eitaa logo
درس رجال سید محمد جواد سید شبیری
1.9هزار دنبال‌کننده
312 عکس
23 ویدیو
83 فایل
درس رجال استاد سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات درسی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
💠توثیق با توجه به مدح حمدویه بن نصیر کشی 👤 🔺 استاد در مورد اینکه مدح حمدویه می تواند موجب باشد فرمودند در اشخاصی که حمدویه نصیر آنها را مدح می کند، با توجه به دو نکته توثیق می شوند، اولا: خود ایشان به شهادت شیخ طوسی ثقه است و از علمای مدرسه خراسان است که دابش این است که با الفاظ خیر فاضل نظرش را بیان می کند و ثانیا: اینکه مرحوم کشی هم در عبدالرحمن بن عبد ربه و برادرانش با توجه به همین لفظ، آنها را توثیق کرده است و در جایی هم با توجه به مدح ایشان قائل به عدم توثیق نشده است. 📚 درس خارج فقه، ۲۴ آبان ۱۴۰۲ ✅ ادامه مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در تالار علمی دنبال کنید. 🌐http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3169 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
▪️نماز لیلةالدفن برای شهید و همراهان گرامی ایشان ▪️نام پدر شهید سیدابراهیم رئیسی: سید حاجی ▪️نام پدر شهید حسین امیرعبدللهیان: محمد ▪️نام پدر شهید سید محمدعلی آل هاشم: سید محمد تقی ▪️نام پدر شهید مالک رحمتی: حاج اسکندر (زمان دفن جمعه) ▪️نام پدر شهید محسن دریانوش: مختار ▪️نام پدر شهید بهروز قدیمی: اسحاق ▪️نام پدر شهید سیدطاهر مصطفوی: سید احمد ▪️نام پدر شهید سیدمهدی موسوی: سید محمدعلی (زمان دفن جمعه) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
مقاله اعتبارسنجی و ردیابی ثبت و انتقال احادیث تردد خداوند به روش فهرستی.pdf
1.88M
❇️ عنوان مقاله: «اعتبارسنجی و ردیابی ثبت و انتقال "احادیث تردد خداوند" به روش فهرستی» ❇️ نویسنده استاد جمال الدین حیدری فطرت احسان پوردوانی 💠 چکیده: مجموعه احادیث «تردّد خداوند» را که دربردارنده حدیث قدسی: «مَا تَرَدَّدْتُ فِي شَيْ‏ءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي فِي مَوْتِ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ» است، می‌توان از نمونه‌های بارز مشکل‌الحدیث دانست که قرن‌هاست موردبحث و گفتگوی محدثان، فقیهان، متکلمان، فیلسوفان، عرفا و مفسران شیعه و سنی قرار گرفته است. نوشتار پیش رو در پی آن است که اعتبارسنجی مجموعه احادیث «تردّد» را، بر پایه نظام اعتبارسنجی قدماییِ «کتاب‌محور» واکاود. هدف از اجرای این فرایند، نه فقط پی بردن به اعتبار این مجموعه از احادیث، بلکه افزون بر آن، ردیابی ورود این روایات به اولین مصادر حدیثی شیعه و جریان آن در منابع بعدی است. گردآوری مصادر اولیه دربردارنده این حدیث، می‌تواند باور نهفته در آن را به عنوان یک اندیشه پذیرفته‌شده و فراگیر در میان امامیه مطرح ‌کند. از این رو برای دستیابی به این دو مهم، یعنی: شناسایی راویان اول و نیز کشف اولین کتب حدیثی دربردارنده حدیث تردد، با تحلیل اسناد این حدیث ارزشمند و مشهور در منابع حدیثی موجود، به ردیابی آن در مصادر حدیثی اولیه و در نتیجه، اثبات اعتبار و استحکام آن دست‌یافتیم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
مقاله اعتبارسنجی و ردیابی ثبت و انتقال احادیث تردد خداوند به روش فهرستی.pdf
1.88M
❇️ عنوان مقاله: «اعتبارسنجی و ردیابی ثبت و انتقال "احادیث تردد خداوند" به روش فهرستی» ❇️ نویسنده استاد جمال الدین حیدری فطرت احسان پوردوانی 💠 چکیده: مجموعه احادیث «تردّد خداوند» را که دربردارنده حدیث قدسی: «مَا تَرَدَّدْتُ فِي شَيْ‏ءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي فِي مَوْتِ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ» است، می‌توان از نمونه‌های بارز مشکل‌الحدیث دانست که قرن‌هاست موردبحث و گفتگوی محدثان، فقیهان، متکلمان، فیلسوفان، عرفا و مفسران شیعه و سنی قرار گرفته است. نوشتار پیش رو در پی آن است که اعتبارسنجی مجموعه احادیث «تردّد» را، بر پایه نظام اعتبارسنجی قدماییِ «کتاب‌محور» واکاود. هدف از اجرای این فرایند، نه فقط پی بردن به اعتبار این مجموعه از احادیث، بلکه افزون بر آن، ردیابی ورود این روایات به اولین مصادر حدیثی شیعه و جریان آن در منابع بعدی است. گردآوری مصادر اولیه دربردارنده این حدیث، می‌تواند باور نهفته در آن را به عنوان یک اندیشه پذیرفته‌شده و فراگیر در میان امامیه مطرح ‌کند. از این رو برای دستیابی به این دو مهم، یعنی: شناسایی راویان اول و نیز کشف اولین کتب حدیثی دربردارنده حدیث تردد، با تحلیل اسناد این حدیث ارزشمند و مشهور در منابع حدیثی موجود، به ردیابی آن در مصادر حدیثی اولیه و در نتیجه، اثبات اعتبار و استحکام آن دست‌یافتیم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
⚫️ إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ 🏴 درگذشت شیخ علی کورانی روحانی مشهور لبنانی ▪️عالم مجاهد شیخ علی کورانی، که کتاب‌های ایشان در مهدویت مشهور است، یکی از محققان بزرگ تاریخ ائمه به شمار می‌رود. ایشان از مجاهدان مقاومت در جوانی و حامیان آن بود. ▫️علامه کورانی با تأسیس مرکز معجم فقهی، اولین برنامه رایانه‌ای جامع جهان اسلام را تولید کرد که ۳۰۰۰ جلد کتاب را دربرداشت و به ۴۷۰۰ جلد رسید. ◾️یکی از آثار باقیمانده و ارزشمند ایشان مجموعه 8 جلدی معجم احادیث الامام المهدی است 📍محتوای کتاب: ▫️این کتاب، حاوی بیش از دو هزار روایت در موضوعات مختلف و متنوع مربوط به حضرت مهدی (علیه‌السلام) است. ▫️این روایات، با نگاه به چهارصد منبع قدیم و جدید، چاپ شده و خطی و اعم از سنی و شیعی گردآوری شده است. ❗️شاید مهم‌ترین امتیاز این کتاب، تتبع فراوان و استخراج هر حدیث از مصدرهای مختلف و متنوع است. 🔳 معرفی کتاب معجم احادیث الامام المهدی 🔲 زندگینامه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
35.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 استاد حیدری فطرت ✅ جلسه 2 💠جهت صدور غیر حجت 1ـ تقیة 2ـ نسخ 3ـ بداء 💠 اعتبار سنجی یعنی حجیت حدیث و قابلیت عمل و التزام به مفاد روایت پس از اطمینان به صدور آن از معصوم علیه السلام (مراحل 1 و 2 و 4) 🔹 اعتبارسنجی اولین و اصلی ترین دغدغه اصحاب ائمه علیهم السلام 1ـ روایت سلیم بن قیس هلالی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🔶مرسلات شیخ صدوق🔶 شیخ صدوق در مقدمه کتاب من لا یحضر میفرماید: روایاتی را که در کتاب آورده ام به آنها فتوا میدهم ...👇👇 ...وَ لَمْ أَقْصِدْ فِیهِ قَصْدَ الْمُصَنِّفِینَ فِی إِیرَادِ جَمِیعِ مَا رَوَوْهُ بَلْ قَصَدْتُ إِلَی إِیرَادِ مَا أُفْتِی بِهِ وَ أَحْکُمُ بِصِحَّتِهِ وَ أَعْتَقِدُ فِیهِ أَنَّهُ حُجَّةٌ فِیمَا بَیْنِی وَ بَیْنَ رَبِّی تَقَدَّسَ ذِکْرُهُ وَ تَعَالَتْ قُدْرَتُهُ وَ جَمِیعُ مَا فِیهِ مُسْتَخْرَجٌ مِنْ کُتُبٍ مَشْهُورَةٍ عَلَیْهَا الْمُعَوَّلُ وَ إِلَیْهَا الْمَرْجِعُ... •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🔶آقای خویی و مرسلات شیخ صدوق🔶 آقای خویی میفرماید: تصحیح احد اعلام موجب این نمی‌شود که راوی ثقة باشد...👇👇 أنا قد ذكرنا: أن تصحيح أحد الأعلام المتقدمين رواية لا ينفع من يري اشتراط حجية الرواية بوثاقة راويها أو حسنه، علي أنا قد علمنا من تصريح الصدوق نفسه- علي ما تقدم- أنه يتبع في التضعيف و التصحيح شيخه ابن الوليد، و لا ينظر هو إلي حال الراوي نفسه، و أنه ثقة أو غير ثقة...و علي هذا الأساس ذكر في كتابه طائفة من المرسلات، أ فهل يمكننا الحكم بصحتها باعتبار أن الصدوق يعتبرها صحيحة؟ و علي الجملة: أن إخبار الشيخ الصدوق عن صحة رواية و حجيتها إخبار عن رأيه و نظره، و هذا لا يكون حجة في حق غيره. 📚معجم رجال ج ۱ ص۸۹ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🔶امام خمینی و مرسلات شیخ صدوق🔶 ایشان تفصیل داده اند که اگر در جایی شیخ صدوق گفت قال الصادق مثلا حجت است...👇👇 ...مراسيل الصدوق التي لا تقصر عن مراسيل مثل ابن أبي عمير؛ فإنّ مرسلات الصدوق على قسمين: 🔹أحدهما: ما أرسله ونسبه إلى المعصوم (عليه السّلام) بنحو الجزم، كقوله: قال أمير المؤمنين (عليه السّلام) كذا. 🔹وثانيهما ما قال: روي عنه (عليه السّلام) مثلاً. والقسم الأوّل من المراسيل هي المعتمدة المقبولة. 📚البیع ج۲ ص ۶۶۷ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
کثرت روایت اجلاء 1.mp3
41.72M
💢 اکثار روایت اجلاء؛ بخش اول 🔹 از توثیقات عامِّ مهمّ و اختلافی است. 🔹 با توجه به نظرات : حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجواد شبیری زنجانی استاد حسینی شیرازی آیات عظام علی عندلیبی، مسلم داوری و سایر علماء و اساتید گرانقدر 🎙 واعظی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
کثرت روایت اجلاء 2.mp3
22.91M
💢 اکثار روایت اجلاء؛ بخش دوم 🎙 واعظی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
گذر از تضعیفات علی بن حَسّان هاشمی با رویکرد تحلیل متن‌شناسانه؛ از اتّهام به ضعف تا استقبال حوزه‌های حدیثی ـ 6تیر402.pdf
640.2K
💠 چکیده: 🔹 «علی بن حسّان هاشمی» از راویان هم‌عصر اصحاب اجماع طبقه سوم، حلقه اتصال میان نگاشته‌های عمویش عبدالرحمن بن کثیر و محدثان حوزه‌های حدیثی کوفه و قم و سپس بغداد بوده که هماره مورد تضعیف شدید رجالیان شیعی بوده است. تضعیفات برآمده از نگاه رجالیان متقدم را در سه مؤلفه: کذب، وقف و غلو می‌توان یافت. 🔹 پس از تحلیل متن‌شناسانه و راستی‌آزمایی تضعیفات بر پایه داده‌های تاریخی در کنار اطلاعات رجالی از سویی و گردآوری نشانه‌های اعتمادبخش به وی چون: طرق متعدد و استقبال حوزه حدیثی کوفه و قم از کتاب تفسیر باطن وی، همسو بودن روایات علی بن حسّان با روایات برجای مانده از منابع معتبر و راویان ثقه و نیز حضور ابن ولید قمی در مسیر انتقال کتاب از دیگر سوی، می‌توان علی بن حسّان را در جرگه راویان معتمد و کتاب وی را جزو منابع حدیثی مقبول شیعه برشمرد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
اکثار روایت اجلا.pdf
758.1K
💢 متن "اکثار روایت اجلاء" 🔹 از توثیقات عامِّ مهمّ و اختلافی است. 🔹 با توجه به نظرات : حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجواد شبیری زنجانی استاد حسینی شیرازی آیات عظام علی عندلیبی، مسلم داوری و سایر علماء و اساتید گرانقدر واعظی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
بیان وجوب اصل نماز در روایات، به دلیل بیان اهمیت ولایت بوده است استاد معظم، حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی: ✳️ در کلمات رجال کشی گروه‌هایی به عنوان فقیه مطرح بوده‌اند. البته افرادی هم بوده‌اند که اگرچه جزء این گروه‌ها نیستند، ولی ائمه علیهم‌السلام به آنها دستور افتاء داده‌اند. مثلاً امام علیه‌السلام در مورد ابان بن تغلب می‌فرماید: «أفتِ الناس». یا در مورد معاذ نحوی هم آمده است که امام(ع) افتا دادن ایشان را تأیید می‌کنند. 📝 صحبت بر این است که چطور می‌توانیم فتاوای ایشان را به دست بیاوریم؟ آیا فتاوای ایشان الزاماً باید از طریق روایاتی که نقل کرده‌اند به دست آورده شود؟ عرض ما این بود که ممکن است در برخی موارد فتاوای این بزرگانِ معاصر ائمه، از طریق روایاتی که نقل می‌کردند، نباشد؛ بلکه سکوت ایشان کاشف از فتوایشان باشد. 📌 عرض می‌کردم که ما در بسیاری از مسائل اصلی فقه، روایتی نداریم؛ بلکه روایت در تفریعاتش است. در مسائلی همچون مطهرات، منجسات و... اصل مسئله، مفروغ‌عنه است و سؤالات در مورد فروعاتش است. مثلاً اصل نجاست بول، غائط، دم و یا اصل وجوب صلوة، وجوب زکات، وجوب صوم و... روایتی ندارد؛ زیرا این مسائل جزو مسلمات بودند و دربارۀ اصل حکم نیاز به ورود روایتی نبوده است. 🖌 ائمه علیهم السلام مواردی را دنبال می‌کردند که عامۀ مسلمین اشتباه کرده بودند و اشتباهاتشان را تذکر می‌دادند؛ از این رو در بسیاری از مسائل اصلی فقه روایتی در اصل مسئله نداریم. 👈 حتی در مورد نماز هم که در مورد وجوبش روایت داریم، اصل این موضوع برای بیان نکتۀ دیگری است. برای این است که بگوید نماز، روزه، حج و زکات واجب است و در کنارش ولایت هم واجب است؛ و اگرچه این پنج اصل در کنار هم واجب هستند، ولی چرا مردم چهار اصل نخست را گرفته‌اند ولی پنجمی را که از همه مهم‌تر است، رها کرده‌اند؟! یعنی این روایت هم مقدمه برای بحث مهم‌تری است که مردم بدان نپرداخته‌اند، نه به مواردی که بدان پرداخته‎اند. 🖊خارج فقه، 8/اردیبهشت/1403 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
✳️ تعبیر «فاسد المذهب» این تعبیر از نظر لغوی، بر هر گونه انحراف در مذهب دلالت دارد؛ امّا از آنجا که انواع انحرافات مذهبی و نیز برخی از انواع غلوّ، عنوانی خاصّ داشته اند، تعبیر «فاسد المذهب» بیشتر برای راویانی به کار می رفته که دربارۀ مقامات امامان علیهم السلام، به ویژه ولایت تکوینی و علم غیب ایشان، غلوّ می کرده اند. 🔰بنابراین، مراد از این تعبیر در منابع رجالی، عامّی شمردن راوی یا بیان مذاهبی مانند واقفه یا فطحیّه برای وی نیست؛ بلکه تنها غالی بودن راوی از آن برداشت می شود. تعبیرهای‌ «فاسد الاعتقاد» و «فی مذهبه ضعف» و «ضعیف فی مذهبه» نیز، به همین معناست. 🔸 کتاب استناد، ص۴۸۶ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
❇️ هل یدلّ ترحم الشیخ الصدوق علی الوثاقة؟ 🖋 المرحوم الخویی: 📖 الترحّم بنفسه لا يقتضي التوثيق و لا يكشف عن حسن الحال، و قد رأينا الصدوق كثيراً ما يترحّم و يترضّى على مشايخه و فيهم الضعيف و غيره، و أنّ ذلك منه لا يكشف إلّا عن كونه شيعياً إمامياً لا يزيد عليه بشيء 🔸كيف و قد ترحّم الصادق (عليه السلام) على جميع زوّار الحسين (عليه السلام) و فيهم الفاسق و الكذّاب و شارب الخمر، أ فهل ترى أنّ ترحّم الصدوق و ترضّاه أعظم شأناً من ترحّم الصادق (عليه السلام) هذا. 📚 موسوعة الإمام الخوئي، ج ۱۵، ص ۲۱۸ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
160413_2057_02.mp3
21.1M
🎧صوت 《خوانش کتاب العشرة کافی》. 🎙️استاد: جناب دکتر علیرضا هَزار ⬅️جلسه نهم؛ سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ 3:00 خوانش روایت دوم «باب من تکره مجالسته و مرافقته» 8:00 ویژگی های ـ‌ فاجرـ در این روایت 14:00 خوانش روایت سوم و چهارم 15:00 میراث انبیاء پیشین در ادبیات و تراث شیعی 17:00 معنای عبارت « إِنَّ صَاحِبَ اَلشَّرِّ يُعْدِي وَ قَرِينَ اَلسَّوْءِ يُرْدِي» 22:00 معنای عبارت «فَانْظُرْ مَنْ تُقَارِنُ » 24:00 اصالت حمل بر صحت و رابطه آن با روایت 42:00 خوانش روایت هشتم 44:00 معنای عبارت «اَلْأَنْذَالِ» 48:00 مفهوم «محادثه النساء» •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💢 توضیحی بر عبارت محقّق نائینی در رجال 🔹 ایشان عبارتشان این است که «المناقشة في أسانید الکافي حرفة العاجز». این را آقای خویی در مقدمه‌ی معجم آوردند. حالا غیر از اینکه آقای خویی نوشته‌اند، اضافه بر آن من هم شخصاً شنیدم سماعاً از آقای بجنوردی از مرحوم نائینی. حدّثنی آقای بجنوردی از آقای نائینی. 🔸 مرحوم نائینی واضح است که تتبّع ندارد و در این بحث‌های حدیثی وارد نشده است. و مرادشان از «عاجز» یعنی کسی که در اصول فقه قوی نیست! 🔹 اینها فکر می‌کردند کسی که می‌افتد به مباحث رجال: فلان پسرِ فلان، مثلاً عموی فلان، عمه‌ی فلان..، این مخصوصِ کسانی است که در اصول قوی نیستند، قدرت علمی اصولی ندارند، به این بحث‌های رجالی می‌افتند. این تصوّر عاجز، مراد ایشان است. 🔸 خب راست هم می‌گوید. اگر رجال بنا باشد به همان کتاب‌هایی که زمان ایشان متعارف بوده، همانطور است. اما خب رجال خیلی نکات دیگر دارد و آن طور نیست که ایشان فرمودند، با احترام به ایشان. 🔺درس خارج فقه استاد مددی، چهارشنبه 95/08/05 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
سید بن طاووس در نگاه اشتروتمان ؛ از فقیه سیاستمدار تا عارف ادعیه نگار؟ درنگی در کتاب های تاریخ حدیث شیعه معاصر ایران ✍️علی راد در برخی از کتاب های تاریخ حدیث رایج و مرسوم در حوزه و دانشگاه درباره علی بن موسی بن جعفر ( ۵۸۹ - ۶۶۴ ق ) معروف به سید بن طاووس , چنین مشهور شده است که وی یک محدّث ادعیه نگار با رویکردهای عرفانی خاص خود بود و این تصویر از شخصیت سید بن طاووس چنان برجسته می شود که از باب تداعی معنا میان سید بن طاووس و دعا نوعی باهم آیی اعتباری پدید آمده است . هر چند این بُعد برجسته از شخصیت سید بن طاووس قابل انکار نیست و واکاوی دقیق نقش تاریخی- فرهنگی سید بن طاووس در تاریخ مکتب ادعیه نگاری شیعی و اسلامی , چرایی و چند و چون روی آورد سید بن طاووس به گردآوری و تصنیف ادعیه شیعی در کتاب اقبال الـأعمال به پژوهش های فاخر و ممتازی نیازمند است اما انحصار تصویر سید بن طاووس به ادعیه نگار شیعی و برجسته ساختن آن و غفلت از دیگر ابعاد شخصیت علمی , فرهنگی , فقهی , اجتماعی و سیاسی او چندان درست و دقیق نمی نماید. اما اینکه از چه زمانی و چگونه این تصویر از سید بن طاووس در کتاب های تاریخ حدیث ایران معاصر شکل گرفت ؟ دو فرضیه ذیل قابل بیان است : الف) تصویر اشتروتمان از سید بن طاووس به نظر می رسد که این دیدگاه متاثر از تصویری است که خاورشناس مشهور رودلف‌ اِشْتْرُتْمان‌ (به آلمانی: Rudolf Strothmann) اسلام شناس آلمانی تبار درباره سید بن طاووس در مقایسه وی با خواجه نصیر الدین طوسی ارائه می کند . در نگاه او خواجه طوسی مرد سیاست و عمل است و نقطه مقابل او سید بن طاووس است که نماد تسلیم و سکوت , عرفان و عزلت و گمنامی است . ب). موج دعا خوانی و عرفان گرایی در ایران سده معاصر در چند دهه اخیر توجه به عرفان و دعا در فرهنگ ایرانی به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است . در این گفتمان به شخصیت های دارای اثر و نظر در عرفان و دعا بیش ترین گرایش در میان اقشار مختلف مردم پدید می آید . سید بن طاووس , آثار دعایی و اندیشه های عرفانی او در این فضای عرفانی و معنوی ایران مورد اهتمام قرار گرفت و در ذهن و زبان حدیث پژوهان نیز اثر گذاشت اما تاثیر آن به مانند اثر گذاری دیدگاه خاورشاسان از سید بن طاووس نبود. اتان کلبرگ در پژوهش خود درباره کتابخانه سید بن طاووس ( جستار زندگی و اندیشه ) دیدگاه اشتروتمان را مبالغه آمیز می خواند و تلاش می کند که آن را ناظر به دوره پیش از حمله مغول و قبل از سقوط خلافت عباسیان تاریخ گذاری کرده و برای تایید به شواهدی از دنیاگریزی سید بن طاووس , اجتناب از اختلاط با حکام و همانند آن استناد می جوید و در واقع اندکی از مبالغه اشتروتمان می کاهد ولی آن را نفی نمی کند اما این داوری چندان دقیق و استوار نمی نماید . درخواست های مکرر خلیفه عباسی از سید بن طاووس برای پذیرش مناصب اجتماعی و سیاسی گویای این مهم است که سید بن طاووس فقط شخصیت حدیث نگار نبود بلکه از وجاهت اجتماعی ویژه ای برخوردار بود . پس از سقوط خلافت عباسیان با حمله مغول , سید بن طاووس با تحلیل ژرف از عدالت و تقدم آن بر کفر و ایمان در عرصه های کلان اجتماعی و سیاسی توانست از گسترش خونریزی افسار گسیخته هلاکو مانع شود ؛ فتوای سید بن طاووس در برتری سلطان عادل کافر بر سلطان ظالم مسلمان از عهده فقیهی تراز بر می آید که با کلان پارادایم سیاست و مدیریت در اسلام در شرایط و موقعیت های مختلف آشنایی عمیق و دقیق داشته باشد , از ظاهر گرایی و نص بسندگی اخباری مسلک فاصله گرفته باشد و با درک عمیق مقاصد عالی شریعت اسلام امت و جامعه اسلامی را در موقعیت های بسیار خطرناکی چون حمله مغول از خطر حتمی و هلاکت قطعی نجات بخشد ؛ در پرتو این درک عمیق از فقاهت سید بن طاووس است که سخن علامه حلی شاگرد وی قابل فهم است که استادش سید بن طاووس را فقیهی بسیار فرازمند و کم نظیر می دانست لذا سید بن طاووس را صرفاً نمی توان عارف عزلت گرا و ادعیه نگار دانست هر چند که همانند خواجه نصیر طوسی نیز در عرصه سیاست و کلام اندیشه ورزی نکرد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
❇️ پیرامون کتاب علاء بن رزین 🔹 علاء بن رزین بسیار مرد بزرگوار و جلیل‌القدری است و از شاگردان معروف محمد بن مسلم. ایشان به اصطلاح حلوا ساز بود (قلاّء السویق) سویق همین حلوایی است که الآن درست می‌کنند با آرد گندم و روغن و شکر این را در لغت عرب سویق می‌گویند. قلاّء یعنی سرخ می‌کرد، قلي یعنی سرخ کردن. 🔸 کتاب ایشان نیز جزو کتب بسیار معروف است، یکی از کتاب‌های اساسی شیعه است و یکی از اصول کتاب «أصول ستة عشر» که بعد از حاجی نوری به ما رسیده، همین کتاب علاء بن رزین است. نسخه‌ی موجود به نحو وجاده است. 🔸 و این کتاب طرق فراوان دارد. یکی از موارد نادری که فهرست شیخ بر فهرست نجاشی امتیاز دارد اینجاست علیٰ خلاف القاعده! فهرست نجاشی در کتاب‌شناسی فوق العاده است انصافاً، امّا اینجا نُسَخ کتاب علاء را چندان اسم نبرده ولی شیخ چهار نسخه نام برده. لکن نسخ متعددی داشته است و حتی بیشتر از چهار طریق است، والتفصیل موکولٌ إلیٰ محلّه. 🔺 درس خارج اصول استاد مددی، دوشنبه 1402/08/15 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
❇️ مکتب رواییِ جناب یونس بن عبدالرّحمن 🔸 مرحوم یونس به صورت تعبّدی فکر نمی‌کند بل‌که یک عده قواعدی در ذهن دارد. لذا داریم که از یونس پرسیده شده است: «يَا أَبَا مُحَمَّدٍ مَا أَشَدَّكَ فِي الْحَدِيثِ وَأَكْثَرَ إِنْكَارَكَ لِمَا يَرْوِيهِ أَصْحَابُنَا فَمَا الَّذِي يَحْمِلُكَ عَلَى رَدِّ الْأَحَادِيثِ؟» 🔸یونس می‌گوید: من اصحاب ابی‌جعفر علیه‌السلام و أبی‌عبدالله علیه‌السلام را دیده‌ام و از آنها حدیث شنیده‌ام و کتب گرفته‌ام و بر امام رضا علیه‌السلام عرضه کردم ولی امام(ع) بسیاری را رد کرده است. و آنگاه امام رضا یک قاعده به او می‌دهند: «...فَلَا تَقْبَلُوا عَلَيْنَا خِلَافَ الْقُرْآنِ، فَإِنَّا إِنْ تَحَدَّثْنَا حَدَّثْنَا بِمُوَافَقَةِ الْقُرْآنِ وَمُوَافَقَةِ السُّنَّةِ، إِنَّا عَنِ الله وَعَنْ رَسُولِهِ نُحَدِّثُ، وَلَا نَقُولُ: «قَالَ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ» فَيَتَنَاقَضَ كَلَامُنَا، إِنَّ كَلَامَ آخِرِنَا مِثْلُ كَلَامِ أَوَّلِنَا وَكَلَامَ أَوَّلِنَا مُصَادِقٌ لِكَلَامِ آخِرِنَا، فَإِذَا أَتَاكُمْ مَنْ يُحَدِّثُكُمْ بِخِلَافِ ذَلِكَ فَرُدُّوهُ عَلَيْهِ وَقُولُوا: أَنْتَ أَعْلَمُ وَمَا جِئْتَ بِهِ. فَإِنَّ مَعَ كُلِّ قَوْلٍ مِنَّا حَقِيقَةً وَعَلَيْهِ نُوراً، فَمَا لَا حَقِيقَةَ مَعَهُ وَلَا نُورَ عَلَيْهِ فَذَلِكَ مِنْ قَوْلِ الشَّيْطَانِ» 💢 لذا یونس یک چهارچوب کلی و معیّنی دارد که آن را از امام رضا علیه‌السلام گرفته است. امام فرموده: احادیث ما همه در یک چهارچوب است. اینگونه نیست که مثلا یکی «مُلِکَ» بگوید و یکی «مَلِکَ جناحیه». اصل کلام ما هم کتاب الله و سنت رسول خدا صلّی الله علیه وآله است. کلام اول و آخر ما متصل است و در یک وادی است و با هم تناقض ندارد. 🔺 درس خارج فقه استاد مددی، دوشنبه 95/10/06 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 وثاقت و توثیق ابراهیم بن هاشم 👤 سندی که در آن ابراهیم بن هاشم باشد، طبق تقسیمات رباعی اسناد، صحیح نیست؛ چون ابراهیم بن هاشم در کتب رجالی توثیق نشده‌ است. اگر ابراهیم بن هاشم از راوی مجهولی روایت کند، چنین سندی قاعدتاً (و از جمله در نرم‌افزار درایةالنور) ضعیف است. استاد مفیدی تبیینی دارند برای اثبات حجیت این روایات ... 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد مفیدی شنبه۲دی۱۴۰۲ ✅ ادامه‌ی این مطلب، و بیان استاد در وثاقت ابراهیم بن هاشم و رواتی که از آنها روایت می‌کند را، در لینک زیر دنبال کنید: 👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3467 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
وثاقت و توثیق ابراهیم بن هاشم.mp3
4M
💠وثاقت و توثیق ابراهیم بن هاشم 👤 📚 خارج فقه؛ شنبه ۲دی۱۴۰۲ ✅ برای دسترسی به تقریر این نکته، به وبگاه با لینک زیر مراجعه کنید: http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3467
❇️ تحلیل منهج مشایخی و آثار آن 🔹 یک منهج، منهج رجالی است، همین که الآن علمای ما دارند مثل آقای خویی و دیگران. یک منهج، منهج فهرستی است که عده‌ای از قدماء داشتند، روی کتب حساب می‌کردند. یک منهج هم ما اسمش را گذاشتیم منهج مشایخی. این در حوزه‌های ما توضیح داده نشده. 🔸 در این منهج فقط روی مشایخ شخص کار می‌کردند، بقیه‌ی سند را نگاه نمی‌کردند. نکته‌ای نداشت بقیه‌ی سند. آنها از استاد شخص، بقیه را دیگر حکمش را در می‌آوردند. مثلا می‌آمدند در حوزه‌های ما مثلا این آقا پیش فلان و فلان درس خوانده، این فلان و فلان خوب نبودند، بقیه خوب بودند، اینها فقیه بودند درست، این پیش فلان فلان رفته اصلا فقیه نبودند ملا نبودند... 🔸 این یک منهجی است خودش که اصطلاحش را بنده گذاشتم برایش. البته این منهج مِن حیث المجموع زیرمجموعه‌ی منهج فهرستی قرار می‌گیرد، لکن این خودش یک منهجی است منهج مشایخی. می‌آمدند روی مشایخ حساب می‌کردند. چون می‌گفتند این مرحوم ابن ولید را از کجا گرفته؟ از این استادش، این استادش این کار را کرده، این استادش این کار را کرده، لذا به جای اینکه روی خود سند یکی یکی حساب بکنند، این را روی حساب کردن منهج اهل سنت بوده، که اسمش الان منهج رجالی است. الان رجالی امروز اینجوری نوشته شده است. 🔹 لذا من کراراً عرض کردم یکی از مشکلات ما، مثلا آقای خویی وقتی می‌خواهد یک حدیث را صحیح بداند، روی منهج رجالی صحیح می‌داند. خوب دقت بکنید. اما این که فرض کنید ابن ولید یک حدیث را صحیح می‌داند، نه اینکه روی منهج رجالی، روی منهج فهرستی یا روی منهج مشایخی، لذا اگر ابن الولید گفت این حدیث صحیح است، ایشان می‌گوید پس معنایش این است که تمام رجال ثقاتند! و حال آنکه نه! اصلا منهج دو تا است. اشتباهی که پیش آمده آن عبارت کامل الزیارات همین منشأ اشتباه شده است. این عبارتی که پیش آمده استثناء ابن ولید هم همین است. استثناء ابن الولید منهج مشایخی است. 🔸 منهج مشایخی نزد نجاشی رحمه‌الله و این منهج مشایخی، معمول بوده. نجاشی در ترجمه‌ی أبوالمفضّل، تصریح می‌کند که این آقا ضعیف بوده و از ایشان من زیاد شنیدم «ورأیتُ جُلّ اصحابنا یغمزونه ویضعّفونه... ثمّ توقّفتُ عن الروایة عنه إلاّ بواسطة بینی وبینه» از او روایت نمی‌کنم مگر این که یک واسطه‌ای باشد. 🔹 بعضی خیال کردند که واسطه مربوط به دوران استقامتش، دیدم یکی نوشته یعنی ایّام استقامت! نخیر! مراد از واسطه، مشایخ است. یعنی من از خود این آقا نقل نمی‌کنم، اما اگر یکی از مشایخ از او نقل کرد قبول می‌کنم. این منهج مشایخی است. این منهج نزد خود نجاشی هم معمول بوده. 🔹 استثناء ابن الولید نیز روی منهج مشایخی است. ایشان رفته فقط روی استاد، و این طبیعی هم بوده، چرا؟ چون مرحوم محمد بن احمد ساکن قم بوده، درست شد؟ آثاری که برایش شمردند از کوفه است، منهج مشایخی می‌گوید این آثار از کوفه چطور دست تو رسید؟ سهل بن زیاد آورده، قابل اعتماد نیست، فلان بن فلان آورده قابل اعتماد، مشایخ را این جور حساب کردند 📍درس خارج فقه استاد مددی دوشنبه 95/02/06 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
پیش‌فرض‌ها و مبانی فهم و نقد روایات از دیدگاه امام خمینی.pdf
284K
📕مقاله 〽️ «پیش‌فرض‌ها و مبانی فهم و نقد روایات از دیدگاه امام خمینی(ره)» 👤 علی محمد میر جلیلی 👤 حسن رضایی هفتادر 👤 یاسر ملکی 🖇 مطالعات فهم حدیث، سال ۴، شماره پیاپی ۷ 📝 چکیده: 🔸این مقاله، به روش توصیفی‌‌ ـ تحلیلی، پیش‌فرض‌ها و مبانی امام را در فهم و نقد حدیث استخراج می‌‌کند. نتایج این مقاله نشان می‌دهد که پیش‌فرض فهم و نقد حدیث از دیدگاه امام عبارت است از: اهمیت و نورانیت روایات و مرجعیت عقل در فهم آنها. 🔹مبانی نقد حدیث از دیدگاه امام عبارت است از: لزوم اطمینان از صدور روایت از معصوم (ع) و ترجیح متن بر سند. 🔸 برخی از مبانی فهم حدیث از نظر امام عبارتند از: 🔻توجه به مناصب مختلف معصومان (ع)؛ 🔻رفع اضطراب از حدیث؛ 🔻تشکیل خانواده حدیث؛ 🔻 توجه به جامعیت روایات؛ 🔻رفع تعارض از روایات متعارض 🔻 توجه به سبب، زمان و مکان صدور حدیث. 🔸 گفتنی است که امام، ابتکاراتی نیز در فقه ‌الحدیث داشته است؛ مانند حمل حدیث «لا‌ ضرر» بر نهی حکومتی که در سخنان عالمان پیشین سابقه ندارد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri