eitaa logo
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
1.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
29 ویدیو
54 فایل
گروه پژوهشی #رجال_و_حدیث حوزه علمیه خراسان برای ارسال #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید وارسال #جزوات درسی و #مقالات علمی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با دبیر گروه👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺پنجاه و پنجمین نشست از سلسله نشست های گروه حوزه علمیه خراسان برگزار شد 🔸پنجاه و پنجمین نشست گروه پزوهشی رجال و حدیث باموضوع: [بازخواني شاخصه هاي گونه هاي فرقه اي درترجه راويان امامي] توسط : استاد محترم حجت الاسلام سیدشبيري به صورت حضوري در مدرسه سعادت وآنلاين درسامانه (ال ام اس) برگزارنموده است ✳️متن کامل خبر: ➡️https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=44430 📞شماره‌های تماس جهت اطلاعات بیشتر: تماس: ۳۲۰۰۸۶۱۶، ۳۲۰۰۸۶۸۵/ پیامک: 09154732038 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
✨گروه حدیث پژوهی پژوهشکده مؤسسه معارف اهل بیت برگزار میکند: 🔰نشست علمی ✨ارزیابی تاثیر مطالعات جغرافیایی حدیث بر اعتبارسنجی احادیث 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام‌والمسلمین «وحید فولادزاده» 🎙ناقد: استاد «محمدباقر ملکیان» 📅زمان: پنج‌شنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۵ تا ۱۷ 📍مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه۲۱، چهارراه‌اول سمت‌چپ، مؤسسه معارف‌ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) لینک مجازی جلسه: 🌐 lms.maaref.org/hadith 🆔 @maaref_org
💠خانه علم و مهارت طه برگزار می‌کند: 🔰 دوره کارگاهی پیشرفته روش فهرستی ✅ با استعانت از الطاف الهی، دوره کارگاهی پیشرفته روش فهرستی با محوریت اعتبار سنجی احادیث تحریف قرآن در کتاب فصل الخطاب محدث نوری در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ بر گزار می‌شود. 🔶 مدرس دوره: استاد محمد باقر ملکیان 🔷 مدت دوره: ۳۲ جلسه در دو ترم تحصیلی( هر هفته چهارشنبه‌ها) 🔶 دوره به صورت حضوری و مجازی می‌باشد. 🔷 خواهران و برادران؛ 🔶 مهلت ثبت نام: از ۲۵ مهر ماه الی ۳۰ مهرماه؛ 🔷 جهت ثبت نام از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید. https://formafzar.com/form/v5n07 🔶 برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید به کانال خانه علم و مهارت طه در پیام رسان ایتا مراجعه کنید.( اطلاعات تکمیلی دوره و روش برگزاری‌ و هزینه دوره در کانال ذیل قرار داده شده است)👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3280928965C37d1129dcb ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
🔸واحد پژوهش مرکز تحقیقات اسلامی برگزار می‌کند؛ 🔹🔸نشست های علمی شب‌های پنجشنبه با محوریت موضوعات کاربردی و مسائل مستحدثه؛ در محضر استاد عالیقدر حضرت آیت الله اشرفی 🔻موضوع: فقه کاربردی از روایت تا فتوا (جلسه دوم) ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین استاد ربانی بیرجندی 🕕زمان: چهارشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ الی ۱۹/۳۰ مکان: شیرازی ۱۶ پلاک ۴۵۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
💢واکاوی رفع‌ تعارض خبر ضعیف منجبر به شهرت با خبر صحیح در جواهر‌الکلام ✔️نوشتار پیش‌رو به صورت بنیادین با روش توصیفی- تحلیلی در پی شناخت صحیح از مبنای محمد حسن نجفی (ره) در چگونگی رفع تعارض میان حدیث ضعیف منجبر به شهرت با حدیث صحیح گامی نو برداشته است و مبیِّن آن است که تکیه بر سیره قدمای اصحاب امامیّه سهم بسزایی در صیانت از میراث روایی دارد که این پژوهش با معناشناسی «شهرت» و «صحت و ضعف روایی» از طریق غور در نمونه‌های حدیثی «جواهرالکلام» سامان یافته است. حجت‌الاسلام مرتضی پژوهنده در نهایت ارزیابی خود را بر پایه نظام قرائن قدمایی چنین گزارش می‌کند: صاحب‌ جواهر (ره) در موارد بسیاری خبر ضعیف منجبر به شهرت را ارزشمندتر از خبر صحیح دانسته سپس از طریق جمع میان دو خبر و تأویل دلالی خبر صحیح، به استحباب، تخییر و … رفع تعارض کرده است. در اندک مواردی نیز که قرینه اقوی و پسندیده‌ای همراه خبر صحیح شاذ بوده است به این سوی بحث نیز ارج می‌نهد. 👈 این پژوهش را در لینک زیر مطالعه نمایید: https://b2n.ir/f43855 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
💠 اشکال به قطعیت صدور تمام روایات کافی 🔻 مرحوم آیت الله خویی در مقدمه ی معجم رجال در مقام رد کسانی که تمام روایات کتب اربعه را قطعی الصدور می دانند فرموده برخی روایات در کافی هست که صدور آن از امام صحیح نیست عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَيْدٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ إِنَّهُ‏ لَذِكْرٌ لَكَ‏ وَ لِقَوْمِكَ‏ وَ سَوْفَ تُسْئَلُونَ‏ فَرَسُولُ اللَّهِ ص الذِّكْرُ وَ أَهْلُ بَيْتِهِ ع الْمَسْئُولُونَ وَ هُمْ أَهْلُ الذِّكْرِ کافی ج۱ص۲۱۱ طبق این روایت اگر ذکر خود رسول الله باشد مخاطب آیه کیست؟مراد از ضمیر لک و لقومک چیست؟الترازم به حجیت صدور این روایت صحیح نیست چه برسد به ادعای قطع به صدور ✅ ادامه این مطلب و مباحثه علمی در این موضوع را در لینک زیر پیگیری کنید👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2618 صدور کافی ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
🔹مدرسه حدیثی خراسان🔹 نشست اول: 🔸میراث حدیثی خراسان 🎙ارائه کنندگان: 🎤حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی 🎤حجت‌الاسلام دکتر حسن نقی زاده نشست دوم: 🔸گزارش های مشترک صدوق در عیون اخبار الرضا (ع) و حاکم نیشابوری در تاریخ نیشابور 🎙ارائه کننده: 🎤دکتر محمود ملکی تراکمه ای زمان: پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱/ساعت۱۱-۹ حضوری: قم؛ چهارراه شهدا ابتدای صفائیه پلاک ۶۰۴/ ساختمان سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی. 🖥 لینک ورود به جلسه: 🌐 http://webinar.aqr.ir/qom ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
✨شبکه جهانی حضرت ولی عصر (عج) با همکاری موسسه معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام برگزار می‌کند. 📺برنامه تلویزیونی (کتابخانه) 📝معرفی کتاب «نقد کتاب حدیث های خیالی» از منشورات موسسه معارف اهل بیت 🎙کارشناس این هفته: پژوهشگر حجت الاسلام والمسلمین «حسینیان قمی» 📆زمان: پنجشنبه ۵آبان ۱۴۰۱ ساعت۱۹:۳۰ 🌐پخش زنده: شبکه ماهواره‌ای حضرت ولی عصر و سایت www.valiasr-aj.tv/ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 اولین دوره سلسله نشست های علی بن بابویه قمی(ره) 💠 "بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان" ♦️ با ارائه: استاد سید علیرضا حسینی شیرازی ⏳ زمان: دوشنبه ها، ساعت ۱۰ صبح 🕌 مکان: ابتدای خیابان انقلاب، کوی۲، بقعه مطهر علی بن بابویه قمی(ره) ♻️ ثبت نام: از ۱۰ آبان الی ۲۰ آبان از طریق ورود به آدرس لینک ذیل: https://b2n.ir/hadith1401 📲 و تماس با: 09301457558 ❇️ شروع دوره: بعد از اتمام ثبت نام، متعاقبا اطلاع رسانی می گردد. ✅ همراه با اعطای گواهی پایان دوره از طرف مرکز تخصصی حدیث حوزه 🕌 مزار مقدس شیخان 🕌 بقعه علی بن بابویه قمی ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
🔰 عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، مسئله مهم را این دانست که احساس عجز و ناتوانی در مردم پیدا نشود و گفت: چنین فتنه‌هایی در تاریخ اسلام و تاریخ ایران سابقه داشته است. 💠بیشتر بخوانیم 👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=46063 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸پذیرش تکمیل ظرفیت رشته تخصصی فقه خانواده 🍃🌸سطح چهار 🍃🌸ویژه خواهران از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی امتیازات دوره: 📚اعطای مدرک رسمی مقطع عالی حوزه علمیه خراسان 📚برنامه درسی معطوف به افق های نوین 📚پرورش تفکر و تجربه تحقیق 📚انتشارمقالات در نشریات دفتر تبلیغات اسلامی 📚عضویت در حلقه های علمی و تبلیغی 📚بهرمندی همزمان از کتابخانه تخصصی شیخ طوسی(40000جلدی) و کتابخانه تخصصی و مرکز دیجیتالی شیخ بهایی(50000) جلدی شرایط پذیرش: 📌اتمام سطح سه حوزه علمیه 📌عدم اشتغال به تحصیل همزمان 📌موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری 🗓 مهلت ثبت نام: 25 آبان ۱۴۰۱ 🗓زمان آزمون کتبی و مصاحبه، بزودی اعلام می گردد. ❤️ثبت نام از طریق: 👉 paziresh.dte.ir #️⃣نحوه ثبت نام: تماس با شماره ۰۵۱۳۲۲۴۲۱۲۷ داخلی ۳۰۲ 🆔 @maalem_ir | معالم
🔆 امام جعفر صادق علیه‌السلام: 🔹 «مَن ماتَ مِنكُم وَ هُوَ مُنتظِرٌ لِهذا الأََمرِ كان كَمَن هوُ مَعَ القائِمِ فی فُسطاطِه». 🔸 هر کس از شما که در حال انتظار ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام از دنیا برود همچون کسی است که در خیمه و معیت آن حضرت در حال جهاد به سر می‌برد. (بحار الأنوار، ج ٥٢، ص ١٢٦) ⚫️انا لله و انا الیه راجعون⚫️ 💠 ضایعه ارتحال ملکوتی عالم ربانی و استاد اخلاق آیت الله سید جعفر طباطبایی شیرازی را به آستان مقدس حضرت بقیة الله الأعظم (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و حوزه های علمیه و خاندان محترم ایشان، تسلیت و تعزیت عرض می کنم و از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر و أجر مسألت دارم. فقدان معظم له که از حامیان برجسته علم، ترویج دهندگان مکتب اهل البیت (علیهم السلام) و شعائر الهی بودند، خسارتی بزرگ است. ⚫️اللهم اغفر له و لجمیع المومنین و المومنات بحرمة الفاتحة مع الصلوات⚫️ http://eitaa.com/shobeiri
💢حواشیِ انتقادیِ شیخ حر عاملی بر روایات الکافی ✍️مصطفی قناعتگر شیخ حر عاملی در یک تقسیم‌بندی ابتدایی، در حلقه‌ی اخباریان قرار می‌گیرد. اما بی‌توجهی به طیف بودن و یکنواخت نبودن جریان اخباری‌گری، تصاویر غیر واقعی از وی برساخته است. توجه نکردن به منهج وی در شرح و فهم و اعتبارسنجی برخی روایات نیز به پررنگ شدن آن تصویر غیر واقعی کمک کرده است. در این مجال به نگاشته‌ای از ایشان اشاره خواهد شد. شیخ در این نگاشته به ضعف روایتی از کافی کلینی اشاره، آن را مستدل و بر آن پافشاری می‌کند. 👈 مروری بر «رسالة فی الغناء»؛ تالیف شیخ حر عاملی لینک زیر دنبال کنید http://ijtihadnet.ir/?p=68372 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
✅نقش مؤثر پژوهش‌های دینی طلاب در رشد دین‌خواهی حجت الاسلام والمسلمین ، عضو هیئت علمی حوزه خراسان و استاد درس خارج این حوزه در کارگاه تقریرنویسی درس خارج ویژه طلاب سال اول خارج حوزه علمیه خراسان با بیان این مطلب که علم و دانش همراه با نقد و پژوهش پیشرفت می کند، گفت: با بررسی تاریخ متوجه می شویم هرگاه بیشترین هجمه ها علیه مکتب اهل البیت(ع) وجود داشته است، شیعیان پیشرفت بهتر و بیشتری در علوم دینی داشته اند. استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان سیره علمی علمای گذشته و اهمیت تلاش های آن ها در رشد و توسعه فقه اهل بیت(ع)، اظهار کرد: شخصی چون شیخ طوسی آن قدر دستاوردهای علمی در فقه، اصول، رجال و کلام داشت و آن قدر در فقه جعفری فعالیت کرد که توانست آن را به استقلال کامل برساند و ما باید چنین اشخاصی را الگوی خود در تحصیل قرار دهیم. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
💢اعتبارسنجی منابع روایی و حدیثی اهل سنت ✔️حجت‌الاسلام حسن ضیاءتوحیدی بیان کرد: هنگامی که با اهل سنت و یا وهابیت مواجه می‌شویم و یا در آثار مکتوب برای اثبات مطلبی از باب جدل به روایات اهل سنت استدلال می‌کنیم باید منابع مورد استناد را مورد بررسی قرار دهیم که چقدر در نزد آنان مورد قبول می‌باشد. 👈 برای شناخت منابع اهل سنت باید به تاثیرگذاری مذهب در منابع به این تقسیم‌بندی توجه کنیم: http://ijtihadnet.ir/?p=68520 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
💢نقدی گذرا بر وداد قاضی و مقالۀ او دربارۀ عهدنامه مالک اشتر ✍️محمد عافی خراسانی خانم وَداد القاضي (زادۀ 1943م) از پژوهشگران معاصر لبنانی-آمریکایی است که به طور تخصصی در رشتۀ ادبیات عربی تحصیل نموده و نگاشته‌های مطرحی را به رشتۀ تحریر درآورده است؛ از جمله: تصحیح‌ انتقادی برخی از آثار ابوحیان توحیدی و قاضی نعمان، و نیز پژوهش‌هایی دربارۀ تاریخ و ادبیات کیسانیه و... . در میان مقاله‌‌های وی باید از مقاله‌ای شایان‌توجه با عنوانِ “An Early Fāṭimid Political Document” یاد نمود. وی در بخش نخستِ این مقاله، ادعا می‌کند که انتساب عهدنامۀ مالک اشتر (نامۀ 53 نهج البلاغه به تحقیق صبحی صالح) به امام علی (ع) نادرست بوده و سپس، بیان می‌کند که نگارش این نامه در واقع، به دست افلح بن هارون مَلّوسی که یکی از منشیانِ عبدالله/عبیدالله مهدی (نخستین خلیفۀ فاطمیان، د. 322ق) بوده، نگاشته شده است. وداد قاضی در آغاز مقالۀ خویش موشکافانه به مقایسۀ دو تحریر از این عهدنامه، یعنی تحریر نهج البلاغه و دیگری، تحریر موجود در دعائمِ قاضی نعمان که این عهدنامه در آن به طور مردّد، به امام علی (ع) یا پیامبر (ص) نسبت داده شده، می‌پردازد و برای ادعای خود، دلایلی ذکر می‌کند و نتیجه می‌گیرد که این عهدنامه به گونه‌ای که در نهج البلاغه آمده، در واقع، تحریر پیشرفته‌تری از همانی است که در دعائمِ قاضی نعمان دیده می‌شود. بلکه در برخی عبارت‌هایش حتی این احتمال را می‌دهد که .... 👈 متن کامل یادداشت را در لینک زیر مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=68564 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c
💢دیدگاه خاورشناسان، شیعیان و اهل سنت درباره کتابت حدیث در صدر اسلام ✔️دکتر مجید معارف: 🔹در دوران معاصر سه دسته دیدگاه در این زمینه داریم که یکی از ناحیه خاورشناسان، یک دسته از ناحیه اهل سنت و سوم از ناحیه علمای شیعه است. در بین خاورشناسان دو نظریه افراطی و اعتدالی یا بدبینانه و خوشبینانه وجود دارد. در میان خاورشناسان عده‌ای به گونه‌ای افراطی در این زمینه صحبت و با بدبینی شدید مسائل را نگاه می‌کنند. گلدزیهر و یوزف شاخت هستند که معتقدند نقل و نگارش حدیث در قرن اولیه متداول نبوده است. 🔸اهل سنت در دوران معاصر پنج گروه هستند که قابلیت دسته‌بندی به دو طیف رو در رو دارند که یکی جریانی به نام قرآنیون هستند که تلاش می‌کنند حدیث را از حجیت و اعتبار ساقط کنند؛ از جمله آن‌ها محمد توفیق صدقی یا احمد صبحی منصور هستند. جریان دیگر نومعتزلیان جدید همانند ابراهیم فوزی هستند. جریان دیگر روشنفکران اهل سنت همانند رشید رضا و احمد امین مصری هستند که معتقدند سنت پیامبر(ص) حجیت شرعی دارد اما به شرط اینکه به ما رسیده باشد اما آنچه به ما رسیده فرسنگ‌ها با سنت واقعی پیامبر(ص) فاصله دارد. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68574 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
💢درباره عهد مالک اشتر و رد نظريه وداد قاضی در موضوع اصالت آن ✔️دکتر حسن انصاری: اخيراً يکی از فضلای محترم مطلبی درباره موضوع بالا منتشر کرده‌اند و چون اشاره‌ای به مباحث اين کمترين هم داشته‌اند لازم ديدم اينجا اين توضيح را همراه با نشانی يادداشت‌ها تقديم کنم: درباره اصالت متن عهد مالک اشتر و رد نظريه وداد قاضی، استاد سابق دانشگاه شيکاگو تاکنون پنج يادداشت در سايت کاتبان با تاريخ‌های متفاوت منتشر کرده‌ام که ليست آن در پايين می‌آيد. اين يادداشت‌ها را از متن غير نهایی مفصلتری که درباره اين عهدنامه نوشته‌ام هر بار که فرصت دست می‌داد تحرير مجدد می‌کردم و در سایت قرار می‌دادم. با اين وصف چون بنا شد مقاله‌ای به زبان انگليسی درباره اين موضوع و نقد نظريه خانم وداد قاضی با همکاری يکی از محققان معتبر منتشر کنيم بنابراين از انتشار مابقی بحث‌ها تا قبل از انتشار آن مقاله انگليسی صرف نظر کردم. به هرحال اين بحث رها نشده و سبب عدم انتشار مابقی مباحث توضيحی است که عرض کردم. بناست اين مقاله در طی سال 2023 منتشر شود. ان شاء الله. 📋ليست مقالات در زمينه عهد مالک اشتر: https://ansari.kateban.com/post/3149 https://ansari.kateban.com/post/5102 https://ansari.kateban.com/post/5103 https://ansari.kateban.com/post/5104 https://ansari.kateban.com/post/5105 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
📲 نسخه جدید نرم‌افزار اندرویدی عرضه شد! ✅امکانات و قابلیت ها : • جستجوی حدیث در منابع روایی شیعه • مشاهده احادیث موجود در منابع روایی شیعه • دسترسی به شروح و سند روایات • مشاهده دیگر احادیث هم موضوع با حدیث مورد نظر (احادیث مرتبط) • مشاهده ترجمه روایات • امکان نمایه‌زنی بر احادیث • امکان تعین دامنه احادیث • امکان ایجاد قفسه دلخواه از روایات • اتصال روایات به کتاب در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور 📤 دریافت رایگان نرم‌افزار موبایلی جامع الأحادیث: www.noorsoft.org/fa/software/View/73958 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
💢جریان‌شناسیِ علمیِ کلینی؛ 🔺کلینی از بزرگان جریان مفضّل بن عمر است ✔️جریان‌شناسیِ محدثان و راویان کُهَن، امری با ثمرات علمی فراوان است؛ بخصوص اگر آن محدث «کلینی» باشد و آن راویان، روات مورد علاقه‌ی کلینی. «اجتهاد» برای تحقق این امر با دکتر سید محمدهادی گرامی، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به گفتگو نشسته است. او که متخصص قرآن و حدیث وشرق‌شناسی است و تلاقی‌های فکری در جهان اسلام را پژوهیده، بیان می‌کند: «نجاشی، کلینی را بزرگ امامیه ری در زمان خودش توصیف کرده. گویا بعد از برقی برجسته‌ترین شخصیت حدیثی ری را باید کلینی بدانیم. واقعیت این است که ما اطلاعات صریح و گسترده‌ای حول تعلق جریانی کلینی نداریم. اما به نظر می‌رسد کلینی از حلقه برقی و نزدیک به مفضل است. او سعی کرد مسائل حاشیه‌ای را کنار بگذارد و به همین دلیل مورد مدح بوده؛ اما این سبب نمی‌شود تبار جریانی‌اش را فراموش کنیم.» 👈 متن گفتگو با مدیرگروه پژوهشی «مطالعات حدیثی شیعه»: http://ijtihadnet.ir/?p=68644 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
✨گروه حدیث پژوهی پژوهشکده مؤسسه معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار میکند: 🔰دومین نشست علمی شناسه شیعه در سال 1401 ✨بازخوانی انتقادی داده های رجالی ابن الغضائری در کتاب الضعفاء 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام‌والمسلمین «امین حسین پوری» 🎙ناقد: حجت الاسلام و المسلمین استاد «مهدی غلامعلی» 🎙دبیر نشست: دکتر محمدعلی موحدی 📅زمان: چهارشنبه 9 آذرماه ۱۴۰۱، ساعت 18 تا 20 حضوری 📍مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه۲۱، چهارراه‌اول سمت‌چپ، پژوهشکده معارف‌ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) مقدم برادران طلبه و دانشجو و حدیث پژوه محترم گرامی میداریم. امکان شرکت مجازی برای خواهران محترم و دیگر علاقه مندان از طریق لینک زیر فراهم است. لینک مجازی جلسه: 🌐 lms.maaref.org/hadith ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
📍نشست علمی 💢 «نقش حدیث در تاریخ و سیره» 🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی محمدی 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی 🗓 چهارشنبه ۹ آذرماه ۱۴۰۱ ⏰ ساعت ۱۰:۳۰ 🏢 قم، میدان جهاد، مجتمع آموش عالی امام خمینی (ره)، سالن علامه شهید عارف الحسینی (ره) ➕حضوری ➕ برخط نشان افزودن به تقویم ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh
💢آیا می‌‌توان کلینی را از جریان مفضل بن عمر دانست؟ 🔻یادداشتی انتقادی بر مصاحبه‌ای از استاد محمدهادی گرامی ✍️ حجت‌الاسلام عباس مفید جناب دکتر محمدهادی گرامی در گفتگو با شبکه اجتهاد سعی دارد مرحوم کلینی را در جریان احمد برقی و برقی را نیز متأثر از جریان مفضل بن عمر به واسطه محمدبن سنان معرفی کند. وجود جریان‌های فکری مختلف در میان شیعیان متقدم قابل انکار نیست اما انتساب هر یک از محدثان قم به هر یک از این جریان‌ها نیاز به مستندات قابل دفاع دارد. اگر تعداد روایات محمد برقی از محمدبن سنان (و یا رتبه دوم استادی محمدبن سنان برای برقی) می‌‌تواند معیار مفضلی دانستن محمد برقی باشد، با همین معیار می‌‌بایست احمد اشعری را به طریق اولویت وابسته به جریان مفضل بن عمر دانست؛ چه اینکه وی رابطه روایی به مراتب محکم تری با محمدبن سنان دارد. گرچه بعدها حلقه‌ای از شاگردان پیرامون احمد برقی (فرزند محمد برقی که طبق نظر آقای گرامی متاثر از جریان مفضل است) گرد آمده‌اند اما اثبات اینکه این حلقه بر اساس آموزه‌های معارفی جریان مفضل شکل گرفته، امری است دشوار؛ زیرا این احتمال وجود دارد که این حلقه، جریان فکری ادب در قم باشند که اخراج احمد برقی از قم را نیز نمی‌‌توان بی ربط با مدل اندیشه ورزی جریان اهل ادب دانست. این بدان معناست که لزوما تساهل در حدیث ریشه در غلوگرایی ندارد. 👈 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=68686 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1272905738C2804e3683c https://t.me/Rejalkh