eitaa logo
درس رجال سید محمد جواد سید شبیری
1.8هزار دنبال‌کننده
290 عکس
22 ویدیو
79 فایل
درس رجال استاد سیدشبیری از اساتید حوزه علمیه #مشهد برای ارسال #اشکالات علمی، #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید و ارسال #جزوات درسی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبلیغ و تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با استاد👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
در برای ❖ولایت خود را خالص کن... 💠 سهل بن یعقوب (ابونؤاس مؤذّن) می‌گوید: روزی به امام هادی علیه‌السلام عرض کردم: آقای من! درباره‌ی میمنت و نحوست روزهای هر ماه، حسن بن عبدالله بن مطهر با سند خود حدیثی را از آقای ما امام صادق علیه‌السلام برایم نقل کرد که آن را خدمت شما عرضه می‌کنم. حضرت فرمود: انجام بده. وقتی آن را عرضه داشتم، عرض کردم: آقای من! در بیشتر این روزها به خاطر نحوست و نگرانی‌ها نمی‌شود سفر کرد، اگر ضرورتی پیش آمد چه کنیم که از نحوست و شر آن‌ها در امان باشیم؟ حضرت امام هادی علیه‌السلام فرمودند: 🔹« يَا سَهْلُ، إِنَّ لِشِيعَتِنَا بِوَلَايَتِنَا عِصْمَةً، لَوْ سَلَكُوا بِهَا فِي‏ لُجَّةِ الْبِحَارِ الْغَامِرَةِ وَ سَبَاسِبِ الْبَيْدَاءِ الْغَائِرَةِ، بَيْنَ سِبَاعٍ وَ ذِئَابٍ، وَ أَعَادِي الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ، لَأَمِنُوا مِنْ مَخَاوِفِهِمْ بِوَلَايَتِهِمْ لَنَا، فَثِقْ بِاللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)، وَ أَخْلِصْ فِي الْوَلَاءِ لِأَئِمَّتِكَ الطَّاهِرِين، وَ تَوَجَّهْ حَيْثُ شِئْتَ، وَ اقْصِدْ مَا شِئْت‌‏» 🔸 ای سهل! شیعیان ما با ولایت ما در امان‌اند، اگر با ولایت ما در دل امواج دریاهای ژرف، و میان درندگان و گرگ‌ها و دشمنان جن و انس در دلِ دوردست‌ترین بیابان، راه پیمایند، به برکت ولایت ما از خوف و خطر آن‌ها ایمن هستند، پس به خدا توکل و اعتماد كن و ولايت و سرسپردگی خود را به امامان پاک خود "علیهم السلام" خالص گردان، و هر جا خواستی برو و کاری که می‌خواهی، انجام بده. 📚 الأمالي (للطوسي) ؛ ص277 علیه‌السلام https://eitaa.com/shobeiri
🏴منزلت فقیهان مدافع ولايت، در حدیث شریفی از امام هادی علیه السلام؟! امام هادی علیه السلام فرمودند: لَو لا مَن يَبقي بَعدَ غَيبَةِ قائِمِنا مِنَ العُلَماء ِالدّاعينَ اِلَيهِ و الدّالينَ عَلَيهِ و الذّابّينَ عَن دينِهِ بِحُجَجِ اللّهِ و المُنقِذينَ لِضُعَفاءِ عِبادِاللّهِ مِن شِباكِ اِبليسَ و مَرَدَتِهِ و مِن فِخاخِ النَّواصِبَ ، لَما بَقِيَ أحَدٌ اِلّا ارتَدَّ عَن دينِ اللّهِ ، ولكِنَّهُم الّذينَ يُمسِكونَ اَزِمَّةَ قُلوبِ ضُعفاءِ الشّيعَةِ كَما يُمسِكُ صاحِبُ السَّفينَةِ سُكّانُها ؛ اولئِكَ هُمُ الاَفضَلونَ عِندَ اللّهِ عزّوجلّ. اگر پس از غیبت قائم ما نباشند عالماني که مردم را به طرف او خوانده و به سوی او راهنمایی کنند و با براهین الهی از دین او دفاع نمایند و بندگان ناتوان خدا را از دامهای شیطان و گردنکشان شیطانی، و از تله هایی که دشمنان ائمه علیهم السلام قرار میدهند، نجات دهند، کسی نمی ماند مگر آن که از دین خدا برمیگردد، ولی آنها هستند کسانی که زمام دلهای ضعیفان شیعه را به دست میگیرند همانطور که کشتیبان سکّان کشتی را ؛ آنها برترین نزد خدای عزوجل هستند. 📚بحارالانوار ۶/۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ http://eitaa.com/shobeiri https://t.me/shobeiri
🔻 پيرامون ليلة الرغائب ( ١ ) 🔸 ماه رجب از ماه هاى بسيار پرفضيلت است و از روایات متعددي که معصومين علیهم السلام درباره اين ماه بیان کرده‌اند، می توان به اهمیت بالای آن پی برد. اولين شب جمعه ماه رجب با عنوان ( ليلة الرغائب ) يعني شب بردن ثواب بسيار شهرت يافته است. مبناي ليلة الرغائب نيز روایتی منسوب به پيامبر اكرم (ص) است که در برخی از کتابهاي ادعيه ذكر شده است. انجام اعمال لیله الرغائب از گذشته در بین عوام اهل سنت رواج داشته و ظاهرا از مجامع سني به فضاي فكري شيعه راه يافته و مشهور شده است. محدثان و عالمان شیعه و سنی نظرات متفاوتی در رابطه با اعتبار این روایت دارند. تا جايي كه برخی از ايشان این روایت را جعلی دانسته و درنتیجه نماز ليلة الرغائب را هم بدعت می‌دانند. و برخی ديگر اما روایت ليلة الرغائب را از نظر سند ضعیف دانسته، اما خواندن نماز آن را بر اساس قاعده ( التسامح في ادلة السنن ) جایز دانسته اند! لازم به ذكر است كه متأسفانه در سال‌های اخیر، بنابر یک سهل انگاري و عدم دقت كافي و يا اعتقاد اشتباه از سوي برخي رسانه ها لیلة الرغائب را به معنای ( شب آرزوها ) نام‌گذاری و معرفي کرده‌اند!!! ⭕️ اين در حالي است كه روايت لیله الرغائب از سوي حديث پژوهان و كارشناسان علوم حديث از دو جهت مورد خدشه قرار گرفته است. ١- از نظر سند و ماخذ آن. ( رجال الحديث و سند شناسي) ٢- از نظر محتوا و مضمون.( دراية الحديث و متن شناسي ). 💠 منابع ليلة الرغائب در بررسی سندي و كنكاش از مصادر اوليه ليلة الرغائب گفته شده که اصل اين داستان در منابع روایی اهل سنت بوده و در كتابهاي شیعه تا قبل از اقبال الاعمال سید بن طاووس چنين چيزي به چشم نمي خورد و اولین بار ایشان، این موضوع را در کتاب خود نقل کرده است. از اين رو بسياري از صاحب نظران احتمال داده اند كه این جريان از منابع اهل سنت به كتابهاي شیعه وارد شده باشد. ظاهراً در بین اهل سنت ، قدیمی‌ ترین منبعی که این روایت را ذکر کرده، کتاب ( احیا علوم الدین ) غزالي در قرن پنجم هجری قمری است. غزالی بعد از ذکر نماز ليلة الرغائب می‌گوید: در نظر من این نماز مستحب است، چراکه در طول سال‌ها تکرار شده ... و مردم سرزمین قدس بر آن مواظبت کرده‌اند و به همین خاطر ترجیح دادم آن را بازگو کنم. 📌 با اين همه اما بر اساس برخي پژوهش هاي صورت گرفته اولين منبعي كه در بين شيعيان به نقل روايت ليلة الرغائب پرداخته کتاب ( مفید العلوم و مبید العموم ) منتسب به شخصی به نام ( محمد بن عباس خوارزمی ) است که این روایت را در آنجا بدون ذكر سند و منبع نقل کرده است. بعد از او سید بن طاووس در کتاب ( اقبال الاعمال ) و پس از وی ابن باقی در کتاب ( اختیار المصباح الکبیر ) نیز روایت را بدون ذکر سند آورده اند. سپس علامه حلی در اجازه کبیرش به بنی زهره با ذکر سند خود تا روایت، به نقل آن پرداخته و در کتاب منهاج الصلاح، آداب نماز لیلة الرغائب را از قول جابر بن یزید جعفی آورده است. و پس از ايشان در قرن‌هاي بعدی توسط محدثانی مانند کفعمی، شیخ حر عاملی و شیخ عباس قمی و... اين روایت باز نقل شده است. در يادداشت بعد به بررسي ديدگاههاي برخي از صاحب نظران شيعه و سني در رابطه با اعتبار ليلة الرغائب خواهيم پرداخت. 📚 رجوع كنيد به : ١- احیا علوم الدین - امام محمد غزالي - طبع بیروت دارالکتاب العربی ج ١ ص ٢٠٣. ٢- مفید العلوم و مبید الهموم - محمد بن عباس خوارزمي - طبع بیروت ، ص ١٧١. ٣- الاقبال بالاعمال الحسنة - سید ابن طاووس - دار الكتب الإسلاميه‏ تهران - ج‏ ‏٢ ص ٦٣٢. ٤-اختیار المصباح الکبیر - ابن باقی قرشی - ج ٢ ص ٢٢٩. ٥- منهاج الصلاح فی اختصار المصباح - علامه حلي - ص ٤٥٧. ٦- بحارالانوار - مجلسي - طبع بيروت ج ٩٥ ص ٣٩٥. ٧- البلد الامین و الدرع الحصین - ابراهيم بن علي كفعمي - طبع بيروت ، ص ٦٩. ٨- وسائل الشيعة آل البيت - شيخ حر عاملي - ج ٨ ص ٩٨ باب ٦ باب استحباب صلاة الرغائب… روايت ١ شماره ١٠١٧٢. @nokaterjalie نقل مطالب صرفا با ذكر ماخذ آن بلا مانع است. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
🔻 پيرامون ليلة الرغائب ( ٢ ) 🔸 حدیث لیلة الرغائب به نقل از ( انس بن مالک ) بیان‌ شده است. صرف نظر از اينكه اين روايت در تمام منابع شيعي بصورت مرفوعه و فاقد سند از ( انس ) نقل شده اما مشكل بزرگتر در عدم وثاقت همين راوي است كه به كلي صحت انتساب اين روايت به پيامبر (ص) را مخدوش مي سازد. ⭕️ انس بن مالك بن نضر انصاري علي رغم اينكه خادم رسول خدا (ص) بود اما وثاقتش محرز نيست و بلكه روايات متعددي در مذمت و تقبيح او وجود دارد بطوري كه بر اساس برخي نقلها وي نسبت به امام علي (ع) بغض و كينه خاصي داشته و واقعه غدير را نيز انكار كرده است. از اين رو ابن الغضائري و برخي ديگر از صاحب نظران علم رجال در مورد وي تصريح كرده اند كه او ضعيف است و به رواياتش توجه نمي شود. 🔹 بر اين اساس تعدادي از علماي شيعه به صراحت روايت ليلة الرغائب را فاقد اعتبار دانسته و حتي برخي آن را به حسب محتوا از جعليات شمرده اند. 📌 مرحوم مجلسی در زاد المعاد در اعمال ماه رجب ابتدا می نویسد: و قد ذکروا فی کتب الأدعیه صلاه خاصه لکل لیله من هذا الشهر، و حیث لم أجد لها سندا معتبرا لم أحب أن أوردها، و حیث کانت مشهوره جدا فقد أوردتها علی سبیل الإجمال… يعني در کتب ادعیه برای هر شب از ماه رجب نماز مخصوصی را ذکر کرده اند و چون سند معتبری ندارد دوست ندارم آنها را ذکر کنم اما به جهت آن که جدا مشهور است اجمالا آنها را ذکر می کنم آنگاه در ادامه مي گويد: و ذکر لکل من هذه الصلوات ثواب کثیر لم نذکره بناء علی عدم الاعتماد علی السند، … و بعضها الطویل منها و التی تقع بین صلاتی المغرب و العشاء و یجب أن تقع بعد دخول وقت العشاء لا یخلو أداؤها من إشکال، و لهذا لم نورد فی هذه الرساله صلاه لیله الرغائب المشهوره مع أنها منقوله عن طرق العامة. يعني برای هر یک از این نمازها ثواب فراوانی بیان شده که به دلیل غیر قابل اعتماد بودن سند از ذکر آنها خود داری می کنم، و بعضی از نمازهای ذکر شده طولانی است و باید بین نماز مغرب و عشا خوانده شود و ناچار بعد از داخل شدن وقت نماز عشا خوانده می شود و این خالی از اشکال نیست، به این جهت و به دلیل عامی بودن سند، نماز لیله الرغائب را در این رساله ذکر نکردم. 📌 مرحوم محمد تقي شوشتری نیز این حدیث را به دلیل اینکه صرفا از طريق اهل سنت نقل شده است را،غیر معتبر و غیر قابل اعتماد می داند. 📌 مرجع فقيد مرحوم فاضل لنکرانی نيز در جواب سؤال از مستحب بودن نماز لیلة الرغائب در اولین شب جمعه از ماه رجب و روزه روز پنج‌شنبه قبل از آن مرقوم داشته اند: فضیلت لیلة الرغائب و روزه روز پنج‌شنبه قبل از آن را، علامه مجلسی در اجازه علامه به بنی زهره و از کتاب اقبال روایت کرده است که در اعتبار هر دو روایت تأمل و اشکال است و لذا حکم به استحباب نماز لیلة الرغائب و روزه روز قبل از آن مشکل است. 🔹 در میان محدثان و علمای اهل سنت نیز برخی این حدیث را نپذیرفته‌اند. 📌 ابن جوزی بعد از نقل حدیث با متنی شبیه آنچه سید بن طاووس نقل کرده است، می‌گوید: هذا حدیث موضوع علی رسول الله صلی الله علیه وسلم، و قد اتهموا به ابن جهیم و نسبوه إلی الکذب، وسمعت شیخنا عبد الوهاب الحافظ یقول: رجاله مجهولون، وقد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم. قال المصنف: قلت: ولقد أبدع من وضعها. يعني این حدیث به نام رسول خدا(ص) جعل شده است و ابن جهیم متهم به این جعل است که او را درغگو می دانند، و من از شیخ مان عبد الوهاب الحافظ شنیدم كه می گفت: تمامی رجال این حدیث از مجاهیل هستند و من تمامی کتب را جستجو کردم و نامی از آنان نیاقتم. بعد ابن جوزی می گوید: واضع این حدیث از بدعت گذاران است. 📌 ابن اثیر از دیگر علمای اهل سنت نيز این حدیث را جعلی می‌داند. 📌 ابن حجر عسقلاني هم سند آن را ضعیف دانسته است. 📌 نووی نيز در شرح صحیح مسلم نوشته است: نماز لیلة الرغائب بدعت و نتیجه آن، گمراهی و جهالت است و در آن امور غیرمشروع و ناپسند روشن و واضح است. این گونه تعابیر از بزرگان شیعه و سنی در رد روايت ليلة الرغائب، اعتبار آن را به كلي زير سوال برده و از حجيت ساقط مي نمايد. ….ادامه دارد 📚 رجوع كنيد به : ١- بحارالانوار طبع بیروت ج ١٠٤ ص ١٢٣. ٢- معجم رجال الحديث ج ٤ ص ١٤٩ و در چاپ ديگر ج ٣ ص ٢٣٩ و ٢٤٠. ٣- رجال ابن الغضائري ص ٣٦. ٤- زاد المعاد - محمدباقر مجلسي - ص ٤٠ و ص ٤٢. ٥- النجعة في شرح اللمعة ج ٣ ص ١٠٣. ٦- جامع المسائل - فاضل لنكراني - ج ٢ ص ١٧٢. ٧- الموضوعات - ابن الجوزی ج۲ ص۱۲۶. ٨- جامع الاصول في احاديث الرسول -ابن اثیر مبارک بن محمد- ج۶ ص۱۵۴ شماره ۴۲۶۸. ٩- لسان المیزان - ابن حجر عسقلانی - طبع بيروت ج ٤ ص ٢٥٥. ١٠- شرح صحیح مسلم - محي الدين نووي - طبع بيروت - ج ۸ ص۲۰. نقل مطالب فقط با ذكر ماخذ آن بلا مانع است. @nokaterjalie •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://eitaa.com/shobeiri
🔶امام باقر علیه السلام، موسس فقه تفریعی سنی ها اصرار دارند که موسس فقه تفریعی ابوحنیفه است ولی در واقع امام باقر (ع) است؛ «لِمَ سُمِّيَ الْبَاقِرُ بَاقِراً قَالَ لِأَنَّهُ بَقَرَ الْعِلْمَ‏ بَقْراً» (علل الشرایع، ج1،ص233) . موسس تفریع ایشان است. ابوحنیفه متولد 80 است. تولد و فوتش تقریباً شبیه امام صادق ع است، زید هم همینطور؛ هرسه متولد 80 هستند. امام صادق (ع) تا سال 148 بودند. ابوحنیفه اصرار داشت که این ابداع من است. ابوحنیفه به جابربن یزید جعفی می گفت من این تفریع را جعل کردم، جابر می گفت من این را از امام باقر(ع) شنیده ام! اصل تکذیب جابر، برای ابوحنیفه است سر همین فقه تفریعی. جابر به پیامبر (ص) نسبت می داد؛ یعنی مساله امامت همین است که از رسول الله ص گرفته است. مرحوم نجاشی راجع به جابر مطالبی دارد که قابل قبول نیست. وَ كَانَتِ الشِّيعَةُ قَبْلَ أَنْ يَكُونَ أَبُو جَعْفَرٍ وَ هُمْ لَايَعْرِفُونَ مَنَاسِكَ حَجِّهِمْ وَ حَلَالَهُمْ وَ حَرَامَهُمْ، حَتّى‏ كَانَ أَبُو جَعْفَرٍ، فَفَتَحَ‏ لَهُمْ، وَ بَيَّنَ لَهُمْ مَنَاسِكَ حَجِّهِمْ وَ حَلَالَهُمْ وَ حَرَامَهُمْ، حَتّى‏ صَارَ النَّاسُ يَحْتَاجُونَ إِلَيْهِمْ مِنْ‏ بَعْدِ مَا كَانُوا يَحْتَاجُونَ إِلَى النَّاسِ، وَ هكَذَا يَكُونُ الْأَمْرُ » 📚كافي (ط - دار الحديث)، ج‏3، ص: 59 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
کتاب "ارج نامه آیت الله سید احمد مددی" به اهتمام حجت الاسلام دکتر محمد غفوری نژاد و همت دفتر گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان توسط انتشارات این حوزه در دو جلد منتشر شد. فهرست مطالب👇 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔰 ارج‌نامه استاد آیه الله سید احمد مددی موسوی جلد اول فهرست بخش اول: گفت‌وگوها آیت‎الله سید احمد مددی موسوی و خاندان ایشان ۱۳ گفت‌وگو از:محمد غفوری‌نژاد رضا مختاری سیدمهدی حسینی‌دورود نظریه غلوّ سیاسی در گفت‌وگو با آیت‌الله مددی‌موسوی ۴۵ محمد غفوری‌نژاد و محمدتقی سبحانی دفاع از حدیث شیعه در گفت‌وگو با آیت‌الله سید احمد مددی ۷۱ علی‌اصغر رضوانی حدیث شیعه و مسلک اعتبارسنجی فهرستی در سخنان آیت‌الله استاد مددی ۱۲۹ گزارشگر: رابرت گلیو و ‌اند‌ره نیومن ۱۲۹ طب سنتی، طب مدرن و طب اسلامی ۱۴۹ از منظر آیت‌الله مددی‌موسوی افشین احمدپور تبار و سیره علمی آیت‌الله مددی‌موسوی ۱۸۳ در گفت‌وگو با سید محمدحسن موسوی‌آبادانی اعتبارسنجی کتاب محور ۱۹۱ در گفت‌وگو با احسان سرخه‌ای وثاقت حدیث، متن‌شناسیِ واقع‌گرا و اعتبار عُرفی ۲۳۹ گفت‌وگو با دکتر سید محمد عمادی‌حائری آیت الله السید أحمد المددی وبصمته على التراث الشیعی ۲۷۱ مقابلة مع الشیخ عبدالله دشتی حجیت خبر واحد بر اساس دیدگاه‌های استاد سیداحمد مددی دام ظله ۳۰۳ علی هدایتی بخش دوم: درآمدی تحلیلی بر برخی دیدگاه‌های استاد نوشتارهای علمی منسوب به اصحاب امیرمؤمنان، امام علی(ع) ۳۱۹ زهرا اخوان‌صراف نگرش منظومه‌ای، حلقه مفقوده مواجهه با روایات طبی ۳۴۹ محمد باعزم حلقه گمشده اجتهاد استنباط در پرتو نگرش تاریخی ۳۶۹ حمیدرضا تمدن کتاب مسائل علی‌بن‌جعفر ۳۹۳ کاظم دلیری بازخوانی اجازه علامه حلی به بنی‌زهره ۴۱۵ سید محمد طباطبایی‌یزدی ارزیابی و فهم احادیث در اصول فقه کاوشی در کاستیها ۴۳۷ محمد سمیعی مروری انتقادی بر تعریف «اصل» در پژوهش‌های حدیثی شیعه ۴۶۳ سیدرضا شیرازی اصل زید زراد و اصل زید نرسی بررسی اعتبار، با نگاهی به دیدگاه آیت‌الله سیداحمد مددی ۴۹۱ سعید طاوسی‌مسرور ادبیات قانونی در شریعت ۵۱۵ یحیی عبدالهی در جستجوی کتاب عمار‌ بن‌موسی ساباطی ۵۵۳ مهدی غلامعلی و مجتبی وظیفه‌دوست روایات یونس‌بن‌عبدالرحمن عن غیر واحد دراسة متنیة ۵۸۵ حیدر المسجدی آشنایی با شیوه حدیثی آیت‌الله مددی در پرتو مطالعه «حدیث رفع» ۶۰۵ کاظم مسعودی‌کبودان محمدکاظم رحمان‌ستایش فهارس اسلامی؛ گونه‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌ها ۶۳۷ محمدباقر ملکیان الإجازة والفهرست؛ دراسة مقارنة ۶۸۳ السید حسین الموسوی البروجردی نظام فریضه و سنت ۶۹۳ احمد میرزایی و مصطفی قاسمی‌نیک بخش سوم: آیت‎الله مددی از نگاه منتقدان درنگی در دیدگاه‌های طبّی استاد سید احمد مددی ۷۲۱ افشین احمدپور طریقه فهرستی در ترازوی نقد ۷۴۷ حیدر حب الله بخش چهارم: مقالات اهدایی نگرشی پیرامون نقش اهل بیت در پیوند دادن انسان به خداوند ۱۳ امداد توران جایگاه دانش‌اند‌وزی در پیدایش تمدن اسلامی ۴۷ مصطفی جعفرطیاری مُبالَغَتِ مُسْتَعار ۸۱ سُخَنی دَر چَنْد و چونِ تَأْثیرِ دینِ زَرْدُشْت دَر فَرهَنْگ و أَدَب و اَندیشۀ ایرانِ پَس از إِسلام ۸۱ جویا جَهانبَخش منبعی ناشناخته از منابع الکافی و نکته‌هایی درباره آن ۱۲۱ امین‌حسین پوری بررسی روایات فرار از اَدای دَین ۱۵۳ حسین حلبیان رحلتی مع المخطوطات الرجالیة ۱۸۳ أحمد علی مجید الحلی النجفی برخی منابع کهن امامی ۲۴۷ محمدکاظم رحمتی محققِ شَروان ۲۷۷ مهدی سلیمانی‌آشتیانی پژوهش‌های حدیثی شهید خویی ۲۹۱ على صدرایى‌خویى نمایۀ کتاب نگاهی به دریا ۳۱۷ عبدالحسین طالعی بررسی نسخهای بی‎‎‎نظیر به دست‌خطِ سید رضی ۳۲۷ محمد عافی‌خراسانی جایگاه حدیث در تاریخ‌نگاری هنر دوره اسلامی؛ مروری بر نوشته‌های مورخان غربی ۳۶۵ سیدامیر کوشه‌ای میرزای قمی و نقد قاعده بسیط الحقیقه و وحدت وجود ۳۹۳ حسین لطیفی ترجمة الملا علی‌بن‌المیرزا محمّدجان الرشتی الجیلانی وابنه الملا محمدمهدی ۴۲۳ هادی مکارم‌تربتی رجال کامل الزیارات ۴۶۹ هادی نجفی محمد‌بن‌سنان و مفضل‌بن‌عمر جعفی؛ ارزیابی شخصیت و آثار ۴۷۵ هادی نصیری، محمدعلی صالحی 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔴 دیدگاه بزرگان حنبلی معاصر ابن تیمیه در مورد نظرات شاذ وی 🔷 ابن تیمیه در قرن هفتم هجری قمری نظرات شاذی را مطرح نمود که سبب مخالفت جمعی با وی شد تا جایی که چندین مرتبه محاکمه گردید و به زندان افتاد و در زندان از دنیا رفت. شناخت نظرات افرادی که هم عصر وی بوده اند بیانگر جایگاه وی است. ابن رجب حنبلی در کتاب «ذیل طبقات الحنابلة»، از نارضایتی بسیاری از عالمان و فقیهان و محدثان و صالحان نسبت به آراء شاذی که توسط ابن تیمیه مطرح می گردید، خبر داده است. 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔴 جایگاه ابن تیمیه در مذهب حنبلی 🔷 نسبت به جایگاه ابن تیمیه در مذهب حنبلی در میان حنابله و وهابیت اختلاف نظر وجود دارد. وهابیت تلاش می کند علیرغم اجتهادهای مخالف مذهب ابن تیمیه،او را به عنوان برجسته ترین مفسر مذهب حنبلی نشان داده و دیدگاه های دیگران را با نظر ابن تیمیه بسنجد و در صورت عدم هماهنگی به مخالفت با آنان بپردازد. در حالیکه طبق نظر عالمان حنبلی مذهب ابن تیمیه اگر چه به عنوان یکی از عالمان حنبلی مذهب شناخته می شود اما جایگاه وی در رده سوم به بعد است و نظر نهایی مذهب را نمی توان از وی به دست آورد. علاوه بر این که نظرات اختصاصی وی نیز به نوعی خروج از مذهب حنبلی به شمار می رود. 📌ادامه مطلب 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
📌پیشینه شناسی خبر نویسنده: حجت الاسلام حسینیان مقدم: برای خواندن مقاله که کوتاه و مختصر است به لینک مراجعه کنید: 👇👇 https://hhmoghadam.andishvaran.ir/fa/ShowNote.html?ItemId=12992 در این مقاله: ◀️لیله الرغائب ساخته اهل تسنن است ◀️از منابع سنی به منابع شیعه راه یافته ◀️ تعدادی از علمای شیعه به آن بی توجه بوده و قبول نداشته اند و... 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
اثبات حجیت علم رجال رد احمد الحسن یمانی.pdf
6.28M
اثبات حجیت علم رجال رد احمد الحسن یمانی 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
💠 نکات مستفاد از مقدمه «من لا یحضره الفقیه»: 🔹 مرحوم شیخ (ره) در مقدمه کتاب خود می‌فرماید: (وَجَمِيعُ مَا فِيهِ مُسْتَخْرَجٌ مِنْ كُتُبٍ مَشْهُورَةٍ عَلَيْهَا الْمُعَوَّلُ وَ إِلَيْهَا الْمَرْجِعُ) (من لا یحضره الفقیه 1:3) 🔸 با توجه به این مقدمه، می‌توان ادعا کرد که مهمل و یا مجهول بودن شیخ بلاواسطه ایشان در مشیخه ضرری به اعتبار طریق نمی زند، البته به شرط عدم تضعیف در کتب رجالی؛ زیرا در مورد جمله (مستخرج من کتب مشهوره) سه احتمال وجود دارد: 1️⃣ اینکه مراد کتاب مبدو به السند باشد، که در این صورت همه طرق تشریفاتی است و چون کتاب مشهور بوده نیازی به طریق ندارد. 2️⃣ اینکه مراد، کتاب یکی از وسائط ذکر شده در طریق باشد، که در این صورت یا مراد شیخ بلا واسطه است که می‌شود معوّل علیه و ثقه و یا مراد یکی از مع الواسطه هاست که در این صورت کتاب آن شیخ مع الواسطه مشهور بوده و ذکر شیخ بلاواسطه تشریفاتی است و جهالتش ضرری نمی زند. 3️⃣ اینکه مراد وجود این روایات در کتب مشهور دیگری غیر از کتب افراد واقع در طریق و کتاب مبدو به السند باشد، که در این صورت با توجه به تقدم آن کتب معلوم می‌شودکه این روایات را غیر از شیخ بلاواسطه شیخ صدوق راوی دیگری هم نقل کرده است. بنابراین از جهت شیخ بلاواسطه می‌شود. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی همدانی (دام عزه) در مدرسه شهیدین 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
ا ﷽ ا ☘نکاتی پیرامون "کتاب علی" علیه السلام (که در برخی روایات به آن اشاره شده) 🔸کِتابُ علی یا الجامِعَه کتابی حدیثی است که به‌املای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و به‌قلم امام علی علیه السلام  نوشته شده است. این کتاب از ودایع امامت است که بر امام‌‌بودن صاحب آن دلالت دارد. براساس احادیث، در الجامعه تمامی احکام شرعی، حتی جزئی‌ترین آنها، بیان شده است. اخلاق، عقاید، قصص انبیا و روایات باطنی از دیگر مباحث این کتاب دانسته شده است. 🔸 در روایات‌، عنوان‌های دیگری مانند «صحیفه»و «کتاب علی» به کار رفته که برخی پژوهشگران معتقدند همگی مربوط به یک کتاب‌اند؛ چراکه در این روایت‌ها، ویژگی‌های یکسانی برای این عناوین ذکر شده‌ است.  در مقابل، آقابزرگ تهرانی (۱۲۹۳-۱۳۸۹ق) معتقد است کتابُ علی با الجامعه تفاوت دارد. 🔸آقا بزرگ تهرانی بر این باور است که کتاب علی علیه السلام همچون دیگر ودایع امامت، نزد امامان شیعه دست‌به‌دست می‌گشته و اکنون نزد امام مهدی(عج) است‌. 🔸بر اساس تحقیق مجید معارف‌ (متولد ۱۳۳۲ش)، بیش از چهل نفر، اصل وجود کتاب جامعه را روایت کرده‌اند. براساس برخی روایت‌ها، شماری از اصحاب ائمه، مانند محمد بن مسلم، زُراره بن اَعْین، ابوبصیر مرادی، عبدالملک بن اَعین و مُعَتَّب و برخی از دشمنان آن‌ها مانند منصور عباسی کتاب جامعه را دیده‌اند.  به‌گفته سید محمدکاظم طباطبایی، در کتاب وسایل الشیعه هشتاد روایت، از کتاب علی(ع) نقل شده است. 🔸مهدی مهریزی کتابی با عنوان «کتاب علی» در موضوع کتاب علی علیه السلام نوشته که انتشارات صحیفه خِرَد آن را در سال ۱۳۹۰ش، منتشر کرده است. منبع: دانشنامه اسلامی شیعه 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🔰دیدگاه مرحوم آیت الله خویی نسبت به توقیعی که مشتمل بر فقره «لافرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک» می باشد 🔸خير بن عبد الله: روى توقيعا عن أبي جعفر محمد بن عثمان بن سعيد ، و روى عنه ابن عياش ، ذكره الشيخ في مصباح المتهجد في أعمال شهر رجب. أقول: هو مجهول الحال و ابن عياش ضعيف، و تقدم بعنوان أحمد بن محمد بن عبيد الله ، 🔹و مضمون التوقيع الذي أوله (اللهم إني أسألك بمعاني جميع ما يدعوك به ولاة أمرك)، غريب عن أذهان المتشرعة و غير قابل للإذعان بصدوره عن المعصوم ع 📚معجم رجال الحدیث،ج8،ص86 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/rejal_shobeiri https://t.me/rejal_shobeiri
🌙 نماز لیلة الرغائب ● مرحوم سید بن طاووس (م۶۶۴) گویا برای نخستین بار نماز لیلة الرغائب را بدون سند در کتاب اقبال الاعمال (ج۲؛ ص ۶۳۲) نقل کرده است. ● بعد از ایشان علامه حلی (م ۷۲۶) در اجازه کبیرش به بنی زهره آن را با سندی از عامه به نقل از انس بن مالک از پیامبر خدا آورده است. (بحارالانوار؛ ج۹۵؛ ص۳۹۵) ● مرحوم علامه مجلسی "رحمه الله" در زاد المعاد درباره نمازهای وارده در شبهای ماه رجب مینویسد: در کتابهای ادعیه برای هر یک از شبهای ماه رجب نماز مخصوصی ذکر شده که چون سند معتبری برای آن نیافتم، دوست نداشتم آنها را در اینجا بیاورم .... و به دلیل عدم اعتماد به سند، نماز لیلة الرغائب را هم در این رساله نیاوردم. به علاوه اینکه این روایت از عامه نقل شده است. لم نورد في هذه الرسالة صلاة ليلة الرغائب‏ المشهورة مع أنها منقولة عن طرق العامة. (زاد المعاد؛ ص۴۲) ●قال العلامة المجلسی: إعلم أن بعض الأصحاب یرجعون في المندوبات إلَی أخبار المخالفین و روایاتهم و یذکرونها في کتبهم و هو لا یخلو من إشکال! لورود النهي في کثیر من الأخبار عن الرجوع إلیهم و العمل بأخبارهم لا سیّما إذا کان ما ورد في أخبارهم هیئة مخترعة و عبادة مبتدعة لم یعهد مثلها في الأخبار المعتبرة! و الله تعالیٰ یعلم. (بحارالأنوار؛ج۲؛ ص۲۵۷) 👈 بدان که بعضی از علمای ما، در مستحبّات به اَخبار مخالفین و روایات آنها مراجعه می‌کنند و آن‌ها را در کتابهایشان ذکر می‌نمایند. و این موضوع خالی از اِشکال نیست! چون در بسیاری از اَخبار، از رجوع کردن به مخالفین و عمل به اَخبار آنان نهی شده است، خصوصا زمانی که در اَخبار آنها یک شکل اختراعی و یا یک عبادت ساختگی وارد شده باشد که مثل آن در اَخبار معتبره،سابقه نداشته باشد! و خداوند آگاه[به حقایق] است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🌙 دانلود ۳۷ جلد کتاب و آن به مناسبت حلول ماه رجب 🔰 کامل ترین لیست کتب ادعیه 🔻 کتب ادعیه ۱. الصحیفه السجادیه الکامله👈 دانلود ۲. صحیفه سجادیه (ترجمه)👈 دانلود ۳. مصباح المتهجد (کبیر)👈 دانلود ۴. مختصر مصباح المتهجد (صغیر)👈 دانلود ۵. منهاج الصلاح فی اختصار المصباح👈 دانلود ۶. اختیار المصباح الکبیر (ج۱)👈 دانلود ۷. اختیار المصباح الکبیر(ج۲)👈 دانلود ۸. مفتاح الفلاح👈 دانلود ۹. ترجمه مفتاح الفلاح 👈 دانلود ۱۰. سلوة الحزین (دعوات راوندی) 👈 دانلود ۱۱. المراقبات👈 دانلود ۱۲. ترجمه المراقبات👈 دانلود ۱۳. اقبال الاعمال👈 دانلود ۱۴. مفاتیح الجنان(عربی)👈 دانلود ۱۵. مفاتیح الجنان(فارسی)👈 دانلود ۱۶. بلد الامین👈 دانلود ۱۷. مصباح کفعمی👈 دانلود ۱۸. جمال الاسبوع👈 دانلود ۱۹. عدة الداعی👈 دانلود ۲۰.ترجمه عدة الداعی👈 دانلود ۲۱. ترجمه دیگر عدة الداعی👈 دانلود ۲۲. زاد المعاد(علامه مجلسی)👈 دانلود ۲۳. ضیافت الهی👈 دانلود ۲۴. مُهَج الدعوات👈 دانلود ۲۵. آداب کوی جانان👈 دانلود ۲۶. الصحیفة العلویة الجامعه👈 دانلود ۲۷. الصحیفة الفاطمیة الجامعه👈 دانلود ۲۸. الصحیفة الکاظمیة الجامعه👈 دانلود 🔻مخصوص ماه و 🔻 ۱. فضائل الأشهر الثلاثة👈 دانلود ۲. سه ماه با فضیلت👈 دانلود ۳. مختصر اعمال شهر رجب👈 دانلود ۴. الاعمال الرجبیه👈 دانلود ۵. شرح دعای رجبیه👈 دانلود ۶. جدول مراقبه رجبیه(۱)👈 دانلود ۷. جدول مراقبه رجبیه(۲)👈 دانلود ۸. جدول مراقبه رجبیه(۳)👈 دانلود ۹. مناهل الرجاء(اعمال ماه شعبان)👈 دانلود 📲 ثواب انتشار این لیست با شما📿 💠اللهم عجل لولیک الفرج💠 ┄═•ஜ۩🌹۩ஜ•═┄ جهت کتابهای بیشترو دانلود رایگان عضو شوید
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه 🌀مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی : 🔸آیت الله بروجردی بر فوق العاده مسلط بود. نه تنها بر فتاوی و اقوال ائمه اربعه آنان تسلط داشت که بر و دیگر فقهای آنان چون اوزاعی، ثوری، لیث و ... محیط بود. اختلاف نظرهایی که در یک مسأله داشتند میدانست این تسلط به طوری بود که برخی از فقهای اهل سنت در ملاقات با ایشان آن مرحوم را از خودشان بر اقوال نظریات علمای عامه مسلط تر می دیدند. آگاهی به اقوال فقهای عامه چه تأثیری بر استنباط احکام دارد؟ 🔹وقتی یک روایت را بدون اطلاع از فضا و محیط صدور روایت بررسی کنیم به معنای ظاهری که از لفظ استفاده میشود آگاه می شویم ولی وقتی محیط و نظریات علمی مطرح شده در آن فضا را بدانیم چه بسا قرینه حالیه ای، فهم ما را از روایت عوض کند یا توسعه دهد؛ مثلاً من در این مجلس با توجه به یک جریانی که در این جا پیش آمده است حرفی میزنم شما که در مجلس هستید، می دانید حرف من، ناظر بر چه جریانی است؛ ولی وقتی همین حرف را مجرد از جریان در بیرون بگویید چه بسا افراد معنای دیگری از آن بفهمند؛ بنابراین نباید غافل از اقوال و انظار محیط صدور روایت باشد . 📚
چشم و چراغ مرجعیت(مصاحبه ویژه مجله حوزه با شاگردان آیت الله بروجردی)،ص۱۲۷
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•

📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿
کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری 
https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
https://t.me/rejal_shobeiri
🗓۳۰ دی ماه سال ۱۳۸۵شمسی 🏳درگذشت احیاگر علوم قرآنی 🏳مجتهدمجاهدبصیر، ابوالشهید 🏳آیت الله محمد هادی معرفت 💠رهبرانقلاب ‼️رحلت عالم خدمتگزار و قرآن‌پژوه آیةالله آقای حاج شیخ محمدهادی معرفت رحمه الله علیه را به حوزه علمیه و علما و فضلای قرآنی و مردم قم و به خانواده و فرزندانشان تسلیت میگویم. این روحانی عالی مقام خدمات ارزشمندی در زمینه تحقیقات و تألیفات دینی به ویژه در تفسیر و علوم قرآنی به جامعه علمی کشور عرضه داشته اند و تألیفات ایشان یادگارهایی ماندنی به شمار میآید. ایشان همچنین در عرصه های مجاهدات ملت ایران در دوره های گوناگون حضور داشته اند و فرزندشان در دفاع مقدس به فیض شهادت رسیده است. از خداوند متعال علو درجات این فقید سعید را مسألت میکنم. ۸۵/۱۱/۱ ‼️مسئله قرآن و مرجعیّت قرآن و استفهام از قرآن در مسائل گوناگون فکری و عملی و اجتماعی و سیاسی و حکومتی، خیلی چیز مهمی است. ما واقعاً در این زمینه‌ها واقعاً کم کاری داریم، و همچنین در زمینه تدبّر در قرآن برای کسانی که اهل تدبّرند؛ این نشان میدهد که ما خیلی خودمان را محروم کرده‌ایم از آیات الهی و از رهنمودهای آیات الهی در زمینه‌های گوناگون؛ خود این مرجعیّت قرآن برای این مسئله‌ی مهم، یک موضوع اساسی و حسّاس است. علوم انسانی و اهتمام به آن و توجّه به آن هم یک مسئله است. کار شما پژوهشگران علون قرآنی پیوند زدن این دو امر مهم با یکدیگر است و این به نظر من خیلی مهم است؛ خیلی بجا است که هرچه میشود در این زمینه تلاش صورت بگیرد! ۹۶/۳/۱ @Jahade_tabeini •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
«المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ».pdf
248.4K
✅ بررسی سندی و محتوایی گزارۀ «المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ» ✍️ محمد ابراهیم روشن ضمیر 📃 سخن معروفی به معصوم نسبت می دهند که «المُلکَ یَبقَی مَعَ الکُفرِ وَ لا یَبقَی مَعَ الظُّلمِ» یعنی حکومت با کفر باقی می‌ماند، اما با ظلم نمی‌ماند. آیا این سخن حدیث است؟ آیا محتوای این سخن را می توان پذیرفت؟ اگر این سخن درست باشد پس چرا حکومت بنی امیه بیش از 120 سال حکومت کرد و در سال 132 منقرض شد. بنی عباس که در ظلم و ستمگری، از بنی امیه پیشی گرفته بودند، بیش از هفت قرن در جهان اسلام به حکمرانی جائرانه خود ادامه دادند و عثمانی ها نیز بیش از چهار قرن به تاخت و تاز در جهان اسلام پرداخته اند؛ در مقابل حکومت عادلانه امیرالمومنین علیه السلام بیش از 5 سال دوام نیاورد. این مقاله به اعتبار سند و منبع این حدیث پرداخته است و سپس به محتوای آن می پردازد. برای مطالعه مقاله فایل بالا را دانلود کنید و یا این که با کلیک بر روی 👈 اینجا آن را از سایت مطالعه کنید. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه 🔸آیت الله سیستانی نیز همانند آیت الله بروجردی؛ بمثابه بودن احادیث شیعه بر فقه عامه را پذیرفتن البته با این تفاوت که ایشان احادیث و فقه شیعه را «» بر فقه عامه میدانند 🔹آیت الله سیستانی در مباحث ربا؛ در تفسیر حاشیه بودن و ثمره آن چنین میفرمایند : 🌀لا خلاف بين الإمامية - ظاهراً ـ في حصول التخلص بهذه الطريقة في الجملة، ووردت فيه روايات ستأتي، وأما العامة فلديهم خلاف حول هذه الطريقة بين أهل الحديث وأهل الرأي. ولا بد من على خلافهم وآرائهم في هذا المجال، وإنما نتعرض لآراء العامة؛ لأن لها دخل كبير في الصادرة عن الأئمة ؛ لأن رواياتهم كانت إلى فقه العامة، وكانت على آراء العامة، فلا بد أن الجو الفقهي العام في زمن الروايات آنذاك في عصر الأئمة ؛ لأن للروايات على تلك الآراء بمعنی أن رأي الأئمة كان يدور في نفس المحور الذي تدور حوله بقية آراء المذاهب الأخرى، ورأيه كبقية الآراء يشير إلى تلك المسائل التي تدور في ذلك العصر؛ لذلك كان علينا في أغلب المسائل أن ندرس المحور، والآراء المذهبية آنذاك؛ لنرى ما هو المقصود في من قول الإمام ، وخصوصاً في هذه المسألة، فإنّ في نفس روايات الباب إشارة إلى هذه الظاهرة، ومن المعلوم أن الكلام يختلف ظهوره باختلاف القرائن والمناسبات العامة، فيجب معرفة المسألة المطروحة في عصر صدور الروايات حتى يعرف من الروايات على ضوء معرفة الجو الفقهي. 📚الربا؛ ص 92-93 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 کلیپ ✳️ روینا، رُوینا یا رُوّینا؟ 🎙 دکتر بشار عواد معروف 🔸محقق و متخصص در تصحیح نسخ خطی •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت ✳️ روینا، رُوینا یا رُوّینا الحدیث؟ 🎙 استاد محمدحسن ربانی بیرجندی 📍 برگرفته از درس اختیار معرفه الرجال •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
💢 تعبیر «ثقة فی الحدیث» ● تعبیر «ثقة فی الحدیث» به معنای «مورد اعتماد در حدیث» است. در نگاه نخست، شاید تصّور شود تنها تفاوتِ تعبیر «ثقة» مطلق (بدون قید) و تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» این است که قید پیش گفته، قلمروِ وثاقت راوی را به روشنی بیان میکند؛ اما این قلمرو در تعبیر «ثقة» مطلق، با توجه به مناسباتِ حکم و موضوع فهمیده می شود؛ در حالی که هر دو تعبیر، صادق و ضابط بودن راوی در روایت کردن، و صحّت مذهب او را می فهمانند. ● اما با دقت در کلام رجالیان، نادرستی این تصور، روشن می شود؛ زیرا از تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» نمی توان صحتب مذهب راوی را برداشت کرد و این احتمال وجود دارد که آنان با آوردن قید «فی الحدیث»، تنها در مقام بیانِ صادق و ضابط بودن راوی در نقل کردن بوده اند و کاری به صحت و فساد مذهب وی نداشته اند. ● منشا این احتمال - که قابل توحه نیز، هست- برخی کاربردها در کتاب های رجالی است؛ برای نمونه: 1. تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» را رجالیانی به کار برده اند که در بسیاری از توثیقات خویش، تعبیر «ثقة» را مطلق آورده اند و این تعدد تعبیر، اِشعار دارد که برای تفنّن در عبارت نبوده؛ بلکه آنان به دنبال بیان مطلبی متفاوت بوده اند. 2. در برخی توثیقات، در کنار تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» تعابیری دیگر برای بیان صحت مذهب راوی به کار رفته است؛ برای نمونه: «ثقة فی الحدیث، صحیح الاعتقاد» (رجال النجاشیّ، ص84، رقم203) ... این کاربردها اشعار دارد که گویا رجالی، تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» را برای بیان صحت مذهب راوی کافی نمی دانسته و ناگزیر، تعابیر دیگری آورده است. بنابراین، در توثیقاتی که تنها تعبیر «ثقةٌ فی الحدیث» به کار رفته، نمی توان گفت رجالی در مقام بیان صحت مذهب راوی بوده است. ● تعبیرهای «ثقة فی الروایة» ، «ثقه فی روایته» ، «ثقة فی الروایات» ، «ثقة فی روایته» و «ثقة فیما یرویه» نیز، مفاد تعبیر «ثقة فی الحدیث» را دارند. 📚 استناد، 352 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
🌿 قال الإمام الجواد علیه السلام: مُلاقاةُ الاْخوانِ نَشْرَةٌ، وَتَلْقیحٌ لِلْعَقْلِ وَإنْ كانَ نَزْراً قَلیلاً. دیدار با برادران [و خواهرانِ] دینی حتی اگر سرزدنی کوتاه باشد، مایۀ نشاط است و موجب باروری خِرَد می گردد. 📚امالی شیخ مفید، ص 328، ح 13 🌿 تعداد راویان و اصحاب حضرت جوادعلیه السلام قریب ۱۱۰ نفر هستند. البته در میان ایشان، چهره‏‌هاى درخشان و شخصیت‌هاى برجسته‏‌اى مانند: على بن مهزیار، احمد بن محمد بن ابى نصر بزنطى، زكریا بن آدم، محمد بن اسماعیل بن بزیع، حسین بن سعید اهوازى، احمد بن محمد بن خالد برقى هستند كه هر یک از بزرگان علمى آن روز به شمار می آمدند و داراى تألیفاتی بودند. اما مجموع آنها فقط ۲۵۰ حدیث از آن حضرت نقل کرده اند. زیرا از یك سو، آن حضرت شدیدا تحت مراقبت و كنترل سیاسى بود و از طرف دیگر آن حضرت در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید. درباره امام جواد بیش از ۶۰۰ اثر به زبان‌های مختلف نوشته شده است: ۳۲۵ کتاب، ۲۵۰ مقاله و ۳۳ پایان‌نامه. از این همه، ۴۷۵ عنوان به زبان فارسی، ۱۲۲ مورد به زبان عربی و ۱۰ عنوان به زبان‌های دیگر است. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه 🎙آیت الله شبیری ▪️تبیین صحیح این عبارت ▪️مراد عدم استقلال فقه شیعه نیست ▪️ثمرات 🌀برشی از خارج فقه 1376/12/10 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 کانال درس رجال استاد سید محمد جواد سید شبیری https://eitaa.com/joinchat/3382378498C19ca80d707 https://t.me/rejal_shobeiri