هدایت شده از پژوهشگاه ما ...
به اطلاع می رساند پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در راستای تحقق راهبرد ابلاغی وزارت علوم تحقیقات و فناوری مبنی بر لزوم شبکه سازی و توسعه دیپلماسی علمی از سال 1393 تاکنون توانسته است با بهرهگیری از ظرفیت تفاهم نامه های علمی و توافقات پژوهشی با اجرا و چاپ و نشر بیش از 170 عنوان طرح پژوهشی مشترک همچنین برگزاری کرسی های متعدد علمی ترویجی و نشست های تخصصی فضای مناسبی را در توسعه و ایجاد گفتمان علمی بین مراکز همسو ایجاد نموده و تجربه ای ارزنده در ایجاد مزیت «اقتصاد پژوهش» در حوزه علوم انسانی اسلامی کسب نماید.
از جمله این مراکز، نهادها و دستگاه های اجرایی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1. وزارت علوم تحقیقات و فناوری- معاونت آموزشی
2. وزارت علوم تحقیقات و فناوی - مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور
3. شورای عالی انقلاب فرهنگی- شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی
4. وزارت کشور – استانداری استان قم
5. وزارت کشور – استانداری استان هرمزگان
6. اداره کل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان قم
7. انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه
8. انجمن مدیریت اسلامی
9. بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی
10. بنیاد فقهی مدیریت اسلامی
11. پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر
12. پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
13. پژوهشکده فقه نظام
14. پژوهشکده مطالعات راهبردی
15. پژوهشگاه امام صادق(ع)
16. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
17. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
18. پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی (مرکز تخصصی اخلاق)
19. حوزه علمیه خواهران - جامعه الزهرا
20. جبهه فرهنگی عفاف / استان خراسان
21. دارالحدیث
22. دانشگاه آیت الله بروجردی
23. دانشگاه اصفهان
24. دانشگاه آیت الله علامه
25. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (مرکز تحقیقات علوم رفتاری)
26. دانشگاه فرهنگیان
27. دانشگاه مجازی موسسه امام خمینی ره
28. دانشگاه علوم اسلامی رضوی
29. دانشگاه معارف و علوم انسانی
30. دانشگاه قرآن و حدیث
31. سازمان تبلیغات
32. سازمان سمت
33. ستاد اقامه نماز
34. کمیسیون حقوق بشر قوه قضائیه
35. کمیته امداد امام خمینی
36. مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم
37. مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
38. مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی
39. مرکز تدوین متون حوزه علمیه قم
40. مرکز خدمات حوزه علمیه قم
41. مرکز رسیدگی به امور مساجد
42. مرکز سلامت روان محلی
43. مرکز مدیریت حوزه علمیه - خواهران
44. مرکز مدیریت حوزه های علمیه – برادران
45. موسسه آرمان گستر تمدن اسلامی
46. موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (مرکز آموزش مجازی)
47. موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
48. موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)
49. موسسه علوم وحیانی اسرا
50. موسسه کتابشناسی شیعه
51. موسسه مشکات الرسول
.............. ................
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
هدایت شده از پژوهشگاه ما ...
پدیدآورندگان:
لیلا نامداریان - علی نعیمی صدیق - آرمان ساجدینژاد
چکیده
در دنیای رقابتی امروز، هدف مراکز دانشگاهی و پژوهشی افزون بر تولید علم، مبدل شدنشان به سکوهایی برای توسعه اقتصادی است. تجاریسازی پژوهش، آرمان پیشرفته و جذابی برای مراکز دانشگاهی و پژوهشی است که علاوه بر توسعه سطوح علمی و تجاری در این مرکز، موجب بقای آنها نیز میگردد. اما این مرکز قبل ورود به فرایند تجاریسازی باید به فراهمآوری یک برنامه راهبردی مرتبط با تجاریسازی دستاوردها مبادرت ورزد. در این کتاب، کلیه اجزای پیشنیاز تدوین یک برنامه راهبردی تجاریسازی، نظیر مفاهیم پایهای، الگوها، مدلهای کسب و کار، مکانیزمها، موانع و پیشرانها تشریح شدهاند. در همین راستا، کتاب حاضر در ۷ فصل تنظیم شده است: فصل اول (مفهومشناسی تجاریسازی نتایج پژوهش)، به تعاریف ارائه شده در خصوص تجاریسازی و به طور ویژه تجاریسازی نتایج پژوهش و فرایند آن میپردازد. فصل دوم (الگوهای تجاریسازی نتایج پژوهش)، مدلهای تجاریسازی را در قالب دو دسته مدلهای خطی یا فرایندی و مدلهای کارکردی بررسی میکند. فصل سوم (مدلهای کسب و کار به عنوان یک مزیت رقابتی)، ضمن معرفی مدلهای کسب و کار به ضرورت این مدلها در کسب مزیت رقابتی نسبت به رقبا در شرایط متلاطم رقابتی میپردازد. فصل چهارم (سازوکارهای تجاریسازی نتایج پژوهش) به معرفی برخی از سازوکارها میپردازد، که با استفاده از آنها میتوان به نحو مطلوبتری از یافتههای پژوهشی در جهت تجاریسازی استفاده نمود.
هدایت شده از پژوهشگاه ما ...
کانال تخصصی طلاب حوزه های علمیه از مقدمات تا اجتهاد
💠 آشنایی با منظومه فکری امام، رهبری، علامه طباطبایی و شهید مطهری
💠آثار و دروس استاد علی فرحانی
💠 مشاوره_مجازی
💠 الگوی تولید علوم انسانی
💠 فقه، اصول، فلسفه، عرفان، رجال
💠 تقریر نظریه خطابات_قانونیه
💠 اخلاق و عرفان
💠 تبیین مهارت های تحصیل علم
💢با کانال فاطر همراه شوید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، سلسله وبینارهای «بررسی فمینیسم در ایران و جهان؛ از مبانی تا جریان شناسی» از سوی دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح و با همکاری پژوهشکده زن و خانواده برگزار میشود.
این دوره با هدف ﺟﺮﯾﺎنﺳﺎزی ﻋﻠﻤﯽِ ﮔﻔﺘﻤﺎن اﺳﻠﺎﻣﯽ در ﺣﻮزه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ ﮐﺸﻮر برگزار خواهد شد.
سرفصلها و اساتید دوره بدین شرح است؛
۱ – جریانشناسی فمینیسم؛ نگاهی تاریخی به پیدایش فمینیسم و تداوم آن تا زمان حاضر| استاد: دکتر فریبا علاسوند.
۲ – مبانی فلسفی فمینیسم | استاد: دکتر نرجس رودگر.
۳ – نقش کتاب مقدس و ارباب کلیسا در ظهور فمینیسم | استاد: دکتر مسعود طالبی.
۴ – خانواده در نگاه فمینیسم | استاد: حجتالاسلام والمسلمین اسماعیل چراغی کوتیانی.
۵ – نقد مبانی معرفتی فمینیسم اسلامی | استاد: حجتالاسلام والمسلمین مجید دهقان.
۶ – جریانشناسی فمینیسم اسلامی و بررسی شخصیتهای آن | استاد: دکتر محسن بدره.
۷ – شکلگیری جریانهای فمینیستی در ایران(بررسی دوره قاجار و پهلوی) | استاد: دکتر علیرضا بهرامی.
۸ – نقد و بررسی جریانهای فمینیستی در ایران پس از انقلاب | استاد: حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایینژاد.
۹ – تاثیر فمینیسم اسلامی بر فقه | استاد: حجتالاسلام والمسلمین حسین بستان نجفی.
۱۰ – گرهها در منازعات چندفرهنگیگرایی و فمینیسم با تأکید بر زن مسلمان | استاد: دکتر زهرا داورپناه.
شایان ذکر است؛ این دوره بصورت مجازی و کاملا رایگان در فصل تابستان ۱۳۹۹ برگزار میشود.
علاقهمندان به حضور در این وبینارها میتوانند با ارسال نام و نام خانوادگی خود به همراه رشته و مقطع تحصیلیشان به شماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰ ثبتنام و در این دوره شرکت کنند.
در صورت تایید، لینک جلسه مجازی به همراه تاریخ و زمان جلسه برای ثبتنام کننده ارسال خواهد شد.
مخاطبان جهت اطلاع بیشتر میتوانند با شماره ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶ تماس حاصل نمایند.
حجت الاسلام دکتر سید رضا حسینی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد و مولف اثر ارزشمند پژوهشی «الگوی تأمین اجتماعی از دیدگاهاسلام وغرب»: برای حل مشکلات باید یک رشته یا گرایش به نام بیمه و تأمین اجتماعی در حوزه داشته باشیم. البته یک درس تأمین اجتماعی برای عموم طلاب نیز گذاشته شود خوب است چرا که تأمین اجتماعی یکی از مهمترین دغدغههای اسلام و فقه ماست که باید آموزش داده شود.
مصاحبه دکتر سیدرضا حسینی در باب تامین اجتماعی.pdf
178.5K
متن مصاحبه حجت الاسلام دکتر سید رضا حسینی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد و مولف اثر ارزشمند پژوهشی «الگوی تأمین اجتماعی از دیدگاهاسلام وغرب»با موسسه مفتاح حوزه به مناسبت گرامیداشت روز تامین اجتماعی
................
@mrisc_rihu
هدایت شده از پژوهشگاه ما ...
اولین دوره سلسله وبینارهای میان رشتهای با عنوان «کرونا و معنویت» با حضور اساتید زیر برگزار می شود:
1. پروفسور مسعود آذربایجانی استاد تمام گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛
2. دکتر علم الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور؛
3. دکتر محمود آزادی دکترای روانشناسی؛
4. دکتر محمد مهدی احمدی فراز عضو هیأت علمی دانشگاه شهید اشرفی شاهرودی اصفهان؛
5. دکتر سیدروح الله موسوی زاده عضو هیأت علمی گروه طب تسکینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛
6. دکتر ایمان روحبخش پزشک طب تسکینی بیمارستان پرینس مارگارت تورنتو کانادا؛
7. پروفسور عبدالعزیز ساچه دینا رئیس دپارتمان علوم مذهبی دانشگاه جورج میسون آمریکا؛
8. اورس مونچ روانشناس و درمانگر طب تسکینی از مجموعه کلینیک های DRK برلین آلمان؛
9. آنجلیکا فایکنر فعال طب تسکینی دانشگاه علوم پزشکی سالزبورگ اتریش؛
شروع دوره: پنجم الی پانزدهم مردادماه؛
مهلت ثبت نام: 4 مردادماه
همراه با اعطای گواهینامه معتبر
.....................
https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416
آثار و عوارض منفی طلاق / فاصله از دینداری؛ یکی از عوامل موثر در طلاق: (گفتگو با حجت الاسلام دکتر حسین بستان مدیر و عضو هیأت علمی گروه جامعهشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) کلیک کنید.
http://vasael.ir/0004JL
@International_club
کانون بین الملل مطالعات زن و خانواده
...........
@mrisc_rihu
به نقل از اداره آماده سازی و چاپ: کتاب فقه عفاف جنسی «رویکرد فردی» اثر حجت الاسلام دکتر حسین بستان مدیر و عضو هیأت علمی گروه جامعهشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.
...............
این اثر ارزشمند پژوهشی از مجموعه طرحهای فقه و عفاف جنسی است که به سفارش و مشارکت جبهه فرهنگی عفاف و حجاب و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه فرایند تحقیق و نگارش آن انجام شده و به جامعه علمی و آحاد عموم جامعه تقدیم می شود.
....................................
@mrisc_rihu
انجمن ایرانی تاریخ اسلام شعبه خراسان
با همکاری موسسۀ پژوهشهای تاریخی کتیبه و
کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام مشهد برگزار میکند:
نشست علمی
منظومههای شیعی و ظرفیتهای پژوهش تاریخی
(با تاکید بر منظومۀ علی نامه)
سخنران
دکتر رضا بیات، پژوهشگر ادبیات شیعی و مصحح منظومۀ علی نامه
دبیر نشست
دکتر مهدی مجتهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
جمعه ۲۷ تیرماه۱۳۹۹ ساعت ۲۱ الی ۲۲
اتاق اندیشۀ کتابخانۀ تخصصی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
توجه:
برای حضور در این نشست مجازی، ثبتنام کنید: https://eklm.ir/Jm8G1
@imamalislib
@ISIH_Mashhad
@katibeins
ساعت 22 لغایت 23هر شب ساعت تبادل و معرفی گروه و کانالهای مرتبط با گروه پژوهش است. از این رو از شکیبایی و همراهی شما سپاسگزاریم.
کانالی برای مشتاقان فقه و اصول
#خلاصه_دروس
#احادیث_اهل_بیت
#سخن_و_سیره_علما
#مطالب_ناب_فقهی_و_اصولی
#نرم_افزارهای_فقهی_اصولی
#و هر آنچه در راه تحصیل لازم دارید
✅ @doroos12
http://eitaa.com/joinchat/862912512C60a20205d1
این کانال به صورت روزانه توسط طلاب بروز میشود! پس فرصت را از دست ندهید و عضو شوید! 👆👆
💢 چه تفکرات اشتباهی باعث می شود حالمان خراب شود؟
✍🏻رابرت لی هی
1️⃣ ذهنخوانی mind reading
فکر می کنید، بدون شواهد کافی می دانید که دیگران به چه چیزی فکر می کنند. مثل : ”جواب سلامم را نداد، پس حتما از دست من ناراحت است.
2️⃣ پیشگویی furtune telling
پیش بینی می کنید که حوادث آینده، بد از آب در می آیند یا این که خطرات زیادی شما را تهدید می کند. مثل : ”در امتحان شکست می خورم” یا ”کاری گیر من نخواهد آمد”.
3️⃣ فاجعهسازی catastrophizing
معتقدید هر چه اتفاق افتاده یا خواهد افتاد به شدت افتضاح، ناخوشایند و غیر قابل تحمل است. مثل : ”افتضاح می شود اگر در دانشگاه قبول نشوم”.
4️⃣برچسب زدن labling
به خودتان یا دیگران، صفات کلی و منفی نسبت می دهید. مثل : ”من آدم بدبختی هستم” یا من آدم بی ارزشی هستم”.
5️⃣ نادیده گرفتن جنبههای مثبت discounting positives
مدعی هستید که کار های مثبت خودتان یا دیگران پیش پا افتاده و ناچیز هستند. مثل: ”این کار از عهده همه بر می آید” یا ”قبول شدن در کنکور که کار مهمی نیست”.
6️⃣ فیلتر منفی negative filter
تقریبا همیشه جنبه های منفی را می بینید و به جنبه های مثبت توجه نمی کنید. مثل: ”هیچ کس مرا دوست ندارد”.
7️⃣ تعمیم افراطی overgeneralizing
بر پایه یک حادثه، الگو های کلی منفی را استنباط می کنید. مثل: ”این اتفاق همیشه برای من اتفاق می افتد” یا ”در همه کار ها شکست می خورم”.
8️⃣ تفکر دوقطبی dichotomus thinking
به وقایع پیرامون و انسان های اطراف با دید همه یا هیچ نگاه می کنید. مثل : ”همه مرا طرد می کنند” یا همه وقتم تلف شد“.
9️⃣ باید اندیشی should
به جای این که حوادث را بر پایه چیزی که هستند ارزیابی کنید. بیشتر آن ها بر اساس چیزی که باید باشند، تفسیر می کنید. مثل : ”باید کارم را خوب انجام بدهم” یا ”باید در کنکور قبول شوم”.
🔟 شخصیسازی personalizing
علت بروز حوادث منفی را به خودتان نسبت می دهید و سهم دیگران را در بروز مشکل نادیده می گیرید. مثل : ”ازدواجم بهم خورد، چون من مقصر بودم”.
◀️ سرزنشگری blaming
دیگران را علت مشکلات و احساسات منفی خود می دانید و از طرفی مسئولیت تغییر رفتارتان را نیز فراموش می کنید. مثل : ”دیگران باعث عصبانیت من می شوند” یا ”والدینم باعث و بانی همه مشکلات من هستند”.
◀️ مقایسههای نا عادلانه unfair comparisons
حوادث را طبق معیار های ناعادلانه تفسیر می کنید. خودتان را با کسانی مقایسه می کنید که از شما برترند و به این نتیجه می رسید که آدم حقیری هستید. مثل : ”او خیلی موفق تر از من است” یا ”شاگرد اول کلاس در امتحان خیلی بهتر از من عمل کرد”.
◀️ تاسفگرایی regret orientation (کشکول ای کاش)
به جای این که در حال حاضر به کاری فکر کنید که از دستتان بر می آید، بیشتر به این مسئله می اندیشید که ای کاش در گذشته بهتر عمل می کردید. مثل : ”اگر تلاش کرده بودم ، شغل بهتری پیدا می کردم” یا ”ای کاش این حرف را نمی زدم”.
◀️ چی میشد اگر what if
دائم از خودتان سوال می کنید چی می شود اگر چنین اتفاقی بیفتد و با هیچ جوابی راضی نمی شوید . مثل : ”حرف شما درست است، اما چی می شود اگر مضطرب شوم؟” یا ”چی می شود اگر نفسم در سینه حبس شود؟”
◀️ استدلال هیجانی emotional reasoning
از احساسات خود برای تفسیر واقعیت استفاده می کنید. مثل : ”چون دلم شور میزند، پس اتفاق ناگواری می افتد."
📕 تکنیک های شناخت درمانى اثر رابرت لی هی
@management_simple
هدایت شده از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری مراکز علمی بین المللی برگزار می کند:
کنفرانس بین المللی نقش معرفت دینی در علوم انسانی؛ از گفتگو تا تاسیس علم دینی
سایت کنفرانس:
http://rhc.rihu.ac.ir/fa
---------------------------------
@rihu_ac_ir
✅ کتاب نوانديشى دينى و نوآورى فقهى متن کامل مصاحبه علمى، تخصصى و مفصل با استاد ملک زاده است.
⏮ برخى از موضوعات مورد اشاره در اين کتاب:
رابطه نوآورى فقهى با نوانديشى دينى - فقه و اصول مضاف - مبادى اجتهاد - مراتب پنجگانه اجتهاد
روش شناسى اجتهاد ارکان نوآورى در فقه
فقه پويا جمع ميان اصل و عصر
مکتب حله
مقاصد شريعت و ...
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می کند.
کنفرانس بین المللی «بحران کرونا و مسئولیت های حقوقی و اخلاقی مربوط به رعایت سلامت همگانی» با حضور اندیشمندان داخلی و بین المللی
محورهای کنفرانس:
الف. بحران کرونا و مسئولیت های حقوقی در ابعاد بین المللی
ب. بحران کرونا و مسئولیت های حقوقی در ابعاد ملی
ج. بحران کرونا و مسئولیت های اخلاقی در ابعاد ملی و بین المللی
♦️ زمان برگزاری همایش:
27و 28آبان ماه 1399
وب سایت کنفرانس
http://CCLMR.rihu.ac.ir
هدایت شده از • نگره •
به عنوان مقدمه وارد بحث اقسام پژوهش های مد نظر ومرتبط با روش شناسی وساختار شناسی میشویم:
🔰 پژوهش های کمی وکفی دونوع اصلی از رویکرد های پژوهشدر علوم اجتماعی اند؛هدف این دو گروه بر آن است که دانشی صحیح وواقعی ونه دانشی مبتنی برعقیده را،خلق وتاحد امکان از تورش های شخصی جلوگیری وپرهیز میشود.
🔰 در روش های کمی،همه چیز از یک سلسله مفاهیم کلیدی واز پیش تعیین شده همچون:فرضیه،تعریف عملیاتی ،روائی،معنی داری،آماری،پایانی،تحلیل های قیاسی وتکرار پذیر الهام میگیرد.در حالیکه روش های کیفی بیش از هر چیز1توصیف واقعیت های روز مره در زندگی اجتماعی را بر عهده داردو زندگی اجتماعی رابر عهده رابرعهده دارد واز طریق عقل سلیم همراه با تحلیل ها وتفسیر های استقرائی فرضیه ای به وجود می آورد که قبل از انجام دادن پژوهش قابل پیش بینی نبود"یعنی تصور وتصدیق صحیح" یا از پیش تعیین نشده است"تصدیق به تنهایی مجهول است"به زبان ساده تر؛باید گفت که یافته های پژوهش های کمی،حاصل مطالعات نظام داروقانون مندی است که از بالا به پائین،یا به روش های از کل به جزءبه دست می آید.اما یافته های پژوهش کیفی حاصل مطالعات وبررسی های نظام مند یا فارغ از قانون ها تغییر ناپذیری است که از پائین به بالا وبا شیوه از جزء به کل پدیدار می شوند.
هدایت شده از • نگره •
🚲 رکاب اول حرکت ذهنی
🎯 ضرورت شناسی ساختار شناسی❗
🔰 مارگارت میک کارشناس آموزش مینویسد:اینکه در ذهن یک حقیقتی شکل میگیرد ویک معنایی از واقعیت درک میشود،به خاطر این است که ذهن را متوجه ارزش وضرورت آن کرده اند.{کتاب آموزش مهارت های تفکر ص25}
🔰 طی سال های متمادی در حوزه تفکر وایده های روشی مطالعاتی برای یک دانش پژوه،اندیشمندان بخش تفکر به یک نتیجه رسیدند که باعث میشود علاوه بر آموختن یک محتوا، خلاقیت و راهبردی بودن یک مسئله هم کشف شود.
🔰 یعنی علاوه بر آموختن می توانید علم را به عنوان یک شرکت تولید کننده محتوا به شکل سیستم وار بدانید که بتوانید با تغییر در نوع کارائی آن شرکت،محصولی متفاوت بیاموزید.
🔰 اما راهبردی کردن یک دانش بسیار پیچیده تر از ظاهری است که از علم دیده میشود چرا که در نگاه فراشناختی سیستمی شما علاوه بر درک محتوا،درک تئوری شناسی یک متفکر را هم می آموزید.
🔰 تئوری که معادل نظریه وفرضیه است ،به شما می شناساند که سیر نتیجه دهی چیست؟چگونه می توان تفکر در ملاکات یک علم کرد واساسا ملاک های یک علم چیست؟ جایگاه شناسی آن علم در میان علوم بر اساس نظام فکری حاکم در آن چگونه است ؟
شاید بجای ضعف در محتوا ،ضعف در ارائه محتوا به ذهن است که یک دانش پژوه را سر در گم می کند.
🔰 باما همراه باشیدhttps://eitaa.com/rahbord799
هدایت شده از • نگره •
1⃣ 💠 به عنوان مقدمه وارد بحث اقسام پژوهش های مد نظر ومرتبط با روش شناسی وساختار شناسی میشویم:
💠 پژوهش های کمی وکفی دونوع اصلی از رویکرد های پژوهشدر علوم اجتماعی اند؛هدف این دو گروه بر آن است که دانشی صحیح وواقعی ونه دانشی مبتنی برعقیده را،خلق وتاحد امکان از تورش های شخصی جلوگیری وپرهیز میشود.
💠 در روش های کمی،همه چیز از یک سلسله مفاهیم کلیدی واز پیش تعیین شده همچون:فرضیه،تعریف عملیاتی ،روائی،معنی داری،آماری،پایانی،تحلیل های قیاسی وتکرار پذیر الهام میگیرد.در حالیکه روش های کیفی بیش از هر چیز1توصیف واقعیت های روز مره در زندگی اجتماعی را بر عهده داردو زندگی اجتماعی رابر عهده رابرعهده دارد واز طریق عقل سلیم همراه با تحلیل ها وتفسیر های استقرائی فرضیه ای به وجود می آورد که قبل از انجام دادن پژوهش قابل پیش بینی نبود"یعنی تصور وتصدیق صحیح" یا از پیش تعیین نشده است"تصدیق به تنهایی مجهول است"به زبان ساده تر؛باید گفت که یافته های پژوهش های کمی،حاصل مطالعات نظام داروقانون مندی است که از بالا به پائین،یا به روش های از کل به جزءبه دست می آید.اما یافته های پژوهش کیفی حاصل مطالعات وبررسی های نظام مند یا فارغ از قانون ها تغییر ناپذیری است که از پائین به بالا وبا شیوه از جزء به کل پدیدار می شوند.
هدایت شده از • نگره •
2⃣ ویژگی های عمده پژوهش کیفی
💠 1-اهمیت شرائط محیطی 2-صداقت پژوهشگر:در این فرض،چون پژوهشگر خودش در متن پژوهش است بهتر میتوان مورد اعتماد قرار بگیرد/.3-فرایند وتوالی :گذر زمان ،بخش جدا ناپذیردر پژوهش های کیفی،است وپژوهشگران کیفی،توالی رخدادها را مورد توجه قرار می دهند.از این رو میتوانند تحول یک موضوع،پیدایش یک تضاد یا توسعه یک رابطه را مطالعه کنند.بنابر این میتوانند فرایند وروابط علیّ را شناسایی کنند.