بر مِلک و مُلک https://eitaa.com/reba_kalan/27 ۱۶. من تشاء بودن ءاتی مُلک https://eitaa.com/reba_kalan/28 ۱۷. شاهد مثال تؤتی المُلک من تشاء https://eitaa.com/reba_kalan/29 ✅ کانال تبیین ربای کلان @reba_kalan
🌐 مثالی برای فهم رابطه‌ی مِلک و مُلک در قرآن کریم؛ 🔸فرض کنید یک نفر خانه‌ای را اجاره می‌کند، به‌طور موقت مالکِ(مُلک) خانه(مِلک) می‌شود، اما در مالکیت خانه محدودیت دارد یعنی حق ندارد خانه را کلاً تخریب کند یا با خراب کردن دیوارها متراژ سالن یا اتاق‌ها را کم یا زیاد کند یا برای آشپزخانه که اُپن هست دیوار و دَر بگذارد، مگر به اجازه صاحب خانه. ◾️مواردی که گفته شد بدین معنی‌ست که مستأجری که به‌طور موقت مالکِ(مُلک) خانه(مِلک) شده است تسلط و ولایت(مُلک) محدود بر خود خانه(مِلک) دارد! 🔹مستأجر مالک موقتی و محدود مُلک هست اما مِلک برای اون نیست، یعنی مالکِ مِلک(خانه‌ استیجاری) نیست، بلکه فقط مالکِ موقتی و محدود مُلک آن است. ✅ کانال تبیین ربای کلان @reba_kalan