به مناسبت اکران عمومی
هشدار لو رفتن داستان
سالها پیش فیلمی از ضجه یک مادر در برابر دامادش منتشر شد که بسیار متأثرکننده بود. بر اساس این داستان واقعی، #نرگس_آبیار تصمیم گرفت تا بگوید چطور عشق به نفرت تبدیل می شود؟ پاسخ به این پرسش همانقدر سخت است که اصل داستان باورنکردنی است! برای همین زمانی طولانی با جزئیات فراوان لازم است تا بفهمیم چطور کار به اینجا رسید! در آغاز فیلم عاشقانه است و هر چه می گذرد تلخی جان تماشاگر را می نوازد.
#شبی_که_ماه_کامل_شد درباره عشق برادر یک تکفیری است. عاقبت در جنگ عشق و جهل، جهل پیروز می شود. این فیلم ما را با #قوم_بلوچ، #عبدالمالک_ریگی ، #افراط_دینی و #تکفیری ها آشنا می کند و سعی می کند همه را به یک چوب نراند. اما دغدغه اصلی فیلمساز جزو مسائلی است که برای گفتن به زبان هنر نیازمند دارد.
مشهور است که #عشق_و_نفرت مرز باریکی دارد اما این بار عشق به جهل می بازد. شاید برای بیان سقوط یک عاشق بازهم جای دقت لازم باشد اما به هر حال اکنون یکی از کوبنده ترین حملات هنر بر #افراط_گرایی در تاریخ سینما ثبت شده است.
***
برای اینکه یک اثرهنری ادبی علیه #افراط_گرایی_دینی کامل و منصفانه باشد و به نقد دین منجر نشود پیشنهاد می کنم اولاً فقط افراط افراطی ها را نقد کند نه مشترکات آنها با دیگر گروه های دینی ثانیاً به سوء استفاده غربی ها از افراطی ها اشاره کند ثالثاً مبارزه اعتدالیون علیه افراطیون را نشان بدهد و از طریق متن دین آنها را نقد کند و بلکه نمونه یک متدین معتدل را هم نمایش دهد. فیلمهایی مثل #سنگسار_ثریا اساساً در نقد افراط گرایی نیست و نقددین است. فیلم #اسامه نقد دین نیست ولی در نقد #افراط_گرایی توصیه های فوق را لحاظ نکرده است اما فیلم #به_وقت_شام و تا حدی فیلم #شبی_که_ماه_کامل_شد روایت منصفانه تر و کامل تری داشته اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل شنیدنی #بهروز_افخمی درباره سوره توحید، واژه #الصمد و رابطه آن با #امام_حسین_ع
#محمد_رضا_شهیدی_فرد
#توحید_صمدی
دانلود فایل کامل برنامه #چهلچراغ ۱۱آبان۹۶:
http://yon.ir/AYYjt
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پرسش
نظر شما در مورد این #سکانس_سینمایی که #خدای_مدرن را توصیف می کند، چیست؟
گفتگوی یک خداباور ضعیف و خسته با یک خداناباور غنی و اخلاق مدار
تحلیل سینمای #اصغر_فرهادی:
http://r1001.blog.ir/1397/09/12
@rezakarimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استفاده هوشمندانه از تلاقی دو خیابان در تهران
برای بیان نظر فیلمساز در خصوص تبار فکری #مجاهدین_خلق
#خیابان_شریعتی
#خیابان_پاسداران
#ماجرای_نیمروز1
گزارشی از یک #پژوهش:
در المیزان مباحث مهمی در باب امامت وجود دارد این مباحث هم ذیل آیات و هم در قالب گفتارهای مستقل مطرح شده اند. اما در مورد مهدویت هیچ گفتار مستقلی وجود ندارد! و در جایی تنها روایات آخرالزمان را جمع نموده است.
علامه مجلسی در كتاب تاريخ الإمام الثاني عشر با عنوان باب الآيات المأوّلة بقيام القائم عليه السلام صریحا اعلام می دارد که آیات مهدویت به صورت تأویلی و از طریق نصوص روایی برای ما مشخص شده اند. وی در این باب حدود 70 روایت برای بیان 50آیه را جمع نموده است .
اگر سه آیه شاخص (آیه استخلاف، آیه اظهار دین، آیه وارثین) در باب مهدویت را در نظر بگیریم. با بررسی نظرات مفسرین شیعه و سنی می توان گفت آیات مهدویت دارای دو شأن ظاهری و باطنی (تنزیلی و تأویلی) در مقام تبیین و اثبات مهدویت هستند. آیه استخلاف دارای شواهد ظاهری و تنزیلی براثبات مهدویت است. آیه اظهار دین می تواند از نظر ظاهر و تنزیل بر مهدویت دلالت کند ولی آیه وارثین شأن باطنی تأویلی در این موضوع دارد.
در مقام جمع بندی می توان گفت که مسئله مهدویت یک مسئله باطنی و تأویلی در نزد مفسرین و حدثین است ولی ظرفیتهای آن برای استدلال از ظواهر آیات وجود دارد چنانچه که علامه طباطبایی و صاحب بیان السعاده این راه را آغاز کرده اند.
توضیح بیشتر پژوهش:
http://estentagh.blog.ir/post/94
almizan021297.MP3
23.44M
سوره توحید لایه ای ظاهری دارد که عوام را سیراب می کند و می توانند از خواص آن بهره ببرند ولی در لایه باطنی اقوام متعمقون را هدف گرفته است.
فایل صوتی جلسه #گروه_مطالعاتی_المیزان - 2اسفند1397
http://estentagh.blog.ir/post/95
استعدادها همیشه با فراخوان و مسابقه #استعدادیابی کشف نمی شوند.
مسابقه مربوط به استعداد بالفعل است پس استعداد بالقوه را چه کنیم؟
بسیاری استعدادها در طی زمان و در گردش روزگار خود را می شناسند و بعضی نه در چند دقیقه که در چند روز هم معرفی نمی شوند.
اساسا برای بعضی از استعدادیابی ها شرایط خاص لازم است؛
بعضی شاگردها را استاد در هنگام تعلیم کشف می کند
بعضی هم تا نمیرند شناخته نمی شوند!
بعضی را هم خدا نمیگذارد به شهرت برسند
گوهرها را باید گوهرشناس معرفی کند.
در مسابقه استعدادیابی استعدادهای هیجان برانگیز اجازه حضور دارند. اما مگر همه توانایی ها هیجان برانگیزند؟ صبر از بزرگترینتوانایی ها و مهمترین عوامل پیروزی است ولی روی سکو چه صبری تماشاگر ورسانه را به هیجان می آورد؟
حقیقت این است که کلمات در جای خود نیستند!
#عصرجدید با بزرگانی که مظهر اراده الهی هستند ظهور می کند نه با نمایش استعدادیابی!
چکیده سوره یونس در تفسیر المیزان+ پانوشتها.pdf
652.9K
در تفسیر سوره یونس 64 نکته به عنوان چکیده و 22 پانوشت به عنوان توضیح و تکمیل برخی مباحث مطرح شد.
#گروه_مطالعاتی_المیزان
http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a
نقد خاطرات سفیر.MP3
7.12M
فایل صوتی جلسه #نقد_کتاب #خاطرات_سفیر- 9اسفند97
این کتاب خاطرات غیردرسی از دوران تحصیل یک دختر ایرانی در فرانسه است که بر اثر اعتقادات خود با دانشگاه، جامعه و هم دانشگاهی ها مواجهه و مباحثه هایی اعتقادی دارد. مسائل مورد چالش در کتاب: حجاب، خوراک، رابطه با حیوانات، اعتقادات اسلامی و شیعی است. از این جهت مواجهه اسلام و غرب چند بعدی است هر چند ابعاد سیاسی و حتی بالاتر از همه بعد فکری را هم می توان به این تقابل افزود.
http://r1001.blog.ir/1397/12/09
رازها را به که بگوییم؟
در اسلام رازپوشی و کتمان الاسرار جزو مهمترین مسائل است و در شیعه جزو واجبات. با راز سه کار می توان کرد:
1.کتمان و پوشاندن
2.افشا (اذاعه)
3. ودیعت و امانت دادن به محرم و اهل راز
کار اول موجب حفظ موفقیت است و کار دوم شکست و تأسف می آورد و کار سوم عامل چاره جویی در مشکلات و تقویت ارتباطات صحیح است.
در احادیث متعددی می خوانیم که راز را به هر کس نباید گفت حتی به دوست: دوستت را از راز خود آگاه مكن، مگر بر رازى كه اگر دشمن از آن آگاه شود نتواند به تو زيانى رساند ؛ زيرا دوست نيز ممكن است روزى دشمن شود . پس دوستی مجوز و معیار رازگویی نیست! ولی با این وصف چگونه به تنهایی بار رازهای بزرگ را به دوش بکشیم؟
مرز بین افشا و امانت دادن راز گاه بسیار باریک می شود و مهم این است که محرم را چگونه باید تشخیص داد؟ محرم کسی است که به حریم انسان راه پیدا می کند. چنین کسی یا ولی انسان است یا انسان ولی اوست. صرف دوستی و صمیمیت ولایت نمی آورد. ولیّ کسی است که از جانب خدا حق ولایت پیدا کرده است.
پس این جمله که رازت را به بهترین دوستت نگو نباید بد فهمیده شود. راز را می توان به ولیّ امانت داد. اما باید از خدا بخواهیم که هرگز تحت ولایت بیگانه نرویم.
از امام علی ع نقل است که فرموده است: «سرّ تو به منزله خون توست که فقط باید در رگ هاى تو جارى باشد». اما ولی کسی است که بین من و او رابطه اتحادی برقرار می شود و او از من به خودم نزدیک تر است. همچنین از ایشان روایت شده است که: «سرّ تو اسیر توست اگر آن را افشا کنى تو اسیر او مى شوى». این سخن هم در هر حالت درست است و وقتی با یار راز می گوییم بر مملوکیت خود نسبت به او تأکید می کنیم و وقتی راز خود را مولی علیه خود می گوییم خود و او را شریک یک حقیقت دیده ایم.
خدا می گوید به جای افشای امور باید «امر» را به رسول و اولی الامر ارجاع داد. وَ إِذٰا جٰاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ اَلْأَمْنِ أَوِ اَلْخَوْفِ أَذٰاعُوا بِهِ وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى اَلرَّسُولِ وَ إِلىٰ أُولِي اَلْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ اَلَّذِينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ (نساء٨٣). نکته مهم این است که این امر لازم نیست از جنس ترس باشد بلکه اگر در آن امنیت هم باشد باز هم به جای اذاعه باید آن را به رسول و اولی الامر ارجاع بدهیم. رازها فقط غمها و ضعفها نیستند بلکه شادی ها و قوتها هم نباید افشا شوند. اصولا باید پرگو و افشاگر نباشیم مگر اینکه از نزد ولیّ برگشته و اذن او را داشته باشیم.
رازها را به که بگوییم؟
رازت را به هیچ کس نگو مگر اینکه از افشای آن نترسی و یا اینکه به نزدیکتر از خودت بگویی؛ به اولی الامر و به اولیاء الله. و المؤمنون بعضهم اولیاء بعض.
و آه از آن ساعتی که خود ولی الله کسی را برای رازهایش نیابد و با چاه درددل کند!