eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
191 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عمّارِ ایران
⭕️تکنیک های جنگ روانی 🔻ترور شخصيت 💢در شيوه‌های جديد ، ترور فيزيكي جاي خود را به ترور شخصيت داده است . در زمان‌هايي كه نتوان فردي را ترور فيزيكي كرد و يا نبايد افراد مورد ترور فيزيكي قرار گيرند ، سعي مي‌كنند از طريق عوامل تبليغاتی جنگ روانی و با استفاده از وسايل ارتباط ‌جمعی ، شخصيت‌های مطرح و مؤثر در جناح مقابل را به زير ذره‌بين كشيده و با بزرگ‌نمايی نقاط ضعف آنان را ترور شخصيت نمايد . 💢اصطلاحی كه امروز براي تروركردن از طريق وسايل ارتباط جمعی يسيار مورد استفاده قرار مي گيرد ، Terrorovision است كه هدف آن ترور شخصيت های سياسی و مهم از طريق به تصوير كشيدن نقاط ضعف و حركات نادرست آنهاست . اين عوامل باعث می شود رهبران ذی نفوذ نزد مخاطبان دچار بی منزلتی وتخريب چهره شوند . 💠 @ammar_iran
◀️ دین ستیزیِ جریان روشنفکری در ایران 🔰 یکی از عناصر جریان روشنفکری در سینما، بی توجهی به مذهب و چه بسا ساختن فیلم های ضدمذهبی است. با توجه به این که روشنفکری هنگامی وارد ایران شد که منورالفکری بر اریکه قدرت تکیه زده و مبارزه با نهاد های دینی را به انجام رسانیده بود، در چنین شرایطی روشنفکران ایرانی نیز دلیلی برای پوشش گرفتن از نهاد های دینی نمی دیدند. 🔰 خصلت عریان دین ستیزانه روشنفکری موجب شد در برقراری ارتباط با جامعه و مردم ناتوان باشد. جریان روشنفکری از دهه 1360 به بعد تلاش کرد با عنوان ایدئولوژی زدایی از دین، در حقیقت به دنبال به خدمت در آوردن دین برای ایدئولوژی لیبرالیستی حاکم بر جهان مدرن باشد. مذهب زدایی، از ارکان عمده جریان سینمای روشنفکری است. 🖊رفیع الدین اسماعیلی 📎 نشریه فرهنگ پویا شماره 35 @savad_rasaneh
💠 وقتی رسانه ها از واژه تروریست استفاده نمی کنند ✅ سیاستمداران و رسانه‌های اروپا حاضر نشدند از واژه‌ی «تروریستی» برای این جنایت استفاده کنند و فقط به عبارت «حرکت مسلحانه» بسنده کردند، درحالی‌که در هر جای دنیا، حرکتی بر ضد یک فرد مورد علاقه‌ی اروپایی‌ها انجام گیرد، گروه‌های مدعی مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق بشر جنجال می‌کنند. 📝 رهبر انقلاب، 1398/1/1 @savad_rasaneh
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
گروه توسعه فناوری هوشمند ایرانیان موفق به دریافت مجوز VOD (سرویس ویدیوی درخواستی) شد و بر اساس این مجوز، به زودی پلتفرمی با نام «آی‌گپ تی وی» راه اندازی خواهد شد. @seda24
هدایت شده از دیگر خبرهای فضای مجازی
طبق نتایج نظرسنجی ملی اسفندماه ایسپا؛ درصد عضویت مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی مجازی به شرح زیر است: البته باید توجه داشت که در این نظرسنجی پاسخگو می توانسته چند گزینه را انتخاب کند؛ تلگرام: ۵۵.۹ درصد واتس آپ: ۲۵.۱ درصد اینستاگرام: ۲۹.۵ درصد فیسبوک: ۲ درصد توئیتر: ۰.۹ درصد لاین: ۰.۳ درصد سروش: ۲.۴ درصد آی گپ: ۰.۵ درصد بله: ۰.۳ درصد ایتا: ۰.۶ درصد گپ: ۰.۲ درصد بیسفون: ۰.۱ درصد ساینا: ۰ درصد ۷۰.۶ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله کشور، در حال حاضر از تلگرام استفاده می‌کنند. همچنین ۴۸.۷ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ ساله کشور، در حال حاضر از اینستاگرام استفاده می‌کنند.
هدایت شده از دیگر خبرهای فضای مجازی
شورای اخلاقیات هوش مصنوعی گوگل منحل شد https://dgto.ir/19eu
  بهنوش طباطبایی به ‌عنوان یکی از مصرف‌کنندگان و تبلیغ‌کنندگان یک برند چرم، سوژه شبکه های اجتماعی در چند روز اخیر شده است. او در یک ویدئوی چندثانیه‌ای در پاسخ به این سوال که «چرا از محصولات چرمی استفاده می‌کند؟»، می‌گوید: «این اتفاق (تولید چرم) به محیط‌ زیست ما خیلی کمک می‌کنه. چرا که باعث می‌شه پشم و پوست حیوان به همون شکل روی زمین باقی نمونه. چون باعث تولید میکروب می‌شه». صرف‌نظر از دلایل علمی مشخصی که موافقان و مخالفان صنعت چرم مطرح می‌کنند، در این کلیپ ما با ماجرای اظهارنظرهای عجیب یکی از سلبریتی‌ها روبه‌رو هستیم. آن‌ها معمولاً درباره خیلی از اتفاقات نظر می‌دهند و این سؤال برای مخاطب پیش می‌آید که منطق‌شان بر چه مبنایی است؟
   توجیه کردن به جای استفاده از منطقی صحیح چهره‌های سرشناس به دلیل شهرت و محبوبیتی که دارند، می‌توانند نقش مهمی را در قانع کردن مخاطب ایفا کنند اما آیا اکتفا کردن به شهرت و تعداد زیاد دنبال‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی کافی است؟ در روان شناسی اقناع مخاطب با چهار موضوع «گوینده پیام، مخاطب، نوع پیام و نحوه انتقال آن» سروکار داریم. بنابراین مخاطب برای قانع شدن و پذیرش یک دیدگاه، به جز یک چهره سرشناس به استدلال‌های درست و محکم هم نیاز دارد. کلی‌گویی و مبهم حرف زدن، نشان می‌دهد که گوینده نمی‌تواند کارش را درست تبلیغ کند و در مسیر اقناعی درستی پیش برود. دلیل‌ها باید توسط مخاطب به‌درستی درک شوند. حالا سوال این است که آیا خود «بهنوش طباطبایی» می‌داند چرا دقیقاً طرفدار پوشش‌های چرمی است؟ یا صرفاً پیام‌های مبهم مشاوران یک برند خاص را تکرار می‌کند؟ توضیح مختصری که به نظر می‌رسد بیشتر کارکرد توجیهی دارد تا یک منطق صحیح.    عصبانیت کاربران اینستاگرام از این ادعا واکنش کاربران در اینستاگرام هم نشان می‌دهد که دلیل‌ ساده طباطبایی برای اقناع مخاطب، اکتفا نمی‌کند و بیشتر باعث عصبانیت آن ها می‌شود. به‌هرحال، سلبریتی‌ها آزادند که سبک زندگی‌شان را انتخاب کنند اما لازم است به این نکته توجه کنند که مخاطب حق دارد سؤال کند و جواب‌های منطقی بشنود. اگر بهنوش طباطبایی و دیگر کسانی که از صنعت چرم حمایت می‌کنند، دقیقاً با فرایند تولید انواع چرم (و نه فقط چرم گاو)  آشنا باشند و خودشان برای یک‌بار هم که شده، از نزدیک ماجرای تولید را ببینند و اطلاعات دقیقی را در این زمینه کسب کنند، با لکنت کمتر و استدلال‌های بهتری می‌توانند با مخاطب‌شان حرف بزنند. ممکن است حتی در همین بازدید‌ها به این نتیجه برسند که طرفداری‌شان خالی از اشکال نیست و همین اتفاق باعث شود در سبک زندگی، انتخاب پوشش و تبلیغات‌شان هم تجدیدنظر کنند. شاید گزینه‌های دیگری مثل محصولات ارگانیک، انتخاب سالم‌تری برای محیط‌زیست باشد و ... .
خبرنویسان جدید 🔹مجله فوربز خبر داد: خبرگزاری آسوشیتدپرس، نوشتن هزاران گزارش ورزشی خود را به ربات‌ها سپرده است. همچنین خبرگزاری رویترز، یاهو ورزشی، و روزنامه‌های نیویورک‌تایمز و واشینگتن‌پست نیز، برای تولید محتوای خبری از هوش مصنوعی بهره می‌گیرند. خبرگزاری بریتانیایی «پرس اسوشییشن» نیز در حدود ۳۰ هزار گزارش‌ و خبر محلی خود را با هوش مصنوعی تهیه می‌کند. 🔹واشینگتن‌پست دو سال پیش نوشته بود حدود ۸۵۰ مقاله خود را ظرف یکسال با استفاده از یک برنامه اختصاصی هوش مصنوعی به نام «هلیوگراف» نوشته و منتشر کرده است. این مقاله‌ها با موضوع انتخابات آمریکا بودند و بیش از ۵۰۰ هزار بار کلیک خورده‌اند. 🔹هوش مصنوعی تعداد زیادی قالب روایتی (ادبی، خبری، ورزشی، علمی ...) از پیش طراحی شده در اختیار دارد و داده‌های دریافتی را در قالب مورد نظر خود می‌ریزد و بدین طریق از آنها یک روایت خبری درست می‌کند. 🔹تحریریه رسانه‌های مختلف اکنون از انواع برنامه‌های «روزنامه‌نگاری اتوماتیک» استفاده می‌کنند که روند راستی‌آزمایی خبرهای دریافتی،حدف خبرهای جعلی وخلاصه‌ کردن متون را با سرعت بسیار انجام میدهند. @aledavood
روانشناسی و سواد رسانه ای ادمین: Vavgh01@ کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
و خیز رسانه ای برای نقش آفرینی جهانی امپراطوری رسانه ای غرب سال هاست که با ایجاد تک صدایی و مدیریت افکار عمومی جهان سعی کرده تا اینطور وانمود کند که خواست مردم جهان همان چیزی است که از طریق رسانه های جمعی او منتشر می شوند و عملا تفکری غیر از تفکر غرب گرا در جهان وجود خارجی ندارد و یا لااقل طرفداری ندارد. ظهور انقلاب اسلامی بسیاری از معادلات دنیای غرب در دنیای واقعی را بهم زد ولی همچنان مردم دنیا تصویر ساخته شده توسط غرب را از طریق رسانه دریافت می کردند و آرمان های سایر کشورها به مخاطبان جهانی نمی رسید. این ضعف تا آنجا بود که غول های رسانه ای سعی می کردند تا جمهوری اسلامی را علی رغم اشتراکات بسیار زیاد فرهنگی، دینی، منطقه ای و... با کشورهای همسایه و جبهه مقاومت، در تقابل نشان دهند و با تحریک گسل های قومیتی و فرهنگی جایگاه ایران را در دیدگاه مردم منطقه و جهان تخریب کنند. اما اقدام به هنگام احسان‌علیخانی در تولید و دادن فرصت به شرکت کنندگانی از ، و در کنار تمام استعدادهای ناب داخلی، برای بروز استعدادهای خود در بستر رسانه ای فارسی زبان و ایرانی در کلاس جهانی، نشان داد که اگر به خود باوری برسیم می توانیم از ظرفیت های رسانه ای موجود برای نقش آفرینی در مقیاس جهانی استفاده کنیم. می تواند در قالب برنامه های جذابی مانند و استفاده از ظرفیت فرهنگی پر غنای ایرانی-اسلامی در مقیاس جهانی نقش آفرینی کند و غیر از بخش های خبری و سیاسی با به خدمت گرفتن تمام پتانسیل های حوزه در چارچوب فرهنگ ایرانی با قدرت به ترسیم تصویر واقعی و صحیح از ایران، در داخل و خارج بپردازد. Mliteracy @resane_ravanshenasi
‍ 🚻 به نظر شما چرا در ما، فحاشی و بی‌اخلاقی انقدر رایج است؟ . 💻 فضای مجازی، هم می‌تونه فرصتی برای رشد جمعی و بهتر شدن ما باشه، هم می‌تونه پدیده‌ای بنامِ باشه. . 🖍 اگر تا دیروز در و دیوار توالت‌های عمومی محلی برای انواع فحاشی‌های و بود تا بعضی از افراد در سایه بودن به انواع عقده‌گشایی و انتقام‌های عصبی و شخصی متوسل بشن، متأسفانه بخشی از فضای مجازی امروز ما هم عملاً همین کارکرد رو پیدا کرده تا در پوشش مبهم بودنِ هویت‌های مجازی، در واکنش به هر امری که خلاف‌آمد نظرات و تمایلات ماست؛ کژکارکردهای جدیدی رو از طریق حمله‌های انتحاری به پیج فلان فوتبالیست و داور و بازیگر و سیاست‌مدار خلق کنیم و به رکوردهای زشت خودمون در این زمینه هم گاهی افتخار کنیم! . 📌اختلاف نظر درباره موضوعات مختلف یک امر طبیعی در جوامع انسانیه که میتونه مایه رشد باشه؛ اما چیزی که عمدتا باعث جوامع میشه، به موافقت‌ها و مخالفت‌ها یا در واقع امکان و عدم امکان گفتگو برمیگرده! جوامع ، درباره اختلافات با تٲمل و با تعامل می‌کنند تا به برسن. در نقطه مقابل اما کوچک‌ترین اختلاف نظر یا سلیقه، بدون توجه به استدلال‌ها و هیچ بحث و گفتگویی منجر به و فحاشی‌ و رفتارهای غیراخلاقی میشه. طبیعتاً هیچ فردی بدون اشکال نیست اما عادت به نگاه‌های سیاه و سفید یا صفر و یکی در جوامعی که تخریب در اون‌ها عادی‌تر از گفتگو و تلاش برای اصلاحه، منجر به عمیق‌تر شدن دشمنی‌ها و سیاهی‌ها میشه. . ❓واقعا چرا در ما، پرخاشگری و عصبانیت انقدر رایج است؟ . پ.ن1⃣ می‌شود با یک ایده موافق نبود اما با زبان منطقی، آرام و محترم مخالفت و گفتگو کرد منطق غلط اما زبان توهین و تحقیر و زخم زبان را جای منطق می‌گذارد تا با هیاهو و تحقیر، مخالفش را ساکت کند! . پ.ن2⃣ ما میراث‌دار تاریخ و ادبیاتی هستیم که در آن ادب مرد به از دولت اوست خدایش بیامرزد جمشیدخان مشایخی را پیرمرد چقدر برای عادت‌های بدی که پنجه به چهره ایران می‌کشید‌؛ دلگیر می‌شد و با شجاعت جای همه مقصرها عذرخواه بود خوب نیست ویکیپدیا طومار واکنش‌های زشت‌مان به چهره‌های داخلی و خارجی را هر روز بلندتر کند! . پ.ن3⃣ کامنت‌های پست قبل تعمداً حذف نشده، اگرچه تلخ ولی مرور اون‌ها عبرت‌آموزه و نشان از شدت و حدّتِ عصبیت، احساسی بودن، تصمیمگیری غیرمودبانه در لحظه و توانایی پایین در است. . پ.ن4⃣ اگر محصول یا هنری مال ما نباشد اما با فرهنگ و سبک زندگی ما همنشین و همساز شود، از خودمان میدانیمش؛ اما مهمان غریبه و تقلیدیِ صرف، بدون هیچگونه بومی‌سازی و همگرایی، مهمان ناخوانده است! drbashirhosseini