📺 نظرسنجی خبرگزاری حوزه درباره نقش روحانی در سریال «نون خ»
با پخش سریال نوروزی #نون_خ از شبکه یک صداوسیما و حضور نقش «روحانی» در این سریال ، مخاطبان حوزه نیوز دیدگاههای خود را درباره این سریال ارسال کردهاند.
بسیاری از مخاطبان معتقدند که در این سریال، شأن #روحانیت رعایت نشده و یک سوال اساسی پرسیدهاند؛ اینکه:
⁉️چرا استفاده از لباس نیروی انتظامی در سریالها منوط به اخذ مجوز از نهاد مربوطه است اما درباره لباس روحانیت چنین نیست؟!
خبرگزاری حوزه در حال بررسی فنی و محتوایی این سریال بوده و هنوز موضع رسمی ندارد اما دیدگاههای شما همراهان و مخاطبان عزیز را گردآوری و بهزودی تقدیم مسئولان صداوسیما و مدیران حوزه علمیه میکند.
برای مشارکت در این نظر سنجی به اینستاگرام حوزه نیوز به نشانی instagram.com/hawzahnews مراجعه کنید یا ذیل همین خبر کامنت بگذارید 👇
http://hawzahnews.com/detail/News/487075
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
◀️ دین ستیزیِ جریان روشنفکری در ایران
🔰 یکی از عناصر جریان روشنفکری در سینما، بی توجهی به مذهب و چه بسا ساختن فیلم های ضدمذهبی است. با توجه به این که روشنفکری هنگامی وارد ایران شد که منورالفکری بر اریکه قدرت تکیه زده و مبارزه با نهاد های دینی را به انجام رسانیده بود، در چنین شرایطی روشنفکران ایرانی نیز دلیلی برای پوشش گرفتن از نهاد های دینی نمی دیدند.
🔰 خصلت عریان دین ستیزانه روشنفکری موجب شد در برقراری ارتباط با جامعه و مردم ناتوان باشد. جریان روشنفکری از دهه 1360 به بعد تلاش کرد با عنوان ایدئولوژی زدایی از دین، در حقیقت به دنبال به خدمت در آوردن دین برای ایدئولوژی لیبرالیستی حاکم بر جهان مدرن باشد. مذهب زدایی، از ارکان عمده جریان سینمای روشنفکری است.
🖊رفیع الدین اسماعیلی
📎 نشریه فرهنگ پویا شماره 35
#اسماعیلی
#سینما
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
💠 وقتی رسانه ها از واژه تروریست استفاده نمی کنند
✅ سیاستمداران و رسانههای اروپا حاضر نشدند از واژهی «تروریستی» برای این جنایت استفاده کنند و فقط به عبارت «حرکت مسلحانه» بسنده کردند، درحالیکه در هر جای دنیا، حرکتی بر ضد یک فرد مورد علاقهی اروپاییها انجام گیرد، گروههای مدعی مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق بشر جنجال میکنند.
📝 رهبر انقلاب، 1398/1/1
#کلام_ولی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🎥شکل گیری سینما در آمریکا
🔴از آغاز شکل گیری سینما در سواحل شرقی آمریکا، یهودیان و صهیونیستها قدرت آن را دریافتند و با گسترش فعالیتها در ساحل غربی، شهرک هالیوود را تأسیس کردند. آنها هر روز بیش از پیش در آن جا سرمایه گذاری میکردند تا این که توانستند لقب«سلطان سینما» را به خود اختصاص دهند.
🔵پایه گذاری هالیوود با نامهایی چون برادران وارنر، ساموئل گلدن، لویی مایر، کارل لمله هادکنسون، آدولف زوکر و ویلیام فاکس همسان است و ما را به یاد شرکتهای آغازین یهودی میاندازد که هنوز هم نقش مهمی در بازیهای فکری و سیاسی هالیوود بازی میکنند.
📝 کتاب اسطوره های صهیونیستی سینما
🖊محمد حسین فرج نژاد
#هالیوود
#سینما
#فرج_نژاد
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
#اینفوگرافی:
🔟 نکته درباره استفاده از #شبکه_های_اجتماعی
#فضای_مجازی
#سواد_رسانه
#تلفن_همراه
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
💠نگاه کردن به رسانههای تصویری وقت تلف کردن است
🎙پروفسور حمید مولانا
(استاد بین المللی رسانه و ارتباطات)
◀️ آموزش، مسئله ای است که رسانه های داخلی آن را فراموش کرده اند. همواره رادیو گوش دادن، مد خوب نیست. مد خوب، بازی کردن با لوازم و آلات نیست. براساس مطالعاتی که در غرب شده است، تلویزیون و رادیو و فیلم و سینما را کسانی مشاهده می کنند که سواد و خلاقیت بسیار کمتری دارند. نخبگان، خلاق هستند.
◀️ جمعیتی که علاقه ها و گرایش های متنوعی در زندگی شان دارند، اصلا جزو بینندگان و شنوندگان و استفاده کننده های رادیو، سینما، تلویزیون و ماهواره نیستند. این نتیجه ی ۶۰ سال بررسی جامعه شناسان و ارتباط شناسان دنیا است. پیام اصلی ما باید این باشد که نگاه کردن به رسانه های تصویری، وقت تلف کردن است. کارهای دیگر هم می شود انجام داد. این را ما باید مُد کنیم.
#پروفسور_مولانا
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🎬نسخه ترمیمشده ۳ فیلم مستند از ساختههای شهید سیدمرتضی آوینی، برای نخستین بار در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
منبع: فارس
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📝 علم ارتباطات، انقلاب اسلامی و مبانی نظری تمدن جدید از نگاه #شهید_آوینی:
🔷محتوای #ارتباطات در این دهکدهی جهانی «اطلاعات» است، «اطلاعاتی منشأ گرفته از فرهنگ مسلط جهانی که #فرهنگ تمدن اروپایی است و نظام ارزشی ملازم با آن». این فرهنگ سلطهگر و سلطهگرا برای مبدل کردن جهان به یک دهکدهی واحد، همهی نظامات لازم را نیز تأسیس کرده است: اعلامیهی جهانی حقوق بشر، سازمان ملل متحد، شورای امنیت و … از همه مهمتر تفکر ـ یا شبهتفکر ـ مبتنی بر مشهورات علمی که آن را «فلسفهی علمی» میگویند.
🔷«فلسفهی علمی» جو فروش گندمنمایی است که میخواهد با استنباط احکام کلی از مجموعهی اطلاعات علمی، که جز در محدودهی نسبتها و اسباب نمیتوانند واجد هیچ کلیت و عمومیت و یا اطلاق باشند، فلسفهنمایی کند و جانشین تفکر فلسفی شود.
🔷این هست که شبکهی جهانی ارتباطات، در طول دهها سال، فرهنگ واحدی را که بر همین شبه تفکر علمی مبتنی است در سراسر زمین اشاعه داده است و اکنون اعتبارات عقلی ـ و یا بهتر بگوییم اعتبارات وهمی یا شبهعقلی ـ عموم انسانهایی که با #رسانههای_گروهی در سراسر جهان ارتباط دارند به چیزی جز احکام پوزیتیویستی و کفرآمیز تمدن جدید حکم نمیکند، اما از سوی دیگر، اگر آنچنان که در علم ارتباطات میگویند «تفکر، حاصل ارتباطات است»، چرا در جهان امروز نمونهای چون انقلاب اسلامی ایران فرصت وقوع داشته است؟
🔷اعم از آنکه تاریخ را بر مبنای «نظریهی ارتقای خطی» تحلیل کنیم و یا آنچنان که در #علم_ارتباطات مرسوم است براساس «تکامل ابزار ارتباطی»، #انقلاب_اسلامی_ایران یک نمونهی غیرقابل توجیه است. در کتاب «موج سوم» که در واقع مانیفست تفصیلی عامیانهی تمدن جدید است، انقلاب اسلامی ایران همچون عکسالعملی در برابر هجوم موج سوم یا «موج انفورماتیک» تحلیل شده است که توسط وابستگان به موج دوم انجام گرفته … و البته این تحلیل به یک لطیفهی غرضجویانه بیشتر از یک تحلیل علمی شبیه است.
🔷اگر جهان را چون یک #دهکدهی_جهانی با اغراض و غایات و با فرهنگ پوزیتیویستی تمدن جدید تصور کنیم، انقلاب اسلامی ایران با این رویکرد اصولگرایانه به احکام اسلام نمیتواند جز یک بازگشت مرتجعانه به عصر اسطورهها و دین چیز دیگری باشد، چراکه بنابر فرض اولیه، با ظهور عصر تفکر فلسفی یا عصر تعقل محض زمینی، عصر اسطورهها و دین سپری گشته است و نخست فلاسفه جانشین انبیاء گشتهاند و سپس متدولوژیستها جای هر دو را پر کردهاند.
🔷اگر بخواهیم صادقانه سخن بگوییم، باید گفت که اصلاً آنچه ما میگوییم بر مبانی نظری دیگری متغایر و حتی متضاد با #مبانی_نظری #تمدن جدید استوار است و لذا سخن ما را با این عقل اعتباری یا شبهتفکری که حاصل ارتباطات جهانی و نفوذ فرهنگ مسلط اروپایی است نمیتوان دریافت و اگر کسی بخواهد با این عقل روز و براهینی ریشه گرفته از مشهورات علمی با ما به چونوچرا برخیزد، راهی به حقیقت نخواهد داشت.
منبع: مقاله #تکنولوژی ارتباطات
به مناسبت سالگرد شهادت شهید آوینی
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
✅ نامزدهای نهایی «چهره هنر سال انقلاب» معرفی شدند
🔴 نشست رسانهای هفته هنر انقلاب صبح امروز در حوزه هنری برگزار شد و به برنامه های این هفته که از ٢٠ تا ٢٦ فروردین می باشد پرداختند: از صبح فردا هفته هنر انقلاب با غباروبی مزار شهید آوینی اغاز می شود و در ادامه هنرمندان با آرمانهای حضرت امام تجدید میثاق میکنند. عصر فردا از ساعت ۱۷.۳۰ افتتاحیه هفته هنر انقلاب را با تجلیل از ٢٦ چهرهای که در سال در حوزه تولیداتی داشته و آثار آنها در سطح ملی و بینالمللی برگزیده شده، تقدیر میشوند. روز پنجشنبه برنامه شب خاطره ویژه هفته هنر انقلاب را خواهیم داشت. همچنین برنامه «در حلقه رندان» ویژه این هفته را شاهد خواهیم بود و برای نخستین بار جشنواره شعر و داستان انقلاب را از ساعت ١٧:٣٠ روز جمعه برگزار میکنیم.
🔴 از میان ١٤ چهره رضا امیرخانی، هدایتالله بهبودی، ابراهیم حاتمیکیا، مسعود نجابتی و مهدی نقویان نامزد نهایی چهره هنر سال انقلاب معرفی شدند. همچنین در بخش رویداد سال نامزدها عبارتند از مجموعه خانه طراحان انقلاب اسلامی، هیات هنر و کلاسهای آموزشی شهاب مرادی نامزد نهایی رویداد هفته هنر انقلاب هستند.
📝 حلقه وصل
#سینما
#هنر_انقلاب
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
📝 از آوینی روایت فتح تا آوینی سوره
🔷 از حوالی غروب 20 فروردین 1372 که رملهای سیال #فکه، مین را دقیقا زیر پای سیدمرتضی آوینی کشاندند تا امروز که 26 سال از آن اتفاق میگذرد روز به روز بر شهرت #سیدمرتضی_آوینی به عنوان نماد #فرهنگ و #هنر_انقلاب افزوده شده است. هرچقدر که بر این شهرت افزوده شد، به همان نسبت آوینی جای محکمتری روی قاب عکس دیوارها دارد. در تمام این سالها آوینی تنها «چهره»تر شده است. #آوینی بعد از 2 دهه «انحصار ورثه» میشود و تمام دعواهای پیرامون او به این بازمیگردد که او متعلق به کیست؟ مرتضاست؟ آقا مرتضی؟ کامران است یا سیدمرتضی آوینی؟ متعلق به این سو است یا آنسو؟
🔷 ما در زمان حیات او با 2 نوع آوینی مواجه هستیم: «آوینی #روایت_فتح» و «آوینی #سوره». بعد از بیستم فروردین، صدها هنرمند از نسل جدید پدید آمدند که هرکدام در بخشی از دنیای هنر مشغول به خلق اثر شدند. آوینی روایت فتح همان آوینی مستندسازی بود که در سینمای #مستند و بخشی از سینمای داستانی ورود کرد و آثار متعددی از او به جای ماند. روایت فتح در این سالها بازتولید شده و در نسلهای جدید تاثیرش تجلی پیدا کرده است. در این 26 سال کمتر عرصهای را میتوان یافت که از #هنرمندان متعهد به حقیقت خالی باشد؛ از سینمای داستانی و مستند تا هنرهای تجسمی اعم از #نقاشی، #گرافیک و حتی #مجسمهسازی. اما در تمام این سالها «آوینی سوره» بر قاب دیوار محبوس شده و هر سال تنها مراسم نبودنش برگزار میشود. آوینی «روایت فتح»، برخاسته از «#آینه_جادو»هایی بود که در سوره تحریر شد. آوینی «خانگزیدهها» همان به تصویر کشیدن «مبانی توسعه و #تمدن_غربی» بود. آوینی قبل از آنکه دوربین به دست بگیرد، معتقد به «انکشاف #تکنولوژی» بود و وقتی با وضو پای میز #تدوین مینشست که تکلیف خودش با دوربین، #دفاعمقدس و سینمای اشراقی مشخص شده باشد.
🔷آوینی در مسیری روایت فتح را خلق کرد که بنیانهای تئوریکش را خودش بنا نهاده بود. آرای آوینی بسط جهانبینی او نسبت به #سینما، #ادبیات، هنرهای تجسمی، #اقتصاد و سایر حوزههای تمدنی بود. هرچند نمیتوان نظرات او را به نظریه تعبیر کرد اما به جرأت مقدمهای تئوریک بر فرهنگ و هنر انقلاب بود که بعد از او تحسین شد اما همهجانبه دنبال نشد. مهمترین پیامد این اتفاق، آن است که عمده هنرمندان انقلابی یا همان خالقان روایتهای جدید فتح، همچنان با آزمون و خطا در خلق آثار هنری متعهد خود پیش میروند. عمده آنها محصول تلاش فردی و استعداد شخصی خود هستند، نه محصول ساختارهای آموزشی و اندیشه مراجع فکری این حوزه. ادعای گزافی نیست که امروزه تقریبا مرجع اندیشهای فراگیری در حوزه فرهنگ و هنر #انقلاب نداریم. اگر پی سابقهاش را بگیریم باید تا 26 سال قبل در زمان سفر کنیم تا به روزهای پیش از 20 فروردین 72 برسیم.
🔷اگرچه نسل اندیشمند آن برهه به امروز رسیدند اما بهرغم آنکه در قید حیاتند، از قید تاثیرگذاری فارغ بوده و هرکدام را میتوان به عزلتنشین دنیای فرهنگ و هنر تعبیر کرد. یکی از مهمترین ابعاد شخصیتی سیدمرتضی آوینی که امروز به فراموشی سپرده شده است، ایجاد جریان پویای اندیشهای در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب بود که پیش از آن وجود نداشت. محوریت ماهنامه سوره و خلق مباحث عمیق پیرامون فرهنگ و #هنر که پس از آن نیز در عرصه اندیشه و #ژورنالیسم پیگیری نشد. از همین رو است که سالهاست همچنان در بدیهیترین سیاستگذاریهای هنری، اعم از سیاستهای موسیقایی، سینما، #تئاتر و هنرهای تجسمی دچار چالش هستیم. نبود هیچگونه سند بالادستی و چالش برخوردهای چندگانه و #سیاست متغیر جشنوارههای سینما، موسیقی و تجسمی #فجر از جمله این پیامدهاست. ما ناگزیر به پذیرش این مساله هستیم که در بازتولید اندیشههای سیدمرتضی آوینی در حوزه فرهنگ و هنر انقلاب درجا زدهایم و نیاز است با معدود چشمههای اندیشهای باقیمانده در این حوزه، دوباره آن را به جریان بیندازیم. این امر جز با بازبینی و نقد و بررسی آرای پیشین آوینی ممکن نیست. نمیتوان از آوینی عبور کرد اما باید آرای او بعد از 2 دهه تکمیل و تحول پیدا کند.
منبع: وطن امروز - محسن شهمیرزادی
به مناسبت سالگرد شهادت شهید آوینی
#هنر_انقلاب
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh