eitaa logo
روایت اصفهان
192 دنبال‌کننده
33 عکس
6 ویدیو
3 فایل
تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسأله های آن | ضمیمه روزنامه اصفهان زیبا
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📔شهر شیخ بهایی یا شهر زاکربرگ؟ 🔹مجلد دوم فصلنامه روایت اصفهان منتشر شد. 🔹پی‌دی‌اف کامل این مجلد را در لینک زیر بخوانید: 🆔esfahanzibaonline.ir/27238 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
روایت اصفهان
📔شهر شیخ بهایی یا شهر زاکربرگ؟ 🔹مجلد دوم فصلنامه روایت اصفهان منتشر شد. 🔹پی‌دی‌اف کامل این مجلد را
🔺 شماره سوم و چهارم «روایت اصفهان» منتشر شد 📕 شماره سوم و چهارم فصلنامه «روایت اصفهان» با موضوع تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مساله های آن منتشر شد. این فصلنامه در این مجلد به بررسی سمت و سوی هوشمندسازی در اصفهان پرداخته است. 🔸در بخش اول این فصلنامه محمد حیدری، نریمان محمدی، منصوره مهره کش و نیلوفر راست قلم نتایج «پیمایش گفتمان شهر زندگی» در اصفهان را مورد بررسی قرار داده اند. 🔸 در بخش دوم روایت اصفهان مسأله فرونشست در اصفهان مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته و در مصاحبه با مسئولین و کارشناسان، وضعیت این پدیده در اصفهان تشریح شده است. 🔸 «بلدیه» عنوان بخش سوم فصلنامه روایت اصفهان است که در آن وضعیت هوشمندسازی در اصفهان مورد بررسی قرار گرفته و به حرکت شهرداری به سمت شهر هوشمند از منظری جامعه شناسانه نگاه شده است. 🔸در این بخش اصغر طاهرزاده، استاد برجسته فلسفه و حکمت در مصاحبه‌ای، امکان های پیش ِ روی شهرداری در حرکت به سمت هوشمندسازی را بررسی نموده و علی ربانی خوراسگانی «قصه شهر هوشمند» را در نسبت با نظام سرمایه داری تشریح کرده است. همایون یزدان پناه و سعید فردانی نیز تجربه شهرداری اصفهان در هوشمندسازی را روایت کرده اند. 📘 مصاحبه با سیدمحمد بهشتی شیرازی و حسن بلخاری، بخش چهارم فصلنامه روایت اصفهان را تشکیل داده است. در این فصل نسبت ظاهر و باطن در شهر اسلامی مورد توجه قرار گرفته و تجربه توسعه اصفهان در دوره صفوی بررسی شده است. 🖌فصلنامه روایت اصفهان: تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن 🔗 https://eitaa.com/revayatisfahan
Revayat isfahan 3-4.pdf
21.31M
🔺 پی دی اف کامل شماره سوم و چهارم فصلنامه روایت اصفهان 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔺 صفویه به مشکل توسعه اصفهان چه پاسخی داد؟ سیدمحمد بهشتی شیرازی، رئیس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با روایت اصفهان: 🔹در دوره صفوی، جمعیت اصفهان ده برابر شد و این جمعیت انبوه برای تامین آب، مشکل پیدا می کرد. با این حال در شهر کسانی بودند که در سایه داشتند فکر می‌کردند و راه‌حلش را پیدا کردند که چگونه بدون اینکه آب منتقل شود، مشکل آب اصفهان را حل کنند. 🔹در آن دوره انتقال آب از کوهرنگ هم مطرح بود. همین الان آثار کندن کوه در آن زمان در تونل کوهرنگ مشخص است.شاه عباس سه‌بار شخصا از این پروژه بازدید کرده بود. 🔹حاکمان صفویه در نهایت پی بردند زیر اصفهان یک آب‌انبار بزرگ هست. آب این آب‌انبار از کف زاینده‌رود (در واقع آبخوان) تأمین می‌شود. این آب نفوذ می‌کند به سفره زیرزمینی. به این نتیجه می‌رسند که اگر بتوانند بندهای کوتاهی در مسیر زاینده‌رود بگذارند، سرعت آب را کند کنند که این آب نفوذ کند به این سفره زیرزمینی، در واقع آب‌انبارشان را پر کردند؛ بنابراین کسی نمی‌تواند تهدید کند و این آب را در تابستان هم می‌توانند استفاده کنند. 🔹پل خواجو در واقع یک بند است. نه بندی که روی زمین می‌بینید. اینجا یک صخره شکاف برداشته و رودخانه از آن عبور کرده. این‌ها این شکاف را پر کردند. در واقع یک سد زیرزمینی است که روی آن پل خواجو را احداث کرده‌اند. 💡مشروح گفت‌وگو با سیدمحمد بهشتی شیرازی را در لینک زیر بخوانید: 🆔 esfahanzibaonline.ir/43506/beheshti 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔺 شهرهای مذهبی لزوما شهر اسلامی نیستند حسین مطیع، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان: 🔹فلاسفه مسلمان، ماده و معنی را جدای از هم نمی‌دانند بلکه می‌گویند با هم تناظر دارند. 🔹خدا چگونه هم ظاهر است هم باطن؟ چرا خداوند ظاهر است ولی ما باز هم متوجه نمی‌شویم؟ چون از شدت ظهور در خفا افتاده است. 🔹ائمه علیهم‌السلام محل بروز خدا در جهان هستی هستند. چه چیزهای دیگری محل بروز و تجلی خدا هستند؟ طبیعت، انسان کامل، قرآن و مصنوعات خلیفةالله. 🔹مصنوعات خلیفة‌الله می‌تواند یکی از مظاهر خداوند باشد اما این در یک سِیر اتفاق می‌افتد. در قلبِ شهرساز یا معمار نباید زنگار وجود داشته باشد. پاک‌بودن و درست دریافت‌کردن و درست منعکس‌کردن شرط لازم در معماری اسلامی است. 🔹بزرگانی در موسیقی سنتی خودمان واقعاً بی‌وضو دست به تار نمی‌زدند؛ چون اعتقاد داشتند که با وضو بهتر می‌توانند باطن را در ظاهر متجلی کنند. 🔹شهری که به‌شدت کثیف است و به‌شدت آشغال دارد یا آلودگی صوتی و بصری دارد، نمی‌تواند اسلامی باشد. به همین دلیل به بعضی از شهرهای مذهبی دنیا مثل نجف یا کربلا می‌توان ایراد گرفت. اگر این شهرها تمیز نباشند نمی‌توانیم آن‌ها را اسلامی بدانیم. 🔹وظیفه شهرداری برنامه برگزارکردن است یا فضاساختن؟ پیشینیان ما درست فهمیده بودند که باید فضا درست کنند. اگر فرد در فضا قرار بگیرد، فضا آهسته‌آهسته خودش را به فرد می‌باوراند. 💡مشروح یادداشت حسین مطیع را در لینک زیر بخوانید: 🆔esfahanzibaonline.ir/43502/revayat24 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔺 شخصیت اصفهانی چه خصلت‌هایی دارد ؟ جبار رحمانی، نویسنده و مردم‌شناس در گفت‌وگو با روایت اصفهان: 🔹سه مؤلفه بنیادین ِشخصیت اصفهانی را می‌توان «نظم»، «ترتیب» و «آداب‌مندی» دانست. 🔹یکی از مهم‌ترین خصلت‌های اصفهانی‌ها «نظم» است که به انسان ذهن ریاضی می‌دهد و جهان را در سیستمی هندسی ترسیم می‌کند و باعث حسابگری مداوم می‌شود. 🔹عنصر دوم، «ترتیب امور» است به این معنا که امور در یک سلسه‌مراتب یا اهم و مهم قرار می‌گیرند. ترتیب امور در ذهن حسابگر، باعث شده است که اصفهانی‌ها همه چیز را بتوانند در طبقه‌بندی‌های مراتبی که مبتنی بر نوعی قضاوت و ارزش داوری است، جای دهند و بدانند که با امور خود چگونه برخورد کنند. 🔹عنصر «آداب‌مندی» در اصفهانی‌ها به خاطر تاریخی‌بودن و سابقه مرکز امپراطوری اصفهان است که مهم‌ترین ویژگی آن تشریفات است. تشریفات یعنی آنچه از لحاظ فرهنگی و هنری و ادبی نسبت امور را با هم تعیین می‌کند و بار معنایی و اخلاقی و زیباشناختی به آن می‌دهد. 💡مشروح گفت‌وگو با جبار رحمانی را در لینک زیر بخوانید: 🆔 esfahanzibaonline.ir/43510/27 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔺 با تغییر کالبد شهر، ذهن مردم هم تغییر می کند حسن بلخاری، عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران در گفت‌وگو با روایت اصفهان: 🔹در فرهنگ ما «کالبد» یک ظرف فیزیکی بی‌معنا نسبت به حقیقت نیست؛ بلکه نسبتی جدی با آن دارد. اگر این قاعده را بپذیریم نگاهمان به مسائل، تصحیح می‌شود. 🔹مثلاً خانه یا مفهومی که قرآن تحت عنوان «مسکن» از آن یاد می‌کند، بیشتر از آنکه جایگاه سکونت باشد جایگاه آرامش است. مسکن، سکونت روحی ایجاد می‌کند و نه صرفاً سکونت فیزیکی! 🔹یکی از گروه‌های میسیونری وارد یک قبیله آفریقایی می‌شوند و هر چه تلاش می‌کنند تا در اذهان مردم قبیله نفوذ کنند، موفق نمی‌شوند. با بررسی بیشتر متوجه می‌شوند که نظام جغرافیایی این قبیله دقیقاً خورشیدی است و به واسطه این نظام، نسبت و تجانسی میان افراد وجود دارد که الفت و مهربانی را بین آن‌ها پایدار می‌کند. میسیونرها برای نفوذ در این قبیله، نظام جغرافیایی آن را تغییر می‌دهند. بعد از مدتی چون کالبد این قبیله و نظام جغرافیایی آن تغییر می‌کند، نظام هویتی و ارزشی قبیله هم از بین می‌رود. 🔹باید تصمیم‌گیران حکیم معمار باشند که نه فرم را فدای محتوا کنند و نه محتوا را فدای فرم! اینکه یک وجه سنت‌گرایِ صِرف، بگوید «گور پدر توسعه!» غلط است. این هم که هویت بخواهد به خاطر ساخت‌و‌ساز از بین برود اشتباه است. بعضی از نهادها که به ماجرا نگاه می‌کنند نگاهشان فقط فنی است بعضی دیگر فقط فرهنگی! 💡مشروح گفت‌وگو با حسن بلخاری را در لینک زیر بخوانید: 🆔 esfahanzibaonline.ir/43498/1-2 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻شهر هوشمند یک «قصه» است دکتر علی ربانی خوراسگانی، استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با روایت‌اصفهان: 🔹خیلی‌ها فکر می‌کنند که وقتی می‌گویید شهر هوشمند، پدیده کاملاً روشنی است که این خدمت‌ها را به ما می‌دهد و ما استفاده می‌کنیم. معمولا هم اپلیکیشن‌ها را مثال می‌زنند. اما این تعبیر مورد استفاده دانشمندان مشهور است که این فناوری‌ها یک متن مشهود دارند و یک متن نامشهود! 🔹خانم نیکول اشاف در کتاب «جامعه گوشی هوشمند» می‌گوید ما قصه‌های تعیین‌کننده‌ای داریم که نظام سرمایه‌داری برای حفظ خودش آن‌ها را بیان می‌کند. جمله دقیق اشاف این است: «وعده‌هایی از قبیل ساختن شهرها بر اساس رؤیاهای مردم را می‌دهند و مردم نیز به گوش دادن این وعده‌ها علاقه‌مندند.» 🔹به‌نظر او ابرشرکت‌هایی که می‌خواهند شهرهای هوشمند نو را بسازند قدرت غیرقابل کنترلی دارند. او می‌گوید: «آن‌ها می‌خواهند شهرهای خودشان را از نو بسازند برای اعمال قدرت.» 🔹اینکه استفاده از فناوری‌های نو را جزئی از خدماتی ببینیم که در شهرهای ما مورد استفاده قرار می‌گیرند قابل پذیرش است. اما اگر بخواهیم تمام ویژگی‌های «شهر هوشمند» را داشته‌باشیم، خسارتش زیاد است. 🔹راه‌حل این است: جمعی از صاحبان تخصص و فناوری و جمعی از حکما که فرهنگ ما را می‌شناسند نحوه مواجهه با پدیده‌هایی مثل شهر هوشمند را مشخص کنند. متاسفانه معمولا این مباحث به قول کسانی که در فضای IT هستند Ignore می‌شود. یعنی نادیده گرفته می‌شود. 💡مشروح گفت‌وگو: 🆔 isfahanziba.ir/43494 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻برای تحقق شهر هوشمند نیازمند علوم انسانی هستیم همایون یزدان‌پناه، مدیرعامل اسبق سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان: 🔹در دهه هشتاد اولین سازمانی که در شهرداری برنامه استراتژیک داشت، سازمان فاوا بود. در اجرای این برنامه ابتدا کار خوب پیش می‌رفت؛ اما هرچه جلوتر می‌رفتیم کار سخت‌تر می‌شد. بعد از پنج سال که برنامه ما تمام شد، پیشرفت ما 54 درصد بود. 🔹یک بخش از برنامه، مدیریتی و بخش دیگر فنی بود. در آسیب‌شناسی متوجه‌شدیم ما مهندس‌ها به بخش فنی بها می‌دادیم. اما به بخش مدیریتی که از جنس علوم انسانی بود توجه نمی‌کردیم. 🔹باید توجه داشت 70 درصد رشد شهر به سمت هوشمند شدن، مرهون حرکت‌های غیرفناورانه است. وقتی می گویند smart city یعنی شهر باید زرنگ باشد! به خاطر همین مفاهیمی چون «مشتری‌مداری»، «ساده‌سازی فرایندها» و… مطرح می‌شود. 🔹میزان بهره‌وری ما از تجهیزاتی که خریده‌ایم نسبت به دنیا بسیار پایین‌تر است. وقتی که تازه ال‌سی‌دی در بازار جهان آمده بود در ادارات، ال‌سی‌دی خریده‌بودیم اما در آلمان هنوز تلویزیون لامپی استفاده می‌کردند! بعد هم در دلمان می‌گفتیم «چقدر از این‌ها جلوتریم!» جهان‌سوم یعنی همین! 🔹نباید کارها را متوقف کنیم؛ اما موازی با کار کردن، باید بر مباحث نظری کار کنیم. مدل مفهومی باید تکمیل و مدل عملیاتی ایجاد شود. مشکلی ما این است که مباحث نظری را در اولویت قرار نمی‌دهیم. مدیران معمولاً می‌گویند «عمل‌گرا باشید!» این حرف خطرناکی است. 💡مشروح گفت‌وگو: 🆔 isfahanziba.ir/46401 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻در شهر هوشمند نباید دچار عدم توازن شویم سعید فردانی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان: 🔹در دو دهه اخیر در کشور ما حرکت شتابان به سمت الکترونیکی‌شدن شکل گرفته است ولی عمدتاً مبتنی بر نقشه راه مشخص و شفافی نیست که همه ذی‌نفعان آن را درک کنند. 🔹وقتی می‌گوییم هوشمند یعنی صد درصد درست! یعنی اگر داده‌ای ثبت می‌شود همان داده درستی باشد که در جای دیگر از آن استفاده می‌شود و تصمیم‌گیری بر اساس آن انجام می‌شود. 🔹ما در شهر هوشمند نباید دچار عدم توازن شویم. نباید این‌طور بشود که بر خدمات متمرکز شویم اما از امنیت، فرایند، گردش اطلاعات و … غافل شویم. 💡مشروح گفت‌وگوی «روایت اصفهان» با سعید فردانی را در لینک زیر بخوانید: 🆔 isfahanziba.ir/46621 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻 فرونشست در اصفهان همچنان در حال پیشروی است بهرام نادی، عضو کارگروه تخصصی فرونشست استان اصفهان در گفت‌و‌گو با روایت اصفهان: 🔹مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که فرونشست زمین در اصفهان همچنان در حال پیشروی است. 🔹در یکی از خیابان های اصفهان، یک ساختمان‌ چرخیده و تقریباً ماهی دو میلیمتر نشست نامتقارن دارد و در عرض ۲۲ ماه تقریباً در این منطقه حدود ۱۳ سانتیمتر نشست زمین اتفاق افتاده است. 🔹بازگشایی‌های موقت زاینده‌رود شرایط فرونشست زمین را ایده‌آل نمی‌کند البته اگر جریان آب زاینده‌رود ادامه داشته باشد و مدیریت برداشت آب انجام شود، امید به اصلاح وجود دارد. 🔹اگر زاینده‌رود جریان دائمی نداشته باشد و برداشت‌ها ادامه یابد آبخوان دشت اصفهان تا سال ۱۴۱۳ خالی خواهد شد. 💡مشروح گفت‌و‌گوی روایت اصفهان با دکتر نادی را در لینک زیر بخوانید: 🆔isfahanziba.ir/46322 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔺 انتشار شماره پنجم و ششم «روایت‌اصفهان» 📕 شماره پنجم و ششم فصلنامه «روایت‌اصفهان» با موضوع تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مساله‌های آن منتشر شد. 🔸در بخش اول این فصلنامه با عنوان «انعکاس» مطالب مجلد قبل پیرامون هوشمندسازی و حمل‌و‌نقل عمومی در گفت‌و‌گو با محمدحسین‌رامشت، استادتمام دانشگاه‌اصفهان و ابوالفضل‌قربانی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان مورد بررسی قرار‌گرفته‌است. مسعود مرسلی، استاد زمین‌شناسی دانشگاه اصفهان نیز از منظر جدیدی به موضوع فرونشست شهر نگاه‌کرده‌است. 🔸در بخش دوم روایت اصفهان، علیرضا شفاه در یادداشتی نسبت به یکی از خطراتی که می‌تواند اصفهان را تهدید کند، هشدار‌‌می‌دهد. همچنین منصوره‌مهره‌کش و نیلوفر‌راست‌قلم نتایج پیمایش گفتمان «شهر زندگی» در اصفهان را مورد بررسی قرار‌داده‌اند. 🔸 «شهر در برابر مردمان» عنوان بخش سوم روایت‌اصفهان است که در آن تعارضات میان مردم و شهرداری‌ها با دو نمونه آزادسازی املاک و جرائم کمیسیون ماده‌صد تشریح می‌شود. در این فصل منصور‌باقرصاد مسئول آزادسازی املاک برج جهان‌نما و عدنان زادهوش عضو سابق شورای شهر، تعارضات میان مردم و شهرداری‌ها را روایت‌کرده‌اند. 🔸 مجلد سوم روایت اصفهان در بخش آخر، مسائل و مشکلات میدان عتیق را در گفتگو با کارشناسان بررسی‌کرده و تلاش نموده به این پرسش پاسخ‌دهد: طرح احیای میدان عتیق چگونه به وضعیت امروز رسید و برای نجات آن باید چه‌کار‌ کرد؟ 🖌فصلنامه روایت اصفهان: تاملاتی پیرامون شهر‌زندگی و مسائل آن 🔗 https://eitaa.com/revayatisfahan
هدایت شده از روزنامه اصفهان زیبا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 روایت جهان‌نما 🔺 شماره پنجم و ششم فصلنامه «روایت اصفهان» با موضوع تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مساله های آن منتشر شد. 🟥 در بخش سوم این فصلنامه با عنوان «شهر در برابر مردمان» فرآیند آزادسازی برج جهان‌نما به عنوان یکی از نمونه‌های تعارضات میان شهرداری و مردم بررسی شده‌است. ➕ گروه رسانه‌ای 🖌فصلنامه روایت اصفهان: تاملاتی پیرامون شهر‌زندگی و مسائل آن 🔗 https://eitaa.com/revayatisfahan
21.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 همه راضی بودند! 🎙 روایت جهان‌نما | راوی: مسئول وقت آزادسازی ▫️احداث برج جهان‌نما از جمله پروژه‌های بحث برانگیز در اصفهان بوده و نحوه آزادسازی املاک این برج همواره از سوی مردم و بخشی از مسئولین مورد انتقاد قرار گرفته است. از طرف دیگر برخی از مسئولین شهرداری اعتقاد دارند در فرآیند آزادسازی املاک این پروژه، شرایط قانونی رعایت، و رضایت مردم نیز کسب شده است. در فصلنامه روایت اصفهان در گفتگو با مسئولین از زوایای مختلف به این موضوع پرداخته شده و در گزارش‌هایی، نارضایتی مالکین سابق این املاک، روایت شده است. 🔺 منصور باقرصاد، مسئول آزادسازی املاک برج‌جهان‌نما در گفت‌و‌گو با فصلنامه «روایت اصفهان» از فرآیند آزادسازی آن دفاع می‌کند. ➕ گروه رسانه‌ای 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻وجه غالب خلقیات مردم اصفهان چیست و چه نسبتی با توسعه دارد؟ حامد نصیری، روانشناس: 🔹مشخصه اصلی هیجان اصفهانی‌ها «ترس» است. برای مثال یک اصفهانی تمام تلاش خود را می‌کند که از بیرون و از جانب سایرین کمتر به او آسیب وارد شود. حتی کمال‌گرایی که در اصفهانی‌ها وجود دارد برآمده از ترس و اضطراب است. طبق همین قاعده در منطق اصفهانی‌ها آن مدیری که کمتر کار می‌کند، کمتر مورد سرزنش واقع می‌شود. محمود فروزبخش، نویسنده: 🔹توسعه تا به امروز در اصفهان بر صفت «قویم» بوده‌است. یعنی انگار دستی وجود داشته که این شهر را توسعه داده و این قویم بودن را در آن می‌بینیم. ویژگی دیگر توسعه اصفهانی‌ها این است که همه می‌دانند که اگر بخواهند کاری روبه‌جلو در اصفهان انجام بدهند باید کارشان حساب‌وکتابی داشته‌باشد. احمد مهرشاد، جامعه شناس: 🔹اصفهان به نسبت خیلی از شهرهای دیگر با «توسعه»، «مزمزه کننده» مواجه می‌شود. برخلاف آقای نصیری که «ترس» را ریشه این مسئله دانستند، من «فرهنگ» را ریشه آن می‌دانم. فرهنگ اصفهانی با پدیده خیلی سریع، نسبت خوبی برقرار نمی‌کند و وقتی‌که با پدیده‌های جدید روبه‌رو می‌شود در عین‌حال که نمی‌تواند صرف‌نظر کند و لقمه را پس بزند اما تندتند هم نمی‌خورد. من به‌جای «ترس» از واژه «احتیاط» استفاده می‌کنم. 💡مشروح میزگرد «روایت اصفهان» درباره خلقیات مردم اصفهان را در لینک زیر بخوانید: 🆔 isfahanziba.ir/61033 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
Revayat isfahan 5-6.pdf
19.7M
🔺 پی دی اف کامل شماره پنجم و ششم فصلنامه روایت اصفهان 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
14.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 فرونشست مسأله اصفهان نیست! 🎙 دکتر محمدحسین رامشت، استادتمام دانشگاه اصفهان ▫️مشکلات مهم و فوری اصفهان نظیر خشکسالی، فرونشست و آلودگی هوا فرصت‌های پیش روی این شهر را به حاشیه برده است. 🔺 محمدحسین رامشت، رئیس سابق دانشگاه اصفهان از جمله چهره‌های برجسته دانشگاهی در حوزه جغرافیای طبیعی است که اعتقاد دارد مشکلات اصفهان فضای ذهنی مسئولین این شهر را از مسائل واقعی آن دور کرده است. رامشت در گفت‌وگو با «روایت اصفهان» می‌گوید در عصر متاورس، اصفهان در معرض فرصت‌های بین‌المللی قرار دارد و باید با هدف‌گذاری صحیح به خوبی از آنها استفاده کند. ➕ گروه رسانه‌ای 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻 با جابجایی برداشت آب، بخشی از فرونشست را می‌توان کنترل کرد مسعود مرسلی، عضو هیات علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه اصفهان: 🔹بدنه علمی در ایران، به فرونشست همچنان در حد همان مسئله پایش نگاه می‌کند؛ یعنی وقتی از فرونشست صحبت می‌کنیم، منظورمان این است كه كجا فرونشست دارد و چه میزان! هنوز در همین فاز هستیم؛ بعد هم چند پیشنهاد تئوری می‌دهیم كه مثلا مصرف و بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی باید كم شود كه این را همه می‌دانند! 🔹در اصفهان هرچه به سمت جنوب و غرب می‌رویم، دانه‌های خاک درشت‌تر شده و حساسیت فرونشست كمتر می‌شود؛ اما هرچه به سمت شمال و شرق می‌رویم، دانه‌ها ‌ریزتر می‌شود؛ مثلاً شاهین‌شهر و حبیب‌آباد در شمال. این مناطق ازنظر ظرفیت فرونشست، خطرناک‌تر است. 🔹درست است كه باید به سمت كاهش برداشت برویم، اما با جابه‌جایی همین برداشت فعلی آب در اصفهان خیلی از فرونشست‌ها را می‌توان كنترل کرد. امروز به دلیل تأمین آب شرب و كشاورزی بالاخره باید حجمی از آب زیرزمینی را برداشت كرد اما می‌شود این برداشت‌ها را در جاهایی تغییر مکان داد؛ یعنی از مكان‌هایی كه ظرفیت فرونشست بیشتری دارند، كمتر برداشت كنیم و درعوض، در مکان‌های با استعداد فرونشست كمتر، برداشت را بالا ببریم. 💡مشروح گفت‌و‌گوی «روایت اصفهان» درباره راهکارهای فرونشست را در لینک زیر بخوانید: 🆔 isfahanziba.ir/61043 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻 «جمعیت» معیار صحیحی برای تعریف شهر نیست! محمدحسین رامشت، استاد تمام جغرافیای طبیعی دانشگاه اصفهان: 🔹در کشور ما معمولا «جمعیت» مبنای تعریف شهر است درحالی‌که از دیدگاه جغرافیا و علوم اجتماعی، شهر یک نقطه و کریستال زیست است و باید یک هاگ حیاتی وجود داشته باشد تا شهر شکل بگیرد. 🔹شهرهای باسابقه یک پشتوانه مفهومی دارند که اصطلاحاً به آن «هویت مکانی» گفته می‌شود. هر نقطه‌ای که در آن آب‌وخاک مناسب وجود داشت، نمی‌تواند ظرفیت سکونت هم ایجاد کند. بلکه هویتی باید داشته باشد که بتواند سکونت را تعریف کند. مفهوم شهر، مفهومی اعتباری نیست که ما به آن اعتبار داده‌باشیم؛ بلکه یک اثر وجودی از یک مکان است. 🔹به‌عبارت‌دیگر، مکان باید هویتی داشته باشد تا به شهر تبدیل شود. اگر مکان هویت دیگری داشته باشد، می‌تواند روستا شود. این‌گونه نیست که یک عده دورهم جمع شوند و بگویند ما می‌خواهیم یک روستا درست کنیم و آنجا هم تبدیل به روستا شود. 💡مشروح گفت‌و‌گوی «روایت اصفهان» با دکتر رامشت را در لینک زیر بخوانید: 🆔isfahanziba.ir/63847 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻 «جی» به معنای «آبرفت‌شده» است/ اصفهان یک ابرسیلاب را تجربه کرده‌است محمدحسین رامشت، استاد تمام جغرافیای طبیعی دانشگاه اصفهان: 🔹در سمت بیمارستان شهید چمران، بعد از پل شهرستان، آثار یک دریاچه و رسوبات آن وجود دارد و بعدازآن، رسوبات یک سیلاب بزرگ نمایان می‌شود. درون آن سیلاب جسد خاصی پیدا کردیم که دانشگاه علوم‌پزشکی با مطالعه استخوان‌های آن متوجه شد مربوط به پسری 11ساله است. نتیجه می‌گیریم مدنیتی که در این نقطه اصفهان تشکیل شده بود، به‌وسیله یک ابرسیلاب از بین می‌رود. 🔹یک اندیشمند فرانسوی که مطالعات رسوب‌شناسی داشت، به تپه‌های اشرف اصفهان آمد و با کمک او توانستیم سفال‌ها و شیشه‌هایی پیدا کنیم. این دانشمند فرانسوی ‌گفت که این شیشه‌ها متعلق به مصر است. چون در آن زمان در اصفهان نمی‌توانستند شیشه تولید کنند، آن را از مصر می‌آوردند. همین شیشه‌ها را در کرمان هم پیدا کردیم و این نشان می‌دهد در آن زمان، بین تمدن سند و دلتای نیل در مصر با مرکز ایران، ارتباط وجود داشته است. 🔹«ولیکوفسکی» در کتابش با عنوان «و جهان واژگون شد» از کلمه «جی» استفاده می‌کند و آن را به معنی «آبرفت‌شده» به‌کار می‌برد که می‌دانیم «جی» نام دیگر اصفهان است؛ بنابراین تمدن بسیار عظیمی که در این منطقه بوده به‌وسیله یک ابرسیلاب از بین رفته است. آثار آن سیلاب‌ها اکنون به‌صورت تراس‌های آبرفتی وجود دارد که به شکل پلکانی هستند. 💡مشروح گفت‌و‌گوی «روایت اصفهان» با دکتر رامشت را در لینک زیر بخوانید: 🆔isfahanziba.ir/63847 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻 «اسطوره» برخاسته از فرهنگ دینی و طینت الهی بشر است 🔹چه نسبتی بین اسطوره و دین برقرار‌ است؟ اگر بخواهیم براساس نگاه اگوست‌ کنت پیش برویم، ادیان الهی صورت تکامل‌یافته اسطوره در مرحله ربانی عقل بشر هستند. اگوست‌ کنت سه مرحله برای اندیشه بشر قائل بود: ربانی، متافیزیکی و اثباتی. شاید منشأ بسیاری از ناسازگاری‌ها بین مسئله اسطوره و متدینان، همین نظریه اگوست‌کنت باشد. 🔹همان‌گونه که شهید مطهری به آن پرداخته، انبیا برخلاف فلاسفه، تنها با عقل انسان‌ها مواجه نبوده‌اند. انبیا با تمام ساحات وجودی انسان‌ها مواجه می‌شده‌اند و اگر بخواهیم تمام ساحات وجودی انسان را لحاظ کنیم، باید مقیم فرهنگ بشویم. به تعبیر قرآن کریم، انبیا با «لسان قوم» ارسال می‌شده‌اند و این لسان بیش از هرچیز با فرهنگ معنا می‌یابد. فرهنگ یعنی معنا و فضایی که زندگی انسان‌ها را دربرمی‌گیرد. 🔹می‌توان با مفهوم فطرت، به استقبال اسطوره‌ها رفت. برساخت‌های بشری، برآمده از طینت اوست. علاوه بر اینکه بر اساس نگاه دینی، اولین انسان هوشمند بر روی زمین، یک پیامبر بوده که با منبع وحی ارتباط داشته؛ بنابراین اسطوره نه‌تنها زبانی در مقابل زبان دین نیست؛ بلکه در عمده موارد، امری برخاسته از فرهنگ دینی و یا نهایتا طینت الهی بشری است. مسئله اینجاست که امر مقدس هنگامی که تنزل می‌یابد و می‌خواهد جنبه زمینی پیدا کند و به فرهنگ بدل شود، ناگزیر از اتخاذ زبانی استعاری و اسطوره‌ای است؛ درغیر‌این‌صورت، جنبه‌های فراتاریخی و رازآلود دین حذف می‌شوند. 🔹دین با استفاده از مناسک، انسان را به سمت حقیقت عالم راهبری می‌کند؛ ولی درعین‌حال نگاه کالبدی به مناسک می‌تواند مانع ظهور حق در ورای آن باشد و اسطوره‌ها هم،‌ چنین‌اند. اسطوره‌ها می‌توانند دالان ارتباط ظاهر و باطن عالم باشند. بسیاری از انسان‌ها ارتباط خود با خدا را مدیون همین قصه‌ها و نمادها هستند؛ به‌خصوص در مذهب تشیع که ساحات قدسی و تاریخی بسیار درهم‌تنیده شده‌اند. روز دهم عاشورای سال 61 قمری در کنار آنکه مناسبت تقویمی است؛ انگار لنگر آسمان و زمین نیز است. 🔹تاریخ و امر تاریخی در عالم شیعی، تنگنای زمانی را درهم‌نوردیده است. از همین‌جا قصه‌هایی پدید‌می‌آید که انسان می‌تواند با آن‌ها عروج کند. می‌تواند به عمق عالم برود. در این فضا، اسطوره و قصه حتما سلوک معنوی انسان را فراهم می‌آورد. 💡مشروح یادداشت فرشاد توسلی در «روایت اصفهان» را در لینک زیر بخوانید: 🆔isfahanziba.ir/65037 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻 ماجرای ساخت اردوگاه برای ساکنین اطراف مادی نیاصرم! 🔹یکی از پروژه‌هایی که شهرداری اصفهان برای سامان‌دهی چهارباغ و مناطق مسکونی اطراف آن در اواخر سال ۱۳۵۳ کلنگ زد، بهسازی و توسیع اطراف مادی نیاصرم بود. این پروژه به این‌خاطر که از میان بخشی از بافت مرغوب و مسکونی اصفهان می‌گذشت، با مخالفت‌هایی مواجه شد. 🔹مدیریت شهری تصمیم گرفت یک گذر ۲۶متری باز کند؛ یعنی یک خیابان ۲۶متری به طول ۵.۲کیلومتر در بافت مسکونی ایجاد شود. به همین خاطر باغ‌ها و مستغلات زیادی باید آزادسازی می‌شدند. 🔹خانه‌های شمالی نسبت به این آزادسازی راضی بودند و خانه‌های جنوبی ناراضی! چرا که آزادسازی باعث می شد بخش باغ و حیاط خانه‌های شمالی به مادی متصل شود و درِ کوچکی هم به سمت گذر کنار مادی باز می شد اما در خانه‌های جنوبی، اتاق و اعیان خانه به زیر لودر می رفت. پس صدای اعتراض مالکین این خانه ها بلند شد. 🔹آنها در سال ۱۳۵۳ در نامه ای به استاندار اصفهان از او خواستند که با توجه به تخریب حدود هزار خانه، دستور دهد تا شهرداری برای آنها یک اردوگاه بسازد! 💡مشروح گزارش «روایت اصفهان» درباره تعارضات مردم با مدیریت شهری در جریان توسیع مادی نیاصرم به قلم عبدالمهدی رجایی: 🆔isfahanziba.ir/65584 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
🔻 ۹۹ درصد آزادسازی پروژه جهان‌نما با توافق انجام شد منصور باقرصاد، مسئول آزادسازی املاک برج‌جهان‌نما: 🔹بینی و بین‌الله در ماجرای جهان‌نما تلاش شد که رضایت مردم در آزادسازی به دست بیاید و قضاوت سازمان بازرسی هم همین را تصدیق می‌کند. به خاطر دارم ۹۹ درصد آزادسازی پروژه جهان‌نما با توافق انجام شد و یک‌درصد هم از لایحه تملک استفاده نشد. 🔹همه نوع معوضی می‌دادیم؛ ملک، ریال و امتیاز. تمام توافقات موجود است. دوطرف با حضور چندنفر دیگر صورت‌جلسه را امضا می‌کردند؛ این توافق هم که در یک جلسه اتفاق نمی‌افتاد. قیمت‌گذاری ملک را که به مالک می‌گفتیم می‌رفت و خودش ارزیابی می‌کرد. بعد آنچه را که قرار بود در مقابل ملکش به او بدهیم، بررسی و ارزیابی می‌کرد. 💡مشروح گفت‌و‌گوی «روایت اصفهان» با منصور باقرصاد را در لینک زیر بخوانید: 🆔isfahanziba.ir/65388 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan
روایت اصفهان
🔻 ۹۹ درصد آزادسازی پروژه جهان‌نما با توافق انجام شد منصور باقرصاد، مسئول آزادسازی املاک برج‌جهان‌نم
🔻ماجرای آزادسازی شبانه یک خانه در اصفهان منصور باقرصاد، مسئول آزادسازی املاک برج‌ جهان‌نما: 🔹زمانی که ما داشتیم تقاطع چمران به کاوه را آزادسازی می‌کردیم، ساعت 12 شب من در محل پروژه، کنار یک خانه بودم. می‌خواستم با مالک آن صحبت کنم. آقای عظیمیان گفت: «این موقع شب اینجا چه‌کار می‌کنی؟» گفتم: «آمدم ببینم می‌توانم همین امشب با مالک آن توافق کنم یا نه؟!» آن شب گذشت. دوباره فرداشب، نزدیک غروب به آنجا رفتم. 🔹مالک آنجا را دیدم و گفتم: «خانه تو در مسیر است؛ نمی‌خواهی آن را آزاد کنی؟» گفت: «من الان کجا بروم؟» گفتم: «برای شما خانه اجاره می‌کنیم.» گفت: «چطوری توافق می‌کنید؟» گفتم: «هر چیزی که مایل هستی بگو تا توافق کنیم.» نشستیم و حرف زدیم و همان شب توافق‌کردیم. 🔹همان‌جا که نشسته‌بودیم، بوی غذا هم می‌آمد و غذا روی گاز بود. وقتی با او توافق‌کردیم، همان شبانه تمام اسباب و اثاثیه خانه را بار‌کردیم و بردیم خانه اصفهان، در یکی از خانه‌های شهرداری به او سکونت دادیم و ادامه پخت غذا در خانه جدید انجام شد! ساعت دو بعد از نیمه‌شب هم تخریب خانه آغاز‌ شد. 💡مشروح گفت‌و‌گوی «روایت اصفهان» با منصور باقرصاد را در لینک زیر بخوانید: 🆔isfahanziba.ir/65388 💠 روایت اصفهان، تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مسائل آن: 🆔 @revayatisfahan