eitaa logo
گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
21 ویدیو
47 فایل
گروه پژوهشی #رجال_و_حدیث حوزه علمیه خراسان برای ارسال #انتقادات، #پیشنهادات، #مطالب مفید وارسال #جزوات درسی و #مقالات علمی با ما در ارتباط باشید👇 @rejal_admin تبادل👇 @Admin_rejal مدیریت کانال👇 @rejal_hoze ارتباط با دبیر گروه👇 @smjssh
مشاهده در ایتا
دانلود
💢بررسی اندیشه‌های علمی استاد محقق سیدعلی شهرستانی ✔️نشست بررسی آثار و اندیشه‌های علمی استاد محقق سید علی شهرستانی در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد. در این نشست اساتید عابدین مومنی، عبدالهادی فقهی‌زاده، مجید معارف، سید حسن شهرستانی و هادی انصاری به تبیین برخی ویژگی‌ها و آراء علمی استاد شهرستانی پرداختند. 👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=75103 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
📘 معرفی کتاب 📚 کتاب «نقدهای علامه طباطبائی بر علامه مجلسی» 🔸 در این کتاب آیت الله مرتضی رضوی نقدهای علامه طباطبائی بر نظریات علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار را مورد بررسی قرار داده‌اند؛ علامه طباطبائی(ره) از آغاز بحارالانوار تا پایان باب «اثبات الحشر و کیفیته» پیش رفته که در چاپ جدید تا صفحه 53 جلد7، می‌باشد. 🔹 آیت الله رضوی در تعریضی به سبک اصلاح بحارالانوار توسط علامه طباطبائی می‌نویسد: «می‌گویند علامه طباطبائی سه مجلد از بحار را تصحیح کرده است. اما به خوبی روشن است که مرحوم طباطبائی هرگز در صدد تصحیح نسخه های خطی یا چاپ پیشین نبوده است. کاری که او انجام داده «نقد» است نه تصحیح. بدیهی است؛ همزمان به تدوین تفسیر وزین المیزان مشغول بود، که اساساً وقتی برای تصحیح به معنی اصطلاحی نداشت و ثانیاً بهترین رویّه را انتخاب کرده که آن چه می نگارد مطالب مهم و اساسی باشد». 🔸 ایشان توضیح می‌دهند که علامه در 92 مورد پاورقی زده و حاشیه نوشته است؛ دو مورد آن، توضیحی است که دربارۀ حدیث داده و چند مورد نیز مخاطبش بزرگانی چون شیخ صدوق(ره) است، مابقی همه نقد است بر نظریه‌های علامه مجلسی. نقدهای مهمی که نیازمند دقّت و بررسی است. 🔹 مطالعه این نظرات و نقدها همراه با توضیحات و قضاوت های نویسنده، این اثر را به کتابی جذاب و ارزنده تبدیل کرده است که می تواند برای اغلب فرهیختگان حوزوی و علاقه مندان به مباحث حدیثی مفید باشد. 📖 مطالعه و دانلود ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414
سلسله نشست‌های تخصصی بررسی فرق، ادیان و جریان‌های انحرافی ▫️شب‌های ماه مبارک رمضان ▫️از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱:۰۰ ▫️در بستر اسکای روم ✅ شرکت در نشست‌ها به صورت رایگان و همراه با اعطای گواهی حضور می‌باشد. 🌐 لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/i5gtIIhk *⃣ نشانی جلسات در کانال موسسه فرق و ادیان حق پژوهی منتشر می‌شود. 🔆 @Haghpajohi ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
🔰 مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام،برگزار می کند: فراخوان اولین دوره ▫️ رویداد پژوهش محور اعتلاء ✅در راستای پژوهش محور بودن دوره های کوتاه مدت مؤسسه و نیز توسعه پژوهش های حوزوی جهت حل مسائل علمی جامعه، دراین دوره، از عموم طلاب و فضلای فرهیخته و علاقمند در زمینه تاریخ اسلام،جهت تالیف مقاله با موضوعات مشخص دعوت به عمل می آید. 🗓مهلت ثبت نام تا ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ 👇👇 اطلاعات بیشتر و ثبت نام👇👇 https://survey.porsline.ir/s/QaCKU6g ❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖ مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام 👇 راه های ارتباطی  👇 02537725225-7 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
CRTLS_Volume 21_Issue 12_Pages 1-25.pdf
291.8K
💠 بررسی کتاب حسین بن موسی (ع) زندگانی، شخصیت، آرامگاه 📝 محمّد باقری و سعید طاوسی مسرور 📙ماهنامۀ علمی پژوهشی پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، دورۀ 21، شمارۀ 12 (شمارۀ پیاپی 100)، اسفند 1400، صص 1-25 ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧صوت نشست هفدهم؛ نقد مقاله «اعتبارسنجی «النساء نواقص العقول» در نهج البلاغه». 🎙ارائه دهندگان: استاد امین حسین پوری و وحید عابد. ⬅️چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲؛ بخش اول ➡️ 2:00 توضیحات مقدماتی استاد عابد 8:00 توضیحات مقدماتی استاد حسین پوری 13:00 استادحسین پوری؛بیان سه مقام و محور بحث درباره ی مقاله 21:00 بررسی و نقد مقدمات نگارنده مقاله برای اثبات مدعای خویش 22:00 نقد وبررسی مقدمه اول نگارنده؛ «اعتماد اصلی سیدرضی درباب حکمت های نهج البلاغه بر کتاب خصائص الائمه خود بوده.» 24:00 مغالطات روشی و هوشمندانه از سوی نگارنده. 27:00 نقد و بررسی صحت ادعای نگارنده :«‌ از حکمت ۷۹ تا حکمت۲۰۷ نهج البلاغه از خصائص الائمه گرفته شده.» 31:00 آیا می توان ادعا کردکه اختلافات نهج البلاغه با خصائص صرفا در حد تصحیفات است؟ 41:00 بررسی و تحلیل حدس نگارنده: «اگر این حدس(رجوع به حافظه در هنگام انتقال از خصائص به نهج البلاغه) درسـت باشـد، میتوان نشـان داد که اعتمـاد به حافظه، موجب راهیافتن خطاهـای متعددی به نقلهای نهج البلاغه شده است.» 45:00 مصادره به مطلوب از سوی نگارنده 50:00 ادعای اشتباهات مکرر سید رضی در نقل از منابع! اما تنها ارجاع به یک مورد! ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧صوت نشست هفدهم؛ نقد مقاله «اعتبارسنجی «النساء نواقص العقول» در نهج البلاغه». 🎙ارائه دهندگان: استاد امین حسین پوری و وحید عابد. ⬅️چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ؛ بخش دوم➡️ 1:00 نقد و بررسی عبارت:«..نباید از سید رضی انتظار داشت که به اندازه یک مورخ خبره دقت داشته باشد.»؛ ملاک خبره بودن شخص چیست؟ 14:00 بررسی ونقد عبارت:«..حتی در مواردی که رضی از منبـع خود نام برده نیز با مقایسـه هر دو نقل، معلوم میشـود که تصحیفـات یا افتادگی متعددی وجود دارد که مانع از اتحاد صد در صد است..» و مثال های آن. 28:00 بررسی و نقد مدعای نگارنده مبنی بر اینکه مرحوم سید، خطبه مورد بحث را ازکتاب رسائل الائمه کلینی ره اخذ کرده. 41:00 بیان خلاصه ای از سیر مباحث استادحسین پوری توسط ‌استاد وحیدعابد. 43:00 تلاش نگارنده برای توجیه تفاوتهای میان نقل خصائص الائمه با رسائل الائمه مرحوم کلینی؛ به همراه بررسی شواهد. 55:00 بیان مثالی از روایت کافی در نقض عدم وقوع دو رخداد در مصادیق قاعده ی همبستگی متن با منبع(سند). ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧صوت نشست هفدهم؛ نقد مقاله «اعتبارسنجی «النساء نواقص العقول» در نهج البلاغه». 🎙ارائه دهندگان: استاد امین حسین پوری و وحید عابد. ⬅️چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ ؛ بخش سوم➡️ 2:00 نمونه ای از مغالطه روشی در مقاله 5:00 آیا در نقل نامه ۳۱ نهج البلاغه اعتماد سیدرضی بر نقل رسائل الائمه بوده؟ 7:00 بررسی عبارت:« اما باید توجه داشـت که مرتضی بیشتر رسائل خود را میبایست پس از فوت برادرش، رضی، در ۴۰۷ق، نگاشته باشد..» 11:00 بررسی و تحلیل،عبارات نگارنده از سه تحریر نامه امام به شیعیان و اصرار به کاربست تعبیر نامه در مقاله. و مصادره به مطلوب در ایجاد وحدت میان خطبه های نامبرده با نامه مورد بحث. 23:00 استفاده از بارمعنایی کلمه استنفار در مقاله 28:00 آیا اغراض افراد باعث شده که در هسته اصلی این نامه دست برده شود؟! 32:00 بررسی شباهت نقل صحیح مسلم با متن خطبه80 34:00 بررسی مغالطه ای دیگر:«.. تحقیقـات محققین اهل سنت حکایت از آن دارد که هیچ یک از طرق نقل این حدیث ازپیامبر در اهل سنت صحیح نیست و با اشکالات متعددی مواجه است..» 38:00 بیان ادعای مقاله در این قسمت توسط استاد وحید عابد. 47:00 اگر فرض گرفته شود که این نامه جعلی است؛ چرا به نقل هایی با این مضامین، بی توجه بوده و از کنار آنها گذر کرده اید؟ برای مثال... 51:00 بررسی نمونه هایی مشابه عبارت خطبه80 در منابعی همچون:کافی شریف، وقعه الصفین،تاریخ طبری .. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
📑گزارش علمی هفدهمین نشست از سلسله نشست‌های 🔰 با موضوع :نقد مقاله اعتبار سنجی 《النساء نواقص العقول》 در نهج البلاغه ✍درابتدای جلسه جناب حجت الاسلام و السملین وحید عابد توضیحات ابتدایی درباره‌ی علت برگزاری این نشست بیان کرد و به همراه جناب حجت الاسلام و المسلمین امین حسین پوری شروع به آغاز نقد مقاله کرد. جناب استاد حسین پوری درقالب ۳ بخش، ۹مقدمه از مقدماتی که نگارنده مقاله به عدم اعتبار قسمت مورد بحث از خطبه ۸۰ نهج البلاغه را نتیجه گرفته است، مورد نقد و بررسی قرار داد؛در این قسمت استادحسین پوری با بررسی و نقد شواهد ارائه شده در مقاله مبنی بر اعتماد سید رضی در نقل حکمت های نهج البلاغة برخصائص بر اساس جدول تطبیقی ای که تدوین شده است پرداخت. استاد حسین پوری یک مغالطه روشی مهم از سوی دکتر قندهاری را به عنوان تلاش ایشان برای کم اهمیت جلوه دادن یا عادی سازی شواهد بر خلاف نظریه خود متذکر شد. به عنوان نمونه : تلاش جناب قندهاری برای ساده سازی اضافات موجود در نقل حکمت های نهج البلاغة نسبت به متنِ همان حکمت ها در خصائص بررسی شد و با تطبیق موردی نتیجه ای مخالف نتیجه ی نگارنده در مقاله حاصل گردید. در ادامه استاد حسین پوری، ادعایِ مقاله : _‌سید رضی ره به هنگام نقل دچار اشتباهاتی شده‌_ را مورد بررسی و تحلیل قرار داده وضمن بیان کلام مرحوم نجاشی و خطیب بغدادی در مورد شخصیت مرحوم سید رضی و مهارت ایشان علاوه بر ادبیات در دیگر زمینه ها، عبارتِ :«..نباید از سید رضی انتظار داشت که به اندازه یک مورخ خبره دقت داشته باشد..» را عبارتی غیرعلمی توصیف کرد زیرا ملاک خبرویت مشخص نشده است . همچنین با وجود پاره ای اشتباه در نقلهای سید که به آن اندازه فراوان نیست ،نمی توان در صورت نبود شاهدی واضح اصل را بر اشتباه وی در نقل محسوب کرد. استاد حسین پوری به نتیجه گیری دیگر مقاله که عبارت است از: 《..خطبه ۸۰ در واقع حاصل به هم پیوسته شدن دو حدیث پشت سر هم در خصائص بوده است ..》_ پرداخت.ایشان با بیان روشن نبودن اتکاء سید رضی بر خصائص، اگر چه احتمال اقتباس برخی از حکمت های نهج البلاغه از خصائص الائمه محتمل است؛ به نقد و تحلیل این عبارت پرداخت. سپس در ادامه ادعای مقاله:《 ..سید رضی متن بخش اول از خطبه را از کتاب رسائل الأئمّه مرحوم کلینی گرفته است..》ـ و شواهد آن را مورد بررسی و تحلیل قرار داد و اعتماد مرحوم سید بر رسائل الائمّة کلینی ره را ثابت ندانست. سپس استاد وحید عابد سیری از نقدهای مطرح شده از سوی استاد حسین پوری را بیان کرده و به مناسبت،برخی انتقادات وارده بر روش همبستگی متن با منبع که مبنای مقبول نگارنده مقاله است را ذکر کرد. در ادامه استاد حسین پوری عبارات جناب قندهاری از سه تحریر نامه امام به شیعیان و اصرار به کاربست تعبیر نامه در مقاله را واکاوی کرد و نوعی مصادره به مطلوب در ایجاد وحدت میان خطبه های نامبرده با نامه مورد بحث را متذکر گشت. در قسمت پایانی این نشست عبارت دیگری ازمتن مقاله:«.. تحقیقـات محققین اهل سـنت حکایت از آن دارد که هیچ یک از طرق نقل این حدیث ازپیامبر ص در اهل سنت صحیح نیست و با اشکالات متعددی مواجه است..» مورد بررسی قرار گرفت و ضمن یافتن تنها یک نفر از ادعای بیان شده به نام _خالدکبیر علال_، شواهدی برخلاف نظر مقاله ارائه شد.در پایان نیز استاد حسین پوری با طرح پرسشی به عنوان :« اگر فرض گرفته شود که این نامه جعلی است؛ اما چرا به نقل هایی با این مضامین، بی توجه بوده و از کنار آنها گذر شده است؟ » برخی از نمونه های مشابه عبارت خطبه ۸۰ در منابعی همچون: کافی، وقعه الصفین، تاریخ طبری و.. را مورد بررسی قرار داد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
فراخوان مقاله مجله مطالعات فقه الحدیث وابسته به انجمن حدیث حوزه باهدف توسعه دانش فقه الحدیث و تببین علمی اموزه های حدیثی مکتب اهل بیت علیهم السلام مقاله می پذیرد. 🔷 ارسال مقالات از طریق: سامانه نشریه مطالعات فقه الحدیث https://www.sfhadith.ir 🔶 تلفن نشریه: 02532913455 🔶تلفن تماس و ایتا 09124510219 ادرس: قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه 2، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمنهای علمی حوزه، طبقه دوم ، انجمن حدیث حوزه ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 صوت نشست علمی ✅ «اهمیت نسخه پژوهی در فرآیند استنباط» 🎙حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری 🗓 اسفند ١۴٠٢ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 📲 ثواب انتشار این پیام با شما📿 ✅ اخبار و رویدادهای گروه رجال و حدیث حوزه خراسان را دنبال کنید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/530120708C84f2802414 https://t.me/Rejalkh