eitaa logo
سواد رسانه + روشنگری
135 دنبال‌کننده
211 عکس
361 ویدیو
8 فایل
#سواد_رسانه راهی است برای ایجاد فرهنگ مناسب در مقابل هجمه های دروغی ارتباط با مدیر کانال @karimiresane
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺یک شخصیت آمریکایی در صفحه توییتر خود نوشت: 🔹️ ایران 300 سال است که به کشوری حمله نکرده است، اما ما آمریکا با 246 سال سن، 236 سال است که در حال جنگ هستیم. تهدید واقعی جهانی برای صلح کیست؟ @resane_roshangari
🛗 فرآیند اقناع رسانه ای 1⃣ ایجادشک وقتی که شنونده شدیدا با دیدگاه اقناع مخالف است ، بهترین راه ممکن برای گوینده ایجاد شکاف در اطمینان او نسبت به درستی ... 2⃣ کاهش مقاومت اگر شنونده در برابر مواضع اقناع کننده مخالف میانه رواست، اما در هرحال همفکری وجود ندارد اقناع کننده می تواند مخالف صریح با ... 3⃣ تغییر موضع وقتی که شنونده به یک موضع خاص پای بند و ثابت قدم نیست ، این زمان برای نظرات اقناع کننده برای ... 4⃣ تقویت موضع اگر شنونده از قبل میانه رو وموافق با نظر اقناع کننده باشد، گوینده می تواند پیامی را طراحی کند که موضع کنونی شنونده را تقویت کند ، مخالف پنهان ذهنی ... 5⃣ ایجاد رفتار وقتی یک شنونده به شدت به موضع اقناع کننده علاقه مند باشد ، هدف منطقی این است که ... @resane_roshangari
11.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌پرسش‌های پنجگانه سواد رسانه‌ای چیست؟ 🔸یکی از اهداف سواد رسانه‌ای این است که مخاطب منفعل را به مخاطب فعال و مخاطب فعال را به مخاطب هوشمند تبدیل کند. یک مخاطب فعال و هوشمند باید در برخورد با خبرهایی که می‌خواند یا برنامه‌های تلویزیونی که تماشا می‌کند پنج پرسش کلیدی را در نظر بگیرد و از خود بپرسد. این ویدئو شما را با پرسش‌های پنجگانه سواد رسانه‌ای آشنا می‌کند. @resane_roshangari
🎮چرا بازی‌های خشونت‌آمیز ، برای جوانان جذاب ترند؟ 🔸طبق نظریه محققان مؤسسه UNSW بازی‌های ویدیویی خشونت‌آمیز به دلیل ایجاد فرصت‌هایی برای تحقق نیازهای روانی، از استقبال بیشتری برخوردار می شوند و همچنین این بازی‌ها به بازیکنان اجازه می‌دهند تا موقعیت‌های خطرناکی رو تجربه کنند که احتمالاً در زندگی واقعی با اون‌ها مواجه نمی‌شوند. ➖➖➖➖➖➖ @resane_roshangari
بابا: «علی خسرو شاهی»، بنیان‌گذار و مدیر کارخانهٔ مینو در کتاب خاطراتش آورده‌است: «یک کارخانهٔ شکلات­‌سازی سوئیسی، گاهی به‌دلیل ایراد دستگاه­هایش در خط تولید، بسته‌­بندی خالی رد می‌کرده، بدون این‌که در داخل بسته شکلات بگذارد و همین بسته‌های خالی احتمالی، باعث نارضایتی مشتریان می­‌شده‌است. مسئولان این کارخانهٔ سوئیسی، تحقیقات بسیاری کردند و در نهایت پس از حدود ۱.۵ میلیون دلار هزینه، به این نتیجه رسیدند که سر راه دستگاه، نوعی وسیلهٔ لیزری بگذارند که بسته‌بندی‌های خالی را به‌طور اتوماتیک شناسایی کند و بردارد. با شنیدن این خبر نگران شدم، چون دستگاه ما هم مشابه همان کارخانهٔ شکلات­سازی، ساخت همان شرکت سوئیسی بود. دستور تحقیق دادم، بعد از یک هفته، سرپرست ماشین­ها آمد و گفت: «بله درست است، در دستگاه‌های ما هم چنین ایرادی دیده شده و حتیٰ ممکن است چنین محصولاتی به بازار هم راه پیدا کرده‌باشد». نگرانی‌ام زیادتر شد و تصمیم گرفتم در جلسهٔ هیئت‌مدیره، روی موضوع بحث کنیم. می‌خواستم نظر هیئت‌مدیره را در مورد ۱.۵ میلیون دلار خرج احتمالی اخذ کنم. فردای آن روز با اعضای هیئت‌مدیره، برای بازدید از ماشین به کارگاه تولید رفتیم و دیدیم یک پنکه روی صندلی جلوی میز ماشین قرار دارد. از کارگر سادۀ بالاسرِ ماشین پرسیدم: «این برای چه است؟» گفت: «ماشین گاهی بستۀ خالی می‌زنه، من هم این پنکه رو که تو انبار بود، آوردم گذاشتم سر راه دستگاه که بسته‌های خالی از شکلات رو با باد پرت کنه بیرون». نگاهی به هیئت‌مدیره کردم، تمامشان رنگشان پریده‌بود. به کارگر خلاق که ما را از شرِّ ۱.۵ میلیون دلار خرج اضافی رهانیده‌بود، یک تشویق­نامه به‌اضافۀ یک ماه حقوق و یک خانه در کرج هدیه دادم». این داستان، قطعاً تأمل‌برانگیز است و بر استفادۀ درست از محیط و امکانات تأکید می‌کند؛ این‌که یک کارگر، تفکر ۱.۵ میلیون دلاری دارد و با مشکلات، به بهترین و کم‌هزینه‌ترین حالت برخورد می‌کند. مشکلات همواره سخت به نظر می‌رسند، اما همواره میان‌بُر و درهای زیاد دیگری نیز هست که ما با باز کردن بیشتر چشمانمان، به‌راحتی می­توانیم آن­ها را بررسی کنیم. پس نبایستی در اولین حرکت خودمان را ببازیم و تسلیم شویم؛ بایستی بلند شویم و این بار بهتر و بیشتر دقت کنیم و نگذاریم نظرات و حرف­های دیگران، مسیر موفقیتمان را ترسیم کنند، همانند داستان بالا که شرکت مینو با دیدن تصمیم شرکت سوئیسی، مسیر خود را همانند مسیر آنان کرد. @resane_roshangari
⭕️ 3 را در تربیت رسانه‌ای جدی بگیرید. 🔻اگر کودک شما دارد یا در عضو است حتما سه را فراموش نکنید: 1️⃣مخاطب 2️⃣مزاحمت 3️⃣محتوا 🔺میم اول؛ : آیا کودک شما مخاطب خود را در دنیای مجازی می شناسد. آیا می تواند او را به شما معرفی کند؟ آیا شما می توانید با او و یا خانواده اش در هنگام لزوم ارتباط بگیرید؟ یا همه شناخت او محدود به دنیای مجازی است؟ به یاد داشته باشید هویت های مجازی در بسیاری از مواقع کاملا مخالف با هویت های حقیقی است و ریشه بسیاری از خطرها در فضای مجازی نیز همین است. 🔺میم دوم؛ : آیا فرزندتان مورد مزاحمت اینترنتی قرار می گیرد یا کسی را مورد آزار اینترنتی قرار می دهد؟ مزاحمت گونه ای از رفتار مقدماتی بر ضد امنیت ، جان، آبرو و دارایی دیگری است ولی به طور واقعی نسبت به آنها آسیبی نمی رساند اما چون مزاحمت برای تهدید و به دردسر انداختن دیگری است می تواند زمینه بیشتر بزهکاری شود. رفتارهایی مانند دیده بانی اطلاعات دیگران، تهدید ، افترا، نشر اطلاعات نادرستدرباره دیگری، پخش اطلاعات محرمانه دیگران، گردآوری اطلاعات از دیگران، اراسال پیام های ناخواسته و رفتارهایی ازین دست آزار اینترنتی دانسته می شود. 🔺میم سوم؛ : آیا محتوایی که تماشا می کند متناسب با سن اوست؟ به یاد داشته باشید هر محتوایی مناسب سن کودک شما نیست. محتوای بسیاری از پیام ها حامل خشونت، مسائل جنسی و روابط غیر متعارف می باشد که به روان کودک شما آسیب می رساند. 🔰@resane_roshangari
🚦 به عمر تلویزیون پایان می‌دهد؟ 📍برخی از کارشناسان محیط‌های مجازی هشدار می‌دهند که شرکت‌های تلویزیونی برای حفظ بقایشان باید خود را با دنیای سرگرمی‌های آنلاین که به سرعت در حال توسعه هستند، هماهنگ کنند. 🔸شبکه‌های تلویزیونی هم‌اکنون در حال نبرد با غول‌های هستند تا توجه مخاطبان جوان و در پی آن دلارهای تبلیغاتی را جلب کنند. چشم‌انداز نهایی این رقابت است، اصطلاحی ساده که به محیط‌های مجازی سه بعدی آنلاین اطلاق می‌شود. این محیط‌های رو به رشد در حال حاضر توانسته‌اند میلیون‌ها کاربر را به خود جذب کنند. به گزارش یورونیوز بر اساس اعلام سایت استاتیستا، در حالی که هنوز مسن‌ترها به سنتی علاقه دارند اما بینندگان زیر ۳۵ سال طی یک دهه به نصف کاهش یافته‌اند. از همین رو پیش‌بینی می‌شود که با توسعه متاورس، از شمار بینندگان تلویزیون به شدت کاسته شود. 🔹فردریک کاوازا، یکی از بنیانگذاران شرکت فرانسوی سیسک که در حوزه دیجیتال فعال است، می‌گوید: جوانان از تلویزیون به تبدیل شده‌اند و از نمایشگرها به گوشی‌های هوشمند روی آورده‌اند. بنابراین شبکه‌های تلویزیونی برای جلب جوانان باید با پلتفرم‌های بازی آنلاین مانند «فورتنایت»، «روبلاکس» و «ماینکرفت» که به عنوان پیش‌آهنگان متاورس تلقی می‌شوند، رقابت کنند که در حال حاضر موقعیتی برتر به دست آورده‌اند. 🔺به گفته برخی از متخصصان، شرکت‌های تلویزیونی زمان مناسبی برای تطبیق خود دارند اما در ارائه محصولاتشان به افراد مسن که برنامه‌های سنتی را تماشا می‌کنند، افراد میانسالی که به پخش برنامه‌ها روی آورده‌اند و جوانانی که خواهان سرگرمی‌های تعاملی و اجتماعی هستند، با چالش بزرگی مواجه هستند. 🔸کتی برم، رئیس بخش نوآوری تلویزیون فرانسه گفت: اگر می‌خواهیم برای مخاطب جذاب بمانیم، باید خودمان را در زمینه همه این کاربردها تقویت کنیم. شبکه‌های ملی هنوز در حالت تحقیق در این زمینه هستند هرچند در نهایت بزرگ‌ترین چالش ممکن است مالی باشد. 🔹تاکنون شرکت‌های تلویزیونی از تحولات در عرصه فناوری مصون بوده‌اند، زیرا برخلاف سایر رسانه‌های سنتی مانند روزنامه‌ها، درآمد تبلیغاتی‌شان چندان تحت تأثیر قرار نگرفته است. اما وارنفورد معتقد است که این روند می‌تواند سریع‌تر از تصور عموم تغییر کند. 🔺بر اساس گفته او، انتقال تبلیغات تلویزیونی به دنیای بازی در گذشته سخت بود، زیرا آنها توسط شرکت‌های خاص ایجاد می‌شدند اما اینک با میدان بازتر متاورس، مارک‌ها دامنه بسیار بیشتری برای تبلیغ خود و فروش مستقیم کالاهایشان به کاربران خواهند داشت. ✍ @resane_roshangari
💢 همه ما در دو جهان زندگی می‌کنیم: جهان واقعی و جهان رسانه‌ای 🔻دستیابی به سطح بالاتری از سواد رسانه‌ای به معنای پرهیز از جهان رسانه‌ها نیست؛ بلکه به معنای این است که بتوانیم این دو جهان را از هم تفکیک کنیم. @resane_roshangari
راه های تشخیص ربات ها، اکانت های جعلی وترول 🔰باماهمراه‌باشید‌... @nasra_izeh