eitaa logo
درس رجال سید محمد جواد سید شبیری
1.8هزار دنبال‌کننده
288 عکس
22 ویدیو
78 فایل
درس رجال استاد سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات درسی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 معنای ثقة در کلام قدما: 🔹 آیت الله شبیری زنجانی (حفظه الله) لفظ «ثقة» را با استناد به کلام شیخ طوسی در کتاب «العدّة» به معنای «» می‌دانند. 🔸 توضیح آنکه: شیخ طوسی در کتاب «العدة» (العدة في أصول الفقه‏1: 149) در بحث عمل به اخبار متعارض می‌فرماید: اگر راوی یکی از اخبار متعارض، امامی بود و راوی خبر دیگر غیر امامیِ متحرز از کذب بود، خبر امامی عدل مقدم است. بله، اگر خبر غیر امامی متحرّز از کذب، با خبر امامی عدل متعارض نباشد، مورد عمل قرار می گیرد. شیخ طوسی در ادامه به بحث تعارض خبر مرسل با خبر مسند می‌پردازد و می‌فرماید: اگر راوی مُرسِل، ملتزم به نقل از ثقات نیست، به خبر مسند عمل می‌شود، اما اگر مُرسِل از زمره کسانی است که روایات مسند و مرسل خود را از ثقات نقل می‌کنند ــ همچون ابن ابی عمیر، بزنطی و صفوان بن یحیی ــ بین خبر مرسل و خبر مسند تعارض واقع می‌شود. مرحوم شیخ می‌فرماید: به خاطر معروف بودنِ این افراد به نقل از ثقات، علمای شیعه «مراسیل» این افراد را مساوی و هم سنگ با «مسانید» دیگران به شمار می‌آورند. 🔹 با توجه به این عبارت، روشن می‌شود که کلمه ثقه در کلام شیخ، به معنای «امامی عدل» به کار رفته است؛ زیرا در ابتدا شیخ خبر امامی عدل و غیر امامی متحرز از کذب را مساوی ندانست. سپس «مراسیل» این افراد را ــ به خاطر ملتزم بودن به نقل از «ثقه» ــ مساوی با روایات «مُسنَد» ــ که سند آن مشتمل بر روات امامی عدل است ــ دانست. بنابراین مرحوم شیخ ثقه را به معنای امامی عدل به کار می‌برده است. آیت الله شبیری زنجانی معتقد است که لفظ «ثقه» در کلام نجاشی نیز به همین معنا است. 🔸 اما بنا بر نظر مختار، هر چند لفظ «ثقه» در کتاب «العدة» شیخ طوسی به معنای «امامی عدل» به کار رفته است، اما لفظ «» در کلمات رجالیان و فقها به همان معنای اصطلاح امروزی، یعنی «شخص مورد اعتماد و متحرّز از کذب» است. 📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله استاد (فقه پول ــ 1399 ش) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
✳️ تعبیر «فاسد المذهب» این تعبیر از نظر لغوی، بر هر گونه انحراف در مذهب دلالت دارد؛ امّا از آنجا که انواع انحرافات مذهبی و نیز برخی از انواع غلوّ، عنوانی خاصّ داشته اند، تعبیر «فاسد المذهب» بیشتر برای راویانی به کار می رفته که دربارۀ مقامات امامان علیهم السلام، به ویژه ولایت تکوینی و علم غیب ایشان، غلوّ می کرده اند. 🔰بنابراین، مراد از این تعبیر در منابع رجالی، عامّی شمردن راوی یا بیان مذاهبی مانند واقفه یا فطحیّه برای وی نیست؛ بلکه تنها غالی بودن راوی از آن برداشت می شود. تعبیرهای‌ «فاسد الاعتقاد» و «فی مذهبه ضعف» و «ضعیف فی مذهبه» نیز، به همین معناست. 🔸 کتاب استناد، ص۴۸۶ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥پرسشی درباره ولادت حضرت علی (علیه السلام) در کعبه ✂️بخشی از جلسه آیت الله سید احمد 💎 اطلاعات بیشتر 👉 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
ا ﷽ ا ☘ ۸۰ شغل قدیمی که برخی راویان حدیث داشتند : صبّاغ: رنگ‌رز، رنگ‌فروش سکّاک: چاقوساز بزّاز: پارچه فروش دقّاق: آرد فروش خرّاط: چوب تراش نجّار: درودگر، چوب‌ساز بقّال: تره‌فروش، غله‌فروش حدّاد: آهنگر، زندان‌بان صیّاد: شکارچی قنّاد: شیرینی‌‌پز دبّاغ: پوست‌فروش علّاف: علوفه فروش سرّاج: سازندهٔ زین اسب قصّاب (جزّاز): گوشت فروش طبّاخ: آشپز خبّاز: نانوا دلّال: واسطه معامله خرّاز: فروشنده لوازم خیاطی کفاش: دوزندهٔ کفش دلّاک: کیسه‌کِش حمام، سلمانی غسّال: مرده شوی غو‌ّاص: مرواریدیاب، فرورونده در‌ آب سمّاک: ماهی‌فروش طراح: طرح‌ریز، نقشه‌کش سیّاح: گردش‌گر بنّاء: خانه‌ ساز جلّاد: مجری فرمان قتل جرّاح: شکافنده بدن بیمار برای علاج رقّاص: رقصنده در مجالس حجّار: سنگ‌ تراش حلّاج: پنبه‌ زن ندّاف: لحاف‌ دوز صفّار: رویگر، مس‌گر عطّار: عطرفروش، داروفروش جبّار: شکسته‌ بند سقّاء: آب فروش هزّال: دلقک، لطیفه‌پرداز ختّان: ختنه‌کننده خمّار: باده‌ فروش طنّاز: خنداننده تمّار: خرمافر‌ش عصّار: روغن ساز رمّال: فال‌گیر خطّاط: خوش‌نویس، خوش‌نگار سبّاک: لوله‌کش (البته معنای صحیح تر این کلمه برای دوران ائمه علیهم السلام نیاز به دقت بیشتری دارد) حمّال: باربر شجّار: دانشمند گیاه‌ شناس ضرّاب: سکه‌ زن مدّاح: ستایش‌گر، خواننده شعر آیینی نسّاج: بافنده پارچه کنّاس: رفتگر‌، تخلیه‌گر آب چاه مشّاط: آرایش‌گر سنّان: دندان‌ساز فرّاش: خدمت‌کار نقّاش (رسّام): تصویرگر سلّاخ: آنکه پوست حیوان را می‌کـَنـَد. ملّاح (بحّار): ناخدا، کشتی‌بان فلّاح: کشاورز، برزگر نقّال: قصه‌‌گو جمّال: شتربان صرّاف(فلّاس): داد و ستدکنندهٔ‌ پول صیّاغ: زرگر، جواهرساز لبّاد: نمد مال، نمد‌فروش طبّال: طبل زن، دهل‌ زن خیّاط: دوزنده عکّاس: آنکه عکس برمی‌دارد (البته معنای صحیح تر این کلمه برای دوران ائمه علیهم السلام نیاز به دقت بیشتری دارد) صحّاف: دوزندهٔ ‌کتاب فخّار: سفال‌گر، سفال‌پز حکّاک: نگین‌ساز، مُهرساز حفّار: چاه‌کن، گورکن، کاوش‌گر طرّار: راهزن، دزد، جیب‌بر نقّار: آنکه‌ بر سنگ‌ یا چوب‌ کنده‌‌کاری‌ کند. خطّاب: سخنران، مسلط به خطبه لحّام: جوش‌کار، لحیم کار طحّان: آسیابان سیّاف: شمشیر ساز خیام: چادر دوز نصّاب: نصب‌‌کننده لبّاف: جوال‌باف، پلاس باف در مطالعات متون قدیم، فهرستی و رجالی به کار می آید. 🔸کاری از استاد طالعی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
ا ﷽ ا ☘مشایخ ثقات چه کسانی هستند؟ 🔹منظور از مشایخ ثقات ، اساتید روایی بی واسطه یا با واسطه (بسته به اختلاف مبنای) عده ای از ثقات 🔸محمد بن ابی عمیر 🔸صفوان بن یحیی 🔸احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی هستند که چنین ادّعا شده است که آنها فقط از ثقه نقل می کنند . بنابراین ، اگر روایتی را مرسل نقل کردند ، می توانیم مطمئن باشیم که در سلسله ی سندآنها غیر ثقه وجود نداشته است . 🔹اصل در این ضابطه ، عبارت شیخ طوسی در (( عدة الاصول )) است که این چنین آن را نقل شده : ▪️"إذا کان احدالراویین مسندا و الآخر مرسلا ، نظر فی حال المرسل ؛ فإن کان ممّن یعلم انّه لا یرسل الّا عن ثقة موثوق به ، فلا ترجیح لخبر غیره علی خبره ، و لاجل ذلک سوت الطائفة بین ماوراء محمد ابن ابی عمیر و صفوان بن یحیی و احمد بن محمد ابن ابی نصر و غیر هم من الثقات الذین عرضوا بانّهم لا یروون و لا یرسلون إلّا من یواثق به وبین ما یسنده غیرهم ، و لذلک عملوا بمراسیلهم اذا انفره عن روایة غیرهم" ▫️"اگر در سندی یکی از راویان مسند و دیگری مرسل باشد ، به حال راوی مرسل توجه کرده ، اگر از جمله راویانی بود که می دانیم جز از ثقه نقل نمی کند و روایتش مرسل نیست خبر او را به خبر دیگران ترجیح می دهیم . به خاطر اینکه بین کسانیکه روایت می کنند آن را محمد بن ابی عمیر ، صفوان بن یحیی ، احمد بن محمد بن ابی نصر و غیر ایشان از ثقه ، کسانی هستند که ایشان روایت نمی کنند و ارسال سند نداردالّا از کسی که بوسیله ی آنها توثیق شئه وبین آن چیزی که اسناد می دهند آن را غیر از ایشان برای همین عمل می کنیم به مراسیل آنها هنگامیکه نسبت به روایت غیر از ایشان انفراد داشته باشد ." 👌در واقع ، طبق نظر کسانی که همه ی مشایخ روایی اصحاب اجماع را به واسطه ی نقل اصحاب اجماع از آنها توثیق شده می پندارند ، این قاعده ، بخشی از آن قاعده به حساب می آید و ضابطه ی جدا گانه ا ی نیست و آنها حتّی می توانند از عبارت ((غیرهم )) ، استفاده نموده و آن را اشاره به دیگراصحاب اجماع و بدین ترتیب ، آن را منطبق بر اصحاب اجماع به حساب آورند . •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 اشتباهی در معنای صله رحم ❖ استاد شبیری زنجانی: ● روایتی داریم از عُمَر بن یزید از امام صادق علیه السلام، که این عمر بن یزید، بَیّاع سابری است که در وثاقتش بحثی نیست. روایت از جهت سندی معتبر است. ... عَنْ عَمْرَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سُئِلَ‏ عَنِ‏ الصَّدَقَةِ عَلَى مَنْ يَسْأَلُ عَلَى الْأَبْوَابِ أَوْ يُمْسِكُ ذَلِكَ عَنْهُمْ وَ يُعْطِيهِ ذَوِي قَرَابَتِهِ سوال این است که افرادی هستند که به درب خانه می آیند و گدایی می کنند، (حالا علی الباب خصوصیتی ندارد، ممکن است در خیابان هم گدایی کند را شامل شود) آیا این مال را به این سائل بدهم یا نگه دارم و به فامیل فقیر بدهم؟ امام صادق علیه السلام میفرمایند: لَا بَلْ يَبْعَثُ بِهَا إِلَى مَنْ بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ قَرَابَةٌ فَهَذَا أَعْظَمُ لِلْأَجْرِ. (ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص142) ● روایتهای زیادی داریم که در جایی که انسان خویشاوند محتاج دارد مناسب نیست به دیگران بدهد و فامیل محتاج مقدم است. به عنوان نمونه روایت مسعدة بن صدقة از امام صادق علیه السلام؛ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله: الصَّدَقَةُ عَلَى‏ مِسْكِينٍ‏ صَدَقَةٌ وَ هِيَ عَلَى ذِي رَحِمٍ صَدَقَةٌ وَ صِلَةٌ. (بحار الأنوار ؛ ج‏93؛ ص137) و مرحوم شیخ ابوالفتوح در تفسیرش از پیامبر نقل کرده؛ صَدَقَتُكَ‏ عَلَى‏ الْفَقِيرِ صَدَقَةٌ وَ عَلَى الْأَقْرِبَاءِ صَدَقَتَانِ لِأَنَّهَا صَدَقَةٌ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ. (تفسير الشيخ أبي الفتوح الرازيّ؛ ج 1؛ ص 354) ● در اینکه یکی از مصادیق روشن صله رحم کمک مالی به خویشاوند محتاج است تردیدی نیست، ولی صله رحم فقط اختصاص به کمک مالی ندارد. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند. در ترجمه صله رحم نزدیکترین واژه فارسی به آن رسیدگی به خویشاوند است. مراجعه کنید به کتاب نهایه ابن اثیر، در واژه صله رحم میگوید: کنایه است از برّ و محبت و امثال آن. در معنای صله رحم اشتباهی شده است، معنای آن: وَصَلَ الرحمَ است نه وَصَلَ الی الرحمِ، رحم مفعول بنفسه وَصَلَ است، یعنی خویشاوند را رسید، یعنی همان رسیدگی کرد. ● محبت و رسیدگی به خویشاوند گاهی محبت مالی است و گاهی رفتن به منزل ایشان. رفتن به خانه فامیل در جایی که محبت به صاحب خانه تلقی شود و نیاز معنوی او را برآورده کردن باشد، صله رحم است. هر گونه رفتن به منزل فامیل صله رحم نیست. صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند و برطرف کردن نیاز مادی یا معنوی ایشان و در جایی هست که این ارتباط باعث خوشحال شدن او شود و در جایی که با رفتن او به زحمت می افتد، صله رحم نیست. 🔺درس خارج فقه؛ ۲۷ دی ۱۴۰۲ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🔻 پيرامون عبارت معروف ( اطلبوا العلم من المهد الي اللحد ) 🔸 عبارت معروف ( اطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ ) كه نوعا در بين مردم به عنوان روايتي از پيامبر(ص) شهرت يافته است ، در هيچ يك از منابع روايي دسته اول شیعه و سني وجود ندارد اما با كمال تعجب در بسياري از كتب تفسیری و اخلاقی متاخر آن را به پيامبر(ص) نسبت داده اند. شهرت انتساب عبارت فوق به پيامبر(ص) تا حدي است كه در ادبيات فارسي اين بيت شعر شهره آفاق است كه : چنين گفت پيغمبر راستگوي ز گهواره تا گور دانش بجوي و اگرچه نسبت به سراينده اين شعر نيز اختلاف نظر جدي وجود دارد بطوري كه برخي آن را به فردوسي و برخي ديگر به سعدي نسبت داده اند ولي بر اساس برخي پژوهشهاي صورت گرفته بعضي نيز آن را از اشعار میرزا ابوالقاسم فخرالاشراف شیرازی مي دانند. با اين همه اما جمله ( اطلبوا العلم من المهد الي اللحد ) علي رغم شهرت و معروفيتي كه دارد اما حديث بودنش ثابت نبوده و انتساب آن به پيامبر (ص) نيز محرز نمي باشد. 📌 مرحوم محمدي ري شهري تصريح كرده است كه: .…انا لم نعثر علی هذا التعبیر فی الجوامع الروائیة، رغم الجهود المبذولة. يعني علي رغم تلاشهاي صورت گرفته اما ما اين عبارت را در جوامع روايي نيافتيم. ⭕️ نكته جالب توجه آن است كه در بين اهل سنت نيز فقط ( بن باز ) اين جمله را بعنوان روايت از پيامبر(ص) نقل كرده! و سپس تصريح مي كند كه : حديث اطلبوا العلم من المهد… ليس صحيحا ، موضوع عند اهل العلم ، الذي في المهد لا يطلب العلم و لا يعرف العلم و لكن المعني يزيد في طلب العلم و الحث علي طلب العلم... يعني روايت فوق صحيح نيست بلكه نزد اهل علم از جعليات است زيرا در گهواره كه علم شناخته و طلب نمي شود. ولي معناي آن بنوعي تشويق و ترغيب طلب علم مي باشد... 📚 رجوع كنيد به : ١- مقاله آگاهي هاي تازه درباره ( ز گهواره تا گور دانش بجوي ) و سراينده آن - نوشته حميدرضا فهندژ سعدي -منتشر شده در نشريه شعر پژوهي ( دانشگاه شيراز ) سال سيزدهم تابستان ١٤٠٠ شماره ٤٨. ضمنا جهت دسترسي به مقاله فوق مي توانيد از طريق لينك https://ensani.ir/file/download/article/1636527952-9779-48-6.pdf اقدام فرماييد. ٢- موسوعة العقائد الاسلامية - محمدي ريشهري - ج ٢ ص ٢٢٠ و ٢٢١. ٣- الفوائد العلمية من الدروس البازية - بن باز - ج٦ ص١١٣. ٤- دروس للشيخ عبدالعزيز بن باز ج ١٠ ص ٣٥. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 نظارت و سلطنت روایات امامیه نسبت به عامه از شاگردان مرحوم بروجردى نقل کرده اند که ایشان فرموده فقه شیعه و روایات شیعه مثل حاشیه است و لذا روایات اهل سنت مثلاً متن مى شود. حالا نمى دانیم چرا تعبیر به حاشیه کرده اند! استاد ما آقاى سیستانى نیز به (مهیمن) بودن قرآن اشاره مى کند و مى فرماید همان طور که قرآن بر تورات و انجیل ناظر است, روایات ما هم بر روایات عامه مهیمن هستند. البته من تعبیر سلطان را بیشتر مى پسندم; زیرا روایات ما بر روایات سنیها سلطنت دارند. این دو تعبیر از قرآن استفاده مى شود. 📚جایگاه قرآن در فقاهت تقریرى از درس آیت اللّه مددى(حفظه اللّه) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اختلال ارتکاب صغیره به عدالت 👤 📚درس خارج فقه، نوزدهم دی ۱۴۰۲ ✅ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3268 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 بررسی وثاقت طلحه بن زید النهدی 👤 در مورد طلحه بن زید گفته اند: "کتابه معتمد". آیت الله خوئی می‌‌فرمایند: این دلیل بر توثیق است. آیت الله زنجانی فرمودند: بعضی‌ها کتاب که می‌‌نویسند خوب و منضبط است، اما حرف‌های معمولی که می‌‌زنند نامنضبط است. و شاید طلحه بن زید هم همین‌طور بود، کتابه معتمد، عامی هم بود، ممکن است وقتی صحبت‌های عادی می‌‌کرد خیلی منضبط نبوده باشد. ما هم تردید کردیم، شاید واقعا در وصفش این‌جور گفتند. و لکن وثاقت طلحه ثابت است چون.... 📚 درس خارج فقه، ۵ دی ۱۴۰۲ ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر دنبال کنید. http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3253 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 دریافت صوت | احادیث و فقه شیعه حاشیه‌ای بر فقه عامه 🎙استاد محمدتقی شهیدی 🔺دو ثمره مهم مترتب بر کلام آیت‌الله بروجردی 🗓درس خارج اصول فقه/ ۱۹ دیماه ۱۴۰۲ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت جلسه نقد کتاب «جشن‌هاي اسلامي-شيعي در ايران» برپايه‌ي گزارش‌هاي سفرنامه‌نويسان، مستشرقان و ايران‌شناسان(از دوره صفوي تا پهلوي اول) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🔰الصحیح من التعقیبات ▪️فهرست تفصیلی مطالب •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
الصحیح من التعقیبات.pdf
1.75M
🔰الصحیح من التعقیبات 🔸رساله ای مشتمل بر تعقیبات نماز 🔹در این رساله ادعیه و تعقیبات بررسی سندی و دلالی شده است •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💠 بررسی چیستی دیدگاه قدما و متأخّران در پذیرش خبر 🔸در طول تاریخ، سنجش اعتبار گزارشهای حدیثی، همواره از دغدغه های محدّثان و حدیث پژوهان بوده است. در فرآیند اعتبارسنجی احادیث نیز، معمولاً دو مقوله صحّت انتساب حدیث به امام علیه السلام و درستی محتوای حدیث را بررسی می کنند. از این دو بعد می شود به «جنبه إسنادی» و «جنبه محتوایی» یاد کرد. 🔹تغییراتی که در شیوه های اعتبارسنجی احادیث صورت پذیرفته، از رویکرد متفاوت صاحب نظران این حوزه پیروی کرده است. بررسی عملکرد این بزرگان، دو شیوه کاملا متمایز در ارزیابی احادیث را نشان می دهد. این دو شیوه به دو بازه زمانی متفاوت تعلّق دارد که از آن به عصر قدما و عصر متأخّران تعبیر می شود. ▫️اواخر سده هفتم هجری، یعنی عصر سیّد احمد بن طاووس و اوایل سده هشتم، یعنی عصر علّامه حلّی و ابن داود، مرز میان دوران متقدّمان و متأخّران در حوزه اعتبارسنجی احادیث است. ▪️تفاوت اساسی میان دو شیوه متقدّمان و متأخّران، بیشتر به جنبه إسنادی سنجش اعتبار احادیث برمی گردد. با توجّه به اهمّیّت «منابع» در کشف اعتبار احادیث در عصر قدما و جایگاه «رجال» در عصر متأخّران، می شود این دو شیوه را اعتبارسنجی «کتاب محور» و «رجال محور» نامید. 🔺 اقتباس از کتاب «حدیث و اعتبار کتاب محور»، ص۷۷-۷۸ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
14 💠 اصطلاح ثقة ثقة 🔹در مورد این اصطلاح که در بیانات مرحوم نجاشی وارد شده، چند نظریه وجود دارد: 1️⃣ مرحوم میرداماد در الرواشح السماویة (ص105، راشحه 33) می‌گوید: «ثقة ثقة» به معنای این است که خود راوی ثقه است و او نیز ثقه ‌می‌باشد. طبق این بیان، این اصطلاح می‌تواند یک توثیق به شمار رود و مروی‌عنه های افرادی را که این تعبیر در موردشان وارد شده، نماید. 🔸 اشکال: این حرف صرف ادعاست و دلیلی برای اثبات آن مطرح نشده است. 2️⃣ برخی معتقدند: «ثِقَة نِقَة» صحیح است، که به این معناست که آن راوی، انسانی ثقه و پاک سرشت است. 🔸 اشکال: صرف ادعاست و با ظاهر عبارت و نسخ متواتری که به دست ما رسیده که در همه آنها کلمه دوم «ثقة» است، منافات دارد. 3️⃣ بیشتر معاصرین بر این باورند که «ثقة» دوم تأکید «ثقة» اول است. ✅ به نظر می‌رسد برای یافتن نظریه حق باید این اصطلاح در کلمات قدما بررسی شود. البته با توجه به ظاهر کلام، نظریه سوم بعید به نظر نمی‌رسد. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی همدانی (دام عزه) در مدرسه شهیدین 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
➖آشنایی با منابع حدیثی2 📗کتاب فضائل اشهر الثلاثة مجموعه ای حدیثی که در بر دارنده روایاتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام در فضیلت ماه رجب، شعبان و رمضان است. این مجموعه نوشته شیخ صدوق متوفی 381 ق است. این مجموعه شامل سه کتاب به نام‌های: «فضائل شهر رجب»، «فضائل شهر شعبان» و «فضائل شهر رمضان» است. شیخ صدوق در این کتاب به مستحبات و اعمال این سه ماه نیز اشاره دارد. 1. نام مؤلف: ابی جعفر محمد بن علی بن حسین بن بابویه القمی، شیخ صدوق، 2. موضوع کتاب: فضائل سه ماه رجب و شعبان و رمضان و روزه و عمل نیک در این ماه ها. 3. عناوین و فصل های محتویات کتاب: کتاب در سه باب فضائل، ماه رجب با 18روایت، ماه شعبان با ۳۳ روایت، ماه رمضان با ۱۰۷ روایت تنظیم شده است. 4. انگیزه نگارش: از آنجا که این مجموعه و کتاب فاقد مقدمه مولف بوده نمی توان انگیزه ای فراتر آنچه در عنوان آمده متصور شد. نکته: در انتهی هر کدام از اشهر ثلاثه عبارت تم الکتاب آمده است که ظاهرا نشان از انگیزه و قصد نگارش جداگانه هر کتاب بوده است. 5. تاریخ نگارش یا وفات مؤلف: متوفای ۳۸۱ ق 6. اهمیت و اعتبار کتاب: این کتاب مانند ديگر كتاب‏هاى شيخ صدوق، پيوسته مورد توجه علما و فقهاى شيعه قرار گرفته و از معتبرترين اصول روايى شيعه به شمار مى‏ آيد. روايات آن نيز در بسيارى از مجموعه‏ هاى روايى بزرگ شيعه مانند« بحار الأنوار» و« مستدرك الوسائل» و... نقل شده است. شيخ صدوق، خود نيز به اين كتاب‏ها (در من لایحضره الفقیه) به طور مستقل اشاره کرده؛ ولى به دليل كتابت این کتاب ها در یک مجموعه روایی همراه با هم، به نام« فضائل الأشهر الثلاثة» مشهور شده‏ اند که ظاهرا این نام از مرحوم مجلسی به بعد شهرت یافته است و به عنوان يك كتاب مطرح شده است. نکته: این کتاب در رتبه الف/۸ رتبه بندی منابع دارالحدیث قرار دارد. 7. تعداد روایات موجود در کتاب: ۱۵۸ 8. چاپها: الف. دار المجتبی، مطبعة قلم، قم، طبع اول ۱۳۸۷، در قالب مصنفات شیخ صدوق، به همراه اعتقادات، صفات الشیعه ، فضائل الشیعه، مصادقة الأخوان، المواعظ، محقق: لجنة العلمیة فی مکتبة پارسا.(این چاپ از نظر تحقیقی و نسخه ای بسیار ضعیف بوده و پر از اغلاط فاحش است. ب. ترجمه این کتاب با نام سه ماه با فضیلت توسط انتشارات دلیل ما به چاپ رسیده است. ج. چاپ مکتبه داوری، با تصحیح و تنظیم، غلامرضا عرفانی نیا سال۱۳۹۶ د. دار زین العابدین، با ترجمه شیخ احمد ماحوزی، سال ۱۳۹۳ ه. دار المحجة البیضاء، تحقیق عرفانی نیا سال چاپ ۱۴۱۲.ق ی. انتشارات طوبای محبت، ترجمه جواد خانی آرانیسال۱۳۹۰ این کتاب افست های متعدد دیگری نیز دارد که از لحاظ تاریخ مقدم و موخر بر تاریخ چاپ های بالا هستند. 9. توضیحات: در چاپ استفاده شده تتمه کتاب فضیلت شهر رمضان عنوان (خبر الصلاة في آخر لیلة من شهر رمضان) که بر روایت شماره ۱۴۳ کتاب آورده شده است دیده می شود و بلافاصله بعد از آن روایات در موضوع (لیلة القدر) آورده شده اند. پس از این هم بر سر روایت شماره ۱۴۹ عنوان (خبر وداع شهر الرمضان) آورده شده است که پس از آن روایت استقبال شهر رمضان آمده. اما نکته قابل ملاحظه این است که چند روایت بعدی این عنوان طریق عامی دارند. بدون مراجعه به نسخ و کتابهای واسطه ای که این مجموعه را نقل کرده اند نمی توان تشخیص داد این عنوان متعلق به مولف است یا مستنسخ های بعدی یا محققین مجموعه، علی ای حال اینکه برای یک روایت عنوان آورده شود آن هم در اثنای کتاب.مخصوصا بدون فاصله و عنوان ممیزی دیگری خلاف رویه مشهور مولفین است (بنده رویه خود شیخ در کتابهایش را مورد بررسی قرار نداده ام تا نظر ی در این خصوص بدهم). نکته: (کلیت روایات فضل رجب شیعه با زیدیه یکی است، اما این کجا و آن کجا)، در کتاب فضائل شعبان مرحوم شیخ صدوق چند روایت عامی هم نقل می کند. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰استاد شبیری زنجانی 🔸قاموس الرجال هر اطلاعاتی که در مورد تشیع جالب توجه بوده آورده است 🔹 عدم تشیّع مامون عباسی 🔸مخالفت سادات با بنی العباس 🔹ارث الامامة یکی از نکات مهم در تبیین بحث امامت
🌀برشی از درس خارج فقه۱٤۰۲/۰۷/۳۰

•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
♨️ خلاصه سلسله نشست های میراث شیعه (۲) ✳️ تحقیق و تصحیح متون کهن حدیثی رسالت ها و چالش ها 🔸 (با تأکید بر کتاب تهذیب الأحکام) 🎙 استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 🔶 سرفصل های نشست 🔸 ۱. چرایی پرداختن به این بحث 🔸 ۲. روش ها 🔸 ۳. تذکر به شبهه الفباها 🔷 حدیث مهمترین منبع 🔷 دو عرصه استفاده از حدیث: 🔹 ۱. سامان دادن زیرساخت های دینی و معارفی 🔹 ۲. سامان دادن به فقه ◾️ دو راه میتوانست برای رسیدن روایت به ما رخ دهد. ▪️ ۱. نسخه خود مولف ▪️ ۲. چاپ شده ها ▫️در نتیجه آسیب تصحیف در تمام متون حدیث رخ داده؛ در نهایت باید با تصحیح خودمان را نزدیک کنیم به متن مولف؛ چه برای استفاده چه برای نقد کردن. 🔶 یک. پیش نیاز های تحقیق و تصحیف: 🔸 ۱. جمع آوری نسخه های مختلف؛ 🔸 ۲. طبقه بندی نسخه ها + تبار شناسی نسخه ها؛ 🔸 ۳. گزینش بهترین نسخ برای تصحیح و تحقیق؛ 🔸 ۴. مقابله نسخ. 🔷 شروع فرآیند تحقیق و تصحیح ◀️ مهمترین رسالت این تحقیق و تصحیح چیست و رسالت های زیرین چیست؟ ↙️ مهمترین که رسیدن به متن اصیل یا نزدیک به آن است. ↙️ گاهی اشتباه میکنیم و فکر میکنیم که وظیفه محقق این است که متن را پیراسته کند از اشکالات، بدون برسی نسخ. *️⃣ بلکه وظیفه او نمایندن اشتباه است و در صورت امکان تحلیل و بیان چرایی مسئله. 🔘 دیگر رسالات: ✔️ ۱. تخریج مصادر؛ 🔶 اهداف تخریج مصادر: 🔸(۱) یکی از این حالات نسبت به یک حدیث: ▫️الف) فهمیدن زمان صدور حدیث ▫️ب) شخصیت های اولیه دریافت کننده حدیث + تفکرات و ارزش های فکریشان ▫️ج) جغرافیای شروع و حرکت حدیث 🔺خود این محور ها که گفتیم سه فائده دارد: سه قضاوت میشود نسبت به یک متن داشته باشیم: ▪️۱_ متن اصیل و عاری از چالش ▪️۲_ چالشی دانستن متن ▪️۳_ غیر اصیل دانستن یک متن؛ مثال: روایت ارث بردن مجوس از مسلمان روای سکونی فتوا فقط شیخ 🔸 (۲) چگونگی بهره گیری مصادر بعدی پسینی از این منبع و استفاده از آن : ▫️تحفظ بر معنا و تصرف در برخی از واژگانی که گمان میکردند تاثیری در معنا ندارد. (گاهی فقها در فهم متن حدیث به فهم فقهای قبلی اتکاء کرده و به متن اصلی رجوع نمیکند و اگر اشتباهی باشد، همینجوری ادامه پیدا میکند؛ یا عامل برداشت غیر صحیح میشود) 🔸(۳) شناخت اسناد مختلف در نقل یک حدیث به عنوان طریق رسیدن معارف به اهل بیت علیهم السلام دارای اهمیت می شود عند مکتب القدماء. ▫️مثل تفاوت نقش حسین بن یزید نوفلی با عبد الله مُغِیره در نقل از سکونی. 🔴 فرق بین شأن نقل و تالیف 🔸(۴) شناخت برداشت ها و تلقی های افراد مختلف در گذر زمان. ✔️ ۲. ممکن است به موارد زیر روبرو شویم ➕۱_تصحیف در نام یک یا چند راوی. ➕۲_ تصحیف در عبارات السند: فی من ➕ ۳_تصحیف به سقط یا اضافه 🔘 چالش ها: 🔻۱) نداشتن علم به نسخ و ارزش گزاری آن؛ 🔻۲) دو چیز داریم: ➖الف) نسخه بدل ها، ➖ب) تصحیح های مصححان قبلی ؛ گاهی نمیدونم که این متن از باب اصالت است یا اجتهاد مصحح؛ 🔻۳) عدم آشنایی با روش های تصحیح و مسلک مصححان قبلی. 🔻۴) اطلاعات رهزن وجود برخی اشتباهات در منابع اعتبار سنجی اولیه (اعم از رجال و فهرست) که ذهنیت ما را خراب میکند به آن شخص: اسماعیل بن جابر جعفی در نجاشی که نجاشی گفته حدیث اذان از اوست ولی با تحقیق رسیدیم که آن روایت اذان از او نیست بلکه از اسماعیل بن عبدالرحمن الجعفی هست. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💢 دلالت نداشتن تعدّد مدخل بر تعدّد عنوان ● تعدّد وجود مدخل‌های مشابه در کتاب‌های رجالی، دلیل محکمی بر تعدّد صاحبان مدخل‌ها نیست؛ بلکه تعدّد وجود مدخل‌های یکسان یا مشابه در یک کتاب رجالی - به ویژه فهرست و رجال شیخ طوسی - نیز، دلیل محکمی بر تعدّد صاحبان مدخل‌ها شمرده نمی‌شود؛ زیرا چه بسا برای یک راوی، چند مدخل ذکر شده باشد که علّت آن، اجتهاد مؤلّفان کتاب‌های رجالی یا تردید آنان در تعدّد، یا غفلت آنان از وحدت صاحبان مدخل‌ها، یا تحفّظ بر عین مطالب مصدر اصلی است. ● البتّه، فراوانی اطّلاعات رجالی مؤلّف - که می‌تواند از گستردگی منابع رجالی وی باشد - و میزان دقّت او، در این مسئله، مؤثّر است. 📚 کتاب استناد، ص۶۱ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧صوت 《خوانش کتاب العشرة کافی》. 🎙استاد: جناب دکتر علیرضا هَزار ⬅️جلسه اول؛ سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲➡️ 5:00.پیشینه بحث؛ ارتباط کتب احمد بن خالد برقی با تک نگاری های نگاشته شده ی بعد از او. 16:00.معرفی کتاب العشره کافی. 22:00. تقسیم بندی روایات اهل بیت-علیهم السلام- به چهارجامعه(انسانی،اسلامی،ایمانی و مخلوقات همانند:محیط زیست،حیوانات و...). 28:00. دقت در تبویب بندی مباحث مرتبط با بحث کتاب العشره. 36:00.معنای کلمه 《العِشره》. 40:00.《باب ما یجب من المعاشره》،و توضیحاتی پيرامون آن. 44:00.خوانش روایت اول. 51:00.معنای 《حضورالجنائز》و پیام آن. 1:02:00. نمونه ای از رفتار سیدرضی به عنوان مجسمه عملیِ کتاب العشره. 1:04:00.خوانش روایت دوم باب. 1:06:00.فرق بین کلمه 《قوم》و 《ناس》. 1:07:00.اخلاق عملی در روایات. 1:12:00.عدالت ورزی نسبت به له و علیه ناس. 1:17:00.خوانش روایت سوم باب. 1:20:00.معنای کلمه 《 عیاده المرضی》و ذکر قاعده‌ی 《زرین》. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا «علم رجال» تدریسی است؟ 🔹توضیحات استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی (دامت برکاته) در این‌باره: شاید خود «علم رجال» به یک معنا تدریسی نباشد، یعنی رجال یک علم کاربردی است و تدریس آن باید به شکل کارگاهی باشد ولی می‌توان یک سری قواعد و ضوابطی را به عنوان اصول رجال تدوین کرد و مسیر آموختن این علم را برای کارآموزان آسان نمود. «اصول الرجال» و سپس کتاب «استناد» با این نگاه تحقیق و تدوین شده است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سیدمحمدجواد سیدشبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
📍نقد و بررسی و نفی روایات ازدواج حضرت ام کلثوم با اشکالات سندی و متنی توسط مرحوم شیخ مفید المسألة العاشرة في تزويج أم كلثوم و بنات الرسول ص‌: ما قوله أدام الله تعالى علاه‌ في تزويج أمير المؤمنين علي بن أبي طالب (ع) ابنته من عمر بن الخطاب. و تزويج النبي ص ابنتيه زينب و رقية من عثمان‌.؟ 📍اشکالات سندی مرحوم شیخ مفید الجواب: أن الخبر الوارد بتزويج أمير المؤمنين (ع) ابنته من عمر ۱- غير ثابت و طريقه من‌ الزبير بن بكار  و لم يكن موثوقا به في النقل و كان‌متهما فيما يذكره و كان يبغض أمير المؤمنين (ع) و غير مأمون فيما يدعيه على بني هاشم‌ . ۲-و إنما نشر الحديث إثبات أبي محمد الحسن‌ بن يحيى صاحب النسب‌ ذلك في كتابه فظن كثير  من الناس أنه حق لرواية رجل علوي له و هو إنما رواه عن الزبير بن بكار. 📍اشکالات محتوایی،متنی: ۱--و الحديث بنفسه مختلف فتارة يروي أن أمير المؤمنين (ع) تولى العقد له على ابنته‌. و تارة يروي أن العباس تولى‌ ذلك عنه‌ . ۲- تارة يروي أنه لم يقع العقد إلا بعد وعيد من عمر و تهديد لبني هاشم‌.و تارة يروي أنه كان عن اختيار و إيثار. ۳-ثم إن بعض الرواة يذكر أن عمر أولدها ولدا أسماه زيدا  و بعضهم يقول إنه قتل قبل دخوله بها . ۴-و بعضهم يقول إن لزيد بن عمر عقبا و منهم من يقول إنه قتل و لا عقب له‌. ۵-و منهم من يقول إنه و أمه قتلا .و منهم من يقول إن أمه بقيت بعده‌ . ۶-و منهم من يقول إن عمر أمهر أم كلثوم أربعين ألف درهم‌  و منهم من يقول مهرها أربعة آلاف درهم و منهم من يقول كان مهرها خمسمائة درهم‌. بدو هذا الاختلاف فيه‌  يبطل الحديث و لا يكون له تأثير على حال‌. المسائل السرویه ص ۸۶ الی ۹۲ ✅هر چند شیخ مفید پس از این انکار با فرض صحت خبر هم مشغول تأویل آن میشود. و دو وجه برای آن می فرماید ۱- حتی بدون اضطرار هم این وصلت مشکلی ندارد و بر ظاهر اسلام است. هر چند ازدواج با اهل ایمان ارجح و افضل است. ۲- حضرت مضطر بوده و این ازدواج همچون اکل میته و لحم خنزیر از باب الضرورات تبیح المحظورات بوده است. فصل تأويل الخبر ثم إنه لو صح لكان له وجهان لا ينافيان مذهب الشيعة. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سیدمحمدجواد سیدشبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
شرافت به بندگی است نه ثروت دنیوی 🔻دعای سی و پنجم صحیفه مبارکه سجادیه🔻 🛑وَ اعْصِمْنِي مِنْ أَنْ أَظُنَّ بِذِي عَدَمٍ خَسَاسَةً ، أَوْ أَظُنَّ بِصَاحِبِ ثَرْوَةٍ فَضْلًا ، فَإِنَّ الشَّرِيفَ مَنْ شَرَّفَتْهُ طَاعَتُكَ ، وَ الْعَزِيزَ مَنْ أَعَزَّتْهُ عِبَادَتُكَ. 🔰 امام سجاد علیه السلام در این مناجات می فرمودند: [خداوندا] ‏و مرا از این‌که به تهیدست ِفقیری گمان پستی برم و به ثروتمندی گمان برتری ورزم، حفظ فرما؛ زيرا شريف و بزرگوار كسى است كه اطاعت تو شرافتش دهد، و عزيز كسى است كه بندگى تو عزتش بخشد. ✅✅توصیه امام صادق علیه السلام به سرمایه دار های شیعه 🛑عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ دَخَلْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِالله عليه السّلام فَنَظَرَ إِلَیَّ بِوَجْهٍ قَاطِبٍ. فَقُلْتُ مَا الَّذِی غَیَّرَکَ لِی؟ قَالَ الَّذِی غَیَّرَکَ لِإِخْوَانِکَ ، بَلَغَنِی یَا إِسْحَاقُ أَنَّکَ أَقْعَدْتَ بِبَابِکَ بَوَّاباً یَرُدُّ عَنْکَ فُقَرَاءَ الشِّیعَةِ. فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی خِفْتُ الشُّهْرَةَ. فَقَالَ أَ فَلَا خِفْتَ الْبَلِیَّةَ1 🔰إسحاق بن عمّار گوید: من نزد حضرت صادق علیه السّلام رفتم و ایشان با چهره ای عبوس به من نگریست. عرض کردم چه چیزی سبب دگرگونی شما با من شده است؟ فرمود آنچه باعث تغییر رفتار تو با برادرانت شده است. ای اسحاق ، به من خبر رسیده که تو دربانی بر درب خانه ات گذاشته ای که نیازمندان شیعه را از تو باز می‌گرداند. عرض کردم جانم فدایت ، من از مشهور شدن ترسیدم. فرمودند آیا از بلا نترسیدی؟ 📌اسحاق بن عمار از شیعیان‌متمول بود است ظاهرا شغل وی هم صرّافی بوده است به خاطر لقب صیرفی عَنْ زِيَادٍ الْقَنْدِيِّ، قَالَ:، كَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) إِذَا رَأَى إِسْحَاقَ بْنَ عَمَّارٍ وَ إِسْمَاعِيلَ بْنَ عَمَّارٍ، قَالَ: وَ قَدْ يَجْمَعُهُمَا الْأَقْوَامُ‌، يَعْنِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ.2 🔰امام‌صادق علیه السلام هرگاه اسحاق‌بن‌عمار و اسماعیل‌بن‌عمار(دو برادر) را می‌دید، می‌فرمود: «برخی خاندان‌ها هر دو را با هم جمع می‌کنند»،مراد امام علیه السلام از «آن دو»، دنیا و آخرت است. 📚منابع: 1:کافی ج۲ ص۱۸۱ 2:إختيار الرجال ج1ص 402 «اللّهمَّ‌عَجِّلْ‌لِوَلِیِّڪَ‌الفَرَج» 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🔸کانال سید محمد جواد سید شبیری🔹 https://eitaa.com/joinchat/3426615298C027fb4c4be ایتا https://t.me/shobeiri تلگرام
💠 روایت حریز از امام صادق علیه السلام 📝 استاد سید احمد ♦️ یک نسخه از کتاب و از طریق ایشان در دست قمیین بوده است شواهد ما بر این مطلب زیاد نیست اما قابل اثبات است و یک نسخه هم از ابراهیم بن هاشم است نسخه در بین قمی ها جا افتاده ولی نسخه یعقوب با این که به نظر ما به مراتب أجل شأنا از ابراهیم هست جا نیفتاد سر این مطلب را نمی دانیم، آیا نسخه ایشان از کتاب حماد و یا حریز نسخه شاذ بوده است و یا.... مشکل دیگر روایت این است که ،عن حریز عن ابی عبدالله علیه السلام نقل میکند که به نظر ما حریز مستقیم از حضرت روایت نقل نمی کند و یک واسطه در این بین باید باشد البته مرحوم استاد این مطلب را قبول نداشتند و نوشته اند که این مطلب از یونس هست که وارد شد و حضرت (حجبه) راهش ندادند و یک یا دو روایت مستقیماً از حضرت نقل کرده است و این مطلب خودش سند درستی ندارد و حدود ۱۵۰ روایت در کتب اربعه هست که عن حریز عن ابی عبدالله علیه السلام و در بعضی آمده که سألت اباعبدالله علیه السلام ولی این سالتُ که شاهد خوبی نیست مثلا در وسائل دو روایت آورده در ابواب الحج در جایی نوشته کتبتُ الی ابی عبدالله علیه السلام و واسطه را هم می گوید و در جایی هم این روایت را آورده و نوشته سألت اباعبدالله علیه السلام یعنی سألت بالکتابه ،لذا امکان دارد که روایاتی که با سألتُ هست از حریز همینطور باشد و مشافهة از خود حضرت نقل نکرده باشد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri